Заняття для вчителів з елементами спт "Як розвивати творчість вчителя" Мета



Скачати 132.48 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір132.48 Kb.
Заняття для вчителів з елементами СПТ

"Як розвивати творчість вчителя"

Мета: сприяти розвитку творчості, креативності вчителя під час НВП, систематизувати і узагальнити знання вчителів з даної теми.

Категорія учасників: вчителі

Час проведення: 1.5-2 години

Обладнання: папір формату А4 і А3, олівці, фломастери, різнокольорові стікери, набір дрібних іграшок або інших предметів невеликого розміру (для вправи "Архітектор") бейджики (щоб написати ім’я, можна до початку тренінгу).

Для проведення тренінгу всі учасники сідають у коло, зазвичай всі приймають участь, ніхто не залишається глядачами.



Хід тренінгу

1. Вітання.

Педагог-тренер: Добрий день, сьогодні ми з вами приймемо участь в занятті з елементами соціально-психологічного тренінгу на тему "Як розвивати творчість вчителя".



2. Вправа "Знайомство.

Мета: визначити установки та думки щодо тренінгу.

Педагог-тренер: Для початку, щоб налаштуватися на плідну роботу, я пропоную нам познайомитися. Зараз назвіть, будь ласка, ваше ім'я, посаду, школу, в якій працюєте і закінчити фразу "Найкраще в мене виходить..."(щось з професійної чи особистої діяльності наприклад: вишивати, готувати, складати вірші, навчати дітей тощо.)

3. Вправа "Очікування"

Мета: визначити сподівання й очікування від роботи у групі.
Матеріали: плакат із зображенням галявини. Перед початком роботи тренінгової групи психолог прикріплює на дошку плакат, на якому зображено галявину. На стільці учасників прикріплюються стікери, на яких вони потім будуть писати очікування.

Педагог-тренер: Професія вчителя вимагає всебічних знань, безмежної душевної щедрості, мудрої любові до дітей. Водночас вчитель завжди має йти в ногу з часом, враховувати всі інновації які можуть сприяти покращенню НВП. Це потребує від сучасного вчителя не тільки ґрунтовні знання, вчитель має бути завжди відкритий для нового, готовий вчити і вчитися проявляти свою активність і творчість. Тільки в таких умовах навчальний процес буде відповідати вимогам сучасності. Саме цим питанням і буде присвячений наш тренінг. Під час заняття ми не тільки розглянемо теоретичний матеріал а й зможемо практично його закріпити, бо саме поняття "тренінг" походить від слова тренуватися. Зараз на стікерах пропишіть чого ви очікуєте від заняття і прикріпіть їх до плакату "Очікування"

4.Вправа "Правила". Мета: актуалізувати правила групової роботи. Педагог-тренер пропонує правила, які допоможуть комфортно почуватися й ефективно працювати кожному на занятті (Щоб зберегти час плакат з правилами можна підготувати заздалегідь, а учасники його узгодять). Психолог демонструє і зачитує кожне правило. Якщо група додає чи видозмінює певні правила, їх записують на плакаті. Правила можуть бути такими:

Правило піднятої руки.

«Тут і зараз».

Відвертість.

Висловлювати власну думку.

Конфіденційність.

Доброзичливість.

Активність.



5.Вправа "Олівець". Мета: активізувати творчий потенціал вчителів.

Обирається 2 учасники, які будуть покупцями (можна до початку тренінгу двом учасникам прикріпити стікери іншого кольору). Інші учасники тренінгу отримують по олівцю (можна будь які інші однакові предмети). Завдання: кожен учасник за 1 хв. має прорекламувати олівець, використовуючи якомога більше слів. Покупці обирають той олівець, чия реклама була найцікавішою.



6. Інформаційне повідомлення "Творчість вчителя"

Творчість - це процес створення чогось нового на основі перетворення пізнаного. Характеристики творчості: новизна і перетворення. Педагогічна творчість - процес створення і перетворення особистості вихованця. Педагогічна творчість виявляється в науковій діяльності педагога і в творчій педагогічній роботі ( оригінальне вирішення педагогічних завдань, розробка нових педагогічних методів, прийомів, застосування педагогічного досвіду в нових умовах, удосконалення системи роботи з учнями, імпровізація в педагогічному процесі). Під час роботи з учнями вчитель передбачає педагогічні ефекти, впливає на уяву, увагу, пізнавальну діяльність учнів, а також звертається до педагогічного перевтілення, що робить його діяльність творчим процесом.

      Рівні педагогічної творчості ( за І.П. Раченко ) : рівень професійного становлення, рівень стихійного самовдосконалення, рівень планової раціоналізації, рівень оптимізації процесів та результатів праці.

    Форми виявлення творчих сил вчителя: творче самопочуття, творче натхнення, творчий пошук чи експеримент, творча педагогічна діяльність, науково – дослідна діяльність.

      Особливості педагогічної творчості: обмеженість часу ; необхідність завжди давати позитивні результати; публічність обставин творчості; співтворчість усіх учасників процесу тощо.

7. Вправа "Архітектор". Мета: активізувати творчий потенціал вчителі. Учасники об’єднуються в трійки(як сидять). Кожна трійка отримує набір з 5-6 різних предметів, завдання за 5 хв. створити з них композицію (скульптуру), придумати їй назву і презентувати її.

8. Робота в фокус-групах Мета: вдосконалювати пошукову активність вчителів

Учасники діляться на три групи передаючи по колу фразу "Режисер -сценарист-художник" 1 група - режисери, 2 група - сценаристи, 3 група - художники. Завдання: створення фільму по мотивам О.С.Пушкіна «Пісня про віщого Олега» (сучасна інтерпретація). Завдання для кожної групи можна роздати в друкованому варіанті. Учасникам роздаються аркуші формату А4, олівці, фломастери, маркери. Кожна група працює окремо 10-15 хв., потім презентує свою роботу.



1 група «Я - режисер»

Інструкція. Ви знімаєте фільм за мотивами «Пісні...». Вам, як режисеру, треба підібрати акторів для фільму. Напишіть, з якими зовнішніми даними (зріст, статура, обличчя) ви б узяли акторів на ці ролі. Під час проб, які б костюми запропонували».

Додатково:

1). Якщо ви швидко впорались із завдання, опишіть місцевість, яку б ви обрали для зйомок фільму.

2). Можливо, ви зможете ввести у твір нових героїв?

2 група «Я - сценарист»

Інструкція. Напишіть сучасний сценарій на «Пісню...». Використайте опорні слова: Олег - войовник, князь, чарівник, старець, броня, товариш, гадюка тощо. Вкажіть хто з героїв уособлює владу, хто - мудрість. Чому?



3 група «Я - художник»

Інструкція. Намалюйте 2-3 комікси до будь-яких цитат з твору.

Після презентацій можна провести обговорення вправи у великому колі. Питання до обговорення:

- Чи виникали труднощі під час виконання вправи? Які?

- Чи допомогла дана вправа активізувати ваші внутрішні ресурси?

Можна зазначити, що дану вправу з певними змінами вчителі можуть використовувати в начально-виховному процесі.



9. Вправа "Порада казковому герою" Мета: активізувати вміння розглядати проблемні питання, зняти психоемоційне напруження.

Педагог - тренер: Діти завжди дуже цікаві, вони постійно задають велику кількість питань. Дуже часто, щоб відповісти на них вчителю потрібно не лише володіти знаннями а й проявити неабияку винахідливість. Зараз я кожному з вас пропоную відповісти на таке питання. (Питання роздаються роздруковані на окремих аркушах)

  • Вінні-Пуха запросив на день народження Кролик, а в нього немає подарунка

  • Їжачок заблукав у тумані

  • У П’яточка луснула повітряна кулька, а іншої в нього немає

  • Крихітка-Єнот не може дістати солодку осоку

  • У Крокодила-Гени відірвалася ручка валізи

  • Кіт Леопольд не може розізлитися на мишей

  • У Буратіно довгий ніс і він проткнув холст в комірці Папи Карло

  • Попелюшка загубила кришталевий черевичок

  • Муха-Цокотуха купила самовар, але не може його донести додому

  • Іван-Царевич збудував літаючий корабель, але чарівних слів не знає

10. Аналізуємо очікування. Мета: провести оцінку результатів тренінгу.

Педагог-тренер привертає увагу до плакату очікувань і питає, наскільки справдились очікування кожного. Обговорення вражень від заняття в великому колі "Під час заняття..."



11. Завершальна рефлексія. Мета: підживити психологічний клімат учасників.

Членам групи пропонують подарувати кожному якийсь нематеріальний подарунок. Це може бути зірка на небі, світанок, успіх, талант тощо. Тобто те, що не можна покласти в кишеню, а лише носити з собою у серці (душі). (Виконується по колу)



12.Підсумок заняття.

Педагог-тренер дякує за участь у тренінгу та розповідає притчу „Монах і виноград”.

Біля воріт одного монастиря завжди сидів монах і вітав кожного, хто заходив в обитель. Він був старенький і дуже добрий. Одного разу його пригостили гроном винограду. Але монах не став його їсти. „ Краще віднесу настоятелю. Він хворий. Йому це потрібніше ”. - вирішив монах. А настоятель монастиря  подумав, що правильним буде пригостити молодого монаха, який допомагав йому. Молодий монах йшов територією монастиря, ніс гроно винограду і побачив хлопчика, який грався. „ Дитині треба дати,-” подумав він і поклав у дитячі рученята велику грону. Хлопчик біг територією монастиря і зупинився біля старенького монаха, який сидів коло воріт . Всі знали, що той дуже обмежує себе в їжі, а все краще віддає іншим. Хлопчик підійшов до старенького і пригостив його виноградом.

 

Завдання для вправи "Порада казковому герою"



Вінні-Пуха запросив на день народження Кролик, а в нього немає подарунка
Їжачок заблукав у тумані
У П’яточка лопнула повітряна кулька, а іншої в нього немає
Крихітка-Єнот не може дістати солодку осоку
У Крокодила-Гени відірвалася ручка валізи
Кіт Леопольд не може розізлитися на мишей
У Буратіно довгий ніс і він проткнув холст в комірці папа Карло
Попелюшка загубила кришталевий черевичок
Муха-Цокотуха купила самовар, але не може його донести додому
Іван-Царевич збудував літаючий корабель, але чарівних слів не знає

Найважливіші якості вчителя, що сприяють успішній творчій діяльності:

  • здатність до нестандартного рішення;

  • пошуково-проблемний стиль мислення;

  • уміння створювати проблемні, нестандартні навчальні і виховні ситуації;

  • оригінальність у всіх сферах своєї діяльності;

  • творча фантазія, розвинена уява;

  • специфічні особистісні якості (сміливість, готовність до ризику, винахідливість, цілеспрямованість, оптимізм, ентузіазм, настирливість,  упевненість, кмітливість, інтуїтивне відчуття нового та оригінального та ін).



ПІСНЯ ПРО ВІЩОГО ОЛЕГА


 
Збирається віщий Олег-войовник
З хазарами  знов воювати:

За напад — мечам і пожарам прирік


Він ниви хазарські і хати.

Із військом своїм, в царгородській броні,

Князь їде полями на вірнім коні.

Із темного лісу старий чарівник


Виходить назустріч поволі,

Перунові  тільки покірний старик,


Провісник він людської долі.

В мольбах, в ворожбі все життя він провів.

І князь біля нього коня зупинив.

«Повідай, улюбленцю наших богів,


Чи скоро я землю покину?
Чи скоро, ira радістт. моїх ворогів,

Мене покладуть в домовину?


Не бійся, будь чесний в своїй ворожбі —
Баского2 коня подарую тобі».

«Волхви3 не бояться міцних владарів,

Волхвам — за пророче їх слово —
Не треба багатих князівських дарів, —

Правдива і вільна їх мова.


Хоч роки майбутні таяться в імлі...
Та бачу я долю твою на чолі.

Послухай, що скаже тобі ворожбит:


Ти славний своїми боями,

І твій ворогами не здоланий щит


Царграда оздоблює брами ;

І хвилі, і землю скорив ти в бото,

І недруги заздрять на долю твою.
 
І моря бурхливого зрадницький вал

Твої не пошкодив вітрила,


Тебе не поранив лукавий кинджал,

Ворожа стріла не вразила...


Не відаєш ран ти у грізній броні,
Бо є охоронець у тебе в борні4.

Твій кінь бойових не лякається діл,

Він, пановій волі покірний,
То смирний стоїть попід хмарами стріл,
То скаче, товариш твій вірний.

Його не лякає жорстока борня;

Але від свого ти загинеш коня».

Олег усміхнувся; одначе чоло


Прорізала дума журлива.

Він, спершись рукою на бранне сідло,


Злізає з коня мовчазливо.

І вірного друга князівська рука

Голубить і пестить, прощальна й легка.

«З тобою, мій друже, мій вірний слуга,


Пройшов я походи великі;

В стремено твоє вже не ступить нога.


Нам час розлучитись навіки.

Прощай, утішайся у лузі щодня!

Ви, отроки-друзі5, візьміть-но коня,

У луг одведіть, де трава запашна,


Попоною спину вкривайте,

Добірного другові дайте зерна,


Водою з джерел напувайте».

І отроки миттю з конем одійшли,

І князю нового коня підвели.

Гуляє з дружиною князь-войовник

На славній слов'янській могилі.
З ним — гості і друзі, — як ранішній сніг,

Сьогодні їх кучері білі...


Дружинники згадують юність свою,
Коли з ворогами рубались в бою.

«Та де ж мій товариш, де кінь мій баский?


Промовив Олег своїм слугам. —

Скажіть, чи здоровий, чи досі легкий


Розкішним він бігає лугом?»

І чує слова: на крутому горбі

Давно відпочинок знайшов він собі.

І голову буйну Олег похилив


І думає: «Що ж чарування?

Коли б не послухав брехливих я слів,


Відкинув дурне віщування,

Носив мене б кінь до останнього дня!»

І хоче він бачить останки коня.
Ось їде могутній Олег до ріки,
З ним гості його посивілі,

І бачить: коня благородні кістки


Лежать на Дніпровому схилі;

їх миє негода, їх порох вкрива,

Над ними шумує шовкова трава.

І тихо ступивши на череп німий,


Князь мовив: «Спи, друг одинокий!
Тебе пережив твій хазяїн старий,

І от як скінчу свої роки, —


Не ти на траву упадеш запашну
І кров'ю мою там омиєш труну!»

І мовив Олег тоді друзям своїм:


«Чи кістка страшна мені тлінна?»
Із жовтого черепа тихо між тим

Гадюка повзла домовинна;


Круг ніг його чорним кільцем обвилась,
І крикнув раптово ужалений князь.

Схиляються гості над тілом в журбі,


У келихах піняться вина;

Князь Ігор і Ольга  сидять на горбі;


Хмільна бенкетує дружина.

Дружинники згадують юність свою,

Коли з ворогами рубались в бою.
Завдання для роботи у фокус-групах



1 група «Я - режисер»

Інструкція. Ви знімаєте фільм за мотивами «Пісні...». Вам, як режисеру, треба підібрати акторів для фільму. Напишіть, з якими зовнішніми даними (зріст, статура, обличчя) ви б узяли акторів на ці ролі. Під час проб, які б костюми запропонували».

Додатково:

1). Якщо ви швидко впорались із завдання, опишіть місцевість, яку б ви обрали для зйомок фільму.

2). Можливо, ви зможете ввести у твір нових героїв?

2 група «Я - сценарист»

Інструкція. Напишіть сучасний сценарій на «Пісню...». Використайте опорні слова: Олег - войовник, князь, чарівник, старець, броня, товариш, гадюка тощо. Вкажіть хто з героїв уособлює владу, хто - мудрість. Чому?




3 група «Я - художник»

Інструкція. Намалюйте 2-3 комікси до будь-яких цитат з твору.



Марчихинобудська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Ямпільської районної ради

Заняття для вчителів з елементами СПТ
"Як розвивати творчість вчителя"

Психолог Панькина Н.П.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка