Завдання основного конкурсного випробування з математики 5 клас



Скачати 438.14 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір438.14 Kb.
Завдання основного конкурсного випробування з математики
5 клас

І варіант.



  1. Треба перевезти 420 т багажу. Перший автомобіль може перевезти вантаж за 84 рейсів, а другий за 60 рейсів. За скільки рейсів можуть перевезти увесь вантаж обидві машини, якщо працюватимуть разом?

2. 6405· 27= 24255: 63 = 253448 – 47169 : 3 =

3. Сонце зійшло о 7 год. 32 хв, а зайшло о 16 год. 52 хв. Знайти тривалість

дня.

4. Площа прямокутника 540 м2 , а довжина 30 м. Знайти ширину прямокутника.



5. Повний бідон з водою важить 38 кг. Бідон, наповнений наполовину,

важить 29 кг. Яка маса бідона?


ІІ варіант.

  1. За 144 грн. можна купити 12 сорочок або 4 штанів. Скільки пар одягу (сорочки і штани ) можна купити за ці гроші?

  2. а) 3041· 32 = б) 20723 : 53 = в) 487337 – 25748 : 4 =

  3. Сонце зійшло о 6 год. 29 хв. День тривав 13 год. 2 хв. О котрій годині сонце зайшло?

  4. Площа прямокутника 720 см2 , довжина 40 м. Знайти ширину.

  5. Хлопчику 8 років, це у 5 раз менше від віку його батька і у 8 разів менше від віку його дідуся. На скільки років дідусь старший від свого сина?



6 клас

І варіант

1. Розв’яжіть рівняння:

3,4х – 2,3 + 8,1х = 20,7.

2. При яких натуральних значеннях х справедлива нерівність 7,8<х< 11,95?

3. Знайти значення виразу

6,88: а – 2,7 b при а = 2,15; b = 0,5.

4. Обчислити об’єм прямокутного паралелепіпеда, довжина якого дорівнює

7,4 дм, а ширина – в 3,7 рази менша, висота – 1,5 м.

5. По стовбуру висотою 10 м піднімається равлик . За день він піднімається на 5 м, за ніч спускається на 4 м. Скільки днів треба равлику, щоб піднятися на вершину стовбура?

ІІ варіант

1. Розв’яжіть рівняння:

9,4 + 7,6у – 2,4у = 25

2. При яких натуральних значеннях х справедлива нерівність 14,2 <а< 18,95?

3. Знайти значення виразу

7,8:х + 0,5у при х=2,6; у=14

4. Знайти площу трикутника, у якого одна з сторін дорівнює 3,5 см, а висота, що проведена до цієї сторони, на 2,5 см більша

5. Коли велосипедист проїхав 2/3 частини свого шляху, його велосипед зламався. На решту шляху пішки він витратив вдвічі більше часу, ніж на велосипедну їзду. У скільки разів велосипедист їхав швидше, ніж йшов?



7 клас

І варіант.



  1. Розв’язати рівняння:

а) 1.2 х – 5, 5 = 0,1 + 6, 82

б) ( 15у -24 )· ( 3у – 0,9 ) = 0



  1. На трьох полицях 324 книги. На другій полиці книг у двічі, а на третій у тричі більше, ніж на першій полиці. Скільки книг на кожній полиці?

  2. Знайти площу фігури АВС, якщо А (0;0), В ( 5; 5 ), С ( 5; 0 )

  3. Знайти корені рівняння

  4. У пакеті лежали цукерки. Спочатку з нього взяли половину всіх цукерок без п’яти, потім цукерок, що залишилось. Після цього в пакеті залишилось 10 цукерок. Скільки цукерок було спочатку?

ІІ варіант.

  1. Розв’язати рівняння:

а) 3у + 4, 1 = у – 0,5

б) (14у + 21) · (1,8 – 0,3у) = 0



  1. В трьох цехах виготовили 256 приладів. Другий цех виготовив в 4 рази більше, ніж перший, а третій на 28 приладів більше, ніж перший. Скільки приладів виготовив кожен з цехів?

  2. Знайти площу фігури АВС, якщо А (3;3), В ( 3; 1 ), С ( 2; 1 )

  3. Знайти корені рівняння:

  4. З кошика взяли 3 яблука, потім третину від тих, що залишилися, а потім ще 3 яблука, після чого в кошику залишилося половина від початкової кількості яблук. Скільки яблук було в кошику спочатку?

8 клас

І варіант

1. Розкладіть на множники:

а) 2b5 – 16 b2;

b) x2 – 4xy + 4y2 + 2x – 4y.

2. Розв’яжіть задачу:

Наприкінці року банк нараховує 10 % річних до суми, що знаходить ся на рахунку на початку року. Яким стане початковий внесок в 1000 грн. Через три роки ?

3. Розв’яжіть систему рівнянь:



х-2 - у+3 = - 2 ,

3 2


х + у = 8.
4.Відомо, що а + b = 5 , ab = 6. Знайдіть а3 + b3.

5.Доведіть, що в рівнобедреному трикутнику дві висоти рівні.

ІІ варіант

1. Розкладіть на множники:

а)3а – 81 а4;

b) 9x2 + 6xy + y2 - 6x – 2y.

2. Розв’яжіть задачу:

Наприкінці року банк нараховує 10 % річних до суми, що знаходиться на рахунку на початку року. Через три роки клієнт одержав 2662 гр. Яким був його початковий внесок?

3. Розв’яжіть систему рівнянь:

х+1 - у-3 = - 1 ,

4 3


х + у = 12.

4.Відомо, що а - b = 2 , ab = 24. Знайдіть а3 - b3.

5.Доведіть, що коли в трикутнику дві висоти рівні, то цей трикутник – рівнобедрений.
9 клас

І варіант.



  1. Розв’яжіть рівняння:



  1. Спростити вираз:

де

  1. Подайте у вигляді степеня з основою 2: 0,125 · 4 n + 2

  2. Складіть квадратне рівняння, корені якого дорівнюють 2 + і 2 -

  3. Басейн наповнюється двома трубами за 3 години. Перша труба, діючи одна, може наповнити басейн на 8 годин повільніше, ніж друга. За скільки годин наповнює басейн одна друга труба?

ІІ варіант.

  1. Розв’яжіть рівняння:



  1. Спростіть вираз :

, де у 0.

  1. Подайте у вигляді степеня з основою 5: 0,008 · 25 n-2

  2. Складіть квадратне рівняння, корені якого дорівнюють 1 - і 1 + .

  3. Дві бригади, працюючи разом можуть виготовити замовлення за 2 години. Першій бригаді, якщо вона працюватиме одна, знадобиться на виконання замовлення на 3 години більше, ніж другій. За скільки годин впорається із замовленням одна друга бригада?

10 клас

І варіант



  1. Розв’яжіть рівняння:



  1. Розв’яжіть нерівність:



  1. Розв’яжіть задачу:

Різниця між першим і другим членами спадної геометричної прогресії 8, а сума другого і третього її членів дорівнює 12. Знайдіть перший член і знаменник прогресії.

  1. Побудуйте графік функції

  2. На скільки відсотків підвищується ціна на товар в результаті двох послідовних підвищень на 20 %?

ІІ варіант.



  1. Розв’яжіть рівняння:



  1. Розв’яжіть нерівність:



  1. Розв’яжіть задачу:

Різниця між другим і першим членом зростаючої геометричної прогресії 6, а різниця між четвертим і першим її членами дорівнює 42. Знайдіть перший член і знаменник прогресії.

  1. Побудувати графік функції

  2. На скільки відсотків підвищується ціна на товар в результаті двох послідовних підвищень на 10 %?



Завдання додаткового конкурсного випробування з математики
5 клас

І варіант



  1. Розв’яжи задачу.

З двох міст, відстань між якими 1 800 км, одночасно назустріч один одному вилетіли два вертольоти. Швидкість першого вертольота 200 км/год, а швидкість другого складає 4/5 швидкості першого. Через який час вертольоти зустрінуться?

  1. Вибери серед поданих чисел і запиши число, у якому 356 сотень:

3569, 35647, 8356009, 15356. Розклади це число на розрядні доданки.

3. Знайди значення виразів:

7511 : 7 ∙ 0 + 594;

(13 412 + 124 956) : 46 – 73 · 36;

4.Вибери і розв’яжи рівняння, у якому треба знайти невідомий дільник:

х – 352 = 413; 133 : х = 9; х : 4 = 705.

5. Порівняй числа: 2 год 21 хв □ 72 хв; 5 ц 67 кг □ 5 067 кг;

6. Побудуй два різні прямокутники, у кожного з яких периметр

дорівнює 16 см. Знайди площу вужчого прямокутника.


ІІ варіант

1. Розв’яжи задачу.

З двох населених пунктів, відстань між якими 60 км, одночасно назустріч одна одній вийшли дві туристичні групи. Швидкість першої — 6 км/год, а швидкість другої складає 2/3 швидкості першої.

Через який час після виходу вони зустрінуться?

2. Запиши число, у якому 3 десятки тисяч, 5 сотень, 8 десятків. Утвори нове число від першого, дописавши до нього справа цифру 4.

На скільки друге число більше від першого? Запиши результат.

3. Уважно розглянь вирази. Знайди їх значення.

475 + 9379 : 83 ∙ 0 ;

154 · 206 – (4 564 + 18 844) : 76;

4. Вибери і розв’яжи рівняння, у якому треба знайти невідомий дільник:



х – 352 = 413; 133 : х = 9; х : 4 = 705.

5. Порівняй числа: 4 026 кг □ 4 ц 26 кг; 7 км 35 м □ 735 м;


6. Побудуй два різні прямокутники, у кожного з яких периметр дорівнює 20 см. Знайди площу ширшого прямокутника.

6 клас

І

І варіант

1. Розв’яжіть рівняння:

19,2 + 6,9х – 4,8х = 20,25.

2. При яких натуральних значеннях b справедлива нерівність

6,2≤ b≤ 9,3 ?

3. Знайти значення виразу

6,66: m + 6,78 n при m = 0,2; n= 5.

4. Знайти сторони прямокутника, периметр якого 25,2 см, а його ширина на 4 см менша довжини.

5. На полиці стоять чашки. Спочатку взяли третю частину всіх чашок без двох, а потім ½ решти чашок. Після цього на полиці залишилось 9 чашок.

Скільки чашок було на полиці?

ІІ варіант

1. Розв’яжіть рівняння:

( 4у- 8,42) : 9 = 1,3

2. При яких натуральних значеннях b справедлива нерівність

7,5≤ b≤ 8,3 ?

3. Знайти значення виразу

7,4а + 3,11: b – 0,6611 при а= 0,37; b= 0,0311

4. Довжина акваріума 70 см, ширина 50см, висота 65см. Чому дорівнює об’єм?

5. Рибалка піймав рибу. Коли у нього спитали, скільки важить риба, він сказав: « Я вважаю, що хвіст її важить 1кг,голова важить стільки, скільки хвіст і половина тулуба, а тулуб- скільки голова і хвіст разом». Скільки важить риба?


ІІ

І варіант

№1 Для участі у спортивних змаганнях треба було поділити 36 дівчат і 24 хлопця на рівні за числом учасників групи, які складаються з дівчат і тільки з хлопців. Яке найбільше число людей може бути у групі? Скільки буде груп?

№2 Скоротити дроби: ; ; .

№3 Обчислити .

№4 Розв’язати рівняння:

А) ; Б) .

№ 5 Картопля при зберігання втрачає 2,2% своєї маси. Скільки кілограмів картоплі необхідно придбати восени, щоб весною його маса дорівнювала б 329 кг?

ІІ варіант

№1 Яке найбільше число однакових подарунків можна зробити із 210 цукерок, 80 пачок печива та 30 апельсинів? Скільки цукерок, пачок печива та апельсинів буде у кожному подарунку?

№2 Скоротити дроби: ; ; .

№3 Обчислити : .

№4 Розв’язати рівняння:

А) ; Б) .

№5 Бронза – це сплав міді і олова. Скільки процентів міді і олова в бронзовому злитку, що містить 17 кг міді і 3 кг олова?
7 клас
І

І варіант

1. Розв’яжіть рівняння:

( х – 63,2 ) + 42,2 = 20,2

2. Поле прямокутної форми, довжина якого дорівнює 630 м, а ширина складає 1/3 довжини, засіяли пшеницею. Яким буде врожай пшениці зі всього поля, якщо з кожного гектара у середньому збирали по 20,5 ц ?

3. Відємник складає 1/5 зменшуваного. Скільки відсотків від зменшуваного складає різниця?

4. Довести, що значення виразу ( с - 4 )( - 2,25 )+ 2,25( с+4) не залежить від с.

ІІ варіант

1. Розв’яжіть рівняння:

-10 – (0,75х – 1,5) = 1

2. За перший день бригада робітників відремонтувала 7/15 всього шляху, за другий - ¾ решти . У скільки разів більше шляху відремонтовано за перший день, ніж за другий ?

3. Периметр прямокутника дорівнює 60 см. Різниця двох його сторін 6 см. Обчислити площу прямокутника.

4. Довести, що значення виразу (-3- а )( - 1,5 ) - 1,5( 7,1+ а) – 12,3 не залежить від с.
ІІ.

І варіант

№1

Розв’язати рівняння:



А) 5(3у - 6)- 4 ( у +24) = 0; Б) .

№2


Сума двох чисел дорівнює 68,4. Знайти ці числа, якщо 30% одного з них дорівнюють від другого.

№3


Виконайте дії:

А) 3а + (8а – (12а – 7)); Б) (15х2 – 3у) ху3; В) ( х+у)( х2-ху+у2).

№4

Довести, що значення виразу



-(- 8у - (3у – 5)) + (2- 11у) не залежить від значення змінної.
ІІ варіант

№1


Розв’язати рівняння:

А) 2( у-5)+3у = 4( 2у + 8) ; Б) -.

№2

Сума двох чисел дорівнює 135. Знайти ці числа, якщо відомо, що перше з них на 5 менше, ніж друге.



№3

Виконайте дії:

А) (7а2+ 9а- 8) – ( 6а2+9а-7); Б) -4у3(0,5у2- у); В) (с-3)(с2-3с+5).

№4

Довести, що значення виразу



3х- ( - 5х - 6)- (-2(-4х+5)) не залежить від значення змінної.
8 клас

І.

І варіант

1. Розкладіть на множники:

а) 2b5 – 16 b2;

b) x2 – 4xy + 4y2 + 2x – 4y.

2. Розв’яжіть задачу:

Наприкінці року банк нараховує 10 % річних до суми, що знаходить ся на рахунку на початку року. Яким стане початковий внесок в 1000 грн. Через три роки ?

3. Розв’яжіть систему рівнянь:



х-2 - у+3 = - 2 ,

3 2


х + у = 8.
4.Відомо, що а + b = 5 , ab = 6. Знайдіть а3 + b3.
ІІ варіант

1. Розкладіть на множники:

а)3а – 81 а4;

b) 9x2 + 6xy + y2 - 6x – 2y.

2. Розв’яжіть задачу:

Наприкінці року банк нараховує 10 % річних до суми, що знаходиться на рахунку на початку року. Через три роки клієнт одержав 2662 гр. Яким був його початковий внесок?

3. Роз’вяжіть систему рівнянь:

х+1 - у-3 = - 1 ,

4 3


х + у = 12.
4.Відомо, що а - b = 2 , ab = 24. Знайдіть а3 - b3.
ІІ.

І варіант

№1

Знайди допустимі значення змінної: ;



№2

Виконайте дії:

А) ; Б) .

В) .

Г)

№3

Доведіть тотожність:



ІІ варіант


№1
Знайди допустимі значення змінної: .

№2

Виконайте дії:



А) ; Б) ;

В) ;

Г) ;

№3

Доведіть тотожність:



.
9 клас

І.

І варіант



  1. Спростити вираз

А)

Б) ;



  1. Побудувати графік функції у = 3( х-2). Знайти координати точок, в яких цей графік перетинається з осями координат.

  2. Розв’язати рівняння:

А) 2х2- 9х + 4 = 0;

Б) .

4. Відстань між пристанями А і В дорівнює 48 км. Моторний човен проходить з А в В і повертається назад за 7 годин. Знайти власну швидкість човна, якщо швидкість течії 2 км\год.

ІІ варіант



  1. Спростити вираз

А)

Б) ;



  1. Побудувати графік функції у = 2( х-1). Знайти координати точок, в яких цей графік перетинається з осями координат.

  2. Розв’язати рівняння:

А) 2х2- 9х -5 = 0;

Б) .

4. Відстань між пристанями А і В дорівнює 72 км. Моторний човен проходить з А в В і повертається назад за 10 годин. Знайти швидкість течії, якщо швидкість човна 15 км\год.
ІІ.

І варіант

№1 Параболу у=2х2 змістили ліворуч на 3 одиниці і вгору на 5 одиниц. Задайте формулою функцію, графік якої отримано за результатами таких перетворень.

№2 Побудуйте графік функції у = -х2+ 6х-5.

Знайдіть за графіком:

А) точки перетину графіка з осями координат;

Б) нулі функції, проміжки знакосталості функції;

В) проміжки зростання і спадання фунції;

Г) найбільше й найменше значення функції.

№3

Розв’яжіть квадратичну нерівність:



А) х2- 2х - 8< 0; Б) 2х2≥ - 4х.

№4 Розв’яжіть задачу:

Периметр прямокутника дорівнює 30 см. В яких межах може змінюватися ширина прямокутника, щоб його площа була більша 54 см2 ?

ІІ варіант

№1 Параболу у= - 2х2 змістили праворуч на 2 одиниці і вниз на 3 одиниц. Задайте формулою функцію, графік якої отримано за результатами таких перетворень.

№2 Побудуйте графік функції у = 2х2- 8х+ 6.

Знайдіть за графіком:

А) точки перетину графіка з осями координат;

Б) нулі функції, проміжки знакосталості функції;

В) проміжки зростання і спадання фунції;

Г) найбільше й найменше значення функції.

№3

Розв’яжіть квадратичну нерівність:



А) х2+ 4х – 12 < 0; Б) -3х2≥ 9х.

№4 Розв’яжіть задачу:

Периметр прямокутника дорівнює 28 см. В яких межах може змінюватися довжина прямокутника, щоб його площа була більша 48 см2 ?
10 клас
І варіант


  1. Розв’яжіть рівняння:



  1. Розв’яжіть нерівність:



  1. Розв’яжіть задачу:

Різниця між першим і другим членами спадної геометричної прогресії 8, а сума другого і третього її членів дорівнює 12. Знайдіть перший член і знаменник прогресії.

  1. Побудуйте графік функції

  2. На скільки відсотків підвищується ціна на товар в результаті двох послідовних підвищень на 20 %?


ІІ варіант.

  1. Розв’яжіть рівняння:



  1. Розв’яжіть нерівність:



  1. Розв’яжіть задачу:

Різниця між другим і першим членом зростаючої геометричної прогресії 6, а різниця між четвертим і першим її членами дорівнює 42. Знайдіть перший член і знаменник прогресії.

  1. Побудувати графік функції

  2. На скільки відсотків підвищується ціна на товар в результаті двох послідовних підвищень на 10 %?


Завдання основного конкурсного випробування з української мови

5 клас

І варіант

1. Визначте рядок, у якому всі слова - прикметники.

а) Синій, кольоровий, довго, кислий;

б) животіти, живий, жовтий, жевжик;

в) український, довгий, зеленкуватий, тихий;

г) чудово, сильний, четвертий, останній.

2. Наведіть як приклад три прикметники.

3. Виділіть рядок, у якому всі слова - іменники чоловічого роду.

а) Кінь, комп'ютер, сад, літак, бичок;

б) теля, каченя, обруч, річка, гай;

в) селезень, глек, мурашка, вітер;

г) перець, світ, совість, лоцман.


  1. Запишіть три іменники жіночого роду.

  2. У якому рядку всі наведені прикметники в знахідному відмінку однини матимуть закінчення -ю?

а) Цінна, чудова, молода, тиха;

б) дружня, незабутня, синя, середня;

в) зелена, літня, українська, мужня;

г) лагідна, завтрашня, прозора, давня.

6. Запишіть речення з прикметником з м'яким кінцевим приголосним основи.

7. Виділіть рядок, у якому всі слова - особові займенники.

а) Себе, тебе, всякому, ніхто;

б) тобою, вашою, нами, я;

в) будь-хто, кимось, дехто, якими;

г) мене, вами, вони, її, він.

8. Складіть речення, у якому особовий займенник виступає підметом.

9. У якому рядку всі слова — числівники?

а) П'ятірка, вісім, одинадцять, тридцять три;

б) десяток, мільйон, десятеро, двадцять два;

в) троє, шість, вісімнадцять, сорок чотири;

г) вісімка, нуль, чотирнадцять, п'ятдесят п'ять.

10. Доставте числівники вісімнадцять, вісімсот в орудному відмінку.

11. Назвіть рядок, у якому всі слова - особові займенники


2-ї особи.

а) Вам, тебе, вас, ти, вами, тобою;

б) мене, мною, нас, нам, нами;
з) їхніми, їх, його, твоє, тобою;
г) нею, її, ти, ми, ви, вони, я.

12. Складіть і запиши розповідь про своє місто

ІІ варіант

1. Виділіть рядок, у якому всі слова - дієслова.

а) Читання, читати, читанка, читано;

б) прихилити, відхили, перехилить, схиляю;

в) щебече, колише, колиханка, колисанка;

г) плавати, думати, зиркання, спати.



  1. Складіть речення з дієсловом теперішнього часу.

  2. Назвіть речення, у якому не з дієсловом треба писати разом.

а) Серце мліло, (не) хотіло співать на чужині (Т. Шевченко).

б) Хай дух свободи (не) погасне в серцях прийдешніх поколінь


(І. Гнатюк).

в) І неситий (не) виоре на дні моря поле (Т. Шевченко).

г) Як він (не) навидів усе це (3 газети).


  1. Запишіть три дієслова, з якими не пишеться разом.

  2. Виділіть рядок, у якому всі слова - дієслова минулого часу.

а) Написав, читав, летить, спала, жую, говорити;

б) вивчав, співав, казали, присідала, кричало;

в) жебоніти, витьохкував, грала, красти, мести;

г) переплітаю, морочу, вишиваю, танцюю, млію.

6. Складіть речення з дієсловом минулого часу.

7. Виділіть рядок, у якому всі слова - дієслова II дієвідміни.

а) Несу, копаєш, шкодимо, виходить;

б) бачимо, стою, робите, кричить;

в) несемо, пишу, читаєте, граєш;

г) гріє, світить, біжи, крутить.



  1. Наведіть три приклади дієслів II дієвідміни.

  2. Визначте рядок, у якому всі прислівники слід писати разом.

а) На/весні, у/зимку, у/вечері, після/завтра;

б) в/осени, ліво/руч, у/день, уві/сні;

в) у/гору, по/вільно, далеко/далеко, до/в/кола;

г) у/ночі, де/не/де, на/решті, з/ранку.



  1. Складіть речення з прислівником.

  2. Назвіть речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки.

а) Я передплачую газети «Ліхтарик» і «Казковий вечір».

б) Оленка любить літо, а не зиму.

в) Він одягнув не красивий але теплий светрик.

г) Ми побачили в пекучому серпневому небі чайок.

12. Чи любиш ти читати книжки? Чому? Напиши про це текст-міркування.
6 клас
1. Спільнокореневими є всі слова в рядку:
А ніч, нічний, уночі;

Б сонце, сонця, на сонці;

В проводити, підводний, вода;

Г весна, навесні, весну.

2. У якому реченні є застарілі слова?

А Така дзвінка глибінь блакиті, мов розмальована емаль (В. Кобилянський).

Б Оксамитове поле безкрає переливами синіми грає (Д. Луценко). В Хочеш їсти калачі — не сиди на печі (Народна творчість).

Г Убрався в жупан і думає, що пан (Народна творчість).

3. Яке речення ускладнено однорідними членами? (Розділові зна-
ки пропущено)

А Дорога слалась по зеленому степу широким килимом (І. Нечуй-Левицький).

Б Тягнуться до сонця і квіти і трави віти кучеряві гори голубі(В. Сосюра).

В Неси ж мене коню по чистому полю (І. Франко).

Г О шостій годині гості сідали за довгий стіл обідати (Панас Мирний).

4. Літеру и замість пропусків слід писати в усіх словах у рядку:


А д..ректор, такс, л..мон;

Б б..нт, командор, Пар..ж;

В к..нофільм, ц..рк, чемп..он;

Г к..парис, жур.., граф..н.

5. Яке речення з прямою мовою оформлено правильно?
А «Яка краса!» — Вигукнула мати.

Б Яка краса! — вигукнула мати.

В «Яка краса!» — вигукнула мати.

Г «Яка краса!» : вигукнула мати.



6. Відредагуйте речення. Виконайте морфемний (за будовою) розбір виділеного слова.

Під час уроку всі п'ятикласники давали вірні відповіді.

7. Виконайте фонетичний розбір слова день. Запишіть речення з цим словом.
8. Як ви розумієте значення прислів'я: «Щоб рибу їсти, треба у воду лізти»?
7 клас

1. Лексикологія — розділ науки про мову, що вивчає...

А звуки мови;
Б частини мови;
В словниковий склад мови;
Г словосполучення і речення.

2. Правильно розставлено розділові знаки в реченні:

А Неділя день легкий (М. Рильський)

Б І на тім рушникові оживе все знайоме до болю — і дитинство, й розлука, і вірна любов (А. Малишко).

В Любов до народу це служіння народові, а не ідея служіння (О. Довженко).

Г На річці, у лісі, на полі — усюди німо, тихо (Панас Мирний).

3. Способом переходу з однієї частини мови в іншу утворено виділене слово в реченні:

А Чергові учні прибирали в класі.

Б Ми йдемо в майбутнє, озираючись на минуле.

В Мати з дитинства співала мені колискову пісню.

Г Учитель черговий раз нагадав нам про батьківські збори.

4. Лише іменники наведено в рядку:

А двійка, дві, число;


Б якість, відношення, власність;
В читати, обговорення, ненависть;
Г симптом, гуркіт, побачити.

5. Допущено помилки в правописі прикметників у всіх словах у рядку:

А осінній, мільйонний, страшенний; Б здоровений, гречанний, дений; В бджолиний, солов'їний, натхненний; Г картоплиний, віконний, олов'яний.

6. Запишіть числівники, знявши риску, уставивши пропущені літери. Провідміняйте виділене слово.

Шіс..надцятпь, двадцять /п'ять, одинадцят.., п'ятдесят.

7. Виконайте морфологічний розбір виділеного слова. До слова народ доберіть два спільнокореневі слова.

Народе мій, як добре те,

Що ти у мене є на світі (М. Вінграновський).

8. Напишіть твір-мініатюру на тему: «Дружба — найбільший скарб».
8 клас

1. Прочитайте фрагмент тексту. Сформулюйте тип мовлення із зазначенням виду.

Беремо півлітра молока, додаємо 100 грамів цукру, 3 яйця, 300 грамів борошна, 1 чайну ложку соди, усе ретельно перемішуємо. Випікаємо в духовці протягом ЗО хвилин. Подаємо на стіл, попередньо посипавши кокосовою стружкою.

А розповідь про випадок із життя;

Б розповідь про процес праці;

В опис предмета в художньому стилі;

Г опис предмета в науковому стилі.

2. У якому рядку названо види дієслова?

А теперішній, минулий, майбутній; Б доконаний, недоконаний; В дійсний, умовний, наказовий; Г префіксальний, суфіксальний, безафіксний.

3. До якої частини мови належить виділене в реченні слово? Ох!.. Зірка в серце впала! (Леся Українка).

А часткою; Б сполучником; В прийменником; Г вигуком.

4. Літеру е в особових закінченнях усіх дієслів пишемо в рядку:

А побач..ш, печ..ш, втям…ш; Б лет..ш, створ..ш, покаж..ш; В ляж..ш, вийд..ш, зустрінешся; Г порад..ш, ухвал..ш, притул..ш.

5. Укажіть ускладнювальний елемент речення: Сонце заходить, цілуючи гай (М. Вороний)

А відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом;

Б звертання;

В відокремлене означення, виражене дієприкметниковим зворотом; Г однорідні присудки.

6. Усі прислівники слід писати разом у рядку:

А з/висока, по/літньому, в/вечері;
Б по/одинці, в/цілому, аби/де;
В без/відома, на/сміх, до/речі;
Г на/весні, насам/перед, по/троху.

7. Розставте розділові знаки в реченні. Виконайте морфологічний розбір виділеного слова. А день допивши сонця келих уклався спати під млином (І. Коваленко).

8. Напишіть твір-мініатюру на тему: «У чому краса і багатство української мови?».
9 клас
1. Звертання — це...

А член речення, що називає особу чи предмет, до якого звернена мова;

Б член речення, що відповідає на те саме питання, поставлене від того ж слова в реченні;

В слово в реченні, що вказує на ставлення мовця до висловленої думки;

Г слово, що називає особу чи предмет, до якого звернена мова.

2. Потребує редагування словосполучення:

А прошу до уваги;

Б зошит з фізики;

Б увімкнути телевізор; Г повернутися додому.

3. Правильно визначено синтаксичну роль фразеологічного звороту в реченні:

Він погодився це зробити без зайвих слів.

А підмет;

Б присудок;

В обставина;

Г означення.

4. Якою частиною мови виражений присудок у реченні? Слово — перше дзеркало духу (Ф. Петрарка).

А прикметником; Б порядковим числівником; В дієсловом; Г іменником.

5. Визначте вид односкладного речення:

Уранці нічого не можна було пізнати (О. Донченко).

А безособове;

Б узагальнено-особове;

В неозначено-особове;

Г означено-особове.

6. Неправильно розставлено розділові знаки в реченні:

А На жаль, у нас не прийнято писати культурних історій міста (В. Шевчук). Б Південний краю, як тепер далеко лежиш від мене ти (Леся Українка).

В Позолочені хрести на Десятинній церкві світились у голубизні неба як зорі (М.Міщенко). Г Чарівною птахою злітає музика, заповнює все довкола (О. Доріченко).

7. Виконайте синтаксичний розбір речення. Визначте частини мови. Існують прекрасні дороги, націлені на перемоги (П. Осадчук).

8. Як ви розумієте зміст народного прислів'я: «Навчай інших — і сам навчишся»? Напишіть твір-роздум.


Завдання додаткового конкурсного випробування з української мови

5 клас

1. Вкажіть словосполучення.



а) За рогом; б) буду писати; в) дружна родина; г) дорослі й діти.

2. Знайдіть з-поміж сполучень слів не словосполучення.



а) Сильний дощ; б) читати газету; в) миття посуду; г) повіяв вітер.

3. Вкажіть речення, у якому граматична основа виражена одним головним членом — присудком.



а) Швидко сутеніло.

б) Ліс ще дрімає в передранішній тиші. (М. Коцюбинський.)

в) Мати зачинила двері.

г) Солов'я збентежив трепет яблуневих віт. (3. Вирган.)

4. Випишіть з речення всі словосполучення.



У тихій воді було видно синє глибоке небо. (І. Нечуй-Левицький.)

5. Зробіть синтаксичний розбір речення.



Червоним великим колом заходило сонце.

6. Тема тексту — це...

а) те, чого текст навчає, що схвалює або засуджує;

б) його зміст, те, про що в ньому розповідається;

в) оцінка предмета чи явища;

г) «відоме» і «нове».

7. Скласти план означає...

а) поділити текст на абзаци; б) зазначити послідовність розташування думки; в) Вказати, як речення пов'язані між собою у тексті; г) визначити в тексті мікротеми, чітко і стисло їх сформувати.

8. Прочитайте текст і скажіть, до якого типу мовлення він належить:

а) опис; б) розповідь; в) роздум; г) оцінка предмета або явища.



З давніх-давен люди оцінили смакові, поживні й цілющі якості капусти. Вважалося, що вона містить усі сім благ гаряче і холодне, сухе і вологе, гірке й солодке, а також гостре. Лікарі радили давати капустяний сік дітям, аби ті швидше виростали, радили вживати цілющу капусту при запаленнях та свіжих ранах. (За Є. Моргуном.)

9. У поданих реченнях визначте «відоме» та «нове».



У брата із сестрою була ручна галка. Вона їла з рук, давалася погладити себе. Літала на волю і назад прилітала.

10. Розрізняють такі типи мовлення:

а) розповідь, повість, зачин, опис; б) опис, оповідання, аргумент, роздум;

в) розповідь, опис, роздум, оцінка предмета (явища); г) роздум, вірш, висновок, розповідь.

11. Визначте тему та головну думку тексту.

Понад 300 років помідори були лише декоративною рослиною, вони навіть вважалися отруйними. З історії відомо, що особистий кухар американського президента Джорджа Вашингтона був підкуплений британською розвідкою і намагався отруїти голову держави, додаючи йому в їжу... помідори.
6 клас

І.

1. Укажіть ряд, що складається лише зі стилістично нейтральних слів:

а) тополя, ясний, рідний;

б) веселий, реготуха, чвалати;

в) дар, зодчий, стяг.

2. Укажіть ряд, який складається лише із застарілих слів:

а) очіпок, свита, жупан;

б) курінний, отаман, вождь;

в) воєвода, осавула, боєць.

3. Укажіть ряд слів, кожне з яких утворене префіксальним способом:

а) перекопування, списування, відлетіти;

б) перекопаний, списаний, передмістя;

в) перекопати, списати, небезпека.

4. Укажіть словосполучення, в якому вжито слово, утворене шляхом переходу з однієї частини мови в іншу:

а) операційне поле;

б) вийшли з операційної;

в) операційна медсестра.

5. Укажіть ряд, у якому треба вибрати велику літеру в усіх випадках:

а) (С,с)ергійко, (Ч,черкаська область, місто (К,к)ривий (Р,р)іг;

б) (А,а)зія, (Л,л)ьвів, росте (Л,л)ісовий (Г,г)оріх;

в) (П,п)рип'ять, (М,м)арс, вирощуємо (Г.г)гладіолуси.

6. Укажіть ряд іменників, у кожному з яких правильно визначений рід:

а) акварель (жін. р.}, вермішель (чол. р.), рояль (чол. р.);

б) водоймище (сер. р.), згарище (сер. р.), пасовище (сер. р.);

в) ткаля (жін. р.), роззява (жін. р.), трудяга (спільний р.).

7. Позначте в дужках, які слова є загальновживаними, а які діалектними.



Дерево (_), кептар (_), вивірка (__), заєць (___), плай (_).

Наведіть власний приклад трьох діалектних слів і поясніть їх значення.

8. Запишіть у дужках спосіб словотвору:

перекладач (_); надзвичайний (_); тиша (_);подорожник (_), коренеплідний (_).

Наведіть власний приклад кожного із зазначених способів словотвору.

9. Запишіть речення, вживаючи потрібну родову й відмінкову форму означення, укажіть у дужках рід означуваного іменника.

Петрик — це (справжній, справжня) трудяга! Мій брат — (жахливий, жахлива) задавака. Васильку, хіба можна бути (такий, така) плаксою?



ІІ.

  1. Диктант

  2. Як дзвенять сніжинки

Це було темного зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.

Раптом з півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле. На ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. Немов десь далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.

Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять.

(6 балів )



  1. Тестові завдання




  1. Укажіть речення, в якому є однорідні члени:

а) Велика кількість птахів оселяється на березі моря.

б) Поклала в торбинку хліба та цибулі.

в) Моя любов до народу не дозволяє мені віддати рідний край на поталу лютому ворогу.
2. Укажіть речення, в якому є звертання (розділові знаки пропущені):

а) Дозволь батьку отамане нам на башти стати.

б) Та це ж садівникові донька Наталка маленька помічниця.

в) Моя подруга Ганнуся якось зайшла до мене.


3. Укажіть слово, в якому всі приголосні дзвінкі:

а) сніг;


б) подруга;

в) лебеді.


4. Укажіть групу слів, в якій жодне слово не можна переносити з рядка в рядок:

а) язик, яма, юний;

б) алея, урок, маяк;

в) якір, оселя, очі.


5. Укажіть словосполучення, в якому головне слово – іменник:

а) під столітнім дубом;

б) виготовлений з дуба;

в) посадити дуб.


6. Укажіть словосполучення:

а) овочі та фрукти;

б) щебечуть пташки;

в) намалювати лисенятко.




  1. Укажіть речення, в якому правильно визначено підмет:

а) Город ми скопали восени.

б) Спортивний інвентар вони підготували заздалегідь.

в) У зоопарку тварини почуваються добре.


  1. Укажіть речення з простим дієслівним присудком:

а) На спокійній воді жовтіють квіти латаття.

б) Я хочу повернутися додому якнайшвидше.

в) Садочок у бабусі невеликий, але густий.


  1. Укажіть слово з нульовим закінченням:

а) пюре;

б) вересень;

в) вгору.
10.Укажіть слово з префіксом при-:

а) пр(е,и)дивний голос;

б) пр(е,и)красний сад;

в) пр(е,и)кручений гвинтиком.




  1. Укажіть словосполучення зі словами в переносному значенні:

а) спокійний сон;

б) солона страва;

в) оксамитові брови.


  1. Укажіть речення з помилкою у слововживанні:

а) Ми приймали участь у спартакіаді.

б) Хлопчик перейшов на другий бік вулиці.

в) Дідусь подарував мені книжку.

( кожне завдання по 0,5 балів – 6 балів)


7 клас

І.

1. Позначте рядок, у якому всі дієслова вжито в особових формах:

а) забудеш, розсіються, цвісти;

б) співаючи, понесуть, збираємо;

в) засвоїте, катаємось, жартують.
2. Позначте рядок дієслів, кожне з яких має складені форми майбутнього часу:

а) надсилати, співати, наблизитись;

б) вставати, блищати, вихвалятися;

в) поздоровляти, обладнати, утворювати.

3. Позначте ряд дієслів, кожне з яких пишеться з не окремо:

а) (не)дійшов, (не)відчуваю, (не)може;

б) (не)пробував, (не)притомніти, (не)слухають;

в) (не)знайшла, (не)дооцінюєте, (не)складаються.

4. Позначте ряд, у якому всі дієслова пишуться з ь:

а) дитина смієт..ся, хтось розважаєтеся, ти навчиш..ся;

б) курчатко вилупит..ся, вікно відчинитеся, мені здаєт..ся;

в) комусь хочет..ся, земля прикраситеся, ти тривожиш..ся.

5. Укажіть дієприкметник:

а) квітучий; б) загорнений; в) готовий.

6. Позначте рядок, у якому всі дієприкметники мають доконаний вид:

а) стиснений, бажаний, розташований;

б) зважений, куплений, зшитий;

в) политий, прикрашений, розгадуваний.

7. Підкресліть пари, де правильно визначено початкову форму дієслова.

Зобов'яжемо — зобов'язувати, розривають — розірвати, виконаю — виконати, закріпите — закріпити, займуться — зайнятися, домовитесь — домовлятися.

Вставте пропущені літери, укажіть у дужках дієвідміну дієслова.

8. Залишимось ( ), поліпш..те (_), побор..мо (_),

прив'яж..те ( ), відімкн..мо ( ), розділите (_).

Наведіть власний приклад дієслів 1-ї та 2-ї дієвідміни в одній з особових форм, указавши в дужках дієвідміну.

9. Згрупуйте дієслова за способом написання та запишіть їх, розкривши дужки.

(Не)вдасться, (не)хтують, давно вже (не)здужаю, (не)здужаю це подолати, трохи (не)дочуваю, (не)дооцінюєш, (не)оцінили.

Наведіть власний приклад дієслова до кожного способу написання.
ІІ.

1. Позначте в дужках, які слова є власне українським, а які запозиченими.

Ознака (________________), ілюстрація (__________________), найменший (_____________________), директор(_______________________), максимальний (______________________). (1 бал)

2. Знайдіть лексичні помилки і запишіть речення правильно:

Майже два роки ми з нею переписувались. Треба перейти на другу сторону вулиці. (1 бал)

3. Позначте в дужках відміну іменників, а також групу для іменників 1 і 2 відміни.

Вельможа (____________), тюлень (__________), Ілля (___________), мати (__________), сторіччя (________________), теля(_________________), телятко (_________________), суміш(__________________).

Наведіть власні приклади іменників, що належать до визначених вами відмін та груп. (2 бали)

4. Згрупуйте прикметники за написанням -н-, -нн-:

Страшне..ий, буквен..ий, неблаган..ий, дерев’ян..ий, лимон..ий, солов’їн..ий, качин..ий, старан..ий, благословен..ий, коноплян..ий.

Наведіть власний приклад двох прикметників з –н- та –нн-. (2 бали)

5. Утворіть від поданих слів прикметники:

Прага - _________________________ Сиваш - _________________________

Овруч - _________________________ Кагарлик - ______________________

Латиш -_________________________ узбек - _________________________

Наведіть власний приклад прикметника, при утворенні якого додаванням суфікса –ськ- кінцевий звук основи змінюється. (2 бали)

6.Запишіть словосполучення, замінивши цифри словами та вказавши в дужках відмінок числівника:

Авіалайнер з 485 пасажирами, не вистачає 976 гривень.

Наведіть власний приклад двох словосполучень зі складеним кількісним числівником в зазначених відмінках. (2 бали)

7. Укажіть у дужках розряд займенника:

У нього(_____________), нічиїми (____________), якогось(________________), усіма(________________), їй (_______________), дещо(______________),

ні в кого (_____________).

Наведіть власні приклади займенників указаних розрядів. Позначте в дужках ці розряди. (2 бали)

8 клас

І.

1. Укажіть словосполучення:

а) знайшли там; б) словники та довідники; в) через річку.

2. Укажіть правильно побудоване словосполучення:

а) віддячити друзів; б) доглядала тварин; в) хворів грипом.

3. Укажіть речення, у якому правильно визначено тип присудка.

а) Будемо вітати вчителів зі святом! {простий дієслівний)

б) Мати сама дітей на ноги поставила, {складений дієслівний)

в) Хлопець не став виправдовуватись, {складений іменний)

Наведіть власний приклад питального неокличного та спонукального окличного речень.

4. Укажіть речення, в якому підмет виражений словосполученням.

а) Там рипить більше десятка ніг, перебігаючи вулицю.

б) По закінченні літургії коло церкви або в притворі святилися паски, сир, яйця, сало, ковбаси.

в) Аж потім вже подвижники і вчені взялись вивчать кургани височенні.



5. Укажіть рядок, що містить неповне речення з пропущеним підметом і наявним присудком:

а) Ось панський двір! На згір'ї край села пишається на сонці, наче рожа.

б) Данило налягає на двері плечем, Кузька лапами, і вони, гучно зарипівши, відчиняються.

в) Ось і хата дядька Себастьяна, на ній темніє велике гніздо, зверху в ньому живуть лелеки, під низом горобці.

6. Укажіть правильний варіант характеристики речення.

І тоді сталося несподіване для хлопчика, для Степана і для самого Шептала.

а) двоскладне, повне; б) двоскладне, неповне; в) односкладне, повне.

7. Знайдіть неправильно побудовані словосполучення і запишіть їх правильно.

Насміхалися над ним; приймають по вівторках; рухався по колу; повідомили клієнтів, ходили по музеях.

Наведіть власний приклад словосполучення, у якому залежний компонент виражений іменником з прийменником.

8. Підкресліть підмет, запишіть у дужках спосіб його вираження.

Кожний із щедрувальників носив із собою оберемок ліщини. (___________)

На вечорниці збиралися тільки дівчата й хлопці. (_____________)

Наведіть власний приклад простого речення, вказавши спосіб вираження підмета.

9. Укажіть у дужках спосіб вираження головного члена в кожному односкладному реченні.

Господи, прости нам цю ганьбу! (___________)

У сорок першому Макарових хлопців забрали на війну. (____________)

Смутку не почулось у її словах. (____________)

Наведіть власні приклади речень з такими самими способами вираження головного члена.

ІІ.

Диктант


Океани слів

Із чим порівняти невичерпну кількість слів у мові? Краще не скажеш, як сказано в мудрому східному афоризмі: « Якби море було б чорнилом, то швидше висохло б море, ніж слова».

Скільки слів у сучасній українській мові? Хто відповість? Задумливо не морщіть чола й заспокойтесь. На це питання не відповість ніхто: ні сивий академік, ні найталановитіший мовознавець, ні учитель, ні учень. Ніхто! Адже мова формувалася протягом віків, завжди відгукуючись на зміни в житті. Кожне покоління збагачувало її, передавало цей неоціненний скарб нащадкам. Хіба можна, навіть у думках, спробувати порахувати всі слова, наявні в сучасній українській мові? Це й загальновживані слова літературної мови, і терміни різних наук, і професіоналізми, й діалектні слова, й застарілі. Ні, перелічити всі слова не під силу нікому.

( За І. Вихованцем)

Тестові завдання


  1. Визначити речення з частками

А) Концерт почався рівно о сьомій годині.

Б) Сніжок ліг рівно.

В) хоч би поприбирали в кімнатах.


  1. Укажіть рядок, де не пишеться окремо

А) Зовсім (не)важкий, (не)віглас, (не)виправляючи.

Б) (не)стерпний, (не)заважати, (не)друг.

В) Ще (не)закінчений, (не)прочитаний, (не)правда, а брехня.


  1. Укажіть, коли ж (же) слід писати окремо.

А) (А)як(же) ми додому доберемося?

Б) (А)як(же), я нагодую кроликів.

В) сьогодні те(ж) завдання, що й учора.


  1. Складіть два речення з різними типами сполучників.

  2. Складіть зв”язну розповідь про роль у мовленні службових частин мови.


9 клас

І.

Початковий та середній рівні (За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал.)



  1. Укажіть складне речення.

А Сім'я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає, дочка вечерять подає. (Т. Шевченко)

Б Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє. (Леся Українка)

В Тужливо подивившись у небо, лелека від криниці повертається назад. (Є. Гуцало)

Г Зазеленів молодим зелом по лугах юний квітень, розписав навколо радужні різнобарвні квіти. (Ф. Мамчур)

2. Укажіть правильне твердження.

А У ССР між простими реченнями завжди ставиться кома.

Б У ССР в якості розділових уживаються сполучники і, й, та, і... і, ні... ні.

В У ССР прості речення синтаксично рівноправні й об'єднані сурядним зв'язком.

Г Прості речення у складному зберігають свою будову і не втрачають своїх ознак.

3. Складносурядним є речення:

А Поки я йшов по стежці, дрозди-чикотні з діловим азартом дзьобали ягоди. (Є. Гуцало)

Б Цей ведмідь спить на березі ріки не тільки взимку, а й улітку. (Є. Гуцало)

В Я слухав рідну пісню, рідну мову, а вона лилася, наче

струмок. (Ю. Мушкетик)

Г По небу прокотився невидимий грім і впав десь поблизу, за лісом. (В. Дрозд)

4. Укажіть СПР.

А За татарським бродом із сивого жита, з червоного маку народжується місяць, і коло козацької могили, як повітря, висікається сухий вітряк.

Б Не одне молоде серце вразила її врода, не один човен вечорами прибивався до татарського броду, та ні в один не поспішала сісти Оксана.

В 3 пшеничного поля Данило поглянув на той обшир, який густіше проростав туманом та й зникав у тумані.

Г За порогом густою синню курилися береги, за порогом непокоїлась осіння вода, підмиваючи зоряні краї неба. (З те. М. Стельмаха)

5. Визначте, яким є подане речення.

Реєстрові козаки були невдоволені, що Польща не виплачувала їм на час умовленої плати. (А. Чайковський)

А ССР;


Б СПР з підрядним означальним;

В СПР з підрядним з'ясувальним;

Г СПР з підрядним обставинним.

6. Будову якого з речень відображає дана схема?



А Козак Сироватка побожний. Розмовляючи з Богом, відчував, як ніби легенький вітерець пробігав у душі.

Б Слугував йому, радився з ним і сам намагався підказати молитвами, як содіяти, щоб краще жилося козацькому люду, з якого боку заступити край од супостатів...

В Сироватка тільки тоді стрепенувся, як на його грудях ізнагла прокотився якийсь згук, як на гострому зламі каменя почулося тонке гудіння.

Г Щоправда, на Січі ніхто не знає, що Лаврін Перехрест не сестринець Мокію Сироватці, а син. (З тв. Ю. Мушкетика)

Достатній та високий рівні

(За кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали.)

7. Складіть речення за схемами.



8. Розставте розділові знаки в реченні.

Олесеві не хотілося пирога але він зрадів примиренню і бажаючи віддарувати товариша хутенько занишпорив по кишенях, дістаючи звідти духмяні верчики хмелю сухе листя різного карбування плетене з прядива та волов'ячої шерсті ремезяче гніздо схоже на башмачок. (Гр. Тютюнник)
9. Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

Весна охоче роз'ятрить вашу печаль, щоб молодими легіонами мчати, не обертаючись, уперед повз вас туди, де ще залишилися подекуди сніги й тане остання крига. (Б. Антоненко-Давидович)
ІІ.

1. Знайдіть неправильно побудовані словосполучення і запишіть їх правильно.

Насміхалися над ним; приймають по вівторках; рухався по колу;

повідомили клієнтів; ходили по музеям.

Наведіть 4 власних приклади словосполучень, у яких залежний компонент

виражений іменником з прийменником.

(2 бали)

2. Позначте в дужках тип речення за складом граматичної основи.

Не стращні вітри для мене. (________________________________________)

При вузлі залізниці його зігнали з потяга. (______________________________)

Умивай же біле личко дрібними сльозами. (_____________________________)

Ще з юних літ мені відкрилась правда. (______________________________)

Усі шляхи позамітало в полі. (________________________________________)

Наведіть власний приклад двоскладного та односкладного речень.

(2 бали)

3. Побудуйте просте речення, у якому додаток виражений неозначеною формою дієслова заспівати. (1 бал)

4. Укажіть у дужках вид кожного односкладного речення.

Лишайтесь, матусю, навіки лишайтесь, не йдіть.(______________________)

І нам робилося трохи сумно. (______________________________)

Наведіть приклади односкладних речень кожного із зазначених видів.

(2 бали)

5. Побудуйте два речення таким чином, щоб в одному випадку це було просте речення з однорідними присудками, а в другому – складносурядне речення.

Соловейко затьохкав у верболозі і______________________________________.

Соловейко затьохкав у верболозі, і_____________________________________.

Наведіть власні приклади простого речення з однорідними присудками та складносурядного речення. (2 бали)

6. Підкресліть у реченнях з пропущеними розділовими знаками звертання. Поставте потрібні розділові знаки.

Просимо дорогий муже і тебе сину до хати.

А ти Зозуленько ти зіронько моя виводиш гарно так і жалібненько.

Не покидай мене моя дитино і отчого подвір’я джерело.

(1 бал)


7.Об’єднайте два речення таким чином, щоб утворилось одне, ускладнене прикладкою. Видавництво «Дніпро» видало книжку прекрасних поезій Марусі Чурай. Маруся Чурай – легендарна українська поетеса.

Наведіть власний приклад речення з відокремленою прикладкою.



(2 бали)


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка