Хочеш пізнати світ вивчай географію



Скачати 215.01 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір215.01 Kb.
Відділ освіти Самбірської райдержадміністрації


Сценарій свята

для семикласників

на тему:

«Хочеш пізнати світ --- вивчай географію»

Чуквівська СЗШ І-ІІІ ст.

Вчитель географії:

Яджак М. С.

Чуква-2010

Хочеш пізнати світ – вивчай географію

Свято для семикласників

І. Привітання команд. Пісня.

Наук на світі є багато,

Їх навіть важко полічить.

Та вам їх треба добре знати,

Щоб Всесвітом оволодіть.
Наука – знайдені алмази, вугілля, золото і мідь,

В руках людей могутній лазер і сотні зрошених угідь.


Наука – хліб мільйонотонний, дари розвіданих морів

У винограду пишні грона, й серед пустель пташиний спів.


Це атом, скорений людині, нові, потужні русла рік,

Дерзання й пошуки невпинні, це нам великий славний вік!


Наука нам допомагає ракети в космос запускать

І будувати всюдиходи, щоб грунт на Місяці вивчать.


До різних ми наук охочі. Нехай ведуть нас до вершин.

Та зараз знову ми звернемось до географії материків.


ІІ. Придбайте туристичну путівку.

Кожна команда отримує завдання: Визначити об’єкт за вказаними географічними координатами. Для кожної команди – по 3 об’єкти. Кожна правильна відповідь – один бал.



ІІІ. «Таможня» наша особлива – з контролю знань кожна команда відповідає 2 хвилини. Бали нараховується за кількістю правильних відповідей.

1.Яка гора найвища на Землі за абсолютною висотою?



(Мауна -кеа в Тихому океані)

2.В яких одиницях вимірюється солоність води?



(0/00 - промілле, тисячна частина)

3.Найвідоміша рослина Нільських боліт? (Папірус)

4.Яка різниця між бентосом і планктоном? (Бентос – організми, що живуть на дні моря, планетом – у поверхневому шарі води)

5.Яке море є місцем нересту прісноводних вугрів? (Саргасове)

6.Яку течію можна назвати «піччю Європи»? (Гольфстрім)

7.Що спільного між баобабом і верблюдом? (Роблять запас води)

8.Чемпіон із пірнання. (Зубастий кашалот, 3км)

9.Чемпіон з плавання в океані (Риба-меч, 109 км/год.)

10.Найширша протока. (Дрейка)

11.Де розташовані «найстрашніші» гори світу? (Драконові в Африці)

12.Що таке кебрачо? (Тверде дерево, «зламай сокиру», Південна Америка)

13.Батьківщина вельвічії. (Пустеля Наміб)

14.Де розташована «срібна країна»? (Аргентина)

15. «Мішок з льодом» - що це? (Гудзонова затока)

16.Найпоширеніша рослина американських пустель. (Кактус)

17.Найвища вершина Альп? (Монблан)

18.Батьківщина цейлонського чаю. (о.Шрі - Ланка)

19. «Місце агави». (Мексика)

20.Де знаходиться «Зелена країна»? (о.Гренландія)

21.Коли пінгвіни висиджують малят? (Взимку)

22.Де розташована «оселя снігів»? (Гімалаї)

23.Чим живиться китова акула? (Планптоном)

24.Куди впадає Маккензі? (У море Бофорта)

25.В якому місті Австралії є музей українського мистецтва? (В м.Аделаїді)

26.Де живе «батько вод»? (Це р. Міссісіпі в Пд.Америці)

27.Назвати одним словом: Полінезія, Мікронезія, Меланезія (Океанія)

28.Чим знаменитий Йєллоустоунський парк? (Гейзерами)

29.Де дмуть стокові вітри? (в Антарктиді)

30.Найбільша морська риба. (Китова риба)

31.Головна рослина коралових островів Океанії. (Кокосова пальма)

32.Куди дмуть пасати? (У бік екватора)

33.Дерево, що не горить у вогні. (Евкаліпт)

34.Найтовстіше дерево світу. (Секвоя)

35.Де мешкають слонові черепахи? (на Сейшельських островах)

36.Які риби народжуються в Саргасовому морі, а живуть в річках Європи? (Прісноводні вугри)

37.Який півострів нам каже, що «він нас не розуміє»? (Юкатан)

38.Чому кенгуру не бояться тигрів? (Бо тигри в Австралії не мешкають)

39.Який півострів нам каже: «Іди подій корову»? (Сомалі)

40.Здатність поверхні відбивати сонячні промені це … (альбедо)

41.Кого називають «господарем Анд»? (Кондара)

42.Що спільно між Наміб та Атакамі? (Пустелі, що утворилися під впливом холодних течій)

43.Куди дмуть мусони влітку? (на материк)

44.Що таке «бедленд»? (погана земля)

45.Для якого материка характерна велика кількість реліктів та ендеміків? (Австралії)

46.Найдовша океанічна течія. (Західних вітрів)

47.Яка тварина найшвидша? (Гепард)

48.У якій природній зоні мешкає вівцебик? (Тундра)

49. Найвологіше місце землі? (Черапунджа, Індія)

50.Який географічний об’єкт має висоту 1054м? (Водоспад Анхель)

51.Як називають зони розломів земної кори? (Рифт)

52. «Легені планети» - так називають … (Ліси Амазоній)

ІV. «Географічна абетка».

Упродовж двох хвилин кожна команда повинна написати якомога більше географічних назв, що починаються на одну букву.


V. «Десять малюнків»

Від команди виходять два представники, стають один навпроти одного. Ведучий за спиною одного з гравців показує картинки (це є різні об’єкти, рослини, тварини, портрети мандрівників, явища природи).

Один гравець пояснює іншому, що зображено на малюнку.

Другий повинен відгадати. Бали нараховуються за кількістю відгаданих картинок.



VІ. «Знайди помилку»

Командам дається текст з описом певних географічних об’єктів, в якому навмисне зроблено помилки. За 2 хвилини їх треба виправити. Представник програми зачитує текст і пояснює, яких помилок допущено. Бали нараховуються за кількістю знайдених помилок.



Текст 1. Гори Анди розташовані у східній частині Північної Америки. Це дуже старі та зруйновані гори, тому що вони утворилися ще за часів байкальської та герцинської складчастості. Гори мають злагоджені вершини, порослі лісом. Тут уже давно припинився процес гороутворення, відсутні вулкани й землетруси. Найвища вершина – гора Тубкаль (8848м). На заході гори виходять до Атлантичного океану, а на сході межують із Великими рівнинами. Середні висоти в Андах не перевищують 1500м.

Текст 2. Річка Конго розташована в західній частині Північної Америки. Вона бере свій початок на Східно-Африканському плоспогірї, поблизу г.Мак-Вінчі, Фече Амазонською низовиною із заходу на схід і впадає в Мексиканську затоку поблизу мису Піай. Річка тече у високогірній місцевості й тому майже не має приток.

Режим річки складний: узимку тривалий людостав сковує її, навесні улітку річок дуже повноводна, а восени межень, тому що тут зовсім відсутні опади. Живлення переважно снігове та людивикове. Це найдовша і найповноводніша річка світу. Її довжина становить 4370мм.



VІІ. «Що зайве?»

Ведучий зачитує географічні назви. Команди визначають, що у кожному випадку є зайвим, і записують. Результати подають журі.

1.Камерун, Карасімбі, (Костюшко), Тубкаль, Кіліманджаро.

2.Бразильське, Гвіанське, Патогонське, (Ефіопське).

3.Росса, Веддела, Еребус, (Замбезі), Земля Аделі.

4.Вікторія, Ніагара, Анхель (Онтаріо), Угуасу.

5.Бразилія, Аргентина, (Канада), Чилі, Венесуела.

6.Кенгуру, Качкодьоб, єхидна (зебра), коала.

7.(Укаяллі), Лімпоно, Ніл, Конго, Луалаба.

8.Гумбольд, Пісарро, (Лівінчетон), Орельяна.

9.Каїр (Оттава), Алжир, Найробі, Аддис-Абеба.

10.Альянос, кампос, (гілея), сельвас, пампа, парамос.



VІІІ. Конкурс капітанів.

«LG – еврика», вибирають тему і отримують запитання.



1.Загальні географічні знання.

1.Чому в Антарктиді протягом тривалого полярного дня лід не розтає? (Через дуже високе альбедо)

2.Що таке циркуляція атмосфери? (Система повітряних течій над землею)

3.Від чого залежить ступінь нагрівання земної поверхні? (Від кута падіння сонячних променів)



2.Океани.

1.Яка течія проходить поблизу японських островів? (Куросіо)

2.Найбільший морський птах. (Альбатрос)

3.Що називають «морською капустою»? (Ламінарію)



3.Австралія.

1.За що австралійці встановили пам’ятник гусені? (Гусінь допомогла у боротьбі з кактусом)

2.Яка тварина зображена на гербі Австралійського Союзу? (Кенгуру)

3. Рослина-насос. (Евкаліпт)



ІХ. Домашнє завдання.

Кожна команда повинна була скласти кросворд на 15 хв. Вони обмінюються кросвордами і протягом 3 хв. розгадують.



Х. Гра із вболівальниками «Канікули».

Три учні поступово записують назву країни, про яку йде мова.

1 учень (якщо правильна відповідь) команда отримує 3 бали, 2учень - 2 бали, 3 учень - 1 бал.

Максимально команда може отримати 6 балів.

1.Це в основному рівнинна країна, що лежить в тропічному і субтропічному поясах, центральні і західні області її зайняті пустелею. Корінне населення має темно-коричневий колір шкіри, хвилясте волосся й розплющений ніс. Корінне населення було майже винищене переселенцями. Тут знаходиться одне із чудес світу. (Єгипет)

2.Це дивовижна країна, де більшість тварин виношують своїх дітей у сумках, де жителі так «бояться» кроликів, що відродилися від них найдовшою у світі загорожею. Тут є дерева – насоси. Пам’ятник комасі та немає вулканів. (Австралія)

Якщо журі не готові оголосити підсумки, можна використати музичну назву або поетичну хвилинку.
Відділ освіти Самбірської райдержадміністрації

Конспект уроку

із географії у 7 класі на тему:

«Антарктида --- льодовий материк.

Його положення, розміри.

Відкриття та сучасні дослідження.

Природа Антарктиди»

Чуквівська СЗШ І-ІІІ ст.

Вчитель географії:

Яджак М. С.

Чуква – 2010

Антарктида і Антарктика

Тема: Антарктида – льодовий материк планети. Загальні відомості. Своєрідність фізико-географічного положення материка, його розміри. Відкриття та сучасні наукові дослідження. Міжнародне співробітництво у вивченні й охороні природи Антарктиди. УАС «Академік Вернадський». Природа Антарктиди, будова поверхні. Лід, підлідний рельєф.

Мета: сприяти розумінню учнями особливостей природи Антарктиди як льодового материка; ознайомити із історією відкриття і дослідження материка, причини утворення суцільного покриву зледеніння, впливом льодового покриву на природу материка, продовжувати формувати навички в роботі з картографічним матеріалом; виховувати працьовитість, наполегливість, національну гордість за вітчизняних дослідників – полярників знань.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, атласи, настінна карта Антарктиди і світу, ілюстрації, ОС-34 (стор.76); посібник – стор. навчальний довідник – стор.65-69; матеріали з газет; «По материках і океанах» - хрестоматія; інтернет - матеріали, портрети дослідників.

«Наскільки корисна географія роду людському –

всякий тямущий усвідомити може».

М.В.Ломоносов

І Організація учнів до уроку.

ІІ. Географічна розминка.

Вчитель. У Перу вважають, що той, хто обійде у новорічну ніч навколо свого кварталу із валізою, зможе здійснити давно задуману подорож. Чи ж нам сьогодні мандрівка вдасться – залежить від вас.

Клас завчасно поділено на умовні групи – команди: фізгеографи, геоморфологи, біологи, історики, експерти. Вони роблять короткі повідомлення про ФГП, розміри, будову, особливості, проблеми, обриси берегів, рельєф материка рослинного і тваринного світу заселення материка, освоєння.



Вчитель. Отже, ви маєте певний багаж знань, митний контроль ви пройшли без проблем, але щоб рухатись далі – треба знати куди. Об’єкта можна розшукати: записуємо координати:

а) 70ºпд.ш., 90ºсх.д. (земля Королеви Мед);

б) 80ºпд.ш., 165ºзх.д. (Шельфовий льодовик Росса);

в) 70ºпд.ш., 30ºзх.д. (море Уеделла);

г) 65ºпд.ш., 60ºзх.д. (Антарктичний півострів).

Отже, ми наблизились до …. Антарктиди.



ІІІ. Оголошення теми. Мотивація навчальної діяльності.

Тема, план вивчення матеріалу записані заздалегідь на дошці. На картах учні мають атласи, опорні схеми.



ІV. Виклад матеріалу.

1.Відмінність понять Антарктида і Антарктика.

Антарктида

Антарктика

Материк у центральній частині південної полярної області Антарктики.

Пд. полярна область навколо південного полярного полюса і включає південні частини трьох океанів майже до 60ºпд.ш.

2.Походження назви материка: від грецьких слів: «анти» - «проти» та «арктос» - гр. назва «сузір’я Великий Віз», що розташованою над північною полярною областю, тобто що лежить проти Арктики.

3.Слово фізгеографом: Антарктида значно відрізняється від усіх інших материків, оскільки вона розташована на крайньому півдні, повністю за межами південного полярного кола. Тут можна побачити лише один схід на один захід сонця на рік. Унікальність материка полягає в тому, що тут знаходиться одразу кілька полюсів: південний магнітний полюс вітру, полюс сухості, південний географічний полюс сонячної радіації.

Всі береги материка дивляться на північ. Більша частина лежить за лінією 180º, тобто у східній півкулі. Омивається південними водами трьох океанів, які поєднані між собою холодною течією Західних вітрів. Площа 14млн.км2. Витягнений до Америки півострів, Антарктичний ряд морів: Росса, Амундсена, Лазарєва, Белінсгаузена, Веддела, Дюрвіля, Дейвіса. Більшу частину берегової лінії утворюють краї льодовика, що являють собою крижані урвища заввишки декілька десятків метрів.



Слово експертам. Антарктида – Королева холоду, південний край землі, безлюдний материк.

Історики. Відкриття та сучасні наукові дослідження материка.

- Чому материк був відкритий найпізніше?

- Яка роль Джеймса Кука у подальшому пошуку південного материка?

Подорожі Джеймса Кука до берегів Австралії 1770 року сприяли тому, що було відкрито східне узбережжя Австралії. Згодом англійський мореплавець знову вирушає на пошуки Південного материка. Але спроба була невдалою, бо шлях кораблям перекрили плавуча крига і айсберги Антарктики. Кук змушений був повертатись назад і стверджував, що далі на південь землі немає, тільки крига, що покриває океан.

Відкрито було Антарктиду тільки у ХІХ ст. Завдяки наполегливій праці, мужності й відвазі російських мореплавців Михайла Лазарева та Таддея Белінсгаузена, які 1820р. дісталися до берегів Антарктиди, обігнули материк, скали карти узбережжя та прилеглих островів.

2-й історик. Після Белінсгаузена і Лазарєва ще багато експедицій різних країн продовжували дослідження материка, але це стосувалося тільки узбережжя. Внутрішні частини материка ще довгий час залишалися і невідомими і здавалися недосяжними. Першими проникли в глиб континенту норвежець Руаль Амундсен та англієць Роберт Скотт (в його експедиції брав участь українець Антон Омельченко). Саме ця експедиція в січні 1912 року досягла Південного полюса, а Амундсен – у грудні 1911 року.

Експерти про підсумки дослідження відкриття і, про відвагу і мужність мореплавців – дослідників.



Вчитель. А тепер ігрове поле.

а) Щоб побудувати судно «Мод» для штурму південного полюса Руаль Амундсен витратив всі свої гроші, так що замість шампанського об його борт прийшлося розбити цей предмет. Який? (Бурульку)

б) намагаючись спасти цього полярного дослідника в 1926році загинув при катастрофі літака 56-літній Руаль Амундсен. (Умберто Нобіле)

в) Р.Амундсен в своєму поході до Південного полюса для їзди вибрав собак, а яких тварин використав Роберт Скот? (Коней)



Вчитель. Антарктида – це хоч суворий край, але це і край Міжнародної співпраці, міжнародних досліджень.

Робота із підручником – стор. 208.

- Які дослідження проводять сьогодні в Антарктиді?



3- й історик.

- Яка ж участь України у дослідженнях Антарктиди?

У січні 1996р. угодою між урядами України а Великої Британії у власність України передано антарктичну науково-дослідницьку станію «Фарадей» на о.Галіндез, яка дістала назву «Академік Вернадський». Сьогодні кожного лютого, уже в дванадцяте, Україна відпроваджує полярників у далеку дорогу. Адже, вони там будуть цілий рік. Умови важкі, іноді навіть жорстокі, а перед ними величезний обсяг роботи. Працюють полярники в шести загонах. Вони ведуть спостереження за зміною озонового шару, льодового покриву, клімату: досліджують геомагнітне поле Землі та процеси, які відбуваються в іоносфері. Результатами дослідження українських полярників користуються вчені Парижа, Лондона та інших міст.

Експерти: з 1982року в Антарктиді ведуться регулярні наукові дослідження по таких основних напрямках:

- вивчення геологічної будови та будови льодовикового покриву;

- дослідження атмосфери;

- екологічні дослідження;

- астрономічні дослідження.

За цей час виявлено значні поклади корисних копалин, кам’яного вугілля, руд чорних та кольорових металів, нафти, природного газу.

Велике значення мал. Виявлення озонової діри, що впливає на кількість ультрафіолетової радіації, що надходять до землі. Крім того,був установлений зв'язок між забрудненням навколишнього середовища та глобальним потеплінням, що спричиняє танення льодовиків Антарктиди та підіймання рівня вод Світового океану.



Вчитель. У складі антарктичних експедицій є представники Києва, Львова, Дніпропетровська, Донецька, Харкова та інших міст України. Львів’янин Мирон Колодко антарктичний стаж свій почав ще в 1979році, будучи учасником 24-ї радянської експедиції. Він брав участь і у першій українській полярній експедиції. (Демонструю матеріал газети «Високий замок» за 18.07.1998року).

- Яка ж природа Антарктиди? Розказують біологи. Суворі кліматичні умови сприяли формування своєрідного органічного світу. Уся територія материка, за винятком, Антарктичного півострова, розташована в Антарктичному кліматичному поясі. Усю поверхню Антарктиди займає льодова пустеля. Тільки подекуди на узбережжі та прилеглих островах зустрічаються безсніжні ділянки – антарктичні оазиси. Це є ділянки суходолу на скелі, серед яких виблискують озера. Поверхня таких скель може прогріватися до +20ºС, а повітря – до +3,5 ºС (улітку). В озерах оазисів є водорості, на узбережжі ростуть мохи й лишайники, гніздяться буревісники, поморники – хижі птахи. Походження більшості антарктичних оазисів ще й досі не з’ясовано.



2-й біолог: Типовими представниками тваринного світу Антарктиди є пінгвіни. Вони не вміють літати, але чудово плавають і пірнають. Самка відкладає яйце і самці почергово його вигрівають, притуливши лапками до живота. Виводять малят взимку. Найбільші серед пінгвінів – імператорські – масою до 50кг та висотою до 120см. На узбережжі живуть тюлені, морські леопарди, морські слони. У водах багато планктону, що приваблює найбільших тварин землі – синів китів.

V. Cистематизація, осмислення вивченого.

- Які світові та материкові рекорди має Антарктида?

1.Найвищи материк Землі, середня висота 2040м.

2.В Антарктиді найдовший у світі материк Росса.

3.Антарктида була відкрита останньою серед материків.

4.Майже вся територія Антарктиди розташована за південним полярним колом.

5.Льоди Антарктиди містять 80% прісної води планети.

6.В Антарктиді відсутнє постійне корінне населення.



VI. Підсумок уроку.

- Що ж ви довідались про Антарктиду?



Метод «Мікрофон».

Антарктида – найхолодніший материк Землі, найпізніше відкритий серед материків. Це місце міжнародних досліджень. Сьогодні тут мають свої станції 20 країн світу. Тут заборонена будь-яка господарська чи військова діяльність, а дозволена лише наукова. З метою охорони органічного світу Антарктиди 1994р. прийнято ряд міжнародних документів, зокрема:

- Конвенція з охорони антарктичних тюленів.

- Конвенція з охорони морських біоресурсів Антарктиди.

- Протокол з охорони навколишнього середовища Антарктиди.

Із 1990 року міжнародне співробітництво прийняло рішення про заборону розвідки та розробки корисних копалин в Антарктиді.

Сучасні наукові станції мають новітнє обладнання для спостереження за кліматом, вивченням геологічної будови. Станції будують на полях, іноді – під снігом, а деякі – на звичайному фундаменті.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника про Антарктиду, заповнити контурні карти, дати відповіді на питання – тести, стор.216 підручника.

Додатково поетично чи художньо описати природу материка, скласти кросворди, загадки чи сенкан Антарктида.
Інформація для роздумів: Уперше дослідники Антарктиди повідомили про «озонові діри» над материком 1995року.

У вересні 2000 року супутник НАСА, який контролює стан озонового шару Землі зареєстрував найбільшу «діру». Їх розміри на 1млн.км2 перевищували розміри попередньої. І біда в тому, що «діра» із незаселеної Антарктиди може переміститись в південну частину Аргентини.

4.

У наш час значна частина людей усвідомлює, що творчість є важливою складовою особистісного щастя і професійного успіху. Творчі люди наполегливі у досягненні мети. Вони не «закопують» талант, а його розвивають, примножують, постійно йдуть вперед, щось вигадують, створюють, стають лідерами, не бояться життєвих труднощів, бо знають, як розв’язувати проблеми й «запалювати» своєю енергією інших.



Що ж таке творчість? К.Станіславський писав: «Що творчість – це напруження всіх духовних сил людини, а за визначенням Е.Фромма, німецького психолога – творчість – це здатність дивуватися й пізнавати, вміння знаходити рішення, налаштованість на відкриття нового і здатність до глибокого усвідомлення свого досвіду.

Виданий духовний провідник українського народу Андрей Шептицький порівнював вчителя із майстром, який, наче з пластиліну «ліпить» людські душі. Так, вчитель – це особливий статус. Який дає людині право здійснювати таїнство впливу на душі маленьких дітей, акумулювавши свої знання і вміння, вчитель може зачарувати учнів, захопити їх навчальним процесом. Вчитель на уроці – режисер, актор і автор. Багатство і різноманіття педагогічних ситуацій невичерпні. Праця вчителя повинна базуватися на гармонії мислення і почуття на творчому діянні фантазії і уяви, здатних надати емоційності й образності навчальному матеріалу, вплинути на чуттєвий світ дітей. Якими ж якостями повинен володіти вчитель як особистість?

- Доброзичливість і чуйність;

- Широке коло інтересів та вмінь;

- Здатність до самовдосконалення;

- Високий рівень інтелекту;

- Знання особливостей психологічного розвитку дитини.

Процес творчості посилюється в умовах відсутності критики. Багатьма можливостями для творчості природа наділила дітей. Важливим тут є момент врахування індивідуальних і вікових особливостей школярів. Творчість передбачає почуття нового, вміння бачити незвичайне у звичайному, здатність до здивування, вміння знаходити нестандартні рішення.

Географія як шкільний предмет має величезні можливості для розвитку творчої особистості. Щоб ця ідея була втілена, необхідно:

- створити для цього дитині певні умови;

- надати їй свободу вибору;

- схвалювати результати діяльності;

- підтримувати і заохочувати роботу над пропозиціями, ідеями самих учнів.

У своїй роботі старшокласників залучаю до написання рефератів, збирання листівок про інші регіони України та країни світу, складання кросвордів, чайнвордів, написання загадок.

Дж. Дюї стверджував, що подивування-це мати всякої науки. Інертний розум буде чекати, щоб досвід насильно був йому нав’язаний, зацікавлений розум, у постійній готовності досліджує, шукає матеріали для думки… Зацікавленість, зазначає видатний вчений піднімається над органічною і соціальною сферою і стає інтелектуальною тоді, коли перетворюється в цікавість до проблем, які викликані спостереженням і накопиченням матеріалу.

Якщо в класі є діти, для яких властива оригінальність мислення, високий рівень знань, сміливість думки, висловлювання нових ідей, вміння аналізувати, порівнювати, доводити розпочати справу до кінця – значить жевріє в тих учнів вогник дерзання, творчості і обов’язок вчителя – дати можливість цьому юному обдаруванню розвиватися.



Основні ознаки творчості

Ознаки творчості

Характеристика

Швидкість мислення

Кількість ідей, що виникають за одиницю часу

Гнучкість мислення

Здатність швидко і без зусиль зосереджуватися на кількох дімках, вміння долати стереотипні методи розв’язання, бути готовим до інтелектуального ризику

Оригінальність

Здатність до генералізації ідей, несподіваних рішень

Допитливість

Прагнення до нових знань, здатність цікавитися новим

Точність

Вміння удосконалювати і доводити до кінця свою справу

Сміливість

Здатність приймати рішення в ситуаціях невизначеності, не боятися власних висновків, доводити їх до кінця

Щоб навчити дітей творчо мислити, треба шукати такі прийоми, які б спонукали дитину думати, щоб учень зумів розв’язати назрілу цю проблему. Уміння знаходити суперечності є обов’язковим атрибутом справжньої творчості.

7 клас. Географія материків і океанів.

- Відомо, що найбільший кут падіння сонячних променів є н а екваторі. Чому ж тоді тропічні широти отримують більше сонячної енергії і мають вищу температуру?

- Півострови Каліфорнія та Флорида знаходяться приблизно на однаковій широті. чому ж і температурний режим, і кількість опадів на них різна.

6 клас. Загальна географія.

- Використовуючи опорні слова, підготуйте відповідь на запитання: яке значення має повітря для життя на Землі.



Опорні слова: прозорий, пружний, проводить тепло, кисень, азот, водяна пара…

- Вирішіть суперечку двох друзів.

- А почалось усе з дрібниці. Згадали вони про свої рідні місця, адже якими вони майже по сусідству на березі озера, тільки перший на південно-західному березі, другий – на північно – східному. Перший і каже:

- Вода в озері гарна. Черкнеш її і пий із задоволенням: солодка і смачна.

- Ну, про те, що вона солодка, не дарма.

Яка вона солодка?

У рот не візьмеш – гірка, немов морська.

Про яке озеро йдеться?



9 клас. Економічна і соціальна географія України.

На степову зону припадає майже 50% виробництво продовольчою зерна країни, близько 60% - кукурудзи, 80% - соняшнику понад 40% - фруктів і ягід. Унікальні природні умови степу сприятливі для розвитку сільського господарства, зокрема у формі сільськогосподарської ферми. Україна може стати, як і колись, значним експортером зерна, олії, продукції тваринництва. Однак, для вирішення цієї важливої проблеми є багато перешкод.

Назвіть їх та запропонуйте способи їх усунення.

10 клас. Економічна та соціальна географія світу.

Людство давно дійшло висновку, що війни не є способом розв’язання проблем. Але чому ж «гарячі точки» не знають з карти світу і створюються нові види зброї.

До прийомів, які сприяють розвитку творчості на уроках географії належать комбінування, порівняння, аналіз. Порівняємо певні природні об’єкти, будуємо схеми. Пропоную написати казку «Подорож крапельки води». Ось зразок учнівської роботи.

Розвитку творчості сприяє використання аналогій, асоціювання, а це, в свою чергу, розвиває логічне мислення, пам'ять, уяву, фантазію дитини.

Про успіхи, досягнення дитини повинні знати не лише однокласники, а й батьки.

Визнання, пов’язане із правильним моральним вихованням, сформує в дитини почуття впевненості у власних силах і стимулює творчий пошук. Кожна дитина неповторна, кожна по-своєму талановита. Дай, Боже, нам мудрості це побачити і здоров’я, щоб це утвердити.

Дещо більше заглибившись у питання сутності, мети. Сенсу життя, пізнаю важливість предмету географії у виховному плані. Хотілось би, щоб діти не лише фізично пізнавати моря й країни, гори чи ріки, а щоб до глибини серця їх торкалась гілка ялини чи дзюрчання потічка. Як, вивчаючи мішані ліси України, не нагадати, що ж має не лише практичне значення. Ліс наповнює духовні сили людини, пробуджує почуття захоплення, підносить настрій, надихає на творчість. Т.Г.Шевченко писав: «З деякого часу, з тих пір, як мені дозволено усамітнюватися, я надзвичайно полюбив усамітнення! Миле усамітнення! Ніщо не може бути в житті солодшим від чарів усамітнення, особливо перед лицем усміхненої квітучої красуні Матері Природи. Під її солодким чаром людина мимоволі занурюється сама в себе і бачить Бога на землі…»

М.М.Миклухо – Маклай

В минулому столітті видатний учений – географ, природознавець М.М.Миклухо – Маклай піднімав питання про збереження природи Австралії, поліпшення умов життя корінного населення як Австралії, так і Нової Гвінеї. То хто ж він, який вчений?



Народився Микола Миклуха – Маклай 17 липня 1846 року в місті Малині на Житомирщині, де його батьки мали свій маєток. Предок Охрім Маклуха був курінним отаманом Запорізької Січі, прадід Степан Маклуха - сотником козацького війська. Батько вченого працював залізничним інженером, від знайомих одержував і читав переписані Шевченкові поеми «Гайдамаки», «Кавказ», «Гамалія» та інші. В час клопотання громадськості про звільнення Т.Шевченка із заслання надіслав йому 150 карбованців. За це у 1856 році був звільненим з посади і мав бути відданий до суду, але захворів і йому вдалося уникнути покарання.

Після закінчення Петербурзької гімназії М.Миклухо – Маклай вступив на природничий факультет Петербурзького університету, з якого в 1864р. був виключений за приналежність до таємного студентського гуртка без права вступу до будь-якого іншого університету Росії. Згодом він одержує дозвіл на виїзд із України, прибуває до Німеччини і вступає на філософський факультет Гейдельберзького університету, потім навчався на медичному факультеті Лейпцігського та Єнського університетів. І вже в цей час був асистентом професора, брав участь в наукових подорожах. З 1870р. проводив самостійно довготривалі експедиції до Нової Гвінеї, на Філіппінські острови, в Індонезію. В Україні досліджував фауну чорного моря та південного узбережжя Криму. Три роки жив серед папуасів Нової Гвінеї, вивчаючи побут і місцеві діалекти. Повернувшись до Петербурга, готував матеріали своїх досліджень до друку, але, не маючи підтримки, не встиг закінчити цієї роботи. Його справу підтримали діти, а потім онуки. Саме внук Робертсон Вентворт де Миклухо-Маклай став головою Товариства Миклухо – Маклая. Не одні мандрівники, письменники, вчені вирушали в дорогу слідами Маклая. Особливо навчальним для нашого часу і гідним відзначенням є те, що М.Миклухо-Маклай, який з юних літ жив у Росії, а пізніше за кордоном України і його наукові дослідження дуже мало були пов’язані із національними проблемами, знав рідну мову, виступав із статтями в обороні прав України. Це був той час, коли російський уряд заявляв, що ні України, ні української мови не було, нема «и быть не может». М.Миклухо був великий, людино- і природолюб, наша гордість на всі віки. Хоч деякий час його ім’я було прихованим та повернулось в Україну. (В.Чуб «Слідами Маклая).


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка