Григір Тютюнник. «Климко». Морально – етичні уроки доброти,чуйності,турботи про рідних. Художні особливості твору
Мета:
через художнє слово осмислити та сприйняти морально – етичні уроки доброти, чуйності,турботи про рідних на прикладі взаємостосунків героїв твору , охарактеризувати образ Климка,визначити художні особливості твору;
розвивати вміння грамотно висловлювати власні роздуми,спостереження,аргументувати свої твердження;виховувати людяність,доброту,повагу до інших,здатність співпереживати.
Тип: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника,тексти повісті,ілюстрації твору,презентація.
Епіграф: Найвища наука життя – мудрість,
а найвища мудрість – бути добрим.
Григір Тютюнник
Хід уроку
-
Організаційний момент
Вступне слово вчителя.
-
Повідомлення теми,мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання:
- чому дитина,позбавлена в житті всього, поспішає творити добро?
-
Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1.”Мікрофон”
-
Чому проблема добра і зла завжди є актуальною?
-
Що спільного у долі автора і героя?
-
Доведіть, що маленький Григір – прототип Климка?
-
Якою повинна бути справжня людина?
2. Слово вчителя
Герої твору живуть у дуже важкий час – воєнного лихоліття.
3. Бесіда
(Аналіз таблиці «Добро і зло у повісті Григора Тютюнника «Климко»)
-
Климка оточує у житті добро і зло. Що обирає Климко? Чому?
4.Простежте за людськими взаєминами у творі. Дослідіть,як на прикладі взаємостосунків героїв проявляється доброта,чуйність,милосердя,турбота про рідних та близьких людей.
Робота в групах:
-
Провести коментар ситуацій,в яких діють герої твору,дати їм оцінку,відтворити систему людських взаємин у вигляді потяга.
-
Підготувати фрагмент ток – шоу з проблеми «Морально – етичні уроки доброти». Намалювати схему формування Климка як особистості.
-
Підготувати інтерв’ю з літературним героєм – Климком.
Висновок
Ми розглянули різні ситуації,в які потрапляв Климко.
-
Які риси характеру простежуються в його поведінці, вчинках,у спілкуванні з іншими героями?
-
Чи маєте ви в собі ці моральні якості?
-
Чи модно зараз бути добрим,турботливим?
5.Прочитайте творчі роботи,написані вдома.
-
Поспішайте робити добро.
-
Моя турбота про рідних і друзів.
-
Не будь байдужим до горя інших.
6. Пошуково - дослідницьке завдання
Підберіть цитати і заповніть таблицю.
Риси
|
Цитати
|
Добрий, турботливий, чуйний, акуратний, працьовитий,умілий
|
|
Самотній, гордий
|
|
Витривалий, терплячий
|
|
Товариський
|
|
Відповідальний
|
|
Милосердний
|
|
Кмітливий, сміливий
|
|
Совісний, відповідальний, стійкий
|
|
Доповни власну таблицю цитатами
Добрий, турботливий, чуйний, акуратний, працьовитий,умілий
|
«Це була найбільша радість Климкова - покласти перед дядьком чепурно списані зошити, а самому заходитися поратися:винести миску з дьогтяною водою, витерти підлогу, де набризкано, і тихо, покрадьки,щоб дядько не обернувся,насипати йому юшки, якої сам і наварив, - гарячої та запашної».
|
Самотній, гордий
|
«Доглядати за собою – зварити їсти, прибрати в хаті ,випрати одежину – він і сам давно вже вмів…»
|
Витривалий, терплячий
|
«… Земля була холодна , від неї потерпли підошви і зробилися як дерев’яні. Коли вони мерзли так ,що аж пекли ,і не було вже терпцю йти далі , Климко сідав просто серед дороги й одтирав їх руками…»
|
Товариський
|
«Він рідко коли залишався наодинці у закіптюжених стінах , бо в нього частенько, - бувало, що й до ночі, - засиджувалося шкільне хлоп’яче товариство…»
|
Відповідальний
|
«Що , що в нас картоплі є трохи та сала? Цього хоч би на два місяці хватило. А скоро зима. Зараз, поки тепло, треба йти. Харчів наміняємо по дорозі назад, молока, може…»
|
Милосердний
|
«Климко видлубав з кишені одну тридцятку і поклав бабусі у пелену,а сам швидко пішов геть».
|
Кмітливий, сміливий
|
«Климко випустив плащ-палатку,вчепився дівчині в другу руку і закричав : «Це моя сестра! Сестра моя, пустіть її! Чуєте?Вона мені за матір!»
|
Совісний, відповідальний, стійкий
|
«-Треба ж роботу якусь зробити тітці , а то тільки набалакав : і те зроблю , і те…»
|
7.Самостійна робота
-
Складіть план до образу Климка.
-
Порівняйте і доповніть.
8.Теорія літератури
Художні особливості твору. Художня деталь.
9.Акродиктант
-
Підсумок уроку
-
Чому дитина, позбавлена в житті всього, поспішає творити добро?
-Прочитавши і проаналізувавши повість «Климко»,я відчув…,зрозумів…,подумав…
-
Домашнє завдання
-
Характеризувати образ Климка.
-
Написати лист Климкові.
Поділіться з Вашими друзьями: |