Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 Артемівської міської ради Донецької області Міні-підручник з української мови для учнів 5 класу



Скачати 207.64 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір207.64 Kb.


Артемівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 10

Артемівської міської ради Донецької області





Міні-підручник

з української мови для учнів 5 класу

Розробила учитель

української мови та літератури,

спеціаліст вищої категорії

Стецюк Тетяна Михайлівна






Артемівськ

2009

Зміст

1. Передмова 3

2. Текст і його ознаки: тема і основна думка.

Поділ тексту на мікротеми й абзаци. 5 -7

3. Тематичне речення в мікротемі. Мовні засоби зв’язку речень у тексті. 7 – 9

4. «Відоме» й «нове» в реченнях тексту. 9 - 10

5. Тексти різних типів – розповідь, опис, роздум (повторення). 10 -13

6. Поняття про стилі мовлення, сфери їх уживання (повторення). 13 – 16

7. Читання мовчки 16 - 18



Дорогі учні!

Опанувавши тему «Поняття про текст», ви будете

Знати: основні ознаки тексту, що таке абзац, тема, основна думка,

мікротема тексту, тематичне речення; стилі і типи мовлення, особливості побудови текстів різних типів та стилів мовлення; про режим дня, для чого робити зарядку, як відпочивати, як загартовувати свій організм, чому треба мити овочі і фрукти.




Уміти: визначати тему, основну думку, мікротему, тематичне речення в

тексті, складати простий план, визначати стилі та типи мовлення,

будувати зв’язні висловлювання відповідно до адресата

мовлення;

складати власний режим дня, відпочивати, загартовувати свій

організм, бути здоровими.


Умовні позначки


Завдання для виконання



Запам’ятай. Правила


Домашні завдання


Завдання для самоконтролю


Бажаю успіху!

До уроку 1

Завдання 1. Прочитайте два уривки. До кожного з них доберіть заголовки.
Уривок 1.

Якщо ти суворо додержуватимешся розпорядку дня – спати, їсти, гуляти, готувати уроки завжди в один і той самий час, - твоєму організму буде легко працювати і ти почуватимеш себе здоровим і бадьорим. Увечері ти зачитався книжкою. Людський організм має чудову властивість.


Уривок 2.

Ти знову подивився на годинник. Його стрілки наблизилися до цифри дев’ять, коли ти звичайно лягаєш спати. І твій мозок нагадав тобі про це. Людський організм звикає до внутрішнього розкладу й дуже не любить, коли розклад порушують. Остерігайся чинити це часто.






Текст – це зв’язне висловлювання з кількох речень, об’єднаних

між собою спільною думкою.



Ознаки тексту: задум (основна думка), зв’язність, завершеність.

Тема – те, про що розповідається в тексті.

Основна думка – це головне, що автор хоче сказати.




Завдання 2. Прочитайте, доведіть або спростуйте думку, що це текст, доберіть заголовок. Визначіть основну думку кожного абзацу, складіть план.
Щоранку, прокинувшись у певний час, тисячі хлопчиків і дівчаток в усьому світі починають ранкову гімнастику. Здавалося б, як добре поспати ще півгодинки! Адже попереду багато важких справ. Чи варто брати на себе клопіт – згинатися і розгинатися, розводити руки і присідати? Варто!

Ранкову гімнастику недарма називають зарядкою. Ці десять хвилин заряджають людину енергією на цілий день.

Вночі, поки ми спимо, наше тіло відпочиває. Його м’язи розслаблені, серце й легені працюють уповільнено. Як же швидко розбудити весь організм?

Для цього і існує зарядка. Ця коротка гімнастика примушує нашу кров скоріше бігти судинами, суглоби – розправитися, м’язи – наповнитися силою, легені – сильніше вдихати повітря. Людина стає бадьорою, у неї з’являється хороший настрій, бажання рухатися, працювати.





Мікротема - основна думка абзацу




Завдання 3. Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Визначіть мікротеми, складіть план.

Зарядка потрібна кожній живій істоті. Подивіться, як прокидається

собака чи кіт. Вони передусім потягуються всім тілом, так, що хруснуть кісточки, розправлять спочатку передні, потім задні лапи, вигнуть спину…



А вам зарядка потрібна особливо. Адже півдня ви сидите за партою, мало рухаєтесь.

Та й до школи, звичайно зовсім близько.

Зарядка допомагає швидше включитися в роботу, уважніше слухати пояснення вчителя, швидше розв’язувати задачі й писати.

Завдання для самоперевірки

1.Назвіть ознаки тексту:

а) зв’язність;

б) завершеність;

в) точність.

2. Тема – це те …

а) про що хоче сказати автор;

б) про що розповідається в тексті;

в) про що замовчується в тексті.
3. Мікротема – це …

а) назва тексту;

б) абзац тексту;

в) перші речення кожного абзацу.


4. Основна думка тексту – це:

а) те, про що розповідається в тексті;

б) головне, що хотів сказати автор;

в) зміст першого речення.


5. Текст –це:

а) кілька речень;

б) кілька речень, об’єднаних спільною думкою;

в) кілька речень, які завершені.


До уроку 2

Завдання 4. Прочитайте текст. Визначіть мікротеми, складіть план.
Ледача подушка

Маленькій Яринці треба рано-рано вставати, щоб до школи йти, а не хочеться, ой як не хочеться! Ввечері питає Яринка у дідуся:



  • Дідусю, чому вранці вставати не хочеться? Навчіть мене, дідусю, спати так, щоб хотілося вставати і йти до школи.

  • Це подушка в тебе ледача, - відповів дідусь.

  • А що ж їй зробити, щоб не була ледачою?

  • Знаю я таємницю, - пошепки сказав дідусь. – Ото саме тоді, як вставати не хочеться, візьми подушку, винеси на свіже повітря, добре вибий її кулачками – вона й не буде ледачою.

  • Справді? – зраділа Яринка. – Я так і зроблю завтра.

Ще дуже рано, а треба збиратися до школи. Не хочеться вставати Яринці. Але треба ж нарешті подушку привчити, лінощі з неї вибити!

Схопилась Яринка швиденько, одяглася. Взяла подушку, винесла на подвір’я, поклала на лавку – та кулачками її, кулачками. Повернулась до хати, поклала подушку на ліжко – та й умиватися.

А дідусь у вуса посміхається.

Завдання 5. Підготуйтесь до переказу тексту за планом


  1. Чому Яринці вранці вставати не хочеться?

  2. Справа у подушці.

  3. Треба вибити лінощі з подушки.

  4. «Ранкова зарядка» Яринки.

  5. Хитрощі дідуся.

Виділені в абзацах речення або його частини називаються тематичними реченнями. Головне слово в цьому реченні називається тематичним словом.






Схема тексту



Тема. Ледача подушка

І мікротема

Чому Яринці вранці вставати не хочеться?

ІІ мікротема

Справа у подушці.


ІІІ мікротема

Треба вибити лінощі з подушки

ІV мікротема

«Ранкова зарядка» Яринки

V мікротема

Хитрощі дідуся.


Перше тематичне речення

Чому вранці вставати не хочеться?

Друге тематичне речення

Візьми подушку, винеси на свіже повітря, добре вибий її кулачками

Третє тематичне речення

Але треба ж нарешті подушку привчити, лінощі з неї вибити!


Четверте тематичне речення

Взяла подушку, винесла на подвір’я, поклала на лавку – та кулачками її.

П’яте тематичне речення

Дідусь посміхається

Тематичне слово

вставати не хочеться

Тематичне слово подушка

Тематичне слово

лінощі

Тематичне слово кулачки

Тематичне слово

дідусь





Завдання 6. Спробуйте, працюючи в групах, виконати завдання так, як зазначено у завданні 4 (зразок). Допоможуть вам уже виділені тематичні речення.
Як Суворов дужим став

Славетний полководець О.В. Суворов у свої 70 років вражав молодих воїнів, з якими ділив труднощі походів, міцним здоров’ям і залізною витривалістю. І ніхто з них не здогадувався, що в дитинстві їхній командир був надзвичайно кволим і хворобливим. Саме через це його батько, генерал, уже було втратив надію побачити свого сина військовим. Та хлопчика захоплювали книжки про військові подвиги, видатних полководців. І він поставив перед собою мету – стати воїном!

Для цього Суворов наполегливо почав гартувати своє тіло і волю: в будь-яку погоду їздив верхи, плавав, займався фізичними вправами.

Щоденні заняття загартували організм хлопчика, хвороби назавжди відступилися від нього.

І ось настав день, коли здійснилася мрія Суворова: він став солдатом гвардійського полку. І було йому на той час 15 років.




Завдання 7. Складіть текст за схемою


Тема. Найбільше багатство – здоров’я

І мікротема

Найбільше багатство




ІІ мікротема

Ранкова зарядка



ІІІ мікротема

Здоров’я не купиш



Перше тематичне речення

Я вважаю, що кожна людина заслуговує на багатство, а найбільше багатство – це здоров’я.




Друге тематичне речення

Щоб бути здоровим, необхідно кожного дня робити ранкову зарядку



Третє тематичне речення

Ось чому здоров’я за гроші не купиш.




Тематичне слово

здоров’я


Тематичне слово

зарядка


Тематичне слово

за гроші



До уроку 3

Завдання 8. Прочитайте текст. З’ясуйте в кожному реченні «відоме», підкресліть однією лінією та «нове», підкресліть хвилястою лінією.
Чому треба мити овочі та фрукти

Не встигла бабуся викласти з кошика запашні червонобокі яблука, а Сергійко – тут як тут! Відганяючи настирливу муху, вибрав найбільше і тільки хотів поласувати ним, коли Оксана, сестра-семикласниця, підняла крик:

  • Ти що робиш?! Яблука не помиті, і руки в тебе брудні!

Сергійко образився. Руки він учора з милом помив, і яблука – чисті.

  • А ти знаєш, скільки різноманітних мікробів – дрібнесеньких істот – живе навколо нас? І серед них такі, що викликають тяжкі захворювання. А мухи якраз і розносять цих мікробів, глянь, як стараються!

Мухи літають всюди: залітають на помийниці, у вбиральні та інші місця, забруднюють там свої ніжки, хоботок і крила частинками нечистот. Потім, залітаючи до кімнати. Вони повзають по хлібу, цукру, овочах, фруктах, по обличчю і руках людей і всюди залишають масу мікробів та яєць глистів. Тепер ти зрозумів, чому обов’язково треба мити овочі і фрукти перед вживанням? І чому з брудними руками не можна сідати за стіл?

Сергійко мовчки кивнув головою і поспішив до умивальника.






Завдання 9. Допишіть кожне прислів’я, додайте своє речення. Підкресліть «відоме» і «нове» в кожному реченні.

1. Держи голову в холоді, а ноги… (в теплі)

2. Як немає сили, то і … (світ не милий)

3. Бережи одяг, доки новий, а здоров’я - … (доки молодий).





Завдання 10. Складіть правила догляду за власним тілом, підкресліть «відоме» і «нове» в кожному реченні.
До уроку 4




Завдання 11. Прочитайте тексти, визначте тему та основну думку висловлювань. Яке питання можна поставити до кожного тексту?
Текст1 . Головне в загартуванні – поступовість. Почніть з малого. Вставайте рано, завжди в один і той самий час. обов’язково зробіть зарядку. Після зарядки розітріть тіло холодним мокрим рушником. З часом можна почати і обливання прохолодною водою.

Текст 2. Надворі буяє тепле літо. Зеленіють дерева, щебечуть пташки. Голубінь ставка кличе покупатися. Вода ставка така прозора, що бачиш своє відображення в ній. Як же добре зануритись у її обійми!
Текст 3. Чи вмієш ти відпочивати? Не дивуйся: для

того, щоб відпочинок пішов на користь, треба навчитися відпочивати правильно. Спробуй розв’язати таку задачу.

У двох приятелів був день відпочинку. Один ліг на диван, дивився телевізор з ранку до вечора. А його товариш до обіду відкидав сніг, потім рубав дрова, а увечері пішов на ковзанку. Хто з них краще відпочив і набрався сил?


Текст може розповідати про перебіг певних подій, описувати певні

об'єкти, розмірковувати над причинами і наслідками подій, мотивами вчинків людей, умовами, в яких можливі ті чи інші явища. На цій основі висловлювання поділяють на розповіді, описи, роздуми.
Розповідь — повідомлення про якусь подію, про її розгортання в часі, про послідовність дій. Можна поставити питання що відбулося? Тому ключовими словами є дієслова.

Характерні складові частини розповіді: початок дії (зав'язка); розвиток подій (з найбільш важливим моментом — кульмінацією); завершення дії (розв'язка).


Опис — відображення явищ дійсності через перелічення їх основних ознак і властивостей. Сприймаючи опис, адресат може уявити, як виглядає об'єкт. Можна поставити питання який?

Композиція опису: загальне уявлення про предмет; розповідь про окремі ознаки і властивості: зовнішні — матеріал, розмір, форма, колір, внутрішні - призначення, вживання, обставини його існування (умови, причина, місце і час); оцінка об'єкта опису, висновок зі сказаного.

Об'єктами опису шкільна програма визначає: предмети, тварин, зовнішність людини, природу, місцевість, пам'ятки історії і культури, процеси діяльності людини.
Роздум — роз'яснення, підтвердження або заперечення якоїсь думки. Можна поставити питання чому?

У роздумі зазвичай виділяють три частини: теза — думка, припущення, які потрібно довести або спростувати; докази (аргументи), покликані підтвердити або заперечити початкове положення і таким чином обґрунтувати задум автора; висновок — формулювання результату викладених міркувань, практичні поради з приводу обговорюваної проблеми.




Назви типів мовлення

На які питання відповідають у висловлюванні

Про що говориться у висловлюванні

Будова висловлювання

Розповідь

Що робить особа або предмет?

Про події, про дії персонажів

Початок, розгортання, завершення дій

Опис

Який предмет, особа, дія?

Про ознаки предмета, особи, дії

Загальне враження, окремі деталі, ознаки

Роздум

Чому саме такими є предмет, особа чи дія?

Про причини ознак та дій

Тези (думка, яка доводиться або заперечується), аргументи (докази), висновки






Завдання 12. Прочитайте текст, дайте відповіді на питання.

Уривок 1. Улітку в теплі, погожі дні намагайтеся більше бути на свіжому повітрі – в лісі, біля річки. Купайтеся, але не до посиніння. Загоряйте, але не перегрівайтеся на сонці. Грайте в м’яча, в інші рухливі ігри. Ходіть у походи. Пам’ятайте: сонце, повітря і вода – найвірніші ваші друзі.

  1. До якого типу мовлення належить даний текст? Доведіть.

  2. Випишіть дієслова, доберіть до них синоніми.

  3. Які ще є найвірніші друзі людини?

  4. Пригадайте і запишіть прислів’я та приказки про сонце, повітря і воду.

Уривок 2. Спеціальними дослідженнями доведено, що загартовані дівчатка і хлопчики рідше застуджуються і хворіють, ніж незагартовані. Чому запитаєте? Тому що здорове тіло повинно фізично працювати. Якщо воно не працює, то – знесилюється. Загартовуйтесь, і ідіть сонцю і вітру назустріч!

  1. До якого типу мовлення належить даний текст? Доведіть.

  2. Знайдіть тезу, аргументи і докази

  3. У чому, на вашу думку, тіло людини повинно працювати?

Завдання 13. Склади зв’язне висловлювання за поданим початком.

Уже понад дві тисячі років існує приказка: «У здоровому тілі – здоровий дух». Люди давно зрозуміли, як важливо дбати про своє тіло, щоб воно завжди було міцним і дужим. А засоби для цього - …



До уроку 5

Завдання 14. Прочитайте текст. У чому помилковість висловлювання?

Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Вона займає три чверті планети, точніше 71% поверхні Землі. Без води людина не проживе більше 10 днів. Дивовижно, але тіло людини теж на 70% складається з води.

- Сину, принеси водички з криниці, бо вже ні вмитися, ні обід приготувати.

- Біжу, мамо, я скоро!

Покропив Сірий Вовк Івана-царевича мертвою водою – загоїлися рани, покропив живою – ожив царевич і став ще кращим, ніж був.

Усе, що відбувається в нашому організмі, пов’язане з водою. Вона супроводжує нас всюди з першої і до останньої миті нашого життя.




Назва стилю

Сфера застосування

Мета спілкування

Основні види висловлювань

Розмовний

Побут, сімейні, дружні стосунки

Обмін інформацією, думками, встановлення стосунків

Діалоги, записки, особисті листи

Науковий


Наука, техніка, освіта

Виклад наукової інформації, пояснення явищ

Виступи, доповіді, лекції, монографії, підручники

Офіційно-діловий


Офіційні стосунки

Регулювання стосунків між людьми, підприємствами, установами

Договори, угоди, постанови, закони, ділові папери


Публіцистичний


Суспільне життя

Формування ставлення людей до суспільно важливих справ

Виступи, доповіді, лекції, статті, брошури

Художній


Мистецтво слова (фольклор, художня література)

Естетичний вплив через образне відтворення дійсності

Оповідання, повісті, романи, п'єси, вірші, казки, легенди тощо

Церковний

Церква, релігія

Регулювання стосунків між людьми та церквою

Молитви, проповіді тощо

До яких стилів належать дані уривки. Свою думку обґрунтуйте, спираючись на таблицю.






Завдання 14. Прочитайте подані уривки та заповніть таблицю


Текст

Стиль

Обставини мовлення

Стильові ознаки

Мовні засоби

Текст 1













Текст 2













Текст 3














Текст 1.Вибирай, що тобі до душі, не гаючи часу. Мабуть, не хочеш бути схожим на тих лежнів, що човгають ногами, як старезні діди, не можуть висидіти й десяти хвилин , щоб не підпертися рукою

Текст 2. Треба привчати свій організм не боятися холоду. Для цього і влітку, і взимку роби зарядку в самих трусах.

Текст 3. – Я хочу бути сильним, - якось сказав Славко . – Для цього мені треба багато їсти.

  • Ти, мабуть, переплутав. Для того, щоб бути сильним, необхідно щодня робити зарядку, їсти здорову їжу, дотримуватися режиму дня, - відповів Андрій.

  • Так всього багато треба? – здивувався Славко, - я вже не хочу бути сильним.

  • Ні, це добре, що ти захотів бути ним, запевнив Андрій, - я тобі допоможу.


Завдання 15. Скласти розповідний текст художнього стилю за темою «У воді - людське життя»



Завдання для самоперевірки
1.Яке запитання можна поставити до тексту-розповіді

А) що нас вразило?

Б) що відбулося?

В) хто винен?

2. Яке запитання можна поставити до тексту-опису?

А) протягом якого часу?

Б) який предмет?

В) де відбувається дія?

3. Яке запитання можна поставити до тексту-роздуму?

А) який предмет?

Б) чому так сталося?

В) яка дія відбулась?

4. Назвіть будову роздуму:

А) теза, аргумент, висновок?

Б) теза, докази, аргументи?

В) теза, докази, кінцівка?

5. Виклад наукової інформації присутні у:

А) художньому стилі?

Б) науковому?

В) розмовно-побутовому?

6. Суспільне життя – це сфера застосування стилю:

А) офіційно-ділового?

Б) публіцистичного?

В) церковного?

7. Художньому стилю властиві такі жанри:

А) оповідання, вірші, казки, нариси?

Б) легенди, статті, казки?

В) повісті, романи, приказки?

8.За малюнком складіть текст-опис

9. За малюнком складіть текст-розповідь




10. Складіть художній опис, опираючись на опоні слова:

Загартування, байдарка, велосипед, ковзани, лижі, санчата.
До уроку 6

Читання мовчки

Діоклетіанова капуста

З давніх-давен люди оцінили смакові, поживні й цілющі якості капусти. Вважалося, що вона містить усі сім благ – гаряче і холодне, сухе і вологе, гірке й солодке, а також гостре. Лікарі радили давати капустяний сік дітям, аби ті швидше виростали, радили вживати цілющу капусту при запаленнях та свіжих ранах.

Ми розкажемо тобі дивну історію про римського імператора Діоклетіана Августа, який 305 року зрікся престолу і виїхав до міста Салони, де, на превеликий подив колишніх підданих, почав вирощувати капусту.

Чим можна було пояснити цей дивний і незбагненний вчинок?

Кілька років тому імператора Діоклетіана мучив глухий біль у животі. Жерці в один голос пророкували йому швидке одужання, сто років життя, блискучі перемоги на суші й на морі, покору володарів далеких і ще дальших царств, довічну славу і ще багато чого. А йому вже не лише вночі, а й удень дошкуляли болі. Діоклетіан вже почав думати про смерть.

Ось тут і нагодився старий грек, який сказав йому: «Вилікую, владико, але за умови, що цілком довіришся мені і виконуватимеш усі мої поради. – Він повів імператора на город і показав на капусту: - Ось у ній – твоє здоров’я».

І справді, вилікував Діоклетіана Августа свіжим капустяним соком.

… Колишній імператор коротким запоясним ножем вирізує найбільшу капустину. В палаці він власноруч перетирає її на тертушці, проціджує кашку крізь чисту полотняну шмату і випиває сік перед тим, як сісти до обіднього столу. Все нетривке в цьому світі, думається йому, все мінливе.

Здається, ще вчора імператор свято вірив, що кожен його крок – це сторінка історії. Нині ця віра розвіялася, мов туман.

Він дивиться у вікно, і погляд його зупиняється на капусті. Тепліє на душі: ось що вічне! Люди воюють, вбивають, руйнують, а вона собі росте. Вона годує, лікує, тішить зір. Вона однаково потрібна і друзям, і ворогам, й імператорам, і найостаннішому рабові.



От їй таки не буде переводу на землі.

(за Є. Моргуном)



Тестові завдання за текстом

1. З давніх-давен вважалося, що капуста містить:

А) багато вітамінів;

Б) усі сім благ;

В) вітаміни та мікроелементи;

Г) цілющу рідину.


2. Лікарі радили давати дітям сік капусти, що ті:

А) швидше виростали;

Б) краще їли;

В) не хворіли ;

Г) були енергійними.
3. Ким був Діоклетіан?

А) грецьким правителем;

Б) римським імператором;

В) царем;

Г) жерцем.
4. Жерці пророкували Діоклетіану:

А) швидке одужання;

Б) швидку смерть;

В) стор років життя і блискучі перемоги;

Г) смерть від руки ворога.
5. Хто вилікував хворого?

А) придворний лікар;

Б) старий грек;

В) цілитель-мандрівник;

Г) раб
6. Дивлячись на капусту, Діоклетіан думав:

А) усе на землі проходить;

Б) ось заради чого треба жити;

В) треба швидше повертатися у палац;



Г) ось що вічне.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка