Формувати уявлення дітей про неоціненне значення дружби в житті людини



Скачати 132.78 Kb.
Дата конвертації09.09.2017
Розмір132.78 Kb.
#38075
ДРУЗІ В НАШОМУ ЖИТТІ

Завдання


  1. Формувати уявлення дітей про неоціненне значення дружби в житті людини.

  2. Сприяти формуванню й дотриманню доброзичливого ставлення до друзів, розвивати почуття відповідальності та мотивувати прояви відповідального ставлення до друзів під час спілкування.

  3. Сприяти формуванню доброзичливої, щирої,спокійної атмосфери в колективі.

Обладнання: плакати — «Зайченя», «Темний і світлий мішечки», «Веселка»; стікери-квіти, стікери-смайлики, таблички з переліком людських якостей, добірка музичних записів для візуалізації, відео притча «Все залишає слід»

Вікова категорія: діти 9—11 років.

Хід години

І. Вступ


Психолог. Сьогодні ми говоритимемо про один із духовних скарбів, яким може володіти кожна людина, — про дружбу та її важливість у людському житті. Є різні цінності в житті, але дорожча за золото, сильніша за бурі, міцніша за сталь — дружба. Справжня дружба завжди заснована на довірі,відвертості, щирості.

Дружать в нас старі й малі,

Ми живемо у теплі.

Бо якщо ти маєш друга

Чи у тебе є подруга,

Не страшна тобі і злива,

Завжди будеш ти щасливий.

Бо що з дружби починається,

Те ніколи не кінчається.

У кожного на столі лежать квіточки. Давайте скомпонуємо з них яскравий букет. Нехай він стане уособленням єдності нашого колективу,символом дружби.

Релаксація

Психолог. Будь ласка, діти, поверніться одне до одного й усміхніться. Нехай у цій кімнаті запанує атмосфера доброзичливості, пізнання тауспіху!

II. Основна частина

Бесіда

Психолог. Ви часто чуєте вдома, у школі вислови на кшталт: «Треба товаришувати, бути дружелюбними, дружньо гратись, дружно жити».


  • А що таке «дружба»?

  • Що означає «дружити»?

  • Кого називають справжнім другом?

  • Навіщо людині потрібні друзі?

  • Чи потрібно багато друзів?

  • Яким повинен бути справжній друг (подруга)?

  • Що твій найкращий друг (подруга) робить для тебе?

  • Що ти сам робиш для свого друга (подруги)?

  • Як ви думаєте, чи можна прожити без друзів?

  • А чи виникають ситуації, коли ви сваритеся з друзями? А з яких причин виникають подібні сварки? (Відповіді дітей.)



Тестування «Чи справжній ти друг?» (додаток 1)

(Це самостійний вид роботи. Психолог роздає учасникам по одному тестовому бланку. Загальний підсумковий бал тестування кожен вихованець визначає самостійно. Потім психолог ознайомлює з результатами тестування відповідно до набраної суми балів.)

Психолог. Отримавши результати тестування, можливо, хтось із вас відкрив щось нове в собі. Але не варто сприймати це як щось незмінне. Це привід задуматися і в подальшому змінити свої погляди, самого себе.

Прийом «Мозковий штурм»

(Психолог пропонує учням попрацювати над таблицею (додаток 2 ), у першій колонці якої зазначені риси характеру та якості справжнього друга. Завдання дітей — записати у другій колонці власні сильні риси та особистісні якості, а у третій — те, чого їм бракує.)

Психолог. Ми дізналися, яким повинен бутисправжній вірний друг, і почули про те, якими друзями є ви. Відомий філософ Конфуцій із цього приводу казав: «Поводься з людьми так, як ти хотів би, щоб вони поводилися з тобою». Отже, завжди дотримуймося цього золотого правила й віддячуймо людям тим, що ми хотіли б отримувати у відповідь на свої вчинки і слова.

Вправа «Темний і світлий мішечки»

Психолог звертає увагу дітей на плакат із зображенням двох великих мішків. Потім пропонує дістати заздалегідь заготовлені таблички, на яких написані якості людей, та колективно розсортувати ці якості на «темні» і «світлі». Із-поміж дітей обирається помічник, який буде прикріплювати таблички до плаката (тобто «складати в мішки»). Під «темними»якостями маються на увазі ті риси, які заважають жити мирно і щасливо як самій людині, так і її оточенню. Відповідно, під «світлими» якостями — ті, які


допомагають у спілкуванні. Разом із дітьми психолог робить висновок про те, що кожна людина наділена як позитивними, так і негативними якостями характеру.

На табличках записані такі якості: доброта, ненависництво, турботливість, злість, ворожість, гордість,допомога, заздрість, довіра, жадібність, повага, вірність.



Психолог. Усі негативні риси характеру, вчинки ми помістили в «темний» мішечок, який треба зав'язати й забути про його вміст. А позитивні риси необхідно активно використовувати для того, щоб зміцнювати дружні відносини, налагоджувати ефективну співпрацю та дотримуватися мирного існування.

Перегляд притчі « Все залишає слід»

Обговорення

Гра «Склади прислів'я»

Психолог. Про дружбу є багато прислів'їв. Зараз вашим завданням буде скласти прислів'я з поданих слів та пояснити, як ви розумієте їхній зміст.

  • Один за всіх... / і всі за одного.

  • Людина без друзів,... / що дерево без коріння.

  • Без друга... / в житті туго.

  • Окраса людини — .../ його друзі.

  • Друг пізнається ... / в біді.

  • Нових друзів май,... / а старих не забувай.

Візуалізація «Мій друг»

Психолог. Сядьте зручно. Заплющте очі. Вдихніть глибоко. Уявіть, що ви перебуваєте в оточенні декількох своїх друзів... Це особливі люди у вашому житті — люди, з якими вам цікаво, комфортно,затишно і спокійно. Ви можете їм довіряти, розповідати про всі важливі події, що з вами відбувалися, про свої таємні почуття... Погляньте уважно на кожного окремо й подумайте, чому друг чи подруга так важливі для вас... Тепер погляньте на всіх своїх друзів. Можливо, хтось із них для вас має особливе значення в житті? Якщо це так, то тоді скажіть другові (подрузі), наскільки вагомою є дружба з ним (з нею)... Тепер прислухайтесь до того, що промовить у відповідь на вашу репліку ваш найкращий друг (подруга), чому він (вона) теж цінує дружбу з вами... Після цього завершіть уявну ситуацію спілкування з найкращими друзями, попрощавшись із ними. Розплющте очі та випростайтеся.

Психолог.'>Запитання для обговорення

Психолог. Чи зуміли ви уявити своїх друзів?

  • Яких саме друзів ви уявили?

  • Чи уявили ви своїх найкращих друзів?

  • Що ви казали своїм друзям?

— За що ви настільки цінуєте їх?

— Що ви робите для того, щоб зберегти з ними дружбу? (Відповіді дітей.)

Робота у групах. Обговорення проблемних ситуацій

Психолог. Пропоную вам надалі попрацювати у групах. Проаналізуйте запропоновані ситуації та обговоріть їх, відповідаючи на запитання «Як вчинив би я за подібних умов?».

Група 1. Твій друг вживає в мовленні нецензурні, грубі слова й фрази.

Група 2. Твій друг пропонує тобі вчинити погано.

Група 3. Друг забув привітати тебе з днем народження.



Група 4. Друг просить у тебе списати домашнє завдання.

III. Підбиття підсумків

Гра «Так — ні»

Психолог. Дуже важливим для розвитку дружніх стосунків є вміння спілкуватися, тому ви можете або заперечити словом «ні», або підтвердити словом «так» почуте твердження про те, як краще спілкуватися з друзями.
Потрібно:

  • частіше усміхатися;

  • розповідати другові про себе;

  • поводитися так, як хочеться тобі;

  • називати друга на ім'я;

  • бути серйозним і сердитим;

  • уміти вислухати свого друга, не перебиваючи його;

  • поводитися зі своїм другом так, як би ти хотів,щоб поводилися з тобою;

ображати друга, називати на прізвисько.
Психолог. Молодці, відповіли правильно, саме так повинні поводитися справжні друзі

В права «Вузлики напам'ять»

Психолог. Я переконалася, що наш колектив справді згуртований, дружній, ви вмієте товаришувати і, звичайно, змогли б навчити інших дітей, у яких ще немає друзів, бути товариськими і дружелюбними. А щоб дружба між вами міцнішала, давайте створимо яскравий букет дружби.У кожного на столі лежать квіточки, розфарбуйте їх, а всередині напишіть одне правило справжньої дружби. Давайте скомпонуємо з них яскравий букет. Нехай він стане уособленням єдності нашого колективу,символом дружби.
Релаксаційне завершення «Усмішка по колу»

Психолог. Станьте, утворивши коло, візьміться за руки й усміхніться одне одному. Мені дуже приємно, що ви вмієте дружити. Ви відчуваєте, як між долонями спалахнула маленька іскорка, маленьке-маленьке сонечко. Воно не обпікає, а зігріває, відсвічується у ваших очах. Я знаю, ви іноді сваритеся,але якщо раптом у чиїхось очах промайне злість,покладіть йому на плечі руки, і тепло ваших долонь«розтопить» злість безслідно.

Додаток 1

Тест «Чи справжній ти друг?»

Інструкція. До кожного із семи запропонованих запитань подається декілька відповідей. Виберіть варіанти відповідей, з якими ви погоджуєтеся найбільше, та обведіть їх кружечком. На запитання відповідайте швидко й відверто.

  1. Які з якостей ти цінуєш у своєму другові найбільше?

А Надійність — друг ніколи не підведе, (10 балів)
Б Солідарність — друг завжди буде на моєму боці. (5 балів)
В Чуйність — друг відчуває мій настрій. (15 балів)
Г Вірність — друг завжди буде поруч (0 балів)
Д Сумісність — мені комфортно й цікаво поручіз другом. (20 балів)

  1. Якщо друг прийшов до тебе зі сльозами на очах...

А Ти пригостиш його чаєм і заспокоїш. (20 балів)
Б Не відчиниш двері, удаючи ніби нікого немає вдома, (0 балів)
В Натякнеш нате, що кудись поспішаєш. (5 балів )
Г Попросиш його зайти, але ненадовго. (15 балів)
Д Пообіцяєш зустрітися завтра, ( 10 балів)

  1. Скільки в тебе було друзів за п’ять років навчання?

А Жодного, (0 балів)
Б Один. (5 балів)
В Два. ( 10балів)
Г Три. (15 балів)
Д Чотири й більше. (20 балів)

  1. Скільки твоїх друзів знайомі одне з одним?

А Усі. (15 балів)
Б Майже всі. (20 балів)
В Не всі. (10 балів)
Г Небагато. (5 балів)
Д Двоє або ніхто, ( 0балів)

  1. Однокласників, з якими навчаєшся, ти вважаєш...

А Справжніми друзями, (о балів)
Б Друзями на період навчання, (10 балів)
В Хто — друзі, а хто — ні. (20 балів)

Г Ти рідко заводиш дружбу з однокласниками.(15 балів)

Д Ніколи не заводиш дружбу з однокласниками. (5 балів)


  1. Яка риса є важливою для того, щоб стати другом?

А Уміння вислухати твої проблеми, (10 балів)
Б Позбавляти тебе від самотності. (15 балів)

В Отримувати задоволення від спілкування.(20 балів)

Г Завжди бути на твоєму боці, (0 балів)

Д Завжди приходити тобі на допомогу. (5 балів)

  1. Що ти вважаєш найважливішим для дружби?

А Підтримувати друга в будь-якій ситуації.(15 балів)

Б Давати пораду, коли про це просять, (0 балів)

В Ніколи не давати порад. (10 балів)

Г Завжди бути готовим вислухати. (5 балів)

Д Завжди бути готовим допомогти. (20 балів)

Підбиття результатів тестування

0—50 балів.Ти впевнений, що можеш бути найкращим другом, але в цьому треба переконати інших. Глибоко в душі ти знаєш, що справжніх друзів у тебе зовсім мало. Ти людина, яка використовує все на благо лише собі, а іншим нічого не дає взамін.

55—70 балів. Твої друзі непогані, але ти іноді проявляєш егоїзм, коли твої та їхні інтереси не збігаються. Якщо ти підводиш друзів, то це відбуваєтьсячерез те, що ти не поділяєш їхніх поглядів. Учися поступатися своїми інтересами заради друзів.

75—115 балів. Ти найкращий із можливих приятелів — уважний, великодушний, вірний, умієш співчувати, твої друзі знають, що на тебе можна покластися. Твої стосунки з друзями витримують випробування часом.

120—140 балів. Мабуть, ти вважаєш себе найкращим із друзів, але це не так. Ти добрий товариш,але у твоїй дружбі бракує взаємної підтримки. Ти забагато береш на себе, щоб припасти до серця іншим. Спробуй більше подобатися таким, який ти є. У тебе залишиться кілька друзів, зате вони будуть справжні, вірні.



Додаток 2

Щоб бути другом, необхідно мати такі риси характеру та якості

Мої сильні риси, особистісні якості

Мені бракує

Дружелюбність







Чесність







Об’єктивність







Ввічливість







Терпіння







Довіра







Порядність







Стриманість







Щирість







Мудрість







Чуйність







Уміння прощати







Гнучкість







Повага до прав друзів







Доброзичливість







Урівноваженість







Сміливість







Жертовність







Духовність







Знання норм людської моралі







Віра







Воля









Щоб бути другом, необхідно мати такі риси характеру та якості

Мої сильні риси, особистісні якості

Мені бракує

Дружелюбність







Чесність







Об’єктивність







Ввічливість







Терпіння







Довіра







Порядність







Стриманість







Щирість







Мудрість







Чуйність







Уміння прощати







Гнучкість







Повага до прав друзів







Доброзичливість







Урівноваженість







Сміливість







Жертовність







Духовність







Знання норм людської моралі







Віра







Воля









Щоб бути другом, необхідно мати такі риси характеру та якості

Мої сильні риси, особистісні якості

Мені бракує

Дружелюбність







Чесність







Об’єктивність







Ввічливість







Терпіння







Довіра







Порядність







Стриманість







Щирість







Мудрість







Чуйність







Уміння прощати







Гнучкість







Повага до прав друзів







Доброзичливість







Урівноваженість







Сміливість







Жертовність







Духовність







Знання норм людської моралі







Віра







Воля








Скачати 132.78 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал