I. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми, мети



Скачати 94.74 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір94.74 Kb.
Тема : Древня Греція – колиска мистецтв. Досягнення античної культури

Мета - узагальнити та поглибити знання про особливості давньогрецької культури, подати відомості про досягнення античної культури, зокрема загальні риси архітектури, виникнення театру, періодизацію скульптури і творчість найвідоміших скульпторів;

розвивати навички аналізу творів мистецтва, визначати ознаки античного стилю на прикладах різних творів мистецтва (зокрема архітектури та скульптури), розвивати творчі здібності;

виховувати естетичні смаки, почуття прекрасного, прагнення до самоосвіти, інтерес до мистецтва.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми, мети

Привітання з учнями.

Рада знову бачити вас. Сьогодні ми продовжуємо вивчати курс художньої культури, і цього року з вами ми будемо знайомитися із специфікою мистецтва окремих культурних регіонів. ( До речі, давайте пригадаємо, що таке культура в широкому розумінні цього слова. Відповідь – всі матеріальні та духовні цінності,створені людством за час його існування. Художня культура – частина загальнолюдської культури, що має художню цінність, здійснює естетичний вплив). І почнемо це знайомство із рідного для нас європейського культурного регіону, а саме із культури Др.Греціі.

Повідомлення теми, мети уроку.

Епіграфом до уроку я обрала слова нім. філософа Канта

Без основи, закладеної Грецією,

не було б сучасної Європи.

Чи погоджуєтесь ви з цією думкою? А щоб відповісти на це питання, давайте пригадаємо відомості про собливості античної культури, отримані вами на уроках історії, худ. культ., світової літератури.

Створіть асоціативний ряд до поняття антична культура ( – театр, скульптура, храми, колони, кераміка, олімпійські ігри, боги, філософія, наука, афінська школа, медицина, Гіппократ, демократія та інш.).

Отже, повторю питання, чи погоджуєтесь зі словами, що є епіграфом до уроку, поясніть свою думку. ( Відповідь – Погоджуюсь, бо раніше на уроках і худ к-ри, і літератури, історії ми дізналися, що саме др. греки заклали підвалини більшості наукових дисциплін, які ми вивчаємо і зараз(Пригадаймо теорему Піфагора, а медпрацівники до цього часу складають присягу Гіппократа) там зародилася європейська театральна естетика (і нам важко зрозуміти естетику театру Сходу) , виникли основні жанри драми, грецька література – найстаріша у Європі. Відповідь 2 Погоджуюся з думкою… і хочу додати, що у Греції зародилася так система устрою, як демократія, і сьогодні вона є чи не найдосконалішою, і цю систему перейняли не тільки європейські країни, а й американські. Відповідь 3 У 9 класі на уроках худ. культури ми говорили, що митці наступних епох , наприклад Відродження, класицизму, періодично поверталися до естетичних ідеалів, закладених грецькими майстрами (міри, гармоніі, симеричності, простоти. Ідеалом для наслідування була грецька культура, зразки її мистецтва).

Безперечно, Греція – колиска європейської цивілізації загалом і мистецтва зокрема. Які ж найбільші досягнення грецького мистецтва?

II. Засвоєння нових знань

Лекція з елементами бесіди та аналізу творів мистецтва

По-перше , у античній Греції високого розвитку набула архітектура. Древні архітектори надавали своїм творінням величності завдяки простоті , гармонійності, симетричності, пропорційності. Найдосконалішими архітектурними творіннями є грецькі храми. Вони будувалися як житло богів. Гр. храм – прямокутний, з усіх сторін оточений колонами,до нього вели 3 великі сходинки. Усередині булла невелика кімната – цела, де на підвищенні містилася статуя бога, якому присвячений храм.

Подивіться на зображення античних храмів, що вціліли, визначте основні ознаки античного стилю в архітектурі . (Відп. – проста невибаглива форма, використання колон, ритмічність, симетричність у розташуванні елементів – колон. Дотримання пропорцій окремих частин – високі стіни і великі сходинки. Величність, і стриманість у худ оформленні). Гр. храм обовязково оточували колони. Залежно від типу колони виділяли 3 архітектурні стилі, ордери – доричний, іонічний, коримфський, які повязані з трьома хвилями заселення грецьких земель. Погляньте на зображення на наступному слайді та визначте ознаки кожного ордеру.

( Доричний – колона розширюється до середини і звужується догори. Має повздовжні жолобки (16-20) та гострі ребра – каннелюри. На колоні напівкругла подушка – ефін, на ній прямокутна плита – абака. Іонічній – колони тонші, каннелюри заокруглені (20-26), верхняя частина колони (капітель) закінчується баранячими ріжками. Коринфський – колона ще тонша, каннелюрів більше (26-32). Капітель – складний рослинний орнамент).

Погляньте на зображення храмів, визначтие архітектурний стиль кожного з них.

Друге найбільше досягнення античної культури – театр, що виник у 6ст до н.е. Розвинувся він із культа бога виноградарства та виноробства Діоніса. (За др.гр. міфом він був сином Зевса та дочки фіванського царя Кадма. Народився кволим, і щоб врятувати його від загибелі, Зевс зашив його у своє стегно, і вдруге Діоніс народився із стегна батька). Вистави відбувалися просто неба на колоподібному майданчику – орхестрі. З однієї сторонни був храм Діоніса, лави для глядачів вирубувалися на камянистих схилах пагорба біля храму. Така зала для глядачів називалася театроном і складалася із 12 секцій, перед кожною з яких стояла скульптура одного із богів. Перші вистави мали релігійний характер – із храма виходив жрець і розповідав про важке народження Діоніса, його розповідь супроводжував хор, що співав величальні пісні. Пізніше жреця замінив актор, Есхіл ввів 2 акторів, у трагедіях Софокла –вже 3 актори і 12-15 співаків хору, а храм Діоніса став простою декорацією. У такому величезному театрі не можливо було роздивитися одяг і міміку персонажів, тому актори виступали в масках , які позначали тип персонажа (цар, жрець, жінка) абодушевний стан чи характер (горе, радість,відчай). Актори змушені були збільшувати свою фігуру, для чого використовували котурни - взуття на високих деревяних підошвах.Загалом гр. Театр орієнтувався на акустичне сприйнятя. Жіночі ролі виконували чоловіки.

Ще одне досягнення античності – скульптура. Скульптуру можна вважати одним з найдавніших видів образотворчого мистецтва,що існувало у різних формах у всіх народів світу з давніх часів. Про поширеність цього виду мистецтва у ант. Гр. Можна судити зі слів Плутарха, який говорив, що в Афінах було більше статуй, ніж живих людей. У своєму розвитку мистецтво скульптури пройшло, як і загалом культура Греції, 3 етапи: архаїчний, класичний, еллінізм. Деяким учням я дала випереджаюче завдання – виконати проектну роботу за темою «Розвиток скульптури», і результати цих робіт вони представлять у вигляді комп’ютерних презентацій. Ваше завдання – слухаючи повідомлення, заповнити таблицю, що ви бачите на екрані з метою узагальнення знань про розвиток скульптури.

Презентація результатів проектної діяльності учнів.

Повідомлення 1 Скульптура архаїчного періоду

Мистецтво архаїки (7-6 ст. до н.е.) характеризується розквітом скульптури. Матеріалом для даного виду мистецтва було дерево та вапняк. Осільки обидва ці матеріали були недовговічні, митці почали використовувати й мармур, який хоч і важче піддавався обробці, але був і надійним, і доступним. Людина – міра всіх речей, - таким гаслом можна охарактеризувати все мистецтво Древньої Греції, бо у центрі давньогрецького світогляду була людина – вільна, сильна, розумна, всебічно розвинена. Грецьких скульпторів доби архаїки цікавили не індивідуальні риси кожної людини, а типові. Такі узагальнені образи ідеалу чоловіка та жінки знаходять втілення у статуях куросів та кор.

Курос (грец. Κυρος) — тип статуї юнака-атлета, звичайно оголеного. Давньогрецьке слово kuros, означає «юнак». Воно використовувалося Гомером для позначення молодих солдатів. З 5 ст.до н. е. воно застосовується для позначення підлітків, безбородих чоловіків . Вони зображували молодих людей, які стоять у фронтальній позі, з лівою ногою, висунутою вперед. Руки тісно притиснуті до тіла — до стегон, прямо витягнуті уздовж тулуба, і пальці зігнуті ,голова піднята і прямим пильним поглядом і з архаїчною посмішкою на вустах. Фігури монументальні, статичні. Куроси демонструють практично ідеальну симетрію у всіх анатомічних частинах тіла

Найбільш ранні куроси виготовлялися з деревини і тому не збереглися. Пізніше – з мармуру. Зображені юнаки завжди були голими, в крайньому випадку з поясом, іноді в сандалях. Трактування їх постатей і голів показує культурний вплив Стародавнього Єгипту ( у такій позі зазвичай зображували фараонів) та Криту ( довге волосся заплетене або прикрашене по критській моді)

Кора — це зображення жінки (завжди молодої) у статичній позі, яка одягнена в традиційний грецький одяг, з архаїчною посмішкою на вустах. Кори практично завжди зображувалися стоячими у весь зріст, одна нога злегка виступає вперед (з зімкнутими ногами — рідко), і з однією рукою, що торкається одягу таким чином, щоб не наступити на нього у русі. Вільна рука часто тримала жертву тому богу чи богині, якій вони були присвячені. Вираз обличчя спокійний, мирний, поза статична. Як правило, корпус виконувався з одного шматка каменя, а руки приставлялися окремо. Скульптури кор в давнину були повністю пофарбовані — поліхромними :фарбами виділялися різні поверхні (волосся, шкіра, очі) а також орнамент на одязі.

Отже, куроси і кори – ідеалізовані та узагальнені образи чоловіка та жінки, вони статичні, симетричні з особливою архаїчною посмішкою на губах.



Повідомлення 2.

В епоху класики улюбленим матеріалом скульпторів стала бронза.Вони виготовляли глиняну модель, покривали її воском, а потім наносили ще один шар глини. Бронзовий сплав заливали в залишений отвір рівномірно, не поспішаючи, він проходив між двома шарами глини і розтоплював віск, займаючи його місце. Коли бронза вистигала, верхню глиняну форму відбивали, а глиняна вкладка залишалася всередині.

Найбільші досягнення гр. скульптури періоду класики пов’язані з іменами Мирона, Поліклета, Фідія.

Мирон жив у 5ст. до н.е. Одна з його найславетніших робіт – статуя «Дискобол». У ній митець передав момент, коли атлет розмахнувся і ось-ось випустить диск. Мязи тіла гранично напружені, здається він зараз випрямиться і диск полетить. В обличчі ми бачимо зосередженість, сконцентрованість. Заслуга скульптора не тільки в тому, що він упіймав стан переходу тіла від одного руху до іншого, а й у вмінні передати внутрішній стан спортсмена.

Поліклет, сучасник Мирона, намагався передати ідеальні пропорції тіла. Він математично точно розрахував розміри всіх частин тіла і їх співвідношення між собою. Так, щодо зросту людини голова становить одну сьому частину, обличчя і кисті рук – одну десяту, ступня – одну шосту. Свої думки та висновки він виклав у трактаті «Канон». А в статуї «Дорифор» (юнак із списом) Поліклет втілив не тільки ідеальні пропорції людського тіла, а ще й ідеал людини того часу – всебічно розвинену цільну особистість, атлета-громадянина, що готовий захистити інтереси Батькіщини.

Не маючи змоги пояснити явища природи, давні греки почали її обожнювати, створивши пантеон богів. Практично кожне явище і природного і суспільного життя мало свого бога. Боги для греків – могутні, величні людиноподібні істоти, що володіють надзвичайною силою і можливостями. Співцем величі богів був ще один скульптор – Фідій. Він автор дванадцятиметрової статуї Афіни-Діви, створеної для храму Парфенон, та колосальної статуї Зевса Олімпійського, яку самі греки вважали найкращим творінням Фідія. Статуя Зевса Олімпійського — за переказами, одне з Семи чудес світу —, встановлена в центрі Храму Зевса в Олімпії на півострові Пелопоннес. Вона не збереглась донині, проте описи в творах древніх істориків, археологічні знахідки (невеликі копії, зображення на монетах) донесли до нас скульптурний образ давньогрецького божества. Ця статуя заввишки сягала 12 м 40 см. Масивний п'єдестал прикрашали позолочені фігури, що зображували олімпійських богів. На цьому п'єдесталі, знаходився трон, створений із золота і дорогоцінних каменів

Статуя Зевса зображений сидячи на троні. Голову прикрашав оливковий вінок, борода хвилястими пасмами обрамовувала його обличчя, з лівого плеча спадав плащ, що прикривав частину ніг. У лівій руці бог тримав скіпетр, а на простягнутій правій руці стояла богиня Ніка із золота і слонової кістки. Фігура Зевса була виконана з дерева, і на цю основу за допомогою бронзових і залізних цвяхів, спеціальних гачків кріпилися деталі з слонової кістки і золота — така техніка і називається хрисоелефантинною. Обличчя, руки й інші оголені частини тіла виконані зі слонової кістки, волосся і борода, вінок, плащ і сандалі — із золота, очі — з коштовних каменів.

У спокійній та величній фігурі Зевса, сповненій внутрішньої сили була втілена велич і самої держави.


Скульптура Древньої Греції

Доба

Твори, автори

Матеріал

Особливості

Архаїка

Куроси, кори

Вапняк, мармур

Фігури статичні, симетричні

Класика

Мирон «Дискобол», Поліклет «Дорифор», Фідій «Афіна- Діва», «Зевс Олімпійський»

Мармур, бронза

Фізично досконала людина, у русі, спортсмен, воїн, громадянин; велич богів

Пізня классика, еллінізм

Скопас «Менада», Пракситель «Гермес із маленьким Діонісом», Агесандр, Полідор, Афінадор «Лаокоон»

Мармур, бронза

Внутрішній світ, переживання, емоції людини, боги втрачають колишню могутність.



III. Узагальнення та систематизація знань

Прочитайте висловлювання др.гр. філософів, митців, громадських і політичних діячів. Яке б з них ви обрали для характеристики античної культури загалом чи певної її риси зокрема. Відповідь обгрунтуйте.



Людина - міра всіх речей. Протагор

Ми любимо красу без вибагливості і мудрість без манірності. Перікл

Людина – істота суспільна. Арістотель

Життя коротке, мистецтво вічне. Гіппократ

Нічого надміру, усе в міру. Клавдіан

Багато є див на світі, та найдивніше - людина. Софокл

Дайте мені точку опори, і я зсуну землю. (Архімед)

Солодко і славно вмирати за батьківщину. Горацій

IV. Підсумки уроку.

Оцінювання роботи учнів.



Д/з опрацювати теоретичний матеріал( кн. пар 5, ст.138-139), підготувати групові колажі на тему «Античне мистецтво».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка