Активні й пасивні дієприкметники. Творення активних та пасивних дієприкметників



Скачати 125.84 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір125.84 Kb.
#27314
ТЕМА: АКТИВНІ Й ПАСИВНІ ДІЄПРИКМЕТНИКИ. ТВОРЕННЯ АКТИВНИХ ТА ПАСИВНИХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ

Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні та пасивні дієприкметники, розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань

Обладнання: презентація до уроку; Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.Рідна мова: Підручник для 7кл. – К.: Грамота, 2007; схема
Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Привітання.

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно піднімати

І щоб не було мороки.

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаєм.

2. Прийом «Незвичайний початок».

Сядьте зручно. Усміхніться. Заплющіть очі й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці». Налаштуємося на роботу. Покладіть долоню на серце. Відчуваєте, як воно б’ється – теж працює. Таке маленьке, а так багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви розумні, творчі. Розплющіть очі.

Сьогодні ми знову вирушимо в пізнавальну мандрівку у дивовижну країну Дієприметниковію. Українці, вирушаючи в далеку дорогу, на згадку про дім беруть із собою обереги-символи, талісмани, які допомагають у тяжку хвилину.

Серед цих оберегів – калина, тополя, хліб, лелека, барвінок, сорочка, пісня, рушник … Тож нехай ці обереги допоможуть нам у нашій подорожі. (СЛАЙД)



ІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевіримо, чи готові ви до нової подорожі. Пригадайте все, що ви знаєте про дієприкметник.



  1. Кубування.

Учні по черзі кидають кубик, усно відповідають на те питання, яке їм випало на грані.

1 – Що називається дієприкметником?

2 – Які граматичні ознаки у дієприкметника від дієслова?

3 – Що спільного у дієприкметника і прикметника?

4 – Синтаксична роль дієприкметника.

5 – Наведіть приклади дієприкметників.

6 – Визначте граматичні ознаки дієприкметника усміхнений.


  1. Орфографічна хвилинка.

Словниковий диктант «Процідіть крізь сито». Запишіть слова у дві колонки: в першу – з м’яким знаком, у другу – з апострофом.

Мудрець, сильний, чотирьох, різьбяр, яблуньці, м’язи, ад’ютант, бренькіт, тім’я, учительці, міжгір’я, людськість, пів’яблука, торф’яний.



  1. Технологія «Займи позицію».

Розподілити слова на три групи: дієслово, прикметник, дієприкметник.

Духмяний, зеленіти, зів’ялий, зелений, згоріти, покручений, згорілий, сивий, чорний, палати, перестиглий, палаючий, німіючий, дзвінкий, промоклий, дрібний, посмутнілий.



ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку та очікуваних результатів.

Тема ця хоч і не проста, та для вас цікава.

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння і оповідання,

І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.

Тему нашого уроку запишіть, будь ласка.

Тема: Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників. (СЛАЙД)

У кожного з вас на парті лежить зернятко. На ньому ви повинні написати, чого ви очікуєте від уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Народознавча хвилинка.

Діти, ви ніколи не задумувались над тим, чому у веселці сім кольорів, у тижні сім днів, чому спадковість повторюється до сьомого покоління, чому є сім чудес світу? Число сім – загадкове. Кажуть, що це ідеальне число, це число Бога, який, попрацювавши шість днів, відпочивав у сьомий день після справ.

Сьогодні ми теж будемо працювати і дізнаємося багато цікавого. Отож починаймо!

Народознавча хвилинка. (СЛАЙД)

Понеділок – «той, що по неділі (після неділі)» - день, яким піклується «батько» тижнів – Місяць. А через те, що Місяць непостійний – увесь час змінює свій вигляд – цього дня не варто розпочинати жодної справи. Кажуть, що в понеділок і роботи не починай, і в дорогу не вирушай …

Його колір – зелений, як колір усякого початку, колір незрілості. Як зазеленіє, так і зростатиме … Тому, як розпочнеш у понеділок, так матимеш на увесь тиждень.

Понеділок – день чоловічий. Його образ – стрункий світловолосий та білолиций юнак або молодий чоловік, котрий зустрічає і проводжає, але нічого важливого не робить.

Ті, хто народилися у ніч під понеділок, мають здатність до віщування.


  1. Метод «Мозковий штурм». Розв’язання проблемно-пошукового завдання.

Запишіть речення, вкажіть в них дієприкметники. Який з дієприкметників вказує на ознаку предмета, який сам щось робить або робив, а який – на ознаку предмета, з яким щось роблять або робили.

Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море.

А дрімаючій смереці лісова пожежа сниться.

На землю по зоряних сходах задуманий вечір зійшов.

Біля хати сіріли скопані грядки, від воріт до порога вела стежка.


  1. Спрямоване читання. Самостійна робота з підручником. (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підручник для 7 класу.-с.76).

Самостійно прочитайте теоретичний матеріал. Доповніть таблицю. (Додаток 1)

  1. Навчаючись – учу!

Користуючись схемою, розкажіть про активні та пасивні дієприкметники.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

1. Впізнай мене. (СЛАЙД)

Прочитайте. Визначте словосполучення, що місять активні дієприкметники, та словосполучення з пасивними дієприкметниками. Поясніть, як ви їх розпізнаєте. Запишіть у дві колонки.

Опале листя, омріяна подорож, завмираючий звук, сяюча усмішка, загублений олівець.



Народознавча хвилинка. (СЛАЙД)

Вівторок – «вторий» - другий день тижня. Його космічний покровитель – планета Марс або Арес, по-давньоукраїнськи – Арей, що означає «бог – захисник воїнів».

Його колір – блакитний, а це колір небесної далечини. Тому у вівторок вигідно вирушати в далеку дорогу, бо небо сприятиме в мандрах.

Образ вівторка – зрілий чоловік, здатний до тривалої роботи або молодий воїн у шоломі, зі щитом і мечем.

Вівторок вважається днем щасливим, легким, сприятливим для початку роботи днем. Недаремно кажуть: «У вівторок початків сорок».


  1. Чарівна скринька.

Відгадайте загадки. Знайдіть у них дієприкметники. Визначте, які з них – активні, а які – пасивні.

Повернуте до сонця золоте донце. (Соняшник)

Зимою біле, весною чорне, літом зелене, восени – стрижене. (Поле)

Повна діжка жита п’ятачком накрита. (Мак)

Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. (Небо і зорі)


  1. Вправа «Сплю і чую».

Лежачи на парті із закритими очима, ви піднімаєте руку, якщо почуєте словосполучення із активним дієприкметником.

Граючий тренер, проспівана пісня, зів’яле листя, міцніючий організм, скошений лан, дозрілий овоч, лежачий камінь, записаний вислів.



  1. Ми – дослідники!

Дослідіть ланцюжок «народження активного дієприкметника теперішнього стану».

Працюють + юч = працюючий

В’януть + уч = в’янучий

Лежать + ач = лежачий

Свистять + яч = свистячий

Висновок: активні дієприкметники теперішнього утворюються від основи дієслова теперішнього часу за допомогою суфіксів –уч-, -юч-, -ач-, -яч-.

До дієслівної основи дієслів І дієвідміни теперішнього часу додаються суфікси –уч-, -юч-.

До дієслівної основи дієслів ІІ дієвідміни теперішнього часу додаються суфікси –ач-, –яч-.


  1. Я – вчитель.

Самостійно дослідіть ланцюжок «народження активних дієприкметників минулого часу. Зробіть висновок, поясніть іншим.

( Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підручник для 7 класу.-с.75.)

Народознавча хвилинка. (СЛАЙД)

Середа – середній день тижня. В давнину його ще називали «третійником», бо цей день – третій. Нею піклується Меркурій, який вважається посланцем богів, захисником мандрівників, торгівлі і мистецтв. За давньоукраїнськими звичаями цей день присвячувався богині Дані або Любаві.

Колір середи – синій, як і колір водних шляхів, якими мандрують, як і колір небес, під якими мандрують і трудяться в поті чола.

Середа – день жіночий, її образ – молода жінка з покритою головою та знаряддям ремесла в руках.



  1. Вправа «Конструкторське бюро».

  • Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники теперішнього часу.

Червоніти, спати, любити, тремтіти, діяти, лежати, володіти, бажати.

  • Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники минулого часу (усно).

Почорніти, змарніти, обгоріти, змокнути, згоріти, зів’янути, дозріти.

  1. Розподільний диктант.

Записати в дві колонки активні дієприкметники теперішнього і минулого часу.

Сяючий, змарнілий, стоячий, палаючий, змерзлий, спітнілий, завмираючий, застиглий, даленіючий, скислий, перемагаючий.



Фізкультхвилинка.

Руки вже за головою,

Тож дивись перед собою.

Виправляємо хребет.

Лікті зводимо вперед.

Мов метелики літаємо,

Крильця зводимо, розправляємо.

Будем вправу завершати,

Легше всім нам працювати.

Народознавча хвилинка. (СЛАЙД)

Четвер – четвертий день тижня. Ним піклується Юпітер або Зевс, наймогутніші боги римлян та греків. Наші предки віддавали четвер своїм наймогутнішим богам – Перуну і Даждьбогу. Четвер – день найбільшого напруження, трудової діяльності, коли докладається максимум зусиль для завершення робіт. Тому в четвер не варто зачинати довготривалих справ, а зосереджуватись на завершенні вже розпочатих. Цьому сприятиме Бог. Бездіяльність чи надмірні веселощі цього дня – великий гріх: «Хто в четвер скаче, той у п’ятницю плаче».

Колір четверга – червоний, як символ Божественної любові до людей, котрі в поті чола роблять свою кровну справу, до якої кожного з них призначено Божим повелінням.

Четвер – день чоловічий. Його образ – сильний, зрілий чоловік робочого вигляду із знаряддям праці в руках.



V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Самостійна робота з підручником. (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підручник для 7 класу.-с.76).

Ігровий прийом «Шпаргалка».

Завдання для учнів І варіанту: прочитати теоретичний матеріал в підручнику «Творенні пасивних дієприкметників», написати шпаргалку (це може бути схема, малюнок, короткий текст); передати шпаргалку учням ІІ варіанту. Учні, які отримали шпаргалку, повинні розкрити її зміст.

Цифровий диктант.

Завдання для учнів ІІ варіанту.

1 – активні дієприкметники.

2 – пасивні дієприкметники.

Сяючий, скривджений, думаючий, змальований, прогнилий, вихований, охриплий, лежачий, задубілий, киплячий, знайдений.



Ключ: 1, 2, 1, 2, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 2.

Народознавча хвилинка. (СЛАЙД)

П’ятниця – п’ятий день тижня. Ним піклується Венера – богиня краси і кохання. Наші предки віддавали цей день святій Параскеві-П’ятниці, котра турбувалася шлюбом, родинним і сімейним благополуччям. Тому п’ятниця повністю жіночий день. Її образ – літня жінка, в якої на обличчі задум або навіть смуток. Цей день – сумний і «пісний», бо саме в п’ятницю був розіп’ятим і помер на хресті Син Божий.

П’ятниця – день постійного посту і поминання своїх покійних родичів. Веселощі у п’ятницю – гріх духовний, який полягає в зневазі до пам’яті тих, хто пішов на вічний спочинок.

Її колір – жовтогарячий, в якому поєднався червоний колір – колір крові, пролитої Ісусом на хресті за спасіння людей, та жовтий колір – колір-символ Божественної сили і Божественної любові до людей.

І ще одне слід пам’ятати: сон, що проти п’ятниці, обов’язково збудеться

VІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.


  1. Дослідження-конструювання. (СЛАЙД)

Від дієслів утворити дієприкметники пасивного стану минулого часу, визначити вид. Суфікси виділити. До виділених слів дібрати антоніми.

Писати, написати, прочитати, робити, зробити, будувати, збудувати, рити, перерити, розбити, малювати, мити.



Народознавча хвилинка. (СЛАЙД)

Субота – шостий день тижня. Його назва, вважають одні, походить від давньовавилонського слова «шаббат», що означає «спокій», бо до кінця дня завершувалась активна діяльність людей, наставав спокій і люди віддавали себе молитві, дякували Богові за його прихильність і ласку. Інші схиляються до думки, що назву дня визначило давнє словосполучення «со» і «битіє», тобто «разом буття», коли люди сходилися для спільної молитви.

Проходить субота під знаком Сатурна, який піклувався землеробством та родючістю земель. Субота – день жіночий. Її образ – гарно одягнена молода жінка або дівчина.

Її колір – фіолетовий – колір, який поєднує в собі два кольори: червоний, колір крові, та синій, колір небес.

Це останній буденний день. Ні в якому разі не можна було розпочинати важливої роботи, бо довго робитиметься. Добре було б позамітати хату, вимастити піч, зігріти води, щоб вмитися (будеш усім людям гарний), приготувати чисту білизну. Саме в цей день дячки по суботах карали своїх учнів: винних – щоб виправлялися, невинних – щоб і надалі не завинили. І називали це «давати суботки». «Субота – кінчається робота. Субота – не робота: помий, помаж та спати ляж,» - такі приказки склали наші предки про суботу.


  1. Я – дослідник! Робота в парах.

Пригадайте відомості про чергування приголосних звуків. Від дієслів утворіть пасивні дієприкметники. Дослідіть, які звуки чергуються при утворенні дієприкметників і перед якими суфіксами відбувається чергування. Зробіть висновок.

Посадити, пекти, запрягти, вразити, зносити, відпустити, виїздити.

  1. Гра «Розумне перо». (СЛАЙД)

Перепишіть речення, від поданих у дужках дієслів утворіть пасивні дієприкметники. Утворені дієприкметники поставте в потрібній формі, визначте відмінок. Підкресліть літери, що позначають приголосні, які чергуються за їхнього творення. Зробити синтаксичний розбір другого речення.

Мати поклала на коліна (натрудити) руки.

Я іду по землі запашній навпростець до (покосити) нив.

Тут до міста (наїздити) путь.

Чужа сторона тугою (зорати), сльозами (засіяти).


  1. Творче конструювання. (СЛАЙД)

Перепишіть речення, від поданих у дужках дієслів утворіть активні дієприкметники. Утворені дієприкметники поставте в потрібній формі, визначте відмінок.

В моїм саду кружляє лист (опадати).

І сніг припав обличчям (посиніти) до грудочок (замерзнути) землі.

Полісся встає в (чарувати) красі.

Ти піднімайся у світання, як (проростати) зерно.


  1. Вправа «Художники слова». (СЛАЙД)

Розгляньте картину. Складіть і запишіть зв’язне висловлювання на тему «Пропливає осінь на хмаринці сірій …», уживаючи активні та пасивні дієприкметники.



Народознавча хвилинка. (СЛАЙД)

Непомітно спливають дні, наближається кінець тижня, його останній день – неділя. Назва його походить від слів «не діло», тобто ніяких справ, ніякого діла.

Колір неділі – жовтий, золотий – сонячний колір Божественної величі.

Неділя – день жіночий, її образ молода дівчина-красуня з золотавим волоссям.

Неділя – день відпочинку. У неділю нічого не можна робити, особливо створювати щось нове. Бо цього дня і Бог відпочивав після творення світу: оглядав й оцінював плід своєї творчості. І людині неділя дана для того, аби в церкві, на службі божій вона оцінила своє життя за минулий тиждень.

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Перевіримо, чи справдились очікувані вами результати уроку?



(Учні говорять, чого навчилися на уроці, і вішають зернятка на колосок).

Ну от і все. Ще одна подорож в країну Дієприкметниковію закінчилася. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж довели, що свої знання вмієте застосовувати на практиці.

Встаньте, друзі, усміхніться

І на мене подивіться.

Я подякую вам щиро

За прекрасний наш урок.

Спасибі вам, що працювали,

Що результати показали,

Що не соромились творити,

Що рідні ви мені, як діти!



VІІІ. Домашнє завдання.

1. Виконати вправи 130, 133. (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Рідна мова: Підручник для 7 класу).



2. Скласти зв’язне висловлювання про дієприкметник як особливу форму дієслова у науковому та художньому стилі.

Додаток 1








Вид





Скачати 125.84 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал