Моторнюк О.Ю. Моніторинговий підхід до вивчення стану навчання та виховання// Завучу. Усе для роботи// 2014. - №19-20.- с. 2-16.
КАРТКА ПЕДАГОГІЧНОЇ ОЦІНКИ (САМООЦІНКИ) ЗДАТНОСТІ
ПЕДАГОГІВ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
№
з/п
|
Критерії оцінки
|
Ступінь прояву
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Мотивація
|
1.
|
Допитливість
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Прагнення до успіху
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Прагнення до лідерства
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Прагнення отримати зовнішню оцінку діяльності
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
Прагнення до самовдосконелення
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Креативність
|
6.
|
Незалежність суджень
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
Фантазія
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
Прагнення до ризику
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
Чутливість до проблем
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.
|
Критичність мислення
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Професійні здібності
|
11.
|
Володіння методами педагогічного дослідження
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12.
|
Здатність до перебудови діяльності
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13.
|
Здатність до співпраці
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14.
|
Здатність акомульовувати, використовувати чужий досвід
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15.
|
Здатність до самоорганізації
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рекомендації:
-
Відмітити ступінь прояву критерію педагогічної оцінки здатності до інноваційної діяльності.
-
З’єднати точки й побудувати графічний профіль.
-
Проаналізувати загальну оцінку та поведінку графіка на фрагментах «мотивація», «креативність», «професійні здібності».
1 – 3 бали - низький рівень готовності педагога до інноваційної діяльності;
4 - 6 балів - середній рівень готовності педагога до інноваційної діяльності;
7 – 9 балів - достатній рівень готовності педагога до інноваційної діяльності.;
10-12 балів – високий рівень готовності педагога до інноваційної діяльності
Возняк Г., Мельнікова Н. Організаційно-методичні умови формування інноваційної культури сучасного педагога// Завучу. Усе для роботи. – 2014. - №1-2.
Визначення рівня готовності членів педагогічних колективів до інноваційної діяльності.
-
Чи завжди Вам цікаві новації та експерименти в педагогічній діяльності?
□ Так □ Ні □ не впевнений(-на)
2. Скільки разів Ви пробували застосовувати нововведення у свої роботі?
□ неодноразово □ часто □ жодного разу
3.Які, на Вашу думку, головні причини, що гальмують упровадження нових педагогічних ідей і технологій (вкажіть не більш, ніж три варіанти відповідей).
-
недостатнє матеріальне забезпечення;
-
надмірна насиченість матеріалу;
-
психологічна неготовність учнів до сприйняття інновацій;
-
поспішне впровадження;
-
консерватизм в освіті;
-
погане володіння комп’ютером;
-
нестача часу;
-
недостатнє знання психології дитини.
4. Чим для Вас приваблива інноваційна діяльність? Виберіть одну відповідь.
□ розвиває інтерес учнів до вивчення предмета;
□ можливість вчителя проявити себе;
□ можливість запроваджувати нові методи й форми роботи з дітьми;
□ бажання дізнатись щось нове.
5. Яка , на Вашу думку, основна причина, що заважає створенню нового? Виберіть одну відповідь.
□ невпевненість в позитивному результаті;
□ заважають сумніви, чи зможу я бути успішним з інноваційної діяльності;
□ ніхто не зважає на додаткові витрати часу й сил для роботи по-новому;
□ немає впевненості, що нове буде краще за старе;
□ нічого.
6. Які нові технології Ви могли б застосовувати за сприятливих умов? Виберіть всі можливі варіанти відповідей.
-
проектні технології;
-
особистісно орієнтоване навчання;
-
інтегроване навчання;
-
випереджальне навчання;
-
інше__________________
7. Якими діагностичними методами Ви володієте вільно? Виберіть всі можливі варіанти відповідей.
-
тести;
-
анкетування;
-
спостереження;
-
презентації.
8. Якими ознаками готовності до створення інновацій Ви володієте?
□ прагнення пізнати нове
□ бажання експериментувати
□ креативність
□ попередній досвід
9. Чому віддаєте пріоритет у цілях та цінностях життя?
□ здоров’ю
□ можливостям самовдосконалюватися
□ сімейному добробуту
□ цікавому колу надійних друзів
10. Що Ви вважаєте головною складовою успіху ?
□ впевненість у собі
□ чітке бачення мети
□ самостійно поставлена мета, наполегливість
□ пошук і внесення новизни
Технологія оцінювання рівня готовності вчителя до інноваційної діяльності
Компоненти
|
Показники інноваційної діяльності
|
Бали, виставлені експертом
|
Мотиваційно-цільовий
|
Критичність мислення
|
|
Визначення мети власної дослідницької роботи
|
|
Здатність відмовитися від стереотипів педагогічного мислення
|
|
Творча діяльність
|
|
Змістовно-операційний
|
Творче використання результатів інноваційних досліджень
|
|
Варіативність педагогічної діяльності
|
|
Володіння методами педагогічних досліджень
|
|
Застосування в педагогічній практиці засобів діагностики та корекції індивідуальних особливостей школярів, реалізація різнорівневого підходу
|
|
Розробляння авторської ідеї навчання та виховання
|
|
Регулятивно-корекційний
|
Постійне здійснення самоаналізу та самооцінювання діяльності
|
|
Систематичне коригування навчально-виховного процесу
|
|
Самостійний пошук нової інформації з метою саморозвитку
|
|
Прогностичність, здатність до проектування
|
|
Вміння оцінити конкретні інновації та визначити їх цільове призначення
|
|
Загальна сума балів
|
|
Рівень готовності вчителя до інноваційної діяльності
|
|
Експертну оцінку (бали) щодо рівня готовності вчителя до впровадження інноваційних методів і технологій навчання математики за кожним показником протоколу опрацювання результатів виставляють залежно від ступеня реалізації показника.
Критерії оцінювання:
4 бали – показник наявний завжди;
3 бали – показник наявний часто;
2 бали – показник зрідка наявний;
1 бал – показник наявний інколи;
0 балів – показник відсутній.
Загальну експертну оцінку за протоколом опрацювання результатів визначають за формулою:
К = Σ / N ∙ 100, К ≤ 100%, де N – максимально можлива кількість балів;
Σ – сума балів, виставлена експертом.
Відповідно до отриманих результатів експерт визначає рівень готовності вчителя до впровадження інноваційних методів і технологій навчання з даного предмету: 100% готовності до інноваційної діяльності відповідають максимально можливій кількості балів N = 56.
Результати оцінювання:
-
від 75 до 100% - рівень готовності до інноваційної діяльності високий;
-
від 50% до 74% - рівень готовності до інноваційної діяльності середній;
-
від 25 до 49% - інновації в діяльності вчитель використовує епізодично;
-
менше 24% - інноваційна діяльність вчителя фрагментарна.
Результати вивчення діяльності вчителів обробляють шляхом обчислення середньоарифметичних показників щодо кожної якості.
Паралельно з оцінюванням діяльності вчителя методом рейтингу корисно розширювати застосування само оцінювання вчителями приблизно тих самих аспектів своєї професійної діяльності. Самооцінювання здійснюють за програмою, яка передбачає зазначення ступеня складнощів, котрий мають вчителі у певному виді діяльності. Ця програма має охоплювати всі основні ланки управління процесами виховання та навчання – планування, організацію, стимулювання, контроль та облік.
На практиці можна скористатися, наприклад, такою програмою вивчення труднощів вчителя під час вирішення навчально-виховних завдань (ступінь складнощів визначається: дуже високий, високий, середній, низький, відсутній).
***
Модель інноваційної діяльності вчителя містить такі блоки інноваційної діяльності:
Блок 1. Підготовленість вчителя до інноваційної діяльності.
Блок 2. Інноваційна діяльність.
Блок 3. Результативність інноваційної діяльності.
Кожен блок містить діагностичні параметри.
Діагностичні
блоки
|
Діагностичні параметри
|
Бали
|
Підготовленність вчителя до здійснення інноваційної діяльності
| -
здатність до самоорганізації;
-
здатність до самоаналізу;
-
спроможність відмовитися від стереотипів педагогічного мислення;
-
прагнення до творчих досягнень;
-
критичність мислення, здатність до оціночних суджень.
|
|
Інноваційна діяльність
| -
варіативність педагогічної діяльності;
-
опанування методологією творчої діяльності;
-
володіння методами педагогічного дослідження;
-
здатність акумулювати та використовувати досвід творчої діяльності інших педагогів;
-
здатність до співпраці та взаємодопомоги.
|
|
Результативність
| -
виявлення освітньої ініціативи;
-
створення авторської ідеї навчання та виховання;
-
апробація інновацій;
-
розповсюдження освітньої інновації.
|
|
Для оцінювання інноваційної діяльності вчителя пропонуємо використовувати методику, розроблену В.І. Звєрєвою. Для оцінки прояву параметрів використовуються показники:
4 бали – «завжди»;
3 бали – «часто»;
2 бали – «рідко»;
1 бал «іноді»;
0 балів – «ніколи».
Бальне оцінювання дає можливість визначити рівень інноваційної діяльності за формулою:
К = ∙ 100% ,
Рівні інноваційної діяльності можна визначити з таблиці:
Значення
коефіцієнта
|
Рівень
інноваційної діяльності
|
Характеристика рівня
|
від 100 до 75%
|
креативний
|
Високий ступінь інноваційної діяльності
|
від 74 до 50%
|
евристичний
|
Характеризується цілеспрямованістю, стійкістю, обізнаністю шляхів і способів ведення інновацій
|
менше 50%
|
репродуктивний
|
Відрізняється проявом прагнення до інноваційної діяльності
|
Отже, інноваційна діяльність педагога досягає високої ефективності , якщо здійснюється управлінська підтримка цього процесу, якщо керівник закладу – професіонал із сформованим науковим мисленням та досвідом науково-практичної роботи.
***
Діагностична карта оцінки рівнів готовності
педагогів до інноваційної діяльності
Компоненти
|
Показники
|
Ознаки прояву показників готовності педагога до інноваційної діяльності
|
Високий
|
Середній
|
Низький
|
Мотиваційно-орієнтаційний
|
1. Потреба в творчій діяльності
|
стійка творча активність і продуктивність;
прагнення творчо оволодіти професійними методами, прийомами, засобами інноваційної діяльності;
утвердження цінності творчості в педагогічному колективі.
|
установка на творчу взаємодію з колегами;
бажання брати участь в пошуковій діяльності не завжди приносить усвідомленого задоволення;
знання та уміння з пошукової діяльності використовуються епізодично.
|
відсутність чи слабка вираженість творчої активності;
відсутність особистісно значимого ставлення до пошукової діяльності.
|
|
2. Цільова направленість педагога
|
уміння ставити цілі інноваційної педагогічної діяльності;
цілі ґрунтуються на базових цінностях школи, її філософії.
|
прагнення визначити цілі і задачі власної пошукової роботи.
|
несформованість цілей власної діяльності.
|
Змістовно-операційний
|
1.Технологічність
|
володіння технікою організації і проведення дослідно-експериментальної роботи щодо апробації та впровадження педагогічних інновацій;
творче використання наявних педагогічних досягнень і моделювання нового педагогічного досвіду;
використання власних оригінальних прийомів і методик.
|
Орієнтація на оволодіння новими професійними технологіями, але використання творчих завдань часто носить епізодичний характер.
|
володіння переважно набором традиційних прийомів і методів;
знання про організацію і проведення інноваційної діяльності не використовуються;
перевага надається завданням репродуктивного характеру;
відсутність прагнення до досліджень проблем на науковому рівні.
|
|
2. Особистісно орієнтована взаємодія в освітньому середовищі
|
творче перетворення середовища розвитку учнів на основі власних інноваційних методик;
використання в педагогічній практиці засобів діагностики і корекції індивідуальних особистостей школяра, реалізація різнорівневого підходу.
|
знання засобів експериментальної діагностики рівнів готовності до навчання, спроба реалізації диференційованого підходу;
здатність до співпраці в спільній творчій діяльності в повній мірі.
|
низька здатність в різних ділових ситуаціях займати адекватну рольову позицію, оперативно знаходити аргументи, щоб наблизити опонента до власної позиції.
|
|
3. Інформаційна культура вчителя
|
сформованість педагогічної свідомості, яка проявляється в пошуково-перетворювальному стилі мислення; креативність педагога, його творче уявлення і інтелектуальна активність, яка дозволяє робити висновок про професійну компетентність учителя;
самостійний пошук нової інформації з метою саморозвитку.
|
психолого-педагогічні знання, уміння і навички про засвоєння інновацій використовуються епізодично, не яскраво виражений творчий підхід до вирішення задач навчання і виховання, недостатньо розвинута педагогічна інтуїція;
орієнтація на пошук нової інформації при додатковому зовнішньому стимулюванні.
|
несформованість професійно значимих особистісних якостей педагога, нездатність формувати індивідуальний стиль діяльності;
низька здатність до висування суб’єктивних ідей чи їх відсутність;
відсутність прагнення до нової інформації.
|
Оцінно-рефлексивний компонент
|
1. Педагогічний самоаналіз
|
вміння оцінити свій індивідуальний стиль і побудувати план діяльності; здатність до проектування;
здатність осмислювати свою діяльність у світлі науково-теоретичних педагогічних знань;
здатність до рефлексії власного досвіду.
|
прагнення до самоосвіти і самовиховання творчих здібностей не відповідає їх реалізації;
реальна оцінка себе і своїх можливостей, але з тенденцією завищення чи заниження.
|
відсутня об’єктивність у оцінних судженнях процесу і результатів діяльності;
завищена чи занижена оцінка себе та інших.
|
|
2. Ієрархія уявлень про інноваційну діяльність
|
усвідомлення педагогом творчої спрямованості пошукової діяльності;
обґрунтування і усвідомленість критеріїв конкретних інновацій і їх цільового призначення;
вміння передбачити майбутні потреби і проблеми інноваційної діяльності;
усвідомленість нової ролі вчителя
|
розуміння сутності педагогічних інновацій не завжди приводить до усвідомлення позитивного впливу інноваційної діяльності на успіх у професійній діяльності вчителя.
|
до участі в інноваційній діяльності педагога спонукають лише мотиви обов’язковості;
педагог заперечує можливість впливу даної роботи на подальшу свою діяльність.
|
Поділіться з Вашими друзьями: |