|
Вступ.
|
2
|
1
|
Вступ. Україна у «довгому» ХІХ ст. Поділи Речі Посполитої та їх вплив на Україну. Розподіл території України між двома імперіями на Східну (Російську) і Західну (Австрійську). Євразійська модель колоніалізму і цивілізаційний розлам України. Україна в умовах загальноєвропейської кризи аграрно-ремісницької цивілізації. Характеристика індустріального суспільства та його утвердження у світі. Ознайомлення учнів із завданнями і структурою курсу.
|
|
2
|
Українське національне відродження – центральна проблема шкільного курсу вітчизняної історії у 9 класі. Занепад феодально-кріпосницької системи господарювання і модернізаційні процеси в Україні. Види модернізацій. Наздоганяюча модернізація в Україні. Джерельна база та історіографія вітчизняної історії ХІХ ст. Знакові постаті українського національного відродження. В.Б.Антонович, М.Костомаров, Т.Г.Шевченко М.П. Драгоманов, І.Я.Франко, М.С. Грушевський. Програмні документи українського національно-визвольного руху – важливе джерело вивчення історії ХІХ ст. Праці М.С.Грушевського, Н.Полонської-Василенко та інших авторів. Сучасна українська історіографія про українське національне відродження. Праці О.Субтельного, Я.Грицака. Навчально-методичне забезпечення курсу. Педагогічні навчальні засоби. Оголошення тем індивідуальних та групових учнівських проектів.
|
|
|
Тема 1. Формування модерної української нації. Теорія та суспільні виклики першої половини ХІХ ст.
|
5
|
3
|
Початок формування української нації. Від етносу до нації; від Малоросії та Галицької Руси до України. «Українське питання» – проблема панівних націй. «Український проект» – вибір інтелектуалів для збереження етнокультурних і ментальних особливостей українців.
|
|
4-5
|
Історико-філософська характеристика української нації. Нація – продукт модернізаційних процесів і становлення індустріального суспільства. Чим поняття «українська нація» відрізняється від понять «українська народність» або «український етнос». Які характеристики їх визначають. Староукраїнство і українство Нового часу. Риси ментальнісних установок, що відрізняли українців від сусідніх національних спільнот; поляків і росіян. Історична пам'ять – найсуттєвіший чинник формування національної свідомості.
|
|
6
|
Становлення українського національно-визвольного руху та його періодизація. Закономірності розвитку і періодизація національно-визвольного руху недержавних (малих) народів Східної Європи. Значення фольклору та етнографії в дослідженні національних ознак українців. М.Максимович. Діячі «Руської трійці». Пошук науково-історичних підвалин української окремішності. Початок академічного (наукового) етапу українського визвольного руху. В.Антонович. Політичний етап українського національно-визвольного руху. Російська панславістська, польська федеративна і українська слов'янофільська теорії.
|
|
7
|
Шляхи мобілізації української нації в умовах модернізаційних трансформацій суспільства. «Весна народів» та її вплив на українське національне відродження в Галичині. Ідея соборності українських земель. П.Куліш, М. Драгоманов, М.Грушевський та їхні зв’язки з українським визвольним рухом Галичини. Релігійно-конфесійні проблеми в національному питанні. Православ’я – засіб утримання українства у російському цивілізаційному полі.
|
|
8
|
Презентація учнівських проектів
|
|
9
|
Урок узагальнення по темі.
|
|
10
|
Тематична контрольна робота.
|
|
|
Тема 2. Українські землі у складі Російської та Австрійської імперій наприкінці ХVІІІ – у першій третині ХІХ ст.
|
12
|
10-11
|
Українські землі у складі Російської імперії: адміністративно-територіальний устрій та регіональний поділ. Національне та соціальне становище українського населення. Слобожанщина – колиска українського національного відродження. Проникнення буржуазних рис життя у побут мешканців міста і села. Життя великих міст. Політика царизму щодо формування національного складу населення українських міст.
|
|
12-13
|
Включення західноукраїнських земель до складу Австрійської імперії: адміністративно-територіальний устрій та регіональний поділ. Галичина, Буковина, Закарпаття: спільне і відмінне у їхній історичній долі. Політика австрійського уряду щодо українців. Національне та соціальне становище українського населення. Змiни у побуті, стилі та традиціях життя міста і села.
Політика австрійського уряду щодо національного складу міст у Західній Україні.
Наш край наприкінці наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
Становище Буковини на момент приєднання до Австрійської імперії і боротьба за надання статусу окремого коронного краю. Сільське господарство – основа економіки регіону. Чернівці – головне місто краю. Ремесло. Торгівля. Переселенська політика австрійського уряду. Хотинщина на рубежі ХVІІІ – ХІХ століть. Російсько-турецькі війни. Включення краю до складу Російської імперії. Хотин – центр повіту Бессарабської губернії. Наш район (місто, село) на рубежі ХVІІІ-ХІХ століть.
|
|
14
|
Україна в системі міжнародних відносин наприкінці ХVІІІ – у першій третині ХІХ ст. Російсько-турецькі війни і українські землі. Приєднання Криму до Російської імперії. Вплив міжнародних відносин на землі України в першій третині ХІХ ст. Україна в російсько-турецькій війні 1806-1812 рр. Бухарестський мир і приєднання Бессарабії до Російської імперії. Україна в планах Наполеона та російсько-французькій війні 1812 р. Участь українців у розгромі Наполеона та закордонному поході російських військ. Азовське козацьке військо.
|
|
15-16
|
Початок національного відродження. Національна ідея в суспільно-політичному русі України. “Історія Русів”. Заходи українського дворянства щодо відновлення автономії України. Місія В. Капніста в Берліні. Новгород-Сіверський гурток. І.Орлай. Українське культурне відродження на Слобожанщині.
Харківський університет та його роль в історії України.
|
|
17-18
|
Початок українського національного відродження на західноукраїнських землях. Поширення ідей Просвітництва у Західній Україні. Пробудження національного життя. Українська греко-католицька церква – хранитель і оборонець національно-культурної окремішності українців. Українська національна ідея в середовищі греко-католицьких священиків. “ Руська трійця ” та значення її діяльності. Доля діячів «Руської трійці» як ілюстрація проблем українського національно-визвольного руху ХІХ ст.
|
|
19-20
|
Суспільно-політичні рухи в Україні у першій третині ХІХ ст. Масонство в Україні: ідеї, організації, результати діяльності. Україна в програмних документах декабристів. «Конституція» М. Муравйова-Апостола та ідея Української і Чорноморської держав. «Руська правда» П.Пестеля – програмний документ Південного товариства. Повстання Чернігівського полку. Польське повстання 1830-1831 рр. і Україна.
|
|
21
|
Практична робота. Робота з атласами . Виконання завдань на контурних картах Контурні карти №№ 1-4 (карти видавництва Інституту передових технологій)
|
|
22-23
|
Уроки узагальнення і систематизації знань. Презентація учнівських проектів.
|
|
24
|
Тематична контрольна робота.
|
|
|
Тема 3. Соціально-економічне життя народу та український національний рух у першій половині ХІХ ст.
|
15
|
25-26
|
Сільське господарство і аграрні відносини в українських землях. Занепад феодальних відносин. Посилення панщини. Місячина. Інвентарна реформа. Реформи в Австрійській імперії 70-80-х років ХVІІІ ст. та їх вплив на розвиток сільського господарства Західної України. Рустикальні землі. Розвиток ринкових відносин у сільському господарстві. Чумацтво та інші форми підприємництва в Україні.
|
|
27-28
|
Початок промислової революції в Україні. Промисловий переворот та його технічна і соціальна сторони. Формування фабрично-заводської промисловості. Міста. Розвиток внутрішньої торгівлі. Зростання морських портів. Місце України в зовнішній торгівлі Російської імперії.
|
|
29-30
|
Соціально-економічне становище українського населення під владою Австрійської та Російської імперій і соціальні рухи. Форми й характер протесту козаків, селян та військових поселенців. Селянські виступи під проводом У. Кармелюка. “Київська козаччина”. Селянські виступи в Галичині, Буковині, Закарпатті. Опришки.
|
|
31-32
|
Кирило-Мефодіївське товариство – початок нового етапу в українському національно-визвольному русі. Утворення Кирило-Мефодіївського братства. Програмні документи й громадсько-політична діяльність братчиків. Місце Т. Шевченка в українському національному відродженні.
|
|
33-34
|
Місце Т. Шевченка в українському національному відродженні.
Інтегровані уроки з української літератури та історії України.
|
|
35-36
|
Національно-визвольний рух на західноукраїнських землях під час революції 1848-1849 рр. в Австрійській імперії. Зв’язки діячів українського руху з лідерами чеського і південнослов’янського відродження. Утворення та діяльність Головної руської ради. Українське питання на Слов’янському з’їзді у Празі. Участь українців у виборах до австрійського парламенту.
|
|
37
|
Зміни у повсякденному житті українців у першій половині ХІХ ст.
|
|
38
|
Практична робота. Виконання завдань на контурній карті. Контурні карти №№ 5-7
|
|
39
|
Презентація учнівських проектів.
|
|
40-41
|
Уроки узагальнення і систематизації знань.
|
|
42
|
Тематична контрольна робота.
|
|
|
Тема 4. Культурне життя в українських землях
наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
|
12
|
43-44
|
Особливості розвитку культури. Освіта і наука. Капіталізація і її вплив на культуру. Освіта. Відкриття вищих і середніх навчальних закладів. Наука. Видатні вчені. Основні центри української культури.
|
|
45-48
|
Нова українська література і театр як відображення тенденцій суспільного розвитку. Т. Шевченко, І. Котляревський, Г. Квітка-Основ’яненко, Є. Гребінка, П. Куліш.
(Інтегровані уроки з історії України та української літератури. Презентація учнівських проектів)
|
|
49
|
Музика. Образотворче мистецтво України у першій третині ХІХ століття. П.Гулак-Артемовський. І. Сошенко.
Інтегрований урок історії України та художньої культури
|
|
50
|
Матеріальна культура українських земель у першій половині ХІХ ст.. Архітектура в пошуках українського мистецького стилю. Пам’ятки архітектури України першої половини ХІХ століття. Державні і громадські споруди у містах. Садово-паркові комплекси «Софіївка» (Умань) та «Александрія» (Біла Церква). Церкви і собори.
|
|
51-52
|
Традиційно-побутова культура у селі та місті. Сезонні звичаї і обряди українців. (Інтегрований урок історії України та українознавства.)
|
|
53
|
Практична робота педагогічними програмними засобами. Електронний підручник з історії України для 9 класу. Електронний атлас з історії України для 9 класу. Опрацювання тем «Україна у першій половині ХІХ століття». Виконання завдань на контурній карті № 9.
|
|
54
|
Презентація учнівських проектів по темі «Культурне життя в українських землях наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.».
|
|
55
|
Урок узагальнення і систематизації знань.
|
|
56
|
Тематична контрольна робота.
|
|
|
Тема 5. Модернізація українського суспільства
в середині – у другій половині ХІХ ст.
|
14
|
57-58
|
Скасування панщини – одне із реальних завоювань революції 1848-1849 років у Австрійській імперії. Основні заходи по скасуванню панщини. Викупні платежі. Сервітути. Вплив аграрної реформи 1848 р. на розвиток економіки у західноукраїнських землях. Аграрне перенаселення регіону.
Скасування панщини на Буковині – головна подія ХІХ століття. Індемнізація. Розвиток ринкових відносин на селі. Парцеляція селянського землеволодіння. Розвиток агротехніки. Тваринництво.
|
|
59-61
|
Селянська реформа 1861р. у Наддніпрянській Україні. Кріпацтво – гальмо подальшого розвитку Російської імперії. Підготовка реформи. Маніфест 19 лютого 1861 р. Категорії селян. Викупні платежі. Селянські наділи. Тимчасово зобов’язані селяни. Общинне землеволодіння та його особливості у різних регіонах України. Зміни в сільському господарстві. Капіталізація. Розвиток ринкових відносин у сільському господарстві та їх благодатний вплив на селянство.
Аграрна реформа на Хотинщині.
|
|
62-64
|
Капіталістична індустріалізація Наддніпрянської України.
Поширення вільнонайманої праці. Розвиток фабрично-заводської промисловості. Особливості індустріалізації в Україні. Приплив іноземного капіталу. Бельгійський, французький та англійський капітал – головний інвестор і визискувач української економіки. Донецько-Криворізький басейн – головна вугільно-металургійна база Російської імперії. Найбільші промислові підприємства регіону. Розвиток міст і робітничих селищ. Юзівка і Кам’янське – типові робітничі селища Півдня України. Залізничне будівництво. Катерининська залізниця і міст через Дніпро та їх роль у економіці Наддніпрянщини і Російської імперії. Розширення внутрішнього ринку. Торгівля. Українські підприємці.
|
|
65-66
|
Реформи адміністративно-політичного управління 60-70-х рр. ХІХ ст. у підросійській Україні. Земська реформа (1864) і роль земств у становленні громадянського суспільства. Розвиток інфраструктури. Судова реформ (1864). Суд присяжних. Реформа міського управління. Військова і освітня реформи. Позитивний вплив реформ 60-70-х років на розвиток Наддніпрянщини.
|
|
67-68
|
Зміни у соціальній структурі суспільства. Формування основних верств і соціальних груп індустріального суспільства. Місто – осередок полікультурності в Україні. Суперечливі процеси модернізації повсякденного життя. Переселенська політика царизму – один із шляхів російщення України та утримання її у підневільному становищі. Доля української жінки. Демографічний вибух другої половини ХІХ століття. Початок трудової еміграції.
|
|
69
|
Презентація учнівських проектів.
|
|
70
|
Урок узагальнення і систематизації знань.
|
|
71
|
Тематична контрольна робота.
|
|
72
|
Семестрова контрольна робота
|
|