            Тема: Звук [ш]. Позначення його буквами «Ш, ш» («ша»).
Мета: Ознайомити учнів з буквами «Ш, ш» («ша»), їх назвою та звуковим значенням, виробляти в дітей навички читання зв’язного тексту; розвивати усне мовлення, вчити добирати заголовок до тексту; виховувати інтерес до занять спортом; формувати гуманні стосунки на уроці.
Зміст уроку:
І. Повторення та закріплення вивченого.
1. Гра «Яке слово зашифроване?»
ж …, ож …, жо. жи…
(жук, ожина, жоржина)
Скласти речення з цими словами з схемою:
_____________ ___________ _____ ________ .
2. Розгадування кросворду:
1. Хоч не шию, я ніколи, а голок завжди доволі (їжак).
2. По траві повзла змія. Налякався добре я. Від гадюки біг чим дуж, а то виявився (вуж).
3. У зеленому жакеті голосує в очереті, хоче плавати мастак, а не риба і не рак (жабка).
4. Дивний ключ у небі лине, не залізний, а пташиний. Цим ключем в осінній мглі відлітають (журавлі).
-
3. Звуко – буквенний аналіз слів: осінь, журавлі, жабка.
4. Перевірка домашнього завдання, розвиток усного мовлення: Складання оповідання за малюнком (с.59 «Супутника»), використовуючи такі слова: Осінь, журавлі, теплий край, зима, до весни.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Виділення звука [ш]:
а) Скоромовка. Що шукаєш мишо? Киш! Шурхотіти вже облиш!
- Який новий звук часто зустрічається у словах цієї скоромовки?
б)Загадка. Не людина, птах, живе в хатці (Шпак).
2. Артикуляція звука [ш].
- Шановні експерти, давайте дамо характеристику новому звуку. До яких звуків віднесемо: до голосних, чи приголосних. Доведіть свою думку.
(Зуби стиснуті, кінчик язика наближається до твердого піднебіння. Якщо поставити долоню, повітря проходить порціями, через щілину, перешкоди – язик і зуби – приголосний, твердий завжди).
-
Глухий чи дзвінкий? (Глухий, вимовляється з шумом).
3. Гра «Впіймай звук [ш]». (Плесни в долоні).
Шпак шпачисі каже гнівно:
Шершнів бачу у шпаківні!
Швидше шибеників гнати,
Шпаченят обороняти!
- Які слова запам’ятали з новим звуком?
- Хто це шершень? (Комаха схожа на муху але більше за розміром, та боляче жалить).
4. Підбір слів зі звуком [ш] у різних позиціях. (Діти називають, де стоїть звук на початку, всередині, в кінці).
шишка мишка комиш
шина лоша вірш
шафа груша
шайба кошик
5. Зуко – буквенний аналіз слів: шпак, мишка.
ІІІ. Ознайомлення з буквою Ш.
1. Показ букви «ша» (великої і малої), аналіз букви, з’ясування місця літери в касі букв.
Вірш: Комиші шумлять: шу – шу,
Букву я нову пишу:
Три стовпці, внизу межа –
Ось і вийшла буква «ша».
2. Утворення й читання складів:
а
о
у
Ш и Ш
і
е
IV. Робота в зошиті «Супутник Букваря» (с. 60).
№ 1. Звукові моделі слів: шуба, шишка, волошки.
№ 2. Написати друкованих літер «Ш» і «ш».
№ 3. Читання складів і слів.
Фізкультхвилинка.
Ша – ша – ша – досить бігати, лоша!
Шу – шу – шу – я травиці накошу!
Ши – ши – ши – ти додому поспіши!
Нахил вправо, нахил в ліво.
Треба братися за діло.
V. Робота за «Букварем» (с.106-107).
1. Яке слово заховалося? (шипшина)
2. Читання слів у стовпчиках.
3. Робота за фотографіями (с. 106).
- Прочитайте речення, що відповідають кожній фотографії. Як ви їх розумієте? (Грати в шахи – розвивати розум. Грати в хокей – бути сильним і спритним).
4. Як ви, діти, думаєте, про яку гру йтиме мова в тексті «Хороша гра».
а) Читання тексту вчителем (у помірному темпі).
В яку гру грали хлопці? (хокей).
б) Словникова робота:
Уболівальники, ковзани, тренер
в) Робота над підвищенням техніки читання.
Напівголосне читання тексту учням (1 хв.) – замір слів олівцем ( 2 рази).
- Підніміть руки ті учні, які другий раз прочитали далі по тексту, хоча б на 3 – 4 слова.
Вчитель: Ви молодці! Підсумок: чим більше читаєш, тим краще!
Розбір тексту:
-
Як називалася команди?
-
Яка команда виявилася сильнішою?
Вибіркове читання:
-
Скільки команд створили хлопчики для гри в хокей?
-
Яка команда забила першу шайбу?
-
Як поводили себе уболівальники?
-
Скільки всього шайб забили під час гри?
-
Який висновок зробив тренер – старшокласник?
-
А в які ігри любите грати ви?
IV. Підсумок уроку:
З якою буквою ви ознайомилися?
Який звук вона позначає?
Чого навчилися? |