Дієприкметник як дієслівна форма дієслова: загальне значення



Дата конвертації29.04.2016
Розмір43.9 Kb.
Урок мандрівка
Тема:
Дієприкметник як дієслівна форма дієслова: загальне значення,

морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Урок № 1
Мета: поглибити знання учнів про дієприкметник як частину мови;

формувати загально пізнавальні вміння вирізняти дієприкметник як

форму дієслова, правильно визначити морфологічні ознаки,

синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного

використання дієприкметників у усному й писемному мовленні, за

допомогою мовленєво-комунікативного дидактичного матеріалу

ознайомити семикласників з домашнім оберегом українців –

домашнім рушником.


Обладнання: дидактичний матеріал, підручники, індивідуальні картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування опорних умінь і

навичок.
Форма уроку: урок-мандрівка.


Засоби навчання: підручник для 7 класу, таблиці, індивідуальні картки.
Девіз уроку: Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

Щоб вивчити рідну мову на «відмінно».

Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Гра «Знайди дієприкметник».

Прочитати текст (з дошки), указати дієприкметники.

Снігами припорошені, вітрами заколисані, смереки над Карпатами – мов на блакиті писані. Наче зачарований велетень, стояв ліс, опушений весь інеєм, прикритий і пронизаний наскрізь сонячним сяйвом.

Про що йдеться в тексті?

Визначте в ньому дієприкметник?

Доведіть що це дієприкметник?

Які ще форми дієслова ви знаєте?

Які морфологічні ознаки і синтаксична роль цієї дієслівної форми?



IV. Оголошення теми, мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.

Сьогодні ми продовжимо нашу подорож у цікавий світ морфології, докладно вивчимо ознаки дієприкметника, його роль в мовленні, морфологічні ознаки, синтаксичну роль.


V. Засвоєння нових знань і формування опорних умінь і навичок.
Слово вчителя.

Розширимо наші знання про дієприкметник.



Виконання вправи (усно).

Прочитайте текст, визначте його стильову приналежність. Запишіть речення,до складу яких входить дієприкметник. Підкресліть відповідно до його синтаксичної ролі в реченні. Чим відрізняється дієприкметник від прикметника і що споріднює його з дієсловами? Значення, морфологічні ознаки чи синтаксична роль береться до уваги, коли дієприкметник вважають дієслівною формою?


Одомашнення антилоп
Нині питання залучення нових видів до господарського використання знову набуває актуальності. Головно причина – всезростаюча потреба в продуктах харчування з високим вмістом тваринного білка.

Африканська антилопа канна сьогодні – найперспективніший на планеті вид (серед великих травоїдних) для одомашнення. Процес цей науково і практично обґрунтований і перевірений: вперше у світі в Асканії-Нова створена і багато літ функціонує ціла ферма свійських антилоп по відгодівлі їх як м’ясних тварин. Робляться й спроби роздоювання антилоп.

(З газети.)
Біля дошки

Запишіть подані дієслова, після риски запишіть форму 3-ї особи множини, виділіть основу теперішнього часу, а закінчення поставте в дужки. До основи теперішнього часу додайте суфікс, яким утворюється активний дієприкметник теперішнього часу і закінчення (чоловічого роду). З’ясуйте послідовність процесу творення форм активних дієприкметників теперішнього часу.

Зростати, розквітати, збігати, линяти, сивіти, дрижати, лежати.
Гра «Дослідники»
Запишіть подані дієслова. Від основи відокремте – ти і додайте суфікс, яким можна утворити пасивний дієприкметник минулого часу, та закінчення. Розкажіть про послідовність творення цих дієприкметників. Назвіть дієслова, від яких дієприкметник не утворюється.
Зразок. Викона(ти) + н-ий – виконаний.

Виконати, розбити, колоти, розпороти, перев’язати, опрацювати, опрацьовувати, загартувати, загартовувати, кликнути.


Гра «Вишиваємо словами».
Робота в парах. Кожна пара працюватиме над завданням записати до кожного з поданих дієслів одну (а де можна - дві) форма дієприкметника. Перевірте, чи правильно ви дібрали форму дієприкметника, поставивши запитання щ о р о б и т и? щ о з р о б и т и? (Вид не повинен змінитися!).

Відстоювати, збивати, знайти, зосереджувати, упріти, перевірити, перевіряти, достигнути, достигати.


Поетична хвилинка. Читаємо текст.
Український рушник! Як багато промовляє до нас це слово! Яке воно рідне і миле нам! Скільки прекрасних спогадів з родинного життя пов’язане із цим оберегом, народною святинею.

Бесіда за текстом про родинні обереги. Показ і пояснення членом батьківського комітету Фроліковою С.Г., вишиті нею рушники.


Ланцюжкове опитування
Запишіть слова, поділені рискою, разом чи окремо і поясніть їх написання.
Не / политі тиждень квіти, не / скошені трави, не / засвоєне учнем правило; не / бачена краса; не / скінченна дорога; не / розвішена своєчасно білизна; не / замкненні двері; ніким не / промовлене слово; ні в чому не / підтверджений факт; ні до кого не / спрямований виступ; довго не / стихаючий дзвінок.
VI. Закріплення вивченого.

Гра «Морфологічна скринька»

Зазирнути у скриньку, взяти одну із карток. Визначити дієприкметник, указати його морфологічні ознаки, синтаксичну роль.


«Незакінчені речення».

Дієприкметник – це…

Активні дієприкметники вказують на …

Пасивні дієприкметники вказують на…



VІІ. Підсумок уроку.



«Мікрофон»

Що дізналися про дієприкметник?

Що таке дієприкметник?

Морфологічні ознаки?



Синтаксична роль?
Оцінювання навчальних досягнень.
VIII. Пояснення домашнього завдання.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка