            ХЕРСОНСЬКА ЦЕНТРАЛІЗОВАНА БІБЛІОТЕЧНА СИСТЕМА
БІБЛІОТЕКА – ФІЛІЯ № 21 ДЛЯ ДІТЕЙ
« ПРАВОВИЙ СВІТОГЛЯД»
Турнір правознавців
ХЕРСОН 2011
« ПРАВОВИЙ СВІТОГЛЯД»
Турнір правознавців
Бойченко Людмила Олексіївна
Бібліотекар І категорії
Херсонська ЦБС
Бібліотека – філія № 21 для дітей
Мета: Сприяти усвідомленню учнями відповідальності за майбутнє країни. Спрямувати пізнавальну активність на самовдосконалення, творчий зріст особистості. Сприяти формуванню правосвідомості підлітків.
Обладнання: Вислови видатних людей, нормативні документи, словарі.
«Цінність держави визначається її громадянами»
Дж. С. Міль
«Сьогодні діти – завтра народ»
В. Сухомлинський
«Найбільш вільною державою можна назвати таку, де люди мають всі людські та суспільні права, які тільки встановлено в світі»
Л. Українка
«Учитися жити по закону, поважати закон і виконувати його, людина повинна з малих літ, з сім’ї, дитячого садка, школи»
Є.М. Рибінський
Турнір проводиться в класі. Грають дві команди 6-8 класів. Команди можуть складатися з учнів одного класу або з різних класів. Після кожного туру підводиться загальний результат. В кінці туру оголошується переможець.
Ведуча: Шановні гості, вчителі, учні! Вітаємо вас на турнірі «Правовий світогляд».
Читець: Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувати багатство всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Ведуча: Дитинство – найважливіший і неповторний період у становленні особистості. Саме в цей період людина потребує найбільшої уваги і захисту. Від ставлення до дітей, розуміння їх проблем, стану охорони дитинства залежить доля кожної людини і розвиток суспільства в цілому.
Найважливішим завданням є формування майбутнього країни, виховання вільних, відповідальних людей, гідних громадян своєї держави. Визначною характеристикою громадської зрілості є розвинена правосвідомість.
Права дитини закріплені у Міжнародному праві, зокрема в Декларації прав дитини (1959 р.) і Конвенції права дитини схваленої ООН 20.11.1989 р. (набула чинності для України з 27.09.1991р.)
Ви, учні, не повинні бути осторонь, оскільки молодь – це така сила, яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.
Ведуча: А зараз ми проведемо турнір «Правознавчий світогляд», де ви спробуєте побудувати майбутню Україну і показати свої знання в правовому світогляді.
Перший тур «Асоціативний соняшник». Кожна команда спробує скласти асоціативний соняшник. Якою ви уявляєте майбутню державу Україну? Запишіть свої асоціації на пелюстках соняшника. Хто більше і яскравіше напише, отримає 5 балів.
Ведуча: Журі оцінює перший тур. Другий тур – гра «Мікрофон». Символічний мікрофон передається від однієї команди до іншої. Яка з команд назве найбільше позитивних якостей майбутнього громадянина України, та й отримує – 3 бала. Час на відповідь – 2 хвилини.
Ведуча: Зараз журі оцінює другий тур, а ми переходимо до третього туру – гра «Розумний дипломат». Кожна команда повинна дістати з дипломату картку зі словом і пояснити його значення за допомогою словника. За правильну відповідь отримується 1 бал.
-
Конвенція 1. Декларація
-
Альтруїзм 2. Гуманізм
-
Дискримінація 3. Референдум
Ведуча: Журі оцінює третій тур. Четвертий тур - конкурс «Правовий лабіринт». Завдання: на кожне запитання дається чотири варіанта відповіді, треба вибрати правильну. Час на роздум 2 хвилини. Максимальна кількість балів – 2б.
-
Ти спізнився на урок і вчитель не впускає тебе до класу. Як ти
вчиниш?
а) підеш гуляти по школі;
б) звернешся до директора зі скаргою на вчителя;
в) попросиш вибачення і дозволу сісти на своє місце;
г) почнеш «качати» права, нагрубиш учителю і нахабно сядеш на своє місце.
2. Ти їхав на велосипеді і зачепив маленьку дівчинку, яка впала. Як ти вчиниш?
а) зупинишся та нагримаєш на неї, щоб не плуталась під
колесами, а гуляла на дитячому майданчику;
б) зупинишся, піднімеш, обтрусиш платтячко, поправиш бантик і
поїдеш далі;
в) зупинишся, піднімеш, обтрусиш платтячко і проведеш додому;
г) натиснеш на педалі, тільки тебе й бачили, сподіваючись на те,
що дівчинка тебе не запам’ятала.
3. Ти став свідком грабіжницького нападу: кілька злодіїв відбирають одяг і речі у перехожого. Що ти робитимеш?
а) почнеш голосно кликати на допомогу;
б) прийдеш сам на допомогу потерпілому;
в) зробиш вигляд, що нічого не помітив і порадієш, що злочинці
не на тебе натрапили ;
г) викличеш міліцію з найближчого таксофону, повідомивши
номер автомобілю злочинців.
4. Подрузі, яка прийшла до тебе в гості, дуже сподобалася, наприклад, симпатична вазочка, і вона просить тебе подарувати цю річ. Як ти вчиниш?
а) віддаси вазочку, не роздумуючи;
б) натякнеш подрузі, що з її боку це неделікатне прохання;
в) скажеш, що подумаєш, і забудеш про це;
г) порадишся з батьками і з їхнього дозволу подаруєш вазочку
подрузі на найближче свято чи день її народження.
5. На уроці хімії ти вирішив провести лабораторний дослід по-своєму. Колба тріснула і реактивом пошкоджено стіл. Учителька вимагає купити колбу та заплатити за пошкоджений стіл. Що ти робитимеш?
а) нічого не скажеш батькам, попросиш гроші на щось інше (книгу,
гру тощо) і виконаєш вимогу вчителя;
б) почнеш пропускати уроки хімії, щоб не зустрічатися з
учителькою;
в) скажеш про все батькам, а вони спробують вирішити цю
ситуацію з адміністрацією школи;
г) відмовишся від усього, скажеш, що не винен, що це зробив не ти,
а хтось інший, а стіл узагалі такий і був тощо.
6. Ти зайшов до роздягальні й побачив учня, який нишпорить по чужих кишенях. Як ти вчиниш?
а) покличеш друзів і ви разом потягнете «нишпорку» до директора
школи;
б) повідомиш про це вчителів, адміністрацію школи;
в) спробуєш сам затримати злодія і повернути все знайдене у нього
на місце;
г) перевіриш його кишені і забереш усе, що знайдеш, собі.
7. Твій однокласник запропонував тобі спробувати цигарку із «травкою», а ти свідомо не хочеш цього робити. Як ти виниш?
а) погодишся, щоб тільки не образити приятеля;
б) відмовишся та порадиш йому запропонувати комусь іншому;
в) відмовишся категорично і перестанеш з цим однокласником
спілкуватися;
г) не лише відмовишся, а й поясниш йому свою точку зору,
запросиш його до своєї компанії, щоб разом проводити вільний
час.
8. Ти повертаєш до бібліотеки пошкоджену книгу, і бібліотекар пропонує відшкодувати її вартість. Як ти вчиниш?
а) скажеш, що тебе не попередили при записі в бібліотеку, що ти
не лише за загублену, а й за пошкоджену книгу ти несеш
відповідальність і відмовишся;
б) відмовишся, посилаючись на те, що книгу пошкодив попередній
читач;
в)запропонуєш відремонтувати книгу і при можливості подаруєш
бібліотеці книгу з власного зібрання з дозволу батьків;
г) перестанеш відвідувати бібліотеку.
Ведуча: Журі оцінює четвертий тур, а ми, щоб актуалізувати все що ви знаєте по праву, проведемо розумову вікторину у вигляді клоуз – тесту.
-
Державною мовою нашої країни є … (українська)
-
Основний закон України – це … (Конституція)
-
Гербом України є … (тризуб), що означає … (воля)
-
Документ, що затверджений у 1989 році ООН про права дитини це … (Конвенція)
-
Політична і правова належність до певної держави це … (громадянство)
-
Повноважний представник народу в органах влади є … (депутат)
-
Вищим органом законодавчої влади України є … (Верховна рада України)
-
Форма правління, при якій на чолі держави стоїть одна особа це … (монархія)
-
День Конституції ми святкуємо … (28 червня)
-
Автором першої в історії українського народу Конституції був … (Пилип Орлик)
-
Величальна пісня, що лунає під час урочистих зібрань і великих свят це… (гімн)
-
Президентами України в різні часи були… (М. Грушевський, Л. Кравчук, Л. Кучма, В. Ющенко…)
-
Державним гімном України є пісня… («Ще не вмерла Україна»)
-
Якби ви були юристами, то як кваліфікували б злочин, про який йдеться у народних прислів’ях:
«Без дозволу взяв, нікому не сказав» (крадіжка)
«І той крав, що крав, і той, що варив» ( не сприяння слідству)
-
Як називається літературний твір про скоєний злочин та його розслідування? (детектив)
-
Вік, з якого громадянин несе кримінальну відповідальність? (18 років)
-
Який документ захищає права дитини? (Конвенція про права дитини)
-
Головний документ дитини до 16 років? ( свідоцтво про народження)
-
Чим захищають права і свободи кожної людини? (Конституція)
-
Хто в Україні є гарантом прав і свобод людини? (Президент)
Ведуча: Слово для підбиття підсумків турніру «Правознавчий світогляд» та нагородження переможців надається голові журі.
Дякуємо за участь у турнірі!
Використана література:
-
Пометун О.Л. Практичне право: навч. посібник для 8(9) кл. серед загальноосв. навч. закл. (За ред. О.І. Пометун). – К.: Генеза, 2001. – 168с.
-
Юридичні терміни. Тлумачний словник/ В.Г.Гончаренко, П.П.Андрушко, Т.П.Базова та ін.: за ред. В.Г.Гончаренка. – 2-ге вид. – К.:Либідь, 2004. – 320с.
-
Кушнір А.П. Ви маєте право на життя// Позакласний час. – 2009. - №21-22. – С.67-69
-
Знай закон змолоду// Позакласний час. – 2008. - №9. – С.86
-
Гавриленко О.О. Мої права – моє життя// Шкільна бібліотека. – 2009. - №1. – С.56-59
Поділіться з Вашими друзьями: |