Бази даних та їх типи. Системи управління базами даних. Призначення І функції бд



Скачати 64.79 Kb.
Дата конвертації27.04.2016
Розмір64.79 Kb.
Системи управління базами даних

Тема: Бази даних та їх типи. Системи управління базами даних. Призначення і функції БД.

Теоретична довідка


Система управління базою даних (СУБД) — це програмне забезпечення, що дозволяє створювати БД й оновлювати інформацію, яка зберігається в ній. СУБД забезпечує зручний доступ до інформації з метою перегляду й пошуку.

Зараз найбільшого поширення набули СУБД Microsoft Access, FoxPro, dBase і інші.

СУБД поділяються за способом організації баз даних на мережні, ієрархічні та реляційні. Зараз найбільш поширеними є реляційні СУБД.

Основні можливості СУБД:


  • відновлення, поповнення і розширення БД.

  • висока надійність зберігання інформації.

  • виведення повної та достовірної інформації на запити.

  • засоби захисту інформації в БД.

Бази даних бувають фактографічними й документальними.

У фактографічних БД містяться короткі відомості про описувані об'єкти, подані в суворо визначеному форматі.. Документальна БД містить велику інформацію найрізноманітнішого типу: текстову, графічну, звукову, мультимедійну.

Для зберігання БД може використовуватися як один комп'ютер, так і багато взаємопов'язаних комп'ютерів. Якщо різні частини однієї бази даних зберігаються на багатьох комп'ютерах, об'єднаних між собою мережею, то така БД називається розподіленою базою даних.

Відомі три основні типи організації даних у базах даних і зв'язків між ними: ієрархічний (у вигляді дерева), мережний і реляційний.

В ієрархічній БД існує впорядкованість елементів у записі, один елемент вважається головним, інші — підлеглими.

Мережна БД вирізняється більшою гнучкістю, тому що в ній існує можливість установлювати додатково до вертикальних ієрархічних зв'язків горизонтальні зв'язки.

Реляційними БД (від англ. relation — «відношення») називаються БД, що містять інформацію, організовану у вигляді прямокутних таблиць. Зараз реляційні БД є найбільш поширеними.

Запис БД –– це рядок таблиці, конкретне значення предметної галузі.

Поле БД –– це стовпець у таблиці БД, властивість даного поняття предметної галузі.

Ключове поле БД (ключ БД) — поле або кілька полів, що однозначно визначають (ідентифікують) запис.

Серед реляційних БД найбільш поширена СУБД Microsoft Access.



Основними об'єктами Access є:

Таблиці. Містять дані у вигляді двовимірної таблиці. У базі дані відомості з кожного джерела зберігаються в окремій таблиці. Під час роботи з даними з кількох таблиць установлюються зв'язки між таблицями.

Запити. Створюються для пошуку й добору даних із таблиці, що задовольняють певні умови. Запити дозволяють також оновити або видалити одночасно кілька записів, виконати вбудовані чи спеціальні обчислення.

Форми. Застосовуються для перегляду, введення або зміни даних у таблицях. Форма також дозволяє відібрати дані з однієї чи кількох таблиць і вивести їх на екран, використовуючи стандартний чи створений корис­тувачем макет.

Звіти. Відображують певним чином і друкують дані з таблиці або запиту. У звіті дані редагувати не можна. Звіти можуть містити дані, взяті з кількох таблиць або запитів.

Макроси. Автоматизують стандартні дії.

Модулі. Автоматизують складні операції, які не можна описати макросами.

Висновок. Бази даних і системи управління ними є одним із найпоширеніших класів прикладного програмного забезпечення і дозволяють автоматизувати процеси впорядкування великих обсягів інформації, пошуку не­обхідних даних.

Виходячи з особливостей будови, бази даних можна поділити на три типи: ієрархічні, мережні, реляційні. Найбільш поширеними є реляційні БД, тому що в них інформація подається у найбільш зручний для сприйняття спосіб — у вигляді таблиць. Розробка БД ведеться згідно з чітко спланованими етапами.

Найбільш поширені СУБД Microsoft Access, основними об'єктами яких є: таблиці, запити, форми, звіти, макроси, модулі.

Завдання


  1. Знайдіть вказівник програми Access в головному меню через кнопку Пуск.

  2. На Робочому столі створіть для програми Access ярлик.

  3. Методом перетягування значків створіть ярлик програми Access на панелі задач для швидкого запуску. У свої папці створіть папку Бази_Даних.

  4. Завантажте програму Access. Ознайомтесь із зовнішнім виглядом вікна програми.

  5. Викличте довідкову систему програми Access за допомогою пункту горизонтального меню Довідка, тобто символ ?.

  6. За допомогою довідкової системи здійсніть Виклик довідки у Змісті знайдіть і ознайомтесь із Вступом в MS Access.

  7. Знайдіть потрібну інформацію в довідниковій системі про таблиці, форми, запити, звіти БД.

  8. Використовуючи Вказівник довідкової системи знайдіть інформацію як створити файл бази даних.

  9. Використовуючи Помічник викличіть поточну пораду і ознайомтесь з нею.

  10. Використовуючи пункт Настройка встановіть і виключіть панелі інструментів, наприклад, Бази даних, Зв’язок, Конструктор таблиць, Формат і інші.

11. Використовуючи таблицю ознайомтесь із основними командами, способами, методами при роботі з БД.

Дія

Способи виконання


Переключення в режим конструктора

Кнопка на панелі інструментів у режимі таблиці

Меню Вигляд ––> команда Конструктор

Переключення в режим таблиці

Кнопка на панелі інструментів у режимі конструктора

Меню .Вигляд ––- команда Режим таблиці

Пересування курсора по полях і записах

Клацанням миші

Курсорними клавішами

Кнопками переходу в нижній частині таблиці

Додавання нового запису в режимі таблиці

Кнопка на панелі інструментів. Після натискання цієї кнопки в кінці таблиці з'являється незаповнений рядок

Видалення запису в режимі таблиці

  1. Виділити запис.

  2. Натиснути кнопку на панелі інструментів

Додавання рядка в точку вставки в режимі конструктора

Кнопка на панелі інструментів

Меню Вставка ––> команда Рядки

Видалення поточного рядка в режимі конструктора

Кнопка панелі інструментів

Меню Правка ––> команда Видалити рядки

Додавання нового поля в таблицю в режимі таблиці

  1. Активізувати комірку в стовпці, ліворуч від якого потрібно додати новий стовпець.

  2. Меню Вставка ––> команда Стовпець

  3. Двічі клацнути на заголовку нового стовпця

  4. . Ввести ім'я поля

Пересування полів у режимі таблиці

  1. Виділити стовпець, клацнувши по його назві.

  2. Установити покажчик миші на назву стовпця

  3. Перетягти стовпець у нове місце при натиснутій

лівій кнопці миші

Створення або зміна ключового поля

Кнопка на панелі інструментів у режимі конструктора

Меню Правка ––> команда Ключове поле
Створення зв'язків між таблицями

1. Закрити всі відкриті таблиці.

2. Натиснути кнопку на панелі інструментів.



3. У вікні Додавання таблиці вибрати назви таблиць, між якими необхідно встановити зв'язок, і закрити вікно.

  1. У вікні Схема даних вибрати поле в одній таблиці і пересунути його мишею при натиснутій лівій кнопці на відповідне поле в іншій таблиці.

5. Створити зв'язок, натиснувши кнопку Створити

12. Знайдіть відповідні вказівки і кнопки, заповніть таблицю в зошит.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка