Хід тренінгу Привітання. «Дерево очікувань»



Скачати 141.35 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір141.35 Kb.
#39040
СТРЕС.

ПРОФІЛАКТИКА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ'Я ПЕДАГОГІВ

Тренінг для вчителів

Завдання: визначити основні чинники виникнення стресу, виявити стресовий рівень педагогів та способи його подолання. Ознайомитися з прийомами саморегуляції психічного здоров'я.
Хід тренінгу

  1. Привітання.

  2. «Дерево очікувань»

  3. Слово тренера

Щоденна напруга, дефіцит часу, постійна зайнятість на роботі та вдома, відсутність задоволення від виконаної праці, невміння та небажання відпочивати можуть призвести до значних емоційних і фізичних проблем. 

В дійсності ж не обставини, а наша реакція на них і є причиною емоційного розладу – виникнення стресу.

Стрес (від англ. stress — напруга, тиск)  — неспецифічна реакція організму у відповідь на дуже сильну дію (подразник) зовні, яка перевищує норму, а також відповідна реакція нервової системи.

Стрес має такі прояви:


  • у Вас виникає відчуття провини під час відпочинку.

  • Вам важко засинати через неспокій про майбутнє

  • Ви часто відчуваєте напругу.

  • Ви часто роздратовані або пригнічені.

  • Ви перериваєте інших під час Їх розмови.

  • Вам здається , що Ви обтяжені турботами і не можете сконцентруватися

  • Вам часто здається, що Ви не знаєте з чого починати справи.

  • Ви палите та вживаєте алкоголь більше, ніж завжди.

  • Ви поспішаєте під час їжі.

  • Життя здається Вам повним на кризи.

  • Вам важко приймати рішення.

Якщо Вас стосується більшість проявів - Ви знаходитесь у стані стресу.



  1. Визначення найважливіших чинників ризику виникнення стресових ситуацій (записати па дошці):

  • складні умови праці;

  • соціальне оточення (безробітгя, низький рівень заробітної плати...);

  • складні завдання, що вимагають вирішення;

  • стан здоров'я.

  1. Основні чинники захисту (називають учасники):

  • зміна погляду на проблему, зміна ставлення до неї;

  • пошук вирішення проблеми у фахівців;

  • приймання проблеми і зменшення фізичного ефекту від породжуваного нею стресу;

  • комплексні способи.

Тест «Прихований стрес»

Відповівши на запитання тесту, Ви дізнаєтеся, чи загрожує Вам нервовий зрив.

1.Чи важко Вам звернутися до кого-небудь із проханням про допомогу?


  • Так, завжди (3).

  • Дуже часто (2).

  • Іноді (1).

  • Дуже рідко (0).

  • Ніколи (0).

2.Чи думаєте Ви про свої проблеми навіть у вільний час?

  • Дуже часто (2).

  • Часто (4).

  • Іноді (2).

  • Дуже рідко (0).

  • Ніколи (0).

3.Побачивши, що в людини щось не виходить, чи відчуваєте Ви бажання зробити це замість неї?

  • Так, завжди (5).

  • Дуже часто (4).

  • Іноді (2).

  • Дуже рідко (0).

  • Ніколи (0).

4.Чи довго Ви хвилюєтеся через неприємності?

  • Так, завжди (5).

  • Дуже часто (4).

  • Іноді (2).

  • Дуже рідко (0).

  • Ніколи (0).

5.Скільки часу Ви відпочиваєте?

  • Більше трьох годин (0).

  • Дві-три години (0).

  • Одну-дві години (2).

  • Жодної хвилини (4).

6.Чи перебиваєте Ви, не дослухавши, людину, яка пояснює Вам
що-небудь із зайвими подробицями?

  • Так, завжди (4).

  • Часто (3).

  • Залежить від обставин (2).

  • Рідко (1).

  • Ні (0).

7.Чи говорять про Вас. що Ви завжди поспішаєте?

  • Так (5).

  • Часто поспішаю (4).

  • Поспішаю, як і всі (1).

  • Поспішаю тільки у виняткових випадках (0).

  • Ніколи не поспішаю (0).

8.Чи важко Вам відмовитися від смачної їжі?



  • Так, завжди (3).

  • Дуже часто (2).

  • Іноді (0).

  • Дуже рідко (0).

  • Ніколи (0).

9.Чи доводилося Вам робити декілька справ одночасно?

  • Так, завжди (5).

  • Дуже часто (4).

  • Іноді (3).

  • Рідко (1).

  • Ніколи (0).

10.Чи вважається, що під час розмови Ваші думки кружляють десь далеко?

  • Дуже часто (5).

  • Часто (4),

  • Трапляється (3).

  • Дуже рідко (0).

  • Ніколи (0).

11.Чи не здасться Вам деколи, що люди говорять про несуттєві, порожні речі?

  • Дуже часто (5).

  • Часто (4).

  • Іноді (і).

  • Рідко (0).

  • Ніколи (0).

12.Ви хвилюєтеся, коли стоїте в черзі?

  • Дуже часто (4).

  • Часто (3).

  • « Дуже рідко (!).

  • Ніколи (0).

13.Чи любите Ви давати поради?


Так, завжди (4).

  • Дуже часто (3).

  • Іноді (1).

  • Дуже рідко (0).

  • Ніколи (0).

14.Чи довго Ви вагаєтеся перед тим, як прийняти якесь рішення?

  • Завжди (3).

  • Дуже часто (2).

  • Часто (1).

  • Дуже рідко (3).

  • Ніколи (0).

15.Як Ви розмовляєте?

  • Квапливо, скоромовкою (3).

  • Швидко (2).

  • Спокійно (0).

  • Поволі (0).



Обробка й інтерпретація результатів

Від 45 до 60 балів — нервовий зрив для Вас — реальна загроза. Перевірте кров'яний тиск і вміст холестерину в крові. Вам треба змінити спосіб і ритм свого життя.

Від 20 до 44 балів — Вам потрібно ставитися до життя спокійно й уміти внутрішньо розслабитися, знімаючи напруження.

До 19 балів — Вам вдається зберігати спокій і врівноваженість. Старайтеся й надалі уникати хвилювань, не звертати уваги на дрібниці, не сприймати драматично будь-які невдачі.

Нуль балів — якщо Ви відповідали чесно й відверто, то єдина небезпека, що Вам загрожує, це надмірний спокій і, звичайно, нудьга.

4.Слово тренера

Виникнення та переживання стресу залежить не стільки від об'єктивних, скільки від суб'єктивних чинників, від особливостей самої людини: оцінювання нею ситуації, зіставлення своїх сил і особливостей з тим, що вимагається. Будь-яка несподіванка, що руйнує звичайний плин життя, може стати причиною стресу, або стресором. При цьому не має значення зміст ситуації або ступінь її реальної загрози. Важливим є суб'єктивне ставлення до неї. Тому певна ситуація одними може сприйматися як стресова, а в інших вона не викличе жодного стресу.

Найчастіше стресова ситуація зустрічається в тих, хто працює у сфері «людина —людина», тобто педагогічних працівників. Вимоги вести себе стримано, доброзичливо та ввічливо призводять до порушень психічного здоров'я педагогів, що спричиняє конфлікт і навіть стрес. Найчастіше це пов'язано з психологічними потребами вчителів — потребами шани, визнання, любові.

Які ж ситуації можуть спричиняти стрес?

Передусім — це спілкування з батьками. Ринкові відносини змінили батьківське ставлення до школи. Батьки асоціюють школу із супермаркетом: школа пропонує товар у вигляді освіти. Молоді батьки вважають, що їм повинні видати товари та послуги, які відповідають їхнім потребам і за які вони, до речі, заплатили гроші з власної кишені.

По-друге, спілкування з колегами. Інколи досить розумний, харизматичний учитель, який «боїться втратити вплив на оточення», намагається контролювати все, що відбувається в школі. Він створює коло своїх інформаторів, «з'їдає» людей, з якими перетинаються його інтереси, використовує різні прийомі; для формування власного культу, інколи опускається до низькопробних зауважень і самопохвали, придушуючи та принижуючи інших.

По-третє — спілкування з учнями. Це вимагає постійного напруження. Сучасні учні мають достатньо потенціалу дня введення вчителя в стресову ситуацію.

Крім того, хронічний недобір учнів, зменшення навчальних годин, відповідно заробітної плати, низьке пенсійне забезпечення, скорочення...

Справжній учитель розуміє, що від проблем і конфліктів, зумовлених перебуванням у школі, можна захиститися мудрим до них ставленням.


5. Способи подолання стресу можна умовно поділити на чотири категорії:

1.Активна взаємодія зі стресором або адекватна відповідь на саму проблему.

«Схрестити шпаги» — вихід зі стресу шляхом прямої розмови. Обов'язковою умовою є прямий погляд, незаперечні факти. Психологи радять використати уяву.

2.Зміна погляду на проблему, зміна ставлення до неї або інша



інтерпретація я проблеми.

Наприклад, має відбутися перевірка. Сформулюйте алгоритм із запитань:



  • Чого від мене вимагають?

  • Що я можу реально зробити?

  • У разі невдачі, зауважень що зміниться в моєму житті?

  • Як це вплине на подальшу роботу?

  • Це смертельно?

3.Прийняття проблеми і зменшення фізичного ефекту від породжуваного нею стресу.

Прийняти проблему не означає скласти руки. Стрес — це фільтр, який звужує сприйняття. Він перешкоджає сприймати адекватно ситуацію, вирішувати різноманітні проблеми. Інколи для зниження фізичного ефекту від стресу дехто намагається їсти, дехто пити тощо. Це не вирішує проблеми, а ускладнює.

Ефективними прийомами виходу зі стресу є активний відпочинок, заняття спортом, але не завжди ми можемо собі це дозволити. Однак ми можемо використати:


  • гумор (сміх допомагає зняти напруження);

  • заспокійливу музику;

  • зорові уявлення.

4.Комплексні способи, що поєднують у собі перелічені вище групи (вправи):

  • Аутотренінг («Я найчарівніша і найпривабливіша...»).

У кожного по-різному проявляється невпевненість у собі, нелюбов до себе: у когось в особистому житті, у когось стосовно керівництва, підлеглих, але так чи інакше з цим слід боротися. Адже, як сказав хтось із великих, для того щоб змінити світ, спочатку слід змінити себе. Як тільки ви почнете любити себе, оточення почне ставитися до вас краще, бо, як відомо, люблять не за щось, люблять просто так. От і ми полюбіть себе не за стрункі ноги чи наполегливість у справах, а просто так, лише тому, що ви є. Ті, в кого є домашні тварини, зрозуміють це. Коли ви приходите додому і вас зустрічає ваш улюбленець, відкрито показуючи свою любов, чи ви коли-небудь замислювалися над тим, що йому байдуже, як ви виглядаєте, який у вас макіяж і чи успішно йдуть ваші справи. Так само, як вас любить ваша домашня тварина, полюбіть себе і ви. Нас учили любити Батьківщину, сім'ю, дітей. І лише потім ми згадуємо про себе.

Щоб перевірити, чи впевнені ви в собі, пропонується тест.

Поставте плюси навпроти тих тверджень, які є характерними для вас.

1.У разі виникнення будь-якої неприємності починається паніка, світ звужується до розмірів цієї проблеми.

2.Відчуття провини, пошук виправдань або самокартання.

3.Навіть якщо Ви професіонал у цій сфері, Ви постійно переконані, що хтось може зробити цю роботу краще за Вас.

4.Постійне бажання подобатись.

5.Очікування на похвалу.

6.Залежність від чужої думки.

7.Пошук зовнішнього схвалення.

8.Готовність працювати без вихідних і відпустки заради інших на шкоду собі.

9.Якщо Вам потрібно взяти відгул чи вихідний, Ви шукаєте «супервагомі» аргументи, виявляєте страх перед розмовою про це з начальством і готовність відмовитися від особистих планів.

10.Можлива втіха від того, що хтось вчинив або виглядає гірше за Вас.

11.Напади жалю до себе.

12.Коли доводиться висловлювати свою думку, Ви вважаєте її несуттєвою, неважливою, не вартою уваги інших людей.

13.Нерішучість, страх ініціювати обговорення питань та озвучувати їх, називати проблеми.

14.Готовність розв'язувати проблему самостійно, не звертаючись по допомогу й не озвучуючи проблему.

15.Готовність приймати некомфортні для себе умови замість наполягання на власних інтересах.

16.Невміння, неготовність просити допомоги в будь-якій формі.

17.Соромитеся свого тіла, зовнішності.

18.«Заїдання» образ (звідси й зайва вага).

19.Бажання робити щось для інших, власним коштом, за рахунок свого часу, сил, наприклад оплата чужих послуг, товарів тощо.

20.Визнання себе лише за рахунок кількості «добрих справ» для інших.

21.Соромитеся привернути до себе увагу, озвучити свої погреби. Не бажаєте створити в когось відчуття дискомфорту

22.Бажання бути непомітним.

23.Неготовність нагадувати про борг чи інші зобов'язання щодо Вас.

24.Бажання залишити для себе гірший шматок, а кращий віддати іншому.



Якщо у Вас є хоч сім плюсів - слід негайно напрацьовувати впевненість у собі. Якщо ж менше, то цей спосіб не для Вас і Ви можете пропустити його.

  • Протистресове дихання. Повільно виконуйте глибоке дихання через ніс, на глибині вдиху на мить затримайте дихання, після чого зробіть видих через ніс якомога повільніше. Це заспокоююче дихання. Постарайтеся уявити собі, що з видихом ви частково позбавляєтеся від стресового напруження.

  • Хвилинна релаксація. Розслабте кутики рота, зволожте губи (язик хай вільно лежить в ротовій порожнині). Розслабте плечі. Зосередьтесь на виразі свого обличчя та положенні тіла: пам’ятайте, що вони відбивають ваші емоції, думки, внутрішній стан.

  • Інвентаризація. Огляньтесь навколо та уважно обдивіться приміщення, в якому ви знаходитесь. Повільно, не поспішаючи, подумки знайдіть в приміщення, де ви знаходитесь, сім червоних предметів, переберіть всі предмети один за одним. Постарайтеся повністю зосередитись на цій «інвентаризації». Говоріть подумки собі: «Червона палітурка, червоні штори, червона ваза» і т.д. Зосередившись на кожному окремому предметі, ви відволікаєтеся від внутрішньої стресової напруги, спрямувавши свою увагу на раціональне сприйняття оточуючого.

  • Зміна оточення. Якщо можна, то залиште приміщення, де у вас виник раптовий стрес. Перейдіть в інше приміщення, краще вийдіть на вулицю, де можна залишитись наодинці зі своїми роздумами. Розберіть подумки «за кольорами» оточуючі будинки, природу.

  • Розслаблення. Встаньте, ноги на ширині плечей, нахиліться вперед та розслабтесь. Голова, плечі, руки вільно звисають вниз. Дихання вільне. Фіксуйте це положення одну – дві хвилини, потім повільно піднімайте голову.

  • Відволікання. Займіться якоюсь діяльністю – все одно якою. Секрет простий: будь-яка діяльність, особливо фізична праця, в стресовій ситуації відіграє роль громовідводу – допомагає відволіктись від внутрішньої напруги.

  • Музика. Включіть заспокійливу музику, ту, яку ви любите. Сконцентруйтесь на ній. Концентрація на чомусь одному сприяє релаксації, викликає позитивні емоції.

  • Арифметика. Підрахуйте, скільки днів ви живете на світі. Згадайте якийсь день, особливо для вас знаменний. Згадайте його в найменших деталях. Це дозволить вам відволіктись.

  • Спілкування. Поговоріть з ким-небудь на іншу тему: з другом, колегою, сусідом, подзвоніть по телефону. Ця відволікаюча діяльність необхідна, щоб витіснити з вашої свідомості діалог, насичений стресом.

  • Релаксаційні вправи

  • «Поза візника» - характерна поза візника, який дрімає, чекаючи на пасажира. Сядьте на стільці прямо, розправте спину й всі скелетні м’язи, голову опустіть на груди, заплющить очі, ноги злегка розставте й зігніть  під тупим кутом, руки покладіть на коліна так, щоб вони не торкалися одна одної, лікті трохи закругліть. Уявіть, що ви маленький поплавок у великому океані. У вас немає компаса, карти, весел. Ви рухаєтесь туди, куди несе вас вітер і океанські хвилі. Велика хвиля може на певний час накрити вас, але ви знов виринаєте на поверхню.

Спробуйте відчути рух хвилі, тепло сонця, краплі дощу, подушку моря. Відчуйте СПОКІЙ…

  • Вправа «Співай та радій»

Чи любити ви співати? Давні  індійці стверджують, що промова голосних, з доброю посмішкою на обличчіпозитивно впливають на організм.

Перед початком роботи сядьте зручно. Розслабтесь, заспокойтесь. Рівно, протяжно, на одній висоті вимовляйте один звук  {а}. Вимова звуку {і} в таких же умовах активізує роботу мозку, нормалізує функцію нирок.

Вимова звуку {о} проводить в норму середню частину грудної клітини.

Чергування звуків {о}, {і} здійснює масаж серця.



  • Вправа «Гора з плечей» Вправа виконується стоячи. Максимально високо підніміть плечі, відведіть їх далеко назад і опустіть. Саме такою повинна бути щоденна постава. Результат: знімає м’язове напруження в плечовому поясі та спині, підвищує впевненість у собі, поліпшує настрій

  • Релаксаційний комплекс «Водоспад»

Сядьте зручніше і заплющте очі. Два-три рази глибоко вдихніть і видихніть. Уявіть собі, що ви стоїте біля водоспаду. Але це не зовсім звичайний водоспад. Замість води — у ньому м'яке біле світло, що падає вниз. Тепер уявіть себе під цим водоспадом і відчуйте, як це прекрасне біле світло струменить по вашій голові... Ви відчуєте, як розслаблюється ваше чоло, потім рот, як розслаблюються м'язи шиї... Біле світло тече по ваших плечах, потилиці і допомагає їм стати м'якими й розслабленими. Біле світло стікає з вашої спини, і ви відчуваєте, яку спині зникає напруження і вона теж стає м'якою і розслабленою.

А світло тече по ваших грудях, по животу. Ви відчуваєте, як вони розслаблюються, і ви без зусилля можете глибше вдихати і видихати. Це дає змогу вам почуватися дуже розслаблено й приємно.

Нехай світло тече також по ваших руках, долонях, пальцях. Ви відчуваєте, як руки й долоні стають м'якшими. Світло тече по ногах. Спускається до ваших ступнів. Ви відчуваєте, що і вони розслаблюються і стають м'якими. Цей дивний водоспад із білим світлом огортає все ваше тіло. Ви почуваєтеся зовсім спокійно й безтурботно та з кожним вдихом і видихом усе глибше розслаблюєтеся й сповняєтеся новими силами.

Тепер подякуйте цьому водоспадові світла за те, що він вас так чудово розслабив... Трохи потягніться, випряміться і розплющте очі.



6. Підсумкова вправа

Кожен з учасників отримав пластиковий стаканчик, який зіжмаканий, порізаний, тріснутий. Спробуйте скористатися ним. Неможливо!

Запропонуйте ножиці, клей, фломастери, стрічки тощо.

Робота в групах: виготовити спільний виріб, який матиме практичне призначення або даруватиме естетичну насолоду. Через 10 хв — презентація виробу.

За результатами роботи зробити висновок: деформований стаканчик — це ваш стрес, проблема. Наодинці з нею впоратися важко. Лише разом маємо результат.

7.Слово тренера

З чого починається вирішення проблем? Воно починається з дії. Слід визначити мету і робити конкретні кроки задля її досягнення. Ті, хто прагне, пробує і помиляється, напрацьовують знання і досвід. Помилки вони сприймають не як привід усе кинути, пожаліти себе й повернутися до колишнього існування, а як привід переосмислити свої дії, зрозуміти свої помилки й рухатися далі, щоб уже більше не повторювати їх.

Знайдіть у собі сили не зупинятися перед труднощами, не піддаватися негативним думкам, а просто шукати шляхи вперед. Подолання стресу — це вміння людини жити і чинити відповідно до прийнятих нею рішень, незалежно від зовнішніх обставин і ставлення до цього інших людей.

(Усім учасникам тренінгу роздасться пам 'ятка «Ефективні способи виходу зі стресового стану».)



Пам'ятка «Ефективні способи виходу зі стресового стану»

  1. Якщо завдань декілька, то треба відібрати головні, пріоритетні та сконцентрувати на них увагу.

  2. Розділити кожне завдання на кілька менших, тобто на складові частини, і послідовно працювати з ними.

  3. Починати робочий день з найскладніших завдань, що вимагають уваги та часу.

  4. Скласти плай дій, вирішення завдань.

  5. Не менше години в день відводити на вивчення спеціальної літератури для підвищення рівня знань.

  6. Аналізувати власні дії, враховувати помилки та знаходити шляхи для їх виправлення.

  7. Упевнено ставитися до виконання завдання, і воно може бути виконане.

  8. Успіхів вам у подоланні невпевненості в собі!


8.Підсумки

«Валіза досвіду». Учасники тренінгу на клейких аркушиках пишуть, про що дізнались, чого навчились, чи справдилися їхні очікування.
Каталог: dokument
dokument -> Аннотации к рабочим программам специальности 050144 Дошкольное образование
dokument -> Концепція загальної середньої освіти
dokument -> Образовательная программа основного общего образования муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения
dokument -> Уроках української мови та літератури
dokument -> Рабочих программ Иностранный язык Цель преподавания дисциплины
dokument -> Міністерство соціальної політики УкраїниДоповідьпро виконання Конвенції оонпро ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок в УкраїніВосьма періодична доповідь
dokument -> Учебных дисциплин Общеобразовательный цикл Базовые дисциплины
dokument -> Системний аналіз уроку

Скачати 141.35 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал