Білки – основи життя інтегрований урок «Біологія – хімія»



Скачати 80.77 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір80.77 Kb.
БІЛКИ – ОСНОВИ ЖИТТЯ
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

«Біологія – хімія»

Автори:

вчителі Димерської гімназії

Вишгородського району

Київської області

Вовченко Людмила Дмитрівна,

учитель біології

Яковенко Тетяна Миколаївна,

учитель хімії


Мета: проаналізувати, систематизувати, узагальнити набуті знання про хімічний склад, будову, структурну та просторову упорядкованість білкових молекул, їх властивості та функції в живих організмах та значення для існування життя на планеті; формувати вміння застосовувати на практиці здобуті знання із загальної біології та органічної хімії.

.
Обладнання: таблиці, на яких показано структури білкової молекули, назви амінокислот, процес біосинтезу, властивості білкової молекули; таблиця з переліком основних біологічних функцій білків; хімічне обладнання для проведення лабораторних дослідів.


Хід заняття

І.Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку

Учитель біології:и

- Тема нашого заняття „Білки - основа життя”

Після цього уроку ви зможете:



  • систематизувати та узагальнити свої знання про білки та амінокислоти

  • визначати властивості та функції білкових молекул

  • встановлювати взаємозв’язок структурою, будовою та функціями білків

  • набути навичок колективної роботи в малих групах.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Перегляд кадрів навчального фільму, де називаються ознаки живого

Учитель біології:

Життя вирує навколо нас у всіх своїх проявах. Шелест листя дерев, шепіт трави, щебет птахів, дзижчання комах. Життя існує в льодовикових полярних зонах і в пекучих пустелях. Земля насичена життям в такій різноманітності, що навіть тяжко це уявити.

А чи задумувалися ви над тим, що лежить в основі життя. Це одне з основних питань, на яке намагаються відповісти наука протягом історії людства?

Тож давайте пригадаємо основні ознаки живого.

(рух, дихання, розмноження, живлення, ріст та розвиток, обмін речовин та енергії)
Учитель хімії:

Якщо організм висушити, після чого він, як правило, стає неживим тілом, то виявиться, що більше ніж половина його сухої маси припадає на білки.

Всім відомий вислів: „Життя – це спосіб існування білкових тіл”. Тому , в результаті нашої співпраці на уроці ми повинні вияснити, які саме дані підтверджують цей вислів, а які навпаки – не підтвердять.
Учитель біології:

А девізом нашого заняття будуть слова Й. Гете

Щоб освоїти безкінечне, треба спочатку роз’єднати, а потім сполучити”.

Свою роботу сьогодні ми організуємо в групах. Кожна група отримала завдання, що включає як біологічну так і хімічну складову. Оцінювати вашу роботу допоможе експерт. Тож зараз представники мікрогруп ознайомлять нас із отриманими завданнями. Для підготовки до захисту проекту виділяється

5 хвилин.

ІІІ. Ознайомлення із завданнями для групових проектів
ІV. Робота над груповими проектами та їх захист:
Група 1:

1.Біологічна складова:

Амінокислоти, їх види, склад та будова білкових молекул. Пептидний зв’язок.



2.Хімічна складова:

Проведіть якісні реакції на білок:

Хід роботи

А)Біуретова реакція

Візьміть 1,2 мл розчину курячого білка додайте 2 мл NaOH 2,3 краплини CuSO4

Висновок: Поява у пробірці червоно-фіолетового забарвлення – є характерною реакцією на білки

Б)Ксантопротеїнова реакція.

Візьміть 1,2 мл розчину курячого білка додайте 5,6 краплин НNО3 (концентрованої). Суміш злегка підігрійте.

Висновок: поява у пробірці жовтого забарвлення – є характерною реакцією на білок.



Група 2.

1.Біологічна складова:

Просторова упорядкованість білкової молекули



2.Хімічна складова:

За допомогою кольорових реакцій визначте, чи є білок у молоці та сирі.

Хід роботи

Білок в молоці можна визначити за допомогою біуретової реакції.

Візьміть 1,2 мл молока додайте 2 мл NaOH 2,3 краплини CuSO4

Висновок: Ми проведи якісну (біуретову) реакцію на білок. Результат виявився позитивним: пробірці з’явилося червоно-фіолетового забарвлення, що свідчить про наявність білка в молоці.


Білок в сирі можна визначити за допомогою ксантопротеїнової реакції.

Візьміть 1,2 г сиру білка додайте 5,6 краплин НNО3 (концентрованої). Суміш злегка підігрійте.



Група 3.

1.Біологічна складова:

Властивості білків (денатурація, ренатурація, деструкція: причини і наслідки).



2.Хімічна складова:

Хід роботи

Довести наявність ферменту у бульбах картоплі.

Візьміть три пробірки. В одну з них помістіть трохи річкового піску, в другу – шматочок бульби сирої картоплі, у третю – шматочок вареної картоплі. Додайте в кожну з трьох пробірок небагато (близько 1 мл) 3-% розчину пероксиду водню і спостерігайте, що буде відбуватися.

(У першій і третій пробірках будуть виділятися рідкі бульбашки газу. У другій пробірці газ буде виділятись активно)
Група 4.

1.Біологічна складова:

Функції білків в організмі.



2.Хімічна складова

Хід роботи:

Невелику кількість подрібненого м’яса прокип’ятіть з водою. Відфільтруйте розчин через марлю та дослідіть за допомогою кольорової (біуретової) реакції, чи є у розчині білок.

Білок у м’ясному бульйоні можна визначити за допомогою біуретової реакції.

Візьміть 1,2 мл розчину м’ясного бульйону додайте 2 мл NaOH 2,3 краплини CuSO4
Група 5.

1.Біологічна складова:

Біосинтез білка (генетичний код, транскрипція, трансляція)

2.Хімічна складова:

Хід роботи

При нагріванні білки розкладаються. Цей розклад супроводжується утворенням летких речовин, що мають запах паленого пір’я. Після згорання утворюється чорна кулька, яка при розтиранні перетворюється на порошок.

Користуючись наведеними даними, визначте під яким номером знаходиться вовняна тканина. Кожен з трьох виданих зразків тканин підпаліть і ви пересвідчитесь, який запах виділяється у кожному випадку.
Додаткові запитання для мікрогруп:

1.Якось король Данії Крістіан Х вручив біохіміку Лондерстраму Лангу високу наукову нагороду – медаль Ерстеда – за дослідження і вивчення будови та властивостей білків і ферментів. Після урочистої церемонії він попросив розповісти ученого, що таке ферменти і почув таку розповідь: „Помирав старий араб. Усе його багатство складалося з 17 прекрасних білих верблюдів. Він зібрав своїх синів і оголосив їм останню волю: старший – опора сім’ї і після моєї смерті забере половину верблюдів; середньому заповідаю третину, але мій найменший мусить отримати 1/9 частину отари. Поховали батька сини і почали ділити тварин. Але виконати волю батька їм не вдалося. Саме тоді через пустелю проходив бідний дервіш. Він вів за собою чорного верблюда навантаженого книгами. Брати звернулися до нього з по допомогу і той сказав; „Виконати волю вашого батька дуже просто. Я дарую вам свого верблюда, а ви спробуйте розділити багатство.”

У братів стало 18 верблюдів, яких легко поділити. Старший син одержав половину верблюдів – 9, середній – 1/3 – 6 верблюдів, а молодший – 1/9 – 2 верблюди.

Після поділу одна тварина виявилася зайвою і дервіш сказав: ”Віддайте мені назад мого верблюда, який виявився зайвим”.

Дайте відповідь на запитання: „Який принцип дії каталізатора (ферменту)?”

2.Чому вживання лише рослинної їжі є шкідливим для здоров’я?

3.Чому рослини не потребують надходження амінокислот із зовнішнього середовища?

4.Що ви знаєте про гуморальний імунітет? Яка це функція білка?

5. Чому харчовий раціон дітей і підлітків повинен містити достатню кількість білків?

6.Як забезпечується газообмін у клітина і тканинах? З якою функцією крові він пов’язаний?

7.З якими білками пов’язаний процес зсідання крові? Що таке гемофілія?
V. Висновок

Експерт:

Отже, без білка не обходиться жодне життєве явище. Чи переливаються барви на не пелюстках квітки, чи миготить світляк у траві, чи спортсмен підіймає штангу або поет складає вірші – за всім цим перетворення білкових молекул.

Родопсин під дією світла змінює свою структуру – денатурує, а в темряві відновлюється

Ми вдихаємо повітря, щоб гемоглобін розніс по тілу кисень, віддавши його тим молекулам, які потребують цього елемента для своїх перетворень.

Спожита їжа віддає нам свою енергію, бо білки-ферменти розщеплюють її на придатні для використання складові частини. А їжу ми варимо для того, щоб ослабити зв’язки між окремими молекулами, зробити їх доступними для ферментів.

Але одне білкам усе ж таки „не під силу”: амінокислоти „знають”, як їм зчіплюватися одна з одною – так щоб це було енергетично вигідно, але „не відають”, в якій послідовності їм треба стати одна за одною, аби виконати ту чи іншу функцію. Ця інформація записана в нуклеїнових кислотах. Це інформація на всі випадки життя організму й навіть для його нащадків.

Коли учені висунули припущення, що синтезувати білки можна і в пробірці, один з найвидатніших біологів 19020 століття Геккель вигукнув „Якщо ви, хіміки, створите справжній білок, то він заворушиться!”

Відтоді синтезовано багато білків, однак в пробірці нічого не заворушилося. На те є дві причини.

По-перше, життя – не просто структура, а впорядкований у просторі і часі багаторівневий процес, а не тільки речовина.

По-друге, органічна молекула – лише перший рівень упорядкованості – молекулярний. А наступні – надмолекулярні, субклітинна структури і нарешті – клітина.. Відстань від білкової молекули до клітини така велика як від крихітної амеби до людини.



Без ДНК білок утворитися не може. Це так неймовірно, як складання розбитого літака внаслідок того, що над сміттєзвалищем, де він лежав, пронісся ураган

VІ.Оцінювання

VІІ. Підсумки уроку.



ТАБЛИЦЯ ОЦІНЮВАННЯ

ГРУПА

ТЕОРЕТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

ДОДАТКОВІ ЗАПИТАННЯ

ЗАГАЛЬНА ОЦІНКА

ГРУПА №1














ГРУПА №2














ГРУПА №3














ГРУПА №4














ГРУПА №5





















База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка