Збаразький районний методичний кабінет хлорофіл – це Прометей, який викрав вогонь



Скачати 95.84 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір95.84 Kb.

ВІДДІЛ ОСВІТИ ЗБАРАЗЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ЗБАРАЗЬКИЙ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Хлорофіл – це Прометей, який викрав вогонь

з небес і подарував людям.

К.І. Тімірязєв.

Фотосинтез

(урок засвоєння нових знань)

Вчитель біології

Доброводівського районного комунального технічного

ліцею імені О.Смакули



Барановська Тетяна Іванівна

Тема: Фотосинтез
Мета: Поглибити знання учнів, про фотосинтез як пластичний обмін речовин у рослин, про механізм світлової і темнової фаз фотосинтезу, про значення фотосинтезу для існування біосфери, про шляхи підвищення його ефективності, виховувати бережливе ставлення до рослин і навколишнього середовища, розвивати логічне мислення і почуття прекрасного.
Основні поняття і терміни: Обмін речовин і перетворення енергії, фотосинтез, гетеротрофні і автотрофні організми.

Обладнання. Таблиці «Фотосинтез» , «Будова хлоропласта», портрет К.А.Тімірязева, додаткова література, дидактичний матеріал.

Типи уроку. Засвоєння нових знань.

Методи, форми та прийоми роботи.

  1. Інформаційно-рецептивний.

а) мовний (розповідь, бесіда, пояснення)

б) навчальний (демонстрування схем, робота з підручником).

2. Репродуктивний (біологічна розминка)

3. Пошуковий (виконання творчих завдань)
Структура уроку, основний зміст і методи роботи

Девіз уроку. « Дайте найкращому кухареві скільки завгодно свіжого повітря, скільки завгодно сонячного світла й цілу річку чистої води і попросіть його, аби з усього цього він приготував вам цукор, крохмаль, жири й зерно, він вирішить, що ви з нього глузуєте. Але те, що видається неймовірно фантастичним людині, без перешкод відбувається в зелених листках рослин»

К. Тімірязєв


  1. Актуалізація опорних знань


Біологічна розминка


  1. На які царства поділяється жива природа? Наведіть приклади.

  2. Які організми називаються автотрофами? Наведіть приклади.

  3. Які організми називаються гетеротрофами? Наведіть приклади.

  4. Що спільного та відмінного між фототрофами і хемотрофами ?

  5. Закінчіть фразу: «Фотосинтез – це …»

  6. Який газ вбирають рослини і який виділяють у процесі фотосинтезу?

  7. Коли відбувається процес фотосинтезу?

  8. У яких органах рослин відбувається процес фотосинтезу?

  9. Які органоїди здійснюють процес фотосинтезу?

  10. Яка будова хлоропласта?

  1. Мотивація навчальної діяльності

«Колись десь на Землю впав промінь Сонця, але він упав не на безплідний грунт, він упав на зелену билинку пшеничного паростка або краще сказати, на хлорофілове зерно. Ударяючись об нього він погас, перестав бути світлом, але не зник… У тій чи іншій формі він увійшов до складу хліба, який послужив нам їжею. Цей промінь сонця зігріває нас»… - сказав К.А. Тімірязєв. Тільки зелена рослина є цією єдиною у світі лабораторією, яка використовує сонячну енергію і зберігає її у вигляді потенціальної хімічної енергії органічних речовин, які утворюються у процесі фотосинтезу . З історією дослідження таємниць фотосинтезу, сучасними науковими теоріями, які пояснюють цей науковий процес, шляхами підвищення продуктивності фотосинтезу ви познайомитеся на уроці.

Повідомлення теми, мети і завдань уроку

  1. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вивчення нового матеріалу за опорним конспектом (лекція-бесіда), (додаток 1)

План лекції-бесіди

  1. Коротка історія відкриття процесу фотосинтезу (повідомлення учня)

Тези

    • Голандський природодослідник Ян Батист ван Гельмонт (1577-1644) у XVIIст. довів що рослини живляться не тільки речовинами ґрунту, рослинам необхідна вода.

    • Англійський ботанік і хімік Стівен Гейл (1677-1761) звернув увагу всіх вчених на листок як орган живлення.

    • М.Ломоносов (1711-1765) – перше припущення про повітряне живлення рослин.

    • Англійський учений Джозеф Прістлі (1733-1804) знайшов метод очищення повітря. Рослини виділяють кисень.

    • Швейцарський дослідник Карл Вільгельм Шеєле. Рослини виділяють вуглекислий газ.

    • Ян Інгенхауз, лікар австрійської імператриці Марії Терези. Рослини покращують повітря тільки при світлі і лише своїми зеленими частинами.

    • Швейцарський учений Жан Сенеб’є . Газ (кисень)виходить ізх зеленої тканини листка, яку вчений назвав «зеленою паренхімою».

    • Юліус Роберт Майєр сформулював закон збереження і перетворення енергії. Рослини використовують сонячну енергію.

    • Російський природодослідник К.А.Тімірязев (1843-1920). Зелена рослина, а точніше хлорофіл, який знаходиться в хлоропластах, виступає посередником між Сонцем і Землею. Зелені рослини в житті Землі відіграють роль космічного чинника.


2) листок як орган фотосинтезу

а) будова хлоропластів ( бесіда );

б) будова хлорофілу, умови утворення хлорофілу в рослині, спектр поглинання хлорофілу ( розповідь учителя ).

Хлорофіл – пігмент, який становить 9% вмісту гран. Російський учений М. С. Цвєт довів, що в хлоропластах є два хлорофіли а і в



COOCH3

Хлорофіл а: C32H30OH4Mg

COOC20H39
COOCH3

Хлорофіл в: C32H28O2H4 Mg

COOC20H39

Наявність магнію в молекулі хлорофілу можна довести дією кислоти на спиртову витяжку хлорофілу. Кислота вивільняє магній з молекули хлорофілу і витяжка набуває бурого кольору феофітину. ( демонстраційний дослід «Добування феофітину»).

У хлоропластах також є жовті пігменти:

каротин С40H50 і ксантофіл C40H56O2.

За будовою хлорофіл подібний до червоного пігменту еритроцитів – гемоглобіну ( містить Fe ).

Для утворення хлорофілу необхідні:

а) пропластиди, здатні зеленіти;

б) світло;

в) солі заліза;

г) температура ( вище +2 0C або навіть +100С );

д) кисень повітря.

Спиртова витяжка хлорофілу у світлі, яке проходить без змін, зеленого кольору, а у відбитому світлі – червоного кольору, завдяки явищу флуоресценції. При флуоресценції світло відбивається із зміненою довжиною хвилі. Хлорофіл поглинає майже всі червоні та синьо-фіолетові промені. Зелені промені проходять без змін, від чого й залежить зелене забарвлення рослин. ( демонстраційний дослід «Явище флуоресценції хлорофілу».)


3) Механізм фотосинтезу ( розповідь учителя з використанням опорного конспекту )

а) світлова фаза;

б) темнова фаза ( процеси, які відбуваються у кожній фазі, умови перебігу цих процесів, результати процесів )
4) Шляхи підвищення продуктивності фотосинтезу ( робота з текстом підручника та додатковою літературою у гетерогенних групах
Завдання для I групи:


  1. Які існують шляхи підвищення продуктивності фотосинтезу?

Відповідь:

ККД фотосинтезу 1%. Шляхи підвищення фотосинтезу:

1) підвищення ефективності фотосинтезуючого апарату шляхом забезпечення потреб рослин у воді та мінеральних солях у тому числі мікроелементів Cu, Zn



  1. підвищення вмісту СО2 шляхом поливання водою, насиченою вуглекислим газом;

  2. правильний вибір розташування рослин і густоти їх посіву;

  3. виведення сортів рослин, які мають високу інтенсивність фотосинтезу та ростових процесів

Завдання для II групи

  1. Яке значення має фотосинтез для існування біосфери?

Відповідь

Фотосинтезуючі організми вловлюють з космосу світлову енергію Сонця і перетворюють її на енергію хімічних зв’язків, синтезованих ними вуглеводів. У результаті фотосинтезу виділяється 200 млрд. тонн О2

3О2 →2О3 Озон поглинає ультрафіолетові космічні промені, що згубно діють на все живе. У процесі фотосинтезу утворюється 150 млрд. тоннвуглеводів .

Рослини виділяють О2 у 20-30 разів більше, ніж використовують його у процесі дихання, який відбувається одночасно.



Завдання для III групи.

1.Який зв'язок існує між фотосинтезом і диханням

Схема-відповідь

Енергія




СО2

Фотосинтез Н2О Дихання




О2
Органічні речовини

2.Робота в гетерогенних навчальних групах

а) виконання завдань коригуючої частини (робота з опорним конспектом та матеріалами підручника)

1. Які організми здатні синтезувати органічні речовини з неорганічних завдяки перетворенню світлової енергії ?

2. В яких органоїдах клітини відбувається фотосинтез та які особливості їх будови сприяють здійсненню цьому процесові?

3. Які вихідні речовини та кінцеві продукти фотосинтезу ?

4. Які енергетичні перетворення відбувається під час фотосинтезу?

5. Які фази виділяють у процесі фотосинтезу?

б) виконання завдань навчальної частини ( усі групи одержують однакові різнорівневі запитання, кожен учень опрацьовує конкретне завдання, взаємоперевірка завдань )

1) Які умови перебігу процесу фотосинтезу у світловій фазі?

2) Які процеси відбуваються у світловій фазі. Записати схеми реакцій, що відображають ці процеси.

3) Які речовини, утворюються під час світлової фази?

4) Записати схему реакції, що відображає процес темнової фази. Які умови її перебігу?

5) Чи правильне твердження «Чим вище вміст CO2 у повітрі, тим вища швидкість фотосинтезу?»

6) Чому без зелених рослин існування біосфери стало б неможливим?

в) виконання завдань контролюючої частини ( контрольно – оцінювальний етап), (кожен учень самостійно працює над тестовими завданнями трьох рівнів).



І рівень

1. Тип живлення, за якого органічні сполуки синтезуються з неорганічних із використанням енергії сонця, називають:

а) фотосинтезом;

б) гліколізом;

в) хемосинтезом;

г) біосинтезом білка.

2. У яких із перелічених органел здійснюється процес фотосинтезу:

а) рибосоми;

б) хлоропласти;

в) лізосоми;

г) хромопласти.

3. Фотосинтез здійснюється:

а) хроматином;

б) хлоропластом;

в) хлорофілом;

г) хромопластом.

4. Фотосинтез здійснюють:

а) гриби;

б) зелені рослини;

в) сіркобактерії;

г) залізобактерії.

ІІ рівень (ІІ-ІІІ рівень вибрати одну або декілька правильних відповідей )

1. У процесів фотосинтезу молекули АТФ синтезуються під час:

а) темнової фази;

б) світлової фази;

в) молекули АТФ не синтезуються;

2. Процес фотосинтезу не можливий за відсутності:

а) вуглекислого газу;

б) світла;

в) хлорофілу;

г) мітохондрій.



  1. До пластичного обміну належать:

а) розщеплення органічних сполук без доступу кисню;

б) фотосинтез;

в) окиснення органічних сполук;

г) біосинтез білка.

4. До енергетичного обміну належать :

а) фотосинтез

б) окиснення органічних сполук

в) розщеплення органічних сполук без доступу кисню

г) дихання


IIIрівень


        1. Кисень виділяється під час

а) без кисневого етапу енергетичного обміну;

б) кисневого етапу енергетичного обміну;

в) світлової фази фотосинтезу;

г) темнової фази фотосинтезу.

2. Темнова фаза фотосинтезу відбувається

а) тільки на світлі;

б) тільки в темряві;

в) як у темряві, так і на світлі ;

г) тільки за відсутності кисню;

д) тільки за наявності кисню.

3. Фото система І відновлюється за рахунок електронів:

а) фотосистеми ІІ;

б) власних, які повертаються на свій енергетичний рівень;

в) які виникають при розщепленні молекул води;

г) гідрогену;

д) АТФ.


4. Фото система ІІ відновлюється за рахунок електронів:

а) фотосистеми І;

б) власних, які повертаються на свій енергетичний рівень;

в) які виникають при розщепленні молекул води;

г) гідрогену;

д) АТФ.
Шкала оцінювання

І рівень – кожна правильна відповідь 0,5 б., ІІ рівень – 1 б., ІІІ рівень – 1,5 б..

Після виконання тестових завдань учні здійснюють взаємоперевірку за кодом завдань, записаним вчителем на дошці.


ІV. Домашнє завдання

  1. § підручника (фотосинтез),

  2. Підготувати презентацію про фотосинтез.

12H2O фотоліз води




NH4+

Світлова фаза Темнова фаза





+ 2820,016 кДж




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка