Лекція 5
Гальмування умовнорефлекторної діяльності
Оптимальне функціонування кори головного мозку забезпечується при обов'язковій взаємодії активних процесів збудження і гальмування. Збудження бере участь в утворенні рефлексів і їх здійсненні. Роль гальмування більш складна і різноманітна. Саме процеси гальмування лежать в основі ефективного пристосування організму в постійно змінних умовах існування. Вони забезпечують відповідність умовних рефлексів умовам існування і одночасно затримують умовні рефлекси, які втратили своє значення для життя.
Встановлені і вивчені І.П.Павловим та його учнями різні види гальмування умовних рефлексів лежать в основі формування і згасання рухових навиків. Адже рухові навики за своєю природою є умовнорефлекторними. Вони (різні види гальмування) можуть бути використані при розробці тренувальних програм, направлених на формування рухових навиків та вдосконалення рухових якостей школярів.
В поведінкових реакціях людини, а також при формуванні рухових навиків у корі великих півкуль головного мозку беруть участь два види безумовного і чотири види умовного гальмування.
Зовнішнім безумовним гальмуванням називається зниження або зникнення умовно- рефлекторної реакції при дії на організм сильного або дуже сильного подразника, виникає швидко, без попередньої дії умовного сигналу і втримується порівняно недовго. Зниження або геть припинення активності нервового центру УР, проходить під впливом другого нервового центру, який сприймає дію сильного подразника. Ця форма гальмування умовних рефлексів існує з моменту народження дитини і властива не лише корі мозку, а й нижчим відділам ЦНС, зокрема ретикулярній формації. Наприклад, у собаки сформований міцний умовний слиновидільний рефлекс на світло. Якщо в момент дії умовного подразника (світло лампочки) подіяти іншим, наприклад звуковим подразником (різкий оклик, стук дверей тощо), то раніше вироблений слиновидільний рефлекс загальмується (слина не виділяється). Легко гальмуються тільки що сформовані умовні рефлекси. Зовнішнє гальмування УР носить як правило тимчасовий характер.
Виділяють дві різновидності зовнішнього безумовного гальмування умовних рефлексів — індукційне і позамежне. Позамежне гальмування називають охоронним. Зовнішнє гальмування як результат негативної індукції викликає гальмування більш слабких вогнищ збудження в поряд розташованих зонах (рис. 1). Зовнішнє індукційне гальмування складає фізіологічну основу концентрації уваги, а в інших випадках — зникнення концентрації уваги і переключення діяльності людини.
Зовнішнє індукційне гальмування досить часто зустрічається в спортивній практиці, коли в момент виконання спортивної вправи діє побічний (неадекватний) подразник. Таким побічним подразником може бути гучний оклик, шум, присутність незнайомих осіб тощо. Зовнішнє гальмування рухових навичок частіше виникає у початківців, рухові дії яких недостатньо автоматизовані.
Необхідно пам'ятати, що будь-який подразник може втратити своє значення зовнішнього гальма, якщо його використовувати досить часто. За таких умов спортсмен перестає реагувати на неадекватний подразник, він стає для нього звичним. Таким чином, для попередження можливого негативного впливу побічних подразників на якість виконання рухового навику тренування слід проводити в постійно змінних умовах, штучно створюючи такі з них, які можуть стати гальмівними (зміна умов і порядок виконання вправ у гімнастиці, тактики бігу в легкій атлетиці тощо). Зовнішнє гальмування більш часто проявляється у школярів з підвищено збудливою нервовою системою, що необхідно враховувати при організації спортивного тренування і змагальної діяльності юних спортсменів.
Сильний звук
Рис. 1. Зовнішнє гальмування.
А — здійснення умовного рефлексу, Б — зовнішнє гальмування умовного рефлексу:
а — вогнище сильного збудження, викликаного зовнішнім подразником, б — гальмування (явище негативної індукції, за І.П.Павловим).
К — кора головного мозку, П — підкірка, Зц — зоровий центр, Хц — харчовий центр, СлЗ — слинна залоза._______
Другою різновидністю безумовного гальмування є позамежне, або охоронне, гальмування. Воно виникає при дії надмірно сильних або середніх за силою, але тривало діючих подразників. Виникнення позамежного гальмування обумовлене існуванням межі працездатності нервових клітин. Коли ця межа перейдена і нервові центри не в змозі сприйняти і переробити інформацію від даного подразника, процес збудження в нервових клітинах змінюється процесом гальмування. Охоронне гальмування виконує захисну функцію, воно оберігає нервові клітини кори мозку від пошкоджуючого надмірно сильного (або тривало діючого) подразника, попереджуючи таким чином морфологічне руйнування і функціональне виснаження нервових структур.
Отже, технічна складність вправи, що вивчається, її інтенсивність повинні бути оптимальними. Надмірно складні вправи, які не відповідають віковим особливостям розвитку функцій школяра, внаслідок прояву позамежного гальмування, опановуватимуться ним дуже повільно. Навпаки, до надто простих рухів (слабких за силою індиферентних подразників) діти швидко втрачають інтерес і не бажають їх повторювати. На відміну від індиферентного підкріплюючий довільний рух подразник за силою має бути максимальним. Коментування і оцінка дій учня, постійна увага до його діяльності є першоосновою ефективного навчання новим рухам.
Прикладом, який підкреслює важливість позамежного гальмування як запобіжного від надмірного збудження нервових центрів, можуть бути досліди Л.В.Крушинського. Переривчастими звуковими подразниками у білих щурів було викликане сильне рухове збудження і навіть судорожні припадки. Коли ж після 15-хвилинної дії дзвінка була зроблена 3-хвилинна перерва, а тоді знову ввімкнено дзвінок, то ефект дії був значно більшим, ніж перед цим. Дане явище автор пояснює розсіюванням під час перерви нагромадженого раніше захисного гальмування. Нагромадження нового гальмування після перерви запізнювалося, що приводило до перезбудження нервової системи піддослідних тварин і навіть смерті.
Позамежне гальмування лежить в основі так званого "тваринного гіпнозу". Коли жабу, курку або кролика швидко і різко перевернути на спину, виникає гальмування рухових нервових центрів і тварина засинає. Явище позамежного гальмування інколи виникає у людей, які з тих чи інших причин попадають в скрутну ситуацію, зокрема у школярів, перед якими поставлене непосильне для них завдання. Виконання спортсменом інтенсивних і тривалих (часто непосильних) навантажень, коли йому приходиться постійно, переборюючи втому, боротися з настанням захисного гальмування, призводить до розвитку перетренованості. В цих умовах посилюються процеси розгальмовування, порушується перебіг вегетативних функцій, погіршується стан здоров'я спортсмена.
Умовне гальмування умовних рефлексів
Умовне, або внутрішнє, гальмування називають зміни УР реакції аж до самого зникнення при зміні умов, які викликали конкретний вид асоціативного навчання (УР), характерне лише для клітин кори головного мозку. Як і сам умовний рефлекс, внутрішнє гальмування тимчасове. Воно виникає при систематичному непідкріпленні умовного рефлексу безумовним. При цьому непідкріплюваний умовний подразник викликає процес гальмування в тих же клітинах кори мозку, в яких раніше викликав збудження.
Різновидностями умовного гальмування є згашувальне, диференціювальне, запізнювальне і умовне гальмо. Згашувальне гальмування стирання або придушення набутого тимчасового звʼязку між умовним стимулом і УР реакцією при повторному предʼявленні без поєднання з безумовним підкріпленням, виникає в умовах, коли умовний подразник не підкріплюється дією того чи іншого безумовного подразника на протязі тривалого часу. При цьому в нервових центрах, відповідальних за прояв раніше виробленого рефлексу, виникає внутрішнє гальмування. Біологічне значення такого гальмування полягає в усуненні тих умовних рефлексів, які втратили своє значення для адекватного пристосування до навколишнього середовища. Згасання лежить в основі забування.
Подібно усім умовним рефлексам, руховий навик вдосконалюється лише при безперервному повторенні відповідних дій (систематичність тренувань). Довготривалі перерви між тренуваннями приводять до розладу складного навику, хоч простішого елементи і зберігаються дуже довго. На початку згасання навик якісно не змінюється. Проте в учнів виникають відчуття не-впевненості в своїх силах, згодом втрачається здатність до чіткої диференціаціїї рухів, порушуються складні координаційні відношення між рухами, зникає індивідуальність у техніці виконання.
Згаслий рефлекс не супроводжується зникненням зв'язків у корі мозку. При повторенні підкріплень він може відновитися. Такі навики, як плавання, їзда на велосипеді, катання на ковзанах легко відновлюються навіть через десятки років. В ряді випадків згаслий руховий навик може раптом відновитися (розгальмування рефлексу). В спортивній практиці відомо чимало випадків розгальмовування перероблених на тренуваннях рухових навиків (неправильної постановки ноги при бігу, надмірно довгі або надмірно короткі кроки тощо) в змінених умовах діяльності, зокрема на відповідальних змаганнях. У дітей згасання рухових навиків відбувається значно повільніше, ніж у дорослих. Саме тому так важко перевчити школярів від поганих звичок, а юних спортсменів — від невірно сформованих навиків.
Погіршення прояву рухового навику може бути викликане зниженням рівня функціональних можливостей організму. Так, спортивні успіхи бігунів-стайєрів стануть меншими, якщо через вікові зміни вегетативних функцій зменшиться рівень максимального споживання кисню. З часом спортсмен взагалі може повністю втратити можливість виконувати рухові навики, в яких раніше досягав великої майстерності. Так, гімнасти похилого віку досить легко виконують рухові вправи середньої технічної складності на перекладині і брусах, але вже неспроможні виконувати вправи на кільцях. Загальні поведінкові навики у вигляді плавання, ходьби на лижах, бігу на ковзанах, їзді на велосипеді зберігаються при багаторічних перервах у тренуванні, але у формі, зовсім не придатній для змагальної діяльності.
Другою різновидністю умовного гальмування є диференціювальне гальмування- називають зникнення УР реакції на фізичні параметри позитивного умовного стимулу, який предʼявляють тварині без поєднаної дії з безумовним підкріпленням. Якщо застосувати подразник (блимання лампочки), близький за своєю природою до умовного подразника (звичайне світіння лампочки), не підкріплюючи його безумовним харчовим рефлексом, то даний умовний подразник блимання лампочки згодом викличе не збудження, а гальмування, виділення слини у піддослідної собаки гальмуватиметься. Таке гальмування називають диференціювальним. Воно забезпечує тонкий аналіз інформації, що надходить з навколишнього світу через сенсорні системи і лежить в основі аналітичної діяльності кори великих півкуль головного мозку.
Чим менш відмінні за своїми властивостями умовні подразники, що сприймаються відповідними нервовими центрами, тим тонкіше і повніше диференціювання. Диференціювання простих подразників (запахи, різноманітні тони звуків тощо) тваринами більш високе, ніж людиною (наприклад, собаки здатні відрізняти 100 стуків метронома за 1 хв від 96). Проте у людини більші спроможності до диференціювання при дії складних комплексів подразнень. Особливо складні диференціювання утворюються у людини при дії сигналів другої сигнальної системи. Людина реагує не тільки на різні слова, але й на інтонації, з якими ці слова сказані, на місце окремих слів в реченні тощо.
Процес диференціювального - гальмування лежить в основі вдосконалення будь-якого рухового навику. На перших уроках при виконанні незнайомої вправи в корі мозку має місце іррадіація збудження, внаслідок чого скорочуються і напружуються не лише ті м'язи, скорочення яких є необхідним, але й інші, які не мають безпосереднього відношення до вправи, що виконується. Оскільки скорочення сторонніх м'язів не сприяє досягненню поставленої мети і не підкріплюється, то згодом в нервових центрах цих м'язів відбувається гальмування. Збудження більш чітко і повніше концентрується у все більш вузькій ділянці нервових центрів, що безпосередньо відповідають за ефективне виконання даної вправи. Внаслідок обмеження числа працюючих м'язів вдосконалюється м'язове відчуття, підвищується чутливість пропріорецепторів м'язів, зв'язок і сухожиль, підвищується точність рухів.
Диференціювання проходить значно успішніше, якщо протиставляють необхідні, корисні подразнення непотрібним, лишнім. Наочним прикладом використання диференціювального гальмування в спортивній практиці можуть бути досліди А.С.Ревзона, який навчав школярів стрибкам у довжину з розбігу. Для вдосконалення навику точного попадання на планку в кінці розбігу найменш ефективним був метод повторних завдань, тобто повторних розбігів. Значно результативнішим виявився запропонований автором метод "суміжних завдань". Для цього поряд з основною планкою для відштовхування було покладено ще по дві таких же планки різного кольору (дві спереду і дві позаду). Дітей стали навчати змінювати розбіг так, щоб попадати то на середню, то на крайню планки, згодом на крайні планки (метод контрастних завдань), нарешті, — за схемою перша-п'ята, друга-п'ята, третя-п'ята планки (метод зближення завдань). Ефективність навчання навику точного попадання на стрибкову планку була найбільшою за методом зближених завдань.
Важливою умовою формування ефективних диференціювань у спортивній практиці є точне вимірювання і повідомлення результату кожної спроби. Це дозволяє співставляти вдалі і невдалі спроби і на цій основі визначати точність здійснюваних диференціювань.
Близьким до диференціювального гальмування є умовне гальмо- зникнення УР реакції на позитивний умовний подразник, якщо він предʼявляється тварині в комплексі з новим стимулом без поєднаної їх дії з безумовним підкріпленням. В цьому випадку новий умовний подразник набуває гальмівних якостей, а його поєднане представлення тварині з позитивним умовним стимулом не викликає УР відповіді. Якщо до подразника, з допомогою якого вироблений позитивний умовний рефлекс, приєднати ще який-небудь подразник і цю комбінацію не підкріплювати, то вона згодом гальмуватиме прояв рефлексу. Прикладом умовного гальма може бути один з дослідів І.П.Павлова. Мавпі високо під стелею подавався кошик з фруктами. Щоб дістати фрукти, їй необхідно було будувати піраміду з ящиків. В ряді випадків одночасно з появою кошика з'являлось сіре коло і в цьому випадку кошик був порожній. Після декількох таких сполучень кола з кошиком і даремних спроб отримати фрукти перед тим, як розпочати будівництво піраміди, мавпа уважно дивилася, чи не з'явиться сіре коло, яке мало для неї значення умовного гальма. При-цьому новий додатковий подразник (сіре коло) викликав гальмування і тварина почала відрізняти позитивний подразник від комбінації, що сигналізує про відсутність позитивного підкріплення.
Внутрішнє гальмування "умовне гальмо" виробляється лише в тому випадку, якщо додатковий агент і позитивний умовний подразник діють одночасно. Якщо дія додаткового подразника припиняється раніше, ніж за 10 с до початку дії позитивного умовного подразника, то на нього виробляється умовний рефлекс другого порядку. Умовне гальмо має місце при виконанні фізичних вправ, наприклад, в спортивних іграх (заборона певних дій в певних зонах), в легкій атлетиці (повторення невдалого виступу спринтера на одній і тій же доріжці) та в інших видах спорту.
Ще однією різновидністю умовного гальмування є запізнювальне гальмування-затримка прояву УР реакції на позитивний умовний стимул в результаті збільшення інтервалу часу між початком предʼявлення умовного стимулу і безумовного підкріплення . Воно розвивається тоді, коли між початком дії умовного подразника і підкріпленням проходить більш-менш тривалий час (до 2-Зхв). Умовний рефлекс при цьому відсувається до моменту безумовнорефлекторного підкріплення. В даному випадку ефект дії умовного подразника складається з недіяльної і діяльної фаз. В першу недіяльну фазу в кірковому центрі умовного подразника розвивається гальмування, яке називається запізнювальним. Так, якщо при утворенні слиновидільного рефлексу на дзвінок підкріплення їжею проводити через 1 хв після початку дії звукового подразника, то умовне слиновиділення буде починатись через проміжок часу, близького до однієї хвилин.
Запізнювальне гальмування створює сприятливі умови для кращого орієнтування тварин у навколишньому середовищі. Так, побачивши здобич на віддалі, хижак не кидається за нею в погоню, а вичікує, коли вона наблизиться на відстань, яка гарантуватиме йому успішне полювання. В період часу, коли хижак побачив здобич і до моменту активної дії, в корі мозку "мисливця" розвивається процес запізнювального гальмування, що стримує рухові дії.
Запізнювальне гальмування у дітей молодших класів виробляється з великими труднощами. І лише згодом під впливом виховання і тренування вони навчаються стримувати свої бажання. Прикладом запізнювального гальмування в спорті є реакції на підготовчу і виконавчу команди. Команда "увага" викликає стан загальмованості, яка змінюється збудженням при команді "марш".
Гальмування, яке має місце при запізнювальному рефлексі, може досить легко розгальмовуватися. В спортивній практиці таке розгальмовування часто має місце на старті, коли достатньо незначного руху сусіднього спортсмена, щоб виник "фальшстарт" (передчасний старт). Сильне збудження (передстартова лихоманка) часто сприяє такому розгальмовуванню.
При тривалому відставленні підкріплення, тобто при розтягуванні в часі гальмування, воно починає розповсюджуватись на поряд розташовані зони кори мозку і піддослідна тварина засинає. Сонливість і позіхання настають і у спортсменів при перенесенні старту на більш пізній час (передстартова апатія).
Функціональна асиметрія кори великих півкуль. Поняття про першу і другу сигнальні системи. Фізіологічні основи формування мови. Мовні центри.
Розподіл у правій і лівій півкулі мозку такої високоспеціалізованої функції людини як мова, глибоко асиметрично. Лінгвістичні здатності людини визначаються, переважно, лівою півкулею. Три взаємозалежні мовні зони, розташовані в задній скроневій області, нижній центральній звивині й у додатковій моторній корі лівої півкулі, діють як єдиний мовний механізм. Шляхи здійснення кооперації різних областей й їхніх функцій представлені на мал.3.
мал.3. Коркові шляхи, що зв'язують різні слухо - мовні зони.
1 - моторна кора, 2 - зона Брока, 3 - первинна слуховая кора, 4 - зона Верніке, 5 - кутова звивина, 6 - первинна зорова кора.
Після того, як акустична інформація, укладена в слові, обробляється в слуховій системі й в інших "неслухових" утвореннях мозку, вона надходить у первинну слухову кору. Однак, для розуміння людиною змісту мови й вироблення програми мовної відповіді необхідна подальша обробка отриманої інформації. Вона здійснюється в зоні Верніке, розташованої в скроневій області, у безпосередній близькості до первинної слухової кори. Саме тут забезпечується розуміння змісту сигналу, що надійшов, - слова. Для проголошення слова необхідно, щоб активувалося його представництво в зоні Брока, розташованої в третій лобовій звивині. Активація зони Брока після розуміння змісту мови, завдяки участі зони Вернике, забезпечується групою волокон, називаної дугоподібним пучком. У зоні Брока відомості, що надійшли із зони Вернике, приводять до виникнення детальної програми артикуляції. Реалізація цієї програми здійснюється через активацію лицьової проекції моторної кори, що управляє мовною мускулатурою й пов'язаною із зоною Брока короткими волокнами. Якщо сприймається письмова мова, то спочатку включається первинна зорова кора. Після цього інформація про прочитане слово надходить у кутову звивину, що зв'язує зорову форму даного слова з його акустичним аналогом у зоні Вернике. Подальший шлях, що приводить до виникнення мовної реакції, такий же, як і при чисто акустичному сприйнятті. Аналогічний шлях сприйняття письмової мови й у глухих людей.
При ушкодженні різних ділянок кори лівої півкулі й з'єднуючих цих ділянок нервових шляхів виникають порушення мови — афазії. Форми й прояви афазій різні: це порушення артикуляції мовних звуків, нездатність до побудови осмисленої мови, навіть якщо проголошення звуків не порушено, це також нездатність розуміти усне мовлення. У таблиці 1 підсумовані дані про ролі різних областей мозку в мовній функції. Ця таблиця базується на результатах оцінки патології мови (афазій) при ушкодженні різних зон мозку.
Таблиця 1 Симптоми мовних порушень при ушкодженні різних зон мозку
Ушкоджена область мозку
Симптоми
Назва афазії
Лобна частка лівої півкулі, третя лобна звивина - зона Брока
Утруднення в проголошенні слів. Розуміння мови, читання й письмо не порушені. Хворий усвідомлює свій дефект.
Афазія Брока
Скронева частка лівої півкулі, задня частина першої скроневої звивини або зона Верніке.
Утруднення в проголошенні звуків і слів відсутні, мова швидка, але безглузда, містить неіснуючі слова, ритм, інтонації, граматичні форми збережені. Розуміння мови, читання й письмо сильно порушені. Хворий не усвідомлює дефект.
Таблиця 1 (продовження)
Ушкоджена область мозку
Н ервові волокна, що з'єднують третю лобну й задню частину скроневої звивини (зони Брока й Верніке)
Область між первинною слуховою корою й зоною Верніке
Кутова звивина - місце з'єднання скроневої, тім'яної й потиличної частки лівої півкулі.
Велике враженння лівої півкулі.
Симптоми
Мова швидка, безглузда, повторення фрази утруднене. Збережено деяку здатність до розуміння мови й читанню.
Розуміння усного мовлення порушено. Усне мовлення й письмо не порушені. Розуміння письмової мови збережено.
Нездатність назвати предмети, ім'я людини, порушення пам'яті на слова в їхньому зв'язку із предметами.
Порушення всіх язикових функцій.
Назва афазії
Провідникова афазія
Словесна глухота
Анатомічна афазія (аномія - нездатність згадати слово й дати назву предметам й явищам).
Глобальна афазія
Коркові відділи лівої півкулі відіграють специфічну роль у сприйнятті, запам'ятовуванні й відтворенні мовного матеріалу. Саме ці зони необхідні для повноцінного здійснення мовної функції як єдиного сенсорного, розумового й моторного процесу. Розташовані попереду зони особливо важливі для здійснення експресивної (виразної) мови, розташовані позаду - для сприйняття змісту мови. Взаємодія мовних коркових зон здійснюється не тільки по горизонталі за допомогою корково- коркових зв'язків і взаємодій, але й по вертикалі, через таламічні ядра. Інакше кажучи, мовна функція безпосередньо пов'язана з функціями різних підкіркових утворень мозку.
Отже, функціональна асиметрія мозку у зв'язку з механізмами мови проявляється в такий спосіб. Тональний слух ідентичний для обох півкуль. Участь лівої півкулі необхідна для виявлення й упізнання артикулірованих звуків мови, а правого - для впізнання інтонацій, транспортних і побутових шумів, музичних мелодій. Сприйняття й генерація звуків мови, а також більш високий рівень загальної мовної активності, забезпечуються лівою півкулею, а поліпшення виділення сигналу із шуму - правим. Права півкуля не здатна реалізовувати команду для продукування мови, але воно забезпечує розуміння усного мовлення й написаних слів. Розуміння мови, здійснюване правою півкулею, обмежено конкретними іменами іменниками, в меншому ступені - віддієслівними іменниками, ще в меншому ступені - дієсловами. Права півкуля забезпечує розуміння емоційного змісту інтонацій, упізнання по голосі, бере участь у модуляції частот голосу.
Домінуюча ліва півкуля у праворуких осіб бере участь у здійсненні абстрактно-логічного, а права - чуттєво-образного мислення. Ліва півкуля забезпечує членороздільну мову, писання і читання. Аналізуючи і синтезуючи словесні сигнали вона спирається на граматичну структуру мови, тобто є апаратом абстрактно-логічного мислення. Проте права півкуля аналізує значення слів, інтонацію мови, обмежує надлишковість словесного потоку і надає мові конкретного значення, оперує образами, символами, які зберігають ознаки подібності з реальними обʼєктами(малюнки, ієрогліфи, піктограми, ідеограмиі.т.д), які несуть інформацію незалежно від мови спілкування. У лівій півкулі обробка інформації аналітично, в правій – одночасно і цілісно.
Після відкриття в лівій півкулі моторного центра мови (центр Брока) і сенсорного центра мови (центр Верніке) цю півкулю стали розглядати домінуючої відносно мовної функції й мислення. Під впливом спостережень за хворими людьми з перерізаними спайками (комісури) переднього мозку («розщеплений мозок») стала складатися концепція про часткове домінування півкуль мозку людини. Відповідно до цієї концепції, ліва півкуля спеціалізується на вербально-символічних функціях, права — на просторово-синтетичних.
Виділяють кілька видів функціональних асиметрій. Неоднаковість рухової активності рук. ніг, обличчя, половин тіла, керованої кожною півкулею мозку, називається моторною асиметрією. Нерівнозначність сприйняття кожною з півкуль об'єктів, розташованих ліворуч і праворуч від середньої площини тіла, іменується сенсорною асиметрією. Спеціалізація півкулі мозку відносно різних форм психічної діяльності позначається як психічна асиметрія.
Так, людина із превалюванням ”лівопівкульних“ функцій тяжіє до теорії, має великий словниковий запас й активно ним користується, йому властива рухова активність, цілеспрямованість, здатність прогнозувати події. “Правопівкульна” людина тяжіє до конкретних видів діяльності, він повільний, небагатослівний, наділений здатністю тонко почувати й переживати, він схильний до споглядальності й спогадів.
Сукупність індивідуальних особливостей психіки й поводження людини становить тип вищої нервової діяльності, або темперамент людини складається із загальних властивостей нервової системи, які характеризуються екстра—інтраверсією, емоційною стабільністю — невротизмом, і рухливістю або інертністю нервових процесів.
І. П. Павлов виділяв два типи вищої нервової діяльності людини, які зараз можуть розглядатися з позиції міжпівкульної асиметрі-розумовий тип з перевагою другої (мовний) сигнальної системи - переважно лівопівкульний і художній тип з перевагою першої сигнальної системи конкретних образів - переважно правопівкульна людина. Останнім часом одержує визнання концепція про взаємодоповнююче співробітництво двох півкуль і перевазі окремої півкулі лише в певні стадії тієї або іншої нервово-психічної діяльності, а не всієї функції в цілому. Права півкуля швидше, ніж ліва, обробляє поступаючи інформацію, зорово-просторовий аналіз стимулів у правій півкулі передається в ліву півкулю (у моторний «центр мови»), де відбувається остаточний, вищий семантичний аналіз й усвідомлення подразнення.
Відповідно до концепції В. Л. Біанкі, у процесі навчання права півкуля працює за принципом дедукції, тобто спочатку здійснює синтез, а потім аналіз; ліва ж півкуля функціонує за принципом індукції, спочатку аналізуючи подразники, а потім синтезуючи їх.
Контроль результату діяльності мовної системи. Для оцінки успішного виконання тієї або іншої моторної поведінкової програми, у тому числі й мови, необхідний контроль її реалізації як у процесі виконання, так і за кінцевим результатом. Така оцінка здійснюється мозком людини, завдяки системам зі зворотними зв'язками. У людини існують три сенсорних канали одержання інформації про успішну реалізацію мовного процесу: (1) слуховий, (2) пропріоцептивний і кінестетичний, (3) зоровий.
Точність відтворення мови, тобто відповідності акустичної форми мовного сигналу його акустичному образу, сформованому в процесі навчання, контролює слуховий зворотний зв'язок. Він починається в слуховій скроневій зоні й проходить у відцентровому напрямку паралельно шляхам і центрам аферентної слухової системи аж до волоскових клітин завитка внутрішнього вуха. Точність відтворення мови контролюється також оцінкою аферентації від пропріоцептивних і кінестетичних рецепторів, розташованих у м'язах і суглобах мово утворюючих органів. Отримана від рецепторів соматосенсорної системи аферентація порівняється з образом, що зберігається в пам'яті, правильного рухового акту й оцінюється по ступені відповідності еталона його реалізації в русі. У механізмах пропріоцептивного контролю беруть участь кора третьої лобної звивини лівої півкулі й нижня моторна кора обох півкуль. Контроль кінцевого результату впливу експресивної мови на слухача реалізується по зоровому й слуховому каналах аферентації. Зорове сприйняття забезпечує людині оцінку реакції слухача на вимовлені звуки. Це дозволяє визначити, чи досягло мовне повідомлення тієї мети, що мав на увазі промовець. Слуховий канал дозволяє промовцеві дати оцінку результату впливу мови по мовній відповіді слухача. Ці види контролю вимагають участі багатьох структур мозку.
Разділовий контроль виконання (якості мовної продукції) і кінцевого результату (значеннєвого змісту висловлення) дає можливість людині виявити причини невдачі мови як способу комунікації. Подвійний контроль мовного процесу за допомогою зворотних зв'язків дозволяє відокремити (1) погане здійснення рухової програми, що лежить в основі реалізації мови як акустичного явища, від (2) повної неадекватності мовного акту стоячої перед ним" мети, наприклад, неможливості змінити поводження партнера або одержати відповідь на питання.
Промовець і слухаючий у процесі генерації й сприйняття звукової мови становлять єдину систему. Комуніканти, як частини цієї системи, здійснюють у процесі спілкування ряд загальних функцій. До їхнього числа відносяться, наприклад, аналіз акустичних властивостей мови, виділення мовного повідомлення із шуму, розуміння змісту висловлення і його емоційно-афективного змісту. У діалозі, у всякому разі на певних обмежених тимчасових відрізках слухомовної взаємодії, одна сторона (промовець) виконує одночасно дві, а інша (слухаючий) - одну функцію. Промовець реалізує семантичну програму мови в певній граматичній й акустичній формі. Паралельно він здійснює подвійний контроль якості мовної продукції: промовець використовує для контролю результату акустичний зворотний зв'язок, пропріоцептивний і зоровий контроль паралельно. Для слухача головним завданням є розуміння змісту висловлення.
Однією із широко розповсюджених різновидів мовної комунікації є мова жестів. Це мова, що використовує зорово-просторові можливості людського мозку. Це формальна мова зі складним словником і граматичною структурою. Кожен знак являє собою "букву", "склад" або "слово" - залежно від типу мови. Клінічні спостереження свідчать про те, що люди які нормально чують і говорять, що користуються мовою жестів, ушкодження лівої півкулі в областях, зв'язаних зі звуковою мовою, приводить до нездатності активно користуватися мовою жестів і розуміти його. У тих глухонімих, які почали користуватися мовою жестів у ранньому дитячому віці, ліва півкуля домінує й при рішенні зорово-просторових завдань. Виходить, язикові функції реалізуються подібними механізмами незалежно від того, у якій формі мова використається - звуковій, письмовій або жестовій.
Мовна форма відображення дійсності
Вища нервова діяльність(ВНД) людини в порівнянні з ВНД тварин характеризується високим рівнем аналітико-синтетичних процесів. Це зумовлено не тільки подальшим розвитком у ході еволюції тих механізмів кіркової діяльності, які властиві усім тваринам, але й виникненням нових, властивих тільки людині механізмів цієї діяльності.
Розвитку успадкованих людиною від її тваринних предків форм ВНД сприяла праця як найвища форма пристосувальної діяльності. Саме праця призвела до виникнення нових функцій, особлива роль серед яких належить мові як засобу спілкування між людьми в процесі діяльності. Згодом слово стало таким самим подразником, як і явища і об'єкти оточуючого середовища. Таким чином, для вищої нервової діяльності людини стали характерними дві сигнальні системи умовних подразників. Одна з них, успадкована від тваринних предків, складається із безпосередніх впливів на чутливі рецептори факторів зовнішнього і внутрішнього середовища (перша сигнальна система дійсності), друга складена із слів, які позначають вплив цих факторів (друга сигнальна система)- система мозкового забезпечення вербальної(словесної) діяльності.
В тваринному світі перша сигнальна система є єдиним каналом інформування організму про стан середовища. Перша сигнальна система – це система рефлекторних реакцій на конкретні подразнення, чуттєве відображення образів дійсності, властива всім тваринам і людям. Її утворюють як безумовні так і умовні подразнення, які є сигналами безумовних подразнень. В умовах звичайного життя у людини вона ізольовано функціонує до моменту опанування дитиною мови.
Відчуття, сприйняття, уявлення. Завдяки першій сигнальній системі досягається конкретно-чуттєве відображення зовнішнього світу і стану самого організму, тобто відчуття, сприйняття, уявлення. Фізіологічною основою відчуття у тварин є збудження рецепторів, проведення нервових імпульсів до нервових центрів з наступним їх аналізом та синтезом. В процесі розвитку нервової системи одночасно з ускладненням механізмів відчуття ускладнюються і стають точнішими й самі відчуття. На основі відчуття виникають усі інші форми відображення навколишнього середовища — сприйняття, уявлення.
Сприйняття — це відображення предмета в цілому як сукупності його властивостей. Предмет сприймається як єдине ціле і разом з тим як те, що складається з більш простих компонентів. В основі такого сприйняття лежить аналітико-синтетична діяльність кори великих півкуль.
При сприйнятті різних властивостей предметів і явищ має місце збудження багатьох пунктів кори мозку, утворення між ними тимчасових зв'язків. В психології тимчасові зв'язки називають асоціацією. Внаслідок утворення тимчасових зв'язків на основі багаторазового повторення сигналів від одного і того ж предмета (або явища) достатньо відчуття від частини властивостей даного предмета або явища, щоб виникла реакція-відповідь. Це наслідок генералізації збудження в корі головного мозку. В процесі подальшого сприйняття відбувається диференційоване розрізнення окремих властивостей предметів. Складні сприйняття зв'язані з аналізом і синтезом комплексних подразників, діючих на організм у даний момент часу.
Більш досконалою формою конкретно-чуттєвого відображення дійсності є уявлення. Уявлення — це образне відображення предметів або явищ, які раніше діяли на організм, це результат аналізу і синтезу слідових явищ у корі великих півкуль мозку. В основі уявлень лежать асоціації і ланцюги асоціацій, тобто більш складні непостійні зв'язки між відповідними центрами кори мозку.
Основною відміною психіки людини від примітивної психіки тварин є її здатність мислити за допомогою абстрактних понять, які виражені словами, продуманими, вимовленими або написаними. Розвиток другої сигнальної системи є першооснова можливості абстрактно-узагальненого відображення навколишнього світу. Ця форма відображення дає людині порівняно з твариною велику перевагу в пізнанні та використанні явищ природи.
Закономірності функціонування другої сигнальної системи. Вища нервова діяльність людини має свої якісні особливості, які виділяють її над усім тваринним світом. Друга сигнальна система з її словесною сигналізацією складає фізіологічну основу абстрактного мовного мислення. Таким чином, друга сигнальна система — це мовна форма відображення дійсності.
Друга сигнальна система властива тільки людям, це система відображення дійсності у вигляді понять, що позначаються системою знаків або слів( це мова і створені за допомогою слів по значення: лічба, ноти, математичні символи, мова жестів,звукова і письмова мова) –абстрактно – символічних подразників.
Словесними сигналами людина позначає все те, що вона сприймає за допомогою своїх рецепторів. Слово як "сигнал сигналів" дає можливість уявно сприймати конкретні предмети і явища, узагальнюючи їх у відповідні форми, відділяти окремі ознаки предметів і явищ, встановлюючи між ними логічні зв'язки.
Друга сигнальна система нерозривно пов'язана із соціальним життям людини, вона є результатом складних взаємовідносин індивідів у суспільному середовищі.
Поза суспільством — без спілкування людини з іншими людьми — друга сигнальна система не розвивається, тобто вона соціально зумовлена. Відомо чимало випадків, коли діти в силу тих чи інших обставин зростали у тваринному логові, переважно серед вовків. Такі діти не розуміли мови і не могли розмовляти. Навчити розмовляти їх було практично неможливо. Тривала відсутність спілкування з людьми призводить до забування мови, до втрати другої сигнальної системи.
Вчення про вищу нервову діяльність дало можливість розкрити закономірності функціонування другої сигнальної системи. Встановлено, що основні закони збудження є спільними як для першої, так і для другої сигнальних сис
Рис, 34. Кіркова локалізація мовної функції:
1 — центр письмової мови (лобна частка), 2 — центр читання (на межі потиличної, тім'яної і скроневої часток), З —- центр артикуляції (центр Брока), 4 — центр сенсорної мови (центр Верніке).
тем і що в корі великих півкуль існують і сенсорні, і моторні центри мови (рис. 34).
Передача збудження із першої сигнальної системи в другу і навпаки називається елективною іррадіацією. Елективна іррадіація — це новий фізіологічний принцип діяльності. Він полягає в складних взаємовідносинах другої сигнальної системи з першою. Можливість до відверненого від дійсності, уявного мислення складає специфічно людське вище мислення, яке лежить в основі науки — знаряддя вищої орієнтації людини в собі самому і в оточуючому світі.
З фізіологічної точки зору слово є подразником, діючим через відповідні аферентні нервові шляхи на відповідні кіркові клітини. Слово, яке ми чуємо, сприймається клітинами слухового аналізатора, слово, яке ми бачимо, сприймається клітинами зорового аналізатора нарешті, вимовлене слово сприймається клітинами рухового аналізатора у формі пропріорецептивних імпульсів від м'язів мовного апарата.
Слово як специфічний подразник відрізняється своєю складністю, воно є звуковим, оптичним або кінестетичним подразником — це його дійова основа і внутрішній смисловий зміст. Набуває ж слово певного смислу завдяки закріпленому з часом зв'язку даного слова з певним предметом чи явищем навколишнього середовища. Фізіологічно це проявляється у виникненні міцного зв'язку в корі великих півкуль між враженням від слова і враженням від позначуваного ним явища чи предмета. З цих двох компонентів, тісно пов'язаних один з одним в одне ціле, і складається та динамічна структура кори головного мозку, яку приводить в дію словесний подразник.
Словесний подразник може позначувати не лише ті чи інші предмети чи явища оточуючого світу, їх властивості і відносини, а й риси їх спільності, тобто такі властивості, які є більш чи менш відверненими від конкретних речей і явищ. Такі слова називають словами -спільниками. Наприклад, для позначення спільності між такими конкретними представниками тваринного світу, як соловей, зозуля, синиця, яструб, орел тощо, виникло слово "птах"; для позначення спільності між такими схожими між собою тваринами, як окунь, щука, сом тощо, виникло слово "риба". Це слово-спільник першого порядку.
Об'єднуючись в окремі групи за схожими ознаками, слова-спільники першого порядку обумовлюють виникнення нових слів — слів-спільників другого порядку і т.д. Так, для позначення спільності між птахами, рибами, амфібіями, рептиліями, ссавцями виникло слово "тварини".
Використання слів-спільників різних ступенів у якості умовних подразників значно підвищило узагальнюючу діяльність кори головного мозку людини, рівень її абстрактного мислення.
Поведінка людини в кожний конкретний момент часу є результатом спільної діяльності обох сигнальних систем. При цьому друга сигнальна система має перевагу над першою і в деякій мірі пригнічує її. Разом з цим перша сигнальна система в певній мірі контролює діяльність другої сигнальної системи.
Діяльність першої і другої сигнальних систем перевіряється практикою. Якщо умовно-рефлекторні реакції неадекватні умовам, в яких знаходиться організм, то це викликає їх перебудову — змінюються тимчасові зв'язки, гальмуються малоефективні умовні рефлекси. Контроль практики відіграє особливо важливу роль у коригуванні функції другої сигнальної системи.
Друга сигнальна система дозволяє людині значно збільшити обсяг інформації за рахунок використання як індивідуального, так і колективного досвіду всього людства. Так, підвищення кваліфікації спортсмена лише частково відбувається за рахунок його власного досвіду. Основну ж кількість інформації для цього він одержує через словесну (усну) інформацію від свого тренера та інших осіб, а також за допомогою вивчення письмової інформації — методичних посібників, підручників, статей тощо.
Таким чином, друга сигнальна система — мова — складає основну відміну людини від тварин. Першу сигнальну систему мають і тварини, і людина. Другу сигнальну систему має тільки людина.
Сигналом називається будь-який подразник, що здатний викликати утворення умовного рефлексу (світло, звук, запах, холод, тепло і т.д.). Сигнали, що діють на організм і механізми, які їх сприймають, називаються першою сигнальною системою. Все, що ми бачимо, чуємо, відчуваємо, торкається першої сигнальної системи. На основі першої сигнальної системи розвивається друга сигнальна система. Друга сигнальна система — це система узагальнюючих слів, які виражають поняття, і сліди в корі головного мозку від почутих, вимовлених і написаних слів.
Для розвитку мови найважливішим є слух, оскільки це головний фізіологічний механізм, на основі якого розвивається мова. При втраті в ранньому дитинстві слуху виникає глухонімота.
Розрізняють: 1) звукову мову (експресивна, або моторна, мова, вимова слів), 2) сенсорну, або слухову, мову (сприйняття і розуміння слів). Крім того, існують поняття: письмова мова (письмо і читання), внутрішня мова (проговорювання про себе того, що необхідно висловити вголос, написати, читання про себе), жестова мова (використовується глухонімими).
Функція апарата мови забезпечується відповідними мовними центрами, органами артикуляції і відповідними доцентровими і відцентровими нервами. Мовні центри (центр Верніке, центр Брока та ін.) розташовані в корі великих півкуль головного мозку. У 25-35 % лівшів мовні центри локалізовані у правій півкулі головного, мозку.
Розвиток мови у дітей відбувається у двох напрямках: 1) розвиток артикуляції звуків мови (моторна мова), 2) розвиток сприйняття смислового змісту слів (сенсорна мова). Перші спроби артикуляції (вимови) звуків мови появляються на 2-му місяці життя дитини. До цього часу проявляються тільки мимовільний крик, кректання. На 8-9 місяці дитина старається наслідувати дії дорослих, повторювати вимову слів дорослих. Приблизно в цей час починається розвиватись розуміння слів (сенсорна мова).
Аналітико – синтетична діяльність кори великих півкуль. Здатність до аналізу інформації, яка надходить до мозку про явища або події оточуючого середовища являється важливою властивістю різних відділів ЦНС і особливо, кори головного мозку. При цьому велика кількість інформації в процесі її обробки в мозку розділяється на складові її частини. Процес розкладання цілого на декілька складових називається аналізом. В ЦНС проходять і процеси синтезу, тобто обʼєднання окремих частин раніш цілого процесу по істотним ознакам в єдине ціле. Ці два процеси в ЦНС взаємоповʼязані і на цій основі І.П.Павлов цю діяльність мозку назвав аналітико-синтетична. Аналіз в нервовій системі починається на етапі збудження рецепторів, за допомогою яких здійснюється сприйняття різних стимулів оточуючого середовища.Вищий рівень аналізу і синтезу здійснюється в корі великих півкуль, структурна організація якої пристосована до аналізу простих і складних комплексів подразнень і формуванні на цій основі тимчасових звʼязків.
Динамічний стереотип. Тимчасовий звʼязок УР являється результатом синтетичної діяльності ЦНС. Ця діяльність проявляється у формуванні динамічного стереотипу – це зафіксована в довготривалій памʼяті мозку система індивідуально вироблених УР при певній послідовності впливу умовних подразників зовнішнього середовища на організм. Багаторазове повторення певної системи діючих на ЦНС умовних стимулів буде фіксуватися в довготривалій памʼяті мозку у вигляді системи УР, котрі потім відтворюються в чіткій послідовності. Формування динамічного стереотипу проходить протягом певного інтервалу часу, і при сформованому динамічному стереотипі ЦНС у працює економічно на фоні автоматичного повторення ланцюгів УР. Наприклад, утворення динамічного стереотипу лежить в основі вироблення професійної навички і формується протягом певного періоду життя і не може миттєво змінитися у випадку зміни умов зовнішнього середовища. |