нізмів, повагу до людей; продовжити роботу з розвитку інтересу до
біології
ОБЛАДНАННЯ:таблиці, конверти, картки – завдання,ромашка Блума, набір слів для схеми,малюнки тварин трьох класів,таблиці.
ТИП УРОКУ:узагальнення та систематизації знань
МЕТОДИ, ФОРМИ, ПРИЙОМИ:інсценування( рольова гра),опорні слова, продовж речення, диктант, робота впарах, ромашка Блума, ланцюжок, вправа на аналогію,кросворд, декламування віршів, робота з таблицями.
МІЖПРЕДМЕТНІ ТА ВНУТРІПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: екологія, народознавство, ботаніка, економіка
ХІД УРОКУ.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ НАСТРІЙ.
Добрий день! Я вітаю вас із ще одним чудовим днем. Ви, звичайно, можете заперечити: день похмурий, на вулиці зима. Тому поясню: я хочу, щоб цей день зробив чудовим ваш і мій настрій, нашу спільну продуктивну працю.
А працювати будемо сьогодні над темою,яку вивчаємо ось уже декілька уроків.Давайте згадаємо, що ми вивчаємо.
Сьогодні у нас останній урок з теми – підсумковий.
2.МОТИВАЦІЯ УРОКУ.
Народна мудрість стверджує, що «немає не талановитих людей, а є люди, які займаються не своєю справою». Наш урок допоможе кожному розкрити свої таланти. Уже заради цього слід вивчати цю тему, а ще заради того, щоб дізнатися щось нове про природу, частиною якої ми є.Мені дуже хочеться, щоб вам було цікаво й щоб цей урок надовго залишився у вашій пам’яті. Тому урок буде незвичайний: трохи казки, трохи вистави, які чер- гуватимуться з ярмарком знань. Ярмарок – це торг, тут будуть ряди, де ми робитимемо зупинки. На ярмарку платять гроші. У нас теж будуть продавці – це ви, а я буду покупцем, і за ваші знання я буду платити вам валютою, яку ви складатимете в конвертики, що лежать у кожного на парті (це ваш рахунок, який пізніше покладете в банк знань, за що й отримаєте відповідні бали з тематичної атестації)
3.ОСНОВНА ЧАСТИНА
Жили собі на землі три великі народи.За чисельністю не було їм рівних, бо нараховували вони більше 1 млн.людей. Кожен народ мав свого правителя.
КРУСТ. Мій народ ,Ракоподібні, підкорив водне середовище
АРАХНІД.Мій народ ,Павукоподібні, проживає переважно на суходолі.
ІНСЕКТА.Мій народ, Комахи, немає собі рівних за кількістю видів
РАЗОМ: ВІТАЄМО ВАС.
Жили вони в мирі та злагоді. Та одного разу щось трапилося поміж ними. І почали вони ворогувати, виясняти, хто з них найголовніший, хто особи- вий.
КРУСТ. Ми кращі, ми найголовніші. Ми повинні займати панівне станови- ще.
Чому? Спробуємо допомогти Крусту. Як вони пристосовані до навколишнього середовища?
ЗУПИНКА №1. ОПОРНІ СЛОВА
На кожному столі лежать написані опорні слова. Ви повинні назвати ці слова й пояснити детальніше по черзі риси пристосованості рака до життя у воді. (зябра, очі, вусики, щелепи, ногощелепи, ходильні ноги, клешні, хвостовий плавець, черевні ніжки, покрив)
1.З допомогою зябер відбувається газообмін між організмом і водним середовищем: вбирається розчинений у воді кисень, а виділяється вуглекис- лий газ
2.На рухомих стебельцях по обидва боки шипа знаходяться складні (фасет- кові) очі. Зір у рака мозаїчний
3.Вусиків дві пари – органи дотику та нюху
4.Пара верхніх і дві пари нижніх шелеп служать для подрібнення їжі.
5. Три передні пари з восьми грудних кінцівок (ногощелепи) беруть участь у живленні.
6.Решта п’ять пар грудних кінцівок – ходильні ноги – забезпечують рух уперед.
7.Три перші пари ходильних ніг закінчуються клешнями – це орган захисту й нападу.
8. Шоста пара черевних кінцівок і анальна лопать утворюють хвостовий плавець, з допомогою якого рак плаває назад.
9.З п’яти пар черевних плавальних ніжок перші дві пари беруть участь у розмноженні
І так би ці народи сперечалися довго, якби до них не спустилася всемогутня цариця Членистоногих Артропода.
АРТРОПОДА: Зупиніться ,мої вірні народи. Послухайте, що вам скаже ваша Артропода. Усі ви маєте свої ознаки. Вони характеризують вас як окремі класи, але всі ви діти природи і як багато у вас спільного.
ЗУПИНКА №4 РОМАШКА
Відірвати зайву пелюстку ромашки, яка проноситься між рядами, залишивши тільки ті, що характеризують тип Членистоногі.
АНТРОПОДА: Що скажете? Чи не брати ми? Чи варто ворогувати?
ІНСЕКТА: Так, ми брати й повинні допомагати один одному.
АРАХНІДА. Ми мешканці однієї планети
КРУСТ.У нас спільне майбутнє.
Хоча мова йде про Членистоногих, людям теж треба жити в мирі та знаходити спільні риси й інтереси.
ЗУПИНКА №5 ОДИН ЗА ВСІХ, УСІ ЗА ОДНОГО (РОБОТА В ГРУПАХ)
Завдання.З опорних слів скласти схему «Органи грудного відділу комах» і по ній розказати один одному в групі.Потім кожна група витягає картку( одну з чотирьох): «Учитель»- учитель вибирає кому відповідати; «Вибір» - група вибирає кому відповідати; «Довіра» - учитель виставляє оцінки, які постави- ла група; «Екзамен» - відповідають усі.
ОПОРНІ СЛОВА:груди, три сегменти, передньогруди, середньо груди, задньо груди, пара ніг, кігтики, присоски, передня і задня пара крил, жорсткі над- крила, жилки, нерви, трахеї, щілини, гемолімфа.
ЗУПИНКА №6 ТВАРИННИЙ ЄРАЛАШ
До кожної парти прикріплений малюнок тварини типу Членистоногі. Малю нок має номер.
Завдання : на аркуші поставити номер малюнка, вид тварини, клас і віддати аркуш АРАХНІДІ, КРУСТУ чи ІНСЕКТІ, відповідно до якого класу належить цей вид.(За правильність учні отримують валюту)
ЗУПИНКА №10 ПОЕЗІЯ Подорож «Екологічною стежиною» - на стенді малюнки членистоногих. Учні зачитують загадки, а інші відгадують.Тоді показують цю тварину, яку відгада ли.
Є у лісі хата, там кімнат багато, Там живе отара добрих санітарів
Чому павук – хрестовик майже кожної ночі заново плете ловчу сіть, навіть тоді, коли вона залишається неушкодженою?
Чому в павутину павука – хрестовика майже ніколи не потрапляють лускокрилі?
Чому камінь вростає в землю?
Як бджоли дізнаються про те, що десь з’явилося багато нектару?
КРУСТ:отже, ми – частина природи
АРАХНІДА:ми маємо право на існування
ІНСЕКТА:і це треба пам’ятати людям
АРТРОПОДА:чому ж людина не віддячує нам, а, навпаки, ставиться не вельми правильно?
Шановні Членистоногі, ми, люди, визнаємо свою провину перед природою. Але ми вже намагаємося виправити свої помилки. Деякі види занесені до Червоної книги. Людина також створила науки, які вивчають Членистоногих.
ЗУПИНКА № 13 КРОСВОРД
Наука, що вивчає Ракоподібних (Карцинологія)
Наука, що вивчає Павукоподібних (Арахнологія)
Наука, що вивчає Комах (Ентомологія)
Наука, що вивчає поведінку тварин (Етологія)
Наука про тварин (Зоологія)
Наука, що вивчає взаємозв’язки між живими організмами й довкіллям (Екологія)
Людино, розумно істото, до тебе звертаємось ми, бо гинемо. гинемо, гинем! Будь-ласка, ти нас збережи! Хай будуть в нас чисті джерела, рослини, тварини, птахи. Людино, людино, людино, будь- ласка, ти нас збережи!
ЗУПИНКА №14 БАНК
На доброму ярмарку ми побували,
Одні продавали, другі купували
Завдання і тести ми всі розв’язали
Кмітливість і спритність свою показали
А тепер діти,здайте свої рахунки – конверти в Банк і я відповідно до вашої валюти виставлю вам оцінку з тематичної атестації.
До побачення. Дякую за активну участь, творчу працю.