«Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників»



Дата конвертації29.04.2016
Розмір59.1 Kb.
Загальноосвітня школа І ступеня №53

Урок української мови

у 4-В класі

тема: «Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників»

Вчитель початкових класів

вищої категорії

«Старший вчитель»

Панченко З.П.

м. Одеса

2009 рік

дошці


.

Мета: формувати навички добору синонімів і антонімів, вміння застосовувати відповідне слово в реченні; повторити матеріал за темою «Іменник». Розвивати мислення, уяву, мовлення учнів; розглянути вживання прямого і переносного значення іменників у реченнях; повторити поняття багатозначні слова. Виховувати старанність, любов до мови.

Обладнання: картки з завданнями, записи на дошці, мовний матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Девіз.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Каліграфічна хвилинка.

лЛл ля лю

  1. Гра «Хто більше?».

За визначений час (3-5 хв.) учні добирають іменники на букву «Л». Учні записують у дві колонки слова-істоти і слова неістоти.

(Неістоти: лимон, ліки, липа, любов, лінь і т.д.; Назви істот: людство, лисиця, Любомир, Людмила, Луганськ, людина, лелека тощо).

- З одним із слів складіть і запишіть речення. Знайдіть і підкресліть головні і другорядні члени речення.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- З’єднайте слова та їх пояснення (на дошці)

СИНОНІМИ СЛОВА, ЩО МАЮТЬ ДЕКІЛЬКА ЗНАЧЕНЬ

АНТОНІМИ СЛОВА З РІЗНИМИ КОРЕНЯМИ,

АЛЕ БЛИЗЬКІ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

БАГАТОЗНАЧНІ СЛОВА СЛОВА, ПРОТИЛЕЖНІ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

- Наведіть приклади.

ІV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Повторення відомостей про синоніми і антоніми.

1) а) Робота з текстом.

«Кожної осені проводжала баба Груня бузьків у дорогу. Виходила за ворота, махала косинкою і наказувала: «Дивіться, тримайтесь гурту. Там, де хмара – летіть високо, а де блискавка з громом – летіть низько…»

В. Близнець

- Про кого розповідається в тексті?

- Як ще називають бузьків?

- Запишіть ці слова:бузькі, лелеки, чорногузи, жабоїд, бусол, буськи, буслики.

- Що ви можете сказати про ці слова? (синоніми).

- Навіщо потрібні синоніми в нашій мові?

б) Редагування тексту. Робота у групах.

Учням дається на картках текст, який вони повинні відредагувати і записати.

І варіант

Восени діти знайшли в кущах журавлика. У журавлика було поранене крило. Діти принесли журавлика у село. Довго лікували діти журавлика.

(Іванко і Василько; у нього; друзі; буслика; пташку).

ІІ варіант (с.3.б.)

Васько був чорний, пухнастий, а лапки у Васька були білі, як сніг. Хвіст у Васька на кінчику теж був біленький, наче крейдою забруднений. Очі у Васька були зелені.

в) Перевірка завдання.

г) Висновок.

2) Робота з казкою.

- Скажіть, чи любите ви слухати казки?

- Послухайте казку та скажіть, про що вона.

Два брати жили на світі. Був один з ни працьовитий, а другий – ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий, стрів білявого чорнявий, на сумного йшов веселий, на тендітного дебелий. Ця кривавая війна - нині сива давнина. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, ну вгадайте, як їх звуть? (Антоніми.)

Алла Свашенко

- Наведіть приклади іменників-антонімів.

3) Творча робота над текстом (текст на дошці)

- Прочитайте текст. Замініть підкреслені слова-антоніми і запишіть.

Настала весна. У перелітних пташок – радість. Вони летять на батьківщину.

- Яка роль антонімів у мовленні?

б) Дидактична гра «Хто швидше?».

На картках завдання.

азбука - вечір –

автомобіль - радість –

батько - холоднеча –

буква - добро –

вогнище - розширення –

будинок - виправдання –

- Прочитайте. Спишіть, добираючи до іменників лівого стовпчика синоніми, а правого – антоніми.

- Як ви вважаєте, кому легше добирати слова: тому, хто читає багато, чи тому хто тільки спілкується і дивиться телевізор?

4. Повторення матеріалу про однозначні і багатозначні слова.

(Запис на дошці)

КОСА НІС

ГОЛКИ РУЧКИ

- Які із записаних слів можна назвати багатозначними. Обґрунтуйте свою думку.

- Запишіть пару речень з одним із слів.

V. Підсумок уроку.

- Розкажіть, з якими групами іменників ми працювали.

- Які слова називаються синонімами (антонімами, багатозначними)?

VІ. Домашнє завдання.

с.51, правило; вправа 107.

Додаток №1

Слова з прямим і переносним значенням.

Уклади речення

- Укладіть речення із поданих слів якомога більше речень, вживаючи слова в прямому і переносному значенні.

  1. Автомобіль, мокрий, пастух.

  2. Зошит, мавпа, сова.

  3. Дзвін, лисеня, спати.

  4. Лампочка, дерево, високий.

  5. Подушка, веселий, жувати.

  6. Корова, легкий, літати.

Наприклад

Мокрий від дощу пастух сховався в автомобіль.

Коли корова літала по полю, вона ставала легкою, як пушинка.

Склади прислів’я та приказки

Випиши парами іменники-антоніми. Вкажіть рід.

Радість красить, а дурень осудить.

Добро пушить, літо без хліба.

Розумний розсудить, а лінь марнує.

Зима без снігу - а печаль палить.

Праця людину годує, а лихо сушить.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка