Класна година «Дружба – чудове слово»



Скачати 127.32 Kb.
Дата конвертації12.04.2016
Розмір127.32 Kb.




Класна година

«Дружба – чудове слово»
Мета:

  1. Дати поняття справжньої безкорисливої дружби.

  2. Ознайомити з правилами дружби, показати важливість істинних друзів в житті людини, показати, що людина не може жити одна, їй потрібні вірні друзі.

  3. Навчати доброзичливості, прагненню розуміти один одного, учити розділяти радощі і печалі.

  4. Виховувати пошану до оточуючих, ввічливе звернення однокласників один до одного.

Хід класної години
Вступне слово

- Добридень. Нашу зустріч я б хочу почати з казки. (слайд №3-4)



(Звучить музика, розказується казка.)

Жила-була на землі дівчина на ім'я Любов. Сумно їй було жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до старого, сивого, прожившого сто років чарівника:

- Допоможи мені, дідусь, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все відпущене мені Богом життя.

Подумав чарівник і сказав:

- Приходь до мене завтра вранці, коли перші птахи заспівають і роса ще не просохне.

Вранці, коли яскраво-червоне сонце освітило землю, прийшла Любов в назначене місце. Прийшла і бачить: стоять п'ять прекрасних дівчат, одна іншої красивіше.

- Ось вибирай, - сказав чарівник. – одну звуть Радість, іншу – Доброта, третю – Краса, четверту – Печаль, п'яту –Дружба.

- Вони всі прекрасні, - сказала Любов. – не знаю, кого і вибрати.

- Твоя правда, – відповів чарівник, - вони всі добрі, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а може, і дружити будеш, але вибери одну з них. Вона і буде тобі подружкою на все твоє життя.

Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожної. Задумалася Любов.




  • А кого вибрали б ви? Чому? (Звучи музика і продовження казки):

Любов підійшла до дівчини на ім'я Дружба і протягнула їй руку.


- Чому Любов вибрала Дружбу? (Відповіді дітей).
- Яке прекрасне слово – “дружба”! (Слайд №5). Вимовляєш його – і відразу згадуєш свого друга, з яким тобі цікаво грати в сніжки, читати нову книгу або поділитися секретом.

Учитель

- Наша класна година називається «Дружба – чудове слово». (Слайд №6)


Чимало учнів нашого класу виявляють довіру друзям. Справді, разом із природними потребами (повітря, їжа, вода тощо) у кожної людини є ще одна життєва необхідність - бажання мати друзів. Недаремно в народі кажуть: «Людина без друга – як їжа без солі». З другом завжди цікаво, бо є спільні інтереси, йому можна довірити свої думки, поділитися переживаннями. Тому тема нашого уроку актуальна: поведемо мову про важливість дружби і вміння дружити, з’ясуємо, які умови є необхідними для дружніх стосунків, за що ми цінуємо своїх друзів.
Мозковий штурм. Робота над поняттям «дружба» .
Пропонується подумати над питанням: «Що таке дружба?» (Слайд №7).

Виступи експертів, роздуми учнів.



Круглий стіл

Тема: «З історії етики» (заздалегідь підготовлені учнівські повідомлення).


Учитель. Давайте послухаємо, що означає мати справжнього друга в давні часи.
Учень 1. Дружбу як особливі людські взаємини високо цінували в усі часи. Ще у Стародавній Греції відомий філософ Платон підносив дружбу понад усі людські чесноти. За словами Сократа, спілкування між людьми без дружби втрачає всяку цінність.
Учень 2. З античних міфів відомо, що покровителями дружби вважаються герої Кастор і Полідевк (Діоскури), які були не тільки нерозлучними друзями, а й братами-близнюками. Їхні родинні зв'язки і дружні стосунки позначалися давньогрецьким словом «філія» — друг. Як бачимо, раніше це слово означало насамперед кровних родичів, своїх, а потім — близьких, соратників, партнерів. Так, у сучасній італійській мові слова «фільйо» і «філья» зберегли своє значення «син» та «донька».

Існує також версія, що праслов'янське слово друг в індоєвропейській мові мало первісне значення міцний, надійний, вірний. А хіба друг не є таким?

У сучасній українській мові слово друг містить оцінку взаємин людей, їхнє емоційне ставлення один до одного.
Учень 3. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба була втіленням шляхетності, вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.
Учень 4. Наш народ споконвіку культивував лицарські традиції. Століттями на лицарських традиціях формувалась еліта нації, яка боролася за свободу і незалежність України. Товариство, дружба і братерство, народжені не спорідненням крові, а спорідненням думок, мети, справ – це велика сила. Дружба ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо цінувалася в українській культурі. Оспівувалася дружба у багатьох творах української літератури, про неї писали Леся Українка, Г.Тютюнник, М.Вінграновський, І.Франко.
Учень 5. Другом називають того, на кого можна покластися в будь-якій ситуації, кому довіряють. Тому сучасні словники та підручники з етики дружбу визначають як близькі стосунки між людьми, основу яких становлять взаємна довіра, прив'язаність, спільність інтересів. (Учні затісують у словничок з етики.) Поняття «дружба» можна віднести до таких етичних характеристик, як любов, взаєморозуміння, готовність до самопожертви.
Вчитель підводить підсумок і дає визначення поняттю «дружба».

- В тлумачному словнику дається таке визначення, що таке дружба:



«Дружба – близькі відносини, засновані на взаємному довір'ї, прихильності, спільності інтересів».

 

Робота із схемою.


Подивіться, будь ласка, на цю схему (Слайд 8). Поясніть складники дружби.
Робота в творчих групах.

Відомий давньогрецький мислитель Аристотель наголошував: «У кого є друзі, у того немає друга».



  • Чому він так стверджував?

  • Чи є відмінності між дружніми та приятельськими стосунками?

  • Скільки в людини може бути справжніх друзів?

Нерідко буває таке, що дружба дійсно допомагає у житті, але друзі теж сваряться. Розглянемо деякі ситуації, де між друзями стаються різні непорозуміння.


Аналіз ситуацій.
Ситуація 1
До Ігоря додому прийшов Володя.

Володя. Вмикай телевізор, наші грають!

Ігор. Не можу. На завтра не підготував українську літературу.

Володя. Облиш ти свої уроки, пропустимо ж перший період!

Ігор. Вибач, Володю, але не можу. Вибач!

Володя. Бач, який ти, а ще другом називаєшся.


  • Чи правильно вчинив Ігор?

  • А що б ви зробили на його місці?


Ситуація 2
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто і коли це зробив? Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати тому, що не хочу зрадити друга. Я сам її вимию».


  • Скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який зробив це?

  • Чи правильно вчинив учень?

  • Хто має вимити парту?


Ситуація 3
Тарас дружив з Андрієм і дуже пишався цією дружбою. Андрій добре вчився, відповідально ставився до виконання домашніх завдань. Тарасові ж часто було ліньки сидіти над уроками. І тоді він звертався до друга з проханням дати списати розв'язані задачі і виконані вправи. Одного разу Андрій йому рішуче відмовив. Між друзями спалахнула суперечка.


  • Чи правильно вчинив Андрій?

  • Чи можна взаємини між хлопцями назвати дружніми?

  • Чи відомі вам приклади такої «дружби» між людьми, в основі якої лежить користолюбство?


Ситуація 4
Сашко та Петро дружили кілька років, жили в одному будинку, вчилися в одному класі. Якось Сашко скоїв поганий учинок, а Петро вирішив захистити друга та виправдати його поведінку перед однокласниками. Він розповів про знервованість Сашка, проблеми в його сім'ї, і таким чином розголосив усім таємниці, які довірив йому друг.


  • Чи правильно вчинив Петро, чи допоміг він другові насправді?

  • Яку заповідь дружби він порушив?

  • Як можуть скластися після цього стосунки між друзями?

Ситуація 5
Упродовж місяця учні 5-го класу готувалися до шкільного свята: вчили напам'ять ролі, брали участь у репетиціях, готували декорації та костюми. Усе було гаразд, проте напередодні виступу захворів виконавець однієї з головних ролей. Мишкові, який мав гарну пам'ять, доручили вивчити додатковий текст. Хлопець відмовився, бо й так мав чималий шматок. Проте ніхто з дітей не зважив на пояснення. «Ти маєш найкращу пам'ять», —не вгавали п’ятикласники. Коли наступного дня виявилося, що Мишко ролі не вивчив, із ним перестали розмовляти.


  • Чи можна твердити, що Мишко зневажив честь колективу?

  • Чи можна було вчинити так, щоб нікого не перевантажувати, нікого не ображати і водночас не зірвати виступу?



Робота над поняттям «справжній друг» . (Слайд №9)
- Учні, вам потрібно з'ясувати, яким повинен бути друг. На слайді подані слова; виберіть ті якості, якими повинен володіти друг.

(Діти працюють в групах. На картках записані слова: скромність, доброзичливість, наполегливість, товариськість, чуйність, заздрість, егоїзм, байдужість, хвастощі, злість, готовність прийти на допомогу будь-якої хвилини.)

- Які якості ви вибрали? Чому?

- Чому залишили картки із словами «злість», «хвастощі», «байдужість», «егоїзм»?



Учитель

Дуже багато написано і придумано прислів'їв про дружбу.


Дружба – як стекло, розіб'єш – не складеш.

Дружбою дорожи, забувати її не поспішай.

Ось ми з вами і пограємо в прислів'я. На дошці написана тільки половина прислів'я, ви повинні назвати іншу половину. (слайди №10-11)
Учитель. Як ви думаєте, хто з ким може дружити?

Учень. Можуть дружити між собою дівчата, хлопці, можуть дружити дівчата з хлопцями.

Учитель. Як дружать дівчата? Це якась особлива дружба? Дівчата, розкажіть, хто з вас має товаришку, друга серед однокласників?
Учениця. Золотисте ніжне сонце

зазирає у віконце,

усміхнулось, привітало,

ніжно так залоскотало.


Розбудило, щоб не спала,

А скоренько одягалась,

вибігла у двір швиденько,

бо чекає вже давненько

моя подруга Галинка –

ніжна, гарна, мов билинка.


Віддана подруга щира

Дуже добра, дуже мила.

Дружим з нею ми давно,

Завжди з нею заодно.


І працюєм, і гуляєм,

і малюєм, і співаєм.

Дружбу ми свою цінуєм,

Дару цього не марнуєм.

Й вам бажаєм так дружити,

Один одного любити.


Допомагати, співчувати

І любов у серці мати.

То швиденько я спішу,

До подружки вже біжу.

Бо є щира дружба в нас.

Нехай буде така в вас.


Учитель. Кажуть, що чоловіча дружба міцна, як граніт. Хлопці, хто з вас має друга у класі? Розкажіть, яка ваша дружба?
Учень. Дружба між чоловіками теж існує –

Сильна й щира, і мандрує

З ними завжди і повсюди,

Їх веде у світ і в люди.


Чоловіча дружба сильно і надійно

Поєднує шлях людський.

І живуть усі спокійно,

Й відчувають дух мужський.


Дружба ця достойна слави

І хотілось, щоб лише її

Зазнали сильні тілом та душею

І завжди пишались нею.


Учитель. Чи може бути дружба між хлопцем і дівчиною?

Учень. Найчастіше така дружба буває між однокласниками. Хлопець має виявитися справжнім джентльменом: він має бути ввічливим, культурним. Друзі можуть готуватися разом готуватися разом до уроків, мати спільні захоплення.
Учениця. Недавно з хлопцем подружилась –

Хорошим, чуйним і простим.

І з думкою такою я змирилась,

Що дуже щиро дружба в мене з ним.


Удвох щоранку в школу ми йдемо,

Готуємо завдання ми разом усі.

Буває – вдвох і на концерти спішимо,

Й гуляєм в парку в дні оці.


Ми добре розумієм – дружба ця

Хороша, вірна і взаємощира.

Вона заполонила вмить усе життя

Й здається нам така хороша й мила.


Творча робота «Дерево дружби». (слайд №9)
- Діти, як ви думаєте, а чи може дружба розпастися? Із яких причин вона може розпастися?

- Давайте з вами спробуємо відкрити секрети дружби. Попрацюйте в групах і створіть правила дружби. Напишіть ці правила на листочках.

Кожна дитина виходить, зачитує своє правило і прикріплює до дерева.

Тест «Чи надійний ти друг»

1. Друг часто користується твоїми речами, але повертає їх неохоче.
Цього разу він просить дорогу річ. Як ти вчиниш?

а) Даси йому;

б) скажеш, що в тебе її зараз немає;

в) відмовиш і поясниш справжню причину.



2. Ти відчуваєш, що у твого друга невдовзі будуть великі неприємності.
Як ти вчиниш?

а) Припиниш із ним стосунки;

б) вдаватимеш, що все гаразд;

в) відверто поговориш із ним.



3. Чи вважаєш ти, що твій друг повинен:

а) завжди всім ділитися з тобою;

б) говорити тільки те, що тобі подобається;

в) залишати свої думки та проблеми при собі.



4. Друг носить одяг, який йому не личить. Тоді ти:

а) скажеш йому про це;

б) спробуєш пояснити, чому цей одяг не слід носити;

в) промовчиш.



5. Ти вважаєш, що твій друг:

а) кращий ніж ти;

б) ти маєш більше переваг;

в) ви знаходитеся на одному рівні.


Підрахуй бали, користуючись таблицею:



Варіант відповідей

а

б

в

№ запитання




1

1

2

3

2

1

2

3

3

3

2

1

4

2

3

1

5

2

1

3


11—15 балів. Ти — надійний друг. Твої друзі це знають і цінують.

6—10 балів. У тебе є друзі, але ти до них не завжди ставишся з повагою і терпінням, не переймаєшся їхніми проблемами. Щоб поліпшити ситуацію, пробуй ставити себе на місце тієї людини, якій потрібна твоя допомога.

5 балів. Ти певною мірою егоїст і звик звертати увагу тільки на себе. Така риса — перешкода справжній дружбі. Виявляй більше інтересу до інших людей та їхніх проблем.

Підведення підсумків (рефлексія)

- Наш сьогоднішній урок про дружбу закінчений. Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.









База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка