КОЗІВСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
КОЗІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
ОСНОВНІ ВИДИ ПОМИЛОК
Підготувала методист РМК
Гладчук Л.Л.
2015
Класифікація помилок у власному мовленні:
Змістова(З) :
а) логічна- непослідовний виклад думок. Відсутність плавного викладу .Не проводиться основна думка. Несумісність понять(Серед людей було багато дітей). Протилежність суджень (Сонце не може світити ласкаво і в той же час немилосердно. - ... й ласкаво, і немилосердно). .Абсурдність висловлювання (Buna завірюха, листя осипало землю й траву).Невдале цитування не відповідає цитата висновку, - допущена помилка, занадто об'ємна або не підтверджує правильність висловленої думки...). Невдало зроблено узагальнення, висновки .Не простежується розвиток думки від початку до кінця. Непропорційність частин тексту.
б)фактична-Уживання зайвих відомостей. Перекручення факту вчинків людей та інше. Недостатнє висвітлення фактів,подій,вчинків людей та ін..
Орфографічні(І)-неправильно написане слово з тою чи іншою буквеною чи не- буквеною орфограмою.
Пунктуаційні (V) –неправильно розставлено розділові знаки
Лексичні (Л ) - неточність у слововживанні;
Граматичні (Г):
а)морфологічні (помилкове вживання форм слів);
б)синтаксичні (порушення норм керування в словосполученнях і неправильна побудова простих і складних речень);
Стилістичні (С) - порушення стилістичних норм, уживання слів одного стилю в тексті іншого (скажімо, розмовно-побутове слово в науковому чи публіцистичному і навиаки).
Розмежування грубих і негрубих помилок
-
Пунктограми
|
Помилки
|
грубі
|
негрубі
|
1.
|
Знаки в кінці речення
|
Відсутність знака в кінці речення
|
Заміна знака запитання, знака оклику, трьох крапок крапкою
|
2.
|
Тире між підметом і присудком
|
Кома замість тире між підметом і присудком, вираженими іменниками в називному відмінку або неозначеними формами дієслова.
|
Відсутність тире на місці пропущеної зв’язки в інших випадках.
|
3.
|
Тире в неповному
реченні
|
|
Пропуск тире.
|
4.
|
Кома при порівняльних зворотах
|
|
Відсутність коми.
|
5.
|
Знаки при однорідних членах речення
|
Пропуск коми між однорідними членами.
|
Зайва кома. Кома між неоднорідними означеннями.
|
6.
|
Знаки в реченнях з узагальнюючими словами між однорідними членами речення
|
Пропуск двокрапки або тире.
|
Двокрапка замість тире і тире замість двокрапки.
|
7.
|
Знаки при звертаннях
|
Пропуск знака для виділення вертання. Кома між звертанням і залежними від нього словами.
|
Неправильний вибір коми або знака оклику. Кома після о, ой перед звертанням.
|
8.
|
8. Знаки при вставних словах і реченнях
|
Пропуск знаків для виділення найбільш вживаних вставних спів, а також вставних і вставлених речень.
|
Неправильний вибір значка. Виділення слів нарешті, головним чином, передусім, навіть тощо.
|
9.
|
Знаки при відокремленні другорядних членів речення
|
Відсутність ком для виділення узгоджених означень після означуваного слова і будь-яких означень до особових займенників.
|
Відсутність коми при відокремленні означень з обставинним відтінком.
|
10.
|
1 Знаки при відокремленні прикладок
|
Відсутність ком для відокремлення поширених прикладок, що відносяться до загальних назв і особових займенників, та будь-яких прикладок, що стоять після власних назв.
|
Коми, які виділяють прикладки, що приєднуються сполучником як. Необгрунтоване вживання тире для виділення прикладок.
|
11.
|
1 Кома при відокремленні обставин
|
Пропуск коми при дієприслівникових зворотах. Відсутність коми при дієприслівниках, які є обставинами часу і причини.
|
Коми у випадках, коли відокремлення зворотів немає (у складі фразеологізмів). Виділення комами дієприслівників зі значенням способу дії. Відсутність ком для відокремлення обставин,виражених іменниками.
|
12.
|
Знаки при уточнюючих відокремлених членах
|
Пропуск ком при уточнюючих обставинах місця і часу.
|
Відсутність знаків при додатках з прийменниками крім, за винятком тощо.
|
13.
|
1 Знаки при прямій мові
|
Пропуск знаків для виділення прямої мови і відділення її від спів автора.
|
Заміна потрібного знака іншим.
|
14.
|
Знаки в складносурядних реченнях
|
Пропуск знака між частинами складносурядного речення.
|
Неправильний вибір коми або тире. Кома при наявності спільного для двох частин члена речення.
|
15.
|
Коми в складнопідрядних реченнях
|
Відсутність ком між головним і підрядним реченням та між однорідними підрядними реченнями.
|
Пропуск коми для виділення підрядних речень, залежних від дієприкметників і дієприслівників.
|
16.
|
1 Знаки в безсполучниковому складному реченні
|
Пропуск знака між частинами складного безсполучникового речення.
|
Неправильний вибір знака між частинами складного речення.
|
17.
|
Знаки в складних реченнях з різними видами зв’язку
|
Відсутність знаків між частинами складної конструкції.
|
Зайва кома при збігу двох сполучників.
|
При повторенні пунктуаційних правил найбільше уваги слід приділити тим, порушення яких вважаються грубими помилками. Проте особливо розраховувати на таку диференціацію не варто: «грубі і негрубі помилки — поняття умовні і відносні».
Граматичні помилки.
Помилки в утворенні форм слів:
1.Неправильне утворення відмінкових форм іменника (Сварки Кайдашів пов 'язані з грушою; Минулого року відбулося кілька в фестивалей).
2.Утворення форм невідмінюваних слів за аналогією з відмінюваними. (Ми часто ходили до кіна. Незабаром під’їхав таксій).
3.Неправильний вибір однієї з паралельних відмінюваних форм (Будинок споруджено з каменя. На снізі багато слідів).
4.Неправильне утворення ступенів порівняння прикметників і прислівників. (Треба вчитися більш старанніше. Найбільш цікавішою газетою мені здається «Вільне життя»).
5.Відмінювання двох частин складного числівника (Літературну діяльність поет почав у шестидесятих роках).
6.Невідмінювання деяких числівників (Не думаю, що двісті гривень зарплати мало).
7.Вживання ненормативних форм дієслів (Хлопчик помітив нас і побі- жав ще швидше. Багато випускників хотять продовжити навчання).
8.Ненормативне утворення дієприкметників (Ожидаємих результатів не одержано. Приїхавші відвідали місцевий музей)
9.Неправильне утворення дієприслівників (Читати лежа шкідливо).
Морфологічні помилки досить часті в усному мовленні, в письмових
роботах вони трапляються порівняно рідко.
Помилки у вживанні:
1. Закінчень під час відмінювання чол. та жін. імен по батькові (Андрієвич -... йович; Петрівної - и; Іванівній- ...і; клич, відмінок: Інна Сергіївна - Інно Сергієвно ...; Василь Іванович - Василю Івановичу).
2.Займенників (Марійка зустріла сестричку. Вона засоромилася. Треба: Марійка зустріла сестричку і засоромилася).
3.Прикметників (Він був мужній, смілив, хоробрий. - ... сміливий).
4.Ступенів порівняння прикметників (Найбільш дотепнішим... Треба: найдотепнішим або найбільш дотепним; самий відомий - найбільш відомий; брат вище мене... - вищий за (від) мене, або вищий, ніж я).
5.Дієслів (вид і час одної й тої ж форми: жовтіло пшеничне поле, сонячні промені блищать. - ... блищали).
6.Дієприкметників (похилившіся постаті - похилені).
7.Дієприкметникового звороту (...Вода, кипляча, в посуді,...- що кипить...).
8.Дієприслівник (Закинув голову, хлопчики любуються птахами не відривая від них очей. - Закинувши ... не відриваючи ...).
9.Дієприслівникового звороту (Прочитав роман, образ головного героя залишиться в моїй пам’яті на довгі роки. Треба: Прочитавши роман, я надовго запам’ятаю образ головного героя).
10.Прислівників (спочатку фільму вже й кінець зрозумілий - з початку ...; став запитання, вдумуйся в значення, розрізняй: глянув убік (куди?) - напрям (присл.), ударили у бік (куди? у що?) - конкретний предмет (ім. + прийм.).
11.Прийменників: Учитель поставив хлопчика в приклад - ...за приклад. Гімнастика є дуже корисною, від неї людина робиться сильною, -..завдяки їй... (Завдяки несерйозному ставленню... - через несерйозне ставлення).
12.Сполучників (Вони навіть не помітили, як у дверях стояв вчитель, ...що..).
13.Часток (Не жар, не холод його не лякали. - ... ні..., ні...).
Порушення:
14.В узгодженні (в роді, числі, відмінку): Кулі були різних кольорів: червоний, синій, жовтий. - ... червоного, синього...).
15.Керуванні (Не треба ігнорувати цією думкою - ... цю думку. У нашому місті є пам’ятник Шевченка -... Шевченкові.).
16.Порядку слів (Він приблизно знаходився в кілометрах 30 від міста. - Він знаходився приблизно кілометрах в 30 від міста.). 17.Будові речення (пропущено важливе слово для змісту: В’ячеслав абияк прибив дошку і побіг у волейбол.). 18.Порушено межу речення: (Мисливець поклав рушницю, прив’язав собаку. І пішов до звіра.). 19.Синтаксичних конструкціях. (Коли я читала цю книгу, де сміялася, де плакала. - Коли я читала цю книгу, то і сміялася, і плакала.)
Синтаксичні помилки.
Помилки у побудові словосполучень
1.Порушення норм дієслівного керування:
-
неправильний вибір відмінка керованого слова {зазнав поразку-зазнати поразки, дякувати гостей)',
-
відсутність керованого слова (Я захоплювався творчістю Шевченка, заучуєш)',
-
відсутність необхідного прийменника(Автор втілив героєві найкращі риси);,
-
вживання зайвого прийменника (поділитися про враження, оцінити за відповідь);.
-
неправильний вибір прийменника (звертатися на допомогу, оцінки по мові,згідно наказу – згідно з наказом).
2 .Порушення зв’язку слів в іменних словосполученнях:
-
неправильний вибір відмінкової форми (оволодіння цього матеріалу, відсіч ворога)
-
зайві прийменники (в противагу на це, розшук за повстанцями);
-
відсутність необхідного прийменника (розповіді боротьби, відповідальність зберегти мир)',
-
необгрунтований вибір прийменника (думка над тим, враження про концерт).
Керування
Малий Олександр розповідає нам, якою насолодою було вмиватися її водою, милуватися нею, пірнати з дитячою пристрастю.
Речення можна перебудувати так: Малий Олександр розповідає нам, якою насолодою було вмиватися її водою, милуватися нею, пірнати в неї з дитячою пристрастю.
А якщо ми будемо жити в гармонії з природою, оберігати та захищати її, тоді вона неодмінно нас віддячить.
Неправильні в українській мові конструкції дякую вас, віддячити вас виникли під впливом російських виразів благодарю вас, отблагодарю вас. В українській мові маємо дієслівне керування дякую + ім. у Д. в. (дякую КОМУ?)
Нам потрібно навчитися користуватися природою, а не вчитися завдавати їй шкоду.
В українській мові маємо дієслівне керування завдавати + ім. у Р. в. (завдавати ЧОГО?). Речення можна перебудувати так: Нам потрібно навчитися користуватися природою, а не вчитися завдавати їй шкоди.
Кожен із нас повинен шукати способу поріднитися з природою, зрозуміти її. Нам варто шукати шляхів вирішення цієї проблеми.
В українській мові маємо дієслівне керування шукати + ім. у З. в. (шукати КОГО?, ЩО?). Речення можна перебудувати так: Кожен із нас повинен шукати спосіб поріднитися з природою, зрозуміти її. Нам варто шукати шляхи вирішення цієї проблеми.
Із-за чого було скасовано зустріч.
Із-за (фонетичний варіант прийменника з-за) уживається при позначенні предметів, із протилежного боку яких відбувається дія. Однак під впливом російської мови мовці прийменник із-за почали вживати й на позначення причиновості, що є помилковим. В українських реченнях причинові відношення передаємо за допомогою прийменника ЧЕРЕЗ.
Прийменник із-за в українській мові причинові відношення виражає надзвичайно рідко, натомість потрібно вживати через що, тому тощо .
На мою думку, у нашому житті була боротьба добра над злом. Слово боротьба керує словосполученням, що має структуру ім. в Р. в. з(із, зі) ім. в Ор. в.
Їхня щира та відверта розмова, хвороба Ірини перемогла над усіма їхніми конфліктами.
Речення можна перебудувати так: Хвороба Ірини, їхня щира та відверта розмова перемогли усі конфлікти між дівчатами.
Спочатку він осуджує місто, а пізніше стає його завойовником. А завдяки чому? Завдяки насильству.
Прийменник завдяки у своєму значенні має позитивний відтінок, тому може поєднуватися виключно із словами з позитивним відтінком у лексичному значенні.
По-друге, саме завдяки природі люди лікуються від хвороб, душевних травм.
Прийменник завдяки вказує на причину здійснення чого-небудь . Речення можна перебудувати так: По-друге, саме за допомогою природи люди лікуються від хвороб, душевних травм.
У ньому головний герой твору Сашко описав рідний край і своє життя на великому проміжку часу.
Хоча прийменник на і виражає часові відношення (пор. з М. в. уживається при позначенні відрізка часу, протягом якого відбувається дія (уживається паралельно з прийменником в), але в цьому випадку речення краще перебудувати так: У ньому головний герой твору Сашко описав рідний край і своє життя протягом великого проміжку часу.
Помилки в структурі речень
1. Помилки в граматичній основі речення:
-
порушення граматичного зв’язку між підметом і присудком (Я з другом граємо в шахи. Героєм оповідання - це Павлик. Всі вони хочуть стати спеціалістом)
-
пропуск частини складеного присудка(Учні ПТУ готуються кваліфікованими робітниками. У них були по-різному думки);
-
необгрунтоване розчленування присудка (Мишко упав і став непритомним).
2.Помилки в побудові простого речення:
-
неправильний порядок слів (Треба навчити виготовляти моделі гуртківців);
-
зайві члени речення (У Василька щеміло його серце);
-
нечіткі смислові зв’язки (Письменник закликає народ до боротьби проти своїх поневолювачів);,
-
змішування ознак особового і безособового речення (У ці роки було написано кілька оповідань і одна повість);
-
граматична неоднотипність однорідних членів речення (Давида ми бачимо не тільки як борця, але й морально чистою людиною. Шевченко закликав до боротьби, рвати кайдани);
-
неправильна побудова конструкцій з однорідними членами речення. З українського фольклору та казок ми дізнаємося про красу природи. Казки – частина українського фольклору.
. • поєднання в ряд однорідних членів речення логічно несумісних понять. У картинах, віршах, творах змальовується українська природа
-
порушення граматичного зв’язку з одним із однорідних членів (Я поцікавився і прочитав цю книжку);,
-
дієприслівниковий зворот, не пов’язаний з присудком однією дійовою особою(Притиснувши руку до дерева, кров зупинилась);
-
порушення цілості дієприкметникового звороту (Вражений Дмитрик її словами, чимдуж поспішив додому);
-
відсутність необхідного порівняльного звороту(Осінь цього року тепліша);
-
Поділіться з Вашими друзьями: |