Звуки [ з ] та [ з ’]. Позначення їх буквами З, з (зе)



Скачати 46.96 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір46.96 Kb.

Шаповалівська ЗОШ І-ІІІ ступенів



Урок навчання грамоти в 1 класі на тему:



«Звуки [з] та [з’]. Позначення їх

буквами З, з (зе)»



Вчитель початкових

класів Понтяр В. В.


Тема: звуки [з], [з’]. Позначення їх буквами З, з (зе)

Мета: ознайомити учнів з буквою, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звук, читати склади, слова з буквою «зе»; удосконалювати вміння робити звуковий та звуко-складовий аналіз слів; закріпити вміння учнів виділяти у словах звук; збагачувати словниковий запас учнів, удосконалювати вміння будувати власне висловлювання; розвивати уяву, навички виразного читання, інтонування окличних речень, увагу, мислення, спостережливість; виховувати гуманні почуття, естетичні смаки, любов та дбайливе ставлення до природи, тварин.

Обладнання: схеми для читання складів, поданих в аналітико-синтетичній формі, картки з зображенням літер.

Хід уроку

І. Організаційний момент

А тепер, сідайте, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно піднімати,

Чітко, в лад відповідати,

На уроці не дрімати,

Краще знання здобувати.
ІІ. Повідомлення теми уроку та мотивація навчальної діяльності учнів

-- Сьогодні на уроці ми повторимо те, що вивчили на попередньому уроці, ознайомимося з новим звуком та буквами, що його позначають, поміркуємо та дізнаємося багато цікавого.



ІІІ. Повторення раніше вивченого

  1. Мовна розминка

Повторення скоромовки, вивченої на попередньому уроці.

Ми носили воду в ситі,

Та дерева не политі.

Воду в ситі не носити,

Саду ситом не полити.

  1. Веселі читаночки

Ма-ма-ма- прийшла до нас зима.

Зу-зу-зу- купив дід козу.

Ла-ла-ла- коза в ліс утекла.

Чик-чик-чик- плаче бідний зайчик.

Чі-чі-чі- сидить коза на печі.

Ак-ак-ак- вигнав її рак.

  1. Гра «Блискавка»

  2. Гра «Ланцюжки»(робота в парах)

-- Склади читайте, слова складайте.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Виділення найчастіше вживаного звука

  2. Артикуляція звука (дзеркало). Віднесення його до приголосних.

  3. Гра «Спіймай звук». Виділення слів зі звуками [з], [з‘]

-- Якщо почуєте звук [з], робите один оплеск, якщо звук [з’] – два оплески.

Бачила Зіна, як зірка упала,

Зразу бажання вона загадала:

«Взимку на землю хай випаде сніг,

Зіна хай буде завзятіша всіх.

Хай її до зоосаду

Залюбки батьки ведуть,

Хай зефіру й мармеладу

Завтра зранку їй дадуть».

Багатозначність слова: зірка – небесне тіло; морська тварина; видатний артист.



Отже, буква з (зе) на письмі може позначати два приголосних звуки: твердий [з] і м’який [з’].

  1. Гра «Хто більше?». Технологія «Мікрофон»

Добирання слів зі звуками [з] і [з’] у різних позиціях.

Звуко-буквенний аналіз слів зірка, зебра, замок.



  1. Відпочинок. Уроки Тітоньки Сови.

V. Ознайомлення з буквою з (зе).

1. Показ букви «зе» (великої і малої). Аналіз будови, порівняння між собою, з іншими буквами. Визначення місця літери «зе» в касі букв.

2. Вірш

Всі звірі знають букву «зе»:

І зубр, і зебра не минають,

І та змія, що в ліс повзе,

І зайчик з нею справу має.

А схожа «зе» на цифру три.

Погляньте: наче дві сестри!

3. Утворення та читання складів.

4. Читання складів з дошки за таблицею.

Фізкультхвилинка

VI. Робота за Букварем (с. 72-73)


  1. Аналіз звуко-складових моделей слів зебра, морозиво, зірка.

  2. Читання складі, поданих аналітико-синтетичним способом.

  3. Читання складів та слів на зіставлення звукових значень букв з «зе» і с «ес».

«Зе» позначає [з] і [з’],

Вони такі дзвінкі!

Є схожі звуки: [с] і [с’]

Це пари їх глухі.

Знайдіть їх у кози й коси

І порівняйте голоси.

  1. Читання колонки слів

  • Хором;

  • «ланцюжком».

Фізкультхвилинка.

  1. Робота над текстом «Весела зима» (с. 73)

  1. Читання тексту вчителем

-- Що залив тато коло дому?

  1. Словникова робота.

Коло (дому) – близько, поруч (з домом).

Замурував (у лід) – покрив льодом.

Ковзанка – місце для катання на ковзанах.


  1. Напівголосне читання тексту учнями.

  2. Вибіркове читання

-- Чим прикрасив мороз вікна? (Мороз прикрасив вікна візерунками).

-- Що зробив мороз із ріками, озерами і ставками? (Замурував їх у лід.)

-- Хто посадив Зіну на сани? (Зіну посадив на сани Дмитрик.)

-- Якою зобразив автор зиму? (Морозною, але веселою.)



  1. Робота над виразністю

-- Знайдіть у тексті окличні речення.

-- З якою інтонацією їх треба читати?



  1. Робота над фразеологізмами

-- Як можна сказати по-іншому? (Варіанти відповідей дітей.)

-- Коли (у якій ситуації) можна сказати: «Не задирати носа»? (Варіанти відповідей дітей.)



  1. Асоціативний кущ. ЗИМА

  2. Скоромовка. Мороз Мороза водив за носа.

  3. Загадка.

VII. Підсумок уроку.

-- З якою буквою ви познайомились?

-- Які звуки вона може позначати на письмі?

-- Що означають фрази: «Не водити за носа»? «Не задирати носа»? «Не показувати носа»?



-- Що можна сказати про хлопчика Дмитрика з тексту «Весела зима»?


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка