Казкотерапія – технологія розвитку психічного здоров’я і творчості дітей дошкільного віку



Сторінка1/4
Дата конвертації15.04.2016
Розмір0.59 Mb.
  1   2   3   4
Олександрійська міська рада

Управління освіти молоді та спорту

Науково – методичний центр

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 25

Кіян Л. М.

Казкотерапія – технологія розвитку психічного здоров’я

і творчості дітей дошкільного віку
Методичний посібник
c:\users\ruslan\desktop\images (2).jpg

Олександрія - 2013

Л.Кіян. Казкотерапія – технологія розвитку психічного здоров’я і творчості дітей дошкільного віку/ Кіян Лариса Михайлівна. – Олександрія: Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №25 Олександрійської міської ради Кіровоградської області, 2013. – 43 с.
Методичний посібник включає в себе розроблену серію інтегрованих занять з використанням казкотерапії, мнемотехніки, ліплення із солоного тіста для розвитку психічного здоров’я та творчих здібностей молодших дошкільників, які можна використати в навчально-виховній роботі з дітьми молодшої групи. У конспектах занять описані різноманітні вправи на зняття тривожності, агресивності, вміння володіти своїми емоціями, використані авторські казки і вірші, що сприяють моральному вихованню дошкільників. Методичний посібник розраховано на вихователів дошкільних навчальних закладів.

Розглянуто та затверджено на засіданні ради науково-методичного центру управління освіти, молоді та спорту Олександрійської міської ради (________________ № ___________ )




Зміст

  1. Вступ……………………………………………………………………. 3

  2. Календарно – тематичне планування ………………………………… 4

  3. Конспекти занять для молодшої групи ………………………………. 5

  4. Список використаних джерел…………………………………………. 36

  5. Додатки ………………………………………………………………… 37


Вступ
Методичний посібник спрямований на розвиток психічного здоров’я та творчих здібностей молодших дошкільників. Включає в себе календарно-тематичне планування та серію комплексних, інтегрованих занять з використанням казкотерапевтичних казок.

В заняттях використовуються елементи інноваційних технологій, таких як : казкотерапія, музикотерапія, кольоротерапія, мнемотехніка, ІКТ-технології, РТУ, ТРВЗ, методика М.Єфименка, нетрадиційні техніки ліплення. Заняття з казкотерапії сприяють збереженню і зміцненню психічного здоров’я, профілактиці тривожності, агресивності, розвитку позитивних емоцій, добрих почуттів. А поєднуючи казкотерапевтичні заняття з ліпленням із солоного тіста, можна розвинути у дітей творчі здібності, уяву та фантазію. Використання даних занять на практиці сприяють розвитку творчої активності особистості, формуванню життєвої компетентності, зміцненню фізичного і психічного здоров’я дітей, реалізації власного особистісного потенціалу.

Чому казкотерапія ?

… Вагітна жінка , погладжує себе по животу, відчуває енергійні поштовхи свого дитяти та, щоб трохи заспокоїти його, розповідає казку.

… Дитя з’явилося на світ, йому некомфортно і страшно без мами, жінка пригортає своє дитя і шепоче йому казку, заспокоюючи найрідніше і найцінніше, що є в неї у житті.

… Ось дитина почала ходити, найперша книжка, яку купила йому мама – казка.

… Тут і бабуся з дідусем на поріг, відпочили, погуляли, а ввечері: «Бабуня, розкажи мені мою улюблену казку».

Казка супроводжує дитину протягом всього дитинства, її використовують для того, щоб не читати зайвий раз моралі, вона вчить чинити правильно і справедливо у будь-якій ситуації. А ми, педагоги, маємо чудову можливість допомогти у цьому складному питанні, яке зветься виховання і батькам, і самим дітям. Тому виникла ідея створити цей методичний посібник.

Дані заняття надають можливість педагогам дошкільних навчальних закладів творчо підходити до їх використання: змінювати вправи, ігри, придумувати власні казки, використовувати різноманітні інноваційні технології, проявляти творчість і гнучкість при навчанні та вихованні дітей, починаючи з молодшого дошкільного віку.
КАЛЕНДАРНО -ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

(одне заняття на місяць)






Тема заняття

Дата проведення

Примітка

1.

«Казка про дитячий садок»



вересень




2.

«Давай миритись»



жовтень




3.

«Казочка про вітер»



листопад




4.

«Коли дерева сплять»



грудень




5.

«Сніжинка»



січень




6.

«Казочка про іграшки»



лютий




7.

«Казка про найзаповітніше бажання»



березень




8.

«Їжачок»



квітень




9.

«Веселкова країна»



травень




-4-


КОНСПЕКТИ ЗАНЯТЬ

Вересень

« Казка про дитячий садок»

Програмовий зміст: Розвивати уяву, образне мислення, вміння емоційно сприймати навколишній світ. Виховувати позитивне ставлення до дитячого садка. Вчити розуміти текстказки і виявляти своє ставлення до героїв. Учити дітей прийому розкачування для утворення форми видовженого стовпчика-колодочки. Формувати вміння охайно користуватися солоним тістом.

Матеріали: лялька-фея, хустинки для таночку, запис тихої спокійної музики, солоне тісто, дощечки, вологі серветки.

Хід заняття:

Вступ

- Діти, сьогодні у нас з вами буде не звичайне заняття, а чарівне. Уявіть собі, що до нас у гості завітала фея Добруша. Погляньте на неї, яка вона? (відповіді дітей).

Сьогодні вона прийшла до нас для того, щоб розповісти нам казку про дитячий садок. Торкнувшись будь-кого своєю рукою, Добруша може перенести його в будь-яке місце, на будь-яку відстань.

Вхід у казку

А тепер я запрошую вас до казки « Про дитячий садок». Закрийте очі і чекайте дотику феї Добруши. До кого вона доторкнеться рукою, той одразу сідає на килимок і чекає початку казки. ( Під музику торкаю дітей , вони сідають на килимок).



Казка

Колись, дуже давно, на світі існувала чарівна країна і жило у ній багато-багато дітей.



Вправа « Один – багато»

Діти сидять у колі, показують на себе – «один», розводять руки в сторони – «багато».


Все було б добре, але вони не знали один одного, бо деякі були дуже сором’язливі, інші – боязливі, і тому жоден не хотів підійти першим познайомитися і подружитися.

Вправа « Сором – страх»

Діти, стоячи на ногах, імітують сором, голова та плечі опущені донизу. Потім зображують ляк. Відкривають рот, заокруглюють очі, піднімають брови, напружують руки, плечі, шию. Декілька разів вправи чергуються. Після виконання кожної вправи діти розслаблюються, відпускають ляк та напругу.

І ось, одного разу, над цією країною пролітала фея і звали її Добруша. У неї було стільки тепла, добра і любові, що там, де вона пролітала, сонце сяяло яскравіше, пташки співали голосніше, все навкруги оживало і розквітало.

-5-


Вправа «Танок феї»

Дітям пропонується потанцювати, як фея: гарно, м’яко, плавно. Рухи рук легкі, обличчя спокійне, з посмішкою.

Отже, коли вона пролітала над цією країною і побачила, що діти сумні та невеселі, вона не змогла продовжити свій шлях і вирішила їм допомогти.

Вправа «Сум та сльози»

Дітям пропонується уявити стан дітей, у яких немає друзів, наприклад, гірко плакати. Вихователь бере ляльку-фею і від її імені запитує кожного: « Тобі сумно гратися самому?». Діти, крізь «сльози», відповідають: «Та-а-а-а-а-к».

Всі розслабляються, можна легко погладити себе по лобі, бровам, щокам, шиї, руки від ліктя до кінчиків пальців.
Фея кружляла і думала: «Що ж можна зробити, щоб в цій гарній країні, замість сліз, лунав веселий сміх, замість суму – було радісно і весело. І ось, пролітаючи над високим пагорбом, Добруша вирішила побудувати великий, гарний, просторий будинок і назвати його «Дитячий садок». Потім зібрати всіх дітей разом і у них буде місце, куди вони зможуть приходити кожного ранку і товаришувати один з одним.

Вона взяла чарівну паличку, змахнула нею в повітрі, і будинок виріс, немов грибок, на подив усім мешканцям міста.


Вправа «Подив»

Діти беруться за руки, ходять по колу, немов біля будинку. Потім зупиняються, плескають у долоні і завмирають від подиву.


Спочатку будинок був маленький, потім став трохи більший, а згодом виріс великим, гарним, світлим і просторим.
Вправа « Будинок росте»

Діти присідають – будинок «маленький», напівприсядки – більший, стрибком випрямляються – великий.


Засурмили сурми, закликаючи всіх дітей до дитячого садка.
Вправа «Сурми сурмлять»

Діти приставляють руку до рота, видихають повітря – «сурмлять».


Добруша розповіла дітям про те, що це будинок незвичайний - це дитячий садок. Кожного ранку всі діти будуть збиратися тут, разом гратися і товаришувати. Діти були в захваті і одразу вирішили допомогти феї облаштувати свій будинок. Через деякий час дитячий садок був готовий зустрічати дітей кожного ранку, що він робить і по сей день.

-6-


Без дружби, кожен знає, погано в світі жити,

Бо сумно й нецікаво, навіть цукерку з’їсти,

Друг завжди допоможе,підтримає, порадить,

Бо кожен день дарує, нам посмішку і радість.



  • Сподобалась вам казка? А про що в ній розповідалось? Куди ви ходите кожного ранку?

  • Так, у дитячий садок, отже, час туди повертатися.

  • Закрийте очі і наша гостя, торкнувшись вас рукою, поверне нас до дитячого садка.

  • Ось ми і повернулися у нашу групу. Давайте подивимося на неї і скажемо: « Яка вона?».

  • Гарна, світла, простора.

  • Так, правильно. Коли ми з вами були у казці, то діти там допомагали феї облаштувати дитячий садок. Як ви думаєте, що вони робили?

  • Будували паркан, робили гойдалки, лави.

  • Давайте ми з вами їм допоможемо і також зробимо з солоного тіста затишок в чарівному дитячому садку. Погляньте, ось він (показую макет чарівного дитсадка), але він ще не обладнаний для дітей.

Робота з дітьми із солоним тістом

  • Подивіться, які вироби для оздоблення чарівного дитячого садка виготовила я. У мене тут паркан для огорожі; лава, щоб діти відпочивали; гойдалка та пісочниця, щоб діти гралися.

  • Ви можете вибрати для оздоблення садочка щось із того, що зробила я, а можете придумати щось своє.

  • Ось наш дитячий садок (показую макет), а на столах у вас – солоне тісто і папірці, на які ви будете викладати ваші вироби.

  • Спочатку ми беремо солоне тісто, але довго не тримайте його, а одразу починайте працювати. Для того, щоб зробити стовпчики, потрібно покласти грудку тіста між долонями і розкачати його прямими рухами. У нас отримується стовпчик. І з них ви зможете зробити те, чим вам хотілось би обладнати чарівний дитячий садок. Показую дітям як із стовпчиків можна зробити огорожу, лаву , пісочницю.

Самостійна робота дітей. Індивідуальна допомога вихователя

  • Закінчуйте роботу. Витріть руки серветкою, візьміть кожен свій виріб і підійдіть всі до нашого чарівного дитячого садка: будемо його облаштовувати. Допомагаю дітям розмістити вироби, усіх хвалю за гарні роботи.

Підсумок заняття.

-7-


Жовтень

« Давай миритись»

Програмовий зміст: розвивати бажання цінити своїх друзів, любити їх, дбати про них, підтримувати щирі стосунки, виявляти інтерес до спільної діяльності. Виховувати дружбу, товариськість. Закріпити знання цифр 1,2,3,4,5, уміння визначати форму та колір предметів. Викликати у дітей інтерес до казкових персонажів, формувати вміння скачувати кулю між долонями коловими рухами рук. Підтримувати радісний настрій від одержаних відмінних результатів у роботі.

Матеріал: Ляльки до казки: курчатко Ціп, повітряна кулька Жовточок, Сонечко, білочка; дзвіночок; геометричні фігури: трикутник, прямокутник, квадрат, овал, круг; картинки з предметами різної форми; картинки-цифри (цифрообрази), малюнок з героями.

Роздатковий матеріал: Цифри, клейонка, солоне тісто, сірники, вологі серветки.

Хід заняття:

Вступ

- Діти, сьогодні у нас з вами буде незвичайне заняття, сьогодні ми відправимося до казки, де головними героями будуть: курчатко Ціп, повітряна кулька Жовточок, і Сонечко.



Вхід у казку

А сили на цю подорож нам подарує чарівний дзвоник. Закрийте всі очі і послухайте, як чарівний дзвін казкового дзвоника наповнить нас чарівною силою. Ця сила переходить до вас, і ви готові до подорожі.

Діти сідають у позу розслаблення.

Казка

Колись, дуже давно, в одному чарівному лісі жили собі троє друзів: курчатко Ціп, повітряна кулька Жовточок і Сонечко. Вони дуже любили один одного, тому що між ними було багато спільного


Вони мені так сподобались, що я вирішила їх намалювати (показ малюнка). Діти, як ви думаєте, чим друзі були схожі? (Круглої форми та жовтого кольору)

Кожного ранку друзі прокидалися і раділи зустрічі, даруючи один одному посмішку і бажаючи доброго ранку.


Вправа «Привітання»

Діти дарують один одному посмішку та вітаються.

Якось, одного ранку, курчатко Ціп, повітряна кулька Жовточок і Сонечко посварилися. Вони так галасували, що усі мешканці лісу злякалися.

-8-


Вправа «Страх»

Діти завмирають та зображують страх. Відкривають трохи рот, заокруглюють очі, піднімають брови, напружують плечі, руки, шию. Після закінчення вправи діти, стоячи, розслабляються, відпускають страх і напругу.


Коли ж галас стих, виявилося, що вони з’ясовували, хто з них кругліший. Білочка, яка жила поряд, визвалася помирити друзів.
Вправа «Жалість»

Діти гладять один одного по голові


Кожного з них вона погладила і, коли курчатко Ціп, повітряна кулька Жовточок та Сонечко заспокоїлися, запропонувала пограти у веселу гру: скотитися всім разом з високої гірки.
Вправа «Перекочування»

Діти перекочуються по килимку зі сторони в сторону.


Друзі з радістю погодилися, а коли скотилися, побачили, що внизу вони опинилися майже одночасно. Виявилося , що всі вони однаково круглі і марно сварилися.Друзям стало дуже соромно за свою сварку. Сонечко сховалося за хмаринку, курчатко Ціп під листочок, а повітряна кулька Жовточок почала здуватися.
Вправа «Сором»

Діти виконують глибокий вдих, розслабивши при цьому все тіло, опустивши плечі, вільно звісивши руки і злегка зігнувши шию та спину.


Зрозумівши, що кожен з них був неправий, вони одночасно вигукнули: «Давайте миритись!». І знову Сонечко засяяло, курчатко Ціп почало весело сміятися, а повітряна кулька стала такою ж, як і була, кругленькою та гарненькою.

Вправа «Сміх»

Діти кладуть руку на живіт та, напружуючи м’язи, голосно сміються.


З цього дня друзі ніколи не сварилися, не ображали один одного і жили у мирі та злагоді.

Ось і скінчилася наша казочка. Вона вам сподобалася? А тепер закрийте очі, і наш чарівний дзвоник поверне нас у дитячий садок.

- Ось ми і повернулися. Скажіть мені, будь ласка, про кого була казочка?

- Усі наші друзі були якого кольору? (Жовтого)

-9-

- Якої форми? ( Круглої)



- Скажіть, а якби усі речі, які нас оточують, були б круглі та жовті, нам би було зручно жити? А цікаво?

- Ось тепер давайте підемо з вами за столи і поглянемо на дошку. Поки ми слухали казку, до нас на заняття прийшло багато казкових героїв з різних казок. Можливо вони також хочуть щось розповісти?

- Першим до нас прийшов Буратіно. Яку цифру він вам нагадує?

Діти показують 1, знімаю малюнок з Буратіно, там предмети схожі на трикутник. Діти називають геометричну фігуру та колір.

-Другим до нас прийшов папуга Кєша (цифра 2, закріплюємо геометричну фігуру - прямокутник)

-Третім до нас прийшло слоненя Трішка (цифра 3, закріплюємо геометричну фігуру – овал)

-Четвертий у нас будиночок Баби Яги ( цифра 4, геометрична фігура – квадрат)

-П’ятим до нас прийшов гарбуз (цифра 5, геометрична фігура – круг)

Молодці, а тепер давайте трішки відпочинемо.



Фізкультхвилинка на килимку під музику

Відпочили? Сідайте за столи. Сьогодні ми з вами побували у чудовій казочці. Давайте подякуємо нашим друзям і зліпимо їх, щоб завжди пам’ятати. Кожен з вас вибере, кого він хоче зліпити: курчатка Ціпа, повітряну кульку Жовточок чи Сонечко.

Ось погляньте, як зліпила наших друзів я! Усі вони круглої форми та жовтого кольору, але сонечку я зробила з сірників 5 промінців, повітряній кульці – 1 ниточку, курчатку – 2 ніжки.

- Діти, куди мені покласти сонечко? Вгорі , внизу чи посередині?(закріплюємо розміщення персонажів на площині)

У кожного з вас на столі лежить солоне тісто, розімніть його руками, а потім методом розкачування між долонями, зробіть свого казкового героя. Покладіть його на білий папірець та, визначивши, який у вас герой, доповніть його сірниками.

Самостійна робота дітей. Індивідуальна допомога вихователя.
В кінці заняття білочка приходить і хвалить дітей, пропонує дітям віднести свої роботи на виставку.

Підсумок заняття.

c:\users\ruslan\desktop\sdc11078.jpg

-10-


Листопад

«Казочка про вітер»

Програмовий зміст:Розвивати пізнавальний інтерес, уміння виражати свої емоції. Виховувати бажання бути добрими один до одного та берегти природу. Сприяти зміцненню психічного здоров’я дітей. Вивчити цифри 6, 7, 8, 9, та число 10, закріпити вміння визначати форму та колір предметів. Формувати вміння виготовляти предмети із солоного тіста, використовуючи методи розкачування та приплющення. Учити дітей отримувати задоволення від виконаної роботи.

Матеріал:Звуки вітру для входу в казку, картки для розвитку логічного мислення дітей, картки із зображенням емоцій (сміх , сум , злість , добро і любов), папірці для зняття емоційного напруження дітей, корзина, відео запис урагану, корзина з горішками, солоне тісто, стаканчики одноразового використання, дощечки, сірники, папірці для готових виробів, вологі серветки.

Хід заняття:

Вступ

  • Діти, сьогодні ми з вами відправимося у подорож до казки, де мова піде про вітер. Давайте з вами подумаємо і скажемо: «Який буває вітер?» (сильний, слабкий, грайливий, легкий …)

  • Як ви вважаєте, потрібен вітер чи ні?

  • Так, влітку вітер дарує прохолоду, а взимку, коли вітер стихає, мороз стає добрішим і не так щипає нас за щічки.

  • Ось ми і підійшли до початку казки. Для подорожі по казці нам необхідна особлива сила. Цю силу нам подарує сам вітер.

Вхід у казку

Звучить аудіо запис зі звуками буревію, діти на носочках забігають на килимок по колу. Кожен сідає в позу розслаблення.



  • Наповнилися чарівною силою ? Готові до казки ?

Казка

Жив був на світі вітер. Він був дуже допитливий і тому скрізь літав і спостерігав за всім , що відбувається у світі.



Вправа «Гімнастика для очей»

Діти виконують рухи очима: а) вправо – вліво; б) вгору – вниз.

Рухи проводяться повільно. Голова при цьому не рухається.

Його цікавило абсолютно все, а що, ви мені зараз самі скажете.

-11-

Вправа « За ким та за чим спостерігав вітер»

Показую картки, на яких схематично зображені: заєць, вода, дощ, птахи, квіти, дерева.

Але найбільше захоплення у нього викликали люди, тому що вони про свої почуття не лише розповідали, а ще й могли їх показати на обличчі (мімікою). Люди могли радіти, тоді вони посміхалися та сміялися (показую картку з посмішкою).

Вправа « Сміх »

Напружуючи м’язи живота і поклавши на живіт руку, діти починають сміятися,відчуваючи напругу.

Могли сумувати, тоді вони плакали (показую картку - сум).

Вправа « Плач »

Пропоную дітям уявити, що вони засумували і почали плакати. Діти закривають руками обличчя та імітують плач. Вихователь підходить до кожного, жаліє та заспокоює.

Могли сердитися і бути злими (показую картку - злість).

Вправа « Злість »

Коли люди сердиті, вони інколи ображають того, хто знаходиться поряд, можуть сказати щось образливе, або, навіть, вдарити. Щоб цього не трапилося, давайте розсердимося на папірець, порвемо його і викинемо в корзину.Діти беруть папірці рвуть та кидають в корзину.

Могли бути добрими і лагідними, та любити один одного (показую картку – любов та доброта).

Вправа « Доброта та любов »

Ходжу біля дітей, обіймаю кожного, гладжу по голові та говорю, що я кожного з них люблю. А ви мене любите?Як ви мене любите? Діти біжать до вихователя та обіймають його.

Дивлячись на людей, вітер також вирішив передавати свій настрій. Коли був добрим, він ледь-ледь пролітав над землею, даруючи людям та всьому живому легку прохолоду.

Вправа для дихання « Листочок »

Діти беруть у руки листочки на ниточці і починають дмухати на них.

Коли вітер сумував, він кликав своїх подруг-хмаринок, і ті майже завжди плакали, жаліючи зажуреного вітру. А коли хмаринки плачуть, то що відбувається на землі?


  • Так, вірно, йде дощ.

Але, коли вітер розсердився, на землі утворилися бурі та урагани. Вітер мав таку силу, що зривав дахи на будинках, виривав з коренем дерева і жбурляв їх

-12-


на великі відстані. Він був такий сильний, що міг підняти у повітря навіть автомобіль (вмикаю запис урагану по телевізору).

Побачивши, що він залишив після спалаху гніву, вітер злякався, потім йому стало соромно.



Вправа « Страх – сором »

Діти відкривають трохи рот, заокруглюють очі, піднімають брови, напружують руки, плечі, шию, «зіщулюються» від страху. Потім відпускають страх та напругу, опускають голову та плечі і завмирають в позі розслаблення.

І тоді вітер зрозумів, що найгірша риса характеру в людей – це злість. Не треба злитися! Ми повинні бути добрими, любити, жаліти один одного та природу, яка нас оточує. Тоді і природа нам відповість добром на добро.

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка