Конкурс «творчий учитель обдарований учень»



Скачати 118.32 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір118.32 Kb.
ІНСТИТУТ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ НАПН УКРАЇНИ

ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС

«ТВОРЧИЙ УЧИТЕЛЬ – ОБДАРОВАНИЙ УЧЕНЬ»


Урок музичного мистецтва:

«ВІД ОБРАЗІВ ВІЙНИ ДО ОБРАЗУ ПЕРЕМОГИ»
c:\users\admin\desktop\100_5822.jpg

Ніколащук Тетяна Михайлівна

Анкетні дані автора:

  1. АНКЕТНІ ДАНІ

ПІБ

Ніколащук Тетяна Михайлівна,

вчитель музичного мистецтва



МІСЦЕ РОБОТИ

Великодальницький НВК «Школа-гімназія»,

Одеська область,

Біляївський район

с. Великий Дальник



Стаж роботи

10 років

КОНТАКТНІ ДАНІ

МОБІЛЬНИЙ ТЕЛЕФОН

+380982060202

ЕЛЕКТРОННА ПОШТА

tatyana.90-90@mail.ru


Номінація - РОЗВИВАЛЬНИЙ УРОК.

Анотація:

Все далі в історію відходять жорстокі битви Другої світової війни, в яких наш народ проявив справді героїчну мужність, відстояв честь і незалежність Батьківщини. Уже давно на місці руїн і попелищ виросли світлі квартали міст, нові заводи і фабрики, здається, ніщо не нагадує про війну.

 Але ніколи не будуть забуті імена тих, хто в тяжкий для нашої країни час здійснив неповторні подвиги, хто не пощадив самого життя, заради щастя нинішніх поколінь.
ВІД ОБРАЗІВ ВІЙНИ ДО ОБРАЗУ ПЕРЕМОГИ

Мета уроку:


  • Розкрити особливості втілення образів війни та перемоги в музичному творі Д.Шостаковича «Ленінградська симфонія», націлити учнів на розуміння життєвого змісту музики, що втілює образи реальних історичних подій Другої світової війни; поглибити знання про творчість Д. Шостаковича, закріпити визначення понять музичний образ, симфонія.

  • Формувати інтерес до історії народу й держави, слухацьку увагу, уяву учнів, уміння сприймати й виконувати музичні твори.

  • Виховувати почуття патріотизму, мужності, героїзму й вірності, емоційну чутливість до музики, поваги до загиблих у боях за Батьківщину, кращі моральні якості особистості.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Музичний та візуальний матеріал: 0. Александров. «Священна війна» (1941  р.) — слухання; Д. Тухманов. «День Перемоги» (слухання); В. Баснер. «На безымянной высоте» (розучування); І. Тоїдзе. «Родина-Мать зовет!» (сприймання) Д. Шостакович «Симфонія № 7. І частина»; Ю.Рибчинський «Перемога».

Обладнання: музичні інструменти (баян, акордеон,) магнітофон (музичний центр, DVD, комп'ютер), підручники «Музичне мистецтво», 7 (Г. М. Макаренко, Т. О. Наземнова, Н. І. Міщенко, Л. О. Дорогань), портрет Д.Шостаковича, музичні твори з фонохрестоматії, ілюстрації до теми.

Хід уроку:

  1. Організація класу

Привітання

Перевірка наявності учнів



  1. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Вашим домашнім завданням було прослухати музичний твір А.  В.  Олександров «Священная война».

  • Які думки навіяла вам музика?

Асоціативний кущ.

Пропонується пригадати слова, які асоціюються спочатку зі словом «війна», потім зі словом «щастя».

Робимо висновок: «Якщо немає миру, то життя втрачає сенс».


  1. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Дуже часто мистецтво відображає саме події – усе, що відбувається навколо художника, письменника чи композитора. Справжній митець не може стояти осторонь від життя, оскільки він – його частина. 

Є особливі події, які хвилюють не одне покоління. Наприклад, роки Другої світової війни. Вони вже далеко від нас. Старше покоління, яке їх пам’ятає, на жаль, відходить у небуття. І лише мистецтво здатне зберегти ті образи й почуття, якими жили колись наші рідні, близькі. 

Коли ми згадуємо про Другу світову війну нам на думку спадає плакат «Батьківщина-Мати кличе!». Адже саме цей образ залишився художнім символом війни.

Демонстрація плаката «Батьківщина-Мати кличе!», автор Іраклій Тоїдзе.


  • А чи була пісня, яка так само закликала до бою, які цей плакат?

Учні. Так, це пісня «Священна війна».

  • Чому Ви так вважаєте?

Учні. Могутня сила пісні наче об’єднала людей в єдиному пориві, єдиному почутті, вона закликала до бою, надихала на подвигу заради Батьківщини.

Вчитель. Недаремно вашим домашнім завданням було прослухати саме цю пісню, адже в ній розкрита тема смутку, втрати, відчаю солдат Другої світової війни. Хоч і пройшло вже 70 років, але й зараз неможливо спокійно згадувати ці події.

Сьогодні ми знову згадаємо образи війни. Драматургія тих подій підказує, що розвиток образів війни неминуче приводить до образу перемоги. 



  1. Робота над темою

Вчитель. Тему Другої світової війни висвітлив один з найбільш визначних радянських композиторів Д. Шостакович у Сьомій симфонії або інша її більш відома назва «Ленінградська симфонія».

— Давайте пригадаємо що таке симфонія? (відповіді учнів)



Симфонія (від грец.  «співзвуччя») — жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру, вякий виник близько 250 років тому. Класичні зразки симфонії написані для симфонічного оркестру і являють собою цикл з 4 частин, перша з яких пишеться в сонатній формі.

— З яким літературним жанром можна порівняти симфонію? (відповіді учнів)

ЇЇ можна порівняти з романом. Так само як і роман симфонія має декілька сюжетних ліній, що розкривається у чотирьох частинах.

Симфонія, з якою ми сьогодні познайомимося присвячена темі війни та миру. У ній протиставлені життя: будівництво заводів, фабрик, шкіл, тобто мирне життя країни, і фашизму, який несе світу смерть і руйнацію.



  1. Короткі відомості про автора

Вчитель. Раніше ми вже знайомилися з життєвим шляхом та творчістю Д.  Шостаковича. Давайте пригадаємо основні моменти з його життя.

А в цьому на допоможуть кореспонденти – музикознавці.



Учень 1. Дмитро Дмитрович Шостакович (1906-1975) (показ портрета композитора) - видатний російський композитор ХХ століття. Його музика – дзеркало часу, в якому поєднанні трагедійність, скорбота, образи зла, ненависті та світлого людського розуму, а також чарівність сонячної природи. Д.  Шостакович почав займатись музикою з дев’ятирічного віку, а вже в 14 років поступив до консерваторії на дві спеціальності – піаніста й композитора. Він мав чудові здібності: слух, пам'ять, здатність складати музику без інструмента, імпровізувати і читати з листа. Але не це головне: подібні здібності можуть бути у багатьох музикантів. Найголовніше – глибина й оригінальність музичного мислення.

Д.Шостаковичу довелось багато пережити: смерть дружини, загибель багатьох друзів у 30-40 роках. Доля країни, його власна доля, спонукали Шостаковича до створення творів приголомшливої сили.

Жанровий діапазон творчості композитора дуже широкий: симфонії, інструментальні ансамблі, великі вокальні форми (ораторія, кантата, хоровий цикл); пісенні та музично-сценічні твори (опери, балети, оперети); музика до кінофільмів і театральних вистав; інструментальні концерти й невеликі п’єси.

Основою творчості Шостаковича є інструментальна музика, і, насамперед, симфонія. Написав 19 симфоній, першу ще в 19-літньому віці.



Учень 2. Ім’я цього талановитого музиканта, гідного нащадка всієї європейської культури, увесь світ дізнався ще на початку 20-х років ХХ століття.

На той час Д. Шостакевичу виповнилося 19 років та відбувся дебют його Першої симфонії.

До 1941 року Д. Шостакевич уже був професором Ленінградської консерваторії та одним із провідних композиторів-симфоністів у Радянському Союзі.


  1. Історія написання «Ленінградської» симфонії

Вчитель. Серед симфоній особливе місце займає Сьома («Ленінградська»), яка була написана у 1941 р. під час блокади Ленінграда. Страшний воєнний час, голод, холод, а симфонія вперше прозвучала у 1942 році.

Учень 3. 1941 рік – страшна і нищівна війна наближається до Ленінграда. Бомби і снаряди спотворюють прекрасне місто. Всесвітньовідомий композитор, професор Ленінградської консерваторії Д. Шостакович живе у обложному Ленінграді, бере участь у захисті рідного міста. У нього народжується новий задум нового твору «Ленінградської» Сьомої симфонії. Ні голод, ні осінній холод, ні артобстріли, ні бомбування не змогли завадити натхненній праці.

У листопаді 41 року Д. Шостаковича було евакуйовано до Куйбишева, де до кінця грудня Симфонію № 7 було завершено. Спочатку Симфонія звучала в Куйбишеві, а згодом і в Москві.

Цього самого року плівку з партитурою твору відправлено через Іран, Ірак, Єгипет до Лондона, звідти до США, де симфонію виконав оркестр під керівництвом видатного диригента ХХ століття Артуро Тосканіні.

Учень 4. Спочатку композитор планував дати кожній із 4 частин програмні заголовки: «Війна», «Спогади», «Рідні простори» та «Перемога», але потім відмовився. Адже зміст музики зрозумілий і без слів.

9 серпня 1942 року – одна з найбільш пам’ятних сторінок у літописі життя блокадного Ленінграда. Саме в цей день, коли за всіма планами гітлерівської верхівки фашистські війська повинні були увійти до міста, вся країна слухала трансляцію Сьомої симфонії із залу Ленінградської філармонії. Ноти симфонії були доставлені спеціальним літаком, що прорвався крізь вогняне кільце блокади. Щоб зібрати необхідний склад виконавців, терміново були викликані музиканти, що вже змінили свої інструменти на зброю. І ось над Ленінградом зі всіх репродукторів лине натхненна музика Сьомої симфонії - симфонії всепереможної мужності.

Карл Ілліч Еліасберг, що керував тоді оркестром, згадував, як головнокомандуючий Ленінградським фронтом Л.О.Говоров назвав артилеристів теж «учасниками виконання». Лише через багато років він дізнався, що було віддано наказ вести найпотужніший вогонь по ворожих батареях і примусити їх мовчати. «Я гадаю, що в історії музики такий факт - єдиний», - писав видатний диригент.


  1. Слухання. Д. Шостакович, Симфонія № 7. І ч. Уривок

Вчитель. Прослухайте епізод із першої частини Сьомої («Ленінградської») симфонії і спробуйте уявити образ, що змалювала музика.

Під час на екрані демонструються кадри Другої світової війни та блокади.

  1. Аналіз прослуханого твору

Музика Шостаковича справді має великий вплив. Перша частина Ленінградської симфонії змальовує фашистське військо, що посувається і знищує все живе. Недарма цей уривок називають «Епізодом нашестя».

Ця частина теж складається з трьох розділів. Перший розділ можна назвати епізодом щастя. Другий розділ – це епізод нацистської навали, що триває рівно 66с, і це має глибинний зміст, адже це – число звіра. Третій розділ – показує країну після навали.



  • Які ж музичні засоби використовував композитор для створення образу руйнування? (відповіді учнів)

На фоні чіткого ритму барабана з’являється тема ворога, яка спочатку має ознаки «іграшковості», але поступово немов посувається на пас, здається все більш нищівною. Починається дикий хаос руйнування. Для створення такого образу Д. Шостакович використав:

1) маршову тему, яка 11 разів повторювалась (додаток);

2) чітку ритмічну фігуру барабана, яка 175 р. повторювалась;

3) змінюється гармонія, склад викладу, оркестровка;

4) динаміка від рр до ff.

Уперше її почули у серпні 1942р.: музика непереможної мужності прозвучала на весь світ. Один американський журналіст вигукнув: «Який диявол може перемогти народ, здатний створити подібну музику!». Слухачі, які сиділи і стояли, розпрямили плечі, підняли голови, вони відчули, як їх сповнює новими силами.

Велике горе спіткало майже кожну родину під час війни. Музика має велику силу. Навіть у часи найбільших лих вона допомагає людині зберегти віру в добро та справедливість. А музика Шостаковича – це дзеркало епохи воєн, страждань і перемог. В «Епізоді нашестя» можна «побачити» образ зла, образ фашизму.


  1. Поетична хвилина

Пам'яті солдатам

Війна...  А  більше  слів  не  треба.  


Це  плач,  страждання,  жах  і  біль,  
Скорбота  матері  за  сином,  
Спочинок  вічний  для  душі.  
І  ось  кінець...  Смак  перемоги!  
Війська  додому  вже  спішать,  
Бадьорість  надає  свобода,  
Слова  солодшого  нема!  
Тріумфу  музика  заграє,  
Проллються  сльози  щастя  вмить,  
Але,  водночас,  і  тривоги  
За  тих,  хто  поруч  не  стоїть,  
Своєю  кров'ю  землю  вкривши,  
Віддавши  круку  серце  на  обід,  
За  тих,  що  не  боялись  смерті,  
Залишивши  почесний  слід.

Хвилина мовчання

Вшанування хвилиною мовчання пам’яті загиблих під час Другої світової війни.



  1. Вокально – хорова робота

Спів раніше вивченої пісні

Ю.Рибчинський «Перемога»



  1. Підсумок уроку.

  • Які ваші враження від музики уроку?

  • Чому Сьома симфонія Д. Шостаковича отримала другу назву — «Ленінградська» ?

Вчитель.  Існує вислів: «Коли гуркотять гармати, музи мовчать». Проте не мовчали вони ані в перші хвилини Другої світової, ані згодом – у блокадному Ленінграді, ані у 1945 році.

  1.   Домашнє завдання

  • Слухати музику за власним вибором.

  • Учні виходять з класу під музичний супровід («На безіменній висоті» В. Баснера).




  1. Оцінювання

  2. Музичне прощання


Висновки:

Тема Другої світової війни – незвичайна тема... Незвичайна, тому що написано про війну так багато, що не вистачить цілої книги, якщо згадувати одні тільки назви творів. Незвичайна, тому що ніколи не перестане хвилювати людей, ятрячи старі рани. Незвичайна, тому що пам'ять і історія в ній злилися воєдино.

Сучасні молоді люди не знають і не хочуть війни. Але ж її не хотіли і ті, хто гинув, не думаючи про смерть, про те, що не побачать більше ні за сонце, ні траву, ні листя, ні своїх дітей. Чим далі від нас війна, тим більше усвідомлюємо ми велич народного подвигу. І тим більше-ціну перемоги. Згадується перше повідомлення про підсумки війни: сім мільйонів загиблих. Потім надовго увійде до обороту інша цифра: двадцять мільйонів загиблих. Зовсім нещодавно названо вже двадцять сім мільйонів. А скільки покалічених, зламаних життів! Скільки ненароджених дітей, скільки сліз материнських, батьківських, вдів, сирітських було пролито!

Тому світ не повинен забувати жахи війни, розлуку, страждання і смерть мільйонів людей. Це було б злочином перед полеглими, злочином перед майбутнім. Пам'ятати про війну, про героїзм і мужність людей, боротися за мир  – обов'язок всіх, хто живе на землі.


Посилання на використані джерела інформації:

  1. Журнал «Мистецтво в школі», № 4 квітень 2011р.

  2. Краснюк Т. Вічна їм пам’ять і слава: матеріали до святкування Дня Перемоги //Шкільний світ. - 2003.- №15.- с.7

  3. Лепська Т. З тобою, роде мій орлиний, іду дорогами війни // Позакласний час(додаток).- 2003.- №8.-с.6-9

  4. Подолян Т. Незабутній День Перемоги// Позакласний час(додаток).- 2003.- №8.-с.10-11

  5. Сироватка Р.М. Ніхто не забутий, ніщо не забуте…: Музично-літерературна композиція // Позакласний час. - 2001.- № 13.- с.44

  6. Соломонюк О.В. Рідну землю вони берегли // Розкажіть онуку.- 2002.- № 22.-с.8-9

  7. Степаненко Г.А. “Хай вічно горить вогонь пам’яті”// Розкажіть онуку. - 2002.-№8.-с.6-7

  8. . Топчій З.Л. Захистити мир на землі: Урок пам’яті загиблих у Другій світовій війні // Розкажіть онуку. - 2001.- № 13.-с.20-21





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка