Горбань Олена Віталіївна Хмельницький – 2015 рік



Сторінка1/4
Дата конвертації30.04.2016
Розмір0.92 Mb.
  1   2   3   4

Центр дитячої та юнацької творчості

Хмельницької районної державної адміністрації



Горбань Олена Віталіївна

Хмельницький – 2015 рік

Упорядник: Горбань Олена Віталіївна – методист Центру дитячої та юнацької творчості Хмельницької районної державної адміністрації.

Рецензенти: Скрипник Аліна В’ячеславівна - методист ради РМК відділу освіти, молоді та спорту Хмельницької районної державної адміністрації.

Даний посібник надає методичні рекомендації щодо принципів організації та проведення шкільних природоохоронних акцій. Крім того тут можна знайти корисні конкурси та ігри, які можна застосовувати як під час акцій, так і самостійно.

Посібник рекомендовано для вчителів біології, географії, природознавства, керівників гуртків еколого-натуралістичного напрямку, студентів відповідних факультетів, активістів природоохоронних організацій та рухів.

Зміст

Вступ……………………………………………………………………....4

І. Природоохоронні акції: Що це таке?.............................................6

Що таке традиційні природоохоронні акції……………………………6

Хто піде на акцію……….………………………………………………...6

Природоохоронні акції у школах………………………………………..7



IІ. Які бувають природоохоронні акції та як їх організувати?........................................................................................9

Характеристики природоохоронних акцій…………….............................9

Як організувати акцію? ……………………………………………….…..10

ІІІ. Сценарії проведення природоохоронних акцій ………………….13


  1. Охорона первоцвітів…………………………………………………...13

  2. День Землі……………………………………………………………....27

Додаток 1……………………………………………………………….56

Додаток 2……………………………………………………………….67

Додаток 3……………………………………………………………….78

Список використаної літератури …………………………………….79

Вступ

У епоху екологічних криз та катастроф було б дивно не замислюватися над їх наслідками. Багато хто розуміє гостроту проблеми. З екранів телевізорів, зі сторінок газет та журналів ми чуємо або читаємо інформацію про те, що треба щось робити. Але, на жаль, далі від слів справа не посувається.

Ми пропонуємо можливі шляхи вирішення даних питань. Для початку достатньо було б провести декілька природоохоронних акцій. Як це зробити та як перевірити їх вплив на учнів і розповідається у цьому посібнику.

Отже, почитайте ці методичні рекомендації і:

частково або повністю використайте завдання або окремі факти чи ідеї, які Вам сподобалися;

розробіть власні шкільні акції, завдання тощо, спираючись на принципи, викладені у посібнику.

Для зручності даний посібник складається з трьох розділів:

I. Природоохоронні акції: Що це таке? У розділі наводиться загальна інформація про природоохоронні акції.

II. Які бувають природоохоронні акції та як їх організувати? У розділі коротко розповідається інформація про основні характеристики позашкільних природоохоронних акцій та принципи їх організації.

III. Сценарії проведення природоохоронних акцій. Подаються окремі сценарії проведення природоохоронних акцій, які ви зможете застосувати на практиці. А саме:



  1. Охорона первоцвітів;

  2. День Землі.

Крім того, у розділі Додатки ви знайдете тестові завдання, за допомогою яких можна вивчити вплив природоохоронних акцій на учнів.

69539940

І. ПРИРОДООХОРОННІ АКЦІЇ: ЩО ЦЕ ТАКЕ?

Що таке традиційні природоохоронні акції?

Природоохоронні акції - це комплекс спеціальних завдань, які поглиблюють обізнаність з певної теми та розвивають відповідальне ставлення до природи. Природоохоронні акції бувають різного характеру. Більшість з них проводяться на відкритому повітрі біля озера, річки, у лісі тощо і, як правило, вони присвячені впорядкуванню певної території. Проте не кожен викладач поведе учнів до лісу збирати сміття. Зазвичай таким займаються спеціалізовані організації або екологічні гуртки. Крім того, навіть якщо викладач і організує зі своїми учнями природоохоронну акцію на відкритому повітрі, то піде невелика частина учнів, більшість же залишиться незадіяною у цьому процесі (1. Мороз І. В. Загальна методика навчання біології у школі).



Хто піде на акцію?




З тих, хто піде на цю акцію, майже усі будуть свідомі учні, які бережно ставляться до навколишнього середовища. Такі акції для них є додатковою нагодою виявити свою дбайливість про навколишнє середовище, а ті, хто зневажливо відноситься до нього, так і проведуть час природоохоронної акції вдома перед телевізором або комп'ютером, переглядаючи улюблений фільм або граючи у комп'ютерні ігри. Отже, проведення акцій такого типу не буде мати належного виховного впливу.

Таку думку довело опитування, яке було проведено в осінньо-весняний період. Опитування виявило, що учні, при усій своїй обізнаності з проблемами навколишнього середовища, мають доволі низьку активність, коли доходить справа до участі в природоохоронних заходах.

Так, з твердженням "Я часто виїжджаю на природу" погодилося 68,2% та не згодилося 29,6%, а на запитання "Чи погодилися б ви взяти участь у прибиранні лісу від сміття, очищенні джерел тощо?" та "Чи хотіли б ви взяти участь у природоохоронній акції?" "так" сказали 32,1% і 41,2%, "ні" - 62,8% і 50,7% учнів відповідно. На запитання "Чи обговорюєте ви вдома проблеми екології?" відповіли позитивно 34,3% учнів, негативно - 61,7%. Твердження "Я завжди активно цікавлюся екологічними проблемами і роблю все, що від мене залежить для покращення довкілля" підтвердили 32,1% опитуваних та не підтвердило 64,9% школярів. Ці дані свідчать, що учні не виявляють активність, коли справи стосуються піклування про навколишнє середовище.

Природоохоронні акції

Яким же чином змінити таке ставлення учнів до довкілля на краще? Виходом з цієї ситуації є проведення природоохоронних акцій.

Які ж переваги природоохоронних акцій в приміщенні перед природоохоронними акціями на відкритому повітрі? Їх безліч, але тут будуть перераховані лише основні з них:


  1. Не потребують виходу на відкрите повітря, а тому не залежать від погодних умов і можуть проводитись у будь-який день за будь-яких погодних умов;




2. Не потребують високих енергетичних затрат від керівника: більшість конкурсів та завдань можуть проводитися навіть старшокласниками. Роль керівника лише організаційна;

  1. У них одночасно може брати участь велика кількість учнів, у залежності від кількості завдань;

  2. Учням складніше відмовлятися брати участь в акції, адже вони проводяться у школі;

  3. Потребується мінімальна підготовка та грошові затрати;

  4. Призами можуть бути навіть оцінки з базового предмету (біології, екології, природознавства, основ здоров’я );

  5. Невелика тривалість акції - 1-2 дні.

Звичайно, є й недоліки. Наприклад, те, що здебільшого неможливо показати живі експонати, а тому доводиться використовувати їх ілюстрації. Проте цей недолік може бути легко усунутий за допомогою проведення екскурсії.

Крім того, доводиться адаптувати акцію до умов її проведення у тій чи іншій школі. Але кожен викладач має доволі добре уявлення про власну школу, тому проблеми з адаптацією не складні. Отже, шкільні природоохоронні акції є досить зручним та легким видом роботи з учнями, і їх слід широко застосовувати у школі та позашкіллі. (1. Мороз І. В. Загальна методика навчання біології у школі)



ІІІ. ЯКІ БУВАЮТЬ ПРИРОДООХОРОННІ АКЦІЇ ТА ЯК ЇХ ОРГАНІЗУВАТИ?

Характеристики природоохоронних акцій

Природоохоронні акції мають такі характеристики:



  1. багаторівневість;

  2. масовість;

  3. інформативність;

  4. цілеспрямованість;

  5. динамічність.

  1. Багаторівневість означає, що завдання, конкурси та ігри, які проводяться під час акції, розробляються для різних вікових груп школярів. Це пов'язане з тим, що деякі завдання можуть бути або занадто легкими, або занадто складними для учнів певних вікових груп. Отже, диференціація завдань та конкурсів є необхідним засобом для проведення акції.

  2. Масовість. Як правило, акції організовуються у таких місцях, де їх зможе відвідати велика кількість людей. Чим більше учнів бере участь в акції, тим більше поширюється інформація, яка подається під час проведення акції.

  3. Інформативність забезпечується поданням цікавої




інформації, яку можна легко запам'ятати. Вона має повідомляти основні наукові факти, стан речей наданий момент, можливі наслідки негативного впливу різних факторів на навколишнє середовище та живий світ тощо. Для цього складаються короткі інформаційні блоки, які доповнюються ілюстраціями. Бажано, щоб інформація приваблювала увагу, була цікавою та поданою просто і зрозуміло.

4. Цілеспрямованість має на увазі постановку мети акції та прагнення її досягнути. Якщо, наприклад, метою акції є привернути увагу людей до проблеми охорони рослин України, то оповідання про життя тварин у водоймах Австралії будуть;явно недоречними.

5. Динамічність забезпечується постійною зміною завдань, видів діяльності, конкурсів під час проведення акції, що не дає учням відволікатися, втомлюватися та втрачати інтерес до акції.

Ці основні характеристики акції дозволяють:



  1. мати як найповніше уявлення про природоохоронні акції;

  2. оцінювати власні акції та коригувати їх хід у разі виявлення певних відхилень (1. Мороз І. В. Загальна методика навчання біології у школі)

Як організувати природоохоронну акцію?

Для проведення природоохоронної акції вам буде необхідно:



1) Підібрати тему акції та визначити її мету. Розробити план акції.


2) Мати інформаційні та ілюстративні матеріали, які складають основу акції та адаптувати їх для використання в акції. Якщо ж у вас немає можливості дістати фотокартки або листівки, тоді треба:

а) оголосити конкурс фотокарток серед учнів школи (гуртка) і найкращі з них використати як наочний матеріал;

б) розшукати необхідні графічні зображення в Інтернеті (якщо, звичайно, є доступ до нього) та роздрукувати зображення.

Інформаційний матеріал, якщо власного нема, а ходити до бібліотеки не дуже хочеться, можна дістати наступним чином:

а) знайти в Інтернеті, користуючись одним із сайтів-пошуковиків: www.google.com; www.rambler.ru; www.mail.ru; www.ya.ru тощо.

Єдине застереження: інформація, розміщена в Інтернеті також має своїх власників, й тому посилання на сайт та автора інформаційного блоку, який було вами використано, обов'язкове;

б) дати учням завдання підготувати інформацію (або повідомлення чи реферат) на певну тему.

3) Визначити де, коли і як буде проходити виставка присвячена темі акції (фотографій; живих об'єктів стінгазет, плакатів, тощо), а також яким чином буде відбуватися (усно, у вигляді виступу перед кожним окремим учнем, класом, усією школою чи подаватиметься у вигляді тексту, брошури, стінгазети тощо) оприлюднення інформації з певної теми. Ми рекомендуємо повідомляти інформацію дітям у вигляді стінгазети, де інформація подається у найоптимальнішому поєднанні з ілюстраціями, що сприяє її кращому запам'ятовуванню.

4) Підібрати ігрові завдання та конкурси, які дозволяють задіяти в акції якомога більшу кількість учасників. Рекомендовано розробити по 2-3 невеличких блоки завдань для кожної вікової групи.

Завдання також мають бути короткотривалими (не більше 5-ти хвилин кожне). Крім того, треба обов'язково продумати порядок проведення завдань.



  1. Передивитися план та скласти повний сценарій акції. Призначити учнів, відповідальних за проведення акції (це керівник акції робить на власний розсуд).

  2. Скласти список необхідних матеріалів для проведення акції та придбати їх заздалегідь.

7) Підготувати призи для переможців у конкурсах.

Якщо підсумувати, то уся акція проходить у три етапи:



  1. Підготовчий, коли відбувається обробка інформації, складання плану та сценарію тощо.

  2. Проведення акції, коли сценарій втілюється у життя.

  3. Підбиття підсумків, коли визначаються переможці конкурсів та оцінюється саме проведення акції.

3.Для того, щоб краще зрозуміти, якими мають бути сценарії проведення шкільних природоохоронних акцій, ми пропонуємо вам ознайомитися з двома прикладами таких заходів, представлених у наступному розділі (1. Мороз І. В. Загальна методика навчання біології у школі).

ІІІ. СЦЕНАРІЇ ПРОВЕДЕННЯ ПРИРОДООХОРОННИХ АКЦІЙ




I. ОХОРОНА ПЕРВОЦВІТІВ



Тема: охорона первоцвітів.

Назва: Первоцвіти благають про допомогу.

Мета: проінформувати учнів про загрозу зникнення первоцвітів та сприяти активності учнів в їх захисті та збереженні.

Вікова група: молодша, середня та старша школа,

Час проведення: кінець лютого - початок березня.

Тривалість акції: від 1 дня до двох тижнів.

Обладнання:

  • виставкові екземпляри первоцвітів;

  • таблички з назвами рослин українською та латинською мовами;

  • стінгазета з інформацією про первоцвіти (готується самим керівником або учнями);

  • чисті листи ватману для проведення конкурсів;

  • ігрові комплекти

  • призи переможцям

План заходу:

  1. Оголошення про проведення конкурсу.

  2. Організація та проведення виставки.

  3. Проведення конкурсів під час проведення виставки.

  4. Проведення конкурсу казок, малюнків, плакатів на природоохоронну тематику.

  5. Визначення та нагородження переможців.

Сценарій заходу:

Після того, як усе буде підготоване для проведення акції, розроблено ігри та конкурси, придбано призи тощо, біля розкладу або в іншому місці вивішується інформація про проведення природоохоронної акції. Вказуються дати та критерії, яких слід дотримуватися при участі у конкурсах. Крім того, цю інформацію додатково може оголосити і вчитель біології або керівник гуртка еколого-натуралістичного напрямку.



Проведення виставки первоцвітів

Назва: Первоцвіти благають про допомогу

Мета: надати учням уявлення про вигляд та особливості розвитку первоцвітів, причини їх зникнення та засоби запобігання цьому.

Вікова група: молодша, середня, старша школа.

Обладнання: горщикова культура первоцвітів або їх зображення; таблички з назвами рослин українською та латинською мовами; інформація про ці рослини у вигляді стінгазети, буклету, брошури тощо.

План виставки:

  1. Підготовка та проведення виставки первоцвітів.

  1. Організація роботи з учнями під час виставки (інформацію про це див. у розділі "Проведення конкурсів", підпункт "Короткотривалі конкурси").

  1. Забезпечення зворотного зв'язку з учнями.

  2. Підбиття підсумків виставки

Хід виставки.

Підготовка та проведення виставки. Проведення виставки орієнтовано на будь-яку вікову аудиторію учнів. Найкраще цей захід проводити у вестибюлі, щоб якомога більше учнів могло познайомитися з експонатами, а самі екземпляри виставляти таким чином, щоб їх було зручно розглядати навіть за великої кількості людей. Приблизний час тривалості виставки складає 6-7 уроків.

Слід одразу зауважити, що якщо немає можливості роздобути живі рослини для проведення виставки, то тоді слід скористатися фотокартками чи високохудожніми малюнками квітів. Звичайно, ефект не буде такий, як від проведення виставки живих екземплярів, але фотовиставка теж справить на дітей певне враження і не пройде безслідно. Крім того, фотокартки, на відміну від живих рослин, можна використати повторно.

Проведення виставки первоцвітів відбувається наступним чином:


  1. Оголошується про проведення виставки та готується місце для її проведення;

  2. Підбираються найкращі екземпляри та готуються до них таблички з назвами українською та латинською мовами;

  3. Готується інформаційна стінгазета, в якій у цікавій та не вимушеній формі подається довідка про біологічні особливості первоцвітів та про проблему їх зникнення;

  1. Чітко визначається час їх проведення та тривалість самої виставки;

  2. Продумується, яким чином буде організовано зворотній зв'язок з учнями під час проведення виставки (можливо, це буде інтерв'ювання , відповіді учнів на певні запитання у спеціально призначеному для цього зошиті або на листі ватману тощо);

  3. Екземпляри з табличками виставляються у призначеному місці, вивішується стінгазета та починає проводитися виставка.

Зворотний зв'язок.

А. Інтерв'ювання, учнів. З метою з'ясування ставлення учнів до проблеми зникнення первоцвітів та їх думок щодо заходів, які можна і слід застосовувати задля їх збереження, рекомендується провести інтерв'ювання учнів (буде краще, якщо відповіді учнів записуватимуть на якийсь пишучий пристрій, наприклад, диктофон).

Перелік запитань, які можна задати учням:



  1. Як ви ставитеся до проблеми зникання первоцвітів? Чи турбує вас це питання?

  2. Що б ви порадили людям робити для того, аби зберегти первоцвіти?

  3. Що ви самостійно робите для збереження та не сприяння знищенню цих рослин?

  4. Як ви вважаєте, чи допомагають заходи, що вживаються для захисту первоцвітів? І чи слід їх застосовувати взагалі?

Б. Збір думок учнів. Учням дається одне запитання і вони мають відповідати на нього, записуючи власні думки на листі ватману. Запитання можуть бути різні. Наприклад: Як можна врятувати первоцвіти? Що необхідно зробити, щоб припинити знищення первоцвітів? тощо. Потім відповіді учнів підсумовуються і з'ясовується їх думка з того чи іншого приводу.

Проведення конкурсів.

Конкурси є дуже зручним видом роботи з учнями, оскільки вони забезпечують одночасну роботу досить великої кількості учнів. Крім того, завдяки їх ігровій природі, конкурси забезпечують зацікавленість учнів в участі в акції, що є запорукою того, що певну частину матеріалу вони запам'ятають напевне.

За тривалістю конкурси можна поділити на дві групи:


  1. короткотривалі, для проведення яких потрібно максимум 1 день;

  2. довготривалі, для проведення яких вимагається від 2 та більше днів.

Під час проведення акції бажано комбінувати ці два види конкурсів для забезпечення її довшого впливу на свідомість учнів (1. Мороз І. В. Загальна методика навчання біології у школі. - К.: «Либідь», 2006.- 589 с.).

А. Короткотривалі конкурси.

1. Короткотривалі конкурси проводяться на перервах, якщо виставка проходить у звичайний шкільний день (в іншому випадку, на проведення конкурсів виділяється певний час і вони проводяться один за одним). У таких іграх-конкурсах беруть участь, як правило, учні молодшої та середньої школи. Ці конкурси мають особливу цінність, оскільки проводяться безпосередньо після ознайомлення учнів з матеріалами акції, а тому сприяють кращому закріпленню інформації.



За одну перерву можна провести 1-2 конкурси, тривалість кожного з яких максимум 5 хвилин. Звичайно, всі конкурси подані лише як основа, а отже їх можна змінювати і комбінувати у будь-якій послідовності або деякі конкурси навіть і не використовувати. Вся необхідна інформація, яка може допомогти при визначенні місця розташування того чи іншого конкурсу у сценарії акції, буде подана перед описом кожного з них.

Конкурс №1

Назва конкурси: Намалюй картинку.

Мета: створення цілісної картини світу, розуміння взаємозв'язків у природі.52369416

Завдання: намалювати груповий малюнок, обов'язково з первоцвітом.

Рівень: молодша/середня школа.

Кількість учасників: 2 команди по 5 учнів (сумарно —10 учасників).

Обладнання: 2 чисті листи ватману (по одному на кожну команду), скотч для прикріплення листів, 2 комплекти по 4 маркери (зелений, жовтий, фіолетовий та синій) чи 2 набори фарб, 2 пензлі та 2 посудини з водою.

Хід конкурсу: Два листи ватману прикріплюються до стендів або стіни. Набирається 2 команди від 3 до 5 учнів. Можна їм дозволити працювати одночасно або по черзі (на швидкість). Кожен учень малює лише один елемент картини. Наприклад, один малює дерево, інший — сонце, третій — первоцвіт і т.д. Цю гру можна проводити за участі як однієї, так і двох команд, а для ускладнення завдання їм видаються фарби замість маркерів.

Критерії оцінювання: згуртована робота команди, оригінальність, якість та швидкість виконання.

Конкурс №2

Назва конкурсу: Створи первоцвіт.

Мета: розвиток синтетичного мислення, формування уявлення про певний вид первоцвіту.

Завдання: швидко наклеїти на папір деталі, створивши таким чином первоцвіт, а також визначити його вид і підписати аплікацію.p7110743___(2)

Рівень: середня школа.

Кількість учасників: 2 команди по 7 учнів (сумарно -14 учасників).

Обладнання: три стрічки Оракала або будь-якого іншого клейкого паперу (жовтий, зелений та фіолетовий) по 0,25x1 м, кожен з яких розрізається на дві частини, два аркуші А4 або АЗ (АЗ краще), ножиці, 2 ручки.

Хід конкурсу: На столі кладуть по три стрічки Оракала для кожної команди, а поруч з ними ножиці, аркуші паперу та ручки. Один учень з команди підбігає до столу, вирізає стебло з зеленого Оракалу та несе його другому учаснику. Той учасник підбігає до столу та наклеює стебло на аркуш паперу. Далі підбігає до столу третій учасник і вирізає листя та несе його четвертому учаснику, який підбігає і наклеює листя на аркуш. П'ятий учасник підбігає і вирізає квітку та несе й шостому учаснику. Він наклеює квітку на аркуш. Сьомий учасник підбігає до столу та пише назву під рослиною на аркуші.fe8464aafc99

Інший варіант цієї гри виглядає таким чином: готуються два аплікаційні набори (по одному для кожної з команд). У наборах є вирізані деталі первоцвітів з липкого паперу: стебло, листя та квітка. Для цього варіанту гри можна влаштувати як командну гру (4 учасники), так і гру, у якій будуть брати участь 2 учасники.

Критерії оцінювання: швидкість виконання, охайність та правильність.

Конкурс №3

Назва конкурсу: Опиши рослину.

Мета: закріпити уявлення про первоцвіти в пам'яті учнів.

Завдання: якомога точніше описати рослину по пам'яті.

Рівень: учні молодшої або середньої школи.

Кількість учасників: дорівнює кількості зображень первоцвітів.

Обладнання: горщикова культура первоцвітів чи фотокартки з їх зображенням.

Хід конкурсу: кількість учасників повинна дорівнювати кількості первоцвітів. Впродовж 1 хвилини учасник вивчає рослини: роздивляється їх, читає їх назви тощо. Після цього він повертається до рослин спиною і намагається описати названу рослину якомога повніше і йому також можуть задавати запитання стосовно цієї рослини. Можна також замість того, щоб учень описував рослину сам, описати її йому (учень стоїть спиною до експонатів). Тоді його завданням буде назвати щойно описаний вид.

Критерії оцінювання: точність опису первоцвіту.

Конкурс №4

Назва конкурсу: Прикраси первоцвіт словами.

Мета: сформувати в учнів позитивне ставлення до первоцвітів.

Завдання: підібрати якомога більше прикметників, що характеризують той чи інший первоцвіт.

Рівень: молодша школа.

Кількість учасників: довільна.

Обладнання: горщикова культура первоцвітів чи фотокартки з їх зображенням.

Хід конкурсу: Учні характеризують первоцвіти різними прикметниками. Наприклад, при характеристиці підсніжника можна сказати, що він тендітний, ніжний, мужній, сильний і т.д. Той, хто назвав 3-5 прикметників, які характеризують первоцвіт, отримує приз.

Критерії оцінювання: оригінальність та влучність порівняння.

Конкурс №5

Назва конкурсу: Намалюй первоцвіт.

Мета: сформувати позитивне ставлення учнів до первоцвітів.6-snowdrops

Завдання: надути кульки та намалювати на них зображення первоцвіту.

Рівень: молодша/середня школа.

Кількість учасників: 2-5 учасників.

Обладнання,- 2 повітряні кульки, нитки для зав'язування кульок та два спиртові маркери.

Хід конкурсу: Обирається 2-5 учасників, яким видається по спущеній повітряній кульці та по маркеру. Учні повинні швидко надути кульки, зав'язати їх та намалювати на них зображення первоцвітів і вказати їх назви.

Критерії оцінювання: швидкість та якість виконання.

Конкурс №6

Назва конкурсу: Склади розповідь.

Мета: сформувати критичне ставлення до людської діяльності.

Завдання: скласти оповідання за зображеннями.

Рівень: середня школа.

Кількість учасників: у відповідності із кількістю наборів карток.

Обладнання: набори карток.

Хід конкурсу: Підбирається декілька наборів карток (по 5 у кожному наборі), які є ілюстраціями певного сюжету (наприклад, ліс, приходять туристи, їдять, збираються додому, пішли, а після них залишилася купа сміття тощо). Обираються учасники, яким видаються набори карток. За ситуаціями, зображеними на картках, учням слід скласти розповідь.

Критерії оцінювання: цікавість оповіді та взаємозв 'язок окремих елементів розповіді між собою.

Конкурс №7

Назва конкурсу: Закрий очі і малюй.

Мета: сформувати позитивне ставлення до первоцвітів.

Завдання: якнайшвидше намалювати малюнок первоцвіту із закритими очима.

Рівень: середня школа.

Кількість учасників: 2-4 учні.

Обладнання: 2 листи ватману, 2 маркери, 2 пов'язки на очі.

Хід конкурсу: Вивішується 2 листи ватману, до нього підходять по одному з учасників і малюють первоцвіти з заплющеними очима.

Інший варіант цієї гри виглядає таким чином: Набирається команда з 5 учнів. Вони по черзі підходять до аркушу ватману, їм зав'язуються очі і вони малюють певну деталь первоцвіту. У сумі деталі, намальовані учасниками, повинні скласти одну рослину.

Критерії оцінювання: швидкість та охайність малюнка, а також його схожість на реальну рослину.

Конкурс №8

Назва конкурсу: Склади рослину.

Мета: формування уяви про цілісність рослинного організму та його будову.

Завдання: скласти пазл первоцвіту.

Рівень: молодша/середня школа.

Кількість учасників: від 2 до 1.0 учнів (2 команди по 5 учнів).

Обладнання: 2 набори пазлу первоцвіту.

Хід конкурсу: Обирається два учасники (або дві команди по 5 учасників) і кожен з них отримує по набору пазлів. Вони складають пазли рослин та говорять їх назви. При командному способі гри, кожен з учасників отримує одну деталь пазлу та складають пазл усі одночасно.

Критерії оиінювання: швидкість виконання.

Б. Довготривалі конкурси.

У межах даної акції пропонується провести три конкурси для молодшої, середньої та старшої школи відповідно. Зміст цих конкурсів подано нижче.



1. Молодша школа

Конкурс казок на тему: „Як я врятував(ла) планету Первоцвітів"

Інструкції: Керівник подає дітям коротеньку інформацію про завдання (за бажанням).



Діти! На Землі зростають дуже гарні квіти. Раніше їх було дуже багато, але зараз їх стає все менше. Квітам потрібна ваша допомога, адже вони можуть зовсім зникнути з нашої планети. Найбільша небезпека очікує первоцвіти, тобто ті квіточки, які починають розквітати рано на весні. Якщо ми нічого не будемо робити, то погані люди можуть їх знищити, і тоді ми вже ніколи не зможемо ними помилуватися.

Давайте уявимо собі, що у нас є можливість врятувати підсніжники та проліски і розповімо про це у казці. Казка буде називатися „Як я врятував/врятувала планету Первоцвітів", а її головною дієвою особою будете ви.

Критерії казок:

  1. Казка має подаватися на 1-2 аркушах формату А4;

  2. Мова написання - українська;

  3. Бажано застосовувати ілюстрації;

  4. Роботу підписувати наступним чином: школа, клас, прізвище, ім'я, по-батькові та вік дитини. Дану інформацію можна розмістити на будь-якій стороні аркуша.

  5. Журі буде оцінювати роботи за наступними критеріями: а) цікавість сюжету; б) наявність ілюстрацій; в) відсутність граматичних та орфографічних помилок; г)охайність.

2. Середня школа

Конкурс малюнків на тему: „Первоцвіти благають про допомогу»

Інструкції: Намалювати малюнки, присвячені захисту первоцвітів.

Критерії малюнків: 69539940

  1. Малюнок має бути зображений на чистому аркуші паперу формату А4;

  2. Основна тематика малюнку - охорона первоцвітів;

  3. Малюнок має бути виконаний кольоровими олівцями або фарбами;

  1. На зворотному боці мають бути вказані наступні дані: клас, прізвище, ім'я, по-батькові та вік учня.

  2. Журі буде оцінювати малюнки за наступними критеріями: а) відповідність зазначеній тематиці; б) гармонія та цілісність композиції; в) нестандартність; г) охайність.

3. Старша школа

Конкурс плакатів на тему: „Їх ще можна врятувати"

Інструкції: Підготувати плакати на тему охорони первоцвітів.

Критерії плакатів:

  1. Плакат має бути поданий на аркуші паперу формату А1 (лист ватману);

  2. Основна тематика плакату - охорона первоцвітів або інформація про них;

  3. Плакат має бути виконаний фарбами, маркерами, кольоровими олівцями. Крім того, дозволяється використання різних фотоматеріалів та ілюстрацій іншого характеру;

4.У якості плакатів можна також застосовувати стінгазети на зазначену тематику;

  1. На зворотному боці плакату слід вказати наступні дані: клас (класи) та прізвища усіх авторів плакату. Журі буде оцінювати плакати за наступними критеріями: а)відповідність зазначеній тематиці та глибина розкриття теми; б)гармонія та цілісність композиції; в) нестандартність; г) охайність.

  2. Переможцями конкурсів стануть ті учні, робота яких буде повністю відповідати зазначеним критеріям та вважається найкращою серед інших робіт. На виконання робіт учням надається два тижні, після чого вони повинні представити роботу на огляд комісії, яка буде складатися з вчителів біології, літератури та малювання. Після того, як комісія переглядає казки, малюнки та плакати, вона визначає переможців (2. Гуцалюк Л., Вербицька З. Ігрові технології навчання на уроках біології. - Х.: «Ранок», 2009.- 128 с.)

Оголошення переможців.

Нагородження переможців відбувається через два тижні після початку проведення акції. Всього визначається три переможці (по одному призовому місцю за кожний конкурс). Переможці отримують по 12 балів за активну та плідну участь в акції, а також, в якості призів, можна подарувати набори листівок із зображенням первоцвітів, надрукувати казку у якомусь дитячому журналі (за попередньою домовленістю з редакцією) тощо. Учням можна також видати почесні грамоти за активну участь в акції.

До того ж у вестибюлі чи біля розкладу необхідно вивісити список переможців у конкурсах, зазначивши їх прізвища, імена, номери класів та назву конкурсу, в якому вони перемогли.

Таким чином, нагородження переможців підбиває підсумки акції і є її фіналом (1. Мороз І. В. Загальна методика навчання біології у школі).



2. ДЕНЬ ЗЕМЛІ

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка