До уваги керівників шкіл!
На виконання рішення наради обласного центру психології разом з управлінням освіти від 03 квітня 2015 року та з метою попередження проявів суїцидальної поведінки серед школярів практичним психологам потрібно провести роботу щодо виявлення проявів суїцидальної поведінки та корекцію з даного напрямку роботи з учнями 6-11 класів і опитування педагогів з даної проблеми. Про роботу прозвітувати до 15 травня 2015 року особисто методиста РМК Спринь Г. І. для інформування обласного управління освіти. Надсилаємо методики для проведення даної роботи:
-
???????? ?????????? ??????????
?? ???????????? ?????????
(?. ???????)
Мета: виявлення схильності індивіда до суїцидальної поведінки.
Форма проведення: індивідуальна чи групова. Час: 30—45 хв. Вік: із 14 років.
Інструкція досліджуваному. Зараз вам зачитають твердження, навпроти кожного з них ставте оцінку за таким принципом: якщо твердження вам підходить — то 2, якщо не зовсім підходить — 1, якщо зовсім не підходить — 0.
Бланк опитувальника
-
Я часто невпевнений у своїх силах.
-
Нерідко мені здається безвихідним становище, з якого можна було б знайти вихід.
-
Я часто залишаю за собою останнє слово.
-
Мені важко змінювати свої звички.
-
Я часто червонію через дрібниці.
-
Неприємності мене часто засмучують, і я впадаю у розпач.
-
Нерідко в розмові я перериваю співрозмовника.
-
Мені важко переключитися з однієї справи на іншу.
-
Я часто прокидаюся вночі.
-
При великих неприємностях я беру провину на себе.
-
Мене легко роздратувати.
-
Я дуже обережний у зміні свого життя.
-
Я легко впадаю у розпач.
-
Нещастя і невдачі нічого мене не вчать.
-
Мені доводиться часто робити зауваження іншим.
-
У суперечці мене важко переконати.
-
Я переймаюся навіть через уявні неприємності.
-
Я часто відмовляюся від боротьби тому, що вважаю її марною.
-
Я хочу бути авторитетом для оточення.
-
Нерідко не полишають думки, яких слід було б позбутися.
-
Мене лякають труднощі, з якими зіткнуся в житті.
-
Нерідко почуваюся беззахисним.
-
У будь-якій справі я не задовольняюся малим, а хочу досягти максимального успіху.
-
Я легко зближуюся з людьми.
-
Я часто звертаю увагу на свої недоліки.
-
Інколи у мене буває пригнічений настрій.
-
Мені важко стримувати себе, коли я гніваюсь.
-
Я дуже хвилююсь, якщо в моєму житті несподівано щось змінюється.
-
Мене легко переконати.
-
Я відчуваю розгубленість, коли у мене виникають труднощі.
-
Мені більше подобається керувати, а не підкорятися.
-
Нерідко я виявляю упертість.
-
Мене хвилює стан мого здоров'я.
-
У скрутні хвилини я іноді поводжуся, як дитина.
-
У мене різка жестикуляція.
-
Я неохоче йду на ризик.
-
Я важко витримую очікування чогось.
-
Я думаю, що ніколи не зможу виправити своїх недоліків.
-
Я — мстивий.
40. Мене засмучують навіть незначні порушення моїх
планів.
Обробка результатів
I. Шкала тривожності: 1, 5, 9, 13, 17, 21, 25, 29, 33, 37.
-
Шкала фрустрації: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26, 30, 34, 38.
-
Шкала агресії: 3, 7, 11, 15, 19, 23, 37, 31, 35, 39.
-
Шкала ригідності: 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 26, 40.
Інтерпретація результатів
Для кожної групи можлива кількість балів від 0 до 20, де «0» визначається як невиявлений прояв цієї характеристики.
І. Шкала тривожності — визначає рівень здатності індивіда до відчуття тривоги:
0—7 балів — низький рівень тривожності;
8—11 балів — середній рівень тривожності;
12—16 балів — високий рівень тривожності;
17 балів і більше — дуже високий рівень тривожності.
-
Шкала фрустрації — виявляє ступінь розчарування, яке виникає через реальні або уявні перешкоди, що заважають досягненню мети:
0—7 балів — низький рівень фрустрації;
8—9 балів — середній рівень фрустрації;
10— 15 балів — високий рівень фрустрації;
16 балів і більше — дуже високий рівень фрустрації.
-
Шкала агресії — виявляє підвищену психологічну активність, прагнення до лідерства через застосування сили до інших людей. Для суїцидентів допускається зниження агресивності від 10 до 0:
0—10 балів — низький рівень агресивності;
11— 12 балів — середній рівень агресивності;
13—16 балів — високий рівень агресивності;
17 і більше — дуже високий рівень агресивності.
-
Шкала ршідності-ускладнення у зміні визначеної суб'єктом діяльності за умов, що така перебудова справді потрібна. Для осіб із суїцидальною поведінкою — 13 балів і вище:
0—10 балів — низький рівень ригідності;
11—12 балів — середній рівень ригідності;
13—16 балів — високий рівень ригідності;
17 балів і більше — дуже високий рівень ригідності.
Психолог додає всі бали за 4 шкалами і визначає показник схильності до суїцидальної поведінки:
0—38 балів — рівень схильності до суїцидальної поведінки низький;
39—45 балів — рівень схильності до суїцидальної поведінки потребує уваги до підлітка;
46 балів і більше — рівень схильності до суїцидальної поведінки високий, потрібна корекційна робота.
-
???????? ????????? ????? ??????
Вік досліджуваного: з 14 років.
Інструкція. Тут немає правильних і неправильних відповідей. Відповідай на кожне запитання таким чином: якщо ти згоден - відповідай "так", якщо не згоден - відповідай "ні". Якщо ти не живеш разом з батьками, то відповідай на запитання про сім'ю, маючи на увазі тих людей, з якими живеш.
Текст опитувальника
-
Чи вважаєш ти, що людям можна довіряти?
-
Чи легко ти знаходиш друзів?
-
Чи буває так, що твої батьки заперечують проти друзів, з якими ти зустрічаєшся?
-
Чи часто ти нервуєш?
-
Чи є ти зазвичай в центрі уваги в компанії однолітків?
-
Ти не любиш, коли тебе критикують?
-
Чи гарячкуєш ти іноді настільки, що починаєш кидати предмети?
-
Чи часто у тебе виникає відчуття, що тебе не розуміють?
-
Чи здається іноді, що за твоєю спиною люди говорять про тебе погано?
-
Чи багато у тебе близьких друзів?
-
Чи соромишся ти звертатися до людей по допомогу?
-
Чи подобається тобі порушувати встановлені правила?
-
Чи завжди ти вдома забезпечений(а) всім необхідним?
-
Чи боїшся ти залишатися один (одна) в темноті?
-
Ти завжди упевнений(а) в собі?
-
Ти звичайно здригаєшся при незвичайному звуці?
-
Чи буває, що коли ти запишаєшся один (одна), настрій поліпшується?
-
Чи здається тобі, що у твоїх друзів щасливіша сім'я, ніж у тебе?
-
Чи відчуваєш ти себе нещасним(ою) через нестачу грошей в сім'ї?
-
Чи буває, що ти злишся на всіх?
-
Чи часто відчуваєш себе беззахисним(ою)?
-
Чи важко тобі відповідати в школі перед всім класом?
-
Чи є у тебе знайомі, яких взагалі не терпиш?
-
Чи можеш ти вдарити людину?
-
Ти іноді пробачаєш людям?
-
Чи часто батьки карають тебе?
-
Чи з'являлося у тебе коли-небудь сильне бажання втекти з дому?
-
Чи часто відчуваєш себе нещасним?
-
Чи легко ти можеш розсердитися?
-
Ризикнув(ла) б ти схопити за вуздечку коня, що біжить?
-
Ти людина боязка і сором'язлива?
-
Чи буває у тебе відчуття, що тебе недостатньо люблять в сім'ї?
-
Ти часто помиляєшся?
-
Чи часто у тебе буває веселий і безтурботний настрій?
-
Чи люблять тебе знайомі, друзі?
-
Чи буває, що батьки тебе не розуміють і здаються тобі чужими?
-
При невдачах чи буває у тебе бажання втекти абикуди і не повертатися?
-
Чи буває, що хтось з батьків викликав у тебе відчуття страху?
-
Чи заздриш ти іноді щастю інших?
-
Чи є люди, яких ти ненавидиш по-справжньому?
-
Чи часто ти б'єшся?
-
Чи легко тобі всидіти на місці?
-
Ти охоче відповідаєш біля дошки у школі?
-
Чи буває, що ти такий(а) засмучений(а), що довго не можеш заснути?
-
Чи часто ти лаєшся?
-
Міг (могла) б ти без тренування керувати парусним човном?
-
Чи часто у вашій сім'ї бувають сварки?
-
Ти завжди робиш усе по-своєму?
-
Чи часто тобі здається, що ти чимось гірший(а) за інших?
-
Чи легко тобі вдається підняти настрій друзям?
Ключ до опитувальника
Показник
|
Номер запитання
| -
Відносини в сім’ї
|
3+, 13-, 18+, 19+, 26+, 27+, 32+, 38+, 47+
| -
Агресивність
|
7+, 12+, 24+, 25+, 30+, 40+, 41+, 45+, 46+
| -
Недовіра до людей
|
1-, 2-, 8+, 9+, 10-, 11+, 22+, 23+, 31+
| -
Невпевненість у собі
|
4+, 14+, 15-, 16+, 20+, 21+, 28+, 29+, 33+, 39+, 49+
| -
Акцентуація: гіпертимна, істероїдна, шизоїдна, емоційно-лабільна
|
34+, 42-, 50+, 5+, 35+, 43+, 17+, 36+, 48+, 6+, 37+, 44+
|
Обробка і оцінювання результатів
Відповіді учнів звіряються з ключем. Підраховується кількість збігів відповідей з ключем за кожною шкалою. Сумарний бал за кожною з п'яти шкал відображає ступінь її вираженості.
Показник
|
Високі бали (група ризику)
|
1. Відносини в сім’ї
|
5 і більше
|
2. Агресивність
|
5 і більше
|
3. Недовіра до людей
|
5 і більше
|
4. Невпевненість у собі
|
6 і більше
|
5. Акцентуація: гіпертимна, істероїдна, шизоїдна, емоційно-лабільна
|
2-3 бали за кожним типом акцентуації
|
Інтерпретація результатів
1. Взаємини в сім'ї. Високі бали свідчать про порушення внутрішньо-сімейних відносин, яке може бути зумовлене:
-
напруженою ситуацією в сім'ї;
-
батьківською неприязню;
-
необґрунтованими обмеженнями і вимогами щодо дисципліни без відчуття батьківської любові;
-
страхом перед батьками і т.д.
2. Агресивність. Високі бали свідчать про підвищену ворожість, грубість.
-
Недовіра до людей. Високі бали свідчать про сильно виражену недовіру до оточуючих людей, підозріливість і ворожість.
-
Невпевненість у собі. Високі бали свідчать про високу тривожність, невпевненість особистості в собі.
-
Акцентуація характеру. До групи ризику відносять такі типи акцентуації характеру:
Гіпертимний тип. Відрізняється майже завжди гарним настроєм, енергійний, активний, не любить дисципліни, дратівливий.
Істероїдний тип. Проявляє підвищену любов до самого себе, жадає сторонньої уваги, ненадійний у стосунках.
Шизоїдний тип. Характеризується замкнутістю і невмінням розуміти стан інших людей, часто замикається в собі.
Емоційно-лабільний тип. Характеризується непередбачуваною мінливістю настрою.
-
Методика дослідження соціальної адаптованості
??? ??????????????: з 12 років.
Інструкція. Вам пропонується 25 тверджень. Якщо ці твердження справедливі (на вашу думку), то позначте значком "+" у стовпчику "Так". Якщо несправедливі, то поставте "+" - у стовпчику "Ні".
Твердження
|
Так
|
Ні
|
1. ? ????? ???????? ??????
|
|
|
2. ????????, ? ?????????
|
|
|
3. ? ?? ???? ???????????? ?? ?????? ??????
|
|
|
4. ? ???????? ? ????-???? ???????
|
|
|
5. ???? ? ???? ?????, ??? ???? ????????
|
|
|
6. ? ????? ????????
|
|
|
7. ???? ????? ??????? ??????? ???
|
|
|
8. ? ?????? ?????? ? ??????? ??????
|
|
|
9. ? ???????? ???????? ?????
|
|
|
10. ???? ????? ????????? ??????
|
|
|
11. ????? ????? ?????????? ?? ???? ?????
|
|
|
12. ???? ????? ??????? ? ?????????
|
|
|
13. ? ????? ????????, ??? ????
|
|
|
14. ? ????? ????? ???? ????????
|
|
|
15. ???? ??????, ?? ? ?? ????? ????????, ?? ????
|
|
|
16. ? ????? ???? ?????????
|
|
|
17. ???? ???? ?????????? ??????, ?? ???? ??????
|
|
|
18. ?????? ? ????????? ????? ??????????, ?? ?? ???? ??????? ?? ?????? ?????
|
|
|
19. ? ????? ?????????
|
|
|
20. ????? ? ???????? ???? ?????????????
|
|
|
21. ? ?????'?????? ??????
|
|
|
22. ? ?????, ?? ??? ???? ? ?????? ?????? ?????????
|
|
|
23. ? ?????? ??????????
|
|
|
24. ????? ? ????????? ????????
|
|
|
25. ? ?????? ?????????
|
|
|
Поділіться з Вашими друзьями: |