Відділ освіти,
молоді та спорту Пирятинської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Методичний
порадник: організація методичної роботи в закладах освіти району
2015
Методичний порадник: організація методичної роботи в закладах освіти району. – Пирятин: РМК, 2015. – 36 с.
Рекомендовано до друку рішенням ради районного методичного кабінету відділу освіти, молоді та спорту Пирятинської райдержадміністрації від 01 жовтня 2015року, протокол №4.
Укладач – Шкурупій Л.Г., завідувач райметодкабінету відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації.
Відповідальна за випуск – Шерзой Н.Г.
ISBN __________
Перелік документації заступника директора
з методичної роботи
-
Наказ про розподіл функціональних обов’язків.
-
Наказ про призначення голів методичних об’єднань, керівників семінарів, творчих груп, ШМВ тощо.
-
Структура методичної роботи.
-
Програма розвитку методичної служби школи.
-
Розділ річного плану « Методична робота. Робота з педагогічними кадрами».
-
Наказ « Про підсумки методичної роботи за минулий навчальний рік»
-
Наказ «Про організацію методичної роботи в новому навчальному році».
-
Банк даних про педагогічних працівників.
-
Циклограма роботи заступника директора з методичної роботи.
-
План-сітка методичної роботи на місяць.
-
План роботи з молодими спеціалістами.
-
Положення про методичні об’єднання.
-
Інформація про навчальні програми і їх навчально-методичне забезпечення.
-
Програми факультативів і предметних гуртків, курсів за вибором.
-
План проведення методичного тижня ( якщо такий передбачено планом роботи на навчальний рік).
-
Перспективний план атестації педагогічних працівників.
-
Графік підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
-
Графік і плани проведення предметних тижнів.
-
Графік проведення семінарів, конференцій, круглих столів, творчих звітів, ділових ігор, методичних виставок, педагогічних читань тощо.
-
Графік проведення відкритих та показових уроків учителями ( за планами ШМО).
-
Адреси досвіду.
-
Відомості про професійні потреби вчителів.
-
Відомості про проблемні теми вчителів і форми їх узагальнення.
-
Інформаційно-аналітична і звітна документація з методичної роботи.
У кабінеті заступника директора з методичної роботи має бути така документація:
І. Папки
1. Статут школи.
2. Нормативно-правові документи ( зовнішні):
- Закон про освіту.
- Конвенція про права дитини
- інструкції, накази з методичної роботи і їх картотека
3. Нормативно-правові документи ( внутрішні):
- накази;
- розпорядження тощо
4. Планово-прогностична діяльність:
- розділ плану « Методична робота. Робота з педагогічними кадрами»
- план методичної роботи
- план роботи методичної ради школи
- плани роботи ШМО
- плани проведення методичного та предметного тижнів
- програма роботи над проблемною темою закладу освіти тощо
5. Інформаційно-аналітичні матеріали:
- довідки з методичної роботи ( інформаційні, аналітичні тощо)
6.Кадровий склад школи ( банк даних про педагогічних працівників):
- кількісний і якісний склад
- вік
- загальний і педагогічний стаж
- освіта
-фах
7. Положення про:
- ШМО
- методичну раду школи
- предметні олімпіади, конкурси тощо
8. Правила внутрішнього трудового розпорядку:
-розпорядок робочого часу вчителів, вихователів, класних керівників, голів ШМО
- режим роботи методичного кабінету, бібліотеки
- розклад дзвінків тощо
9. Функціональні обов’язки:
- вчителів
- голів ШМО
- класних керівників
- вихователів ГПД
10. Атестація:
- положення про атестацію
- перспективний план
- графік проходження атестації на 5 років
- графік проходження атестації в поточному році
11. Підвищення кваліфікації:
- відомості про професійні потреби вчителів ( діагностичні матеріали, анкети тощо)
- перспективний план проходження курсової перепідготовки на 5 років
- графік проходження курсової перепідготовки в поточному році
- план відвідування занять, семінарів при РМК, ЗОІППО
- теми самоосвіти вчителів та форми узагальнення матеріалів ( результати роботи над темою)
12. Адреси професійного досвіду. Творчі групи вчителів.
13. Робота з молодими спеціалістами і новоприбулими вчителями:
- банк даних
- відомості про професійні потреби вчителів ( за результатами анкетування, співбесід, діагностування, мікродосліджень, відвідування уроків)
- плани роботи ( складаються разом із наставниками)
- розклад занять « Школи молодого вчителя»
14. Експериментально-дослідницька діяльність ( учителів, вихователів, класних керівників, творчих груп):
- теми, предмети, класи
-з ким співпрацюють, взаємодіють
- наукові керівники й консультанти
15. Науково-дослідницька діяльність учнів:
- теми, предмети, класи, окремі учні, наукові відділення шкільного відділення МАНу
- керівники
16. Видавнича діяльність:
- статті, збірники тощо
- навчально-методична література ( авторські підручники, методичні посібники дидактичний матеріал, наочні посібники тощо)
17. Навчально-методичне забезпечення:
- державні стандарти
- програми, їх методичне забезпечення, авторські та адаптовані програми
18. Календарно-тематичне планування:
- навчальні предмети
- факультативи
- курси за вибором
- гуртки
19. Папка заступника директора з питань методичної роботи:
- наказ про розподіл функціональних обов’язків
Власні плани роботи ( на рік, на місяць, на тиждень)
20. Звіти. Підсумки ( за семестр, рік):
- заступника директора з питань організації МР
- голів ШМО
- керівників факультативів, курсів за вибором, гуртків
- творчих груп тощо
21. Конкурси ( професійні) :
- Положення про проведення конкурсів « Учитель року», « Класний керівник року», « Освітянка» тощо
- плани проведення конкурсів
- списки учасників
- банк даних учасників
- списки журі
- графіки відкритих уроків, заходів тощо
ІІ. Зошити, журнали
-
Наради у заступника директора
-
Наради у директора
-
Наради з учителями, вихователями, класними керівниками ( з методичної роботи)
-
Відвідування уроків
-
Відвідування позакласних заходів ( за предметами)
-
Індивідуальна робота з педагогічними працівниками ( бесіди)
-
Групові консультації ( тематичні)
-
Робота з громадськістю
-
Перевірка документації з методичної роботи.
ШКІЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
-
Загальні положення
Організаційним центром методичної роботи з педагогічними працівниками в закладі освіти є шкільний методичний кабінет. Очолює його завідувач, якого обирають терміном на 2 роки з числа досвідчених працівників ( вчитель-методист, старший учитель) Він працює на громадських засадах.
Методичний кабінет діє під керівництвом заступника директора школи та методичної ради, яка спрямовує і координує всі напрями його діяльності.
Основною метою діяльності методичного кабінету є створення інформаційно-методичної бази для вчителів, удосконалення їхньої професійної кваліфікації та самоосвіти.
Згідно з чинними нормативними документами, педагогічна рада школи періодично заслуховує на своїх засіданнях звіти про роботу методичного кабінету.
-
Завдання діяльності методичного кабінету
-
Забезпечення інформаційної підтримки діяльності структурних підрозділів методичної служби школи.
-
Створення банку даних програмно-методичної, нормативно-правової, науково-технічної інформації.
-
Надання навчально-методичних консультацій педагогічним працівникам.
-
Координація колективних форм і методів роботи та самоосвіти, спрямованих на підвищення педагогічної майстерності й вдосконалення фахової підготовки вчителів.
-
Задоволення запитів, потреб учителів в інформації професійно-особистісної орієнтації.
-
Організація системи заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу педагогів, упровадження досягнень кращого педагогічного досвіду та інноваційних технологій.
-
Основні напрями роботи методичного кабінету
-
Створення умов для індивідуальної роботи педагогічних працівників шляхом постійного забезпечення їх науково-методичною літературою.
-
Здійснення організаційно-методичної допомоги педагогам у науковій організації праці та розвитку педагогічної творчості.
-
Організація консультацій з питань психології, педагогіки, фахової підготовки, методики викладання предметів.
-
Організація та періодичне проведення виставок навчальної літератури, забезпечення педагогічних працівників необхідною інформацією.
-
Участь в організації та проведенні представницьких педагогічних заходів ( науково-практичних конференцій, семінарів, педагогічних читань, творчих звітів, виставок, презентація кращого досвіду роботи вчителів школи, здійснення наставництва, стажування молодих учителів, сприяння участі педагогічних працівників у науково-методичній та експериментальній роботі).
-
Впровадження в практику роботи кращого педагогічного досвіду, досягнень сучасної науки та освітніх технологій.
-
Перелік матеріалів, які зберігаються в методичному кабінеті
У методичному кабінеті закладу мають бути такі матеріали:
а) нормативно-правові документи:
- Конституція України, закони України про освіту, урядові документи з питань освіти, накази та інші інструктивно-нормативні документи МОН України, обласного управління освіти;
- документи з питань педагогіки та психології;
- положення та інструктивні матеріали з питань організації методичної роботи;
- інформаційні збірники МОН України, ПОІППО, районного відділу освіти.
б) шкільна документація
- наказ про організацію методичної роботи в поточному навчальному році;
- навчальний план школи;
- перспективний та річний плани роботи школи;
- контрольні примірники всієї чинної навчально-методичної документації ( навчальні програми);
- графіки проведення контрольних робіт;
- розклад навчальних занять, індивідуальних занять, занять з учнями вдома;
- документація з питань атестації педагогів;
- матеріали роботи педагогічного колективу над єдиною науково-методичною проблемою.
в) програмно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу:
- документація методичної ради школи ( план, протоколи, рішення, довідки про виконання рішень методичної ради);
- документація ШМО ( окрема папка на кожне методичне об’єднання): план роботи, протоколи засідань, методичні розробки;
- матеріали діяльності інших методичних підструктур ( творчих груп, семінарів-практикумів, проблемних семінарів), творчих звітів вчителів тощо;
- документація школи молодого вчителя;
- матеріали вивчення, узагальнення та поширення ППД;
- тематичні папки ( « Профільне навчання», « Інноваційні педагогічні технології», « Технології проектної діяльності», з організації виховної роботи, загальної методики викладання, зразки оформлення шкільної документації, методичні рекомендації РМК, рекомендації ЗОІППО);
- робота профільних класів ( положення про профільні класи, заяви батьків, накази про відкриття класів, списки учнів, моніторинги навчальних досягнень учнів тощо);
- банк даних ( картотека) педагогічних знахідок, досвіду, освітніх технологій.
г) основні навчально-методичні матеріали з навчальних предметів:
- аналітичні матеріали шкільного моніторингу з кожного навчального предмету( результати оцінювання знань, семестрових та річних контрольних робіт, ДПА);
- матеріали для організації контролю знань;
- матеріали роботи з обдарованими дітьми ( план роботи з обдарованими дітьми, результати участі учнів в І,ІІ,ІІІ етапах олімпіад, МАН тощо);
- інформація з навчально-методичного забезпечення кожного предмета;
- анкети, схеми аналізу уроків ( картки для аналізу, карти-схеми самоаналізу);
- тексти контрольних робіт, зразки завдань до ДПА;
- зразки поурочних планів;
- методичні розробки вчителів;
- рекомендації для вчителів щодо єдиних вимог до викладання навчальних предметів та основних напрямів діяльності;
-критерії оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з різних навчальних предметів;
- наказ про дотримання єдиного орфографічного режиму в школі;
- методичні рекомендації стосовно ведення тематичного обліку знань учнів;
- зразки кращих письмових робіт, виконаних учнями;
- матеріали проведення шкільних предметних тижнів;
- матеріали для оформлення шкільних предметних кабінетів.
д)діагностичні матеріали:
- результати діагностики педагогічного колективу ( анкетування, діагностика рівня професійних утруднень тощо);
- моніторинг педагогічної діяльності вчителів ( анкетування, результати самоаналізу уроків та аналізу уроків своїх колег);
-матеріали атестації вчителів, роботи з молодими спеціалістами.
е) матеріали з позакласної роботи:
- плани робот предметних гуртків, факультативів;
- орієнтовна тематика наукових учнівських робіт та вимоги до їх оформлення;
- матеріали з організації позакласної роботи з навчальних предметів;
-матеріали для роботи з батьками;
-матеріали на допомогу класним керівникам , вихователям ГПД.
є) папки з матеріалами науково-практичних конференцій, педагогічних читань, семінарів ( шкільних, районних, обласних):
ж) картотеки:
- статей періодичної преси на педагогічні теми;
- публікацій у фаховій періодиці та методичній літературі ( з кожного предмету);
- обліку ППД.
5. Бібліотека методичного кабінету ( предметно-тематичний розподіл)
- Підшивки загальнопедагогічних газет і журналів .
- Підшивки фахових журналів і газет.
- Спеціальна , загальнопедагогічна література.
До обладнання методичного кабінету належать узагальнені матеріали з досвіду роботи вчителів ( портфоліо), система постійних та динамічних стендів:
-
Державна підсумкова атестація
-
Від атестації до атестації
-
Інноваційні педагогічні технології
-
Обдаровані діти
-
На допомогу класному керівникові
-
На допомогу молодому вчителеві
Орієнтовний перелік заходів
з методичного забезпечення навчального процесу в школі
№
|
Заходи
|
Періодичність проведення
|
Максимальна кількість питань,які мають розглядатися
|
1
|
Засідання методичної ради
|
Раз на 2 місяці
|
2-3
|
2
|
Конференції
|
Раз на 2-3 роки
|
2-3
|
3
|
Конкурси педагогічної майстерності
|
Раз на рік
|
-----
|
4
|
Конкурс на кращий комплект дидактичних матеріалів
|
Раз на рік
|
------
|
5
|
Конкурс на кращий навчальний кабінет, класну кімнату
|
Наприкінці навчального року
|
-----
|
6
|
Оперативні наради
|
2 рази на місяць
|
2-3
|
7
|
Засідання ШМО, проблемних семінарів, творчих груп тощо
|
4-5 разів на рік
|
2-3
|
8
|
Установча методична нарада
|
На початку навчального року
|
3-4
|
9
|
Наради ШМО
|
У разі потреби
|
2-3
|
10
|
Відкриті й показові уроки заняття
|
За планами ШМО
|
2-4 уроки на семестр
|
11
|
Методичний тиждень
|
Раз на рік
|
5-6
|
12
|
Предметні тижні
|
1-2рази на місяць
|
----
|
13
|
Відвідування уроків, співбесіди з вчителями-предметниками, консультації
|
За графіком
|
|
14
|
Школа молодого вчителя
|
Раз на місяць
|
1-2
|
15
|
Школа педагоігчної майстерності
|
Раз на місяць
|
1-2
|
ОРІЄНТОВНІ ПОЛОЖЕННЯ
Про проблемну групу вчителів
-
Загальні положення:
-
проблемна група об’єднує вчителів, котрі цікавляться якоюсь фаховою професійною методичною проблемою та бажають вивчити її глибше;
-
проблемна група є самостійною ланкою методичної роботи і суб’єктом внутрішньошкільного управління.
-
Завдання проблемної групи:
-
вивчення відповідної проблеми з метою підвищення професійної компетентності вчителів.
-
Організація роботи:
-
проблемну групу очолює вчитель, добре обізнаний з даною темою;
-
проблемна група працює за планом;
-
засідання проводяться раз на 2 місяці.
-
Документація і звітність:
-
план роботи групи фіксується в окремому журналі;
-
засідання протоколюються;
-
аналіз про діяльність групи подається методичній раді наприкінці навчального року.
Про творчі групи
Творчі групи вчителів – це групи педагогів, різних за фахом, які займаються вивченням, освоєнням, упровадженням якоїсь однієї загальної проблеми колег-однодумців.
Мета створення: об’єднання педагогів-дослідників.
Зміст :
-
вивчення відповідної проблеми, висунення гіпотези;
-
апробування ідеї у практичній діяльності.
Щоденник експерименту, інновації:
-
запис результатів, аналізів контрольних, перевірних зрізів;
-
порівняння знань і вмінь з попередніми, з вимогами програми, із тими, що очікуються за гіпотезою;
-
параметри, за якими фіксуються зміни в учнів.
Напрями роботи
-
Навчальна робота:
-
реалізація системного підходу до навчання;
-
створення психолого-педагогічних конструкцій навчального процесу ( мета, типи зв’язків, результат, прогнозування і конструювання навчального процесу).
-
Методична робота :
-
консультації за розробленою тематикою;
-
розробка методичної документації ( програм, конспектів уроків, занять, навчальних посібників, рекомендацій тощо);
-
розробка і практичне використання в навчальному процесі активних форм навчання, тренінгів, мозкових штурмів, дискусій, дебатів тощо;
-
організація реферативно-дослідницької роботи вчителів ( вивчення, аналіз психолого-педагогічної літератури).
ЯК ПІДГОТУВАТИ НАКАЗИ ПРО ПІДСУМКИ ТА ОРГАНІЗАЦІЮ ВНУТРІШНЬОШКІЛЬНОЇ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ
Підсумки
У вступній частині наказу слід здійснити аналіз методичної роботи за попередній навчальний рік, а саме:
- дати перелік та стисло охарактеризувати проблемні питання, над розв’язанням яких працював педагогічний колектив минулого навчального року;
- вказати зростання педагогічної майстерності вчителів школи за результатами атестації, участі в конкурсі « Учитель року», навчання у вищих педагогічних закладах, аспірантурі тощо;
- описати елементи інноваційних педагогічних технологій, ППД, які були апробовані, освоєні та впроваджені в практику роботи окермих вчителів школи;
- стисло охарактеризувати проведені протягом навчального року методичні заходи та проаналізувати їх ефективність;
- дати стислий аналіз роботи ШМО, творчих та проблемних груп.
У наказовій частині :
- відзначити роботу окремих вчителів, ШМО тощо;
- вказати керівникам ШМО, вчителям, наставникам на виявлені недоліки в організації та проведенні методичної роботи тощо.
- відмінити дію наказу « Про організацію методичної роботи в минулому навчальному році.
Організація
У вступній частині вказати завдання ( сформулювати назву колективної теми, проблеми), над розв’язанням яких працюватиме педагогічний колектив, виходячи із аналізу навчально-виховного процесу та діагностики педагогічних працівників; визначити проблемні питання.
У наказовій частині слід визначити форми внутрішкільної методичної роботи. Для прикладу:
1. Для керівництва та координування методичної роботи в школі створити методичну раду у складі 3-7-х осіб ( відповідно до потреби).
2. Визначити доцільність роботи творчої групи вчителів того чи іншого навчального предмета, школи педагогічної майстерності, передового досвіду з конкретної теми, впровадження елементів ППД, роботи опорної школи.
3. Визначити проходження курсової перепідготовки вчителями школи.
4. Забезпечити активну участь педагогічних працівників у роботі, міжшкільних МО, РМО, семінарів-практикумів, постійно діючих семінарів, шкіл педагогічної майстерності, школи молодого вчителя згідно з наказом відділу освіти.
5. Організувати роботу міжшкільних методичних об’єднань на базі школи, визначити керівників та періодичність засідань ( згідно з наказом відділу освіти).
6. Організувати роботу ШМО. Визначити керівників та періодичність засідань.
7. Визначити форми роботи з молодими вчителями ( школа молодого вчителя, наставництво, стажування).
8. Визначити індивідуальні форми методичної роботи в школі, їх тематику і періодичність ( консультації, співбесіди, взаємовідвідування уроків, допомога вчителям, які отримали рекомендації за результатами атестації, які навчаються заочно), створити сприятливі умови для самоосвіти та ін.
9. На основі діагностичного аналізу та аналізу навчально-виховного процесу визначити форми, тематику, терміни, відповідальних за колективні форми методичної роботи:
- семінари-практикуми;
- психолого-педагогічні семінари;
- предметні тижні, дні відкритих дверей тощо;
-педагогічні читання, конференції, диспути;
- педагогічні виставки, огляд методичної літератури;
- конкурси, творчі звіти вчителів та інші традиційні та нетрадиційні форми роботи.
10. Визначити форми роботи з вивчення та впровадження в практику роботи вчителя досягнень психолого-педагогічної науки, кращого досвіду роботи, впровадження нових технологій, узагальнення досвіду роботи кращих вчителів із конкретно визначеного питання ( теми, проблеми).
11. Затвердити графік проведення інструктивно-методичних нарад.
12. Затвердити зведений графік методичної роботи.
13. Організувати роботу методичного кабінету ( підготовка та систематизація матеріалів, поповнення картотеки, організація виставок, випуск методичного бюлетеню тощо).
14. Контроль за виконанням наказу покласти на ( вказати посаду та прізвище).
|