Батьківські збори «Роль батьків у профілактиці вживання пар дитиною»



Скачати 152.4 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір152.4 Kb.
Батьківські збори

«Роль батьків у профілактиці

вживання ПАР дитиною»

Підготували:

учителі біології

Макарівської загальноосвітньої

школи І – ІІІ ступенів №3

Вєтрова Ольга Миколаївна,

Пархоменко Юлія Олександрівна

Батьківські збори

«Роль батьків у профілактиці вживання ПАР дитиною»
(тренінгове заняття)

Мета: привернути увагу батьків до проблеми вживання підлітками ПАР; розкрити об'єктивні причини зростання вживання ПАР у сучасному суспільстві; представити достовірну інформацію про ПАР і міфи, пов'язані з їх вживанням; спільно з батьками розробити план дій, спрямованих на профілактику вживання ПАР; виробити деякі навички спілкування з дитиною на тему паління.

Наочне оформлення: таблиці «Види ПАР», «Класифікація ПАР», базова інформація «Передумови, що спонукають до вживання наркотичних речовин», таблицю для заповнення «Дії батьків щодо нейтралізації чинників ризику вживання учнями ПАР».

Вправа «Оплески»

Мета: створити атмосферу доброзичливості, активізувати учасників, підготувати їх до подальшої роботи.

Тренер пропонує батькам сказати, за яку рису характеру себе, по відношенню до дитини, вони можуть поважати і цінувати. Коли один називає - інші підтримують його оплесками. (наприклад: довірливі стосунки з дочкою/сином, допомога у вирішенні складних ситуацій, тощо)



Вправа «Асоціативний ланцюжок»

Мета: введення учасників в тему батьківських зборів.

Хід вправи:

Тренер пропонує учасникам по колу назвати одне слово-асоціацію до слова ”дитина”. Таким чином утворюються асоціаційний ряд поняття. (наприклад: дитина - це радість, любов, майбутнє, реалізація в житті батьків та ін.)

Вчитель записує на дошці те, що називають батьки, у вигляді ланцюжка і коментує.



Запитання для обговорення: - Як Ви думаєте, для чого ми це робили?

- Про що свідчать Ваші висловлювання?



Висновок: Діти – наше майбутнє, ми їх дуже любимо і, навіть коли вони приносять не лише радість в наше життя, а й турботи, ми знаходимо в собі сили підтримувати і надалі з ними хороший емоційний контакт, бути їм другом. Відомо, що у дітей підліткового віку (11-16 років) відбуваються певні зміни фізіологічного та психологічного характеру. Саме цим зумовлені зміни в поведінці дитини: і не тільки у поглядах і смаках, вчинках і ставленні до дорослих і однолітків, а змінюється навіть світогляд підлітків. У цей період вони прагнуть жити емоційними враженнями і здобувати власний досвід, не сприймати серйозно батьківських застережень, у тому числі й щодо небезпеки, яку несуть наркотичні речовини.

Про вживання психоактивних речовин зараз говорять у всьому світі. З ними пов’язують падіння моралі та зростання злочинності. Ця проблема сьогодні тривожить всіх: батьків, підлітків, медиків, соціологів, педагогів, юристів. Це – соціальна трагедія. Та факт лишається фактом: однією з найвагоміших причин поширення наркоманії є дефіцит знань про наркотики і їхній вплив на організм людини. (оголошення теми зборів)



Вправа «Психоактивні речовини»
Вчитель-тренер дає визначення ПАР (речовини, що впливають на свідомість, почуття, сприйняття) і просить присутніх назвати продукти, що містять ПАР (варіанти: різні види наркотичних речовин (морфій, героїн, опій), снодійні, заспокійливі речовини, а також алкоголь, сигарети, кава, чай, тонізуючі напої типу «Кока-кола»). Запитання до батьків:

  • Чи знаєте ви назви наркотиків, що вживаються в молодіжному середовищі?

  • Де їх можна придбати і скільки вони коштують?

Підлітки дізнаються про наркотики набагато раніше, ніж думають батьки, і знають відповіді на ці питання. Питання до аудиторії:

- Хто з присутніх тут батьків відчуває, що готовий спілкуватися з дитиною про проблеми наркоманії?



Висновок: Табуйованість теми, відсутність знань про наркотики в батьківському середовищі і неготовність батьків спілкуватися на цю тему примушує дитину отримувати інформацію на вулиці. Але набагато краще, якщо вони дізнаються про небезпечність вживання наркотичних речовин на основі достовірних фактів саме від батьків.

Вправа «Класифікація ПАР»

Батькам пропонується для опрацювання таблиці:



Види ПАР

з/р

Вид ПАР

Залежність

Примітка

1.

Кофеїн

Незначна фізична залежність, що не вважається проблемою

У великих обсягах підвищує ризик захворювань серця та кровоносних судин

2.

Екстазі

(метилендіоксі

метамфетамін)


Фізичної залежності немає, можлива поява психологічної залежності

Ефект при поєднанні з алкоголем досить непередбачений.

3.

Марихуана

(конопля, гашиш)



Фізичної залежності немає, психологічна залежність незначна, але може бути сильною при надмірному вживанні

У поєднанні з алкоголем підвищується дія обох компонентів


4.

Героїн

(та інші опійні)



Дуже стійка й виникає дуже швидко — як фізична, так і психологічна


Небезпека висна

ження і виникнення інфекційних захво

рювань, які можуть викликати несте

рильні голки під час ін'єкцій



5.

Бензодіазепіни

(табл від безсоння, транквілізатори)



Залежність може виникнути швидко і буде сильною, особливо це стосується психологічної залежності


Дуже небезпечно у поєднанні з алкоголем


6.

Інгалянти

(клей «Момент», бензин, ефір)



Фізичної немає (незначна). Психологічна залежність може бути досить сильною


Важко контролювати передозування!!!


7.

Дурман

Вживання підлітками насіння дурману має сезонний характер (осінь), зустрічається як експериментування з психоактивними речовинами, тому говорити про формування залежності не можна


Навіть невелика кількість насіння може спричинити смерть. Важко контролювати передозування!!!


8.

9.

Трамадол

Алкоголь



При систематичному вживанні з'являються ознаки психічної та фізичної залежності
Незначна психологічна залежність може з'явитись під час «соціального вживання». При інтенсивному і тривалому вживанні дуже висока можливість фізичної і психологічної залежності

Високі дози препарату ( до 12 капсул на прийом) дуже токсичні для всіх систем та органів організму. Висока вірогідність переходу до вживання опіатів

Небезпечний у поєднанні з іншими речовинами (наприклад, таблетки від безсоння)





10.

Нікотин

Фізична залежність варіюється від середнього ступеня до значного, психологічна залежність може бути дуже сильна


Дим, який виділяється з підпаленої сигарети, містить більше нікотину, ніж той, що вдихає курець.

Тому “пасивні” курці теж наражаються на небезпеку захворіти





Класифікація психоактивних речовин

типи

Гальмуючі

Стимулюючі

Галюциногени


Дія на організм

Речовини, що пригноб

люють активність нервової системи

(седативні),

знімають напруження, полегшують біль, послаблюють тривогу



Речовини, що на деякий час стимулюють фізичну та розумову активність,знімають почуття втоми

Викликають галюцина

цію, створюють або посилюють чуттєве сприйняття, змінюють

зв’язок з реальністю



Речовини



Алкоголь, опіати, снодійні препарати,

транквілізатори



Амфітаміни, кокаїн, ефедрин, кофеїн, нікотин


Конопля, маріхуана, гашиш, ЛСД, «екстазі»


Висновок: До ПАР належать не тільки поширені в молодіжному середовищі наркотичні речовини, а й такі «загальновживані» як алкоголь, знеболювальні, заспокійливі препарати, нікотин, кава, чай. Всі види ПАР викликають психологічну та фізичну залежність, з якими важко боротись. Саме тому потрібно все знати про психоактивні речовини, для того, щоб не потрапити в капкан залежностей.

Вправа «Соціальні чинники зростання вживання ПАР в молодіжному середовищі»

Тренер: Які проблеми, пов'язані з поширенням ПАР, з'явилися в суспільстві?(методом «мозкового штурму» збирається інформація)

Можливі відповіді: зростання вживання, вплив реклами, зниження вікових меж, збільшення числа ВІЛ-інфікованих, зниження рівня моральних цінностей, мода, ситуація в суспільстві (нестабільність економічного стану, невпевненість в майбутньому, неспроможність і небажання певних верств населення вирішувати ці проблеми) та інші.

Висновок: У зв’язку з тим, що неможливо повністю нейтралізувати всі чинники, але знизити вплив на дітей деяких з цих чинників батьки можуть. Наприклад:

Дія реклами - бесіди про маніпуляції зі свідомістю, що закладені в рекламі, позитивний приклад батьків;

Мода - бесіди про істинні й хибні цінності;

ТБ, радіо - контроль за переглядом ТБ, спілкування в колі сім'ї, спільні інтереси, захоплення;

Доступність наркотиків - допомога шкільній адміністрації, правоохоронним органам у виховній роботі з правопорушниками та учнями, що мають шкідливі звички.

Вправа «Інші причини, що сприяють вживанню ПАР»

Тренер: Чи лише проблеми в суспільстві можуть підштовхнути підлітків до вживання ПАР? Які ще причини цьому сприяють?



Учитель записує на дошці відповіді батьків («мозковий штурм»), не коментуючи їх. Завдання: розподілити вказані причини у групи, доповнити список, користуючись інформацією:

Передумови, що спонукають до вживання наркотичних речовин
Науковці виділяють такі передумови початку вживання наркотиків:

Конституційно-біологічні

  • Спадкова обтяженість, виражена у психічному та/або наркотичному захворюванні; генетична схильність до вживання;

  • Затримка фізичного розвитку (особливо у юнаків);

  • Пізнє статеве дозрівання.

Традиційно-культорологічні

  • Споживання психоактивних речовин, яке у певній місцевості перетворилось на традицію.

Медичні

  • Черепно-мозкові й пологові травми;

  • Дитячі психічні травми;

  • Захворювання нейроінфекціями у ранньому дитинстві;

  • Вживання психоактивних речовин за призначенням лікаря.

Індивідуально-психологічні

  • Наслідування більш старших чи авторитетних однолітків/дорослих;

  • Спроби нейтралізувати негативні емоційні переживання;

  • Неможливість реалізації своїх здібностей;

  • Підвищена психічна чи фізична дезадаптаційна реакція;

  • Прагнення відповідати звичаям значущої для підлітків групи однолітків;

  • Аномальні риси особистості (гедонізм, авантюризм, підвищена збудливість...);

  • Протестні реакції на „зло”,спрямовані на старших (батьків, педагогів);

  • Самодеструктивна поведінка;

  • Цікавість;

  • Підкорення тиску і погрозам.

Соціальні

  • Криза в ідеологічній, духовній, економічній та інших сферах, що призвело до руйнування існуючих ідеалів, стереотипів;

  • Складні соціально-економічні умови існування більшості населення: різке падіння життєвого рівня, розшарування на бідних і багатих, погіршення кримінальної ситуації, непевність у майбутньому, відсутність соціальних гарантій та соціального захисту;

  • Неблагополучна родина (алкоголіки і наркомани батьки, низький майновий рівень, відсутність емоційного контакту, неповна родина і т.д.);

  • Поширення зловживання ПАР в даній місцевості;

  • Активна пропаганда вживання тютюну, алкоголю через ЗМІ;

  • Недосконалість чинного законодавства;

  • Неадекватна молодіжна політика, відсутність реальної програми дозвілля та зайнятості неповнолітніх.


Найбільш вагомі причини вживання ПАР:

- зацікавленість (чому інші це роблять, які відчуття, який смак?);

  • «міфи» про позитивні властивості ПАР;

  • пошук нових відчуттів через неробство, нудьгу;

  • тиск однолітків;

  • прагнення позбутися проблем (в спілкуванні з друзями або батьками, навчанні);

- демонстрація протесту у відповідь на настирливу опіку (тиск) батьків;
- бажання продемонструвати свою самостійність;


- розлучення батьків (спроба дитини таким чином звернути на себе увагу, зберегти сім'ю);

  • негативний приклад рідних, близьких, які палять, зловживають

алкогольними напоями, наркотичними речовинами.

Вправа «Пошук шляхів нейтралізації»

Мета: дати батькам можливість обмінятися досвідом.



Завдання: знайти шляхи нейтралізації причин вживання ПАР. Вправа здійснюється у формі «мозкового штурму», тобто тренер називає причину, а батьки пропонують варіанти її нейтралізації. Запропоновані варіанти обговорюються всіма учасниками зборів і записуються в таблицю.

Дії батьків щодо нейтралізації чинників ризику вживання учнями ПАР



Причини

Дії

1. Інтерес

усвідомлення батьками бажання дитини до пізнання незвіданого, щирі бесіди на «заборонені» теми

2. «Міфи» про ПАР

розвіювання міфів, пояснення наслідків

3. Пошук нових відчуттів

організація дозвілля, заохочення до захоплень

4. Тиск однолітків

знайомство з друзями дитини, підвищення її самооцінки, вчити відстоювати власну думку

5. Прагнення позбутися проблем

допомога батьків у подоланні труднощів дитини, спільна постановка реальних цілей

6. Протест

аналіз стилю взаємин в сім'ї, спроможність батьків стати на позицію дитини, проявити мудрість у стосунках

7. Демонстрація самостійності

вчити дитину брати на себе відповідальність за власні рішення

8.Розлучення батьків, відчуженість в сім'ї

налагодження стосунків з дитиною, пояснення сімейної проблеми, прохання зрозуміти проблеми своїх батьків

9.Негативний приклад рідних, близьких

контроль за своєю поведінкою, обмеження паління та вживання алкоголю


Завдання: Аналіз пропозицій, одержаних в результаті «мозкового штурму».

Висновок: Всі сформульовані рекомендації можна розділити на дві групи: ті, які не вимагають додаткових знань і умінь (3,8,9), і ті, які цього вимагають (1,2,4,5,6,7). Але в будь-якому випадку треба вміти побудувати розмову з дитиною, тому декілька порад батькам.
Як побудувати розмову з підлітком про шкоду паління

- з'ясувати, що йому відомо про вплив паління на організм;

- розпитати про плани на майбутнє відносно паління: буде або не буде палити;

- якщо буде, то: збирається палити все життя, з часом «кинути», «кинути» на період вагітності тощо;

- розвінчати «міфи» про паління (заспокоює нерви, знижує вагу, створює модний імідж тощо);

- розповісти про «тиск» з боку однолітків, ЗМІ і розкрити його справжню причину;

- пояснити необхідність протистояти «тиску» зі сторони, і не тільки відносно паління;

- спільно продумати і розіграти декілька варіантів «відмови»;

- розповісти про погляди на паління в сучасному суспільстві;

- розповісти про можливі соціальні проблеми: влаштування на роботу, виїзд за кордон (антитютюнові закони), спілкування з людьми;

- розповісти про можливі матеріальні проблеми, пов'язані з палінням;

- розповісти про причини, з яких сам почав/ не почав палити;

- розповісти про марні спроби «кинути», поділитися своїм/чужим досвідом;

- продемонструвати негативні прояви у себе/других: наліт на зубах, уранішній кашель, пропалені речі, запах з рота тощо;

- пояснити своє негативне ставлення до паління;
Якщо дитина почала палити, необхідно:

- розпитати дитину про причини, що спонукали її до паління;

- виразити свою стурбованість, заборонити паління;

- встановити контроль над витратою гроші.

Порекомендуйте батькам провести таку бесіду зі своєю дитиною. Відверта розповідь про власний досвід, якщо були досягнуті довірчі відносини, покаже компетентність батька в обговорюваному питанні, підвищить його авторитет. Після такої розмови для дитини стане зрозумілою і обґрунтованою заборона паління.

Запитання до батьків:



- Чи може паління полегшити перехід до експериментування з іншими наркотиками?

Дитина, що палить, знаходячись під тиском «компанії» (або в силу інших причин), може легше подолати і заборону батьків щодо вживання наркотиків (адже вже порушував!), і неприємні відчуття (вже відчував при перших спробах паління цигарок).



Висновок: Все, що було розглянуто відносно профілактики тютюнокуріння, стосується і профілактики вживання будь-яких видів ПАР.

Підведення підсумків. На сьогоднішніх зборах ми прагнули переконати Вас у необхідності відвертого і відкритого спілкування з дитиною про шкоду вживання ПАР, а не вирішення цієї проблеми лише шляхом безапеляційної заборони їх вживання. Для цього ми надали Вам необхідні знання про наслідки вживання ПАР і ”міфи”, що існують в молодіжному середовищі, а також потренувалися в проведенні такої бесіди.

Тепер, шановні батьки, крок за Вами. Почніть обговорювати з дитиною цю тему. Наступні наші збори ми присвятимо знайомству з типами і стилями взаємостосунків батьків з дитиною. Їх аналіз дозволить грамотно втілити рекомендації з профілактики вживання тютюну (алкоголю, коноплі), які Ви сьогодні сформулювали (див. Таблицю „Дії батьків щодо...”, пункти 4-7), і вжити адекватні дії у разі виникнення підозри у вживанні дитиною ПАР.



Наслідуючи поведінку дорослих та авторитетних людей, підліток помилково вважає вживання алкоголю та паління ознакою “дорослішання”. Юнаки і дівчата визнають, що перші враження від вживання тютюну і алкоголю дуже незвичні та неприємні, але бажання відчути себе “справжнім чоловіком” або “сучасною дівчиною” виявляється сильнішим. Це можна пояснити цікавістю, бажанням мати певний імідж у своєму оточенні, наслідуванням прикладу батька або матері, негативним впливом реклами алкогольних напоїв та тютюну, іншими факторами.
Література

1. Матеріали Україно-Голландського центру “Ескейп” по профілактиці вживання підлітками ПАР.

2. Bob van Amerongen DRUGS EN DRANK Informatie over gebruik en misbruik H.J.W. Becht – Haarlem


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка