Завершення та подальше опрацювання семінару Частина 6 Зміст



Скачати 221.44 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір221.44 Kb.
Успішне проведення семінарів
Завершення та подальше

опрацювання семінару

Частина 6



Зміст

1. Ваш наступний крок навчання: Завершення та підведення підсумків

Семінару…………………………………………………………….…………..4

1.1 Чому важливий цей крок навчання:……………………….……………...4

1.2 Який зміст має цей крок навчання:……………………………………..…4

2. Завершення та підведення підсумків семінару…………………..…….….5



    1. Навіщо підводити підсумки ?...........................................................................5

    2. Які існують методи підведення підсумків?....................................................6

    3. Як закінчити семінар?…………………………….…….…………..……...10

    4. Як підготувати застосування вивченого?……………………….…….….10

    5. Як слід робити висновки по семінару?..........................................................13

    6. Правильне підведення підсумків семінарів та врахування недоліків.....15

2.7 Полегшення застосування вивченого

Домашні завдання……………………………………………………………..19




  1. Ваш наступний крок навчання: Завершення та підведення підсумків семінару

1.1 Чому важливий цей крок навчання:

Немає викладачів, які б з першого разу оптимально провели семінар. Семінар також має вдосконалюватися.

У Вас як викладача є все ж таки шанс перевірити свій семінар та відшукати можливості для його удосконалення: наприкінці семінару при підведенні підсумків.
1.2 Який зміст має цей крок навчання:

Центральне питання:

Як мені оцінити семінар та забезпечити застосування вивченого на практиці?


  • Навіщо підводити підсумок семінарів?

  • Які існують методи підведення підсумків?

  • Як мені завершити семінар?

  • Як мені підготувати застосування вивченого на практиці?

  • Які існують можливості для опрацювання семінару?




  1. Завершення та підведення підсумків семінару

До заключного етапу семінару відноситься огляд того, що було вивчене на семінарі , а також погляд на перспективу:

  • Що вивчили слухачі на семінарі?

  • Де виникали труднощі?

  • Що можна ще покращити в організації семінару?

  • Як я можу допомогти слухачам, дійсно застосувати їхні знання на практиці?



2.1 Навіщо підводити підсумки ?

Є дві основні помилки під час підведення Основні

підсумків семінарів. Перша: на це взагалі не звертають помилки

уваги. Друга: з підсумків не робиться ніяких висновків.

В обох випадках зникає можливість для викладача покращити семінар та його перебіг, що по суті мало 6 бути природною річчю.

Проте незважаючи на це щоразу можна зустріти Стандартні

викладачів, які мають постійне обґрунтування негативної відмовки

оцінки їхніх семінарів, й ці обґрунтування вони не пов'язують із власною особою або їхньою організацією семінару.

Відбірка стандартних відмовок:


  • "Слухачі не добре підібрані"

  • "Початкові знання слухачів просто не відповідали дійсності"

  • "Слухачі просто не розуміють, що..."

  • "Перед Різдвом (Пасхою, літніми канікулами) по суті не треба було влаштовувати вже семінару"

Різноманітні причини, але спочатку необхідно звернутися до власної особи.

Заняття є взаємодією різних факторів. Викладач завжди присутній, чи то вдалий, чи то невдалий результат семінару.

Оцінка семінару є єдиним шансом для викладача. Викладач може зробити для себе цінні висновки щодо оцінки його особи, його методики та атмосфери у групі. Це єдиний шанс, дізнатися про те, що можна ще виправити.

Таку можливість треба обов'язково використати, навіть коли доводиться вислухати щось неприємне.

Спокійно слухайте те, що говорять студенти, занотовуйте це для себе. Не захищайте себе, а краще більше перепитуйте, якщо Вам щось незрозуміло.

Після семінару більшість слухачів хоче скоріше піти додому й не має бажання вдаватися до довгих дискусій про корисність цього семінару. Крім того стосунки у групі вже сформувалися й у більшості випадків не хочеться псувати стосунки з викладачем. Тому, якщо слухачі виступають на заключній бесіді з критикою, сприймайте їхні зауваження особливо серйозно.




    1. Які існують методи підведення підсумків?

Для отримання об'єктивної картини усіх сильних та слабких сторін Вашого заняття, необхідно мати гарний метод оцінки.

Є три випробуваних методи: звернення-опитування, опитування за допомогою карток та аналіз теми.

Під час опитування у формі прямого звернення опитування -

слухачі висловлюють свою думку, викладач лише записує звернення

собі окремі пункти. Оскільки при цьому не критикуються висловлювання слухачів, такий метод є свого роду штурм мозку.

Після завершення цієї фази можна поставити свої запитання до висловлювань слухачів або прокоментувати їх. Але це не є обов'язковим для нього. Й, будь ласка, не забувайте - коментар не слід ототожнювати з виправданням або звинувачуванням.



Перевага цього методу:швидкість.

Перебіг опитування за допомогою карток як Картки для

метод Вам вже відомий: він служить також для опитування

висловлення слухачами того, що вони від Вас очікують.

Перевага цього методу - анонімність. Крім того Ви дізнаєтесь не лише про те, що на думку слухачів є позитивним або негативним, але й побачите скільки слухачів мають однакове враження.

Аналіз тем надасть Вам інформацію щодо оцінки Аналіз тем

окремих тем семінарів.

Для цього у стовпчик записуються головні теми семінарів, а горизонтально такі важливі критерії аналізу:



  • Інформативне накопичення

  • Підготовка

  • Доступність викладу

  • Зв'язок з практикою

Зробіть свою оцінку кожного з критеріїв за п'ятизначною шкалою

від ++ до --.

Два останні методи опитування - картки та тематичний аналіз доповнюють один одного. Тому ідеально комбінувати ці два методи, хоча це й займає багато часу. Для цього Вам необхідні дві дошки.

Якщо Ви не хотіли б заважати слухачам під час оцінки, можете залишити аудиторію, поки вони не завершать свою оцінку.

На своїх наступних семінарах випробуйте різні форми оцінки семінарів. Визначте, яка з них для Вас найбільш ефективна й найкраще відповідає Вашому семінару.

Улюбленим, хоча також небезпроблемним Анкета

інструментом для оцінки є анкета. У багатьох навчальних

закладах прийнято роздавати анкету для оцінки. Проте вони дуже відрізняються за якістю.


*** Розгляньте приклади анкети, які наведені на лівій

сторінці. Що Ви можете оцінити позитивно, та що можна було б виправити?
На мою думку це добре Це можна виправити

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Після цієї вправи: Яким критеріям повинна відповідати добра анкета для підведення підсумків?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Багато анкет схожі одна на одну за структурою структура

та змістом. Перш за все запитується про: анкети



  • цілеспрямованість

  • вибір та підготовку змісту

  • методику викладання

  • темп заняття

  • застосування допоміжних засобів

  • зрозумілість пояснень

  • заохочення слухачів, їх активна участь у занятті

  • навчальний клімат

  • користь викладеного матеріалу.

Взагалі для анкет діють ті ж критерії, що й для інших методів підведення підсумків:

  • вони повинні давати детальну інформацію, яку

можна використати

  • вони повинні залишати багато місця для

вільних висловлювань

  • вони не повинні бути занадто детальними, бо

інакше страждатиме мотивація до їх заповнення.

Недолік в анкетах той, що в них не можливий Недоліки зворотній запит викладача і багато слухачів не дуже

серйозно ставляться до їх заповнення. Це знижує користь. Більш точні та критичні результати можна одержати, якщо дати анкети слухачам додому, або, ще краще, надіслати їм через кілька тижнів. Щоправда об'єктивність результатів в цьому випадку буде трохи нижчою.

Ще одна важлива порада: Часто трапляється, що слухачі в кінці семінару висловлюють незадоволення окремими моментами, які викладач міг би усунути, якби дізнався про це раніше. Тому Ви повинні створити систему “вчасного попередження , використовувати методи, які вже під час семінару дозволяють Вам розпізнати незадоволення та критику слухачів. Більш детально Ви дізнаєтеся про це в частині 22. В тій самій частині Ви дізнаєтеся про те, як створити сприятливий клімат у групі, що є передумовою висловлювання слухачами їх побажань та критичних зауважень.

Якщо Ви хочете щоб фаза підведення підсумків взагалі мала користь, Ви повинні записати собі важливі моменти, або взяти заповнені анкети додому.

Тоді Ви матимете основу для аналізу та покращення Вашого семінару.

Впевніться, що Ви правильно зрозуміли всі критичні зауваження.

Якщо Ви щось не зрозуміли, перепитайте.

Попросіть слухачів, зробити пропозиції щодо покращення семінару. Часто вони мають дуже слушні ідеї.

Якщо підведення підсумків семінару поводиться керівником, що є правильним, потурбуйтеся про те, щоб Ви отримали результати. Це особливо стосується анкет.

Дуже часто навчальні заклади по підвищенню кваліфікації дають слухачам заповнити анкети, але не інформують викладача про результати.


    1. Як закінчити семінар?

Навіть якщо слухачі під кінець семінару часто Останні

хочуть скоріше піти додому ( і Ви можливо також): хвилини

останні хвилини Ви мусите використати для того, щоб попрощатися із слухачами а можливо також і подякувати їм.

Зверніть увагу на те, щоб не повторювати наприкінці стандартні форми прощання, скажіть щось, що пасує до семінару, це повинно сприйматися і звучати щиро.

Якщо це можливо, запропонуйте слухачам зателефонувати Вам, якщо в них виникнуть труднощі із застосуванням вивченого.

При досить довгих семінарах можливо варто подати кожному слухачеві при прощанні руку.




    1. Як підготувати застосування вивченого?

Багато семінарів, які залишають позитивне враження у слухачів та викладачів, все ж таки не мають успіху. Принаймні з точки зору застосування, передачі вивченого. А це власне вирішальний критерій для успіху семінару.

Застосування не вдається частіше за все через особливості робочого місця та умов роботи.

Найважливішими факторами є: Причини


  • відсутня можливість невдачі

Наприклад, я не можу делегувати, якщо в мене немає співробітників, я також не можу застосувати свої знання з продажу по телефону, якщо не працюю з клієнтами. Я також не можу як слід застосувати комп'ютер, якщо його на моєму письмовому столі немає.

  • відсутність часу

Залишається недостатньо часу, щоб випробувати вивчене. Щоправда це дуже часто використовується як відмовка.

  • відсутність підтримки

Керівники та колеги скептично ставляться до нових ідей і не залишають шансів щодо їх застосування. Відповідно до вислову: "Так ми робили завжди і не будемо нічого змінювати".

  • недостатнє обладнання

При найкращих намірах я не можу оптимально проводити комп'ютерні семінари, якщо в мене не вистачає місця, я також не можу підготувати зрозумілі для громадян екземпляри паперів, якщо в мене немає можливості скористатися необхідним технічним обладнанням.

Тому кожний семінар повинен завершуватися показом. Обговоріть із слухачами такі перешкоди на шляху до застосування вивченого і подумайте разом, як їм можна запобігти.

Зрештою причина недостатнього застосування вивченого полягає в самому слухачеві. Людину дуже швидко поглинають повсякденні турботи і вона забуває, що вивчила і мала намір зробити. І звичайно ж багато хто просто боїться зайвої роботи, з якою завжди пов'язані зміни.

Про це Вам також слід поговорити із слухачами. Поясніть, що процес застосування вивченого майже ніколи не проходить без труднощів.


Але Ви можете зробити і більше, принаймні на семінарах, зорієнтованих на поведінку.

Роздайте слухачам на початку семінару аркуші паперу, на яких слухачі запишуть важливі для них поради, які вони колись захочуть випробувати самі. З таким аркушем паперу Ви працюєте і під час цього навчання.

Записані пам'ятки повинні бути сформульовані якомога конкретніше. Пам'ятка "Я хочу краще організувати мою роботу" мало що дасть. Краще записати "Кожного вечора, перед тим як піти із бюро, я прибиратиму свій письмовий стіл та складатиму список справ, які мені треба зробити наступного дня".

Після кожного розділу заняття робіть коротку перерву і просіть слухачів, записати собі важливу для них інформацію.

Якщо можливо, підсумуйте перед перервою основне з розділу.

Наприкінці семінару розкажіть слухачам, як слід Поради щодо

користуватися аркушем паперу для нотаток: користуватися



  1. "Погляньте на свої нотатки , коли Ви вже повернетесь на свою роботу і у Вас знайдеться вільна хвилинка часу.

  2. Виберіть один-два пункти із списку, які Вам хотілося б випробувати самостійно.

  3. У випадку, якщо ці зміни не вдалося провести з першого разу, розміркуйте, з яких причин сталася невдача. Спробуйте ще раз, по можливості змінивши обставини.

  4. Якщо це можливо, порадьтесь із колегами. Спільними зусиллями знайдіть можливості застосування. ”


Поміркуйте:

чи можна ввести на Вашому семінарі такий листок з нотатками.

Коли так, спробуйте.

Іншою можливою допомогою може стати так Лист-нотатка званий лист-нотатка. Слухачі наприкінці семінару пишуть

листа до самих себе, у якому вони записують усе, що вони хочуть

змінити.


Після чого вони мають такий вибір: або взяти листа з собою

додому і прочитати його лише через місяць, або викладач надішле по

пошті слухачам їхні листи через місяць.


    1. Як слід робити висновки по семінару?

Правило перше:

Занотуйте по пунктах усі критичні зауваження та можливості виправлення помилок та почекайте деякий час, щоб згарячу не робити висновків.

Лише після цього поміркуйте, що Ви можете і хочете змінити.

Використайте при цьому такий контрольний листок




Чи Ви масте вплив та критичні зауваження?

так О далі

ні О передати критику відповідальним

Чи с критика справедливою?

так О далі

ні О викреслити пункт

Чи можна легко здійснити аміни, не викликаючи при цьому нових проблем?

так О змінити пункт

ні О знайти інше рішення

Чи с аміни можливими, але складними?

так О провести зміни поетапно




Будь ласка продивіться оцінку семінару *** зліва. Відповіді усіх слухачів зібрані на одному аркуші. Що можна було б покращити в цьому семінарі?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Найбільші труднощі виникають при застосування вивченого. Викладач повинен ще раз детально проаналізувати ситуацію слухачів і пристосувати до неї заняття.

Також впадає в око , що зрозумілість викладання оцінюється

по - різному.

Можливо причина цього в різній підготовленості слухачів. Але можливо також, що викладачеві не вдається настроїтися на мовний рівень слухачів.

Врешті решт викладач повинен ще раз переробити свої робочі матеріали.

Не завжди викладачеві вдається досягти найкращих результатів. Але ці результати все ж таки повинні знаходитися у верхній третині.

Чого Вам не слід робити: Поспіхом змінювати вже Ніяких

перевірені структури та способи викладання. Часто буває поспішних

краще почекати наступного семінару і запитати його змін

учасників про їх думку.

Сконцентруйтеся на невеликій кількості важливих змін, щоб не втратити орієнтування.




    1. Правильне підведення підсумків семінарів та

врахування недоліків
Жодного семінару без підведення підсумків.

Використовуйте всі можливості отримання інформації про

Ваш семінар.

Застосовуйте (також) методи, при яких слухачі можуть залишатися анонімними.

Таким чином Ви дізнаєтеся про критичні зауваження, які інакше

не були б висловлені.

Коли чуєте критику, не виправдовуйтесь. Зберігайте діловий стиль.

Слухачі мають право на власну точку зору. І кожен бачить ситуацію під своїм кутом.

Серйозно поставтеся до критики та пропозицій.

Не шукайте виправдання. Краще перевірте, як можна виправити моменти, що критикуються. Якщо ви невпевнені, запитайте інших викладачів.

Перепитайте.

Якщо Ви не зовсім зрозуміли якесь критичне зауваження або пропозицію, перепитайте окремих слухачів або групу в цілому.

Експериментуйте.

Підхоплюйте ідеї. Змінюйте концепцію, але не відмітайте всього одразу.

Не робіть багато амін одразу.

Розробіть план. По черзі займайтеся моментами, які критикувались.



    1. Полегшення застосування вивченого


Надбані вміння та навички повинні бути застосовані.

Тільки якщо слухачі застосовуватимуть вивчений матеріал, він

буде для них корисним.

Щоб застосовувати треба потренуватися.

Поясніть слухачам, що без вправ не обійтись.

При застосуванні виникають труднощі.

Майже ніколи застосування вивченого не вдається без труднощів, без необхідності відмовитися від приємних звичок. Слухачі повинні це знати і бути до цього підготовленими.

Треба бути готовими до опору з боку колег та керівників.

Скажіть слухачам, що їм доведеться відчути опір, та як їм тоді найкраще поводитися.

Дайте слухачам добрі поради

Працюйте з аркушами або листами для нотаток. Розкривайте можливості застосування вивченого.

Підтримуйте після семінару спілкування між слухачами.

Часто при труднощах, пов'язаних із застосуванням вивченого, допомагає розмова з іншим слухачем семінару. Потурбуйтеся про те, щоб слухачі обмінялися номерами телефонів, вкажіть на важливість підтримки одне одного.

Анкета семінару

Дорогі слухачі,

Не буває таких семінарів, яких не можна, було б покращити. Будь ласка, допоможіть нам Вашими критичними зауваженнями та пропозиціями.

Семінар:_____________________________________

Від _______________до_______________в____________

Будь ласка, відмітьте хрестиком:

++ відмінно + добре о задовільно – незадовільно

викладач/тема інформаційна можливість підготовка можливість робочий клімат

насиченість теми застосування на матеріалу приймати на семінарі

практиці участь у роботі

++ + о - ++ + о - ++ + о - ++ + о - ++ + о -

____________________________________________________________



  1. ______ о о о о о о о о о о о о о о о о о о о о

______


  1. ____ оооо оооо оооо оооо оооо

____


  1. ______ оооо оооо оооо оооо оооо

______


  1. ____ оооо оооо оооо оооо оооо

____


  1. _____ оооо оооо оооо оооо оооо

_____


  1. _______ оооо оооо оооо оооо оооо

_______


  1. _____ оооо оооо оооо оооо оооо

_____


  1. _____ оооо оооо оооо оооо оооо

_____


  1. _____ оооо оооо оооо оооо оооо

_____


  1. _____ оооо оооо оооо оооо оооо

________

Які теми можна на Вашу думку проходити швидше?

________________________________________________________________________________________________________________________________
Які теми слід обговорювати більш досконало?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Як викладачі могли б покращити свої заняття?

____________________________________________________________________________________________________________________________________


Що можна було б ще покращити в організації, розміщенні, харчуванні?

____________________________________________________________________________________________________________________________________


Це мені подобається Це можна покращити

____________________ __________________

___________________ ___________________

___________________ ___________________

___________________ ___________________

___________________ ___________________

___________________ ___________________

___________________ ___________________

___________________ ___________________

___________________ ___________________

___________________ ___________________

Домашні завдання
Прізвище: ____________

Адреса: ____________


Частина 6

А. Питання на розуміння

___________________________________________________________

  1. Чому важливо підводити підсумки семінару?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


  1. Який метод підведення підсумків Ви застосовуєте, або хочете

застосувати? Обґрунтуйте Ваш вибір.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




  1. Які поради Ви надаєте Вашим слухачам, щоб полегшити застосування вивченого? Обґрунтуйте Ваш вибір.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Домашні завдання
Прізвище: _______________

Адреса: _______________


Частина 6

Обґрунтування:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________



Домашні завдання
Прізвище: _______________

Адреса: _______________


Частина 6

Б. Завдання на спостережливість

_____________________________________________________________

  1. Продивіться ще раз відеочастину 2. Як Ви оцінюєте фазу

підведення підсумків? Чи була вона вдалою?

Обґрунтуйте Вашу думку.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


  1. Чи отримав викладач необхідну йому для опрацювання семінару

інформацію? Обґрунтуйте Вашу думку.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Домашні завдання
Прізвище: _____________

Адреса: _____________


Частина 6

В. Зворотні та планові завдання

_____________________________________________________________

Застосуйте під час Вашого наступного семінару оціночний аркуш.

Опишіть результати на одному аркуші.

Докладіть цей аркуш як додаток.

Будь ласка, запишіть:

Тему семінару: __________________________________________________

Тривалість: _____________________________________________________

Слухачі: _______________________________________________________

Який висновок Ви робите з відповідей?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Домашні завдання
Прізвище: ______________

Адреса: ______________


Частина 6

Як на Вашу думку можна – завдяки відповідям – покращити семінар?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Прізвище: _____________

Адреса: _____________



У мене виникли такі питання до § _________ Стор._________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка