1. Особливості виконання Національною радою наглядових повноважень під час проведення виборчої кампанії з чергових виборів Президента України у 2009-2010 роках



Скачати 432.41 Kb.
Сторінка2/3
Дата конвертації13.04.2016
Розмір432.41 Kb.
1   2   3

4. Проведення передвиборної агітації

за кошти Державного бюджету України
Відповідно до вимог частини 3 статті 60 Закону України „Про вибори Президента України”, постанов Центральної виборчої комісії № 355 від 19.11.2009 „Про затвердження результатів жеребкувань здійснення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України 17 січня 2010 року” та № 154 від 28.01.2010 „Про затвердження результатів жеребкування щодо черговості надання ефірного часу та друкованих площ кандидатам на пост Президента України Ю. Тимошенко та В. Януковичу для здійснення ними передвиборної агітації перед повторним голосуванням з виборів Президента України 7 лютого 2010 року”, в ефірі НТКУ та НРКУ трансляція агітаційних матеріалів кандидатів на посаду Президента України відбувалася у встановлені строки (додаток № 24).

В ефірі НТКУ 05.02.2010 в рамках проведення агітації кандидатом на пост Президента України Ю. Тимошенко транслювався фільм «Юля», а в ефірі НРКУ - звуковий ряд цього фільму. У ньому особи, які не є громадянами України (Паоло Коельо, Вацлав Гавел, Жозе Мануель Баррозу), закликали на виборах Президента України підтримати Юлію Тимошенко, що суперечить вимогам статті 64 Закону України „Про вибори Президента України”.

Крім того, моніторингом зафіксовано, що під час оприлюднення передвиборної програми кандидата на пост Президента України А. Гриценка передача вийшла в ефір без презентаційної заставки Національної радіокомпанії України (попередження про початок оголошення передвиборної програми).

Подібна форма трансляції агітаційної передачі може бути розцінена як недотримання рівних умов надання ефірного часу, що є ознакою порушення частини 5 статті 58 Закону України „Про вибори Президента України”, оскільки передвиборні програми всіх інших кандидатів було ідентифіковано в ефірі відповідно до вимог законодавства України.

Відповідно до частини 3 статті 60 Закону України „Про вибори Президента України”, кожен із кандидатів на пост Президента України мав змогу взяти участь у теледебатах. Однак п’ять кандидатів, які брали участь у першому турі виборів Президента України, скористалися правом відмовитися від них: В. Литвин, Ю. Тимошенко, В. Ющенко, В. Янукович, А. Яценюк.

Усі інші кандидати, відповідно до Постанови ЦВК № 486 від 15.12.2009 „Про результати жеребкування щодо графіка проведення Національною телекомпанією України передвиборних теледебатів між кандидатами на пост Президента України за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України 17 січня 2010 року”, взяли участь у теледебатах (додаток № 25).

Відповідно до частини 5 статті 62 Закону України „Про вибори Президента України” та Постанови ЦВК № 147 від 26.01.2010 „Про Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення повторного голосування з виборів Президента України 7 лютого 2010 року”, кандидати на пост Президента України, які за підсумком голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року одержали найбільшу кількість голосів (Ю. Тимошенко і В. Янукович), мали змогу взяти участь у теледебатах у прямому ефірі Національної телекомпанії України, запланованих на 1 лютого 2010 року.

У зв'язку з тим, що один із кандидатів відмовився від участі в теледебатах, відведений на них час було надано іншому кандидату для передвиборної агітації. Відповідна передача вийшла у зазначений час в ефірі НТКУ.

Усі теледебати, які було проведено під час виборчого процесу, пройшли у відповідності до вимог виборчого законодавства України та Постанов Центральної виборчої комісії.

5. Дотримання телерадіоорганізаціями виборчого законодавства під час здійснення інформаційного мовлення, трансляції заяв і звернень

та ток-шоу
Під час моніторингу загальнонаціональних телекомпаній, проведеного в період з 17 листопада 2009 року по 15 січня 2010 року, особлива увага приділялася наявності інформаційних повідомлень про діяльність кандидатів на пост Президента України, розміщених ними за власний кошт і не ідентифікованих як передвиборна агітація.

Такі повідомлення було зафіксовано у випусках новин, інформаційних та економічних рубриках, аналітичних оглядах, бесідах, дискусіях, політичних та аналітичних ток-шоу, прес-конференціях, авторських проектах тощо. До цих матеріалів не зараховувалися агітаційні матеріали, за які було проплачено з виборчого фонду кандидатів, відповідно до вимог Закону України „Про вибори Президента України”.

Інформаційні повідомлення зафіксовано в ефірі 11 загальнонаціональних телекомпаній.

В ефірі телеканалів ЗАТ „Телекомпанія „ТЕТ”, ТОВ ТРО „Мульті Медіа Сервіс” та ТОВ „Телестудія „Служба інформації” відсутні інформаційні, аналітичні та публіцистичні проекти, які б висвітлювали хід виборчого процесу.

Усього під час здійснення моніторингу телерадіоефіру у період першого туру виборчої кампанії було зафіксовано понад 4000 інформаційних повідомлень про діяльність кандидатів на пост Президента України.

Лідером з розміщення таких матеріалів стала Телерадіокомпанія „НБМ”, в ефірі якої зафіксовано понад 1300 повідомлень про діяльність кандидатів на пост Президента України, частка яких становить третину від загального обсягу подібної інформації на загальнонаціональних телеканалах.

В ефірі ЗАТ „ТелеОдин” було розміщено найменшу кількість інформаційних повідомлень – 3, що становить близько 0,1% від їх загального обсягу на загальнонаціональних телеканалах (додатки № 26, № 27).

Законом України „Про вибори Президента України” не передбачено надання комерційними телерадіоорганізаціями ефірного часу на безкоштовній основі кандидатам на пост Президента. Але оскільки повідомлення стосовно діяльності кандидатів на пост Президента України не підпадають під визначення жодної з форм передвиборної агітації, а лише інформують про точку зору кандидата на існуючі суспільні проблеми (хоча і відіграють роль популяризації цієї особи), телекомпанії надають ефірний час для таких повідомлень за власний рахунок

Найбільша кількість інформаційних повідомлень стосувалася тих кандидатів на пост Президента України, які під час виборчого процесу паралельно обіймали посади в органах державної влади: прем’єр-міністра України Ю. Тимошенко – 949 повідомлень, Президента України В. Ющенка – 743 повідомлень та Голови Верховної Ради України В. Литвина (622 повідомлення) (додатки № 28, № 29).

Найчастіше в ефірі загальнонаціональних телеканалів були присутні інформаційні повідомлення про діяльність таких кандидатів у Президенти України, а також їхніх довірених осіб та представників:



  1. Ю. Тимошенко – 23,7%;

  2. В. Ющенко – 18,5%;

  3. В. Литвин – 15,5%;

  4. В. Янукович – 12,8%;

  5. С. Тігіпко – 8%;

  6. А. Яценюк – 4,8%;

  7. П. Симоненко – 4,7%;

  8. Ю. Костенко – 4,2%.

(додаток № 30).

З листопада 2009 року в ефірі загальнонаціональних телекомпаній з’явилися сюжети, в яких подавалась інформація про місцеперебування кандидата на пост Президента України і про його заяви. Виробництво таких сюжетів неможливо ідентифікувати. Їхнє змістове наповнення створює підґрунтя для припущення щодо замовного характеру цих матеріалів. А оскільки вони транслювалися в ефірі 11 загальноукраїнських каналів, то ефективність від їх розміщення з метою популяризації окремих кандидатів була досить високою.

Зокрема, в першому турі виборів у випусках новин містилося близько 2000 інформаційних сюжетів про діяльність кандидатів на пост Президента України (додаток № 31).

Найбільша кількість повідомлень про діяльність кандидатів на пост Президента України під час першого туру виборів зафіксовано в ефірі таких компаній:



  1. ТОВ „ТРК „НБМ” – 550 повідомлень;

  2. ТОВ „МКТРК” (ICTV) – 318 повідомлень;

  3. ТОВ „ТРК „Ера” – 165 повідомлень;

  4. ЗАТ „ТРК „Україна” – 164 повідомлення;

  5. АТЗТ „Українська незалежна ТВ-корпорація” – 134 повідомлення.

Кількість інформаційних повідомлень щодо конкретних кандидатів на пост Президента України:

  1. Ю. Тимошенко – 525;

  2. В. Ющенко – 382;

  3. В. Литвин – 298;

  4. В. Янукович – 272;

  5. С. Тігіпко – 130;

  6. А. Яценюк – 104.

(додаток № 32).

У період між двома турами виборів Президента України інформаційні сюжети стосовно діяльності кандидатів - переможців першого туру виборів Президента України в ефірі загальнонаціональних телеканалів були відсутні.

Під час другого туру виборчої кампанії було здійснено моніторинг мовлення загальнонаціональних телекомпаній щодо наявності інформаційних повідомлень про діяльність кандидатів на пост Президента України, розміщених цими каналами за власний кошт.

Інформаційні повідомлення було зафіксовано в ефірі 10 загальнонаціональних телекомпаній.

В ефірі телеканалів ЗАТ „Телекомпанія „ТЕТ”, ТОВ ТРО „Мульті Медіа Сервіс”, ЗАТ „ТелеОдин” та ТОВ „Телестудія „Служба інформації” не було виявлено інформаційних, аналітичних та публіцистичних проектів, які б висвітлювали перебіг виборчого процесу.

Усього під час здійснення моніторингу в період другого туру виборчої кампанії було зафіксовано понад 400 інформаційних повідомлень про діяльність кандидатів на пост Президента України. Лідером з розміщення таких матеріалів стала ТРК „НБМ”, в ефірі якої зафіксовано 95 інформаційних повідомлень про діяльність кандидатів на пост Президента України, що становить 22% від загального обсягу таких матеріалів (додатки № 33 та № 34).

Понад 300 повідомлень стосовно діяльності кандидатів на пост Президента України було розміщено в інформаційних випусках новин.

На момент початку виборчої кампанії Законом України „Про вибори Президента України” не було передбачено норм, які б регулювали розміщення інформаційних повідомлень про кандидатів в ефірі телерадіокомпаній за їх власних рахунок.

Головними піар-майданчиками для кандидатів на пост Президента України стали передачі спецформатів, зазвичай політичного ток-шоу: „Шустер Live” та „Готовий відповідати” (ТРК „Україна”), „Золота булава” та „Українська рулетка” (НТКУ), „Большая политика” („Інтер”), „Майдан” та „Я так думаю” („5 канал”). Особливістю цих передач стало „перенесення” принципів виборчого процесу на мову телевізійних форматів. У їхню основу було покладено моделювання різних аспектів як передвиборної агітації, так і виборчого процесу в цілому. За рахунок саме таких передач більшість кандидатів отримали доступ до своїх виборців через електронні ЗМІ. З-поміж названих передач лише передача „Шустер Live” у повному обсязі дотримувалася всіх вимог виборчого законодавства та принципу рівного доступу кандидатів до ефіру. У цій передачі протягом виборчого процесу брали участь усі кандидати на пост Президента України.

Найбільш типовими ознаками порушення у діяльності комерційних телерадіокомпаній під час виборчої кампанії Президента України були:



  • порушення порядку оприлюднення даних опитування громадської думки;

  • участь у передвиборній агітації осіб, які не є громадянами України;

  • включення агітаційних матеріалів до інформаційних передач;

  • участь представників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування в агітації.

Проведення соціологічних опитувань щодо різних аспектів виборчої кампанії (рейтинги кандидатів, ставлення населення до програм кандидатів тощо) стало невід'ємною практикою проведення виборчих кампаній в Україні. Такі дослідження замовляють здебільшого виборчі штаби кандидатів, що дозволяє їм координувати свою роботу і спрямовувати її на досягнення максимального результату кампанії. Проте, з другого боку, враховуючи впливовість ЗМІ на електоральну поведінку виборця, законодавцем запроваджено певні обмеження щодо порядку оприлюднення результатів опитування громадської думки. Наприклад, ч. 18 ст. 64 Закону України „Про вибори Президента України” забороняє оприлюднювати в день виборів результати опитування виборців щодо їх волевиявлення; ч. 13 ст. 64 забороняє протягом останніх п’ятнадцяти днів перед днем виборів поширювати інформацію про результати опитувань громадської думки щодо кандидатів на пост Президента України; ч. 7 ст. 60 визначає перелік додаткової інформації, яка має подаватись під час оприлюднення результатів опитування громадської думки. Метою такого регулювання є обмеження можливого негативного впливу такої інформації на електоральну мотивацію виборця, а в разі розповсюдження інформації, яка може взагалі не відповідати дійсності, вживати адміністративних заходів.

Під час проведення моніторингу діяльності телерадіокомпаній України Національна рада здійснила аналіз порядку поширення соціологічної інформації стосовно дотримання вимог виборчого законодавства. За період виборчого процесу зафіксовано 14 випадків трансляції соціологічної інформації з ознаками порушень виборчого законодавства в ефірі 5 телерадіокомпаній: ЗАТ „ТРК „Україна”, Національна телекомпанія України, АТЗТ „Незалежна ТВ-корпорація” („Інтер”), ТОВ ТРК „ЕРА”, ЗАТ „Наше радіо” (додаток № 35).

Під час другого туру виборчої кампанії було зафіксовано передвиборну агітацію (політичну рекламу та передвиборну агітацію за кошти Державного бюджету) за участю осіб, які не є громадянами України.

З 26 січня 2010 року в ефірі загальнонаціональних телеканалів почалася трансляція ролика політичної реклами, у тексті та відеоряді якого містилося оприлюднення інформації про підтримку керівників іноземних держав одного з кандидатів на пост Президента України. Під час вирішального етапу виборчого процесу застосування саме такої технології передвиборної агітації може негативно вплинути на міжнародні відносини України.

Крім того, використання такої інформації в рекламних роликах суперечить принципам та загальним вимогам до реклами, передбаченим чинним законодавством України. Зокрема, заборонено використовувати зображення державних символів іноземних держав та міжнародних організацій, вміщувати зображення фізичної особи або використовувати її ім'я без згоди такої особи.

Також слід зазначити, що більшість загальнонаціональних телекомпаній здійснюють супутникове мовлення на територію країн Європейського Союзу, тому політична реклама із зазначенням конкретних юридичних і фізичних осіб може бути розцінена як порушення вимог Європейської конвенції про транскордонне телебачення. Зокрема, це текст рекламного ролика про привітання Європейської народної партії з виходом одного із кандидатів у другий тур.

Зазначений ролик політичної реклами транслювався в ефірі 9 загальнонаціональних телеканалів: НТКУ, ЗАТ „ТелеОдин”, АТЗТ „Незалежна ТВ-корпорація”, ЗАТ „Новий канал”, „Міжнародна комерційна телерадіокомпанія”, ЗАТ „Міжнародний Медіа Центр – СТБ”, ТРК „Студія „1+1” у формі ТОВ, ТОВ ТРК „Експрес-Інформ” та ПІІ у формі ТОВ „ТРК „НБМ”.

Також цей ролик транслювався в ефірі 7 загальнонаціональних радіокомпаній: ДП „ТРО „Довіра”, ТОВ „ТРК „НБМ-радіо”, Національна радіокомпанія України, ТОВ „ТРО „Русское радио – Україна”, Українська корпорація телебачення і радіомовлення „Ютар”, ТОВ „ТРК „Медіа маркет”, ЗАТ „Наше радіо”.

Відтак, включення до агітаційних матеріалів висловлювань та зображень окремих відомих європейських політиків стало однією з особливостей виборчої кампанії 2009-2010 років.

Найбільш типовим порушенням у діяльності телерадіокомпаній України, пов’язаним із висвітленням виборчого процесу, було включення до інформаційних передач (новин) матеріалів, які мають агітаційний зміст.

За висновками експертів, інформація про кандидатів на пост Президента України, яка міститься у програмах новин, є більш впливовою на електоральну поведінку українського виборця порівняно з іншими формами передвиборної агітації, наприклад, політичною агітацією чи рекламою. Особливістю нинішньої кампанії було використання інформаційних повідомлень про кандидатів на пост Президента України, які перетворювали новини на різновид агітаційного матеріалу.

Адміністративний вплив та участь в агітації органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування так само залишалися проблемним моментом і для нинішньої виборчої кампанії, створюючи перешкоди щодо рівного доступу кандидатів до ефіру. Ця ситуація більш характерна для системи державного телерадіомовлення, але зафіксовано також випадки надання кандидатам безкоштовного ефіру з боку комерційного телебачення та радіо.

Зокрема, 15 січня 2010 року в ефірі телеканалу ІСТV зафіксовано трансляцію передачі „Звернення Ю. Тимошенко”. Ця передача не ідентифікувалася як політична агітація чи реклама, проте на інших телеканалах („Новий канал” та „5 канал”) вона була означена саме як політична реклама, що може вказувати на ознаки порушення частини 9 статті 61 чи частини 10 статті 64 Закону України „Про вибори Президента України”.

Окремо слід зазначити про випадки, коли використаний в ефірі час не відповідав указаному в угоді. Так, в ефірі однієї з місцевих компаній – ЗАТ ТК „Алекс”, м. Запоріжжя”, протягом виборчої кампанії транслювалися передачі „Точка зору”, „Вредные вопросы”, в яких, відповідно до укладених угод, подавалися інтерв'ю з кандидатами на пост Президента України та їхніми довіреними особами. При цьому хронометраж цих передач значно перевищував обумовлений договором обсяг часу на поширення агітаційного матеріалу. Крім того, різними кандидатами оплачувалися різні часові відрізки.



5.1. Ознаки порушення виборчого законодавства в системі державного телебачення і радіо
Найбільш системні ознаки порушень виборчого законодавства було виявлено у діяльності державних телерадіокомпаній, передусім Національної телекомпанії України та Національної радіокомпанії України.

15 січня 2010 року в ефірі шістьох державних телеканалів (НТКУ, КДТРК, ДТРК „Всесвітня служба „Українське телебачення і радіомовлення”, Кіровоградська, Житомирська та Херсонська ОДТРК) відбулася трансляція передачі „Кращий кандидат”. Ця передача є продуктом телекомпанії ІСТV, що засвідчено копірайтом.

В ефірі двох комерційних каналів – ІСТV та „5 каналу” ця передача була презентована як передвиборна агітація (титри на початку та кінці трансляції), в ефірі КДРТРК – як політична реклама, а в ефірі НТКУ передача подавалася як самостійний елемент програми без презентації.

Трансляція передачі відбувалася під власними логотипами телекомпаній, логотип ІСТV на інших телекомпаніях не дублювався.

Підставою для трансляції в ефірі державних телерадіокомпаній зазначеної передачі та інших передач за участю Прем'єр-міністра України та одночасно кандидата на пост Президента України Ю. Тимошенко було письмове звернення заступника голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України з проханням розмістити в ефірі агітаційну передачу „Кращий кандидат”. Керівництву державних компаній повідомлялося, що розміщення матеріалів є платним, але кошти зосереджено на рахунку Київської державної регіональної телекомпанії, і що угоду на трансляцію передачі укладено між розпорядником поточного рахунку кандидата на пост Президента України та Київською ДРТРК. Таким чином, державним компаніям було запропоновано транслювати агітаційну передачу „Кращий кандидат” без укладання договору з окремими телерадіокомпаніями, які є самостійними юридичними особами та без надходження коштів на рахунки юридичних осіб за надання ефіру для трансляції передвиборної агітації.

Тоді як частиною 9 статті 61 Закону України „Про вибори Президента України” передбачено, що „ефірний час за рахунок коштів виборчого фонду кандидата на пост Президента України надається на підставі угоди, що укладається між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата та телерадіоорганізацією будь-якої форми власності. Без укладання такої угоди на надходження коштів на рахунок телерадіоорганізації надання ефірного часу забороняється”.

Зазначений вище порядок трансляції агітаційної передачі „Кращий кандидат” є ознакою порушення вимог виборчого законодавства України, ознакою використання адмінресурсу для проведення передвиборної агітації за державний кошт та невмотивованим втручанням органів державної влади у сферу професійної діяльності телерадіокомпаній, порушенням гарантії свободи діяльності телерадіоорганізацій, що заборонено статтею 5 Закону України „Про телебачення і радіомовлення”.

Практика обміну передачами, виготовленими в межах державного замовлення в системі Держтелерадіо, проваджена наказом Держтелерадіо від 08.06.2007 № 217 „Про організацію співробітництва державних телерадіоорганізацій щодо спільного виробництва, обміну та придбання телевізійного продукту”.

Зазначена передача „Кращий кандидат” є продуктом комерційної телекомпанії ІСТV і не виготовлена в межах державного замовлення, тому розміщення її в ефірі державних телекомпаній дозволяється лише на комерційній основі.

Аналогічна ситуація склалася наприкінці другого туру президентських перегонів 5 лютого 2010 року.

В ефірі Національної радіокомпанії України протягом виборчого процесу тривала трансляція політичної реклами без укладання угод з розпорядниками виборчого фонду кандидатів на пост Президента України, що є ознакою порушення частини 9 статті 61 Закону України „Про вибори Президента України”. НРКУ уклала угоди на поширення передвиборної агітації, але результати моніторингу засвідчують про невідповідність переліку кандидатів, з якими укладено ці договори, з тими, що фактично були присутні в ефірі радіокомпанії. Угоди на надання ефіру для оприлюднення передвиборної агітації на каналах НРКУ укладено з радіокомпанією „Ера-радіо”, яка є партнером НРКУ у виготовленні програм, але виборче законодавство передбачає укладання угод на ефірний час з власниками ліцензії на мовлення. Оскільки ТРК „Ера-радіо” не має ліцензії на мовлення, то кошти від розміщення політичної реклами можуть не надходити на рахунки власника ліцензії. У випадку укладання угод на розміщення політичної реклами радіокомпанія „Ера-радіо” має гарантувати надання ефірного часу, але подібна гарантія від телерадіокомпанії, у якої відсутня відповідна ліцензія, має ознаки суборенди каналу мовлення, що заборонено чинним законодавством, а незаконні фінансові операції можуть завдавати матеріальної шкоди державі.

За даними моніторингу мовлення НРКУ, у першому турі виборчої кампанії зафіксовано агітацію 7 кандидатів на пост Президента України. Проте на запит Національної ради щодо надання копій угод на трансляцію політичної реклами та агітації Національна радіокомпанія України подала копії угод лише з 4-ма кандидатами. Крім того, НРКУ було укладено договори на розміщення агітації у програмах новин, що заборонено частиною 10 статті 64 Закону України „Про вибори Президента України”.

14 січня 2010 року в ефірі Національної телекомпанії України зафіксовано трансляцію передачі під назвою „Зустріч Прем'єр-міністра України з представниками ЗМІ”. Трансляція хронометражем 2 години 54 хвилини відбувалася в прямому ефірі у форматі розширеної прес-конференції та з використанням „телевізійних мостів” з регіональними телекомпаніями. Означення передачі як передвиборної агітації чи політичної реклами було відсутнє, а її належність до власного продукту Національної телекомпанії України не засвідчувалася прикінцевим копірайтом.

Показовим прикладом використання ефіру державного телебачення для агітаційних цілей була трансляція 22 січня 2010 року в ефірі Першого Національного мітингу з м. Львова під назвою „Народне віче. День Соборності України” за участю кандидата на пост Президента України Ю. Тимошенко. Копірайт НТКУ наприкінці передачі свідчить, що вона є продуктом власного виробництва. Незважаючи на офіційний привід трансляції, передача мала агітаційний характер: звучали відкриті заклики голосувати за конкретного кандидата у другому турі та виступи проти іншого кандидата. Жодних посилань на трансляцію передвиборної агітації чи політичної реклами в ефірі не зафіксовано.

Крім того, передвиборна агітація під час другого туру виборів Президента України офіційно розпочиналася лише з 26 січня 2010 року, тому трансляція передачі „Народне віче. День Соборності України” мала ознаки порушення ч. 4 ст. 57, ч. 9 ст. 61, п. 2 ч. 1 ст. 64 Закону України „Про вибори Президента України”.

11 грудня 2009 року в ефірі Волинської ОДТРК згідно з проведеним жеребкуванням транслювалися агітаційні матеріали за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України кандидатів на пост Президента України В. Януковича і А. Яценюка. У виступі А. Яценюка містилася інформація про іншого кандидата – В. Януковича, яка була подана в часовий відрізок, менший, ніж 20 хвилин після виступу цього кандидата, що є ознакою порушення частини 5 статті 61 Закону України „Про вибори Президента України”.

Зазначена ситуація має певну особливість, яка полягає в тому, що агітаційні матеріали кандидатів на пост Президента України транслювалися у відповідності з графіком, затвердженим окружною виборчою комісією № 22, м. Луцьк.

1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка