"Давайте познайомимося!" 4



Скачати 468.53 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір468.53 Kb.
#38215
Криворізький міський центр зайнятості

Відділ організації профорієнтації





.



Кривий Ріг 2007

ЗМІСТ



Заняття 1. Тема: "Давайте познайомимося!" 4

Заняття 2. Тема: "Образ "Я" або що я думаю про себе" 7

Заняття 3. Тема: " Дороги, які ми обираємо ". 9

Заняття 4. Тема: " В світ професій - за компасом ". 12

Заняття 5 – 7. Тема:"Палітра ваших здібностей". 16

Заняття 8. Тема: " У колі Айзенка " . 20

Заняття 9. Тема: "Формула " темпераменту ". 23

Заняття 10. Тема: " Світ професій і твоє місце в ньому ". 27

Заняття 11. Тема: "Стратегія професійного вибору". 30

Заняття 12. Тема: " Твої перспективи ". 33



Тренінги
"У ПОШУКАХ СВОГО ПОКЛИКАННЯ"
Цикл занять розрахований на учнів 9-11 класів і являє собою 12 занять тривалістю від 40 хвилин до 3-х годин навчального часу залежно від насичуваності. Бажано проводити їх у звукоізольованому приміщенні, де можна було б досить швидко організувати навчальний простір - переставляти стільці та столи, звільняти місце для рухливих психотехнічних вправ.
Структура занять:
o вступна частина (знайомство, установлення контакту з підлітками);

o діагностичний блок;

o інформаційний блок;

o ігрові заняття (тренінг професійного самовизначення).



Заняття 1. Тема: "Давайте познайомимося!"



Мета:
- установлення контакту з підлітками, створення позитивної мотивації до майбутніх занять, знайомство зі структурою курсу;

- знайомство зі специфікою роботи практичного психолога, з особливостями психології як науки;

- активізація процесу рефлексії.
Людей неинтересных в мире нет.

Их судьбы как истории планет:

У каждой все особое, свое,

И нет планет,похожих на нее.

Е.Евтушенко.
1. Знайомство.
Ведучий пропонує учням назвати своє ім”я (можливо псевдонім, епітет, що починається з 1-ої букви імені ) так, щоб інші відчули його характер або одну з рис:

- Назвіться будь-яким ім'ям. Якщо хочеться - не своїм. Можна використати імена казкових персонажів, героїв мультфільмів і т.д. Можна до свого імені додати підходящий епітет, що починається з 1-ої букви імені (наприклад, Ірина - цікава), або зробити який-небудь жест (наприклад, російське ім'я Ганна - і низький, земний уклін).

Незвичайне, оригінальне знайомство створює умови для довірливого спілкування з підлітками та дозволяє ведучому скласти перше враження про клас.
2. Бесіда про психологію
Ведучий пропонує учасникам відповісти на питання:

- Що таке психологія?

- Хто такий психолог? (Можливі варіанти відповідей: "Той, хто працює із психами", "Лікар", "Допомагає визначити здібності"...)
Приклад змісту бесіди
Психологія (від грецьк. "псюхе" - душа, "логос" - наука) - це наука про внутрішній світ людини, що проявляється в його думках, почуттях та вчинках при взаємодії з зовнішнім світом.

Психологія допомагає нам розібратися в наших справах, невдачах, помилках, вадах характеру, звичках, зрозуміти, як відбуваються наукові відкриття, створюються великі твори мистецтва.

Як би не склалося наше подальше життя, від нас залежить, чи будемо ми з оптимізмом дивитися в майбутнє, чи спробуємо знайти себе в улюбленій справі, чи захочемо залишити щось гарне про себе на Землі. Чи спробуємо не пасивно плавати по хвилях життя, а створювати власну долю!

Важливо зрозуміти різницю між професією психолога та інших людей, які теж надають допомогу людині.

- Хто він психолог? Лікар, педагог, священник, юрист.

Психолог:

- не лікар, він не ставить діагнозу, не лікує та не приписує ліків;

- не педагог, тому що не оцінює та не виховує;

- не юрист, тому що не захищає права іншої людини за його дорученням;

- не священник, що прощає та відпускає гріхи; психолог цим не займається.

Психолог допомагає людині самій знайти вихід зі скрутних ситуацій, перебороти внутрішні перешкоди.

Психологія вчить розумінню самого себе, своїх почуттів і бажань, своїх вчинків і поводження інших людей - друзів, батьків, вчителів. Знання своїх слабких сторін допомагає вихованню характеру, розвитку своїх здібностей.

Пізнання себе дає можливість прийняти більш правильне рішення в такому важливому питанні як вибір професії. Зробити його треба самостійно та розумно. А ще для цього необхідно враховувати, стане ясно на наших заняттях.

Багато людей обирають професію чисто випадково. До чого це може призвести?

Учням пропонується згадати кого-небудь із близьких, знайомих, кому його робота в тягар. Опишіть таку людину. Із чим доводиться зіштовхуватися його домашнім? Як це позначається на його особистому, сімейному житті? (Як правило, при організації дискусії на цю тему старшокласники дають досить докладну характеристику людини, яка невдоволена своєю роботою):

- дратівлива, знервована;

- з підвищеною стомлюваністю;

- хвороблива;

- конфліктна...

Під час обговорення цього питання необхідно домогтися, щоб учні ясно уявили собі картину професійної невдоволеності людини і її причин. Можна розповісти про те, що для дорослої людини професійна успішність - одне з головних психологічних завдань; що в кожного вікового етапу свої завдання. Наприклад, у підлітковому віці одна з них - професійне самовизначення.

3. Проведення методики "Моя лінія життя".
Учням пропонується уявити своє життя, відтворити індивідуальний життєвий шлях і намалювати на аркуші паперу вектор довільної довжини (можна вертикально або горизонтально). Початок вектора в крапці народження.
народження __________________х о ___________________
і позначити хрестиком місце, де вони почувають, відчувають себе в цей момент, в цей час. Вкажіть вік. Кружечок поставте там, де вам хотілося б бути. Це - найкращий вік ("золотий"). Напишіть, чому.

- У проміжку від народження до сьогоднішнього часу вкажіть всі найбільш значимі для вас події, вчинки, можливо якісь періоди, етапи життя.

- Готово? А зараз сплануйте своє майбутнє життя. Що ви хочете, щоб збулося, трапилося у вашій долі? Позначте ці події на "лінії життя".

При аналізі даної методики можна обговорити із учнями основні тенденції: насиченість подіями минулого та сьогодення, орієнтацію на вік, події внутрішнього та зовнішнього плану і т.п.


4. Розповідь про зміст програми.
Психолог знайомить із програмою занять, про те, чим вони будуть займатися на заняттях, що вони довідаються про себе і як цим скористатися при виборі майбутньої професії.

Заняття 2. Тема: "Образ "Я" або що я думаю про себе"



Мета:

- активізація процесу самопізнання;

- навчання деяким психотехнічним прийомам;

- закріплення сприятливого "клімату відносин" з підлітками.


Необхідні матеріали: кольорові олівці, магнітофон із записом спокійної і приємної музики.
Я – человек.

Я посредине мира.

А.Тарковский.

1. Бесіда про етику психолога, про принципи психодіагностики.

Ведучий знайомить з одним із головних принципів роботи практичного психолога - "не нашкодь". Він пояснює підліткам, що інформація, повідомлена ними про себе, не підлягає розголошенню. Тому вони можуть, без побоювань, бути відвертими.

Перші заняття - в основному діагностичні. Тому бажано коротко розповісти про те, що таке психологічна діагностика і для чого вона потрібна.

Психодіагностика допомагає відповісти на найважливіші питання:

Хто я? Чого я хочу? Що я можу?
Головні принципи взаємин профконсулътанта з учнями:
1. Загальна талановитість. Безталанних людей немає, a є люди, зайняті не своєю справою.

2. Взаємна перевага. Якщо у вас щось виходить гірше, ніж в інших, - значить, щось повинно виходити краще. Шукайте.

3. Неминучість змін. Жодне судження про людину не може вважатися остаточним. Хоча б тому, що якщо сьогодні у вас є можливість довідатися про щось нове, то завтра ви вже будете трішки іншим.

2. Методика "Хто я?"
Учням пропонується за 15 хвилин 20 разів відповісти на запитання: "Хто Я?" Будьте щирі. Використайте для цієї мети 20 слів або пропозицій. Не намагайтеся підібрати правильні або неправильні, важливі або неважливі відповіді. Пишіть їх так, як вони спадають вам на думку. Правильних або неправильних відповідей тут бути не може.

( Під час обговорення результатів рекомендуємо скористатися книгою А.М. Парафіян "Психологічний довідник для невдахи", М., Освіта, 1994, с. 13-20.)




  1. Психологічний практикум.

Учням пропонується виконати психотехнічну вправу із системи арт-терапії К. Роджерса "Настрій", яка спрямована на збереження внутрішнього спокою, працездатності, дозволяє відрефлексувати актуальний стан людини, позбутися неприємних відчуттів (яки могли з`явитися в кого-небудь із учнів протягом заняття). (Н.В. Самоукіна "Ігрові методи в навчанні і вихованні", М., 1992, с. 13-15.)

Залежно від ситуації можна використати інші психотехнічні прийоми.

Добре виконувати психотехнічні вправи на звуковому фоні (релаксаційна медитативна музика).

Заняття 3. Тема: " Дороги, які ми обираємо ".



Мета:

- усвідомлення учнями своїх професійних намірів, інтересів, нахилів;

- знайомство з основними поняттями курсу;

- активізація процесу рефлексії.


Необхідні матеріали: анкета оптанта, словник основних понять курсу (див. Додаток до заняття).
Мы творим нашу собственную жизнь.

И называем ее судьбой.

Дизрали.

  1. Вступ.

Бесіда про професійні наміри учнів, про необхідність врахування інтересів і нахилів при виборі кар'єри.

- Сьогодні ви познайомитеся з незвичайним словом латинського походження - оптант. Кожний з вас може назвати себе людиною, юнаком або дівчиною, учнем або ученицею (згадаєте методику "Хто я?"). На наших заняттях ви виступаєте ще в одній, новій для вас ролі - у ролі оптантів.

Слово "оптант" (від лат. optatіo - бажання) означає "той, хто обирає професію".

Вам потрібно буде відповісти на питання:

- Чи обрали ви майбутню професію?

- Чи продумані вами шляхи її одержання (навчальний заклад, конкретне підприємство і т.д.) ?

- Чи є резервні, запасні варіанти, якщо не здійсняться основні?

- Що вам подобається в обраній професії?

Коли ви будете відповідати на питання анкети оптанта, вам знадобляться знання про те, що таке інтерес, зацікавленість, захоплення, а також деякі поняття, терміни, обов'язкові для оволодіння даним курсом.


2. Вивчення базових понять курсу. Робота зі словником.
Робота будується у формі дискусії. Учням пропонується обговорити наступні питання:

- Що таке профорієнтація? (Відштовхуватися від значення слів"орієнтація", "орієнтуватися".)

- Яка мета профорієнтації?

- Яка роль психолога-профконсультанта? (Важливо з'ясувати очікування підлітків. Чи сподіваються вони одержати конкретну пораду? Чому?)

- Що таке професія?


Методом еврістичної бесіди обговорити основні ознаки професії:
а) Підвести учнів до висновку про те, що професія - вид трудової діяльності, при тому, що й робота на садовій ділянці - теж трудова діяльність. У чому ж відмінність професії від інших видів трудової діяльності?

б) Що необхідно для того, щоб одержати професію? (Освіта)

в) Двірник, вантажник, прибиральниця - це професії? (Ні, тому що ніде не навчають цим заняттям, хоча вони і є робітничими.)

г) Що ще є основною ознакою професії? На що ми сподіваємося, одержуючи професію? (Вона буде приносити нам радість, задоволення й забезпечувати нас матеріально.)

д) Що ще необхідно враховувати при виборі професії?

(Щоб співпадали інтереси, бажання, можливості, здібності людини.)

- Що таке спеціальність? (Пояснити на прикладах.)

а) Які спеціальності ви знаєте в професії лікаря?

б) Військовий - це професія? А які військові спеціальності ви знаєте? (Можна використати інші професії: юрист, слюсар, інженер і т.д.)

- Що таке посада?

Вибрати професію, посаду, спеціальність і пояснити на прикладах: головний бухгалтер - бухгалтер; завідувач лабораторією - старший інженер - інженер - інженер-технік; вчитель - вчитель початкових класів - завуч; продавець - завідувач відділом - продавець продовольчих товарів.
- Спробуйте дати три визначення слову "кваліфікація".

- Що таке вакансія?

- Чи знайоме вам слово "кар'єра"? Що воно означає? (Дати три визначення.)

- Що таке покликання?
У процесі цієї роботи на дошці можна записувати визначення, дані класом або конкретним учнем. Потім - порівняти з визначеннями в словнику основних понять.Наприкінці бесіди роздати учням словники з визначеннями. Дати завдання - запам'ятати поняття.
3. Заповнення анкети оптанта.
Учням пропонується заповнити анкету.

Після заповнення анкети можна навести декілька прикладів про те, які професійні наміри вважаються стійкими.



Аналізуючи анкети бажано сформулювати висновки:

- про спрямованість інтересів;

- про наявність або відсутність попереднього досвіду, пов'язаного з професійними намірами;

- про адекватність мотивів вибору кар'єри;

- про наявність професійного плану та ступеня його сформованості, (сформованим професійний план вважається тоді, коли обрана професія, продумані шляхи її одержання і є впевненість у правильності вибору);

- про усвідомленість вибору професії (усвідомленим вибір можна вважати в тому випадку, якщо він побудований з урахуванням інтересів, що передує досвіду особистості, при наявності адекватних мотивів вибору кар'єри).


ДОДАТОК ДО ЗАНЯТТЯ 3
Словник основних понять

o Профорієнтація - це визначення людиною свого місця в професійному світі.

o Мета профорієнтації - підвести учня до зваженого, самостійного вибору професійної діяльності, сформувати психологічну готовність до професійного самовизначення.

o Психолог-профконсультант - фахівець, що навчає школярів самостійному плануванню професійного шляху.

o Професія - це вид трудової діяльності, що вимагає певної підготовки і є джерелом існування. (Приклади.)

o Спеціальність - це вид заняття в рамках однієї професії. (Приклади.)

o Кваліфікація - це:

1) професія, спеціальність;

2) ступінь придатності до якого-небудь виду праці, рівень підготовленості.

Посада - це службовий обов'язок, службове місце. Це коло дій, покладених на певну людину і безумовних для виконання. (Приклади.)

o Вакансія- незаміщена, незайнята посада в установі, навчальному закладі; вільне місце в навчальному закладі для того, хто навчається

o Кар'єра - це:

досягнення найвищих результатів;

вид занять;

просування по службовим сходам.



o Покликання - найвищий ступінь, взаємна відповідність конкретної людини і її роботи.

Заняття 4. Тема: " В світ професій - за компасом ".



Мета:
- визначення професійної спрямованості учнів;

- усвідомлення учнями своїх професійних переваг; розширення знань про світ професій;

- активізація процесу рефлексії.
Необхідні матеріали: опитувальник Голланда, словники з описом змісту професій.
Берись за то,к чему ты годен,

Коль хочешь,чтоб в делах

успешный был конец.

И.А.Крылов

1.Вступ

Учням пропонується обговорити афоризм, записаний на дошці. Усі міркують або усно, або письмово (після чого думки підсумовуються). Учням даються питання:

- Як ви розумієте зміст даного висловлювання?

- Як ви думаєте, про що піде мова на уроці?

- Чи можете ви навести приклади народної мудрості з цієї ж теми? ("Не в свої сани не сідай")

2. Бесіда про професійну спрямованість.
Розповісти про необхідність для кожної людини знайти в житті своє призначення, покликання. Використати літературні приклади, активні форми бесіди.

"Людина народжується двічі”, - говорять в народі, вважаючи другим його народженням вибір професії. Народження людини як професіоналу - процес складний і індивідуальний. Формування готовності людини до входження в нову якість - робітника, фахівця, професіонала - йде корінням в його дитинство, юність. Наприклад, існує легенда, що в голандських родинах (будь - то найбідніша родина або найбагатша), коли народжується дитина і тільки починає щось розуміти, мати бере її долоньки й показує дитині на них дві звилини (вони завжди є на долоньках). Літера "М" голандською означає "менш" - "людина", а якщо перевернути ( латинська "W"), що означає "верк" - "робота".




Людина та робота
Людині треба працювати. Людина народжується, щоб працювати. Це велике щастя - знайти в житті своє призначення, своє покликання" (А.Л. Сайко. "Всі ми родом з дитинства". Грозний, 1988.)

Поняття "покликання" мало спочатку релігійний зміст: малося на увазі, що це бог призиває людину до певної діяльності, давши їй відповідне становище в суспільстві або шляхом індивідуальної відвертості (як Жанні д'Арк з'явилася у ві сні Богоматір). Сьогодні покликанням називають найвищий ступінь відповідності нахилів і здібностей людини до тієї або іншої професії, у якій вона бачить головну форму самореалізації. Коли людина може сказати, що в тій або іншій області праці вона найбільш плідна і задоволена. Але як знайти своє покликання? Адже виражені, стійкі й активні нахили в учнів зустрічаються не так вже часто. До того ж інтереси й нахили можуть з'являтися й змінюватися в процесі роботи..

Ви - перед вибором майбутньої професії. Але тільки практично, у ході самої діяльності з'ясується, чи підходить вона вам чи ні. Не намалювавши ні однієї картини, жодного разу не взявши в руки пензлик, навряд чи можна зрозуміти, чи є у вас талант художника. Правда, всі види праці випробувати неможливо. Тому вибір кар'єри - це не тільки пошук, але одночасно й самообмеження, що припускає відмову від багатьох професій. Сьогодні ми з вами про це й поговоримо.
3. Заповнення опитувальника Дж. Голланда. Робота зі словником професій.
А) Пояснення інструкції. (всі учні повинні зрозуміти, що вибір потрібно зробити обов'язково в кожній з 42 пар професій, тому що часто школярі задають питання типу: "Мені не подобається жодна із двох запропонованих професій. Що робити в такому випадку?" Можна відповісти, що потрібно вибирати ту з них, яка менш неприємна, викликає меншу ворожість.)

Б) Пояснення порядку роботи зі словником

У переліку професій вам, можливо, деякі з них зустрінуться вперше. У такому випадку звертайтеся до словника. Чим краще ви усвідомите зміст кожної професії, тим більш обґрунтованим буде ваш вибір, і, виходить, більш правильні наступні результати.

Можливо як приклад (до того, як учні одержать словники) запитати про зміст деяких відомих професій.

В) Самостійна робота учнів.
Якщо буде потреба, психолог надає допомогу.

4. Графічне зображення професійного типу особистості.
Після вибору професій учні підраховують кількість одиниць, двійок, трійок, четвірок, п'ятірок і шісток, якими позначені 6 професійних типів особистості. Одержаний профіль відображають на графіку під керівництвом психолога.
5. Інтерпретація та спільне обговорення результатів.
Профконсультант називає шість професійних типів особистості. Учні записують їх. Дається опис тих видів діяльності, які найбільше підходять кожному типу. Психолог охарактеризовує кожен тип, розповідає про його сформованість/несформованість.

Професійний тип особистості вважається сформованим, якщо кількість набраних балів по одному з типів перевищує всі інші на дві і більше одиниць. Якщо найбільш виражені два значення, можна вважати професійний тип частково сформованим. У випадку ж, коли графік виходить неначе б то "розмитим", тобто, на ньому немає чітко виражених вершин,"піків", професійний тип вважається несформованим. Це означає, що в підлітка ще немає певних професійних переваг. Можна говорити, що людина ще не визначила, яка професійна сфера її приваблює, що їй більше подобається (як правило, такі учні недостатньо усвідомлюють свої інтереси, бажання, професійні наміри, які можна додатково перевірити, звернувшись до анкети оптанта).



ДОДАТОК ДО ЗАНЯТТЯ 4
Шість професійних типів особистості (по Дж. Голланду).
Перший тип особистості - реалістичний(практичний).Любить займатися конкретними речами та їх використанням. Орієнтований на практичну працю і швидкий результат діяльності. Віддає перевагу заняттям, що вимагають ручних вмінь, спритності. Добре розвинене практичне мислення. Охоче вибирає професії зв'язківця , піротехніка, радіомонтажника, водія, лісника, бджоляра. Комунікативні навички потрібні в найменшій ступені.

Другий тип особистості - інтелектуальний. Кмітливий, спостережливий, незалежний, оригінальний, має нестандартне мислення,творчо підходить до справи. Розвинені розумові здібності. Віддає перевагу науковим професіям: еколога, філософа, футуролога. Міжособистісні відносини відіграють в діяльності незначну роль.

Третій тип особистості - соціальний. Активний, товариський, емоційний, чутливий. Має розвинені словесні здібності . Вміє встановлювати і підтримувати відносини з людьми. Надає перевагу заняттям : навчання, інформування, обслуговування. Головний зміст праці – взаємодія з людьми.

Четвертий тип особистості – стандартний (конвенціальний).Врівноважений, дисциплінований, акуратний . Віддає перевагу ясним , чітко сформульованим висловлюванням. Любить вирішувати типові завдання. Віддає перевагу професіям , що мають відношення до канцелярських і розрахункових робіт (бухгалтер, економіст, секретар-референт, нотаріус).

П'ятий тип особистості - підприємницький Спритний, практичний, рухливий, енергійний, ініціативний, азартний. Любить ризик. Прагне до лідерства. Любить бути на очах. Не любить занять, що вимагають посидючості, тривалої концентрації уваги. Добре справляється з роботою, яка вимагає швидкого ухвалення , рішення. Переважають словесні здібності. Контакти з людьми – численні ( слідчий, журналіст, політик,підприємець ).

Шостий тип особистості - артистичний. Висока емоційна чутливість, творча уява, образне мислення, багата фантазія . Пластичний, гнучкий, проникливий. У відносинах з людьми опирається на свої відчуття, інтуіцію (розуміння без логічного обґрунтування). Розвинене сприйняття, ручні вміння, словесні здібності. Надає перевагу заняттям, які пов'язані з образотворчою, музичною, літературно-художньою, акторсько-сценічою діяльністю (дизайнер, перекладач, художник, музикант, актор).



Заняття 5 – 7. Тема:"Палітра ваших здібностей".



Мета:
- визначення рівня розвитку загальних здібностей учнів;

- знайомство з поняттями "мислення", "здібності", їх роллю в житті й трудовій діяльності людини.



Необхідні матеріали: тестові зошити; бланки для відповідей.
Необхідні умови для проведення занять : звукоізольовані приміщення для проведення тестування; другий і третій уроки будь-якого дня тижня, крім понеділка та п'ятниці.

Опис занять дається на прикладі проведення тесту структури інтелекту Р.Амтхауера. Однак для оцінки актуального рівня шкільного розвитку можливе використання й інших аналогічних тестів, наприклад, ШТРРу.



Не многие умы гибнут от износа,

По большей части они ржавеют

От неупотребления.

К.Боуви
Короткий вступ перед виконанням тесту
- Повсякденне життя на кожному кроці пропонує нам приклади того, як при однаковій старанності люди досягають різних результатів у своїй діяльності. Різні результати діяльності не є випадковими, а залежать від здібностей . Тому їх значення при виборі професії є особливо великим . Здібностей існує дуже багато. Докладніше про це ми поговоримо після виконання вами пропонованих завдань, зробивши які, ви довідаєтеся про свої здібності. (У бесіді, що випереджає тестування, найбільш важливо переконати школярів, що тестові випробування потрібні не психологові, а , насамперед, самим учням. Необхідно пояснити, що інформація, одержана в ході тестування, буде повідомлена випробуваному конфіденційно, а вчителям або батькам – у знеособленій формі. У випадку відмови кого-небудь від тестування , психолог не в праві наполягати на цьому, а тим більш запрошувати адміністрацію школи. Краще, що можна зробити в цій ситуації – зайвий раз виявити повагу до особистості підлітка, підкресливши його право вирішувати питання про участь у випробуванні. Однак, при створенні вже на першому занятті недовіри, відмов від тестування практично не спостерігається.

1.Виконання тесту "Структура інтелекту Р.Амтхауера".

(Інструкції та тимчасові паузи пред'являються через магнітофон.) Час виконання – 90 хвилин.

Експериментатор пояснює учням , що питання можна задавати тільки після прочитаної інструкції та розбору наступних за нею прикладів. Під час виконання завдань запитувати ні про що не можна. У ході проведення тестування психолог контролює правильність запису в бланк для відповідей і стежить за своєчасним перегортанням учнями листків тестового зошита.
2.Кілька слів про мислення.
- У багатьох казках головному героєві доводиться відгадувати три загадки, щоб врятувати своє життя або одержати руку й серце прекрасної принцеси. Однією з самих важких загадок вважається така: "Що на світі швидше за все?" (Дати можливість учням відповісти на це питання.)

Розумний казковий герой відповідає: "Найшвидша - думка людська"

- Що ж таке "думка", "мислення" ?

- Чи треба спеціально вчитися думати ?

- Чи можна цьому навчитися ?

- Що відрізняє людину від всіх інших живих істот ?

(Володіння розумом, уміння думати). Можлива організація групової дискусії на цю тему . (Докладний зміст бесіди див. у книзі "Розвиваючі й коррекційні програми для робіт з молодшими школярами й підлітками", під ред.И.В.Дубровіної, Москва -Тула, 1994.)
3.Інтерпретація даних за тестом Р.Амтхауера.
Учням роздають бланки з таблицею результатів , за якими школярі самі будують графік, що відбиває їхню структуру інтелекту й вираженість здібностей.

Психолог інтерпретує результати . (Див. Керівництво до застосування тесту "Структура інтелекту Р. Амтхауера ".- Обнінськ :" Принтер", 1993", а також статтю М.К.Акимової та В.Т.Козлової "Аналіз індивідуальних особливостей мислення старшокласників за допомогою тесту структури нтелекту Р. Амтхауера" //Дитячий практичний психолог. - Обнінськ. „Листопад”, 1994, с.21-24.)


4. Бесіда про здібності.
Вступна частина

Бажано підкреслити, що в кожної людини є здібності, пояснити, навіщо необхідне тестування здібностей і як це може допомогти при виборі кар'єри (" Набільша помилка під час пошуку роботи – не знати, на що здатен. І це в такій області, від якої залежить ваше майбутнє благополуччя". Дейл Карнегі.)



Теоретичні відомості

- Що таке здібності?



Здібності - це те, що допомагає швидкому придбанню, закріпленню і ефективному використанню на практиці знань, умінь і навичок. Відомий психолог Борис Михайлович Теплов, довгий час вивчаючи цю проблему, дав таке визначення здібностям:

"По-перше,під здібностями розуміють індивідуально – психологічні особливості, що відрізняють одну людину від іншої. По-друге, здібностями називають не всі взагалі індивідуальні особливості, а лише такі, які мають відношення до успішного виконання якої – небудь діяльності чи багатьох діяльностей...

По-третє, поняття" здібність" не зводиться до тих знань, навичок або вмінь, які вже вироблені в даної людини".

Здібності бувають загальні, тобто такі, за допомогою яких людина може досягти успіху у всіляких видах діяльності( наприклад, розумові здібності, розвинену пам'ять).

На відміну від загальних здібностей бувають здібності спеціальні, які визначають успіхи людини в окремих видах діяльності (наприклад, музичні, математичні, спортивні).

Кожна людина має потенційні (сховані) можливості для розвитку здібностей. Вони стають реальними, коли під впливом вимог професійної праці складається система якостей ,завдяки якій досягається успіх у діяльності. Звідси ясно, що здібності дуже динамічні, рухливі.

В історії відомо безліч прикладів прояву здібностей до різних видів діяльності в ранньому віці.

Так, чудовий французький математик,засновник теорії груп Еварист Галуа,видатні заслуги якого визнані зараз вченими всього світу, прожив лише 20 років. Він не був вундеркіндом і при житті не домігся ніякої популярності. Першим вчителем Галуа стала його мати, розумна, добре освічена жінка. У віці 12 років він вступив до Королівського коледжу Луї – ле - Гран, у якому вчилися діти з родин, які належали до вищих кіл буржуазії. Викладачі відзначали "неабиякі здібності" свого вихованця . В 15 років Еварист віддає перевагу математиці. Швидкість, з якою він просувався вперед у цій науці, здавалася незвичайною. За словами одного з викладачів "він був одержим бісом математики".. . Напередодні расової дуелі Галуа правив свої математичні роботи. Цей вийнятково обдарований парубок залишив всього шістдесят написаних від руки сторінок, які відкрили світові ім'я математика Евариста Галуа.

- Які ще приклади раннього прояву здібностей ви знаєте? (М.Ю.Лермонтов, Вольфганг Моцарт.)


Здібості не залежать від віку. Ви довідалися про приклади прояву здібностей у ранньому віці. Ці випадки доводять, що здібності не є результатом тільки навченості, що їх розвиток припускає відповідні задатки.

Відомі приклади яскравого прояву здібностей й у літньому віці .Перша виставка картин Любові Михайлівни Майкової відбулася, коли їй було 87 років, малювати вона почала в 79, а до цього працювала в колгоспі й нікуди з села не виїжджала. За одну тільки зиму бабуся Люба намалювала 200 картин. Болгарським телебаченням зроблено двогодинний фільм про її творчість. "Чому Ви почали малювати тільки в 79 років, чому не раніше ?" –Любов Михайлівна не могла відповісти на це питання. Автор статті відповів за неї так : "Художник народжується й у череві матері, і на схилі віку свого. І ні що не може цьому перешкодити. Ніде . І ні в які часи” .

Виходить, нездатних людей немає. Важливо тільки відшукати в собі цю "родзинку" і розвивати її. Якщо за тестом структури інтелекту у вас не високі результати, якщо ви не виявили в собі розвинених словесних, математичних або просторових здібностей, не падайте у відчай! Швидш за все, у вас є інші здібності - музичні, художні, педагогічні. Або, можливо, ви - товариська, комунікабельна людина, у вас гарні організаторські здібності ? Або ви вмієте щось добре робити своїми руками ? Знайдіть, спробуйте, використайте будь – яку можливість, щоб розкрити нові грані свого внутрішнього світу, своїх здібностей .

Заняття 8. Тема: " У колі Айзенка " .



Мета:

- визначення типу темпераменту( за тестом Г. Айзенка);

- знайомство з поняттям " темперамент ";

- активізація процесу рефлексії

.

Необхідні матеріали : опитувальник Г. Айзенка, бланки для відповідей
Это я Господи!

Господи – это я!

Борис Слуцкий.

1. Вступна бесіда.
На початку бесіди психолог дає школярам коротке повідомлення про типологічні особливості особистості (темперамент). Підкреслюється, що не існує "гарних " і " поганих " властивостей темпераменту, що вони – природою надані і їх необхідно розуміти й враховувати у своєму поводженні й ставленні навколишніх. Не можна ігнорувати свої природні особливості при виборі кар'єри. Один з найвідоміших тестів для визначення темпераменту був розроблений англійським психологом Гансом Айзенком .

- Зараз кожний з вас одержить опитувальник Айзенка та бланк для відповідей. Майте на увазі, що досліджуються деякі ваші особистісні, а не розумові особливості, так що правильних або неправильних відповідей тут немає. Відповідаючи, звертайте увагу на такі слова як " часто " , " завжди " , " коли – небудь ", " ніколи ".



Примітка. Перед заповненням опитувальника Айзенка не слід давати визначення темпераменту й докладно розкривати " зміст” цього поняття, щоб не вплинути на результати тестування.
2. Проведення опитування.
У ході самостійної роботи учні можуть запитати, як відповідати на 1- е питання, тому що іноді вони люблять шум, а іноді ні . Ведучий відповідає , що правильно буде відповісти "так", якщо частіше в житті вони віддають перевагу шуму й пожвавленню людей навколо себе .

Учням іноді важко правильно відповісти на 45- е питання. Ведучий пояснює, що якщо їм важко відповісти "ні", то коли вони згодні з наведеним висловлюванням, тоді ставиться "плюс". Випробуваних нерідко бентежить питання 49. ( - Чи вважають тебе веселою й жвавою людиною ? ). Експериментатор пояснює, що в цьому випадку потрібно висловити свою думку , припущення. (- А як видумаєте? Якою людиною вас вважають друзі? - Ваша думка про це?)


3. Графічне зображення результатів. Знаходження "Крапки темпераменту" в "Колі Айзенка".
За "ключами" , які повідомляє психолог , учні знаходять значення кожної із трьох букв, зазначених у бланку: Л, Е, Н. Психолог пояснює зміст цих показників. За значеннями Е та Н будується "крапка темпераменту". Психолог інтерпретує показники шкал "інтроверсія - екстраверсія" (замкнутість, пасивність - товаристскість, активність), "емоційна

стабільність - нестабільність" (врівноваженість –неврівноваженість).


4. Висновок. Пояснення змісту поняття "темперамент".
Урок можна закінчити розповіддю про традиційну класифікацію темпераментів. У кожної людини є індивідуальні, дані при народженні особливості психіки. Даними від народження властивостями психіки характеризується темперамент.

Темпераментом називають сукупність природних, даних при народженні властивостей, що характеризують динамічні особливості протікання психічних процесів і поведінки людини, їх силу, швидкість виникнення, припинення й зміну. (Нємов Р. С : Загальні основи психології, стор. 333.)
Основними ознаками темпераменту є:

- сила-слабкість протікання нервових процесів ;

- врівноваженість реакцій на життєві впливи ;

- емоційна рухливість. (Пояснити.)
Вивчення темпераменту почалося кілька тисячоліть назад, у період до нашої ери. У той час виникла наївна теорія життєвих соків, відповідно до якої темперамент визначає один із чотирьох соків тіла: кров, слиз, жовта або чорна жовч. З цієї теорії мають походження назви типів темпераменту, що вживаються й у наші дні: холерик (від грецьк . слова "жовч"), сангвінік (від грецьк. слова "кров"), флегматик (від грецьк. слова" слиз"), меланхолік (від грецьк. слова "чорна жовч").

Далі в захоплюючій формі варто розповісти про чотири основні типи темпераменту, використовуючи в якості опори їх хрестоматійні визначення . Нижче вони приводяться повністю .



Холерик характеризується високим рівнем психічної активності, енергійністю дій, різкістю, стрімкістю, силою рухів, їх швидким темпом. Холерик схильний до різких змін настрою, запальний, нетерплячий, підданий емоційним зривам . При відсутності належного виховання недостатня емоційна врівноваженість може призвести до нездатності контролювати свої емоції у важких життєвих обставинах.

Сангвінік характеризується високою психічною активністю, працездатністю, швидкістю та жвавістю рухів,розмаїттям та багатством міміки, швидким темпом мови. Сангвінік прагне до частої зміни вражень, легко та швидко озивається на навколишні події, товариський. Емоції –переважно позитивні – швидко виникають і швидко зміняються. Сангвінік порівняно легко й швидко переживає невдачі.

Флегматик характеризується низьким рівнем психічної активності, повільністю, невиразністю міміки. Флегматик важко переключається з одного виду діяльності на інший і пристосовується до нових обставин. У флегматика переважає спокійний, рівний настрій. Почуття та настрої звичайно відрізняються сталістю. При несприятливих умовах у флегматика може розвинутися млявість, блідість емоцій, схильність до виконання одноманітних дій.

Меланхолік характеризується низьким рівнем психічної активності, уповільненістю рухів, стриманістю моторики та мови, швидкою стомлюваністю. Меланхоліка відрізняють висока емоційна сензитивність, глибина та стійкість емоцій при слабкому їх зовнішньому вираженні, причому переважають негативні емоції. При несприятливих умовах може розвинутися підвищена емоційна подразливість , замкнутість, відчуженість.

(Психологія. Словник. М., Політвидат, 1990.)



Заняття 9. Тема: "Формула " темпераменту ".



Мета:

- закріплення й поглиблення знань учнів про темперамент; аналіз впливу природного фактору на професійне становлення;

- розвиток навичок спілкування, сензитивності;

- активізація процессу рефлексії.


1.Вступ.
Учням пропонується згадати:

- Що таке темперамент ?

- У чому він проявляється ?

- Які традиційні ознаки темпераменту ?

Темперамент не слід плутати з характером, що представляє, собою сполучення найбільш стійких, істотних особливостей особистості. Доброта й жорстокість, лінощі та працьовитість, акуратність і неохайність – все це риси характеру. У його основі лежить темперамент.

Можна познайомити учнів із класифікацією типів вищої нервової діяльності за І.П.Павловим.


- Нестримний –процеси порушення та гальмування сильні, рухливі, але неврівноважені, властиві холерикам.

- Живий - процеси сильні, рухливі, врівноважені; властиві сангвінікам.

- Спокійний – процеси сильні, врівноважені, але мало рухомі; властиві флегматикам.

- Слабкий –процеси слабкі, неврівноважені, малорухомі ; властиві меланхолікам.


Примітка. Всі пояснення бажано проводити, користуючись схемою Айзенка, яка зображена на дошці або плакаті.
2. Пояснення нового.
Учням пропонується познайомитися з кожним типом темпераменту докладніше ( у розповіді необхідно приділити увагу сильним і слабким сторонам кожного типу темпераменту).

Природні особливості впливають на професійне становлення .Їх ігнорування може призвести до втрати інтересу до роботи , різного роду перевантаженням, а то й до нервових захворювань.

В професії умовно виділяють дві сторони – змістовну та динамічну. Змістовна сторона визначається набором необхідних знань, умінь та навичок, що висуває специфічні вимоги до особливостей людини. Ці особливості можуть формуватися в процесі праці. Вони піддаються вихованню та тренуванню.

Професія має ще й іншу сторону - динамічну.

Будь-яка робота жадає від людини певної швидкості, темпу виконання, уміння перемикатися з одного типу завдань на інший , концентрації уваги. У деяких професіях ці вимоги виступають на перший план, створюючи труднощі для їх оволодіння. Перелік таких професій невеликий, Але для їх одержання необхідно пройти спеціальний відбір . З огляду на це, психолог К.М.Гуревич запропонував класифікувати професії за ознакою їх абсолютної або відносної профпридатності.

Якщо професія висуває тверді вимоги до особливостей нервової системи людини та вимагає відбору, то її варто віднести до 1-ої групи – групи професій з абсолютною профпридатністю.

Якщо ж даною спеціальністю може опанувати практично будь-яка людина, то її можна віднести до 2-ої групи професій, що вимагають відносної профпридатності.

Ці групи називають професіями 1 та ІІ типів.

Переважною більшістю професій однаково успішно можуть опанувати люди з різними психофізіологічними особливостями. Але, навіть, при цьому потрібно враховувати свої природні властивості, щоб знайти найбільш підходящу спеціалізацію в рамках професії.

Отже, при виборі професії важливо враховувати свій тип темпераменту.



Сангвініку цікавіше займатися різноманітною роботою, де він постійно одержує нові завдання. Йому пасують професії, які передбачають часте та інтенсивне спілкування і організацію діяльності інших людей.

Холерику підходить циклічна робота, у якій чергуються періоди більших зусиль і спокійної діяльності.

Флегматику складніше, коли робота різноманітна, проте звичний режим не буде у нього викликати труднощі.

Меланхоліку підходить робота, що вимагає тонких ручних умінь. Йому протипоказані професії, пов'язані з несподіванками та складнощами.
3. Психологічний практикум. Визначення "формули" темпераменту. (Додатковий матеріал.)

- У більшості випадків в людях поєднуються риси всіх чотирьох типів темпераменту, одні з яких виражені сильніше, а інші - слабкіше. Тому можна говорити вже не про темперамент, а про "темпераментну структуру", що містить в собі всі типи. Щоб визначити її, вам потрібно виразити свою згоду ( високі бали 8-10, середні бали - 4, 5, 6, 7 ).

Важливо оцінити себе як можна об”єктивніше.

1. Перед якою-небудь важливою для мене подією я починаю нервувати.

2. Я працюю нерівномірно, уривками.

3. Я швидко переключаюся з однієї справи на іншу .

4. Якщо потрібно, я можу спокійно чекати.

5. Мені потрібні співчуття та підтримка, особливо при невдачах і труднощах.

6. З людьми рівними я нестриманий і запальний.

7. Мені не важко зробити вибір.

8. Мені не доводиться стримувати свої емоції, це виходить саме по собі.

Складіть кількість балів з питань, номери яких зазначені у формулах:

М=1+5=

Х=2+6=


З=3+7=

Ф=4+8=


Відповідні символи - М, З, X, Ф – запишіть у порядку зменшення їх значень.

Символи з однаковими значеннями запишіть один під іншим . Ви одержали так названу пріоритетну формулу, наприклад М X С Ф . Її власника в першу чергу характеризують меланхолійні риси (М), тому його умовно можна назвати меланхоліком. Слабкіше виражені ознаки холерика (X), сангвініка (З) та флегматика (Ф).

( Методика наведена в інтерпретації Е.Жарикова, Е.Крушельницького. Для тебе й про тебе. ,М, 1991, стор.23-27.)
4. Закріплення матеріалу. Розв”язування психологічних завдань.

"Визнач темперамент”.
А. - Згадаєте відомих літературних героїв, персонажів казок, мультфільмів і т.д.За допомогою "кола Айзенка" спробуйте визначити їх темперамент.

Можна запропонувати учням наступні варіанти:

- незворушний тугодум Собакевич (флегматик);

- непередбачуваний життєлюб Ноздрьов (сангвінік);

- імпульсивний ревнивець Отелло (холерик);

- вразливий романтик Гамлет (меланхолік)

або історичні особистості:

Крилов, Кутузов - флегматики;

Наполеон, Бомарше - сангвініки;

Суворов, Менделєєв, Пушкін, Петро 1 - холерики;

Ньютон, Гоголь, Чайковський - меланхоліки.

Б. - Спробуйте виконати психологічну вправу, у якій може виявитися ваш темперамент.

Учням пропонується продемонструвати природну реакцію в наступних ситуаціях (відповіді повинні бути спонтанними, щоб школярі дійсно не витрачали час на обмірковування, а реагували швидко, як вони б вчинили насправді ):

- Вчитель говорить, що ваш одяг не відповідає зовнішньому вигляду учня. Ви говорите вчителю...

- Товариш продовжує займати вас розмовою, а ви хочете піти. Ви говорите...

- Люди , що сидять позад вас у кінотеатрі, заважають вам голосною розмовою. Ви звертаєтеся до них...

(Завдання виконують всі бажаючі. )

Дану вправу можна обговорити ,використовуючи питання:

- Які властивості темпераменту виявилися в кожного учасника при відповідях?

- Порівняєте дані спостереження з результатами тестування.

- Чи збігаються вони? Якщо ні, то чому?

- Чи можуть в цій вправі виявитися такі якості особистості, як вихованість, загальна культура, звички і т.д.?

Заняття 10. Тема: " Світ професій і твоє місце в ньому ".



Оглядова психологічна класифікація професій за Е.А.Климовим.
Мета:

- побудова класифікації професій у процесі еврістичної бесіди; повторення класифікації К.М.Гуревича ( професії з абсолютної та відносної профпридатності );

- складання "формули" своєї майбутньої професії (або професії-мрії);

- активізація процессу рефлексії: розв”язання психологічних завдань (розгадування професій за формулою ).


Необхідні матеріали : книга Е.А.Климова "Развивающийся человек в мире профессий ", Обнинск, 1994.
Удовольствие пролетит – оно себе

Труд оставит след долгой радости – он другим

Д.И.Менделеев.
1. Вступна бесіда.
На наших заняттях ви вже багато дізналися про себе. Хтось підтвердив свої припущення, знання, для когось відомості про свої психологічні особливості були несподіваними. Процесс самопізнання нескінченно захоплюючий, складний... Згадайте, які сторони особистості ми намагалися освітити на наших уроках ?

- Самооцінка (" Хто я ? ", " Моя лінія життя ".).

- Інтереси ( анкета оптанта ).

- Схильності (анкета оптанта ).

- Мотивація (анкета оптанта) .

- Професійні наміри ( анкета оптанта ).

- Професійні переваги (опитувальник Голланда ).

- Рівень розумового розвитку, загальні здібності ( тест Р.Амтхауера ).

- Темперамент ( тест Г.Айзенка ).

Але всі ці знання ні до чого, якщо їх не використовувати, не застосовувати в житті.

Однак, цього не достатньо, щоб вибрати вірну дорогу в пошуках свого покликання. Необхідно навчитися орієнтуватися в професійному просторі.

Ви вже знаєте одну із систем. Згадайте її ( абсолютна та відносна профпридатність ).

Для розрізнення та " примірювання" кожною людиною до себе різних професій корисна їх чотириярусна оглядова класифікація.

Спробуємо самостійно скласти і заповнити схему "Класифікація професій". (Далі проводиться бесіда з учнями у формі діалогу , з використанням прийомів "мозкового штурму", підтримується кожне висловлювання школярів і розвивається в потрібному напрямку.)


2. Побудова класифікації.
- Як ви вважаєте, скільки всього професій налічується у світі ? ( Більше 40 тисяч )

- За якими ознаками їх можна систематизувати ?

- Які компоненти має будь-яка професійна праця?

Для підказки, для того, щоб направити міркування учнів у потрібне русло,можна зобразити на дошці " 5-поверхову піраміду", 4 ” нижніх поверхи" якої мають заповнити школярі разом з психологом . Після цього на останньому, 5 – му "поверсі" (ярусі), кожний повинен вивести "формулу" своєї професії.

Заповнення нижнього ярусу "Типи професій" можна розпочати з запитання:
"Людина-природа"(П).

- Що загального в таких професіях як агроном, зоотехнік, ветеринар , мікробіолог ? ( Представники цих професій мають справу з рослинними і тваринними організмами та умовами їх існування.)


В 1-у клітинку нижнього ярусу вписуються приклади професій типу "Людина-природа",

"Людина~техніка"(Людина та нежива природа) (Т).

Наведіть приклади професій, у яких предметом праці є техніка або нежива природа ?( Слюсар, технік, інженер, геолог ).


"Людина-людина"(Л).

Предметом інтересу, розпізнання, обслуговування, перетворення тут є соціальні системи, співтовариства, групи населення, люди різного віку.

Наведіть приклади .(Продавець, вчитель, лікар, перукар і т.д.)
" Людина знакова система " (3) .

Що спільного в професіях "програміст", "перекладач", "кресляр", "мовознавець" ? (Предметом їх праці є природні та штучні мови, цифри, символи, формули, тобто різні знакові системи .)


" Людина – художній образ ". (ХО)

Що поєднує професії художника, актора, музиканта ? ( Вони мають справу з явищами, фактами художнього відображення дійсності. )


Примітка. Якщо учням важко самим визначити типи професій, можна не називати їх повністю, а запропонувати вгадати за початковими буквами : П, Т, Л, 3, XО.

Подібним чином заповнюються 2, 3 та 4 яруси "піраміди".


3. Визначення "формули" професії. Закріплення матеріалу.
У верхньому , 5-ому ярусі піраміди запишіть "формулу" своєї професії. Для цього рухайтеся послідовно з нижнього, 1-го ярусу (ви тільки що визначили ваш тип майбутньої професії ) до 4-го. Вибирайте той сектор, який вам найбільше подобається ( і, що важливо, відповідає кожному попередньому ).

Необхідно застерегти учнів від можливих помилок .Наприклад, перша літера формули X (художній образ), а третя - М, тобто невідповідність предмету та засобів праці.) За бажанням учні пишуть на дошці формули професій, а клас вгадує ці професії.



Заняття 11. Тема: "Стратегія професійного вибору".



Мета:
- навчання стратегії вибору професії; аналіз можливих помилок при виборі кар'єри;

- інформування про ринок праці даного й прилеглого регіонів, про можливості одержання професії у наявних навчальних закладах;

- виконання практичних завдань, що сприяють активізації самоаналізу, підвищенню ефективності й усвідомленості професійного вибору.
Необхідні матеріали: довідники для вступників у професійні заклади міста , області, найближчих центрів .
Примітка. При проведенні всіх етапів дана тема може розкриватися не на одному, а на двох заняттях.
Прямо только вороны летают.

Народная мудрость.
1.Вступ. Навчання стратегії вибору.
- Для того щоб правильно вибрати професію, необхідно враховувати 7 фак- торів.- Як ви думаєте, що це за фактори ? ( Як правило, учні називають 3 -4 варіанти, які записуються на дошці, а потім доповнюються. Бажано стимулювати школярів за допомогою запитань, щоб вони назвали всі фактори самостійно.)
Схема побудови професійного образу майбутнього:

1. Далека професійна мета ( мрія ).

2. Ближня професійна мета ( як етапи й шляхи досягнення далекої мети ).

3. Знання себе ( знання своїх можливостей для досягнення далекої та особливо ближньої мети ).

4. Знання шляхів підготовки до досягнення мети ( особливо ближньої ) та способів роботи над собою.

5. Реальна підготовка до професії ( практична реалізація планів ).

6. Запасні варіанти кар'єри, їх ієрархія як способи руху до далекої мети. Можливі випадки, коли резервний варіант не збігається з далекою метою та розглядається як самостійний шлях.

7. У випадку явної невідповідності своїх можливостей обраній меті , інший професійний вибір.

( Обговорюється кожний з факторів. Учні повинні зіставити вказані моменти з тією картиною, яка існує в них на сьогоднішній день.)


  1. Помилки, що супроводжують вибір професії.

Обговорюються помилки, що супроводжують вибір професії:

1) захоплення тільки зовнішньою стороною професії без врахування її "мінусів";

2) вибір професії з міркувань престижності ( популярності ) у суспільстві;

3) тільки на підставі високої оплати праці;

4) під впливом найближчого оточення, без особливих власних бажань;

5) ототожнення навчального предмету з професією;

6) переніс позитивного відношення до людини – представника тієї або іншої професії на саму професію ;

7) вибір професії "за компанію " із друзями;

8) невміння ( без врахування індивідуальних особливостей ) розібратися у своїх особистісних якостях ( нахили, здібностях, підготовленості );

9) незнання або недооцінювання своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії;

10) забобони щодо деяких важливих для суспільства професій, заняття яки- ми іноді вважаються не вартими , непристойними ("торгаші", "фотомодель" ).


3 . Інформація про стан ринку праці, про професійний навчальний простір регіону.

а) Активні форми роботи. Бесіда.

- Як ви вважаєте, скільки професій можна одержати в нашому місті ? Можна влаштувати гру – змагання "Хтo перелічить найбільшу кількість професій ? "

- Які професійні навчальні заклади нашого міста ви знаєте ?

( Відповіді записуються на дошці, по ходу пояснюється різниця між науково-дослідними інститутами й навчальними закладами, тому що учні часто плутають ці поняття.)

Можна запитати учнів про розуміння значення деяких слів, необхідних під час обговорення теми занять, таких, наприклад, як "ліцей", "менеджер", "бакалавр".
б) Самостійна робота учнів.

Можна роздати старшокласникам довідники для вступників у навчальні заклади. Потім провести опитування з метою з'ясування, наскільки засвоєна інформація.

Наприкінці заняття психолог відповідає на питання.
4. Закріплення матеріалу. Опитування.
- Чи кожна людина при бажанні може домогтися успіхів у будь – якій обраній діяльності ?

- Які вимоги пред'являє до людини та або інша професія ?

- Що допомагає в оволодінні обраною професією, а що може перешкодити ? - Які професії неможливі без професійного відбору ?

- Що необхідно враховувати при ухваленні рішення про свій вибір ?

( Правильно побудована бесіда спонукає учнів ще раз глянути на світ професій, обміркувати майбутній вибір.)

Заняття 12. Тема: " Твої перспективи ".


(Самоаналіз готовності до професійного старту.)
Мета:

- підведення підсумків , перевірка ступеню засвоєння теоретичної інформації, результативності діагностичного й інформаційного блоків програми;

- навчання школярів самостійному складанню психологічних рекомендацій;

- активізація процессу рефлексії.


Необхідні матеріали: зведені таблиці даних по класу в цілому, тестові контрольні завдання, карти "Твої перспективи ".
Ни я ни кто другой

не может пройти эту дорогу за вас,

Вы должны пройти ее сами.

Уолт Уитмен

1.Вступ

1. Учням пропонується згадати матеріал, що пройшов за весь цикл занять.

2. Заповнення карти "Твоя перспектива". Складання психологічних рекомендацій.

Учням пропонується заповнити карту "Твої перспективи", узагальнити, проаналізувати одержані відомості про себе, про професійний світ. На їх підставі зробити власні висновки про усвідомленість первісного профвібору та скласти рекомендації на майбутнє.
Пояснення.

При свідомому виборі кар'єри необхідно враховувати:
- інтереси ( виборчу спрямованість особистості на певні області пізнання );

( Важливо відзначити , що професійними вважаються інтереси, які пов'язані з життєвими професійними планами.)



- схильності ( схильність, потреба займатися певною роботою );

- здібності (індивідуально – психологічні особливості особистості , що є умовою успішного виконання якої – небудь продуктивної діяльності );

- мотиви (спонукальні причини до якої-небудь дії );

- готовність (придатність до чого-небудь );



- можливості (засоби, умови, обставини, необхідні для чого-небудь);

- природні особливості ( темперамент );

- здоров'я;



- потреби суспільства в обраній професії.

Примітка. Пункти 1-7 оцінюються за анкетою оптанта (хоча деякі фактори можуть змінитися в школярів у процесі занять), опитувальнику Голланда, тесту Р.Амтхауера, тесту Г . Айзенка. Восьмий пункт ( медичний аспект ) заповнюється на підставі подань учнів про своє здоров'я .Дев'ятий пункт пов'язаний з актуальним станом ринку праці. Усвідомленим можна вважати вибір, що побудований з урахуванням всіх дев'яти пунктів!

При заповненні карти "Твої перспективи" учні працюють самостійно. Психолог надає їм індивідуальну допомогу, допомагає зрівняти, зіставити дані діагностики й професійні наміри, зробити висновки.



При підготовці матеріалів були використані:

Методичні рекомендації Державного центру зайнятості, Дніпропетровського обласного центру зайнятості;


сайти Інтернету: http://gymn174.iatp.by





Каталог: uploads -> editor -> 2381 -> 97572 -> sitepage 108 -> file
editor -> Неуспішні діти Чому дитина погано вчиться?
editor -> Прийоми роботи з девіантними дітьми Індивідуальний педагогічний вплив
editor -> Швидка психологічна допомога у знз допоможемо разом! м. П’ятихатки 2014 зміст
editor -> «Система роботи соціального педагога щодо профілактики негативних явищ в учнівському середовищі»
97572 -> Поради щодо спілкування
97572 -> Матеріали групових консультацій
file -> Цікава психологія Абетка кольорів
file -> Труд избавляет нас От трех великих зол: Скуки, порока и нужды. Вольтер Професія

Скачати 468.53 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка