Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Димитровської міської ради Донецької області



Скачати 183.86 Kb.
Дата конвертації11.09.2017
Розмір183.86 Kb.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1

Димитровської міської ради Донецької області

Майстер-клас
для практичних психологів міста
за темою: «Психологічний супровід

учасників НВП під час підготовки

до ЗНО»

Підготувала

практичний психолог ЗОШ №1
Іванова Ольга Сергіївна

м. Димитров

2013р.

Мета:


  1. сформулювати поняття «готовність до ЗНО»;

  2. виявити можливі труднощі учнів при підготовці до ЗНО;

  3. ознайомити зі стратегіями підтримки учнів різних груп у процесі підготовки та під час проходження ними процедури ЗНО.

Обладнання: папір, авторучки, дошка (флетчарт)

І. Вступне слово.

1. Привітання. Продовжіть речення «Сьогодні чудовий, день тому що…»


Перед кожним відкривається власний шлях.

Вiн може звужуватися, розширюватися, йти вгору або вниз.

На шляху нас часто очiкують розчарування.

Але тільки хоробрiсть i наполегливiсть кожної людини допоможуть їй

вiдкрити справжнiй шлях. І саме це приносить справжню радiсть.

Коносуке Мацушита

Успішна особистість – та, яка змогла самореалізуватися в професійній діяльності. Для того, щоб бути професіоналом у своїй справі, не завадить мати відповідну освіту. Сьогодні єдиний можливий шлях вступу до вищого навчального закладу пролягає через складання зовнішнього незалежного тестування, тому воно має таке велике значення для випускників. Це порівняно нове явище для нашого суспільства. А щоб засвоїти щось нове, треба докласти зусиль. І результат буде залежати не тільки від того, скільки людина витратить енергії на його досягнення, але й від того, наскільки вона психологічно готова до цих випробувань, наскільки інші допомагають та підтримують її у досягненні поставленої мети.

2.Очікування. Нашу психолого-педагогічну діяльність можна уявити в образі мальовничого й різнобарвного лісу, де ми, блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюємось, то виходимо на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити з колегами вогнище надії, взаємної поваги та розуміння. Прошу кожного з вас записати ваші очікування від нашого тренінгу, озвучити прикріпити їх на чарівній галявині.

ІІ. Основна частина.


  1. Інформаційне повідомлення. «ЗНО. Учасники підготовки до ЗНО». Зовнішнє незалежне оцінювання – процес визначення навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів установами, що не залежать від загальноосвітніх та вищих навчальних закладів.

Дане оцінювання є:

  • зовнішнім, оскільки процедура відбувається на базі спеціально підготовлених пунктів тестування і виключає можливість оцінювання навчальних досягнень учнів у своєму навчальному закладі;

  • незалежним, бо здійснюється організацією, яка не залежить і не підпорядкована ЗНЗ і ВНЗ, хоч тісно співпрацює з ними;

  • об’єктивним, оскільки ставить однакові вимоги та забезпечує рівні умови всім учасникам в Україні;

  • прозорим, бо забезпечує можливість спостереження збоку громадськості за дотриманням усієї процедури.


Об’єкти

підготовки до ЗНО



Батьки

Педагоги



Психологічна служба

Випускники




  1. Вправа «Портрет успішного випускника» Учасники діляться на три групи, кожній з них необхідно скласти портрет успішного випускника, цілком готового до складання ЗНО.

Підсумок: Обговорення якостей, які повинен мати випускник, готовий до ЗНО. Чи можна зустріти випускників з такими портретами в навчальних закладах нашого міста?

  1. Вправа «Мозковий штурм: Причини хвилювання підлітків»


Чому ж вони так хвилюються?
Інформаційне повідомлення «Причини хвилювання випускників перед ЗНО.



  • Високу особистісну значущість майбутнього вступу у вищий навчальний заклад (вуз), так як навчання у вузі зв'язується з вибором життєвої дороги, побудовою кар'єри, особистим успіхом;

  • У разі невдачі на ЗНО з'являється або посилюється негативна установка «Я поганий», «Я дурний», «Я невдаха» і таке інше;

  • Невизначеність кінцевого результату, навіть при достатній, старанній і добросовісній підготовці існує деяка вірогідність не пройти випробування;

  • Необхідність повторення, а інколи й засвоєння великого об'єму інформації, випускні іспити вимагають досить глибоких знань практично кожного предмета за весь період навчання в школі;

  • Дефіцит часу, недолік часу виникає через необхідність готуватися до випускних і вступних іспитів у дуже стислі терміни;

  • Постійне накопичення емоційної напруги, що зберігається після складання чергового іспиту, це підсилює напруженість перед подальшим, що приводить до стомлення, появи відчуття спустошеності й безпорадності;

  • Високу відповідальність перед педагогами, батьками, найближчими родичами й друзями, кожен педагог пов'язує з випускним класом певні очікування, наприклад, усі учні закінчать навчання на «добре» і «відмінно». У більшості батьків також з'являються додаткові очікування по відношенню до дітей, їх кар'єри, майбутнього життєвого успіху, багато хто з них згадує власний успіх або невдачу на випускних іспитах, власний досвід кар'єрного зростання.

Підсумок: успіх на випускних іспитах пов'язаний не лише з глибоким знанням навчальних предметів. Він багато в чому визначається високою самодисципліною, умінням контролювати час підготовки і відпочинку, здібністю до подолання емоційних й інтелектуальних навантажень і бар'єрів. Усі ці хвилювання можна порівняти з величезним « багатоголовим драконом», де кожна голова і є причиною для хвилювання.

  1. Вправа «Дракон». У кожного з нас є «свій дракон» - це наші недоліки, які заважають нам у повсякденному житті, часто ми з ними примирюємося, але чи цілком? Учасникам пропонується намалювати «свого дракона» і назвати кожну його голову. Після виконання придумати історію (будь-якого літературного жанру: оповідання, легенду, казку, як ви перемогли свого дракона).

  2. Інформаційне повідомлення «Психологічний супровід учасників НВП під час підготовки до ЗНО»

Як ми вже говорили, одним з об’єктів підготовки до ЗНО є психологічна служба та її супровід всіх учасників НВП. Що ж таке психологічний супровід?

Психологічний супровід – це система професійної діяльності психолога, спрямована на створення соціально-психологічних умов для успішної здачі й підготовки до ЗНО, психологічній допомозі випускникам у ситуаціях шкільної взаємодії.

Мета психологічного супроводу:


  1. Надання психологічної допомоги випускникам у процесі складання ЗНО, по трьох етапах: - підготовка ЗНО; - вивчення навчального матеріалу перед ЗНО; - поведінка напередодні ЗНО; поведінка під час ЗНО. 2) Ознайомлення учнів з психотехнічними навичками, що підвищують ефективність підготовки до ЗНО. 3) Навчання вмінню успішніше поводитися під час ЗНО, умінню мобілізувати себе у вирішальній ситуації. 4) Розвиток навичок розумової діяльності. 5) Формування навичок опанування власних емоцій.


Напрямки роботи ПС
Інформаційне повідомлення «Напрямки роботи ПС щодо супроводу учасників НВП під час підготовки до ЗНО»


Психокорекція

Психодіагностика



Просвіта

Консультування



Психодіагностика



Індивідуальних здібностей учнів:

  • пам'ять ;

  • мислення;

  • увага і т.д.



Соціального простору та профорієнтації учнів.





  • Особистісних рис учня:

    • тип темпераменту;

    • акцентуація особистості;

    • протистояння стресу;

    • рівень самооцінки;

    • сили характеру і т.д.




Консультування



За результатами діагностичних досліджень.

За власним зверненням.



По запиту педагогів, батьків.



Психологічна просвіта



Для педагогів:

  • Методичні наради;

  • Ділові ігри;

  • Семінари;

  • Пам’ятки;

  • Висвітлення інформації у інформаційних куточках і т.д.



Для учнів:

  • Години спілкування;

  • Ділові ігри;

  • Зустріч з працівниками ЦЗ;

  • Вивчення професіограм;

  • Екскурсії на підприємства;

  • Круглі столи;

  • Акції і т д.







  • Для батьків:

    • Батьківські збори;

    • Висвітлення інформації в інформаційних куточках;

    • Пам’ятки;

    • Лекції і т.д.



Корекційно- розвивальна та відновлювальна робота

робота




Ділові ігри

Тренінги



Години спілкування з елементами тренінгу

За допомогою цього напрямку роботи ПС, випускникам надається можливість навчитися долати лінь, тривогу, втому, екзаменаційний стрес, а також розвивати пізнавальні процеси. У побудові будь-якого виду роботи з цього напрямку слід спиратися на застосування наступних вправ:





  • ВПРАВИ НА ТРЕНУВАННЯ ОПТИМАЛЬНОГО ПЛАНУВАННЯ ЧАСУ:

Вправа «Слонова техніка». Вправа використовується при розв’язанні великих і дуже великих завдань. В основі техніки – ділення великого завдання на маленькі, щоденні завдання. Головне завдання слід уявити в ролі великого слона. Наприклад, при підготовці до екзамену з літератури у вигляді слона можна уявити всі художні твори, вміст яких необхідно знати. Конкретні твори А. С. Пушкіна, Л. Н. Толстого і таке інше уявляються у вигляді вух, хвоста, ніг, хобота й інших частин тіла уявного слона. Вирішення маленьких завдань, тобто читання й аналіз окремих творів, допоможе поглинути «слона» в цілому конкретними правилами. Інструкція: При виконанні вправи «Слонова техніка» користуйтеся наступними конкретними правилами: • ставтеся спокійно до великих «слонів»;

• сприймайте всіх «слонів», як захоплюючі вашу свідомість можливості;

• у своїй уяві розрізайте «слона» на маленькі зручні шматочки;

• зосередьтеся на завданнях дня і «заковтуйте» шматочки щодня;

• поклопочіться про те, щоб з'їдати одного і того ж «слона», поки від нього нічого не залишиться, а потім беріться за іншого.

А зараз давайте уявимо «Великого слона» на ім’я «Психологічна служба» і поділимо його на маленькі, зручні для вас шматочки.



Обговорення: - Чи стала для вас зрозумілішою специфіка роботи ПС?

- Чи схожі ваші шматочки з іншими?



Підсумок: Кожен з нас - індивідуальна особистість, і кожен самостійно обирає шляхи вирішення тієї чи іншої проблеми, найголовніше - чітко сформувати мету, яку необхідно досягти.

Вправа «Питання до себе». Вправа спрямована на структуризацію об'єму етапів роботи, на творчу організацію часу. Її доцільно застосовувати при появі великої кількості завдань, які треба вирішувати в стислі терміни.

Інструкція: Безпосередньо перед кожним важливим етапам підготовки поставте собі наступні питання:

• Яка моя мета на цьому етапі?

• Скільки часу в мені відведено?

• Як краще використовувати цей час?

• Які завдання потрібно вирішити в першу чергу? • У якій послідовності повинні вирішуватись ці завдання?

• Що потрібно підготувати для вирішення кожного завдання?

ВПРАВИ ДЛЯ ТРЕНУВАННЯ УВАГИ:

Вправа «Прогулянка». Вправа спрямована на тренування спостережливості, об'єму уваги, зорової пам'яті.



Інструкція: Пригадаєте яку-небудь знайому вулицю того міста, в якому ви живете. Потім уявіть собі прогулянку по якому-небудь боці цієї вулиці. Гуляючи, пригадайте і назвіть у голос (або запишіть в зошиті) усі будинки, які стоять на ній, театри, магазини, автобусні зупинки. Згадувати треба будинок за будинком, нічого не пропускаючи. При нагоді можна перевірити себе, наскільки добре ви пам'ятаєте цю частину міста.

Вправа «Юлій Цезар». Вправа спрямована на тренування розподілу уваги. В її основі одночасне виконання декількох дій.

Інструкція:

• Перемножте усно 36 на 24. Одночасно записуйте на аркуші паперу добре відомий вірш.

• Навпаки: читайте вголос вірші й одночасно на аркуші паперу множте 36 на 24.

• Читайте вголос незнайомий текст, одночасно виконуючи які-небудь обчислення.

• Переписуйте з книги текст, одночасно виробляючи обчислення.

• Робіть те ж саме, але біля гучномовного приймача, телевізора.

• Робіть те ж саме, але попросіть тих, що оточують, ставити Вам питання. Відповідайте на них, не припиняючи переписувати текст з книги.

Вправа - тест «Повна готовність»

Інструкція: Необхідно виконати тест, не відхиляючись від інструкцій:



Завдання:

  1. Прочитайте завдання до кінця, перш ніж їх виконувати.

  2. Напишіть своє ім’я та прізвище у правому верхньому кутку сторінки.

  3. Обведіть колом слово «ім’я» у пункті 2.

  4. Намалюйте п’ять маленьких клітинок у лівому верхньому кутку сторінки.

  5. Намалюйте по одному хрестику у кожній клітинці з пункту 4..

  6. Обведіть колом кожен хрестик.

  7. Підпишіться під темою тесту.

  8. Напишіть «так» після теми тесту.

  9. Обведіть колом сьомий і восьмий пункти.

  10. Поставте хрестик у лівому нижньому кутку сторінки.

  11. Намалюйте трикутник навколо хрестика з пункту 10.

  12. На звороті помножте 70 на 30.

  13. Обведіть колом слово «лівому» у пункті 4.

  14. Коли дійдете до цього пункту, вигукніть своє ім’я та по батькові.

  15. Якщо ви ретельно виконуєте інструкції, скажіть: «Я ретельно виконую інструкції»

  16. На звороті додайте 107 до 278

  17. Обведіть колом суму цих чисел

  18. Голосно порахуйте від 1 до 10.

  19. Якщо ви першим дійшли до цього пункту, вигукніть на весь голос : «Я найкраще виконую інструкції!»

  20. Тричі проколіть сторінку біля цього пункту.

  21. Тепер, коли ви завершили завдання, виконайте пункти 1 та 2.

ВПРАВИ НА ТРЕНУВАННЯ ПАМ’ЯТІ:

Вправа «Ранок». Вправа спрямована на тренування емоційної пам'яті, здібності контролювати емоційні реакції, спонтанний прояв почуттів.

Інструкція: Знайдіть вранці 10 хвилин на відпочинок. Продумайте порядок своїх справ протягом дня. При цьому відповідайте на питання:

  1. Передбачаю, що день, що настав, пройде цілком нормально. Чи зможу я виконати все, що заплановане? Якщо ні, то які справи необхідно виконати в першу чергу, які справи найбільш важливі, а що можна не робити сьогодні?

  2. Які неприємні ситуації чекають на мене? Чи неминучі вони? Якщо так, то як я збираюся поводитися в неприємній ситуації?

  3. Які радощі мене чекають сьогодні? Якщо жодних радощів не передбачається, то що я можу зробити із задоволенням, з великим бажанням? Чи можу я це собі дозволити сьогодні?

Обміркування майбутнього дня закінчується тим, що можна пригадати декілька рядків улюбленого вірша, улюбленої пісеньки, приємні переживання, компліменти на свою адресу і таке інше. Головне в цій вправі – переконаність у тому, що все залежить від Вас, від Вашої волі й рішучості».

Вправа «Експрес-твір». Вправа спрямована на тренування образної пам'яті.

Інструкція: Візьміть наздогад десять іменників, не зв'язаних між собою. Додаючи будь-які інші слова, напишіть зв'язний твір. Дозволяється змінювати число й відмінок вибраних іменників. Спробуйте за 3-5 хвилин написати твір-мініатюру, що складається з наступних слів: двері, стук, грак, бос, дощ, парасолька, друг, ліфт, машина, комп’ютер.

Поступово завдання ускладнюється. Приклад ускладненого завдання – написати твір з десяти слів, що починаються з однієї букви, наприклад «п»

ВПРАВИ ДЛЯ ТРЕНУВАННЯ ЄМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ.

Вправа «Кругова кінострічка». Вправа спрямована на тренування навичок контролю почуттів. Інструкція: У думках створіть сценарій невеликого фільму з вашою участю. Бажано вибрати спочатку 5-7 кадрів. При цьому в думках «склейте» перший і останній кадри, щоб вийшло коло кадрів-подій. Почніть «прокручувати» цю кінострічку на внутрішньому екрані від першого до останнього кадру, потім ще раз, потім ще раз з більшою швидкістю. На будь-якому кадрі зупиніть «перегляд» і спробуйте прокрутити кінострічку в зворотному порядку з наростаючою швидкістю.

Вправа «Амулет».

Інструкція: З підручного матеріалу необхідно виготовити «амулет», який буде завжди з вами, та притягуватиме позитивні емоції й ситуації, незважаючи на обставини.

ВПРАВИ НА ЗБЕРЕЖЕННЯ ГАРНОГО ФІЗИЧНОГО САМОПОЧУТТЯ

Не дивлячись на дефіцит часу, учні зобов'язані пам'ятати про своє здоров'я. Фізична активність забезпечується нехитрими вправами. Існує декілька видів фізичних вправ, що володіють високим оздоровчим потенціалом:

• Біг повільний і простий (звичайний) біг. Біг повільний найбільш зручний, оскільки завжди можна знайти відповідну вулицю або дорогу за порогом будинку. Біг покращує обмінні процеси, необхідні для здоров'я.

• Їзда на велосипеді. Цей вид вправ укріплює м'язи, запобігає пошкодженням суглобів.

• Ходьба. Основна перевага ходьби як фізичної вправи полягає в можливості займатися в будь-якому місці і у будь-який час: на вулиці, в приміщенні, навіть тоді, коли чекаєш транспорт. Проте треба пам'ятати, що ходьба вимагає в три рази більше часу для досягнення того ж ефекту, який дає біг.



  1. Інформаційне повідомлення «Процес підготовки випускника до ЗНО»

Ми з вами переглянули всі напрямки роботи практичного психолога підготовки випускників до ЗНО», але зусилля навколишніх марні, якщо у самої дитини відсутнє бажання готуватися до нього. Весь процес підготовки до ЗНО можна поділити на три частини:

  1. Робота в групах «Процес підготовки випускника до ЗНО»

Кожній групі дається завдання спланувати процес підготовки випускника до ЗНО:

- За довго до ЗНО;

- За день до ЗНО;

- У день ЗНО.

1. За довго до ЗНО.

· Спочатку підготуй місце для занять: прибери зі столу зайві речі, зручно розташуй потрібні підручники, посібники, зошити, папір, олівці і т.і.


· Можна ввести в інтер'єр кімнати жовтий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває досить будь-якої картинки в цих тонах.
· Склади план занять. Для початку визнач: хто ти - "сова" або "жайворонок", і залежно від цього максимально використовуй ранкові або вечірні години. Складаючи план на кожний день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні буде вивчатися. Чи не взагалі: "трохи попрацюю", а які саме розділи й теми.
· Почни з самого важкого, з того розділу, який знаєш найгірше. Але якщо тобі важко "розгойдатися", можна почати з того матеріалу, який тобі найбільше цікавий і приємний. Можливо, поступово ввійдеш у робочий ритм, і справа піде.
· Чергуй заняття та відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин - перерва. Можна в цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ.
· Не треба прагнути до того, щоб прочитати і запам'ятати напам'ять весь підручник. Корисно структурувати матеріал за рахунок складання планів, схем, причому бажано на папері. Плани корисні й тому, що їх легко використовувати при короткому повторенні матеріалу.
· Виконуй якомога більше різних опублікованих тестів з цього предмету. Ці тренування ознайомлять тебе з конструкціями тестових завдань.
· Тренуйся із секундоміром у руках, засікай час виконання тестів (на завданнях у частині А в середньому йде по 2 хвилини на завдання).
· Готуючись до екзаменів, ніколи не думай про те, що не справишся із завданням, а навпаки, подумки малюй собі картину тріумфу.
· Залиш один день перед іспитом на те, щоб знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на найбільш складних питаннях.
Напередодні ЗНО:
· Багато хто вважає: для того, щоб повністю підготуватися до іспиту, не вистачає всього однієї, останньої перед ним ночі. Це неправильно. Ти вже втомився, і не треба себе перевтомлювати. Навпаки, з вечора перестань готуватися, прийми душ, зроби прогулянку. Виспись якнайкраще, щоб встати з відчуттям здоров'я, сили, "бойового" настрою. Адже іспит - це своєрідна боротьба, в якій потрібно проявити себе, показати свої можливості й здібності.
· У пункт здачі іспиту ти повинен з'явитися не спізнюючись, краще за півгодини до початку тестування. При собі потрібно мати запрошення, паспорт (не свідоцтво про народження) і кілька (про запас) гелевих або капілярних ручок з чорним чорнилом.
• Якщо в школі холодно, не забудь тепло одягтися, адже ти будеш сидіти на іспиті 3 години.
Під час тестування:
· На початку тестування вам повідомлять необхідну інформацію (як заповнювати бланк, якими буквами писати, як вказати номер зошита і т.і.). Будь уважний! Від того, як ти уважно запам'ятаєш всі ці правила, залежить правильність твоїх відповідей!
· Виправлення у бланку відповідей вкрай небажані. Якщо все-таки виправлення неминучі, то пам'ятай, що їх можна робити тільки в завданнях типу А, використовуючи резервні поля.
· У процедурі заповнення бланків можливі деякі зміни, про які вас обов'язково проінформують.
· При отриманні результатів тестування ти маєш право ознайомитися з перевіреною роботою і, якщо не згоден з оцінкою, можеш подати апеляцію в апеляційну комісію.

ІІІ. Заключна частина.

Ось ми і з’ясували, на що необхідно звернути увагу під час психологічного супроводу випускників при підготовці до ЗНО. Але мені хочеться звернути увагу, що саме в руках практичного психолога зробити процес підготовки учасників навчально-виховного процесу до ЗНО приємним, бажаним та успішним!



1. Перегляд притчі «Все в твоїх руках»

2. Аналізуємо очікування. А зараз я пропоную повернутися на казкову галявину й залишити свої враження від тренінгу.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка