Зустріч людей із янголами, її сенс (за оповіданнями Л. Толстого «Що живить людей» і Г. Гарсіа Маркеса «Стариган з крилами»)



Скачати 171.03 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір171.03 Kb.
ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ №17

М. ГЕНІЧЕСЬКА ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛ.



Підготувала викладач

світової літератури

Романюта Л. М.

2015 рік

Тема: Зустріч людей із янголами, її сенс (за оповіданнями Л.Толстого «Що живить людей» і Г.Гарсіа Маркеса «Стариган з крилами»).

Мета: навчальна – дослідити, як розвивається ця символічна тематика у творах представників різних культур – колумбійця Габріеля Гарсіа Маркеса та росіянина Льва Толстого; простежити, які моральні цінності стверджуються у творах «Стариган з крилами» та «Що живить людей», як поєднується в них реальне і фантастичне; проаналізувати паралелі та асоціації, спільне та відмінне в розкритті ідейного змісту твору;

розвивальна – розвивати навички дослідницької і пошукової роботи, вміння критично мислити, творчо аналізувати тексти творів, користуватися методами порівняння, співставлення, виділення головного, суттєвого в творі; удосконалити навички зв’язного мовлення;

виховна – виховувати високі моральні і духовні цінності, толерантне ставлення до людей із різними життєвими позиціями.

Тип уроку: урок формування й вдосконалення вмінь і навичок.

Методи проведення, прийоми: бесіда, демонстрація та обговорення презентації «Хай триває політ», словникова робота, дослідницька робота – компаративістський порівняльний аналіз оповідань, складання логічних схем, таблиць, сенкану, діаграм Ейлера Венна тощо.

Форма організації навчальної діяльності учнів: нестандартна, урок-дослідження, урок порівняльного аналізу.

Основні терміни та поняття: магічний реалізм, критичний реалізм, духовність, моральні цінності, крила, «крилаті люди», філософські істини, образ-символ, глобальні проблеми, композиційна основа, прагматизм, милосердя.

Міжпредметні зв’язки: всесвітня історія, українська мова та література, географія, філософія, художня культура.

Обладнання уроку: портрети письменників Г.Гарсіа Маркеса, Льва Толстого, «Зарубіжна література» (хрестоматія) Є.Волощук, К.: Генеза, 2004. (15 шт.), тексти оповідання Л.Толстого «Що живить людей», репродукції з картин Марка Шагала «Синій янгол», «Падаючий янгол», Евеліни Алі «Стариган з крилами», О.Одарич «Янголи» (1999) та інші, додатковий інформаційний матеріал для дослідницької роботи, мультимедійне обладнання для презентації Microsoft Power Point, плакат 10 Божих заповідей, тлумачний словник, словник літературознавчих термінів.

Епіграфи: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо!»

Г. Гарсіа Маркес

«Крила – це символ духовного злету людини»



Л. Ромащенко

«Не бійся ворогів: найгірше – вони можуть тебе вбити. Не бійся друзів: найгірше – вони можуть тебе зрадити. Бійся байдужих: вони не вбивають і не зраджують, та тільки з їх мовчазної згоди існують на землі зрадництво та вбивство».



Б.Ясенський

Хід уроку



  1. Організація початку уроку:

    • Привітання з учнями.

    • Створення психологічної атмосфери.

    • Включення учнів у діловий ритм уроку.

        1. Вступне слово вчителя.

« Я – реаліст, адже вірю, що в Латинській Америці все можливо, все реально... і ця форма реальності може дати дещо нове всесвітній літературі», – сміло заявив Габріель Гарсіа Маркес, колумбійський письменник і публіцист, лауреат Нобелівської премії, один з найяскравіших представників «магічного реалізму», з життєвим і творчим шляхом якого ми познайомилися на минулому уроці, розкрили ідейний зміст його оповідання «Стариган з крилами». У науковому літературознавчому світі Габріеля Гарсіа Маркеса нерідко називають «Толстим Латинської Америки», і це не випадково, адже філософське світобачення є характерною ознакою його творчості, в якій порушуються глобальні проблеми сучасного людства, особистості, природи.

        1. Бесіда з учнями:

  • Назвіть основні літературні твори Г.Гарсіа Маркеса і Льва Толстого.

  • Які обставини дитинства позначилися на їхньому мистецькому світосприйнятті?

  • Як ви розумієте терміни «магічний реалізм», «критичний реалізм» (на початку бесіди двоє учнів працюють з тлумачним словником і словником літературознавчих термінів)

        1. Формування мети і завдань уроку, очікуваних результатів.

Як бачимо, між Г.Гарсіа Маркесом і Львом Толстим існує глибокий внутрішній зв’язок. Незважаючи на різницю в часі та приналежності до різних культур, обидва письменника намагалися осягнути духовну сутність світу, з’ясувати моральну спроможність людей, витоки їх вчинків і значення віри в житті. Це доводить схожість оповідань «Стариган з крилами» Г.Г.Маркеса та «Що живить людей» «Чем живы люди») Л.Толстого. Сьогодні ми спробуємо себе в ролі літературознавців, які досліджують обидва твори, знаходять в них паралелі й асоціації, спільне і відмінне, дають компаративістський аналіз ідейного змісту та художніх образів оповідань. У ході уроку ми створимо тематичну папку досліджень, зробимо висновки: чи потрібні янголи на землі? Чи прислухаються люди до слова Господа? Чи прагнуть до духовного вдосконалення?

Бажаю вам творчої наснаги, плідної праці і досягнення успіхів в роботі.



  1. Актуалізація знань, вмінь і навичок, необхідних для їх творчого застосування й опанування подальшого навчального матеріалу.

        1. Бесіда з учнями. Складання й написання сенкану до слова «крила»:

  • Що ви знаєте про янголів?

  • Коли і навіщо вони прилітають?

  • Що відрізняє янголів від звичайних людей?

Так, саме крила символізують їх надзвичайне неземне походження та унікальне призначення. Це зразки досконалості, добрі охоронці людської душі. Недаремно говорять «янгольський вид», «янгольський голосок», «не людина, а янгол».

        1. Складання сенкану

Крила

Крила несуть, піднімають.

Прекрасні, велетенські, міцні

Хочеться дістатися сонця, неба.

Щастя.

        1. Демонстрація презентації «Хай триває політ».

Завдання: у ході презентації зверніть увагу на образ янгола як втілення прекрасного, прагнення до великого ідеалу, на крила – символ, який неодноразово використовують поети й письменники світової літератури, на образ «крилатої людини», в якій втілюються прагнення бути творчою особистістю.

Текстовий матеріал до презентації з елементами бесіди та словникової роботи.

Мабуть, ще з найдавніших часів людина заздрила птахові, який мав крила і міг піднятися над землею у небеса, куди прагнули і люди, мріяла про духовний зв’язок космосу і землі. А «космос» в перекладі з грецької означає «порядок», «устрій», «упорядкованість», «краса», «мир». А може їх приваблював ніжний голубий колір неба, чи безкінечність повітряного простору? Так чи інакше, у своїх мріях і фантазіях людина уявляла собі сильних богів, душі померлих, пов’язувала з ними свої надії на краще і вічне життя. Ще Платон писав: «Ніщо тілесне не є настільки близьким до божественного, як крила. Божественне – це краса, добро, розум; крила же наснажуються божественним, а від гидоти та бруду вони марніють і відпадають від душі».



    • Згадайте образи Дедала і Ікара з міфів Давньої Греції. Що ви знаєте про цей міф? (відповідь учнів). Крила, зроблені з пір’я і скріплені воском дали кожному з них змогу піднятися в небо, а головне – відчути себе майже богом. Не дивно, що юний Ікар забуває про небезпеку і гине, але саме він стає для людей символом пошуку вищої істини, устремлінь у невідоме. Французький поет-символіст Шарль Бодлер у вірші «Скарги Ікара» пише:

«Задивлений в незриму суть,

Закоханий в красу, згораю…»

А його вірш «Альбатрос» запам’ятовується образом птаха, який волочить білі крила по землі. Остання строфа вірша містить пряме порівняння – «поет як альбатрос, тому крила – це весла по боках розбитого човна» сприймаються як талант, обдарування людини, яку так рідко розуміють і яка не може перебувати постійно у своїй стихії у небесах. Трагедія і людини-митеця, і птаха в тому, що існувати без землі вони не можуть.

Яскравий образ крилатого білого лебедя змальований у вірші українського поета О.Олеся «Кликав він проснутися, розгорнути крила, Полетіти небом в золоті краї…» Не почутий братами, з розпачу ліричний герой «закричав від муки, вдарився об камінь, Зранив собі груди, крила поламав». Зграя таки полетіла у «щасливий край», але ніхто не згадав лебедя, який, «…здавивши рани, крила рознімав».

Образ «крилатої людини» знаходимо і у сонеті Стефана Маларме «Лебідь» – «краси пречистої безсмертний гордий син», і баладі Івана Драча «Крила», де головний герой дядько Кирило отримав від Бога крила, та він не здатний оцінити такого дарунку.


    • Словникова робота.

Перед вами на екрані таблиця. У першій колонці подані фразеологічні звороти, у другій – їх тлумачення.

Завдання: встановіть цифрову змістовну відповідність, знайти ключ розв’язування.


Фразеологічні звороти

Їх сутність

І

Брати під своє крило

1

втрачати впевненість в собі, впадати у відчай, журитися;

ІІ

Виросли крила

2

починати діяти на повну силу;

ІІІ

Опустивши крила

3

брати когось під свою опіку;

ІV

Під крилом

4

хтось відчув силу, енергію до великих звершень, подвигу;

V

Підрізати (зламати) крила

5

відчувати натхнення, силу, спроможність до дії;



Розкрити крила

6

підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле його діяльності;

VІІ

Відчувати крила за плечима

7

під чиєюсь опікою, захистом.

Ключ

І – 3 V – 6

ІІ – 4 VІ – 2

ІІІ – 1 VІІ – 5

ІV – 7

У романі Г.Гарсіа Маркеса «Сто років самотності», де жителі міста Макондо вбили янгола, перед цим обрубавши йому крила. Та ще й спалили, бо не могли з’ясувати, «хто цей виродок – тварина, яку слід кинути в річку, чи християнин, який заслуговує на поховання». Наприкінці роману місто і його жителі зникли з лиця землі. Постає питання: «А хто ж такі Янголи?» Як ви вважаєте? (відповідають учні).



Згідно з біблійною традицією, Бог виявляє свою волю через янголів. Слово «янгол» в перекладі із грецької та єврейської мов означає «вісник», тобто той, хто несе божественну істину до людей. Янголи прилітають до нас, щоб нагадати про необхідність морального влаштування людства і Всесвіту. У їхніх очах – німий докір і добра віра, гірке розчарування і світла надія. Чи потрібні янголи на землі? Це питання порушується в оповіданнях Льва Толстого та Г.Гарсіа Маркеса.

  1. Оцінювання вчителем рівня підготовленості учнів на даному етапі уроку.

  1. Засвоєння і з’ясування комплексних і узагальнених знань, вмінь і навичок учнів.

  • Виконання вправ по формуванню та застосуванню знань і умінь, вправ на відпрацювання навичок в нестандартних умовах.

Вчитель: Усі вправи, які будуть у подальшому виконуватися на уроці, потребують дослідницько-пошукової роботи. Для її виконання об’єднаємося у три групи. І група літературознавців працюватиме за оповіданням «Що живить людей» Л.Толстого, ІІ група – «Стариган з крилами» Г.Гарсіа Маркеса, ІІІ група – аналітична, яка буде систематизувати діяльність перших двох груп, вносити доповнення і корекцію дослідницької діяльності всіх учасників, формувати матеріал для тематичної папки досліджень, яка стане результатом нашої спільної роботи.

  1. Вправа «Історія написання творів».

Завдання для І та ІІ груп:

    • прочитати інформаційний матеріал про історію написання оповідання;

    • визначити головні тези, записати на аркуші А4 і розкрити їх зміст (усно).

Завдання для аналітичної групи:

    • узагальнити поданий додатковий матеріал, сформувати тези про спільні особливості написання творів;

    • скласти схему «Який шлях обере людство?»

    • Додатковий інформаційний матеріал.

«Що живить людей»

Л.Толстий

Лев Миколайович Толстой – великий російський письменник ХІХ ст., автор великих творів «Війна і мир» (1863-1869), «Анна Кареніна» (1873-1877), в яких розкрив головні думки: «думку народну» внаслідок війни з Наполеоном 1812 року і «думку сімейну», про трагічну долю Анни Кареніної. Після завершення цих великих творів письменник розпочав роботу з укладання «Російських книг для читання», для яких він написав понад 100 оповідань, казок, притч. У доступній для народу формі письменник намагався провіщати істини, що хвилювали його на той час: важливість добра, цінність життя й любові, необхідність Бога в душі кожної людини. Оповідання «Що живить людей» розпочато в січні 1881 року, над ним автор працював майже рік, і наприкінці 1881 року твір був опублікований у журналі «Дитячий відпочинок». У 1886 році чудові малюнки до нього зібрав Микола Ге (альбом вийшов того ж року). «Що живить людей» – перше оповідання, яке з’явилося після 4-літньої перерви: закінчивши «Анну Кареніну», Лев Толстой працював над романом «Декабристи» і іншими історичними романами, проте нічого не друкував. Публікація оповідання мало велике значення для митця. Це було нове слово, з яким він звернувся до людей, – уже не тільки як письменник, а як пророк, провісник божественних істин.



«Стариган з крилами»

Г. Гарсіа Маркес

Колумбійський письменник Габріель Гарсіа Маркес став відомим завдяки повісті «Полковнику ніхто не пише» (1961) та роману «Сто років самотності» (1967). Величезний успіх останнього роману став для митця не тільки джерелом радості, а й нових турбот. Він відчув потребу змінити свій стиль, манеру письма, сказати таке, про що ніхто до нього не сказав: «Я зрозумів, що мені треба стати іншим… Як же це зробити? Слід почати з нуля. Я буду писати дитячі оповідання». Так з’явилася збірка оповідань «Дивовижна й сумна історія про довірливу Ерендиру та її жорстокої бабці», надрукованої в 1972 році. У цій збірці фантазія письменника буяє на повну силу. Реальні картини життя і надприродні явища, що перетворюють повсякденність на світ чудес. Тут двоє диваків у пошуках істини вирішують у мандри дном моря («Море часів, що зникають»), і людська віра в чудо оживляє дивний корабель-привид і приводить його до берега приморського містечка («Остання подорож корабля-привида») і до забутого Богом селища прилітає янгол, істота, котра не вирізняється красою та могутністю, а це «старенький дід, який упав обличчям у грязюку, борсається там, але не може піднятися, бо йому заважають величезні крила» («Стариган з крилами»).



Передбачувана відповідь представників аналітичної групи.

Свої оповідання і Лев Толстой, і Г.Гарсіа Маркес називали «дитячими», проте їхні твори мають зовсім не «дитячий зміст»: у них порушуються важливі духовні проблеми, актуальні за всіх часів і народів. Що є любов, віра, надія? З карток, які були у нашому конверті з завданням ми склали наступну схему, яку назвали «Який шлях обере людство?».



Коментар до схеми:

Що обирає людина? Духовне життя, тобто життя в добрі, вірі, любові, розумінні прагнення до великих звершень чи духовної смерті, тобто бездуховного життя, де люди залишаються в бруді свого куцого світу, живуть у суспільстві, в якому хворі діти та янголи, світ, де йде деградація людства, яке знаходиться в полоні духовної смерті, байдужості, корисливості, розрахунку.





Яка людина?

Письменники використовують «дитячий», безпосередній погляд на події, щоб краще показати неприродність, абсурдність «дорослого життя людства». Окрім того, авторів єднає і вихідна позиція: усі люди, незалежно від їхнього віку, – діти, які повинні постійно навчатися моральних заповідей, прислухатися до головного Вчителя – Бога. «Чи прагнуть люди духовного вдосконалення?» – це питання цікавить обох письменників.



  1. Вправа «Сюжет та композиційна основа оповідань».

Завдання для І та ІІ груп:

  • стисло переказати зміст оповідання;

  • схарактеризувати янгола у творі.

Передбачувана відповідь.

«Що живить людей»

В оповіданні Льва Толстого янгола знайшов біля каплиці бідний чоботар Семен, котрий віддав йому останню одежину і привів додому жити. Спочатку дружина ледве не вигнала їх обох, але потім глянула в обличчя незнайомця і полюбила його, а той уперше посміхнувся до неї. Мандрівник називався Михайлом і став жити з подружжям, допомагати Семенові в чоботарській справі. Слава про семенового нового працівника пішла по всіх усюдах, до нього почали звертатися із замовленнями з віддалених місць не тільки бідні, а й багаті люди. Одного разу пан замовив пошити собі чоботи з дорогої шкіри та наказав, щоб були готові вчасно, а Михайло подивився на нього якось дивно, посміхнувся і сказав: «Будуть готові, коли треба». І пошив Михайло не чоботи, а босовики, в які виряджають померлих. Семен розгнівався на Михайла за те, що він не виконав завдання, але незабаром пані прислала прислугу сказати, що пан помер і тепер потрібні не чоботи, а босовики. Втретє посміхнувся Михайло до жінки, котра прийшла замовляти взуття для двох нерідних дітей, яких вона пожаліла і взяла до себе після смерті їхньої матері.

У кінці оповідання Михайло розкриває людям свою таємницю: він не людина, а янгол, якого Бог покарав за те, що він відмовився забрати у матері двох неслухняних дітей її душу. Господь наказав янголу виконати його волю й дізнатися три слова: те, що є в людях, чого їм не дано, і що живить людей. Три посмішки янгола символізують три істини, які він пізнав. Незважаючи на боротьбу добра і зла, світла і темряви, життя та смерті, в людях таки є любов, що освітлює серця і все навколо. Однак людям ніколи не дано знати, що їм потрібно для тіла, бо є інші, духовні закони, які скеровують усе на землі. А в жінці, котра прийняла до себе чужих дітей, янгол побачив живого Бога й зрозумів, чим живуть люди. І заспівав янгол хвалу Господу, і виросли в нього крила, і піднявся він на небо, звідки прийшов.

У творі Л.Толстого Михайло має янгольський вигляд. Вираз обличчя, його постать не позбавлені божественного світла й величі. Божий вісник допомагає людям жити краще, подолати злидні, відкриває їм ті істини, без яких неможливе духовне буття. Автор висловлює думку про духовне возз’єднання людей на підставі любові.



«Стариган з крилами»

В оповіданні «Стариган з крилами» майже повторюється зав’язка толстовського твору. Після бурі бідний рибалка Пелайо знайшов у найдальшому куточку (патіо) старого чоловіка, який упав у болото й все намагався піднятися, але не зміг, тому що йому заважали величезні крила. Наляканий Пелайо побіг за жінкою Елесандрою, котра в той час прикладала компреси хворому немовляті. Люди вирішили, що це янгол, який прилетів за дитиною, однак не витримав поривів вітру й дощу і впав на землю. Дивний прибулець залишився жити в Пелайо й Елісандри, проте ставлення до нього було гіршим, ніж до тварини. Пелайо тримав його на мотузці, потім зачинив у курятнику разом із курками, де стояв страшний сморід. Жителі селища просовували в дірки дротяної сітки шматочки хліба, ніби це була тварина з зоопарку. У творі янгола називають в’язнем, племінним биком, що має вивести нову породу людей, генералом, який виграє всі війни, великим безпомічним птахом, перешкодою в житті. А падре Гонсага, не розуміючи мови янгола, зробив висновок, що то диявол, який має звичку надівати маски. Навіть папа Римський, якому написав листа падре, не зміг пояснити цього явища.

А людяність і терпіння янгола люди вважають чимось надзвичайним. Жорстоке ставлення людей до нього – нормальним явищем. Кормили залишками їжі, його весь час дзьобали кури, він очманів від каміння, яке кидали в нього невіруючі люди. Однак він терпляче переносив усі страждання. Лише одного разу не витримав – коли йому припекли бік залізякою, щоб поставити тавро. Кілька днів не рухався, і люди вирішили перевірити, чи не помер він. «Він здригнувся, скочив, кличучи щось своєю незрозумілою мовою, з очима, повними сліз, декілька разів ударив крилами, зняв хмари курячого посліду йпилюки, і раптовий порив вітру, що холодив душу, видався диханням того світу». Ставлення до янгола свідчить про моральну деградацію людства. У творі відкриваються духовна ницість людей, відсутність віри, розрив з божественними ідеалами. Земних жителів цікавлять не високі істини, а лише власні егоїстичні інтереси. Елісенда надумала обгородити патіо парканом і за вхід брати п’ять сентаво з кожного, хто захоче подивитися на янгола. Пелайо та його дружина були надзвичайно щасливі, що менш ніж за тиждень набили грошима матраци. На виручені гроші вони збудували двохповерховий будинок. Пелайо розвив кролячу ферму, а Елісенда купила собі лакові туфлі й багато платтів з блискучого шовку, які в ті часи носили найзнатніші сеньйори. Мешканці села, які приходили подивитися на янгола, мали на меті не духовне очищення, а цілком прагматичні цілі: або зміцнитися від хвороб, або задовольнити свою цікавість, або отримати насолоду від знущання над дивною істотою. Син Пелайо та Елісендри – жорстоке дитя хворого суспільства. Невипадково він заражає янгола, і вони разом хворіють на вітряну віспу.

В оповіданні «Стариган з крилами» янгол надто слабкий і знесилений, щоб творити якісь дива, і все ж таки він дещо зробив: подружжя стали завдяки йому жити заможніше, їхня дитина одужала, а найважливіше – янгол не загинув поміж жорстокий людей, він залишився жити, попри всі знущання над ним. У кінці оповідання свіжий вітер з моря неначе вдихнув нові сили в янгола. Він розкрив крила і полетів далеко-далеко за обрів. І, можливо, це є знаком того, що людству теж треба морально одужати, розкриваючи крила й піднестись до духовних вершин.



Завдання для аналітичної групи:

  • встановити схожість в образах янголів;

  • визначити відмінність;

  • скласти діаграму Е.Вена. (Додаток №1)

  1. Вправа «Які істини проголошують письменники?»

(Колективна робота всіх груп під керівництвом учителя).
Завдання:

  • визначити і відобразити схематично, які же істини проголошують письменники;

  • зробити узагальнений висновок.


Лев Толстой

Габріель Гарсіа Маркес

IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

  • Підведення підсумків роботи в групах. Оцінювання учнів.

  • Установлення відповідності між поставленими завданнями уроку та результатами.

  • Аналіз навчальної діяльності на уроці в цілому. Створення нового продукту – тематичної папки досліджень.

  • Заключне слово вчителя.

Наш урок добігає кінця. Ми аналізували сьогодні два оповідання «Що живить людей» Л.Толстого та «Стариган з крилами» Г.Гарсіа Маркеса, говорили про основні моральні істини, про духовність та бездушність, хоча всі, народжуючись, мають душу. Говорили про сердечність та безсердечність, хоча серце є у кожного. Обидва твори просякнуті ідеєю духовного зцілення за допомогою людини вічних, божественних істин, які приносять нам янголи – любов, добро, світло, надію, віру, радість. В оповіданні Л.Толстого «Що живить людей» одужанню янгола та його спокуті перед Богом допомагають люди, в яких ще живе віра і любов. У творі Г.Гарсіа Маркеса «Стариган з крилами» нові крила в Божого вісника виростають не завдяки, а всупереч людям. Якщо російський письменник ще не втратив віри в людей, то латиноамериканський автор виносить суровий вирок сучасному людству, позбавленому моральної мети. Нажаль, у сучасному світі, на думку Г.Гарсіа Маркеса, немає місця для янголів. Люди не здатні сприймати високі благородні істини, вони перебувають у полоні корисливості, розрахунку, байдужості. Однак оповідання «Стариган з крилами» не звучить приречено, безнадійно. Саме тому Янгол не помирає, а навпаки – одужує. У нього виростають могутні крила і він відлітає у піднебесся. І все ж таки обох митців єднає впевненість в тому, що духовність знищити не можливо. Вони закликають до злету душі над буденністю. Але духовне сходження кожен має пройти самостійно, використовуючи для цього власні крила. У руслі світобачення письменників відмічаємо наступні тези:

  • «Не шукай винних у власній деградації душі».

  • «Розправ крила».

  • «Візьміть когось під своє крило».

  • «Під крилом своїх добрих якостей, творчості і натхнення змінюй себе і світ навколо».

  • Маючи серце, будь милосердним, маючи душу, будь духовним, і тоді ти відчуєш за спиною крила, і тоді снитимуться тобі янголи і високе голубе небо.

Чи повернеться янгол на землю? Може і повернеться – коли люди стануть морально досконалішими. І тоді суспільство як сума особистостей, стане кращим.

Сподіваюсь, що сьогодні мій урок не залишиться непоміченим. Мені б хотілося, щоб у ваших душах ніколи не згасав вогник християнської любові до ближчих. Я кожному з вас дарую крило з побажанням:

Юний мій друже!

Щастя тобі багато,

Зичу довго літати.

Хай несуть тебе крила

В Божий світ.

Ти збагни незбагнене…

І трудися натхненно…

Хай несуть тебе крила,

Хай триває політ!

V. Інформація про домашнє завдання.

Підготуватися до твору «Чи повернеться янгол?», виписати необхідні цитати, продумати висновок.






База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка