Характеристика хімічних елементів за положенням у періодичній системі та будовою атома Цілі уроку



Скачати 73.86 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір73.86 Kb.
Характеристика хімічних елементів за положенням у періодичній системі та будовою атома

Цілі уроку:закріпити знання про будову атома. Пояснювати залежність властивостей елементів та їхніх сполук від електронної структури атомів, аналізувати інформацію, закладену в періодичній системі та використовувати її для характеристики хімічного елемента та сполуки, що цей елемент утворює, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою атома та властивостями елемента та його сполук, дати уявлення про єдність хімічних елементів; формувати інтерес до предмета та свідоме ставлення до вивчення хімії.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, магніті картки «Будова атома», відеофрагменти, реактиви (Кальцій, Фосфор та їх сполуки).

Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Сьогодні ми на уроці продовжимо знайомство з…

А ось з чим – відповідь у загадці:

У тридесятім царстві,

В усім відомій країні

Були собі сім братів

І вісім сестер.

Кожна мала по дві дочки,

А брати – по два синочки.

Якщо хімію ти знаєш,

Умить загадку відгадаєш.

(Країна – періодична система хімічних елементів, брати – періоди, сестри – групи, дочки – підгрупи, синочки – ряди).

Люди здавна шукали гармонію у природі, шукали єдиний закон, що об’єднає усі тіла, явища.

І такий закон було відкрито Д.І.Менделєєвим. Періодичний закон – це один із основних і глобальних законів не тільки хімічної науки, але й природи взагалі. Його сформульовано в загальному вигляді - і це зрозуміло для загального закону природи; фактичну інформація можна одержати з періодичної таблиці як графічного, виразу закону до я кого ми сьогодні будемо звертатися. І це недивно, бо саме з таблиці з’явився закон.

«Кожен тип атомів надає будь-якій речовині, до складу якої він входить, певних властивостей; хоча атоми дуже малі, їх колосальна кількість у кожному предметі, що сприймається на дотик, приводить до того, що ми можемо безпосередньо оцінити їх властивості. Коли ми піднімаємо яблуко, ми відчуваємо вагу великої кількості атомів, кожен з яких майже невагомий. Коли ми чуємо дзюрчання води, ми чуємо ударні хвилі, які створюються мільярдами молекул, що стискаються одна з одною, кожна з яких практично невідчутна. Коли ми одягаємося, ми надіваємо на тілогігантськусітку, утворену нескінченно малими точковими об’єктами, які з’єднані одне з одним особливими зв’язками. Весь світ і все, що знаходиться в ньому, побудовано з неймовірно малих частинок». Пітер Вільям Еткінс

Ключові слова «тип атомів», «речовина», «властивості».



ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з учнями.

Розберемося з яких частинок побудований світ.


  • Що вивчає хімія? (наука про речовини та їх перетворення)

  • Що обумовлює властивості речовини? (склад якісний та кількісний)

Тобто властивості залежать від складу речовини.

Властивості сполук залежать від того, які атоми і в якій кількості входять до складу сполуки.



Хімія вивчає природу і характер атома хім. елемента.

  • Що таке хім. елемент? (Вид атома з певним протонним числом.)

  • Скільки відомо хімічних елементів?

  • Яка будова атома?

  • Які елементарні частинки входять до складу речовини? (Протони, електрони, нейтрони)

  • Яку інформацію про будову атома несе періодична система? На що вказує порядковий номер елемента? (Основна характеристика – заряд ядра, за якою атоми одного виду відрізняються від атомів іншого виду. Число протонів. Кількість електронів, бо атом в цілому електронейтральний).

  • Яку інформацію несе номер періода? (Енергетичні рівні)

  • Яку інформацію несе номер групи? (Кількість електронів на останньому рівні. Метал чи неметал).

  • Як дізнатися кількість нейтронів?(Нуклонне число мінус протонне число.)

  • Навіщо треба знати будову атому атома? (Характеризувати хімічні елемента та сполуки, що він утворює.)

  • Як дізнатися з будови атома метал чи неметал? (У метала на останньому рівні 1-3 електрони, а у неметала-4-6 електронів.)

Охарактеризуйте такі хімічні елементи.



План характеристики

Натрій

Сульфур

1.

Назва елемента, символ







2.

Відносна атомна маса







3.

Порядковий номер, заряд ядра атома







4.

Кількість протонів, нейтронів, електронів







5.

Номер періоду, кількість енергетичних рівнів







6.

Номер групи, підгрупа, кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні







7.

Кількість електронів, яких не вистачає до завершення енергетичного рівня







8.

Вищий оксид (валентність)







9.

Характер вищого оксиду







10.

Гідрат вищого оксиду







11.

Характер гідрату вищого окису







12.

Сполука з Гідрогеном







13.

Порівняння хімічного характеру елемента з властивостями сусідніх елементів (порівняння в періоді і підгрупі)







Ми продовжуємо аналізувати інформацію, закладену в періодичній системі, та використовувати її для характеристики не лише хімічного елемента, а й сполуки, що цей елемент утворює.

Склад – Властивості – Застосування

(Таблиця взаємодії класів неорганічних сполук на екрані.)

Опишіть характер простої речовини (метал, неметал) і характер сполук (кислотний, основний) за допомогою рівнянь реакцій. (БАБАК зошит з друкованою основою с.73)

Характеризувати будемо елементи.Відгадайте їх.

«Зодчий кісток»

Цей хімічний елемент називають зодчим кісток, він становить майже 2% від ваги тіла, 99% його міститься у кістках і зубах.



Харчові джерела: молочні продукти, сир, горіхи, петрушка, капуста, риба, квасоля.

()Кальцій)



«Супутник кальцію»

Цей елемент разом з кальцієм відіграє важливу роль у формуванні кісткової тканини.



Харчові джерела: жовток яйця, квасоля, горіх, крупа: гречана,

вівсяна, пшенична, сир, риба.

(Фосфор).

Кальцій

Фосфор



















О к с и д и



















Г і д р а т и о к с и д і в

























Демонстрація

1.Взаємодія кальцій оксиду з кислотою(виконує учень.)

2.Відеодослід взаємодія фосфор оксиду з лугом.

3.Взаємодія кальцій гідроксиду з ортофосфатною кислотою(виконує учень.)



IV. Закріплення та узагальнення вивченого.



Назва

хімічного

елемента


Порядковий номер

Період

Група

Електронна формула

Характер елемента

Характер сполуки

1

Літій



















2

Сульфур



















V. Підведення підсумків уроку.

Характеризуючи хімічний елемент, ми користувалися періодичною системою. 1 березня воповнилося 144 роки з того дня, коли М.І.Менделєєв відкрив один з фундаментальних законів природи – періодичний закон.

Майже 150 років людство користується цим законом. Він не лише не втратив своєї актуальності, але продовжує свій розвиток.


  • Видно, чем-то похожа на камень вода,

И в далекомродстве світлячок и звезла.

Что все этороднит: облаки и гратин,

Человека, и звезды, и птиц?

Всі складаються з атомів (елементів).



Вивчаючи хімію ми зможемо прогнозувати світ речовин, у якому ми живемо.

VІ Домашнє завдання (на екрані). Опрацювати § 29

Урок 51 (БАБАК зошит з друкованою основою)

Підготувати короткі повідомлення з життя і творчості Д.І. Менделєєва

Для допитливих


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка