Ейдетика запрошує до розмови Вчитель – логопед Брушневська Ірина Миколаївна



Скачати 294.79 Kb.
Дата конвертації12.04.2016
Розмір294.79 Kb.
Управління освіти

Луцької міської ради

Дошкільний навчальний заклад №5

Ейдетика запрошує до розмови

Вчитель – логопед

Брушневська Ірина Миколаївна

fe37aa2ee646

Луцьк, 2014р.

АНОТАЦІЯ

Актуальність вивчення проблеми розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку обумовлена унікальністю і специфічністю цього періоду, характерними особливостями психофізіологічного, соціально – особистісного розвитку, які проявляються у своєрідності форм пізнання і способів практичної діяльності. Розвиток зв’язного мовлення є пріоритетним завданням мовленнєвого розвитку дітей. Це обумовлено, насамперед, його соціальною вагомістю і впливом на формування особистості. Зв’язне мовлення є невід’ємною складовою не лише мовного розвитку, але й онтогенезу дитини в цілому. Воно є показником логіки мислення малюка, його вміння адекватно сприймати навколишнє, аналізувати і виражати його засобами мовлення. Рівень сформованості зв’язного мовлення є одним із важливих критеріїв готовності дошкільника до шкільного навчання. Узагальнення сучасних уявлень та аналіз дослідницьких джерел щодо механізмів емоційної регуляції творчих і нетворчих форм мовленнєвої діяльності дозволило припустити ефективність використання прийомів ейдетики в процесі розвитку зв’язного монологічного мовлення. Ейдетика – це особливий різновид образної пам’яті, здатність найбільш яскраво й точно відтворювати в усіх деталях наочні образи предметів, які в даний момент не діють на органи чуттів. Це і обумовило вибір теми вивчення.

Мета вивчення: - виявити педагогічні засоби і прийоми, за умови використання яких у практичній роботі можливий найбільш ефективний розвиток зв’язного монологічного мовлення дітей старшого дошкільного віку;

- розробити й експериментально апробувати методику формування монологічного мовлення засобами ейдетики.



Гіпотеза: застосування методів і прийомів ейдетики сприяє розвитку мислення, творчої уяви, пам’яті, креативності, збагаченню словника, чуттєвого досвіду, образності мовлення.

Завдання: - вивчити особливості зв’язних монологічних висловлювань дітей старшого дошкільного віку;

  • визначити педагогічні прийоми креативного розвитку зв’язного мовлення;

  • розробити методичні рекомендації щодо практичного застосування прийомів ейдетики в процесі розвитку монологічних висловлювань.

Наукова новизна даної системи роботи вчителя – логопеда:

  • вивчений рівень розвитку зв’язного монологічного мовлення дітей старшого дошкільного віку;

  • розроблений комплекс ігор – занять з розвитку зв’язного мовлення з урахуванням прийомів ейдетики;

  • доведена практична ефективність застосування прийомів ейдетики в процесі корекції мовлення.

Практичне значення: показана можливість, доцільність і ефективність застосування прийомів ейдетики в розвитку зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку.

КОНСПЕКТИ ІГОР-ЗАНЯТЬ

Язичок – смакунець.

Мета: - активізувати вміння дітей виконувати динамічні і статичні артикуляційні вправи;

  • збагатити активний словник прикметниками, образними порівняннями;

  • вдосконалювати вміння проводити асоціативні паралелі між знайомими і новими відчуттями;

  • розвивати вміння складати зв’язну розповідь на основі смакових відчуттів;

  • збагачувати чуттєвий досвід новими враженнями;

  • виховувати вміння працювати в колективі, впевненість у власних силах.

Обладнання: презентації Microsoft Power Point, тарілочки з продуктами, «смакові» символи.

Хід заняття.

Вчитель - логопед.

Запитали в брата Язичка:



  • Що умієш ти? Скажи!

  • Як умієш працювати? Покажи!

  • Чи потрібен нашій дітворі ти? Доведи!

* Презентація Microsoft Power Point «Язик – чарівник» (слайд 2).

Знаємо, що наш Язик –

Дивовижний чарівник.

Все, що ми захочемо,

Зробить він охоче.

Перетвориться спочатку

На малесеньку лопатку.

Гостру голочку язик

Вже давно робити звик.

Побажаєш, стане чашкою

Зовсім це йому неважко.

Знаєш ти, і знаю я:

Якщо трапиться змія

І покаже своє жало –

Сміху, мабуть, буде мало.

Серед лісу, на горбочку

Гарні виросли грибочки.

А найкращий – боровик,

З ним знайомий наш Язик.

Наша гойдалочка мила

Діткам всім дарує крила:

Вгору-вниз, вгору-вниз

Піднімись і опустись.

Ось біжать без перепони

По дорозі диво-коні.

А тепер ось, як індик,

Забелькоче наш Язик.

Наш Язик – чарівник

Показав усе, що міг.

Повернувся до хатинки.

Час настав для відпочинку.

and9gcqd4fybshcjngq1t1iilvar0_wcfzatofrdsgbwtobkdecpeedf 30634091_1218761033_lopata история швейной иглы белая чашка на черном фоне and9gcqijq4tvepeq6z8vrazcqxvescqttqmvf90r77_gmthz-apuctf рисунки грибов 33333333%281%29 просмотр фото «рисунок лошади» and9gcqz8kcrmtgrhwwv1tcptsaeoy1vcxtwo-iwzlabswpczzip04qz7a and9gcsfxiqoahrvlouyujkbgn43cxycxmjrxs4ipso1kwvxbna2xm0hlq.

Вчитель - логопед. А для чого нам іще потрібен язик?

*Варіанти відповідей дітей ( відчувати смаки, допомагати пережовувати їжу, дражнитися, чистити зубки, облизувати губки, вимовляти звуки і т.д.).



Вчитель – логопед. Пропоную покуштувати те, що лежить на тарілочках, визначити їх смак.

*Гра «Смаколики»: діти , покуштувавши різні продукти, обирають для них символи смаків ( слайд 3).



and9gcticbz_0ny0iitb6f7vu35ur7qpw2jpjlqdmi9v02sydr2ofmdtpqand9gcrukcvuc3vnifboppbmioq_uvggfr9vlii5hppzysl9fhirjsfgwhite_500814103

Кислий Солодкий Пекучий Солоний

Вчитель - логопед. Все це було дуже смачно! Пригадайте, як ми вчилися з вами смакувати звуки.

*Гра «Посмакуй звук».



Наприклад: - Вимовте звук /с/, протягніть його довго - /с-с-с/. Який він на смак? З яким продуктом асоціюється? Що ви відчули, вимовляючи цей звук?

Вчитель – логопед. Сьогодні ми навчимось смакувати слова. Слова складаються із звуків, кожен з них має свій смак. У слові вони поєднаються і побачимо, відчуємо, що з того вийде.

*Презентація «Відчуй слово на смак» ( слайди 4-15):

-78909035_683232_neprav_pchyoli830 - слово «бджілка» солодке,як мед;

- bereza_1_2_ - слово «береза» солодке, як сік;

- krapiva - слово «кропива» пекуче;

- s16287680 - слово «подушка» солодке, як морозиво ( вони м’які) ;

-man-on-fire-in-photoshop-3 - слово «вогонь» пекуче;

- 1204211478image_big - слово «бочка» солоне, як огірки і помідори з бочки;

-small_781329810172228316 - слово «борщ» солоне, тому що його солять;

- 02 - слово «корова» кисле, як скисле молоко.



*Фізкультхвилинка

На болоті в хороводі     — ходьба з високим підніманням колін і змахами рук

Сіра чапля діток водить,  — кружляння на місці

Танцювали що є сили –

Все болото розмісили.

Прилетіли вранці бусли,      — легкий біг, змахи руками

Посідали і загрузли.        — повернення на місця.

Вчитель – логопед. Братик – Язичок хоче перевірити вашу вправність і пропонує нелегке завдання – зашифрувати «смачними» символами розповідь.

*Презентація «Весняні клопоти» ( слайди 16-23):

Прийшла весна. Над лугом загули бджоли.



viewflashmf1viewflashmf1getimage?photoid=483874474272&phototype=0viewflashmf1

Зелену травичку щипають кози і корови. коровы, пасущиеся на пастбище



На березі з’явились сережки. h-25337 Бабуся збирає кропиву,10 щоб зварити борщ.f_4fe858ff72f78 Розпалили вогонь,b415dcb975b9e4dc3ed85ea5e942ec38 щоб спалити торішні сухі гілочки. У бочки1332436049_bochka2 збирають дощову воду, щоб поливати овочі. Усі стомилися і чекають вечора, щоб лягти у ліжко на м’яку подушку.спокойной ночиh-25337

* Діти добирають «смачні» символи до виділених слів.

* Складену розповідь повторюють 1-2 дитини.

getimage?photoid=483874474272&phototype=0viewflashmf1коровы, пасущиеся на пастбищеh-2533710f_4fe858ff72f78b415dcb975b9e4dc3ed85ea5e942ec381332436049_bochka2спокойной ночиh-25337спокойной ночи

*Ускладнений варіант: відтворити розповідь за вказаними символами

( презентація Microsoft Power Point, слайди 24-30).

%d0%9a%d0%b0%d0%ba-%d1%80%d0%b8%d1%81%d0%be%d0%b2%d0%b0%d1%82%d1%8c-%d0%ba%d0%be%d0%bd%d1%84%d0%b5%d1%82%d1%83 69515991_limonuy and9gcstadde592_63bop4ddldxhaeels09nfqonwvgoles9gm7dc_f_zg white_500 814103 white_500 and9gcrukcvuc3vnifboppbmioq_uvggfr9vlii5hppzysl9fhirjsfg 814103 and9gcrukcvuc3vnifboppbmioq_uvggfr9vlii5hppzysl9fhirjsfg.

Кротик – дослідник.

Мета: - удосконалювати вміння обстежувати тактильно предмети;

  • збагатити словник прислівниками, образними порівняннями;

  • розвивати вміння складати зв’язні розповіді з опорою на тактильні відчуття;

  • розвивати увагу, спостережливість, пам'ять, мислення.

Обладнання: презентація Microsoft Power Point «Кротик», маски на очі, набір предметів, посібник «Тактильний будиночок».

Хід заняття.

Вчитель – логопед.

Лиш загадку відгадаємо –

І в мандрівку вирушаємо.

Одяг багатий, сам сліпуватий.

В норі без віконця

Не бачить він сонця. (Кріт).



*Презентація Microsoft Power Point артикуляційної гімнастики «Кротик» ( слайд 1-7)

2455Якось літньої пори

Кротик виліз із нори, / артикуляційна вправа «Кротик»/



1322719709_1291182904_3674037563_94ca69e802_bПодивився в різні боки: / артикуляційна вправа «Годинник»/

Скрізь так шумно, так цікаво.

Кріт не став ховатись в нору, / артикуляційна вправа «Кротик»/

Подивився він угору.



and9gcsozakb-hompixkqkve9dwgazsxymmnu4lpu3_aodcyqf7axg-tlqЧує – білочка прудка

Розгойдалась на гілках. / артикуляційна вправа «Гойдалка»/

- Добрий день! Гей, посміхнись!

and9gctn62whepbyx-jr2blrqklxbszegwunomtoxk9toprxxap3i8ghСкільки тут грибів, дивись, / артикуляційна вправа «Грибок»/

Скільки ягід і горіхів! - / артикуляційна вправа «Горішок»/

Ранок в лісі теплий, тихий.

І. Боровик



44216340_3119539_11630329Кротик наш засумував,

Голову на лапки склав.

- Хоч і маю добру вдачу,

Та нічого я не бачу.



dialogЛапками кругом торкнуся –

Так про світ лиш дізнаюся.



Вчитель – логопед. Пригадайте, для чого нам органи чуття.

*Самомасаж.

Очі бачать,

Вушко чує,

Носик запахи пильнує.

Язичок відчує смак,

Якщо раптом щось не так.

Вчитель – логопед. Діти, закрийте очі. Що ви бачите? Що відчуваєте? Чи змінився ваш настрій? А хочете відчути, як це – нічого не бачити?

* Тактильна гра «Кротики – дослідники»: діти одягають на очі окуляри - маски і обстежують різні предмети ( форма,розмір, поверхня, особливості).

- Чи складно вам було виконати завдання? Чому?

На кінчиках пальців людини є безліч чутливих рецепторів, які допомагають відчути і уявити.

*Робота з авторським посібником «Тактильний будиночок».



Тактильна гра «Незвичні віконечка».

  • Про що ви подумали, доторкнувшись до хутра ( шовку, кори дерева, скла, мушлі, наждачного паперу і т.д.)?

  • Що ви уявили в цей момент?

  • Одягніть на очі маски і доторкніться ще раз до того ж віконечка. Що ви відчули на цей раз? Чи змінилися ваші відчуття?

Вчитель – логопед. Кожен ранок кріт починає із пошуку дощових черв’яків , личинок і лялечок комах, дорослих комах. Якщо у норі виявиться миша, землерийка або жаба, він і їх не впустить.

Пропоную поділитися з Кротиком розповіддю про ваш ранок.



*Складання зв’язної розповіді «Мій ранок» з підбиранням тактильних віконечок до основних слів.

Наприклад: Щоранку мене лагідними словами будить мама ( м’яка, як хутро). Я швиденько іду до ванної кімнати, вмиваюся водичкою (гладенька, як скло), витираюся рушником ( шорсткий, як поверхня макаронів). Далі я чищу зуби зубною щіткою ( кора дерева), причісуюся гребінцем ( сірники). Після цього я беру маленькі гантелі ( монети) і роблю зарядку. Зробивши декілька разів спортивні вправи, я знімаю піжаму ( тканина) і одягаюся.

*Повторення розповіді 2-3 дітьми за тактильними символами – віконечками «Тактильного будинку», викладеними у певній послідовності .



Кольорова розповідь.

Мета: - закріпити назви основних кольорів веселки, вміння проводити асоціативні паралелі між кольором та відчуттями;

- вчити узгоджувати у мовленні числівники та прикметники з іменниками;

- спонукати дітей до міркування, поширеного монологічного мовлення;

- розвивати дрібну моторику рук дітей, увагу, пам'ять.



Обладнання: презентація Microsoft Power Point «Кольори».

Хід заняття.

Ми хотіли весну змалювати,

Та не знали, де нам фарби взяти.

Дощик – накрапайчик всім пораду дав:

До веселки – мандрівниці стежку показав.

raduga

Вчитель – логопед. Де і коли можна побачити веселку?

* Міркування дітей ( веселка з’являється у небі після дощу; її можна побачити в гірських водопадах сонячного дня).

радуга.фото радуга.фото

*Пальчикова гімнастика

Дощику теплий, дощику лапатий,

Годі тобі, дощику, в чорній хмарі спати.

(руки підняти над головою, пальці стиснути в кулачки –це «хмарки».)

Бризни, срібний дощику, на баштан в долині,

(розкрити кулачки, пальці опустити вниз, потрусити.)

Щоб великі виросли кавуни та дині.

(Постукати пальцями по парті, імітуючи звук дощу. Показати руками великі дині та кавуни – розвести руки.)



Вчитель – логопед. Скільки і яких кольорів є у веселки? Назвіть їх послідовність.

*Гра «Кольорові плямки».

Ось веселка плакала й тужила –

Кольорові плямки на піску лишила.



  • Чому плакала веселка? ( варіанти відповідей дітей).

  • Можливо,кольори вирішили побешкетувати – розбіглися і переплуталися. Допоможемо зібрати їх.

Фантазуєм жартома,

Фантазуєм недарма.

Світ забарвлюєм довкола

Незвичайно, кольорово.



  • Діти «досліджують» основні кольори веселки, складаючи власні асоціативні паралелі між кольором та відчуттями,емоціями.

Наприклад: - Про що ви подумали, побачивши червоний колір? ( слайд 7-8). Що буває червоним? Які відчуття у вас виникли при спогляданні цього кольору? ( тривога,небезпека,скерування до дії і т.д.)

  • З чим асоціюється для вас зелений колір? ( слайд 13-14). Що вам хочеться зробити в цей момент? Чим він пахне? Він веселий чи сумний; тихий чи голосний? Що ви хочете намалювати цим кольором?

Сім зелених жабенят

Зелено сидять у ряд

В зеленесеньких спідничках,

У зелених черевичках.

І латаття,й жабка-неня

Теж зелені – презелені.

Це,напевне, випадково

Заблукав зелений колір?

Та зелений очерет

Всім відкрив простий секрет:

Зелень буде зеленіти,

Доки в нас гостює літо. / Л.Шостак/

  • З якою квіткою у вас асоціюється синій колір? ( слайд 17-18). Чим вона пахне? Що у вашому гардеробі є синього кольору?

Серед синіх-синіх гір,

Де простягся синій бір,

Поміж синіх-синіх трав

Синій вітер пролітав.

Бачить він біля ріки

Квітку – сині пелюстки.

Дав росиці краплю вмить,

Що блакиттю так блищить;

Синя квітка підросла,

Підросла і зацвіла … / Р.Скиба/

*Робота з кольорами може проводитись вибірково.

Вчитель – логопед. Ось ми і виклали веселку. А щоб кольори більше не сварилися, давайте об’єднаємо їх в одну розповідь.

*Складання «Кольорової розповіді».

Гру веселу починаєм, себе іншим уявляєм.

Розкажи, хто ти:

Травинка, сонце,іграшка, тваринка?

Річка, хмарка чи пісок?

Вітер, зірочка,сніжок?

Ким себе ти уявляєш?

І який ти колір маєш?

Наприклад: Сьогодні у бабусі іменини. Із червоного шовку мама пошила Улянці святкову сукню. До неї чудово пасували оранжеві туфлі з жовтими метеликами на застібках. Здавалося, навіть зелена травичка тягнулася до них, припрошуючи метеликів сісти на їх стебельця. Голубі незабудки, сині волошки та фіолетові дзвоники красувалися на маленькій сумочці, яку дівчинка обережно несла на руці. Ну ось, усе готово! Можна вирушати до бабусі на іменини.

*Повторення розповіді з опорою на кольори.

1306020442_wallcate

*Ускладнений варіант: складання зв’язної розповіді за «Кольоровою палітрою».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вередливий носик.

Мета: - вчити дітей складати зв’язні розповіді з опорою на нюхові асоціації;

- активізувати словник дітей прикметниками на означення певного запаху;


  • збагатити чуттєвий досвід дітей, удосконалювати вміння передавати словами певні відчуття;

  • розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення;

  • виховувати бажання пізнавати щось нове.

Обладнання: аудіозапис, презентація Microsoft Power Point, торбинки пахощів, картки з символами.

Хід заняття:

*Чути аудіозапис шуму мотора.

Вчитель – логопед. Про що ви подумали, почувши цей звук?

*Варіанти відповідей дітей: їде машина, гуде вентилятор.

Хто з вас не знає кумедного Карлсона, кумедного товстунця із чудовим моторчиком за спиною? Він живе на даху, але йому добре відомо, що відбувається в будинку, особливо на кухні.



*Презентація Microsoft Power Point «Вередливий носик Карлсона».

У Карлсона, у Карлсона

Настрій пречудовий!

Почув він запах на даху:

Вже кексики готові,

І смажаться млинці,

Печуться пиріжки! /І.Боровик/

21463

Вчитель – логопед. Як ви гадаєте, що може мати запах?

*Варіанти відповідей дітей ( слайд 4).



roza 79498785 efirnoe-maslo-limonat250x-kak_vibrat_duhi_2 132

261340634221_bonfire-vectorщенки и котята

Вчитель – логопед .Давайте і собі понюхаємо носиками, як Карлсон.

*Дихальна вправа «Пахощі»: повільний, глибокий вдих через ніс – затримка дихання ( діти ніби відгадують запах) – плавний тривалий видих через рот.

*Робота в парах з торбинками пахощів: кожна пара дітей нюхає один запах.

Вчитель-логопед. Які запахи вловив ваш носик? ( приємний, різкий, неприємний, смачний, солодкий, відразливий).

89533993_large_imagem_658

56902485_53153957_1262264678_7aca30e304f5 рисунки для мылаfull_eda-20121122010050zapah

Про що ви подумали, відчувши цей запах?



*Варіанти відповідей дітей.

Вчитель-логопед . От бачиш, Карлсоне, виявляється, що може пахнути не тільки їжа. Пофантазуймо разом: чим, наприклад, пахне мама?

123%284%29( молоком, парфумами, борщем, свіжістю, цукерками, квітами).

А чим пахне подушка, машина, літо, ремінь і т.д?



*Міркування дітей (Презентація Microsoft Power Point «Вередливий носик Карлсона» слайди 6-17).

les, and9gcq3thxg3n9uc5nn7-h8mprpqxfsfhect6xp3cd9ogodfsd18iw6za, самая вредная еда в мире (50 фото), rykunov_suv5z,

sig-------450-267_jpg_300x200_crop_q70,papermoon_mini_bag__3825320475, tn, 1285580952_remen-orel,

luxfon, 692032046, img_0086.

*Складання зв’язної розповіді на основі нюхових асоціацій з опорою на символи.

Наприклад: В неділю ми відпочивали у лісі. Як 56902485_53153957_1262264678_7aca30e304f5 тут пахне сосною, свіжістю і листям! Місто має зовсім інші, рисунки для мылазапахи бензину, газів, сміття. У лісі тато готував смажене на вогні м'ясо. Спочатку ми відчували full_eda-20121122010050, але потім він змінився на zapah. Це згорів наш шашлик! Але це не завадило нам повернутися додому у гарному настрої на цілий тиждень.



Космічний листоноша.

Мета: - збагатити активний словник дітей назвами професій ;

- вправлятися у складанні короткого опису запропонованих професій;

- удосконалювати чітку вимову звуків у чистомовках;

- розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, мислення.

Обладнання: презентація Microsoft Power Point, лялька-хлопчик Тимко, набір предметів, звуковий лист.

Хід заняття.

Вчитель – логопед.

Професій різних є багато в світі,

І кожна з них цікава,не нудна.

А ким би ви хотіли стати?

Загляньте в наш калейдоскоп до дна.

* Презентація Microsoft Power Point «Професії», короткий опис запропонованих професій дітьми .

Наприклад: 89981484_scrn_big_1Це – продавець. Він у магазині пропонує і продає людям різні товари. Продавець має спеціальний одяг і табличку з іменем на грудях. Він завжди усміхнений, уважний і доброзичливий.

Вчитель – логопед. А ось наш Тимко вирішив стати космонавтом. kosmonavt-risunok Що роблять люди цієї професії? Для чого вона потрібна? Яким має бути Тимко, щоб стати космонавтом?

Тимко довго готувався, тренувався.



Чистомовка:

Чу-чу – я у космос полечу.

Ки-ки – порахую всі зірки.

Ес-ес – дотягнуся до небес.

Авт – авт – буду вправний космонавт.

У космічному просторі Тимко буде перебувати довго – місяці, а, можливо, навіть роки. Щоб не сумувати за рідною домівкою, він перед відльотом послухав і запам’ятав звучання предметів, що його оточували.

*Гра «Слухай, спробуй, як звучить». Завдання: діти перевіряють звукову природу різних предметів та матеріалу, який є під рукою ( шарудіння паперу, брязкання ключів,скрипіння дверей, шум води із крана, переключання каналів телевізору і т.д.).

*Фізкультхвилинка « Ракета»

Ми в ракету дружно сіли (Імітація.)

І у космос полетіли. (Махи руками.)

Повз малі планети й зорі (Стрибки з обертанням руками.)

Летимо, як метеори. (Біг на місці.)

Обігнали ми комету — (Стрибки на місці.)

Повернулись на планету! (Повернення на місця.)

Вчитель – логопед. Одного дня, перебуваючи на орбіті, Тимко отримав «звукового» листа від мами. Допоможіть його прочитати.

*Складання зв’язної розповіді з опорою на мовленнєві та немовленнєві звуки.

Варіант І . У нас зараз …( запис весняної музики). Розтає … ( запис скрипу снігу), дзюркотять … (струмки). Повернулися з теплих країв … (запис голосу птахів). Прокинувся від зимового сну … ( запис ревіння ведмедя). Над лугом гудуть … (бджоли і мухи), сюркоче… ( коник-стрибунець). Ми на … (запис гудіння машини) їздили до … (шум лісу), але по дорозі трапилася … (шум гальм і битого скла). На щастя… ( запис аплодисментів), усе закінчилося добре. Ми .. (зітхання) сумуємо за тобою, міцно .. (поцілунок).

*Варіант ІІ, ускладнений. Гра «Космічний листоноша».

Ми всі сумуємо за Тимком, тому пропоную кожному скласти невеликого шумового листа для нього.



*Діти складають зв’язну розповідь на основі немовленнєвих звуків, отримавши набір з 5-6 предметів.

*Озвучення розповіді.

Загадки від Вітрика.

Мета: - вчити дітей знаходити асоціативні зв’язки між предметами, обґрунтовуючи їх;

- збагатити словник іменниками та прикметниками, узгоджуючи їх між собою;

- розвивати зв’язне мовлення, креативність, оригінальність думок.

Обладнання: аркуші з мнемо таблицями, презентація Microsoft Power Point.

Хід заняття.

Вчитель – логопед.

Вибіг вітер у лісочок,

Ліг спочити на листочок.

Бігла мишка Чачапила

І листочок зачепила.

Вітер чуба розпустив

І всю ніч у лісі вив: / Л.Новикова/

«Що за букви? Що за знаки?

Якісь дивні закарляки!»

Який цікавий аркушик! Допоможемо Вітрику розібратися у ньому, адже нам він знайомий.

- Що зображено на аркуші паперу?

- Як розміщені зображення?

- Як називається така таблиця? ( мнемотаблиця, таблиця – підказка)

- Для чого вона потрібна?

Пригадаємо, як ми працюємо з таблицею-підказкою.

*Розгляд однієї з мнемотаблиць.

Поміркуйте, чому поряд з платтям намальовані рулони тканини? ( тому що плаття шиють із тканини).



  • Чому в правій нижній клітинці стоїть цифра 2? ( це слово має 2 склади)

  • А буква П ? ( це перша буква у цьому слові)

  • Чому у правому верхньому кутку намальована дівчинка? ( плаття носять дівчатка і жінки)

  • Про що нам підказує посмішка? ( гарне плаття дарує гарний настрій)

  • Чому поруч зображена квіточка? ( найчастіше на платті зображують квіти)

  • На що нам вказує різнокольорова палітра у верхньому лівому кутку? ( плаття може бути різних кольорів).

Мнемотаблиця 1.

37178

7cd661ef2d1d1c90d6985a4ae7cbc126_ba2f027e41fc57a778af940a96853d23

devochka-v-platitse-full

260px-stoffballen2_fcm

38

oranjevyi_cvetochek-4636

77492101_1_644x461_shveya-v-atele-sevastopol

pedu_smile

digit2

* Фізкультхвилинка

Тихо!Тихше!Тихіше!


Вітер дерева колише.
Вправо-вліво згинає
Та до землі прихиляє.
Ш-ш-ш! Вітер шепоче,
теж відпочити хоче.
Та-ша-ша! Затихай!
Сядь тихенько, спочивай...
Іше-іше-іше!
Тихо! Тихше! Тихіше!

Вчитель-логопед. Ось Вітрик у лісі шумно погуляв і аркушиків з мнемо таблицями багато зібрав. Кожен з вас отримає одну з них і складе зв’язну розповідь за нею.

  • Презентація Microsoft Power Point «Загадки від Вітрика» ( слайди 2-6).

Мнемотаблиця 2

dscf4694

25

027-124

and9gcsad73qwac1wgrcfc5cccbf0_dlsbnfsnc0juerz8rcoogszfhnmupsewfq-w

xuz_c080338

1650

220px-teefat_2007

wallpapers_17822

200169

Мнемотаблиця 3.

sushka-hranenie-sushenyh-gribov

culex1

beresta-iz-pskova--birch-bark--pletenye-korziny-iz-beresty-lapti-iz-beresty-lukoshko-podnos-oberegi-russkie-suveniry-normal

picea_abies1

borovik

gd202

85296416_3521405_belka1

shop_items_catalog_image5001

760b2b8ebc45b7d2f2298980b1c131de

Клубок казок.

Мета: - активізувати знання дітей про казки та їх персонажів;

- вчити послідовно будувати колективну зв’язну розповідь за серією малюнків;



  • розвивати асоціативне мислення дітей; пам'ять, увагу, креативність;

  • виховувати бережливе та відповідальне ставлення до книжки.

Обладнання: презентації Microsoft Power Point, велика книга, набір ілюстрацій, клубок.

Хід заняття.

* Презентація Microsoft Power Point ( слайди 2-7).

фото осенний лес, желтые листья, дорога, деревьяМандрувала книжечка по лісі.
Жовте листя падало до ніг.
85296416_3521405_belka1Вийшла білка, сіла на горісі:
— Заходи до мене! — Дам горіх!
— Дякую! — сказала чемно книжка, —
Певне добрий твій горіх на смак,
Та спішу, аж заболіли ніжки,
До дітей я поспішаю так.
Мандрувала книжечка по полі,
homa-03Хом'ячки їй заступили путь:
— Ти куди спішиш? Та лиш поволі!
Пиріжки у нас у ямці ждуть!
— Дякую! — сказала чемно книжка,
— Пиріжки смачні пізніше з'їм!
А тепер спішу, аж гнуться ніжки,
Дітям радість принести усім!
Мандрувала книжка вулицями.
%d0%9f%d0%bb%d0%be%d1%89%d0%b0%d0%b4%d1%8c_%d0%bd%d0%b0_%d0%bf%d0%b5%d1%80%d0%b5%d1%81%d0%b5%d1%87%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d0%b8_%d1%83%d0%bb%d0%b8%d1%86_%d0%9b%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d0%bd%d0%b0,_%d0%9f%d0%be%d0%b1%d0%b5%d0%b4%d1%8b_%d0%b8_%d0%93%d0%b0%d0%b3%d0%b0%d1%80%d0%b8%d0%bd%d0%b0_%d0%b2_%d0%a0%d0%b5%d1%83%d1%82%d0%be%d0%b2%d0%b5Вулиці зеленим світлом: блим!
— Походи та прогуляйся з нами!
Ти куди спішиш, та ще за чим?
Але книжка поспішала далі,
Де з віконця, з-поза занавіс,
Вже давненько діти виглядали,
Щоб їм книжку хтось нову приніс. ( Л.Храплива)

kostenko-elena-children-plaing-per31bw

*За потребою можливе використання уривку вірша.



Вчитель – логопед. Ось нарешті книжечка і до нас примандрувала! Що ж цікавого нам вона принесла?

*Відкривають книгу ,але там лише кольорові плямки ( слайд 8 ).

298486_html_m795f75ca

Вчитель-логопед . Що б це могло означати?

*Міркування дітей.

- Що ми очікували тут побачити? ( казки)

- Про яку казку ви подумали, побачивши жовтий колір? ( «Колобок», «Ріпка», «Солом’яний бичок», «Про півника та двох мишенят» і т.д.).

- З якою казкою у вас асоціюється червоний колір? ( «Червона Шапочка», «Червоненька квіточка» і т.д.).

- Кого пригадали, побачивши голубий колір? ( Снігурку, Капітошку).

- Кого з казкових героїв уявили, побачивши сірий колір? ( вовка,мишку, сірих гусей).



Вчитель – логопед. Ви без труднощів справилися з цим завданням. Чому?

( тому що всі ці казки нам знайомі з дитинства). Наша книга розкрила перед нами чисті аркуші , мабуть, для того, щоб сьогодні створили нову, власну казку. Ми використаємо як знайомі, так і нові, несподівані персонажі у ній, придумаємо нові початок та закінчення.

Країна казок кольорова

Гостям обійми розкрива,

Запрошує малят у гості

Помилуватись на дива.

Тут можна мріяти, творити,

Змінити все на новий лад.

Клубок казок будем котити,

Герої стануть в один ряд.



*Гра «Стара казка на новий лад»: діти по черзі розповідають 2-3 речення про свого героя, пов’язуючи кожен наступний персонаж з попереднім ( слайди 9-11).

Варіант 1.

adam_lowe_pink_ball_of_yarna9b229fdf66d%d0%98%d0%b7%d0%b3%d0%be%d1%82%d0%be%d0%b2%d0%bb%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d0%b5%20%d1%87%d0%b5%d0%b1%d1%83%d1%80%d0%b0%d1%88%d0%ba%d0%b81banana124502315651625392and9gctn3aolfbip50i98hziwcybsfqb0hbkxv8wzkolkxsvzcf_lwzs7w124and9gcrni5nfzazzf4j8mvnxne5c_d0vdecmmf6sztrjdzosurew29on9a1296798857_tree-vector80e054200609kozaand9gcsuwgqjdaw9txrr2dbwn4qwrtdb0y2ojr4mjpsmt012tn7vr92zha

Варіант 2.

%d1%81%d0%be%d0%bb%d0%bd%d1%86%d0%b51285970812_okna_derevo1red_hatochka1298908072_f2e0f7eae8cartoon-clipart-free-330974r7grnevelichkared_dragoncartoon-clipart-free-261273653741_sharp_lc-42dh77e_01265px-cygnevaires7589843_w640_h640_eaebland9gcrfz30cqxm_kqztwdwh2_8weclrkot2xg-pjgdqbwmfdeymhx-eaiv1hqvishnjaand9gcqkx4jlbt7iy1upwwzpesqdv2pgaqy9opte5excqbejbijwyug374851081



3. ВИСНОВКИ

Методична розробка «Ейдетика запрошує до розмови» пройшла апробацію на логопедичному пункті дошкільного навчального закладу №5 м. Луцька протягом 2012-2013 н.р. та була розглянута педагогічною радою №1 від 30.08.2013р. Використання ейдетичних методів дало можливість учителю-логопеду допомогти дитині повірити у свої сили, подолати мовленнєві порушення та оволодіти зв’язним мовленням. Технології ейдетики, забезпечуючи оптимальні можливості та умови для реалізації інтелектуального потенціалу, переконливо підтвердили справедливість сформульованого в психології принципу домінуючої ролі навчання в розвитку людини.

Цінністю методів ейдетики є те, що вони мають серйозну теоретичну основу: базуються на уявленнях про складну й активну природу процесів запам’ятовування, що пов’язані з відділами кори головного мозку, кожний з яких вносить свій специфічний внесок в організацію цих процесів. Зазначена система відкриває широкі можливості для організації та проведення корекційної роботи мовленнєвих порушень та відхилень у психічному розвитку, обумовлених недостатністю мозкової діяльності.

Тому вважаємо за необхідне запровадження до освітніх і виховних технологій у корекційній педагогіці ейдетичного підходу, який дасть змогу кожній дитині комфортно, легко та з задоволенням здобувати нові знання, а також усувати різноманітні мовленнєві дефекти, відчуваючи задоволення від реалізації своїх здібностей, конкуруючи тільки із самим собою вчорашнім і завжди виграючи в цьому змаганні. В результаті такої діяльності маємо розвиток мовленнєвої полікомпетентності, розширення активного словника дітей на основі тих відчуттів і вражень, які вони отримують під час виконання ейдетичних завдань. Мовлення стає барвистим, насиченим несподіваними образами та порівняннями. І основне – розповідь оживає, позбувається абстрактності, стає близькою і зрозумілою. Дитина вчиться знаходити несподівані образи у давно знайомих предметах, надовго утримувати їх у пам’яті завдяки смішним історіям. На дієвість такого методу вказував і К. Ушинський : «Учіть дитину п’яти словам, і вона довго буде мучитись над ними, а зв’яжіть двадцять таких слів із картинкою, і вона запам’ятає їх блискуче».

Ейдетика має велике значення в розумовому, фізичному, моральному й естетичному вихованні дітей, а також позитивно впливає на здоров’я. Наш досвід показує, що ігри з використанням прийомів ейдотехніки можуть застосовуватися у різноманітних формах:


  • проводитися як самостійні;

  • як такі, що випереджають або закріплюють знання дітей;

  • активний відпочинок малюків;

  • своєрідні «домашні завдання», які вимагають обов’язкової участі батьків.

Гра, у цьому випадку, ніколи не ставить перед дитиною вимог, які б вона не змогла виконати.


  1. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Антощук Є.В. Знайомтеся, ваша пам’ять! / Євген Антощук. - К.: Шк. світ, 2010.- 192с.- (Серія «Психологічна скарбничка»).

  2. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / М-во освіти і науки України, Акад. пед. наук України; наук. ред. та упоряд. О.Л.Кононко. – К.: Світич, 2008. – 430с.

  3. Білан О. Розповідання за ілюстраціями. Старший дошкільний вік / Олександра Білан. – К.: Шк. світ, 2011. – 120с.

  4. Богуш А. Методика навчання дітей української мови в дошкільних навчальних закладах. Підручник. 2-ге видання, доповнене і перероблене. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2008. – 440с.

  5. Вашуленко М. Формування мовної особистості молодшого школяра в умовах переходу до 4-річного початкового навчання// Поч. школа. – 2001. - N 1. – С.11-14.

  6. Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: Програма та методичні рекомендації. / Укл. А.М.Богуш. – Одеса: Маяк, 1999. – 88с.

7. Логопедія. Підручник, друге видання, перероблене та доповнене. За

ред. М.К.Шеремет –К.: Видавничий Дім "Слово", 2010 – 672 с.



  1. Лопатина А., Скребцова М. Краски рассказывают сказки.- М.: Амрита-Русь, 2004. – 222с.

  2. Миронова С.А. Развитие речи дошкольников на логопедических занятиях. – М.: Просвещение, 1991. – 208с.

  3. Методика розвитку рідної мови і ознайомлення з навколишнім у дошкільному закладі: Навч. посібник / А.М.Богуш, Н.П.Орланова, Н.І.Зеленко, В.В.Лихолєтова; За ред. А.М.Богуш. – К.: Вища шк., 1992. – 414с.

  4. Пащенко О. Асоціативне вивчення букв з елементами ейдетики.- К.: Аконіт.- 2007.-71с.

  5. Пащенко О.Ейдетика. Що це?// Дошкільне виховання.-2008.-№11 – с.16-17.

  6. Програма виховання і навчання дітей з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення ( в тому числі з нерізко вираженим ЗНМ) / Петренко С.М., Мілевська О.П., Лєбєдєва Ю.І. – К. НМЦ середньої освіти МО України , 1999. -97с.

  7. Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт». – Тернопіль: Мандрівець, 2012. – 104с.

  8. Рібцун Ю.В. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей 5-го року життя із ФФНМ: програмно-методичний комплекс / Ю.В.Рібцун. – К.: Кафедра,2013. – 284с.

  9. Соботович Є.Ф. Концепція стандарту спеціальної освіти дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку. / Є.Ф.Соботович // Дефектологія. – 2002. - №1. – с.2-7.

  10.  Соботович Є.Ф. Концепція загально-мовленнєвої підготовки дітей до навчання в школі.// Дефектологія. – 1997. - №1 – с.2-5.

  11. Филичева Т. Б., Чиркина Г.В. Устранение общего недоразвития речи у детей дошкольного возраста: Практическое пособие. — М.: Айрис — пресс. 2004. — 224с.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка