04 квітня 2012 року м. Васильків Про подолання злочинності серед неповнолітніх та організацію профілактичної та правоосвітньої роботи



Скачати 111.8 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір111.8 Kb.



УКРАЇНА

КИЇВСЬКА ОБЛАСНА МІЖВІДОМЧА КООРДИНАЦІЙНО-

МЕТОДИЧНА РАДА З ПРАВОВОЇ ОСВІТИ НАСЕЛЕННЯ

04071 м. Київ, вул. Ярославська 5/2 тел. 462-53-91


Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї № 7



04 квітня 2012 року м. Васильків
Про подолання злочинності

серед неповнолітніх та організацію

профілактичної та правоосвітньої роботи
Заслухавши інформацію Яцишиної Оксани Богданівни – оперуповноваженої відділу кримінальної міліції у справах дітей ГУМВС в Київській області, Поліщука Олександра Олександровича – начальника відділу захисту прав і свобод дітей Прокуратури Київської області, Шаповал Алли Григорівни – заступника начальника служби у справах дітей облдержадміністрації, Власенко Наталії Миколаївни – начальника служби у справах дітей Васильківської міської ради

Київська обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення відзначає наступне.

Підлітковий період − один із найважчих періодів розвитку особистості, який характеризується потребою у звільненні з-під контролю і опіки дорослих, протестом проти встановлених правил і порядків, спрямованістю до незалежності, самостійності і утвердженні себе як особистості. В цьому віці у 7 разів збільшується кількість негативних вчинків, і у 40 разів зростає кількість невмотивованих вчинків.

Найкриміногеннішим віковим періодом є 16-17 років − у цьому віці підлітками вчиняється до 62 % злочинів від загальної кількості. Разом з цим, немає певних обмежень чи виключень в залежності від соціального статусу неповнолітніх злочинців − ними стають як безпритульні (без батьківської опіки та постійного місця проживання), вихідці із неблагополучних сімей, так і вихідці із цілком педагогічно та матеріально благополучних сімей.

Повсякчас неповнолітні слабо усвідомлюють, що їх повсякденні вчинки мають правову оцінку, що право, закони супроводжують людину все її життя, щоб уміло і правильно користуватись своїми правами й добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у дитячому віці неможливо знати детально усі закони. Але основне, що стосується дітей, вони повинні знати. Тобто те, що є протиправним вчинком чи злочином, яка і з якого віку законодавством встановлюється відповідальність за їх скоєння та в яких випадках відповідальність за дії дітей несуть їх батьки.

Таким чином, правовий нігілізм, низька правова культура, недотримання й порушення законів − ці категорії є домінуючими серед значної кількості неповнолітніх громадян України. Росте число злочинів, які здійснюються підлітками. Також значну кількість становлять адміністративні правопорушення, які не підлягають об'єктивному підрахуванню.

Аналіз криміногенної ситуації серед неповнолітніх свідчить про те, що впродовж декількох останніх років в області спостерігається ріст злочинності серед дітей. У 2011 році ситуація істотно не змінилась і навіть досягла критичної межі. Кількість злочинів вчинених неповнолітніми за 12 місяців 2011 року зросла на 59,4% у порівнянні з аналогічним періодом 2010 року, а це найвищий відсоток по Україні.

Прокуратурою області вивчено причини та умови ускладнення криміногенної ситуації у молодіжному середовищі.

Встановлено, що на вчинення злочинів підлітків, певною мірою, штовхають наступні фактори: погане матеріальне забезпечення, криміногенний район проживання, відсутність батьків або ще гірше - батьки алкоголіки, наркомани, злочинці, неповна сім'я, наявність друзів з кримінальним минулим, кримінальна компанія.

В структурі злочинності переважають злочини корисливої спрямованості, але мають місце злочини в сфері незаконного обігу наркотиків, вбивства, тяжкі тілесні ушкодження, зґвалтування.

Дослідженням причин скоєння злочинів вказаного характеру свідчить про те, що у підлітків повністю змінилися норми, цінності, установки, атрибути проведення дозвілля та обрання професії. Це є наслідком суттєвих прорахунків в організації державного регулювання обігу продукції, що негативно впливає на суспільну мораль, реалізацію прав неповнолітніх на інформаційний простір, вільний від продукції, що становить загрозу їх фізичному, інтелектуальному, морально – психологічному стану.

Перевірками, проведеними органами прокуратури області з питань попередження поширення продукції, яка негативно впливає на формування свідомості неповнолітніх, встановлено, що в порушення вимог Закону України «Про захист суспільної моралі» органи виконавчої влади та місцевого самоврядування фактично усунулися від державного регулювання і контролю за обігом продукції еротичного, порнографічного характеру, що пропагує культ насильства і жорстокості.

На сьогодні у середовищі неповнолітніх спостерігаються такі ознаки деморалізації, як пияцтво, наркоманія, токсикоманія, бездоглядність, бродяжництво, жебрацтво, проституція, ріст різних неформальних груп, які перетворюються в асоціально-кримінальні співтовариства. Усе це позначається на рості правопорушень і злочинів у середовищі підлітків.

Слід визнати, що органами, на які покладено обов’язок щодо профілактики правопорушень та подолання підліткової злочинності, хоч і вживались відповідні заходи, проте недоліки в їх роботі є, адже неповнолітні продовжують знаходитись у небезпечних для життя і здоров'я умовах, скоювати злочини.

Крім цього, окремі батьки не в змозі, або ж не бажають турбуватися належним чином про дітей, не займаються їх вихованням та не забезпечують фізичний, духовний і моральний розвиток. Це також сприяє поширенню серед дітей негативних проявів, вчинення ними правопорушень та злочинів.

За фактами злісного невиконання батьками батьківських обов'язків органами прокуратури області в минулому році порушено 23 кримінальні справи, в яких постановлені обвинувальні вироки.

Ураховуючи актуальність зазначених питань, поширеність порушень прав дітей, прокуратурою області проаналізовано стан прокурорського нагляду щодо протидії дитячій злочинності та попередження правопорушень серед неповнолітніх, результати якого обговорено на міжвідомчій нараді керівників правоохоронних та інших державних органів

Крім цього, стан правозахисної діяльності органів прокуратури області щодо захисту прав і свобод дітей 20.10.11 обговорено на розширеному засіданні колегії прокуратури Київської області, рішенням якої визначені конкретні заходи, направлені на посилення правозахисної діяльності на вказаному напрямку.

З метою усунення виявлених порушень у роботі правоохоронних органів та органів виконавчої влади прокуратурою області внесено подання до Київської облдержадміністрації та ГУ МВС України в Київській області.

Про стан додержання законодавства, спрямованого на захист прав і свобод дітей, поінформовано Київську обласну раду.

Загалом за результатами перевірок з питань попередження правопорушень серед дітей органами прокуратури області внесено 213 приписів, подань, до дисциплінарної відповідальності загалом притягнуто 181 посадову особу, з них 29 у службах у справах дітей, 47 працівників КМСД, 105 педагогічних працівників та посадових осіб інших підприємств, установ, організацій.

Вжитими органами прокуратури області, впродовж 2011 року, заходами щодо профілактики правопорушень і бездоглядності, належною координаційною діяльністю по боротьбі зі злочинністю у підлітковому середовищі вдалося зупинити стрімкий ріст підліткової злочинності, який відмічався на початку року (з 165,7 % до 63,2 %).

У поточному році прокуратурою області проведено науково-методичний семінар на тему: «Методика проведення перевірок додержання законодавства, спрямованого на попередження правопорушень, злочинів, бездоглядності та шкідливих звичок серед дітей, охоплення їх змістовним дозвіллям».

Також, проведено перевірку додержання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та правоохоронними органами вимог законів України «Про охорону дитинства», «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» щодо попередження правопорушень, бездоглядності та шкідливих звичок серед дітей, охоплення їх змістовним дозвіллям.

За її результатами внесено 103 документи прокурорського реагування, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 38 посадових осіб органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Як наслідок, вжитими заходами направленими на боротьбу зі злочинністю у підлітковому середовищі протягом 2 місяців 2012 року в області відбулось зменшення рівня злочинності серед дітей на 5,5 відсотків.

Бездоглядність є однією з першопричин скоєння неповнолітніми злочинів, яка особливо загостюється в умовах фінансово-економічної кризи. Протягом двох місяців поточного року працівниками міліції до ОВС доставлено 213 неповнолітніх, 26 неповнолітніх самовільно залишили домівки та навчальні заклади.

Згідно бази даних АПРА УІАЗ ГУ за два місяці 2012 року працівниками КМСД складено 831 адміністративний протокол, що на 18,7 % більше ніж за аналогічний період 2011 року (700 протоколів).

Продовжують мати місце факти продажу спиртних та тютюнових виробів неповнолітнім, що безпосередньо веде до скоєння злочинів останніми. Адміністративний вплив в цьому напрямку організовано ще на неналежному рівні, за ч. 2 ст.156 КУпАП складено 30 адміністративних протоколів, по всіх фактах направлено подання до територіальних адміністративних комісій для притягнення до адміністративної відповідальності осіб, які здійснили продаж спиртних та тютюнових виробів неповнолітнім. Також вирішуються питання щодо позбавлення ліцензії на продаж тютюнових та спиртних виробів торгівельних точок, продавці яких повторно скоїли вказане вище правопорушення.

В структурі злочинності, як завжди, переважають злочини корисливої спрямованості, в першу чергу це крадіжки майна, шахрайство, пограбування та незаконні заволодіння автомототранспортом, що складає 81,9 відсотки від усіх злочинів скоєних неповнолітніми. Скорочення безкоштовної мережі дозвілля, неконтрольоване проведення вільного часу, комерціалізація сфери розваг штовхає підлітків на шлях правопорушень та злочинів. Безперечним фактом профілактики злочинності є належна організація дозвілля.

За два місяці 2012 року підрозділом КМСД з метою запобігання підліткової злочинності, негативним проявам серед неповнолітніх проведено 2 оперативно-профілактичних відпрацювання, які спрямовані на попередження дитячої безпритульності та бездоглядності, профілактики злочинності серед неповнолітніх і, насамперед, учнівської молоді, а саме :

у період з 19 грудня 2011 року по 14 січня 2012 року проведено комплекс загальнодержавних оперативно-профілактичних заходів „Новорічні та Різдвяні свята”;

у період з 21 лютого до 2 березня 2011 року оперативно профілактичні заходи «Нагляд».

Запорукою профілактики злочинності серед неповнолітніх та запобігання дитячій бездоглядності є належна організація дозвілля і проведення профілактичних заходів. В зв’язку з цим працівниками КМСД налагоджено нові форми роботи з підлітками девіантної поведінки. 09.02.2012 року було проведено екскурсію із дітьми до Тетіївського музею Великої Вітчизняної Війни.

Відділом кримінальної міліції у справах дітей та управлінням освіти з 10 по 31 січня 2012 за ініціативою Київської обласної державної адміністрації, створено робочу групу з метою перевірки інтернатних закладів області щодо створення в них належних умов для виховання дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування.

21 лютого 2012 року працівниками ВКМСД ГУ спільно з Головним управлінням юстиції у Київській області проведено лекцію для вихованців Переяслав-Хмельницького ліцею-інтернату на теми: «Підліткова злочинність: причини та наслідки», «Відповідальність неповнолітніх за вчинення злочинів».

З початку року працівниками ВКМСД здійснено 233 виступи перед учнями навчальних закладів, зокрема в загальноосвітніх навчальних закладах і професійно-технічних училищах з питань формування у підлітків правової свідомості та культури, а також прочитано 164 лекції щодо профілактики злочинності і правопорушень серед неповнолітніх пов’язаних із вживанням наркотичних та психотропних речовин.


Враховуючи вищевикладене, Київська обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення рекомендує:


  1. Головному управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Київській області, головному управлінню освіти і науки, службі у справах дітей облдержадміністрації, Головному управлінню юстиції у Київській області, головам районних, міських МКМР з правової освіти населення:

    1. Здійснити аналіз ситуації щодо стану злочинності, правоосвітньої та правовиховної роботи та підготувати комплекс заходів щодо постійної профілактичної правоосвітньої та правовиховної роботи серед неповнолітніх.

    2. Чітко визначити межі залучення матеріальних та громадських ресурсів в налагодженні дієвої системи запобігання поширенню негативних проявів в дитячому середовищі.

    3. Налагодити систему рейдової роботи органів і служб.

    4. Забезпечити комплексний підхід в роботі щодо здійснення соціального супроводу сімей з дітьми, які опинились в складних життєвих обставинах.

    5. Розглянути питання захисту майнових та житлових прав дітей на окремій нараді за участю профільних установ області.

  2. Головному управлінню освіти і науки облдержадміністрації спільно з Головним управлінням юстиції у Київській області, головам районних, міських МКМР з правової освіти населення:

    1. Розробляти та впроваджувати в практику роботи навчальних закладів програми й методики, спрямовані на формування правосвідомої поведінки неповнолітніх.

    2. Спільно з правоохоронними органами області надавати методичну допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів у питаннях організації профілактичної роботи з дітьми та учнівською молоддю.

    3. Передбачити у навчальних планах курсів підвищення кваліфікації спецкурси, окремі теми, семінари-практикуми, присвячені питанням профілактики дитячої злочинності, правопорушень, інших негативних явищ у молодіжному середовищі.

    4. Організовувати проведення зустрічей, диспутів тощо за участю суду та правоохоронних органів, юстиції щодо роз’яснення норм чинного законодавства про відповідальність за вчинення правопорушень та злочинів.




  1. Головам районних, міських МКМР з правової освіти населення:

    1. Забезпечити широке висвітлення в засобах масової інформації заходів правоосвітнього характеру, направлених на подолання насильства та жорстокості серед дітей та молоді.

    2. Підготувати та розповсюдити брошури, інформаційні листи з питань запобігання насильству в сім'ї; проводити тренінги і семінари у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах з питань запобігання і протидії насильству в сім'ї.

    3. Сприяти створенню на базі загальноосвітніх навчальних закладів розташованих у сільській місцевості, осередків культури для організації змістовного дозвілля та відпочинку дітей та молоді.

    4. Протягом 2012 року спільно з представниками органів освіти і науки, служби у справах дітей державних адміністрацій, органів внутрішніх справ, юстиції організувати проведення перевірок у частині здійснення виховної та індивідуально-профілактичної роботи з дітьми в державних закладах, які опікуються дітьми, у тому числі установ, де перебувають вихованці, які вчинили злочини та правопорушення.

    5. Забезпечити створення в навчально-виховних закладах інформаційних стендів про відповідальність дітей за вчинення правопорушень з розміщенням на них телефонів «гарячих ліній» відповідальних органів і служб у справах дітей.




  1. Управлінню інформації та зв’язків з громадськістю облдержадміністрації висвітлити ці Рекомендації на сайті облдержадміністрації та у засобах масової інформації.




  1. Відповідальному секретарю Київської обласної МКМР з правової освіти населення довести до відома членів обласної МКМР з правової освіти населення, голів районних (міських) МКМР з правової освіти населення Рекомендації та інформувати голову обласної МКМР про стан виконання Рекомендацій.




  1. Керівникам відповідальних установ, членам обласної МКМР з правової освіти населення, головам районних (міських) МКМР з правової освіти населення інформувати про результати виконання цих Рекомендацій відповідального секретаря Київської обласної МКМР з правової освіти населення у термін до 25 листопада 2012 року.




  1. Контроль за виконанням цих Рекомендацій покласти на членів Київської обласної МКМР з правової освіти населення Красавіну Т.М., Лисенка І.Е., Лісніченка О.В., Шаповал А.Г., Чапаєву Т.В., голів районних, міських МКМР з правової освіти населення.


Голова ради –

перший заступник голови

Київської обласної

державної адміністрації Я.М. Москаленко



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка