Конкурсна робота в номінації: Сценарії відкритих виховних заходів, годин спілкування з елементами тренінгу



Скачати 139.98 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір139.98 Kb.
#31503
ТипКонкурс
Міністерство освіти, науки, молоді та спорту України

Конкурсна робота в номінації:

Сценарії відкритих виховних заходів, годин спілкування з елементами тренінгу.

Назва роботи:

Out-of-Class Activity "Animals”

Підготувала:

Гречкосій Ірина Євгенівна

Тернопіль - 2014

Маючи уже чималий досвід роботи в школі, все більше і більше переконуюсь, що педагогічна діяльність за своєю природою – творча. Працюючи, дотримуюсь поради Василя Сухомлинського:”Лише творчий вчитель може бути джерелом успіху своїх вихованців”. Адже,творчий учитель – це особистість, яка характеризується високим рівнем педагогічної креативності, відповідним рівнем знань предмету, який викладав, набутими психолого0педагогічними знаннями, уміннями та навичками. Творчість – необхідна умова становлення самого педагога, його самопізнання, розвитку та розкриття як особистості. Творчість, розвиваючи здібності, формує педагогічну талановитість учителя. Саме такими принципами я керуюсь у своїй роботі.

На мою думку, позакласна робота з іноземної мови має велике загальноосвітнє, виховне та розвиваюче значення. Ця робота не лише поглиблює і розширює знання іноземної мови, але й сприяє також розширенню культурологічного кругозору школярів, розвитку їхньої творчої активності, естетичного смаку і, як наслідок, підвищує мотивацію до вивчення мови та культури іншої країни.

При організації та проведенні позакласного заходу від вчителя потрібно тонке і вміле спостереження і вивчення інтересів учнів, облікових та психологічних особливостей. Позакласні заходи мають величезне значення для засвоєння школярами навчального матеріалу й оволодіння додатковими знаннями з іноземної мови з використанням доступних та цікавих методів.

Готуючи та проводячи виховні заходи, дискусії, нестандартні уроки та інше я ставлю перед собою певну мету. Зокрема:



  1. Навчальну: удосконалювати вміння та навички володіння усним монологічним та діалогічним мовленням, закріпити знання учнів на різну тематику, активізувати вживання граматичних структур в мовленні, формувати навички правильної вимови звуків, удосконалювати ритміко-інтонаційні навички в говорінні та інше.

  2. Розвиваючу: зацікавити учнів у вивчанні іноземної мови, розвивати їх творчі здібності, підвищувати культуру мовлення, виховувати комунікативні потреби у пізнанні життя, розвивати мовну та слухову пам’ять, почуття прекрасного та таке інше.

  3. Виховну: виховувати в учнів старанність, наполегливість, бажання творчо працювати, виховувати національну свідомість, ментальність, любов до рідної країни, до свого народу, до рідної природи, виховувати почуття поваги до пам’яток культури, до культури інших народів і так далі.

У чому актуальність і практична значимість такого виду роботи?
Участь учнів у позакласних заходах носить добровільний характер на відміну від обов’язковості навчальної діяльності. Учні вирішують для себе питання участі в тих чи інших видах позакласної роботи,перш за все, у відповідності зі своїми інтересами, бажаннями, дізнаючись щось нове. Діти проявляють велику самостійність і ініціативність, винахідливість, творчість як у виконанні, так і в організації позаурочних заходів. У позакласних заходах беруть участь велика кількість учнів з різним рівнем володіння англійською мовою та спільними інтересами, бажаннями,світоглядом та відчуттям статусу особистості в колективі. Саме в позакласній роботі вчитель дає можливість учням самостійно використовувати свої знання та вміння,дозволити робити все,що стосується підготовки і проведення заходу. Самодіяльність – це основа творчості, а саме творче задоволення в роботі завжди сприяє бажанню працювати краще, знати іноземну мову досконаліше. Все це в комплексі забезпечує цілеспрямований, послідовний, систематичний та різнобічний вплив на розвиток особистості учня, зокрема, особистості здібної, творчої.

Саме тому, наша школа приділяє велику увагу організації і проведенню масових позакласних виховних заходів. А до того ж, як спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов, то впродовж усього навчального року у нас проходять безліч таких дійств. За роки роботи у школі,я провела чимало позакласних заходів з англійської мови для учнів 1-11 класів. Кожного разу вони приносили масу задоволення та радості, в першу чергу, учням, їх батькам та іншим запрошеним глядачам,і,само собою ,мені,як вчителю. Адже, знаючи,що твоя творча робота,як організатора та керівника дійства,принесла плоди,сподобалась і запам’ятається надовго, ти розумієш, що працюєш в правильному напрямку,, що ти не просто вчитель,а вчитель творчий. Так, для учнів молодших класів я проводила свято вивчення алфавіту “ABC party”, новорічне дійство “Merry Christmas and Happy New Year!”, святкування дня народження з казковими героями “ It’s Helen’s Birthday”, подорож з Білосніжкою та з 12 місяцями ”Dr. Time 12 months” та інші. Дуже цікавими були конкурсне свято “Animals”, виховний захід – віртуальна подорож “Ukraine-Britain”, захоплююче свято-шоу “What Clothes Do You Wear? Fashion show ”, музично - розважальна програма для дітей з обмеженими можливостями “St. Nicola’s Day” та інші. З учнями старшої школи було підготовлено та проведено пізнавальний виховний заклад “ Do You Know Enough About Music?”, ток - шоу з гостем із Америки про особливості святкування Різдва в Україні та США із розважальною концертною програмою, літературний вечір про відомих англійських та американських письменників “Famous writers”, День Подяки “Thanksgiving Day”, захід про актуальні проблеми сьогодення ”How to Save the Earth?” та інші. Під час декади іноземних мов у школі я провела музичну програму “Eurovision”;в якій приймали участь талановиті учні, виконуючи пісні на різних іноземних мовах, а також літературно-музичну програму “The World of Art”, де діти декламували поезію іноземних поетів та виконували пісні відомих виконавців на іноземних мовах.

Останні два роки ми співпрацювали з волонтером з Америки, яку звати Laura Evans. Я була відповідальною особою, кординатором волонтера Корпусу Миру. Наша співпраця пройшла плодотворно. Мої учні, як і учні інших колег, залюбки працювали з вчителем-носієм англійської мови. Окрім навчання в школі, ми разом з волонтером та учнями спілкувалися в позаурочний час, організовували екскурсії як у місті Тернополі, Львові, Києві, так і відпочивали разом в мальовничому містечку Буковель в горах Карпати та в літньому таборі для дітей “Кактус” в Тернопільській області. Це позашкільне спілкування з іноземцем на побутовому рівні було однією із важливих форм вивчення англійської мови, до того ж дуже цікавою для дітей. Волонтерка разом зі мною готувала та проводила семінари для учнів старших класів на такі теми: ”Healthy Food”, “Using of English After Leaving School”, “Problems of Teenagers Nowadays” та інші. А також ми проводили гурток “Successful Speaking and Writing” для бажаючих учнів.

А ще ось уже кілька років підряд я відповідаю за підготовку та проведення Всеукраїнського конкурсу з англійської мови “Greenwich”. Наші учні залюбки приймають участь у ньому, з нетерпінням очікують дати проведення конкурсу, а потім – результатів та нагородження призерів. А результати прекрасні : 12% учнів здобули золоті сертифікати, 15% - срібні і 10% - бронзові зі всіх учасників конкурсу нашої школи. Це також, я вважаю, один із видів позакласної роботи, який розвиває творчі навички та здібності учнів.

Більшість моїх проведених заходів зібрано у збірку під назвою “Поділюсь своїм досвідом з радістю”. Один із них під назвою “Animals” ( сценарій та мультимедійну презентацію) я надаю для розгляду в своїй конкурсній роботі. А також я хочу запропонувати до розгляду ще декілька сценаріїв виховних заходів зі своєї збірки разом з мультимедійними презентаціями та фото в супроводжуючому матеріалі.

Out-of-Class Activity "Animals”

(3rd form)


Teacher

Dear guests! Today we are going to talk about animals. The students have already prepared some interesting things about animals and now they'll try their best in these so-called competitions.

The students are divided into two teams:

I “Funny Animals” (captain is …)

II “Clever Animals” (captain is …)

Let's greet them with applauses.

But according to the rule we must choose a jury who will rate our teams (4 or 5 members) (The students choose the members of the jury). Please, take your seats here. You have pens and sheets of paper, numbers for the points from 1 to 5 here. The highest point is 5, the lowest is 1. I'd like you to share your impressions at the end.

(The competitons begin. The students listen to the songs about animals. There are a lot of pictures about animals in the hall, the students are in the masks and costumes).



Compere

Dear parents, boys and girls and teachers. We are glad to see you. Every year we meet here. You dance, play games, recite poems, sing songs, show plays, have competitions. I hope you all enjoy our English parties. This time we are going to talk about animals. What animals do you know?

(The students name the animals they know).

Compere

That'll do. You know a lot of animals. Perhaps you know some poems about them. What poems do you know? (The students begin to recite poems about animals).

1. I love my cat,

It's warm and fat.

My cat is grey.

It likes to play.

2. I will not hurt my little dog,

But stroke and pat his head,

I like to see him wage his tail,

I like to see him fed.

3. Once I saw a little bird

Come hop, hop, hop,

And I cried: “Little bird,

Will you stop, stop, stop?”

I was going to the window

To say: ”How do you do?”

And he shook his little tail

And away he flew.

4. Cuckoo, cuckoo, what do you do?

In April I open my bill;

In May I sing all day;

In June I change my tune;

In July away I fly;

In August away I must.

5. Baa, baa, black sheep,

Have you any wool?

Yes, sir, yes, sir,

Three bags full;

One for the master,

And one for the dame,

And one for the little boy

Who lives down the lane.

6. My dog is clever, strong and quick,

It's name is Spot, my name is Nick.

My dog is nice, my dog is gay,

We play together every day.

Through heavy snow, rain and fog

I go walking with my dog.

My father always tells me: “Mind,

The dog must not be left behind.”

7. I love my little pussy,

Her coat is so warm,

And if I don't hurt her

She'll do me no harm.

So I'll not pull her tail,

Or drive her away,

But pussy and I

Very gently will play.

She'll sit by my side

And I'll give her some food;

And pussy will love me

Because I am good.


A song “Pretty Little Pussy Cat”

Pretty Little pussy cat,

Sitting there upon the mat,

Show me how you arch your back

Pretty Little Pussy Cat. (2 times)

8. Cuckoo! Cuckoo!

Little brown bird,

Was that your singing

Through the wood ringing?

Sweeter music

Never has heard!

Cuckoo! Cuckoo!

Good news you bring:

Blossoms are walking,

Green leaves are breaking,

Come and tell us

It is the spring!

9. When the snow is on the ground,

Little Robin Redbreast grieves;

For no berries can be found,

And on the trees there are no leaves

The air is cold, the worms are hid,

For this poor bird what can be done.

We'll strew him here some crumbs of bread,

And then he'll live till the snow is gone.

10. I wonder, have you ever heard

My parrot? He is a talking bird

He says “Hello” to any man,

Who says “Hello” to him

He eats and sleeps and talks again,

But in his dreams he sees

Palms and unknown jungle trees,

And hides from tropical rains.

11. I love all kinds of animals,

Dogs and cats and rabbits.

I love all kinds of animals,

I know their little habits.

12. If I had plenty of money,

Do you know what I would do?

I'd buy such lots of animals

And have my own little Zoo.

But they wouldn't be in cages,

They'd be free to run around.

And there's one thing they would know,

That thing is to be safe and sound.
Compere

Now, I think you can dramatize some poems about animals. Who can?



(A boy and a girl in the costumes of the cat and the mouse appear).
Cat: Little mouse, little mouse

Where is your house?

Tell me, my sweet!

Mouse: Little cat, little cat,

Stay in your flat,

There is nothing here to eat!

Cat: Little mouse, little mouse

Where is your house?

Where do you live?

Mouse: Little cat, little cat,

Stay in your flat,

I have nothing here to give.

Cat: Little mouse, little mouse

Where is your house?

Come out and talk to me!

Mouse: Little cat, little cat,

No, no, I won't do that!

You want to eat me!



(The jury values both teams).

Compere

You can recite poems about animals and birds, you can dramatize poems, but can you sing songs about animals and birds?


A song “Grasshopper”
Compere

Good for you all. Now I want to see which team knows the names of more wild animals. Will four pupils from each team come up to me? (The volunteers come up)

That'll do. Let's play the game “Wild Animals”. I'll throw a ball to each of you in turn. When you catch it, you have to name a wild animals. Do it as quickly as you can.

(The game begins. The team, students of which name more animals, wins. The jury values both teams).



Compere

That'll doo. I see that you know the names of wild animals. Now show us your drawings you prepared and tell us about them. (Two or three students from both teams show their drawings and tell about the animals).



(The jury values them)

Compere

Most children love animals. They have pets at home and take care of them. But some boys and girls give their pets too much food to eat. That's why their pets become too fat and can't run and jump well. Look at this puppy!

(The boy shows the photo of his fat puppy and recites a poem about it. The students help him and jump together).

Boy: Spot is a plump puppy,

Still he can jump.

Jump, puppy, jump

If you jump plenty

You'll not be so plump.

So jump, puppy,

Plump puppy, jump!

Jump, puppy, jump.

Compere

If you want to teach your pet to move quickly, you must be strong and quick yourself. Now let me see which team is stronger. Will 5 students from Team I come up to me? (The volunteers come up) Good! Now line up on the left one behind the other. Will 5 students from Team II come up to me? (The volunteers from Team II come up). Face each other. Here is the rope between you. Now each boy must take the rope in his hands. When I say: “One, two, three, go!” you must pull with all your might and try to pull the other team over your side.



(The competition begins. The jury values the teams).
Compere

I see that many of you are very strong and quick. I hope that your pets will be strong and quick too. And now let's play the game “Guess the Animal”. Team I think of any animal you like. Team II ask general questions and then guess which animal Team I thought of.

(The game begins).

Questions:

1. Does it live in people's house (on farm, in the forest, in the jungle, in water)?

2. Is it a wild or domestic animal?

3. Is it large (small)?

4. Does it eat meat (grass, corn, fish, fruit or vegetables)?

5. Has it got a long tail?

6. Does it run fast?

7. Does it deep in winter?

And now Team II think of any animal and Team I ask questions to guess it.



(The jury values the teams).

Compere

Now we have come to short plays. I know that both teams prepared short plays about animals. One is “How the Tail of Fox Became White”, the other is “Red Riding Hood”.

(The students show their plays. The jury values both teams).

Compere

We liked the plays you showed. Now we'll see who is the best in saying these tongue-twisters.

(The compere shows the tongue-twisters, the teams try their best).

1. Pat's black cat is in Pat's black hat.

2. A girl sees six big grey geese.

3. A cup of nice coffee in a nice coffee-cup.

4. Snow is so snowy when it is snowing.

Compere

Now I want to see how well you draw. One student from each team please come up to the board and draw an animal. (One student who can draw well from each team comes up to the compere. The students begin to draw. While they are drawing the other students are guessing the riddles).



Compere

Now, while they are drawing, the rest of you listen to my riddles and try to guess them.

1. I have a bushy tail,

Sometimes I'm grey

And sometimes I'm red,

I like nuts.

What I am?

(a squirrel)

2. This animal is small,

It lives in the woods

And runs very fast.

It is afraid of everything.

What animal is it?

(a hare)

3. It doesn't speak,

Nor does it sing,

Or at the door-bell

Give a ring.

But still it lets its master know

Someone wants to see him.

(a dog)

4. This is an animal that has a beautiful yellow skin with black stripes on it. It is very angry wild animal. It lives mostly in hot countries.

(a tiger)

5. I'm grey and I'm very big. I live in jungle, but you can also find me at the Zoo or in the circus. I don't eat a meat. I like vegetables, leaves, grass and fruit.

(an elephant)

6. I'm red and I have a fine bushy tail, I like meat. I hunt and eat small animals.

(a fox)

7. A very funny animal which moves very quickly. It can hang by its tail.

(a monkey)

8. My long, thin legs

Are good and fast

I like to gallop and to run

Oh, yes, I think it's great fun.

( a horse)

9. He is not tailor, but carries needles with him.

(a hedgehog)

10. I'm a little bird

Dressed in grey

I hop here and there

And never go away.

(a sparrow)

11. It's grey, but it isn't a wolf,

Long-eared, but not a hare,

With hooves, but not a horse.

What is it?

(a donkey)

12. This animal can go without food and water for a long time. What is it?

(a camel)

13. I'm not a kitten, but my children are. What I am?

( a cat)

14. Who takes its house when it goes?

(a turtle)

15. It gives us milk

And butter too.

It's very kind

And likes to moo.

(a cow)

16. I live in a river

I am not a fish.

I jump in the field

I am not a rabbit.

I have a green coat,

I am not a bird

I sleep in a daytime

I am not an owl.

I come out of an egg

I am not a chick. What am I?

(a frog)

17. Name two animals which have for legs.

(2 hens)

18. Two ducks before a duck,

Two ducks behind a duck

And a duck in the middle

How many ducks are there?

(3 ducks)

(The jury values both teams).



Compere

Oh, our artists are ready with their drawings. Let's have a look.

(The jury values the works of the students).

And now Team II look at the animal drawn by the students of Team I. You are to describe it. Each of you will make a sentence about it. Mind, all your sentences must be correct and in logical order.

(The students describe the animals drawn. Then the students of Team I do the same task)

(The jury values both teams).



Compere

Now, tell me this. Are horses fast runners?

Sts.-- Yes, they are.

Compere

Can turtles run fast?

Sts.-- No they can't.

Compere

Now, children, let's have a race, which we'll call “Turtles can run fast” and we'll see if they really can. I have 4 sacks here. I need two students from Team I and two students from Team II. So, students who want to take part in this race, come up to me. (The volunteers come up).

Now each of you take a sack and get into it. Stand in row and when I say “Go” you must run in your sacks to where I will stand.

Now, one, two, three! Go!

(The competition begins, then the jury values both teams).

Compere

And now, pupils, tell me, please, do you like different songs about animals?

Sts.-- Yes, of course.

Compere

It was your task to prepare a quick song. Can you sing one of them?

Sts.-- With pleasure.

A song “Old John Brown's Farm”

1. Old John Brown he had a farm

Oh-I-oh-I-oh!

And in that farm he had some ducks,

Oh-I-oh-I-oh!

With a quack-quack here

And quack-quack here

Here a quack,

There a quack

Everywhere a quack-quack.

2. Old John Brown he had a farm

Oh-I-oh-I-oh!

And in that farm he had some chicks,

Oh-I-oh-I-oh!

With a chuck-chuck here,

And a chuck-chuck there

Here a chuck,

There a chuck

Everywhere a chuck-chuck.

Quack-quack here,

And quack-quack there

Here a quack,

There a quack

Everywhere a quack-quack.

3. Old John Brown he had a farm

Oh-I-oh-I-oh!

And in thar farm he had some dogs,

Oh-I-oh-I-oh!

With a bow-wow here,

And the bow-wow there,

Here a bow,

There a bow

Everywhere a bow-wow.

(The same with chuck and quack).
Compere

And now our competitions are over. Now we'll listen to the jury.

(The jury tells the results of the competitions).
Thank you, participants, thank you for your attention, our guests.

Висновки

Отже, з року в рік я стараюсь примножувати свої творчі здобутки. Всі виховні заходи, нестандартні уроки, свята, фестивалі, які я проводила, є моїми особистими, авторськими. Я складаю сценарії так, як відчуваю душею, що саме я хочу передати глядачам, чого саме я хочу навчити учнів.

Які очікувані та отримані результати? Це:


  • удосконалення вмінь, навичок, набутих на уроках,

  • розширення світогляду учнів,

  • розвиток їхніх творчих здібностей, самостійності, естетичних смаків,

  • виховання любові і поваги до людей рідного краю і країни, мова якої вивчається.

Щоб досягнути очікуваних результатів, щоб допомогти дитині зробити перші кроки в творчості задля радісного, щасливого життя кожен учитель має плекати в собі риси креативної особистості, здатної відчувати радість, захоплення і щастя від творчої діяльності.

Тож, кожному вчителеві, який мріє бачити своїх учнів щасливими, можна адресувати слова Василя Сухомлинського:”Якщо хочеш бути красивим, працюй до самозабуття, працюй так, щоб ти відчував себе творцем, майстром, господарем в улюбленому ділі. Працюй так, щоб очі твої виражали одухотвореність великим людським щастям – щастям творчості.”



Bibliography

  1. Naomi Simmons “Family and Friends 1” Oxford University Press, 2009

  2. Naomi Simmons “Family and Friends 4” Oxford University Press, 2010

  3. Tamzin Thompson “Family and Friends” Oxford University Press,2012

  4. Virginia Evans – Jenny Dooley “Upstream B2” Express Publishing, 2008

  5. A.F.Yergel “Let’s Go With Us” English For Beginners, Київ. Освіта

  6. Larysa Kalinina – Inna Samoylyukevych “English 5” Київ, 2013 “Генеза”

  7. Mariya Rostotska – Oksana Karpiuk “English” 2 “Астон”, 2012

  8. Songs and poems on Internet sites:

  • www.abc-english-grammar.com

  • www.elf-english.ru

  • www.english.language.ru

  • www.english-for-kids.ru

Каталог: workFiles
workFiles -> Матеріал семінару заступників директора
workFiles -> Дунаєць 2014 План Анотація Впровадження інновацій в освіті
workFiles -> Науково-методичний центр управління освіти Житомирської міської ради «Творчий учитель – обдарований учень»
workFiles -> Програма з розвитку навичок внутрішньогрупової взаємодії в підлітків
workFiles -> Несмашна Н. О. Цикл класних годин з теми "Осягаючи закони громадянства"
workFiles -> Педагогічна рада з теми
workFiles -> Профілактика агресивної поведінки в навчально-виховному процесі Анотація Мета
workFiles -> Педагогічна рада «Роль потенціалу уроку з розвитку креативних здібностей учнів, їхньої особистості в умовах сталого розвитку»

Скачати 139.98 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал