Членистоногі найбільш високоорганізовані безхребетні тварини



Скачати 136.61 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір136.61 Kb.
БІОЛОГІЯ 8 КЛАС УРОК № ДАТА

ТЕМА: Членистоногі – найбільш високоорганізовані безхребетні тварини.

МЕТА: узагальнити, поглибити, закріпити, оцінити знання учнів з теми;

Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до живих орга-

нізмів, повагу до людей; продовжити роботу з розвитку інтересу до

біології

ОБЛАДНАННЯ:таблиці, конверти, картки – завдання,ромашка Блума, набір слів для схеми,малюнки тварин трьох класів,таблиці.

ТИП УРОКУ: узагальнення та систематизації знань

МЕТОДИ, ФОРМИ, ПРИЙОМИ:інсценування( рольова гра),опорні слова, продовж речення, диктант, робота впарах, ромашка Блума, ланцюжок, вправа на аналогію,кросворд, декламування віршів, робота з таблицями.

МІЖПРЕДМЕТНІ ТА ВНУТРІПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: екологія, народознавство, ботаніка, економіка

ХІД УРОКУ.

  1. ПСИХОЛОГІЧНИЙ НАСТРІЙ.

Добрий день! Я вітаю вас із ще одним чудовим днем. Ви, звичайно, можете заперечити: день похмурий, на вулиці зима. Тому поясню: я хочу, щоб цей день зробив чудовим ваш і мій настрій, нашу спільну продуктивну працю.

А працювати будемо сьогодні над темою,яку вивчаємо ось уже декілька уроків.Давайте згадаємо, що ми вивчаємо.

Ми вивчаємо:

Надцарство – Еукаріоти

Царство – Тварини

Під царство – Багатоклітинні

Тип – Членистоногі

Сьогодні у нас останній урок з теми – підсумковий.

2.МОТИВАЦІЯ УРОКУ.

Народна мудрість стверджує, що «немає не талановитих людей, а є люди, які займаються не своєю справою». Наш урок допоможе кожному розкрити свої таланти. Уже заради цього слід вивчати цю тему, а ще заради того, щоб дізнатися щось нове про природу, частиною якої ми є.Мені дуже хочеться, щоб вам було цікаво й щоб цей урок надовго залишився у вашій пам’яті. Тому урок буде незвичайний: трохи казки, трохи вистави, які чер- гуватимуться з ярмарком знань. Ярмарок – це торг, тут будуть ряди, де ми робитимемо зупинки. На ярмарку платять гроші. У нас теж будуть продавці – це ви, а я буду покупцем, і за ваші знання я буду платити вам валютою, яку ви складатимете в конвертики, що лежать у кожного на парті (це ваш рахунок, який пізніше покладете в банк знань, за що й отримаєте відповідні бали з тематичної атестації)

3.ОСНОВНА ЧАСТИНА

Жили собі на землі три великі народи.За чисельністю не було їм рівних, бо нараховували вони більше 1 млн.людей. Кожен народ мав свого правителя.

КРУСТ. Мій народ ,Ракоподібні, підкорив водне середовище

АРАХНІД.Мій народ ,Павукоподібні, проживає переважно на суходолі.

ІНСЕКТА.Мій народ, Комахи, немає собі рівних за кількістю видів

РАЗОМ: ВІТАЄМО ВАС.

Жили вони в мирі та злагоді. Та одного разу щось трапилося поміж ними. І почали вони ворогувати, виясняти, хто з них найголовніший, хто особи- вий.

КРУСТ. Ми кращі, ми найголовніші. Ми повинні займати панівне станови- ще.

Чому? Спробуємо допомогти Крусту. Як вони пристосовані до навколишнього середовища?

ЗУПИНКА №1. ОПОРНІ СЛОВА

На кожному столі лежать написані опорні слова. Ви повинні назвати ці слова й пояснити детальніше по черзі риси пристосованості рака до життя у воді. (зябра, очі, вусики, щелепи, ногощелепи, ходильні ноги, клешні, хвостовий плавець, черевні ніжки, покрив)

1.З допомогою зябер відбувається газообмін між організмом і водним середовищем: вбирається розчинений у воді кисень, а виділяється вуглекис- лий газ

2.На рухомих стебельцях по обидва боки шипа знаходяться складні (фасет- кові) очі. Зір у рака мозаїчний

3.Вусиків дві пари – органи дотику та нюху

4.Пара верхніх і дві пари нижніх шелеп служать для подрібнення їжі.

5. Три передні пари з восьми грудних кінцівок (ногощелепи) беруть участь у живленні.

6.Решта п’ять пар грудних кінцівок – ходильні ноги – забезпечують рух уперед.

7.Три перші пари ходильних ніг закінчуються клешнями – це орган захисту й нападу.

8. Шоста пара черевних кінцівок і анальна лопать утворюють хвостовий плавець, з допомогою якого рак плаває назад.

9.З п’яти пар черевних плавальних ніжок перші дві пари беруть участь у розмноженні

10.Покрив – це хітинова кутикула, просякнута кальцій карбонатом, що надає міцності, виконує захисну функцію

(за відповіді учні отримують валюту – вирізані квадрати,трикутники різного кольору)

АРАХНІДА. Ні, першість буде за нами. Ніхто не схожий на нас. Ми найго- ловніші!

  • Чим же вони не схожі?

ЗУПИНКА №2 ПРОДОВЖИ РЕЧЕННЯ

Вчитель називає риси пристосованості , а учні з першої групи продовжу- ють речення про ракоподібних,а учні з другої групи – про павукоподібних.

РИСИ ПРИСТОСУВАННЯ

РАКОПОДІБНІ

ПАВУКОПОДІБНІ

1.Живуть переважно

У воді

На суходолі

2.Ходильних ніг

П’ять пар

Чотири пари

3.Ходильні ноги

Риють нірки

Плетуть ловчі сітки

4.За способом живлення майже всі

Сапротрофи , фітотро фи

Хижаки

5.Перетравлення їжі

Внутрішнє

Поза організмом

6.Захоплюють їжу

Клешнями

Хеліцерами

7.Вусиків

Дві пари

Жодної

8.Черевні ніжки

Шість пар

Відсутні

9.Покрив має

Кальцій карбонат

Воскоподібну речовину

10.На задній частині черевця

Хвостовий плавець

Три пари павутинних бородавок

11.Органи дихання

Зябра

Пара легеневих мішків

(учні отримують валюту)

ІНСЕКТА.Як би не так! Геть з нашого шляху! Ми господарі, і тільки ми!

  • А в чому ж ваша перевага?

КОМАХИ: нас багато! Нас не подолати! Ми всюди!

ЗУПИНКА №3 ЦИФРОВИЙ ДИКТАНТ (РОБОТА В ПАРАХ)

(на аркушах учні пишуть номери ознак класу Комахи, а потім кладуть кожен у свій конверт)

  1. Тіло має голово груди й черевце

  2. Черевце сегментоване, по парі дихалець

  3. Мають три пари ніг

  4. Мають чотири пари ніг

  5. Тіло має голову, груди і черевце

  6. На голові є ногощелепи

  7. Два фасетні ока

  8. Повітря надходить через дихальця і трахеї

  9. Дві пари вусиків: довгі й короткі

  10. Більшість мають крила

11.Заселили різні середовища

12.Пара вусиків

13.Вусиків немає

14. Є хвостовий плавець

Відповідь :2. 3.5.7.8.10.11.12 (взаємоперевірка)

І так би ці народи сперечалися довго, якби до них не спустилася всемогутня цариця Членистоногих Артропода.

АРТРОПОДА: Зупиніться ,мої вірні народи. Послухайте, що вам скаже ваша Артропода. Усі ви маєте свої ознаки. Вони характеризують вас як окремі класи, але всі ви діти природи і як багато у вас спільного.

ЗУПИНКА №4 РОМАШКА

  • Відірвати зайву пелюстку ромашки, яка проноситься між рядами, залишивши тільки ті, що характеризують тип Членистоногі.

1.Залози виділяють слиз

2.Двобічна симетрія тіла

3. Зовнішній хітиновий скелет

4. Ведуть прикріплений спосіб життя

5. Відділи тіла:голова, нога, тулуб

6. Тіло утворене із сегментів

7. Сегменти неоднакові й утворюють відділи тіла

8.Кінцівки складаються із члеників

9.Мають джгутики

10. Первинна порожнина тіла

11. Періодичне линяння

12. Тіло несегментоване

13.Статевий диморфізм

14. Незамкнена кровоносна система

15.Є шкірно – мускульний мішок

Відповідь : 2.3.6.7.8.11.13

АНТРОПОДА: Що скажете? Чи не брати ми? Чи варто ворогувати?

ІНСЕКТА: Так, ми брати й повинні допомагати один одному.

АРАХНІДА. Ми мешканці однієї планети

КРУСТ.У нас спільне майбутнє.

Хоча мова йде про Членистоногих, людям теж треба жити в мирі та знаходити спільні риси й інтереси.

ЗУПИНКА №5 ОДИН ЗА ВСІХ, УСІ ЗА ОДНОГО (РОБОТА В ГРУПАХ)

Завдання.З опорних слів скласти схему «Органи грудного відділу комах» і по ній розказати один одному в групі.Потім кожна група витягає картку( одну з чотирьох): «Учитель»- учитель вибирає кому відповідати; «Вибір» - група вибирає кому відповідати; «Довіра» - учитель виставляє оцінки, які постави- ла група; «Екзамен» - відповідають усі.

ОПОРНІ СЛОВА:груди, три сегменти, передньогруди, середньо груди, задньо груди, пара ніг, кігтики, присоски, передня і задня пара крил, жорсткі над- крила, жилки, нерви, трахеї, щілини, гемолімфа.

ЗУПИНКА №6 ТВАРИННИЙ ЄРАЛАШ

До кожної парти прикріплений малюнок тварини типу Членистоногі. Малю нок має номер.

Завдання : на аркуші поставити номер малюнка, вид тварини, клас і віддати аркуш АРАХНІДІ, КРУСТУ чи ІНСЕКТІ, відповідно до якого класу належить цей вид.(За правильність учні отримують валюту)

ЗУПИНКА №7 ПОЄДНАЙ ЦИФРУ З ЛІТЕРОЮ




А

Б

В

Г

Д

1.

ЗМІШАНА

ЖИРОВЕ ТІЛО

НЕЗАМКНЕНА

ГОРМОНИ

ЗАЛОЗИ ВНУТ РІШНЬОЇ СЕКРЕЦІЇ

2.

ПАРА ЗЕЛЕНИХ ЗАЛОЗ

ПАРА ЛЕГЕНЕ- ВИХ МІШКІВ

У КОМАХ

ПАВУКОПОДІБ НІ

РАКОПОДІБНІ

3.

ВТОРИННА

ПАРА ВИДІЛЬ- НИХ СУДИН

ЗЯБРА

ТРАХЕЇ

ЗАМКНЕНА

4.

КЛІЩІ

НЕМАЄ

РЕФЛЕКС

УМОВНІ

БЕЗУМОВНІ

5.

РЕЦЕПТОРИ

ВУСИКИ

ГЕМОЛІМФА

Є

ПЕРВИННА



  1. Порожнина тіла

  2. Пухка сполучна тканина

  3. Органи виділення рака

  4. Органи дихання павукоподібних

  5. Кровоносна система Членистоногих

  6. Біологічно активні речовини

  7. Виконує транспортну функцію

  8. Передній відділ головного мозку побудований складніше у…

  9. Наявність серця

  10. Чутливі утвори комах

ВІДПОВІДЬ: 1 – А, 1 – Б, 2 – А, 3 – Г, 1 – В, 1 – Г, 5 – В, 2 –В, 5 – Г, 5 – А.

ЗУПИНКА №8 ЛАНЦЮЖОК

Учні отримали картки з органами травної системи.

ЗАВДАННЯ: викласти на дошці у правильній послідовності назви органів травної системи. За правильне місце учень отримує валюту.

  1. Рослини , тварини 9. Цідильний відділ шлунка

  2. Клешні 10. Сітка

  3. Ротовий отвір 11.Середній кишечник

  4. Слинні залози 12. Печінка

  5. Глотка 13. Всмоктування

  6. Стравохід 14. Задній кишечник

  7. Жуйний відділ шлунка 15. Неперетравлені рештки

  8. Зубчасті пластинки 16. Анальний отвір

ЗУПИНКА №9 ЗНАЙДИ ЗВ’ЯЗОК

ЗАВДАННЯ: з кожного стовпчика взяти по слову

1.Травна система

9.Диморфізм

17.Газообмін

2.Дихальна система

10.Гемолімфа

18.Складні форми пове- дінки

3.Кровоносна система

11.Гормони

19.відмінність самки від самця

4.Видільна система

12.Кутикула, м’язи

20.У середину кишел- ника

5.Нервова система

13.Печінка

21.Транспортна, захисна

6.Статева система

14. Головний мозок

22.Продукти розпаду

7.Опорно – рухова система

15.Трахнї

23.Опора, рух

8.Залози внутрішньої секреції

16.пара зелених залоз

24.Регуляція процесів життєдіяльності

ВІДПОВІДЬ: 1 – 13 -20, 2 – 15 – 17, 3 – 10 – 21, 4 – 16 – 22, 5 – 14 – 18, 6 – 9 – 19, 7 – 12 – 23, 8 – 11 – 24. - відповіді на аркушах учні кладуть у конверти

ЗУПИНКА №10 ПОЕЗІЯ Подорож «Екологічною стежиною» - на стенді малюнки членистоногих. Учні зачитують загадки, а інші відгадують.Тоді показують цю тварину, яку відгада ли.

Є у лісі хата, там кімнат багато, Там живе отара добрих санітарів

Ти цю хату не чіпай, санітарам спокій дай. (Мурахи)

Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця, Голос тоненький, а ніс довгенький

Хто його вб’є, той свою кров проллє. (Комар)

Ось дивись: цей хитрунець сплів химерний ятірець, Ятірець легкий як пух, не для рибок, а для мух. (Павук)

Тля напала на садок, Тля накоїть нам біди , Раптом комашки малі В сад наш прилетіли «Захистим сади від тлі», - І всю тлю поїли (Сонечко).

Із чарок смачний напій повно набира, На кульбабі золотій трудиться (Бджола)

Між людьми як пташка в’ється, у людей і їсть, і п’є. Чи не знаєте як зветься, хто вона такая є? (Муха)

Він незмінний при роботі , верстаток у нього в роті, На своєму верстакові він пряде нитки шовкові (Шовкопряд)

Линуть з квітки на квітку, линуть в поле, гай, лісок, Знай, беруть нектар з квіток, залітають і в садок . (Запилювачі)

ЗУПИНКА №11. АБЕТКА НАРОДНОЇ МУДРОСТІ.

Завдання: продовжте приказки, прислів’я

  1. Якщо раки вилазять з річок і зариваються в пісок – чекай зливи.

  2. Якщо людині соромно, кажуть : червоний як рак

  3. А ще кажуть – задкує як рак

  4. А ще кажуть – де раки зимують

  5. А ще кажуть – поки рак свисне

  6. Павук швидко будує сітку – до сухої погоди

  7. У серпні багато павутиння – це на довготривалу й погожу осінь.

  8. Піднімається до стелі павучок – жди гостей.

  9. Коники не сюрчать – уночі буде дощ

  10. Поява комарів у пізню осінь – до м’ягкої зими

  11. Восени довго не зникають мухи – сніг ляже пізно.

  12. Багато ґедзів – на врожай огірків

  13. Ранній виліт бджіл – на ранню весну

ЗУПИНКА №12 ЗАМОРОЧКИ З БОЧКИ ( ЗА БАЖАННЯМ)

  1. Чому павук – хрестовик майже кожної ночі заново плете ловчу сіть, навіть тоді, коли вона залишається неушкодженою?

  2. Чому в павутину павука – хрестовика майже ніколи не потрапляють лускокрилі?

  3. Чому камінь вростає в землю?

  4. Як бджоли дізнаються про те, що десь з’явилося багато нектару?

КРУСТ:отже, ми – частина природи

АРАХНІДА:ми маємо право на існування

ІНСЕКТА:і це треба пам’ятати людям

АРТРОПОДА:чому ж людина не віддячує нам, а, навпаки, ставиться не вельми правильно?

Шановні Членистоногі, ми, люди, визнаємо свою провину перед природою. Але ми вже намагаємося виправити свої помилки. Деякі види занесені до Червоної книги. Людина також створила науки, які вивчають Членистоногих.

ЗУПИНКА № 13 КРОСВОРД

  1. Наука, що вивчає Ракоподібних (Карцинологія)

  2. Наука, що вивчає Павукоподібних (Арахнологія)

  3. Наука, що вивчає Комах (Ентомологія)

  4. Наука, що вивчає поведінку тварин (Етологія)

  5. Наука про тварин (Зоологія)

  6. Наука, що вивчає взаємозв’язки між живими організмами й довкіллям (Екологія)

КРУСТ:схаменіться, люди

АРАХНІДА: руйнуючи природу

ІНСЕКТА: ви руйнуєте свій дім

АРТРОПОДА: дім своїх дітей

ПІСНЯ.

Людино, розумно істото, до тебе звертаємось ми, бо гинемо. гинемо, гинем! Будь-ласка, ти нас збережи! Хай будуть в нас чисті джерела, рослини, тварини, птахи. Людино, людино, людино, будь- ласка, ти нас збережи!

ЗУПИНКА №14 БАНК

На доброму ярмарку ми побували,

Одні продавали, другі купували

Завдання і тести ми всі розв’язали

Кмітливість і спритність свою показали

А тепер діти,здайте свої рахунки – конверти в Банк і я відповідно до вашої валюти виставлю вам оцінку з тематичної атестації.

До побачення. Дякую за активну участь, творчу працю.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка