2015 Урок подорож «Пошуки еліксиру життя» Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця. Цілі уроку



Скачати 96.74 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір96.74 Kb.
Урок – подорож

«Пошуки еліксиру життя»

Тема уроку:

Органи кровообігу: серце і судини.

Будова і функції серця.

Біологія 9 клас

2015

Урок – подорож

«Пошуки еліксиру життя»
Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця.

Цілі уроку:

  • продовжити формування понять «кровоносна система», «органи кровообігу»; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями, властивості серцевого м’яза, значення кровообігу в житті людини;

  • продовжити розвивати вміння та навички роботи в групах, уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом та підручником; удосконалити практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами;

  • виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу життя, профілактики серцево-судинних захворювань; товариськість і взаємодопомогу під час роботи в малих навчальних групах.

Обладнання: таблиця «Будова серця», розбірна модель серця, картка самоосвіти, мультимедійний проектор, маршрутний лист подорожі, підручник.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення уроку: урок-подорож

Методи: інформаційно-рецептивні

Базові поняття і терміни: кровообіг, органи кровообігу, серце, перикард, епікард, ендокард, міокард, збудливість, провідність, скоротливість, автоматія серця.
ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Слайд 1

Вчитель: Сьогодні у нас дещо незвичайний урок, урок-подорож. Всі люблять подорожувати? Який девіз мандрівника? - «Хто шукає, той завжди знаходить!» Що ж ми будемо з вами сьогодні шукати? Нещодавно я в лабораторії натрапила на секретний старовинний манускрипт і карту, де зашифрований рецепт та заповіді довголіття, і нам з вами потрібно його розшифрувати. Для цього ми повинні потрапити на «Острів скарбів», подолавши на своєму шляху всі перешкоди, і відшукати там «Еліксир життя». В подорож ми вирушимо на трьох (3 малі навчальні групи) кораблях «Вікторія», «Надія», «Фортуна» (малюнки кораблів з назвами на дошці).

Слайд 2

Але перш ніж вирушимо, пригадаймо правила роботи в групах (додаток 1).



Поетичне вітання

Уже дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

В подорож швидко вирушаймо!

Готові? Вперед!!!



ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Слайд 3

Перша зупинка «Пропускна»

«Кров людська – не водиця,

її проливати не годиться»

Г. Сковорода

Біологічна розминка «Так – ні»

Завдання ланкам (вірна відповідь-1бал (серце) на корабель,

мах-4бала+пропускний квиток)

1 «Вікторія»

1.Кров відноситься до сполучної тканини (так)

2. Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3л (ні) 4-6л

3. Кров одна із основних складових внутрішнього середовища організму (так)

4. Еритроцити виконують дихальну функцію (так)

2. «Надія»

1. До складу плазми крові входить вода (так)

2. Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку (так)

3. Лейкоцити виконують захисну функцію (так)

4. Теорію імунітету розробив Іван Павлов (ні) Ілля Мечніков

3. «Фортуна»

1. Кількість води в крові сягає 90 % (так)

2. До складу крові входять органічні речовини (так)

3. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові (так)

4. Імунітет – це здатність організму захиститись від генетично-сторонніх тіл (так)

За результатами роботи ланки отримують бали-серця на свої кораблі

Слайд 4

Друга зупинка «Діагностична»

«Кров – річка життя»

Слайд 5

«Творча лабораторія» (мах – 4 бала-серця на корабель)

Завдання ланкам (додаток 2)

Перевірка!

Слайд 6 «Вікторія»

Слайд 7 «Надія»

Слайд 8 «Фортуна»

За результатами роботи ланки отримують бали-серця на свої кораблі
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Слайд 9

Третя зупинка «Екскурсійна»

«Без ядра горіх ніщо, так само

як людина без серця»

Г. Сковорода

(За роботу на зупинці - мах – 2 бала-серця на корабель)

Слайд 10

Вчитель: Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця.

Картка самоосвіти (КС) (додаток 3)

На «діагностичній» зупинці ви пригадали, які функції виконує кров. Саме виконання основних функцій крові зумовлено її постійним безперервним рухом в організмі, і такий рух називається кровообігом. (запис в КС, робота з підручником ст..71)



Пригадай!

Яка система органів забезпечує рух крові? (серцево-судинна). Які органи входять до її складу? (схема в КС, самостійна робота)



Слайд 11

Схема «Органи кровообігу» перевірка



Завдання в КС

Опишіть особливості кровоносної системи хребетних у вигляді логічного ланцюжка



Слайд 12

Логічний ланцюжок (перевірка)



Вивчаємо!

Слайд 13

Вчитель: І так, серце забезпечує кровообіг, що ж це за орган?

Усе наше життя центральний орган кровоносної системи – серце, невтомно працює. Воно починає працювати, коли ми ще не народилися, й останнім припиняє свою роботу.



Слайд 14

Вчитель: Серце вражає своєю витривалістю. В стані спокою серце:

  • за 1 хвилину робить приблизно 60-80 скорочень

  • за добу скорочується приблизно 100 тис разів

перекачуючи більше 7 тис. л. крові

  • за рік робить 40 млн. скорочень

  • за 70 років - понад 2,5 млд. разів

Як же пристосовано серце до такої титанічної роботи?

Слайд 15

Вчитель: Серце - м’язовий порожнистий орган конусоподібної форми. (КС) Основна його функція – насосна. Його маса незначна – 250-360г. Розташоване в грудній порожнині, ззовні захищене грудною кліткою і майже повністю оточене легенями. Знизу до серця прилягає діафрагма. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає розміру кулака людини, якій воно належить.

Пригадаймо! Вчитель: У 8 класі ви вивчали будову серця ссавців. А чи подібна будова серця людини? Чому?

Дійсно, згідно систематичному положенню, людина належить до царства «Тварини», і класу «Ссавці».



Слайд 16

Внутрішня будова серця

Вчитель: Суцільна подовжена м’язова перегородка ділить серце на дві ізольовані частини – праву й ліву. У верхній частині двох половин розташовані праве і ліве передсердя, у нижній частині – правий і лівий шлуночки. Отже, серце людини, як у ссавців, чотирикамерне. Праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або венозну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок – артеріальну половину Слайд 17 (відео)

(завдання в КС «Внутрішня будова серця», робота з підручником та слайдом)

Клапани серця (робота з розбірною моделлю серця)

Бесіда:

  • Розгляньте модель серця, знайдіть усі чотири відділи серця

  • Порівняйте товщину стінок усіх відділів серця (стінки шлуночків товстіші, ніж стінки передсердь, це зумовлено тим, що шлуночки виконують більшу роботу з перекачування крові порівняно з передсердями. Особливо товстою є стінка лівого шлуночка)

  • Визначте, які відділи серця пов’язані між собою (ліве передсердя і лівий шлуночок; праве передсердя і правий шлуночок.

Слайд 18

Клапани серця

Учитель: Так, між передсердями і шлуночками є сполучнотканинні клапани. Клапан правої половини серця має три стулки і зветься тристулковий, а лівої – дві стулки – двостулковий. Їх називають стулковими клапанами. Ці клапани відкриваються тільки в порожнину шлуночків, під час скорочень яких сильно затуляються, герметично відокремлюючи шлуночки від передсердь, не допускаючи повернення крові.

Між шлуночками серця і судинами, що з них виходять, також є клапани, які відокремлюють ці відділи один від одного під час відпочинку серця. Вони мають вигляд кишеньок, повернутих проти руху крові, їх називають півмісяцеві або кишенькові клапани (робота в КС) Слайд 19



Слайд 20

Зовнішня будова серця

Стінка серця утворена з трьох оболонок:



  • внутрішньої (ендокард)

  • середньої м’язової (міокард) – серцевий м’яз

  • зовнішньої (епікард)

(Робота з підручником в КС, заповнити таблицю та схему)

Слайд 21

Властивості серцевого м’яза

  • Збудливість

  • Скоротливість

  • Провідність

  • Автоматія серця

Звернутись до словничка термінів в КС

Слайд 22 (відео)

За результатами індивідуальної роботи на зупинці ланки отримують додаткові бали-серця на свої кораблі

ІV. Закріплення й узагальнення навчального матеріалу

Слайд 23

«Лови помилку»(індивідуальна робота в КС) (1 бал-серце на корабель)

Центральним органом кровоносної системи людини є серце, яке розташоване в правій половині грудини. Маса серця незначна – 400 - 500 г. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (міокард), середнього (ендокард) та внутрішнього (епікард). Серце у людини, як і у всіх ссавців, чотирикамерне (два передсердя і два шлуночка) праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або артеріальну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-венозну половину. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і один пів місяцевий), які перешкоджають зворотному плину крові.

Перевіряємо! (Слайд 23)

1. Серце розташоване в лівій половині грудини.

2. Маса серця незначна – 250 - 360 г.

3. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (епікард), середнього (міокард) та внутрішнього (ендокард).

4. Праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або венозну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-артеріальну половину.

5. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові.



За результатами індивідуальної роботи, ланки отримують бали-серця на свої кораблі

Слайд 24

V. Домашнє завдання (запис в КС)

1. Опрацювати текст§23

2. Вивчити основні поняття

3. Пояснити опорну схему А В



К

VІ. Підсумки уроку

Слайд 25

Четверта зупинка «Ключова»

Вчитель: Ось нарешті ми і дісталися останньої зупинки нашої подорожі, подолали всі перешкоди - вивчили будову та функції серця і отримали можливість потрапити на «Острів Скарбів». І ось тепер ми зможемо розшифрувати манускрипт (вчитель розгортає манускрипт і урочисто його зачитує)

Слайд 26

Заповіді довголіття

  1. Раціональне харчування (додається рецепт довголіття)

Рецепт довголіття

  • Взяти продукти, що містять ненасичені кислоти (рибу, рослинну олію)

  • Додати продукти, багаті на білки (квасоля, боби. м’ясо птиці, молочні продукти), отриману масу не солити!

  • Додати житнього хліба, рису, гречаної крупи, картоплі, меду та мілко нарізані яблука, буряк і моркву (в однакових пропорціях), все добре перемішати.

  • Готову масу можна заправити ізюмом та горіхами.

Подавати до столу свіжим!!!

Вчитель: Наш організм розрахований на 120 років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося. Що ж потрібно робити, щоб дожити до таких років, щоб не просити вибачення у серця, щоб воно було здоровим? Зараз спробуємо разом скласти заповіді довголіття (бесіда) (1 бал-серце на корабель)

  1. Не курити

  2. Не вживати алкоголь

  3. Спати не менше 7 годин на добу

  4. Рухливий спосіб життя

  5. Більше позитивних емоцій

  6. Більше часу проводити на свіжому повітрі

Слайд 27

Вчитель: Давайте звіримо наші заповіді із заповідями манускрипту.

Все сходиться! Ми знайшли еліксир життя! Слайд 28 (вчитель дістає сік і вручає дітям) ви знайшли цей скарб, скуштуйте його і будьте здоровими. Ставтесь до свого серця з повагою! І до сердець оточуючих також (підведення підсумків уроку, виставлення оцінок за кількістю набраних балів – сердець)

Слайд 29

Серце-це життя!

Людина живе, поки б’ється серце!

Бажаю вам здоров’я і успіхів у навчанні!


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка