Конспект уроку у 2 а класі підготовлений учителем початкових класів учителем І категорії тимчук наталією євгеніївною



Скачати 124.36 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір124.36 Kb.
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ НОВОВОЛИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ
МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
НОВОВОЛИНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ №7

ВОЛИНСЬКА ОБЛАСТЬ


КАФЕДРА ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

ВІРШІ – ДІАЛОГИ.

МАРІЙКА ПІДГІРЯНКА. «РОЗМОВА ПРО СОНЦЕ».

ТАМАРА КОЛОМІЄЦЬ. «ВІТРИСЬКО»


КОНСПЕКТ УРОКУ

У 2 – А КЛАСІ ПІДГОТОВЛЕНИЙ

УЧИТЕЛЕМ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

УЧИТЕЛЕМ І КАТЕГОРІЇ

ТИМЧУК НАТАЛІЄЮ ЄВГЕНІЇВНОЮ

Тема. Вірші – діалоги.

Марійка Підгірянка. «Розмова про сонце».

Тамара Коломієць. «Вітрисько»


Мета. Ознайомити учнів із віршами – діалогами, вчити читати в особах; правильно інтонувати речення, різні за метою висловлювання, удосконалювати навички свідомого та виразного читання; розвивати образне бачення картин природи, уміння передавати почуття та емоції у поезії, сприяти збагаченню словникового запасу, розвивати уяву, увагу, спостережливість, творче мислення, фантазію, діалогічне та зв’язне мовлення; виховувати любов і повагу до рідної мови.
Обладнання: зоровий план уроку, кольорові смужки, картки зі словами на співставлення кольору і слів, картки – блискавки зі словами, таблиця для розчитування, портрет Марійки Підгірянки, Тамари Коломієць, виставка книг, К.С. Прищепа, В.Г. Лук’яненко «Тематичний словник школяра», демонстраційний та ілюстративний матеріал: Ігор Капітула «Схід сонця», Ігор Капітула «Захід сонця», Вінсент Ван Гог «Зоряна ніч», український віночок.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу. Процес вивчення нового матеріалу поєднується з різноманітними продуктивними вправами на розвиток логічного мислення, уяви, швидкості і усвідомленості навички читання.

Хід уроку


І. Організація учнів до уроку.

- Любі друзі! У наш клас

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Ми вам раді, добрі люди,

І вітаєм щиро Вас

Та запрошуєм ласкаво

На урок у другий клас.
Пролунав дзвінок – починаємо урок.

Працюватимемо старанно,

Щоб почути укінці,

Що у нашім другім класі

Діти – просто молодці!
ІІ. Вправи на розвиток швидкості читання

1. Чистомовка

Ма – ма – ма – надворі вже … .

Ла – ла – ла – снігу … .

Ем – ем – ем – саночки … .

Дем – дем – дем – на гірку … .


2. Гра «Кучугури».

- З’їдемо «на санчатах» із цих кучугур слів. Очима «тримайтесь» за першу букву і намагайтеся прочитати усе слово.


С о н

С е л о


С о н ц е

С л и в и

С к а ж и

С т е л и т ь

С н я т ь с я

С в и с н у в

С о л о в е й

С е р д е н ь к о

- Який звук повторюється у кожному слові?

- Назвіть слова, у яких звуків менше, ніж букв.

- Назвіть слово, в якому один склад.
3. Гра «Доповни слова».




СНІ * * * * * * (г, жок, жка, жинка, говик, говий, … .)




МОРО * * * * ( з, зний, зиво, … .)




ЗАМЕ * * * * * (ти, рз, тіль, сти, … .)

4. Знайдіть і прочитайте слова, що «заховалися».




с

о

м

і

с

я

ц

ь

м

о

в

і

т

е

р

а

в

а

н

к

ь

ю

д

б

м

г

м

ц

з

і

р

о

н

ь

к

а

е

д

е

з

щ

и

ж

п

ц

ІІІ. Мовно – лексичні вправи.



  1. Бесіда.

  • Діти, скажіть, будь ласка, який розділ ми вивчаємо?

  • Як називаються люди, які створюють вірші, володіють поетичним словом?

  • Як ви гадаєте, чи легко бути поетом? Які твори легше писати: прозові чи поетичні?

(Вірші писати важче, бо у поезіях слова добираються так, щоб кінці рядків звучали однаково чи подібно. Такі співзвуччя називають римами. Вони створюють особливу красу, мелодійність звучання поезій).

  • Ми закінчили вивчати підрозділ, який називався «Різнокольорові вірші». Підсумуємо його.

  1. Робота зі скоромовкою.

  • Читайте скоромовку в тому темпі, який я буду вказувати, подумки вставляючи пропущені букви та кінцівки слів.

С…м брат…в – м…лярів

В кор…лівстві кольор… .

Ко…ен мал…р королює,

В к…ролівстві малярує.
(Сигнальні картки: Н – нормальний, П –повільний, Ш – швидкий).


  • Словникова робота. Читання дітьми пояснення слова «маляр» із тлумачного словника.

  • Що це за сім кольорів? Що вони утворюють?

  • Чи може слово бути різнокольоровим?

  • Який звук повторюється найчастіше у скоромовці?

  • Прочитайте скоромовку, виділяючи силою голосу цей звук.




  • Прочитайте підкреслені слова з більшою силою голосу;

  • Прочитайте швидко, пошепки;

  • Робота в парах. Прочитайте дуже швидко, голосно.

  • Розказати скоромовку на одному мовному видиху.

  • Розказати скоромовку здивовано; радісно; з почуттям страху.




  1. Гра «Кольорові слова».

  • Я покажу «блискавкою» слово, а ви своїми кольоровими смужками покажете його колір.

(Слова: сонце, зима, снігур, мама, тепло, ніченька).


  1. Гра «Колір – слово».

Діти отримують картки зі словами.

Слова: трава, сонце, лимон, сніг, темрява, весна, любов, горе, молоко, небо.

Кольори: жовтий, зелений, червоний, синій, білий, чорний.


  • Який світ, по-вашому, цікавіший: різнобарвний чи однотонний, чорно – білий? Чому?

( Чорно – білий світ навіює смуток)

  • Прочитайте пораду:

Якщосвітздаєтьсятобі чорно – білим, зробийогокольоровим.

  • Як ви її розумієте?

( Потрібно жити, радіючи життю. Вміти помічати все хороше, добре, прекрасне. Творити добро, творити красу).


  1. Гра «Добери риму».

Пташка – комашка, ромашка, Чебурашка.

Суниця – спідниця, одиниця.

Мишка – книжка, доріжка.

Сто земель – журавель.

Сонце – віконце.


  • З’єднай слова, що римуються. (Слова записані на сніжинках).

Промінь – гомін.

Ранок – ґанок.


ІV. Актуалізація знань учнів.

  1. Мовна розминка.

а) Відгадування загадок.

Груш і яблук натрусив, Від краю до краю.

Скуштувати попросив. Мене всі чекають.

Знявсь угору: «Шу – шу – шу!- Приходжу. Подивляться - Як з’їсте – ще потрушу!» Примружаться й скривляться.

(Вітер) (Сонце)
Його ім’я – лише з трьох літер. Стоїть у лісі дід кремезний,

Його провісником є вітер. Гойдає сотеньку внучат,-

Ним хлібороб у спеку марить. Як на вітрах осінніх змерзнуть

Його дарують тільки хмари. Стрибають дідові з плеча.

(Дощ) (Дуб і жолуді)


  • Яке із слів – відгадок «зайве»? Чому?

  • Що означають слова «вітер», «сонце», «дощ»? (Явища природи)

  • До слова «сонце» доберіть ознаки. (Ласкаве, тепле, гаряче, кругле, яскраве).

  • Від слова «вітер» утворіть зменшувально – пестливе (Вітерець).

  • А як його назвемо, коли він злий і сильний? (Вітрюган, вітрисько).

  • До слова «дощ» доберіть слова, що означають дію (Іде, ллє, накрапає, починається).



  1. Розчитування.

а) Вправа на розвиток периферичного зору.

- Вітрисько натрусив жолудів. Зберіть їх.

Дивлячись у центр фігури, треба назвати всі числа від 1 до 9.

б) Вправа на інтонування речень.

Сонце іде спати.

Сонце іде спати?

Сонце іде спати!


  • Прочитайте речення з тою інтонацією, на яку вказує розділовий знак.

V. Повідомлення теми і мети уроку.

- Кожен із вас протягом дня спілкується з багатьма людьми: однокласниками, друзями, батьками, учителями. Пригадайте, як називається розмова, бесіда між двома людьми? (Діалог).

- Поети не могли залишити без уваги такі моменти людського спілкування і створили поетичні діалоги: коли один із героїв вірша запитує, а інший – відповідає. Сьогодні ми розпочинаємо нову тему «Вірші – діалоги», в якій і ознайомимось із кращими зразками таких поезій.


VІ. Вивчення нового матеріалу. Робота над віршем М. Підгірянки «Розмова про сонце».

  1. Коротка інформація про життєвий і творчий шлях М. Підгірянки.

Марійка Ленерт народилася у прикарпатському селі Білі Ослави, у сім’ї лісничого. Виростала вона серед дерев і квітів, вслухаючись у їхні добрі голоси. Вона любила своє Прикарпаття, а ще більше людей – щирих, працьовитих, творців пісень і легенд, казок і переказів.

Марійка росла розумною, талановитою дівчинкою. Але через матеріальні умови батьки не могли дати їй освіту. З п’яти дітей (чотири дочки і один син) їм вдалося вивчити лише сина. Дівчатка повинні були змиритися з своєю долею. Їх чекала хатня робота, господарство. Серце ж Марійки прагнуло краси і світла, вона хотіла вчитися. Дідусь навчив онучку грамоти – і все, що нашептали їй високі смерічки, вона перенесла у свої перші поетичні рядки. Так з’явилася поетеса – Марійка Підгірянка.

Марія Омелянівна Ленерт - Домбровська дуже любила дітей. Вона стала вчителькою і поетесою, і вірші свої підписувала так, нібито їх писала дівчинка: Марійка Підгірянка. А написала вона їх чимало за своє довге життя.




  1. Робота над заголовком.

  • Про що буде розмова?

  • Як ви думаєте, між ким ведеться діалог? Як дізналися?

  1. Словниково – орфоепічна робота.

Комора

Стелить


Постелі

Царівна


Колише

Засипає


Читання дітьми пояснення слів «комора», «постіль» із тлумачного словника.

Постіль – місце, на якому сплять; речі, які використовуються для спання: подушки, ковдра, перина.

Комора – окрема будівля для зберігання зерна.


  1. Читання вірша учнями мовчки.

  • Між ким відбувається діалог?

  • Як ви думаєте, якого віку дитина?

  • Чи зрозуміло: хлопчик це, чи дівчинка?

  • А чому автор не вказала на це?




  1. Повторне читання вірша вголос ланцюжком.

  2. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

  • Прочитайте, які питання цікавили дитину.

  • Які відповіді дає мати?

  • Чи можна сказати, що дитина допитлива?

  • Чим цікаві відповіді мами?

  • Доберіть слова, близькі за значенням до слів.

Заснути – задрімати.

Збудиться – проснеться, прокинеться, встане.

Веселі – радісні, бадьорі, жваві.

Погляне – подивиться, побачить.

Встають – прокидаються, просинаються.

Мати – мама, неня.




  • Доберіть слова, протилежні за значенням.

Висока – низька.

Біла – чорна.

Вечірня – ранкова.

Гарна – погана.

Тихше й тихше – голосніше й голосніше.

Нічка – день.

Світає - смеркає.

Веселі – сумні.

Раненько – пізненько.
- Які частини доби описала поетеса у вірші?


  1. Вибіркове читання. Знайти і прочитати рядки з вірша, які відповідають репродукціям картин: Ігор Капітула «Схід сонця», Ігор Капітула «Захід сонця», Вінсент Ван Гог «Зоряна ніч».

  2. Читання вірша в особах. (Робота в парах).

  3. Виразне читання вірша – діалогу парами. Конкурс на кращих читачів.

  4. Висновок - узагальнення з прочитаного.

  • Яка тема вірша «Розмова про сонце»?

  • Яка головна думка?

Із вірша ми бачимо, як мати любить свою дитину. У кожну відповідь на запитання вкладає свою мудрість, ласку і любов.

Мамине життя – це віночок, у які вплетені найкращі квіти української землі. Мабуть, бажанням кожної дитини є, щоб мамин життєвий шлях був устелений квітами. Ми вдячні нашим матерям за любов, турботу, мудрість і ласку. Тож, давайте вплетемо у матусин віночок життя стрічки.



  • Що символізує синій колір? ( Мирне безхмарне небо). Вплетемо в матусин віночок життя блакитну стрічку від своїх сердець, як символ вічності життя на землі.

  • Мамина любов довічна. Віддячимо їй тим же і нехай червона стрічка ознаменує в віночку її життя нашу вічну любов до неї.

  • Зелений колір символізує вічне життя. Тож побажаємо нашим мамам довгого віку і вплетемо у матусин віночок життя зелену стрічку.

  • Ви щасливі, що у вас є мами. Бо немає найтепліших рук, ласкавішого погляду, добрішого серця, ніж у мами. Даруйте їм радість і усмішку. А ось ця сонячна стрічка нехай буде дарунком від ваших сердець і вплететься теж у матусин віночок життя.

(Діти вплітають у віночок стрічки).
VІІ. Фізкультхвилинка.
VІІІ. Робота над віршем Тамари Коломієць «Вітрисько».

  1. Коротка інформація про життєвий і творчий шлях Т. Коломієць.

  2. Робота над заголовком.

– Як називається вірш? Чи можна відразу назвати співрозмовника?

  1. Читання вірша вчителем.

– Між ким ведеться розмова?

  1. Словниково – орфоепічна робота.

Тин

Угамуйся


Некошену

Покурівся

Нелінивим

Розходився


Угамуйся – заспокойся, втихомирся, стишся.

Тин – паркан, огорожа.

Покурівся – пішов, піднявши куряву, пил.


  1. Повторне читання вірша мовчки.

  • Яким ви уявляєте вітриська? А господаря саду?

  1. Вибіркове читання.

  • Прочитайте, що запитував господар у вітриська.

  • Що він відповів?

  • Прочитайте, як господар свариться на вітер. З якою інтонацією треба читати ці слова?

  • Чому вітрисько покурівся за село?

  1. Виразне читання вірша в особах.

  2. Висновок – узагальнення з прочитаного.

  • Яка тема вірша «Вітрисько»?

  • Яка головна думка? (Потрібно працювати і приносити користь, а не робити шкоду.)

ІХ. Розвиток зв’язного мовлення.

1. Виконати творче завдання.



  • До вірша «Розмова про сонце» скласти діалог, подібний до даного, про місяць.

  • Скласти розповідь про свою маму.

  • Скласти казочку про Вітер.

2. Перевірка дитячих творів.
Х. Підсумок уроку.

- Які вірші ми сьогодні читали на уроці? Хто їх автор?



- Чи сподобався вам урок?

Сонечко, слідкуючи за вашою роботою, дарувало вам своє тепло і хороший настрій. У вас на партах є маленькі сонечка. Напишіть на них, що вам найбільше сподобалось на уроці і прикріпіть до промінчиків сонечка.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка