Дослідження брехні, як захисного механізму тривожних підлітків



Скачати 51.34 Kb.
Дата конвертації12.04.2016
Розмір51.34 Kb.
ДОСЛІДЖЕННЯ БРЕХНІ, ЯК ЗАХИСНОГО МЕХАНІЗМУ

ТРИВОЖНИХ ПІДЛІТКІВ

Ястремська А.О., Сінєльнікова Т.В.

(Україна, м. Одеса)


Проблема брехні, як захисного механізму здавна дуже цікавила психологів (П.Екман, А.Пиз, В.В.Занков та ін.). Як стверджує більшість спеціалістів, захисні механізми є різновидами брехні. Вони спотворюють істину як для окремої людини, так і для оточуючих.

Починаючи з раннього дитинства, і протягом всього життя, в психіці людини виникають і розвиваються механізми психологічного захисту. Ці механізми як би захищають усвідомлення особистістю різного роду негативних емоційних переживань і перцепції, сприяють збереженню психологічного гомеостазу, стабільності, вирішенню внутрішньоособистісних конфліктів і протікають несвідомо. За допомогою захисних механізмів особистість несвідомо оберігає свою психіку від травм, які можуть заподіяти їй реальні життєві ситуації, що загрожують зруйнувати Я-концепцію особистості. Але разом з тим ці механізми заважають людині усвідомлювати свої помилки щодо власних рис характеру та мотивів поведінки, що часто ускладнює ефективне розв’язання особистих проблем. Часто, захищаючись, люди користуються брехнею. Це в свій час призводить до підвищення їх тривожності.

Проблема тривожності є однією з найбільш актуальних проблем у сучасній психології. Серед негативних переживань людини тривожність займає особливе місце, часто вона призводить до зниження працездатності, продуктивності діяльності, до труднощів у спілкуванні. Це особливо стосується підліткового віку, адже цей період є кризовим для особистості.

Отже, гострота та актуальність вищезазначених питань визначила мету нашого дослідження – визначити особливості прояву брехні у тривожних підлітків.

Для досягнення даної мети ми використали наступні методи: теоретичні: аналіз наукової літератури з проблеми дослідження; емпіричні: психодіагностичний метод, який включає тест «Дослідження тривожності» Спілбергера Ч.Д. та Ханіна Ю.Л., анкету «Особливості підліткової брехні», яка допомагає виявити мотиви та ситуації, при яких підлітки прибігають до брехні.

В Дослідженні приймали участь 20 учнів 9 класу Юридичного ліцею м. Одеси.

За допомогою методики «Дослідження тривожності» Спілбергера Ч.Д. та Ханіна Ю.Л., ми встановили, що 40 % учнів даного класу мають низький рівень ситуативної тривожності, 50 % учнів мають середній рівень ситуативної тривожності та 10 % учнів класу мають високий рівень ситуативної тривожності; 35% учнів даного класу мають низький рівень особистісної тривожності, 35 % мають середній рівень особистісної тривожності та 30 % учнів класу мають високий рівень особистісної тривожності.

За результатами анкетування ми встановили, що високо тривожні підлітки мають такі особливості брехні: частіше всього брешуть друзям, щоб прикрасити ситуацію; прибігають до брехні в ситуаціях, зв’язаних зі страхом та тривогою; зізнаються, що брешуть часто; вважають, що брехати необхідно; відчувають тривогу, коли брешуть.

Результати нашого дослідження підліткової брехні та тривожності дозволили зробити наступні висновки:

Встановлено, що найчастіше підлітки брешуть, щоб уникнути покарання чи сорому, з метою самозахисту чи захисту іншої людини. Мотивом брехні також часто стає прагнення отримати бажане, бажання довести свою перевагу. За результатами дослідження брехливості підлітки найчастіше брешуть одноліткам. Прихильність друзів для них в цьому віці важливіша ніж батьківська, тому щоб виглядати краще серед однолітків, вони вдаються до брехні.

Визначено психологічні особливості тривожного підлітка. Тривожний підліток має неадекватну самооцінку: занижену або завищену; часто суперечливу, конфліктну поведінку. Така дитина відчуває труднощі у спілкування, рідко виявляє ініціативу та інтерес до навчання; їй властива невпевненість, боязкість, наявність псевдокомпенсаційних механізмів, мінімальна самореалізація. За результатами дослідження тривожності було встановлено, що більшість учнів мають середній рівень ситуативної тривожності та в рівному співвідношенні всі рівні особистісної тривожності.

Виявлено, що брехня є захисним механізмом тривожних підлітків: чим більше підліток бреше, тим вищий в нього рівень тривожності.

Ми вважаємо, що отримані дані можуть бути використані шкільними соціально-психологічними службами для проведення заходів щодо профілактики й корекції як підліткової брехні так і тривожності.
Література:

1. Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика / А.М.Прихожан. – М., 2000.

2. Фридман Л.М. Психология детей и подростков: Справочник для учителей и воспитателей / Л.М.Фридман. – М., 2004.

3. Экман П. Психология лжи / П. Экман. – СПб.: «Питер», 2001. – 272 с.



4. http://baza-referat.ru/Тревожность_подростков

5. http://www.isra-trainings.com/articles/holo/defend-tart.html#2


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка