ЕФЕКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ.
ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
2.1. Технологія інтенсифікації навчання на основі схемних і
знакових моделей навчального матеріалу (В.Ф. Шаталов)
2.2. Частково-предметні технології
2.2.1. Технологія навчання математиці на основі
розв’язання задач (Р.Г.Хазанкін)
2.2.2. Педагогічна технологія на основі системи
ефективних уроків (А.А.Окунєв)
2.3. Педагогічні технології на основі дидактичного удосконалення
і реконструкції матеріалу
2.3.1. Укрупнення дидактичних одиниць – УДО (П.М. Ерднієв)
2.4. Технологія рівневої диференціації навчання на основі
обов’язкових результатів (В.В.Фірсов)
2.5. Технологія повного засвоєння знань.
2.6. Вузівська технологія навчання в школі. (Лекційно-практична
система навчання)
2.7. Особистнісно-орієнтовані технології
2.7.1. Технологія модульного навчання
2.7.2. Технологія проблемно-модульного навчання (М.А.Чошанов)
2.7.3. Технологія модульно-розвиваючої системи навчання
(А.А.Фурман)
2.7.4 Технологія евристичного навчання (А.В.Хуторський)
2.7.5. Ситуаційна технологія (Л.В.Ричкова)
2.8. Комп’ютерні (нові інформаційні) технології навчання
2.8.1. Нові освітні технології у навчанні математики
(С.А.Раков, Т.О.Олійник)
2.8.2. Технологія вивчення стереометрії в старшій школі в
умовах використання нової інформаційної технології
(Н.В.Кульчинська
2.1. Технологія інтенсифікації навчання на основі схемних і знакових моделей навчального матеріалу (В.Ф. Шаталов)
Цільові орієнтації: формування знань, умінь і навичок з предмету; навчання усіх учнів, з любими індивідуальними даними; прискорене навчання (навчання за 9 років в об’ємі середньої школи).
Принципи: ведуча роль теоретичних знань, усвідомлення процесу учіння, багаторазове повторення, обов’язковий поетапний контроль, високий рівень складності, вивчення крупними блоками, динамічний стереотип діяльності, застосування опор, орієнтовної основи дій; особистнісно-орієнтований підхід; гуманізм (всі діти талановиті); навчання без примушення; безконфліктність навчальної ситуації; гласність успіхів кожного, розкриття (відкриття) перспективи для виправлення, росту, успіху; об’єднання навчання і виховання.
Особливості змісту: матеріал вводиться крупними дозами; поблочне компонування матеріалу; оформлення навчального матеріалу в вигляді опорних схем-конспектів; опорний конспект представляє собою набір ключових слів, знаків і інших опор для думок, які мають особливе розположення на папері. (Рис. 2.1)
Основою стереотипу навчальної діяльності є опорний конспект. Спочатку вчитель пояснює новий матеріал. Потім повторює розповідь чи пояснення з використанням опорних сигналів. Учні розмальовують сторінки з підручником у домашніх умовах, усвідомлення і запам’ятовування інформації чи способів дій, потім письмове відтворення сигналу в школі та усна розповідь за ним (або прослуховування відповідей товаришів). Після вивчення теорії передбачається виконання вправ, розв’язання задач шляхом вільного вибору.
Рис. 2.1 Технологія навчального процесу за В.Ф.Шаталовим
ЛІТЕРАТУРА -
Жунусов Е.Ж., Абдугалимов Е.Ш. Идея педагогов-новаторов – в практику. Учебн. пособие для спецкурса.- Талдыкорган, 1992.- 66 с.
-
Жунусов Е.Ж. Методическая система В.Ф.Шаталова.- Алма-Ата, 1990.-65с.
-
Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: Учебное пособие.-М.: Народное образование, 1998.-256 с.
-
Шаталов В.Д. Куда и как исчезли тройки. - М.: Педагогика, 1979.-136 с.
-
Шаталов В.Д., Шейман В.М., Хат А.М. Опорные конспекты по кинематике и динамике. - М.: Просвещение, 1989.-143 с.
-
Шаталов В.Д. Педагогическая проза. - М.: Педагогика, 1980.- 96 с.
-
Шаталов В.Д. Организационные основы экспериментальных исследований.-М.:1987.-27 с.
-
Шаталов В.Д. Точка опоры. -М., Педагогика, 1987.-160 с.
-
Шаталов В.Д. Эксперимент продолжается. -М.: Педагогика, 1989.-336 с.
2.2. Частково-предметні технології 2.2.1. Технологія навчання математиці на основі розв’язання задач (Р.Г.Хазанкін)
Цільові орієнтири: навчання всіх на рівні стандарту; зацікавленість дітей математикою; вирощування талановитих.
Концептуальні положення: особистнісний підхід, педагогіка успіху, педагогіка співробітництва; навчати математиці = навчати розв’язанню задач; навчати розв’язанню задач = навчати умінням типізації + уміння розв’язання типових задач; індивідуалізація навчання “трудних” і “обдарованих”; взаємозв’язок індивідуальної і колективної діяльності; управляти спілкуванням старших і молодших школярів; поєднувати урочну і позакласну форми роботи.
Особливості методики. В системі форм навчальних занять особливе значення мають нетрадиційно побудовані: урок-лекція, уроки розв’язання “ключових задач”, уроки консультації, залікові уроки.
1) Уроки - лекції розкривають нову тему крупним блоком. Їх структурні елементи:
-
обгрунтування необхідності вивчення теми;
-
проблемні ситуації, аналіз цих ситуацій;
-
робота з твердженнями за визначеною схемою;
-
обговорення кола питань, які близькі до теми лекції і пропонуються для самостійної роботи;
-
повідомлення матеріалу, який виноситься на залік, список літератури, дата проведення заліку;
-
розбір розв’язання ключових задач з теми.
2) Уроки – розв’язання “ключових задач”. Учитель разом з учнями вирізняє мінімальне число основних задач з теми, вчить розпізнавати і розв’язувати їх.
Види роботи з задачами:
-
розв’язання системи задач;
-
перевірка розв’язання задач товаришами;
-
самостійне складання задач: аналогічних, обернених (зворотних) узагальнених, на застосування;
-
участь в конкурсах і олімпіадах.
Рис 2.2 Навчання розв’язуванню задач
3) Уроки – консультації, коли питання задають учні по раніше підготовленим карткам.
Робота з картками на консультації складається в тому, що:
-
задачі компонуються в групи за змістом, методам розв’язання, складності;
-
вирізняється задача (із числа запропонованих) або формулюється нова, розв’язання якої є ключем до методики розв’язування задач всієї групи;
-
формулюється і розв’язується одна задача, яка забезпечить знайомство школярів з розв’язанням декількох задач із різних карток;
-
підбираються ключові задачі до задач із карток;
-
визначаються джерела, в яких міститься розв’язання окремих задач, які включені школярами в картки;
-
включається додаткова, важлива для всіх (за думкою вчителя) задача.
4) Залікові уроки, ціль яких – організувати індивідуальну роботу, допомогу старших учнів молодшим, поступово підійти до розв’язання більш складних задач.
Залікові уроки – це уроки індивідуальної роботи, які служать як для контролю і оцінки знань, так і для цілей навчання, виховання і розвитку. В процесі заліків організується вертикальна педагогіка: у кожного учня є науковий керівник із класу на сходинку вище і підшефний учень із класу на сходинку нижче. Старші приймають заліки у молодших товаришів, при цьому вони готують картки для прийому заліку. В картку включаються питання теорії, ключові задачі і завдання, які враховують індивідуальні особливості складаючого (проблеми, інтереси, здібності). Залік проводиться з кожної теми.
Для учня, який приймає залік, відбувається переосмислення матеріалу, систематизація, співставлення нового і старого – і тим самим розвивається мислення “екзаменатора”.
Алгоритм заліку:
-
учень виконує індивідуальне завдання по картці;
-
усний звіт старшокласнику (робота в парі);
-
старшокласник пояснює, якщо виявив непорозуміння суті або прогалини в знаннях;
-
бесіда в парі до повного розуміння;
-
в залікову картку приймаючий виставляє три оцінки: за відповідь з теорії, за розв’язання задачі з картки, за ведення зошита;
-
мотивація оцінок.
Позакласна робота з предмету – невід’ємна частина технології Р.Г.Хазанкіна. Окрім індивідуальної форми використовуються наступні: математичні бої; математичні олімпіади; математичні вечори; літня математична школа; робота наукового товариства учнів (НТУ).
ЛІТЕРАТУРА -
Зильбергер Н.И., Канунникова Р.А. Формы работы Р.Г. Хазанкина – учителя методиста шк. №14 г. Белорецка // Математика в школе.-1986.-№2.-с.18-22.
-
Зильбергер Н.И. Приобщение к математическому творчеству. - Уфа: Башкирское книжное издательство, 1988.
-
Зильбергер Н.И. Урок математики. Подготовка и проведение. -М.:Просвещение, 1995.- 178 с.
-
Об опыте работы учителя Р.Г. Хазанкина //Математика в школе.-1987.-№4.- с.16.
-
Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: Учебное пособие. -М.:Народное образование, 1998-256 с.
-
Хазанкин Р.Г. Десять заповедей учителя математики //Народное образование.-1990.-№ 9.
-
Хазанкин Р.Г. Как увлечь школьников математикой //Народное образование.-1987.-№10.-с. 46-49.
-
Хазанкин Р.Г. Усиление практической учебной деятельности школьников на уроках математики / Интенсификация учебного процесса в школе.-М.: Просвещение, 1988.- с. 81-86.
-
Хазанкин Р.Г. Какая красивая задача // Народное образование.- 1990.-№2.
-
Хазанкин Р.Г. Развивать творческие способности школьников // Математика в школе.-1989.-№2-с. 10-13.
2.2.2. Педагогічна технологія на основі системи ефективних уроків (А.А.Окунєв)
Цільові орієнтації: засвоєння стандартних знань, умінь, навичок і математичних способів розумових дій; розвиток здібних дітей.
Концептуальні положення: Рушійна сила навчального процесу – це протиріччя між тими задачами, які ви ставити перед учнями, і їх знаннями, уміннями. Принцип інтересу. Хороший урок – це урок питань і сумнівів, осявання і відкриття. Його умови:
-
теоретичний матеріал повинно давати на високому рівні, а запитувати відповідно здібностей;
-
принцип зв’язку теорії з практикою: вчити застосовувати знання в незвичних ситуаціях;
-
принцип доступності: учень повинен діяти на границі своїх можливостей; талант вчителя – визначити ці можливості;
-
принцип свідомості: учень повинен знати, що він вивчає (на початку вивчення теми переглядають підручник, виявляють, для чого і що будуть вивчати);
-
установка не на запам’ятовування, а на смисл (суть), задача в центрі змісту;
-
принцип міцності засвоєння знань, умінь, навичок (робота над технікою запом’ятовування);
-
зверхність мислення над пам’яттю, навчальна інформація розподілена на крупні блоки, матеріал дається великими дозами;
-
принцип наочності;
-
принцип оптимізації (виділення головного, основного: понять фактів, провідних ідей; відбору вправ для розвитку практичних умінь, навичок пізнавальної діяльності на основі вивчення особливостей учнів конкретного класу; встановлення міжпредметних зв’язків; забезпечення відповідності обсягу, складності матеріалу, виділеного часу).
Особливості методики. Основні риси технології високопродуктивного, результативного уроку:
-
створення і підтримування високого рівня пізнавального інтересу і самостійної розумової активності учнів;
-
економне і доцільне використання часу уроку;
-
застосування раціональних методів і засобів навчання;
-
формування і тренінг способів розумової діяльності учнів;
-
принцип міцності засвоєння знань;
-
вклад в формування і розвиток особистості учня, тобто навчання повинно сприяти новоутворенням особистості в розвитку розуму, волі, почуттів, ставлення до дійсності;
-
високий позитивний рівень міжособистних відношень учителя і учня;
-
об’єм і міцність одержаних школярами на уроці знань, умінь і навичок.
Технологія А.А.Окунєва основана на варіативності уроку. Велика увага приділяється способам організації і початку уроку (задача: оволодіти увагою; включиться в урок, забезпечити позитивну мотивацію).
Його вимоги до вчителя:
-
основна задача учителя – виховати віру учня в свої сили, навчати радіти спілкуванню з педагогом, товаришами, виховати увагу, прагнення до самостійної діяльності школярів;
-
використовувати прийоми, які дозволяють ефективно застосовувати навчальний матеріал, щоб виробити у школярів навички самоосвіти;
-
чуйно відгукуватись на думки учня, імпровізувати;
-
робити урок емоційно яскравим;
-
використовувати всі різноманітні сучасні методи уроку;
-
створювати психологічний комфорт для класу;
-
робити ставку на самостійну роботу учнів
Систему уроків (за класифікацією А.А.Окунєва):
-
уроки, де учні вчаться пригадувати матеріал (навчитись держати матеріал в пам’яті);
-
урок пошуку раціональних розв’язувань;
-
урок перевірки результатів, шляхом співставлення з даними;
-
урок однієї задачі;
-
урок самостійної роботи, яка потребує творчого підходу;
-
урок самостійної роботи з матеріалом, який не пояснювали;
-
урок, на якому повертаються до раніше вивченого матеріалу, але розглядають знання під іншим кутом;
-
урок -“бенефіс”;
-
лабораторні роботи по матеріалу молодших;
-
урок – усна контрольна робота;
-
урок – залік (тематичний, підсумковий).
ЛІТЕРАТУРА -
Окунєв А.А. Спасибо за урок, дети! : О развитии творч. способностей учащихся: Кн. для учителя: Из опыта роботы.-М.:Просвещение, 1988.
-
Окунев А.А. Сменить акцент //Народное образование.-1991.-№ 1,3,5.
-
Окунев А.А. Мы не имеем права уставать//Народное образование.-1988.- № 10.
-
Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: Учебное пособие. -М.:Народное образование. 1998.-256 с.
Поділіться з Вашими друзьями: |