«Кровообіг та лімфообіг»



Скачати 195.71 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір195.71 Kb.
#13427
ТипУрок
Тема:

« Гігієна серцево-судинної системи. Хвороби серця і судин, їх профілактика».

Урок у 9 класі. Тема « Кровообіг та лімфообіг»

Автор: вчитель біології вищої категорії

Загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №12

ім. Івана Франка

м. Івано-Франківська

Дем'янів Іванна Василівна



Анотація

Урок на тему « Гігієна серцево-судинної системи. Хвороби серця і судин, їх профілактика» поглиблює знання учнів про особливості функціонування серцево-судинної системи, причини порушень її роботи, наслідки цих порушень. Одержанні знання дають можливість дітям усвідомити необхідність дбайливого ставлення до свого здоров’я, вивчити симптоми найпоширеніших патологій серцево-судинної системи.Та найголовніше, як я вважаю, учні мають змогу поглибити знання, що стосуються принципів здорового способу життя, щоб надалі дотримуватись їх у повсякденному житті.

На уроці вчитель використовує інтерактивні методи навчання, зокрема:мозковий штурм, випереджуюче навчання,постановка проблемний питань. Урок супроводжується мультимедійною презентацією.(саме тому в конспекті вказані номери слайдів презентації). Учні працюють із додатковою літературою, зокрема з « Атласом з анатомії», « Довідником з біології», а також із самостійно підготовленими раніше повідомленнями. Використовується інформація про вплив різних видів мистецтва на здоров’я людини, проводиться релаксація. Діти активно обговорюють проблему, знаходять спільну думку.

Вчитель очікує від цього уроку доволі хороших результатів:

1.поглиблення учнями знань з біології, вдосконалення їх вмінь працювати з додатковою літературою,

2.усвідомлення необхідності бережного ставлення до свого здоров’я,

3. одержання знань про можливості використання нетрадиційних методів оздоровлення,

4.позитивного налаштування учнів на роботу на уроці,

5.активізації бажання дітей працювати під час уроків біології, знаходити вирішення проблемних ситуацій.

На мою думку, підібрані прийоми, методи дають можливість і вчителю, і учням отримати очікувані результати. Урок проходить досить вдало і діти перебувають також на високому емоційному піднесенні. Поєднання класичних, інтерактивних методів роботи на уроці, музики, ТЗН сприяє активізації мислення дітей та їх позитивному настрою.

Буду рада, якщо колеги-педагоги використають хоча б елементи з моєї роботи, знайдуть для себе щось корисне.

МЕТА: освітня: поглибити знання учнів про особливості серцево-судинної системи, сформувати знання про причини, ознаки серцево-судинних хвороб;

розвиваюча: розвивати вміння використовувати набуті знання для профілактики серцево-судинних захворювань, розвивати інтелект, логічне мислення учнів,вміння аналізувати інформацію, робити висновки і узагальнення;

виховна: сприяти вихованню відповідальності за майбутнє, приділити увагу соціальному вихованню.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: виготовлення « Пам’ятки серця».
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Обладнання: комп’ютерне обладнання, презентація « Порушення серцево-судинної системи», пам’ятка « Гігієна серця», атлас « Людина», підручники, роздатковий матеріал.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

З метою актуалізувати знання про серцево-судинну систему проводиться мозковий штурм.

Питання:


  1. Які органи утворюють кровоносну систему?

  2. Центральний орган цієї системи?

  3. Яка роль кровоносних судин?

  4. Що таке артерії?

  5. Яка кров тече по венах?

  6. Як називається м’яз серця?

  7. Які структури серця перешкоджають руху крові у зворотньому напрямку?

  8. Що таке серцевий цикл?

  9. Скільки він триває?

  10. Чому дорівнює ЧСС у дорослої людини?

  11. Від чого залежить ця величина?

  12. Яка тканина утворює середню стінку артерій і вен?

  13. Чому дорівнює величина А/Т ?

  14. Як називається стан підвищеного А/Т ?

  15. Як називаються клапани між передсердями і шлуночками? Між шлуночками і артеріями?


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку. Очікування результатів. ( СЛАЙД 1)

Англійський фізіолог Вільям Гарвей назвав серце джерелом життя. Він сказав:

« Серце-джерело життя , початок всього, сонце мікрокосмосу, від якого залежить вся сила і свіжість організму. Ніщо не може замінити серця і взяти на себе його функції».

Серцево-судинна система закладається на 4-й тиждень ембріонального розвитку людини і з того часу працює постійно. Звичайно, як і будь який механізм, серце і судини з часом стомлюються, тобто, хворіють.

Отже, тема нашого уроку « Порушення серцево - судинної системи, їх профілактика». (СЛАЙД 2)

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку ? ( УЧНІ ВІДПОВІДАЮТЬ).

На уроці ми з вами поглибимо знання про серцево-судинну систему, поговоримо про (СЛАЙД 3)

причини, ознаки захворювань серця та судин. А також виготовимо пам’ятку

« Гігієна серцево-судинної системи».

І, звичайно, з уроку ви повинні винести тверді переконання –

СЕРЦЕ-важлива частинка вас і ви повинні себе берегти!

ЗДОРОВ’Я- найцінніший скарб, ви повинні цінувати його!
ІV. Вивчення нового матеріалу.

а) сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу.

1.Причини серцево-судинних хвороб.

Серцево-судинні хвороби названі хворобами ХХІ століття. Адже серед причин смерті людей у світі- саме серцево-судинні хвороби. (СЛАЙД 4)

63 українців помирають від серцево-судинних хвороб.

Якщо раніше від серцево-судинних хвороб помирали переважно люди похилого віку,то тепер все частіше трапляються випадки смертності серед молоді і дітей.


А давайте подумаємо, які ж причини такого поширення цих небезпечних хвороб?

Учні називають причини серцево-судинних хвороб і записують на лівій частині « Пам’ятки серця». Потім із названих причин вибирають 3 найнебезпечніші і звіряють із тим, що пропонується на слайді. (СЛАЙД 5)

( Пам’ятка серця- намальований плакат, на якому одна половинка –серце хворої людини, а друга половинка- здорової.)

Обговорення проблеми. (СЛАЙД 6)


2.Характеристика серцево-судинних хвороб (СЛАЙД 7) Хвороби серцево-судинної системи поділяються на хвороби серця і судин: артерій та вен. (СЛАЙД 8)

Серед хвороб серця найпоширенішими є:

  • Ішемічна хвороба серця,

  • Інфаркт міокарда,

  • Серцева недостатність,

  • Стенокардія,

  • Порок серця,

  • Аритмія


ІШЕМІЧНА ХВОРОБА СЕРЦЯ – це ураження міокарда, зумовлене порушенням коронарного кровообігу.

Найчастіше проявами ІХС є:


Інфаркт (СЛАЙД 9)

Інфаркт- змертвіння (некроз) частини м’язових клітин серця. (СЛАЙД 10)

Причиною є блокування ( оклюзія) коронарних судин. В коронарних судинах з’являються: (СЛАЙД 10) а) атеросклеротичні бляшки,

б)тромби,

в)виникає крововилив,

г)судини спазмуються.

Ознаки інфаркту: ( учні знаходять інформацію в додатковій літературі (« Атлас людини»)

Сильний стискаючий біль з грудиною, не не минає навіть у стані спокою.

Часто біль поширюється в руку, в шию, в щелепу. Можливе потовиділення,

слабкість,втрата свідомості

Інфаркт небезпечний також тим, що після нього виникає багато ускладнень (СЛАЙД 11)


  • - Постінфарктний синдром Дреслера

  • - Тромбендокардит

  • - Рання постінфарктна стенокардія

  • - Ерозії та виразки шлунково-кишкового тракту,

  • шлункова кровотеча

  • - Парез шлунково-кишкового тракту

  • - Атонія сечового міхура

  • - Соматичні психози

Постінфарктний синдром Дреслера – накопичення рідини в перикарді. (СЛАЙД 12)

Небезпека полягає в тому, що рідина створює тиск на серце, що, в свою чергу

негативно впливає на роботу серця.



Стенокардія. (СЛАЙД 13)

Стенокардія-звуження коронарних судин.

Причини- спазми стінок, внаслідок дії сильних емоцій, важкої їжі, охолодження, а також атеросклеротичні бляшки. Найчастіше стенокардія виникає на місці розгалуження судин. Який вплив стенокардії на серце?

( учні зачитують додаткову інформацію).

Порушення будови серця - поширені захворювання, що спостерігаються у людей. (СЛАЙД 14)

Вони можуть бути вродженими і набутими.

Зокрема, це захворювання клапанів серця.

Недостатність ( пролапс ) клапана – явище, при якому стулки клапанів не повністю закриваються і кров повертається у зворотньому напрямку. Така патологія- порок серця.

Досить поширеною патологією є пролапс мітрального клапана ( клапана між лівим передсердям і лівим шлуночком). (СЛАЙД 15)

Пролапс добре видно на ехокардіограмі ( пояснення). (СЛАЙД16)

Подивіться, як виглядає на фото пролапс мітрального клапана.

( в учнів на столах є такі фотографії)

В чому небезпека такої патології? ( Учні обговорюють проблему, використовуючи інформацію з додаткової літератури і підручника)

Наслідок пролапса - серцева недостатність. Це явище, при якому досить сильно потовщується стінка лівого шлуночка. (СЛАЙД 17)

Аритмія- порушення серцевого ритму. Причина- зміни у роботі провідникової системи серця. (СЛАЙД 18)

Прискорення ЧСС- тахікардія, сповільнення – брадикардія.

Чим небезпечні такі явища? ( зачитуємо з підручника)


Хвороби судин: (СЛАЙД 19)

- атеросклероз,

- тромбоз,

- гіпертензія,

- інсульт,

- емболія.

Артеріальна гіпертензія- стійке підвищення артеріального тиску (СЛАЙД 20)

до 140/90 мм. рт. ст..

У здорової людини рівень А/Т в нормі--до-120/80 мм.рт.ст. (СЛАЙД 21)

Стан перед гіпертензії- А/Т 120-139/80-89 мм.рт.ст.

Гіпертензія І ступеня - А/Т 140-159/90-99 мм.рт.ст

Гіпертензія ІІ ступеня - А/Т > 159/100 мм.рт.ст

Артеріальна гіпертензія впливає на рівень життя людини (СЛАЙД 22)

Гіпертензія є причиною інсульту, інфаркту, анурії (СЛАЙД 23)



Інсулт- це порушення мозкового кровообігу, некроз тканин мозку. (СЛАЙД24)

Причинами інсульту є : крововилив у мозок, закупорка дрібних судин мозку, (СЛАЙД 25)

Утворення тромбу у мозкових судинах. Відповідно - інсульти поділяються на геморагічні і ішемічні ( пояснення).

Інсульт разом із інфарктом є найнебезпечнішими серцево-судинними хворобами.


Рух крові по артеріях і венах теж може порушуватися, навіть припинятися. У нормі він залежить від навантажень, травлення, температури середовища та інших чинників.

Реакція судин послаблюється в разі втрати еластичності чи потовщення їхньої еластичності, потовщення стінки, ураження клапанів. Течію крові утруднює закупорення судин атеросклеротичними бляшками чи тромбами. Це може бути причиною інсульту або інфаркту.



Атеросклероз. (СЛАЙД 26)

Атеросклеротичні бляшки утворюються внаслідок нагромадження і відкладення ліпідів у стінці артерій. Вони складаються із жирового ядра і фіброзної оболонки.

Бляшки зумовлюють стоншення стінок артерій, звуження їх просвіту, та погіршення кровообігу. (СЛАЙД 27)

Якщо потік крові ушкоджує поверхню бляшки, то це може спричинити скупчення тромбоцитів (СЛАЙД 28)

та утворення кров’яного згустка - тромбу, що блокує рух крові.

б) Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Ми з вами вивчили особливості деяких небезпечних хвороб серцево-судинної

системи. Але всі добре знають, що хворобу легше попередити, запобігти їй, ніж лікувати. Тому ми повинні знати, як жити, яких правил дотримуватись, щоб уникнути цих небезпек.

Отож, давайте закінчимо нашу « Пам’ятку серця». ( учні називають і записують основні правила гігієни серцево-судинної системи на правій частині « Пам’ятки серця»).

Обговорення проблеми. (СЛАЙД 29)

в) поглиблення знань учнів.

Існують також нетрадиційні методи профілактики хвороб серця і судин.

До них належать: кольоротерапія, музикотерапія, звукотерапія.

Учні підготували коротенькі повідомлення про ці методи, отож, послухаємо їх. (застосування методу випереджуючого навчання) (СЛАЙД 30)


Релаксація- один із методів відпочинку . Вчитель розповідає про цей метод та проводить психологічну релаксацію, що супроводжується спокійною класичною музикою,або звуками шуму моря. (СЛАЙД 31)

Вправа «Море»
Заплющіть очі, зручно сядьте, покладіть руки на коліна долонями догори. Уявіть собі берег моря, зробіть глибокий вдих, повільний видих. Шумить морська хвиля, заспокоює і заколисує. Ви сидите на березі моря, ноги торкаються морської води. Повільно зробіть вдих і видих. Відчуйте прохолоду моря. Із кожним видихом вода повільно входить у вас,через стопи ніг піднімається вгору по тілу, як приплив. А з кожним видихом- повертається згори вниз, як відплив. І знову: приплив-вдих, відплив-видих… Вашому тілу приємно, спокійно. Вода очищає і очищає кожну частинку вашого тіла ззовні, і зсередини. Ви відчуваєте себе берегом моря, ви розчиняєтесь в піску і вас омиває вода… Вдих-приплив, видих-відплив. Ви злилися з природою. Ви - частина природи. Вам добре і приємно відчувати себе природою. Я зараз буду рахувати у зворотному напрямку, на слові «один» розплющите очі (п’ять – чотири – три – два - один).
ІV.Висновки вчителя, (Слайд 32 )

Підведення підсумків уроку, виставлення і аргументування оцінок.



V. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вчитель задає домашнє завдання, пояснюючи його.

Д.з. § підручника вивчити, виготовити « Пам’ятки серця» для своїх друзів.



Додатки.

1.Кольоротерапія.

Лікування кольором, або кольоротерапія, сьогодні дуже популярний метод лікування.  Цей метод зародився ще в давнину, коли з'ясувалося, що колір не лише сприяє душевній рівновазі, але й може бути одним з лікувальних чинників проти багатьох  хвороб.  Кольоротерапію використовували в Китаї, Індії, Єгипті. Спеціальні конструкції, виявлені в єгипетських храмах, заломлювали  сонячне світло, дозволяючи отримувати різні  кольори спектру.

Сучасні вчені вважають кольоротерапію одним з найбільш перспективних і  безпечних  методів лікування та оздоровлення. Мозок людини сприймає колір  приблизно як шлунок їжу. Не дивно, що іноді він потребує дії певного кольору так само, як ми часом хочемо  конкретних продуктів.

Отже, які кольори як на нас впливають.



Червоний нормалізує кровообіг і обмін речовин. Символізуючи внутрішню  енергію, підвищує статевий потяг і сексуальність. Він допомагає розслабитися закляклим суглобам, особливо в ногах. Оскільки червоний  зігріває і сприяє припиненню запального процесу, його рекомендовано тим, хто  схильний до застуд.  
Червоний стимулює кровотворення, нормалізацію кровообігу та обміну речовин, але  протипоказаний при підвищеному тиску. 

Помаранчевий бореться із втомою, депресією, допомагає перемогти нудьгу, невпевненість, тривогу і страх.  Ним лікують психічні розлади, оскільки він звільняє  від нав'язливих страхів і зміцнює морально. Цей колір  можна використати як допоміжну терапію в разі захворювань шлунково-кишкового тракту, сечового міхура, нирок, надниркових залоз. Також колір урожаю здатен збуджувати апетит, оскільки є .

Помаранчевий обов'язково має бути у полі зору людей з легеневими, серцевими та ендокринними захворюваннями. Організм відповідає на цей колір прекрасним  самопочуттям. Завдяки властивості позитивно впливати на гормональний стан цей колір показаний при менопаузі та безплідді. А також сприяє очищенню від слизу будь-якої системи організму.



Жовтий – насприятливіший колір для осіб із порушеннями функції печінки. Він впливає на сонячне сплетіння – зосередження нервових закінчень,  пов'язаних з жовчним міхуром,  селезінкою,  шлунком і печінкою.  Жовтий покращує зір,  заспокоює нервову систему, справляє сприятливий вплив на шкіру.

Він - чудовий "санітар", який очищує від токсинів увесь організм,  допомагає впоратися із  закрепами, контролює вагу. Ці властивості обумовлені здатністю управляти рідинами в  організмі: стимулювати виділення шлункового соку, контролювати потовиділення,  знімати набряклість).


Жовтий підвищує концентрацію уваги, покращує настрій і пам'ять.

Зелений, колір гармонії й врівноваженості, сприяє  ритмічній роботі серця,  відпочинку очей, має помірну протизапальну і протиалергічну дію, корисний  у разі зниженої функції нирок, запамороченнях, нервозності. Візуально розширюючи простір, він може стати в нагоді тим, хто страждає на клаустрофобію (боязнь замкненого простору).

Зелений колір застосовують при захворюваннях серця, для позбавлення від головного  болю та покращення роботи печінки, стабілізації кров'яного тиску.  Дерева і трава - що може бути кращою кольоротерапією для людини?



Блакитний корисний при порушеннях щитовидної залози, допомагає зняти запалення і  відчуття печіння від сонячних опіків, а також підвищує імунітет. Цей колір здатен знижувати кров'яний тиск і позитивно впливати на щитовидну залозу.
За допомогою блакитного зменшують болі при виразках шлунка та ішіасі. Він сприяє зупинці кровотечі й  допомагає впоратися з нетриманням сечі.
Особливо ефективний блакитний у випадку безсонні, тому читати на ніч варто під блакитним  абажуром або повісити в спальні синьо-блакитний килим чи картину.

Синій знімає нервову напругу, знижує артеріальний тиск, заспокоює прискорене  дихання. Найбільш сприйнятливою до цього кольору є ендокринна система, тому його рекомендують застосовувати жінкам для  нормалізації  менструального циклу і в клімактеричний період. Крім того, синій є найбільш болезаспокійливим кольором  спектру, здатним впливати на кісткову систему, особливо на хребет.

Цей колір здатен послаблювати шкідливий вплив забруднення повітря, води та їжі на організм. Його можна використати  при бронхіті, астмі, мігрені, екземі, забиттях і запаленнях.



Фіолетовий сприятливо діє на лімфатичну й імунну системи, допомагає при мігрені, а також  при внутрішніх запаленнях, зокрема запаленні сідничного нерва.  Він зменшує шкірні висипання, загострює зір і почуття, корисний при втомі й болі в очах,  заспокоює розхитані нерви, послаблює  серцебиття.

Але будьте обережні при використанні фіолетового кольору. У великих  дозах може викликати депресію і пригнічувати апетит.


Оскільки фіолетовий колір складається з червоного і блакитного, він сприяє гармонії  тіла  і духу.


2. Вплив музики на психоемоційний стан людини

Музика - феноменальне явище. Її стосунки з людиною дивні. Мелодійні звуки вершать дива - в людині пробуджується, перетвориться душа, змінюються стан, настрій. Музика панує над нашими емоціями, які, виявляється, навіть перемагають фізичну біль.

Узбецький учений Мірзакарім Норбеков встановив: здоров'я залежить від емоційного центру людського організму. Він підкреслює: "Хаос не у світі, він усередині нас". І саме музика перемагає цей хаос, гармонізує емоційну сферу людини.

Науково доведено, що музика може зміцнювати імунну систему, призводить до зниження захворюваності, покращує обмін речовин і, як наслідок, активніше йдуть відновлювальні процеси.

Західні вчені, провівши численні дослідження і експерименти, прийшли до переконання: деякі мелодії володіють сильним терапевтичним ефектом. Духовна, релігійна музика відновлює душевну рівновагу, дарує відчуття спокою. Якщо порівнювати музику з ліками, то релігійна музика - анальгетик у світі звуків, вона полегшує біль. Спів веселих пісень допомагає при серцевих недугах, сприяє довголіттю. Але найбільший ефект на людину надають мелодії Моцарта. Цей музичний феномен, до кінця ще не пояснений, так і назвали - "ефект Моцарта".

Медики встановили, що струнні інструменти найбільш ефективні при хворобах серця. Кларнет покращує роботу кровоносних судин, флейта надає позитивний вплив на легені і бронхи, а труба ефективна при радикулітах і невритах. Але серед музичних інструментів можна виділити лідера по впливу на стан людини це орган.

Певні ноти впливають на певні органи:


  • звукова частота, що відповідає ноті до, впливає переважно на функції шлунка та підшлункової залози;

  • ре - на жовчний міхур і печінку;

  • ми - на органи зору і слуху;

  • фа - на сечостатеву систему;

  • соль - на функції серця;

  • ля - легені та нирки;

  • сі - на функцію енергообміну, зігріваючи тіло.

Низькі звуки резонують більше з нижньою частиною тіла, високі - з верхньої (головою).

Експериментально доведено, що музичні звуки змушують вібрувати кожну клітину нашого організму, електромагнітні хвилі впливають на зміну кров'яного тиску, частоту серцевих скорочень, ритм і глибину дихання. Не випадково в сучасній медицині все більшого поширення набуває  музикотерапія

У цьому велику допомогу надають звуки природних шумів: прибою, співу птахів, рокоту океанічних хвиль, гуркоту грому, шуму дощу.

Використана література.

1 Степанюк А, Міщук Н.,та ін.. «Біологія». Підручник для 9кл.. Тернопіль. Підручники і посібники, 2009р.

2 Неттер. Ф. Атлас анатомії людини.Львів Наутілус,2004р.

3Атлас анатомії людини. Бібліотека електронних наочностей.

4.Соболь.В.І. «Біологія». м.Кам’янець-Подільський, Абетка, 2012 р.

5 УКРКАРДІО український кардiологiчний портал



електронна версія українського кардіологічного журналу
6. morphology.dp.ua.
Скачати 195.71 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка