Звіт роботи психологічної служби в Інституті Раку за 2013 рік. Просвітницька робота з сім’ями



Скачати 93.33 Kb.
Дата конвертації15.04.2016
Розмір93.33 Kb.
Звіт роботи психологічної служби в Інституті Раку за 2013 рік.
Просвітницька робота з сім’ями при первинному вступі у відділення: за 2013 рік було надано психологами 50 первинних консультацій з батьками, під час яких проводилася підтримуюча, просвітницька робота, та діагностична робота.

Важливо зазначити:

- Жодного разу не було відмови від консультації психолога;

- Завжди звучить подяка від батьків за: увагу до них, відповіді на запитання, підтримку;

- Така робота дає можливість налагодити контакт з сім’єю, що є підгрунтям до подальшої роботи;

- Дані консультації дають змогу виявити можливі клінічні порушення психічного стану дітей чи батьків та вчасно звернутись до фахівця-психіатра (так було протягом кварталу отримано 6 консультацій у психіатра).
Та проведення первинних консультацій супроводжується певними труднощами, пов’язаними із відсутністю кабінету психологів у відділенні:

1. Батьки не завжди хочуть, щоб перша така розмова відбувалася у присутності дитини (не всі діти знають свій діагноз – і з батьками, що приховують інформацію проводиться робота, батьки часто не можуть стримати емоції, силу яких не завжди варто бачити дітям, часто є питання сімейного характеру та ін.);

2. Сім’я не хоче щоб під час консультації були присутні інші люди;

3. Для професійної консультації з психіатром також важливо мати окреме приміщення.
Таким чином, щоб провести необхідну консультацію психолог використовує ігрову кімнату, та це завжди супроводжується заходом в неї і дітей, і батьків відділення. Весь час психолог змушений вибачатись за те, що він працює в ігровій кімнаті, а дітям чекати, поки закінчиться консультація, яка все-одно весь час переривається, що впливає на її якість.
Спілкування психолога з батьками при заповненні психологічного паспорту сім’ї (Москаленко): за 2013 рік заповнено 50 паспортів сім’ї.

У дані сімейні паспорти вноситься уся інформація психологічної діагностики дитини та її батьків, або загальної сімейної ситуації.

До заповнених сімейних паспортів в основному звертаються психологи за інформацією про сім’ю дитини, з якою зараз працює психолог. Особливо це необхідно під час відпустки одного з психологів. Також психологи звертаються до психологічного паспорту сім’ї за запитом лікаря, щоб уточнити необхідну інформацію.
Групова робота з батьками. За 2013 рік психологами було проведено 11 груп з батьками, з них 2 групи у рамках батьківських зустрічей.

Потрібно зазначити, що групова робота з батьками у відділенні ускладнена певними об’єктивними та і суб’єктивними чинниками. Так, батьки зобов’язані робити багато різних дій щоб підтримати своїх дітей у відділенні – це відстеження процесу приймання хіміотерапії, закупівля певних ліків (похід у аптеку), побутові турботи (похід до магазину, прання, приготування їжі), а також батькам просто хочеться мати свій вільний час і відпочити, поспати, зайнятися чимось приємним (багато хто починає вишивати, адже це певна медитація – повільні, кропіткі, повторювані дії), взагалі, досить зрозуміло, що влітку хочеться побути на свіжому повітрі, прогулятися з дитиною надворі. З іншого боку не всі “готові” до специфічної роботи з психологом, яка вимагає певних зусиль та відповідальності, а чи є бажання у батьків прикладати “ще якісь зусилля”, і бути “ще за щось видповідальними”, коли і так цієї відповідальності достатньо?; та і характерну позицію “пожертвування” всього для дитини, “а мені нічого не потрібно” важливо враховувати.
Важливо зазначити, що проведення групової роботи у відділенні також супроводжуються труднощами відсутності кабінету, про які вже йшлося вище.
Тим не менше на тих групах, що були проведені з батьками проводилася робота: психотерапевтична бесіди з елементами просвітництва, зниженя рівня тривожності, покращення психологічної адаптації до умов лікування, організація взаємопідтримки, особливості спілкування з дітьми, а саме, як в умовах складного лікування підтримувати конструктивну комунікацію, як соціалізувати дітей після тривалого перебування у лікарні

13 квітня планувалася група для батьків, які знаходяться у гострому горюванні. На групу планувалі приїхати 7 батьків, та через погодні умови (сильні снігопади), приїхала лише одна мама. Ми з нею залучилися до прибирання будинку, а під час миття вікон і відбувалася вже індивідуальна робота направлена на підтримку мами.

20.07 була також проведена групова робота з батьками у рамках “зустрічі батьків”. На цій групі були присутні батьки, у яких зі смерті дітей пройшло менше 2х років. На групі були присутні 4 мами. Одна мама з нашого відділення, 3 мами мали дітей, які хворіли на лейкімію та лікувалися у відділенні гематології охмадиту та Херсону.

Поведінка жінок під час зустрічі підтверджує потребу у спілкуванні “собі подібних” – так як розуміють ці жінки одна-одну, не може зрозуміти їх ніхто, хто такого досвіду перебування у лікарні не має, хто не втратив свою дитину. Важливим було те, що жінки ділилися складнощами свого теперішнього життя та задавали питання, що до своїх стосунків із чоловіками, що демонструє “продовження життя”, яким складним воно б не було.

Важливо зазначити, що такі групи хоч і не багаточисельні, та їхня важливість безумовна. Про це говорять самі батьки, зазначають у анонімних анкетах, що заповнюються після груп, демонструють своїм станом, хоч і втомленим та все ж більш спокійним та врівноваженим.
Індивідуальна психотерапевтична робота з батьками, що знаходяться у кризовому емоційному стані (за запитом). Усього за 2013 рік було надано психологами батькам, що знаходяться зі своїми дітьми у відділенні 624 індивідуальних психотерапевтичних консультацій. Їхня тематика в основному була направлена на підтримку батьків, зниження рівня тривоги, стабілізацію психологічного стану.

Важливо зазначити, що у відділенні на даний час працюють волонтери - психологи, студенти Київського Гештальт Університету. Ці волонтери мають вищу психологічну освіту та закінчують свою психотерапевтичну освіту. Дані волонтери проводять постійну індивідуальну роботу з батьками відділення (2 мами,). Це дозволяє не спішити у роботі, кожна сесія продовжується 30 – 40 хвилин. На свою роботу волонтери –психологи отримують супервізії.

Взагалі на індивідуальну роботу з психологами є досить великий запит. Схоже батьки вже сатють обізнані в тому, що вони можуть отримати від такої роботи.


Проведення індивідуальних консультацій у відділенні також супроводжуються труднощами відсутності кабінету, про які вже йшлося вище. Тому психологу постійно потрібно шукати місце в ігровій кімнаті чи в коридорі.

Психодіагностика підлітків. За 2013 рік було продіагностовано 23 підлітка. Розпочато та закінчено контрольне повторне анкетування підлітків за програмою “Робота з агресиною енергією”. Усі результати оброблені та описані. Аналіз анкет додається до звіту.

Також було проведено психологами 4 психодіагностичні роботи з дітьми, що знаходяться у відділенні, за запитами лікарів (між лікарями та цими сім’ями виникали певні труднощі у взаємодіях), та з метою профорієнтації. Результати психодіагностики вкладені до паспортів сімей цих дітей.
Індивідуальна психотерапевтична робота з дітьми (за запитом). Усього за 2013 рік психологами було надано 540 індивідуальних психотерапевтичних консультацій дітям, що знаходяться на лікуванні у відділенні. Їхня тематика в основному була направлена на підтримку, стабілізацію психологічного стану.

До роботи з дітьми також залучені волонтери психологи. Їхня робота досить помітна і проявляється у стабілізації емоційного стану, появі впевненості в собі, розуміння себе самого підлітком. З батьками та дітьми обговорюється, чи погоджуються вони на роботу з волонтером-психологом. Після такої роботи відбувається зворотній збір інформації від дітей та батьків (чи все нормально, чи є зауваження, побажання, чи погоджуються працювати далі), а також від волонтерів (які питання, складнощі виникають).

Під час індивідуальних робіт проводиться підготовка дітей до складних операцій, або ампутацій, та реабілітація після вказаних маніпуляцій, що дає можливість дитині з готовністю пережити складний період життя
Проведення індивідуальних консультацій дітей у відділенні так само супроводжується труднощами відсутності кабінету, про які вже йшлося вище. Тому психологу постійно потрібно шукати місце в ігровій кімнаті чи в коридорі, де за ними спостерігають отоуючі.
Групова робота з дітьми. За 2013 рік психологами проведено 84 групи з дітьми, що знаходяться на лікуванні у відділенні. З них 40 груп з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку, та 44 групи з підлітками у рамках програми “Робота з агресивною енергією”.

Важливо зазначити, що діти дошкільного та молодшого шкільного віку із задоволенням відвідують групи, які проводить психолог. Цим дітям подобаються такі заняття, де вони можуть помалювати, поліпити, порухатись. Звичайно таким чином підтримуєтся нормальна потреба у розвитку дитини. Діти також помічають, що до них є ставлення безоцінкове, багато прийняття, уваги. Дані групи носять не лише розвивальний характер, як наприклад заняття з вихователем, а й можливість виплеснути свою накопичену енергію – сум, злість, страх та ін. Так діти мали змогу намалювати страшні плями, злі лінії, обрати сумну ляльку та розповісти, про що вона сумує, та таким чином увійти в контакт із своїми емоціями та звільнитися від них.

До групової роботи з дітьми залучаються пацієнти, які вже давно у відділенні, та і ті, які щойно потрапили.

У цьому році були певні складнощі у проведенні підліткових груп. Так липні місяці не раз були змоги зібрати підліткову групу, та так жодного разу група зібрана не була, аргументація – від підлітків “я не хочу”, і очі в коп’ютер, при цьому усі батьки вказували, що дуже б хотіли, щоб діти приймали участь у такій роботі.

У серпні була проаналізована дана групова робота, та зроблений висновок, що далі так продовшуватись не може. Було прийнято рішення про індивідуальну розмову з кожним підлітком, та з кожною мамою чи татом, що знаходяться у відділенні, на рахунок що таке група з психологом, навіщо вона продиться, які її завдання. За результатами даної розмови, якщо усі батьки та діти відмовляться від такої роботи, то дана робота можливо б припинилася.


Результат розмов з дітьми та батьками відділення: усі без виключення батьки висловлюють згоду та бажання, щоб їхня дитина приймала участь у груповій роботі з психологом, 3 підлітка – 2 хлопця і 1 дівчина відмовилися від участі в групі, причому, один із хлопців все таки один раз на групу прийшов і тепер її відвідує постійно. Тим дітям, які відмовилися від участі в групах, було повідомлено, що вони в будь-який момент можуть поміняти своє рішення, двері для них завжди відкриті.

Таким чином, на даний момент що-вівторка, та що-четверга відбуваються групові роботи з підлітками. Якщо у першому та другому кварталах року це були поодинокі групи, то в третьому та четвертому кварталах групи відбувались постійно, і за квартал їх було 14, 16. Хоч програма, за якою ми працюємо, направлена на роботу з агресивною енергією, ми з дітьми усвідомлюємо не лише як проявляється агресія, гнів, а й де і в чому радість, що може викликати сум чи страх, тривогу, та який із станів найчастіше проявляється у підлітків на даний момент. Уся наша робота направлена на зміцнення “образу Я”, та опору на себе, і як результат – у підлітків вже проявляється впевненність в собі, сила та сміливість відстояти себе.

Аналіз результатів впровадження програми по роботі з агресивною енергією описано та додається до звіту.
Робота з медичним персоналом. У 2013 році активно проводилась индивідуальна робота з медичним персоналом. Так було проведено 106 індивідуальних робіт, під час яких велася робота по запобіганню вигоранню, обговорення особливостей лікування дітей та їхнього емоційного стану, планування спільної роботи лікар-психолог, організиції групової роботи з підлітками. Потрібно зазначити, що з деякими лікарями є дуже тісний контакт і весь час відбувається обговорення психічного стану дітей та батьків. Після такої роботи лікарі самі звертаються до психологів із запитом про роботу з дітьми, що говорить про помітність результату роботи психолога.

Психологи 54 разів були присутні на п’ятихвилинках лікарів. Так 22.02.13 була зроблена презентація аналізу дослідження агресивності підлітків. 22.03.13 була презентація роботи психолога для лікарів. На жаль не всі лікарі з увагою відносяться до таких презетацій. На пряме запитання, про доцільність роботи психолога, відповідь – звичайно психолог потрібен. Та є і такі лікарі, які працюють у тісному контакті з психологами, звертаючись з певними питаннямя, завданнями.

07.02.13 була проведена 1 групова робота з молодшим медичним персоналом, під час якої відбувався розбір конфліктних ситуацій, пошук дій у конфліктах.


Робота з волонтерами. 22 та 29 травня відбувалась робота з волонтерами організації “Доктор-клоун”. На зустрічах піднімались питання особливостей характеру онкохворих дітей та їхніх батьків, профілактика емоційного та професійного вигорання.

20 та 21 червня 2013 року була прийнята участь у конференції з питань дитячої онкології.



21 червня була прийнята участь у секції психологічної та соціальної підтримки онкохворих дітей, використання новітніх технологій, секції поліативної допомоги. Була зроблена доовідь про досвід роботи психологічної служби в Інституті Раку.
У дитячому відділенні НІР постійно знаходяться близько 50 пацієнтів-дітей та ще стільки ж батьків. Таким чином навантаження на психологів досить велике. До роботи на даний час активно залучаються психологи-волонтери, та не всі вони витримують наявне навантаження. За європейськими стандартами, на 36 койко-місць в дитячому онковідділенні має бути три психологи і один психіатр, щоби оптимізувати процес лікування і забезпечити профілактику професійного вигоряння фахівця.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка