Девіантна поведінка підлітків: демократичні свободи чи соціальні дефекти?



Скачати 45.95 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір45.95 Kb.
#19052
Девіантна поведінка підлітків:

демократичні свободи чи соціальні дефекти?
Актуальність питання про причини девіантної поведінки підлітків обумовлена цілим рядом факторів, серед яких в першу чергу варто відмітити зростання й збільшення підліткової злочинності, агресивності та жорстокості, яка спостерігається останнім часом в Україні. У випадку, коли зростання девіантної поведінки відмічається у підростаючого покоління, виникає реальна небезпека для суспільства, оскільки через певний час саме теперішні підлітки будуть формувати його рушійну силу й визначати те, наскільки успішним буде його розвиток. У зв’язку з цим актуальність даної теми не викликає сумнівів.

Девіантна (відхиляюча) поведінка - це поведінка індивіда чи групи, що не відповідає загальноприйнятим нормам, у результаті чого ці норми ними порушуються.

Демократична свобода – це можливість індивіда чинити вибір відповідно до своїх бажань, інтересів та цілей, що визначає його як члена суспільства.

Соціальний дефект – це зниження функціонування людини в основних областях людської діяльності: робота, сім'я, друзі, виховування дітей, стосунки з батьками.

Даному питанню присвячені праці багатьох авторів, таких як В. Малишев, Ю. Волков, І. Мостова, Т. Богданова та ін.

Наша команда вважає, що девіантна поведінка підлітків – це соціальні дефекти, що ми і спробуємо довести.

Девіантна поведінка завжди пов'язана з невідповідністю людських вчинків і дій встановленим в суспільстві або соціальній групі нормам, визначеним стабільними стереотипами поведінки в тих чи інших ситуаціях. Сьогодні нижня межа визначення підліткового віку дещо змістилась. Це означає, що якщо декілька десятиліть тому підлітковий вік починався приблизно в 10-11 років, то зараз він все частіше починається в 9 років і раніше. Підлітковий вік – дуже складний період в житті людини, оскільки саме в цей час проходить інтенсивне формування особистісних і світоглядних установок, системи цінностей, мотивів і норм. Тобто, саме в підлітковому віці у людини формується певний погляд на світ, на самого себе і на те суспільство в якому він живе. Даний процес залежить від цілого ряду чинників, серед яких на першому місці стоїть соціальна середа і психологічні особливості конкретної людини.

Соціальні норми, подібно іншим цінностям, виконують функцію оцінки і орієнтації особистості, а також здійснюють регуляцію поведінки і соціальний контроль. Норми є способом боротьби з девіаціями. За статистикою 2002 р. тільки 17% українських батьків готові до повноцінного виховання дітей. Змінилися відносини та мікроклімат усередині сім'ї. Батьки частіш за все більшу частину часу змушені займатися пошуком джерел засобів до існування, а не вихованням дітей (у цьому зізналося 82% респондентів, що взяли участь у соціологічному опитуванні, дані якого наводяться в газеті "Сьогодні") Сімейне неблагополуччя людини є одним з головних факторів зростанн злочинності неповнолітніх. Українські фахівці В.Ліхолоб і В. Філонова на основі результатів соціологічних опитувань виявили три групи негативних факторів, що діють у сфері сімейного виховання: 1) тривала бездоглядність, відсутність контролю за режимом дня і спосіб життя; 2) зайва опіка й строгість батьків, які часто призводять до різких реакцій протесту; 3) конфлікти в сім'ї, що також часто обумовлюють девіантну поведінку.

Одним з важливих факторів, які впливають на розвиток підліткових девіацій, є ЗМІ. Потік інформації, що йде через телепередачі, журнали й газети, дуже часто несе в собі великий заряд агресії. У сучасному суспільстві агресивність практично нічим не присікається, оскільки є відсутнім налагоджений і стабільний механізм подолання даної проблеми.

Прогалини в батьківському вихованні заповнюються незліченними фільмами і барвистими картинками. Під впливом того стилю, в якому ЗМІ зображують насильство та жорстокість, дитина з некритичним сприйняттям світу не здатна реально оцінити можливі наслідки агресивної поведінки, тяжкість тілесних ушкоджень, не кажучи вже про психологічні травми. Важливу роль у становленні психіки дитини відіграють й комп'ютерні ігри. В багатьох з них гравець має щось знищити, когось вбити, підірвати та ін. Існує теоретична можливість, що дитина, яка грає в подібні ігри, буде реалізовувати свою агресію у віртуальному світі, проте в реальному житті стане більш спокійною. Але на практиці дитина переносить віртуальні відносини в реальний світ, починає дублювати дії віртуальних персонажів. Навіть на тлі загального зниження показників злочинності в Донецької області наприкінці 1990 - х рр. кількість дитячих й підліткових злочинів зростає.

Відомо, що для підліткового періоду характерне прагнення молодих людей утворювати різні неформальні угруповання. Цей феномен є цілком природним, особливо якщо взяти до уваги те, що підлітки дуже гостро переживають певний внутрішній дисонанс, що виливається в почуття незадоволеності собою, навколишнім світом, а також у страх і почуття власної незахищеності. У підлітків, які схильні до девіантної поведінки, проявляється бажання домінувати, самостверджуватися за рахунок інших, що може призвести до непоправних наслідків. Характерно, що 63% злочинів на 2000 р. було скоєно підлітками саме в групах. Під впливом групи підліток втрачає здатність адекватно оцінювати себе й оточуючих. Серйозну проблему для сучасного суспільства становить також наркоманія. Дане питання дуже гостро стоїть саме по відношенню до неповнолітніх, адже, за свідченням соціологів Ю. Волкова та І. Мостового більше 60% наркоманів вперше пробують наркотики у віці до 19 років. Крім того, переважна більшість наркоманів (близько 70%) - це, перш за все, молодіжна проблема, тим більше, що значна частина - наркомани, особливо ті, хто вживає так звані «радикальні» наркотики (похідні опійного маку), не доживають до зрілого віку .

Однією з найбільш значущих проблем сучасного суспільства є зростання суїциду, зокрема, підліткового суїциду. Суїцидальна активність має певні часові цикли: весняно-літній пік і осінньо-зимовий спад, що було відзначено в роботах Е.Дюркгейма. Ймовірність суїцидальних відхилень залежить також від вікової групи. Так, самогубства відбуваються найчастіше у віці після 55 і до 20 років. На сьогоднішній день суїцид значно «помолодшав»: самогубцями стають навіть 10-12 річні діти. Існує загальний і універсальний механізм суїциду. В якості елементів даного механізму В. Ліхолоб пропонує розглядати наступні аспекти: соціально-ситуативний фактор; особистісний фактор; конфлікт; соціально-психологічна дезадаптації; крах ціннісних установок; провокуючі зовнішні чинники; предсуїцид; суїцид. Стрижнем представленої схеми є дезадаптація індивіда та крах його ціннісно-нормативних установок, що на рівні особистості виступає у формі втрати сенсу життя.



Отже, девіантна поведінка підлітків є однією з найбільш серйозних проблем сучасного суспільства. Рішення даної проблеми можливе лише при урахуванні її складності й комплексному застосуванні досягнень соціології, психології, педагогіки, криміналістики й інших наук. Наша команда вважає, що девіантна поведінка підлітків можлива через надмірне зловживання демократичними свободами, однак найчастіше вона відбувається через соціальні дефекти суспільства.
Каталог: assets -> Uploads
Uploads -> Науково-методичні засади створення школи родинного виховання в умовах сільської школи
Uploads -> Секція №6 Молодняк Наталя Петрівна
Uploads -> Департамент освіти І науки донецький обласний інститут
Uploads -> Критерії лексичної, граматичної та стилістичної вправності Матеріали
Uploads -> Удк лаврут Ольга Олександрівна, (Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, доцент) деякі аспекти функціонування сучасної сім'ї анотація
Uploads -> Від кого кримінальне провадження № від
Uploads -> В інтересах кого письмові пояснення до судових дебатів
Uploads -> Департамент освіти І науки донецький обласний інститут

Скачати 45.95 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка