Загальна характеристика грибів



Скачати 176.92 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір176.92 Kb.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ТЕРНОПІЛЬСЬКА УКРАЇНСЬКА ГІМНАЗІЯ ІМ.І.ФРАНКА

Конспект уроку на тему:

« Загальна характеристика грибів »



Підготувала вчитель біології

Тернопільської Української

гімназії ім. І.Франка

Товстига Ірина Зіновіївна

Тернопіль – 2015

Тема уроку. Загальна характеристика грибів

Освітні цілі:

  • ознайомити учнів з ознаками організмів царства Гриби, їхньою класифікацією;

  • вивчити будову гриба і його клітини;

  • з’ясувати відмінності і спільні риси грибів з рослинами і тваринами;

  • розглянути особливості процесів життєдіяльності;

  • розкрити роль грибів в природі і житті людини;

  • формувати в учнів компетенції саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, розвивати загальнокультурну і інформаційно-комунікаційну компетенції

Обладнання: таблиці, муляжі грибів, біла цвіль на кусочках хліба, плодові тіла трутовиків і печериць

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

Створення емоційного настрою

Учитель. Доброго дня, діти! Я дуже рада бачити всіх вас на уроці! Наш сьогоднішній урок незвичайний, але я сподіваюся, що вас він буде цікавим.

Давайте один одному всміхнемось

Із усмішки натхнення зачерпнемо,

Із настроєм почнемо працювати

І перешкоди будь-які долати!

ІІ. Актуалізація опорних знань

Використання елементів ейдетики

Учитель. То ж пригадайте, які є царства живої природи?

Підніміть ліву руку перед собою. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці.

Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього стрибнула улюблена тварина і «говорить» до вас.

А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий чи будь-який інший).

Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізуватиме мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янки.

Залишився великий палець – направлений убік від інших. Нехай він позначає царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя.

Щоб краще запам’ятати цю інформацію, складіть кулак і побачите, що чотири пальці, які символізують царства Рослини, Тварини, Гриби, Дроб’янки, тримаються разом – це будуть організми клітинної будови, а великий палець, який символізує царство Віруси – лише торкається зверху, бо віруси мають неклітинну будову.

То ж не забуваймо (слайд 2) класифікацію живих організмів

Імперія Неклітинні організми Клітинні організми

Надцарства Еукаріоти Прокаріоти

Царства Віра 1. Рослини Дроб’янки

2. Тварини

3. Гриби

Учитель. Яке з цих п’яти царств ви вивчали на попередніх уроках?

Чому царство Рослини належить до надцарства Еукаріоти?

На які відділи поділяється царство Рослини?

Давайте пригадаємо ознаки, які властиві рослинам. А допоможе нам у цьому це незвичайне дерево. (Гра «Дерево рішень» - на магнітній дошці намальовано дерево.) До нього прикріплено листочки з паперу, зі зворотного боку яких написані запитання. Послідовність відривання листків вказано на листкових пластинках цифрами.

  1. Який спосіб живлення у рослин? (Автотрофний).

  2. Який процес життєдіяльності забезпечує рослинам автотрофне живлення? (Фотосинтез).

  3. В якому стані надходять поживні речовини у клітини рослин? (У вигляді розчинів різних сполук).

  4. Яка будова рослинної клітини? (Із зовні вона вкрита міцною целюлозною клітинною стінкою. Під нею у цитоплазмі є ядро, пластиди – хлоропласти, хромопласти, лейкопласти, вакуолі з клітинним соком, мітохондрії).

  5. Назвіть тканини рослин. (Покривна, основна, провідна, механічна, твірна).

  6. Чи здатні рослини до активного руху? (Ні).

  7. Який ріст у рослин? (Необмежений).

  8. Які речовини рослини відкладають про запас? (Крохмаль).

  9. Яка симетрія тіла у рослин? (Тіло несиметричне, розгалужене).

  10. Які форми подразливості властиві рослинам? (Ростові та скоротливі рухи).

  11. Які способи розмноження характерні для рослин?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. (Вправа «Снігова лавина»). Яких організмів стосуються ці запитання?

*Що є об’єктом «тихого полювання» ?

*Що можна знайти восени під листям біля дерев?

*Що допомагає хлібу перебродити?

*Що в лісі рятує тварин від голоду?

*Що шукають спеціально навчені собаки в землі, а люди продають це дуже дорого?

*Що є сировиною для виробництва антибіотиків?

Учитель. Так, правильно. Всі ці запитання стосуються грибів.

Інтерактивна вправа «Гронування».

Учитель. Що вам відомо про гриби?

(Учні висловлюють усе, що їм відомо про гриби, учитель записує їхні повідомлення і допомагає встановити зв’язки між поняттями).

Учитель. Подивіться уважно на живі об’єкти, що є у вас на столах. Що є спільним між печерицею, цвіллю, яка виросла на забутому в хлібниці шматку хліба, дріжджами і трутовиком, який з’явився на стовбурі дерева?

Усе це є гриби. Світ грибів великий і різноманітний.

Що ж це за спільні ознаки, які об’єднують печерицю, цвіль, дріжджі і трутовиків одне царство Гриби?

Відповідь на це запитання ви отримаєте сьогодні на уроці.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Учитель. То ж тема нашого уроку: «Загальна характеристика грибів»

Мета:

*ознайомити учнів з різноманітністю і сучасною класифікацією

грибів;

*з’ясувати особливості будови і життєдіяльності грибів, їх

походження і поширення;

*виявити риси подібності грибів з рослинами і тваринами;

*розкрити значення грибів у природі та в житті людини.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Проникнути в таємниці царства Грибів нам допоможе природнича телепередача «У світі грибів». Вона монтуватиметься нами у різних студіях.

1-ша студія, до якої ми завітаємо – це студія «Найвідоміші і найтаємничіші». Пропоную здійснити екскурсію в історію розвитку мікології – науки про гриби.

Учень 1. Перша згадка про гриби зустрічається в працях відомого лікаря Давньої Греції Гіппократа, який жив у V ст. до н.е. Арістотель, який жив на століття пізніше за Гіппократа, також цікавився грибами. А один із його учнів, Теофраст описав усі відомі йому гриби, розділивши їх на їстівні та отруйні.

Учень 2. Відомий італійський ботанік Мікелі став очевидцем досить дивного явища. Якось він поклав на аркуш чистого білого паперу пластинками вниз шапочку печериці і забув про неї. А коли підняв її, то побачив на папері ледь помітний геометрично правильний візерунок із порошинок. Такий самий дослід Мікелі провів із сироїжками та підосичником. Він помітив, що грибний пил має різне забарвлення. Ученому вдалося проростити його і цим покласти край розмовам про виникнення грибів від ударів блискавки, гниття, рясної роси або просто від тіні.

Учень 3. Г. де Фріз запропонував виділити гриби в самостійне царство у ІІ половині ХІХ ст. В Україні мікологія почала розвиватися у 30-х роках ХХ ст. Видатними українськими мікологами є М.Підоплічко, В.Білай, І.Дудка.

Походження грибів ще до кінця не з’ясоване. Вважають, що одні групи грибів беруть початок від найпростіших тварин, а інші - від водоростей.

Учень 4. Більшість грибів живе у ґрунтовому та наземно-повітряному середовищах, паразитують у живих організмах, а незначна частина живе у воді.

За сучасною класифікацією царство Гриби поділяється на три відділи: Слизовики, Гриби, Лишайники.

Царство Гриби

Відділ Слизовики Гриби Лишайники

Нижчі гриби Вищі гриби

Класи 1. Хітридіоміцети 1. Аскоміцети

(борошнисторосяні, ріжки)

2. Ооміцети 2. Базидіоміцети

(фітофтора) (шапкові, сажкові та іржасті гриби)

3.Зигоміцети 3. Дейтероміцети

(мукор) (фузаріум)

Відділ Гриби налічує близько 100тис. видів. Тіло нижчих грибів одноклітинне, а вищих багатоклітинне.

2-га студія. Не менш цікаву інформацію підготувала студія «У світі слизовиків»

Учень 1.Слизовики – це організми, які не мають сталої форми тіла. Таке тіло називають плазмодієм. Слизовики мають невеликі розміри. Вони різного забарвлення (жовтого, білого, оранжевого). Молоді слизовики можуть пересуватися завдяки перетіканню цитоплазми з однієї точки в іншу. Такий рух називають амебоїдним. Розмножуються вони спорами.



Учень 2. Їх налічується близько 450 видів. Поширені у вологих темних місцях. За способом живлення вони є гетеротрофами, зокрема сапротрофами і паразитами. Несприятливі умови переживають у стані спокою. Часто є збудниками хвороб рослин: альпідій капустяний викликає хворобу капусти «чорну ніжку», а спонгоспора – паршу картоплі.

3-тя студія, яку ми з вами відвідаємо називається «Біологія грибів».

Інтерактивна вправа «Малюнок на замовлення».

Учитель. Слухаючи розповідь про будову клітини грибів ви повинні намалювати її в зошитах і підписати складові, а один учень виконує це завдання – «малюнок на замовлення» на дошці.

Учень 1. Клітини грибів оточені клітинною стінкою, основу якої переважно складає хітин – речовина, яка властива комахам. Хітин є стійким до впливу бактерій і різних хімічних сполук, що є важливим для життя у ґрунті чи в живих організмах. У середині клітини в цитоплазмі є ядро, а частіше їх декілька, вакуолі з клітинним соком, мітохондрії. Важливою особливістю грибів є відсутність пластид, а відповідно і процесу фотосинтезу. Запасні продукти відкладаються у вигляді глікогену або жиру, крохмаль ніколи не утворюється.

Учень 2. Якщо розкопати землю біля основи ніжки підберезника чи розглянути з допомогою мікроскопа цвіль на хлібі, то можна побачити плетиво тонких ниток. Це вегетативне тіло гриба – грибниця або міцелій, а тонкі нитки називаються гіфами. Залежно від будови гіфів гриби поділяють на нижчі та вищі .У нижчих грибів гіфи міцелію не мають перегородок і є немов однією сильно розгалуженою гігантською клітиною. У вищих грибів гіфи розділені поперечними перегородками на клітини. Їхній міцелій багатоклітинний.

Учень 3. У шапкових грибів (підберезники, лисички, маслюки, сироїжки та інші) крім вегетативного тіла, яке є у ґрунті, є ще і плодове тіло. Плодове тіло – це щільно переплетені гіфи, що формують шапку і ніжку. Ніжкою гриб з’єднаний з міцелієм – вегетативним тілом. Справжні тканини у грибів відсутні.

З нижнього боку шапки розміщені пластинки або трубочки, на яких утворюються спорангії із спорами. Грибний пил, який побачив Мікелі, був спорами. Його дослід може повторити кожен із вас. Дозрілі спори поширюються вітром, тваринами, водою. Тому спори крім функції розмноження забезпечують ще і поширення грибів у природі.

4-та студія. Раді вітати нас і на студії «Фізіологія грибів».

Учень 1. Гриби живляться всмоктуючи розчини різних сполук всією поверхнею грибниці. За способом живлення вони є гетеротрофами, які поділяються на три групи:

  • сапротрофи , які живуть на рештках рослин і тварин. Виділяючи ферменти, вони розкладають органічні рештки і всмоктують поживні речовини всією поверхнею грибниці. До цієї групи належать дріжджі, мукор, пеніцил;

  • паразити, які живляться поживними речовинами із клітин хазяїна;

  • симбіотрофи, які вступають у взаємовигідне співжиття з іншими організмами й обмінюються з ними речовинами, необхідними для життєдіяльності.

Учень 2. Більшість грибів, як і рослини, дихають киснем. Їх називають аеробами. Але серед грибів є такі, що можуть жити в середовищі, де кисню нема. До таких організмів належать дріжджі. Необхідну їм енергію вони отримують за рахунок розщеплення органічних сполук без участі кисню. Такі організми називають анаеробами.

Учень 3. Ріст у грибів необмежений і швидкий. Цим вони компенсують відсутність активного руху.

Плодові тіла шапкових грибів ростуть дуже швидко. Наприклад, за 5 днів підосичник виростає до 12см, білий гриб – до 9см, підберезник – до 7см. Живуть плодові тіла у середньому 10 днів, а їхньому швидкому росту сприяють тепло (12 – 220С) і вологість (80 – 85 %). Проте рекорд належить веселиці смердючій, яка зустрічається в листяних і хвойних лісах, у садах і парках. За 1 хвилину шапка веселики піднімається на 5мм – вона росте практично на очах (до речі, швидше за бамбук).

Учень 4. Розмножуються гриби вегетативно, статево і нестатево.

Вегетативно розмножуються багатоклітинні гриби внаслідок відокремлення багатоклітинних частин грибниці – вегетативного тіла.

Статеве розмноження відбувається за допомогою статевих клітин – чоловічих (сперматозоїдів) та жіночих (яйцеклітитин).

Нестатеве розмноження здійснюється спорами, які утворюються у спорангіях. Спори слугують і для розселення грибів.

У дріжджів нестатеве розмноження здійснюється брунькуванням клітин. Від більшої материнської клітини відокремлюється дрібніша – брунька. Рідше дріжджі розмножуються поділом клітини навпіл.

5-та студія. Зачекались на нас на студії «Фізкультхвилинка».

Руханка

Раз, два – всі пірнають,

Три, чотири – виринають,

П’ять, шість – на воді

Кріпнуть крильця молоді.

Сім, вісім, що є сили

Всі до берега доплили,

Дев’ять, десять – обтрусились

І за парти опустились.

6- та студія. Не можемо ми оминути увагою студію «Дослідницьку».

Учитель. Гриби займають проміжне положення між рослинами і тваринами. Використовуючи отриману на уроці інформацію і текст параграфа на сторінці 220, встановіть та випишіть спільні риси грибів з рослинами та тваринами.

7 студія. А зараз ми завітаємо на студію «Підприємницьку». Чим здивують нас вони?

Учень 1. Гриби відіграють важливу роль у природі. Основне їхнє призначення – це руйнування й розкладання органічних решток.

Важлива роль грибі в утворенні симбіозу із вищими рослинами та водоростями. Більше 80% судинних рослин пов’язані з грибами кореневою системою, що покращує їхнє ґрунтове живлення.

Плодові тіла шапкових грибів є кормом для багатьох тварин.

Учень 2. Не менш важливе значення грибів і в житті людини. Дріжджові гриби вона використовує у хлібопекарській промисловості, для виробництва пива, вина, спирту, сирів. Кормові дріжджі вирощують на соломі, відходах деревини і разом з комбікормами згодовують тваринам.

Їстівні гриби є харчовим продуктом.

Деякі гриби використовують у медицині. Пеніцил для отримання антибіотиків, чагу для лікування певних захворювань, пивні дріжджі як джерело вітамінів.

Учень 3. Гриби мають і негативне значення для людини. Так сапротрофні гриби псують харчові продукти, руйнують дерев’яні будівлі, шпали, книги. Гриби можуть спричиняти різні хвороби рослин, тварин, людини. Вживання отруйних грибів може призвести до смерті.

V. Узагальнення і систематизація знань.

8-ма студія. А тепер улюблена всіма студія «Розумники і розумниці».

Учитель. Гості, присутні на уроці, склали нам своє привітання, але ви його повинні розкодувати. Код до привітання вони написали у таблиці. Спочатку ви читаєте твердження, яке записане у 2-му стовпчику, якщо воно вірне, то сполучаєте лінією точки з цифрами, які вказані навпроти твердження у 1-му стовпчику. Якщо ж твердження хибне, то ви ці цифри не сполучаєте, тобто їх пропускаєте.

То ж почали! Хто швидше розкодує привітання?



8 – 22 - 11

До царства Гриби належать відділи: Слизовики, Гриби, Лишайники.

29 – 5 – 26

У клітинах грибів є хлоропласти.

11 – 30 – 10

Гриби – гетеротрофні організми.

19 – 32 – 20

За способом живлення гриби – автотрофи.

27 – 18 - 24

Запасною речовиною клітини гриба є крохмаль.

10 – 2 – 26

Клітини гриба запасають глікоген.

26 – 3 – 25

Клітини гриба мають вакуолі.

25 – 9 – 29

До складу клітинної стінки грибів входить хітин.

27 – 28 – 16

Шапкові гриби мають у ґрунті корені.

29 – 17 – 21

Клітини гриба можуть бути багатоядерними.

20 – 7 – 1

Гриби розмножуються насінням.

21 – 6 - 32

Шапкові гриби мають плодове тіло.

32 – 8 – 11

Плодове тіло утворене щільним переплетенням гіфів.

1 – 12 – 20

Вегетативне тіло і грибниця є різними частинами гриба.

11 – 4 – 33

Грибниця і міцелій є термінами – синонімами.

33 – 15 – 13

Нижчі гриби складаються з 1 клітини.

21 – 16 – 14

Ліхенологія – наука про гриби.

13 – 18 – 31

Гриби розмножуються вегетативно, нестатево, статево.


16 – 32 – 5

Спора – клітина, яка забезпечує статеве розмноження.

31 – 17 - 6

Ріст у грибів необмежений.

9-та студія. Раді гостям і на студії «Розпізнай».

Я куцоногий, блідолиций,

Але витримую фасон.

Французьку гарну назву маю

І звуся, діти, шампіньйон.

А хто гриби всі гарно знає,

Українську назву відгадає. (Печериця)

Ми не маєм шапки й ніжки,

В тісті любим жити трішки.

І рум’яний і пахучий

Хліб пекти людей ми учим. (Дріжджі)

Я барвистий і цікавий,

Жить на булках полюбляю.

Хто в пакеті хліб забуде,

Той знайде мене там всюди. (Мукор)

В нашої сімейки ніжки тоненькі,

Шиї, мов цівки, круглі голівки.

І на пні, і коло пня

Нас велика рідня. (Опеньки)

10-та студія. «Термінологічна». Знайди зайвого

* Гриби, бактерії, слизовики, лишайники.

* Паразити, автотрофи, симбіонти, сапротрофи.

* Хітин, глікоген, хлорофіл, сечовина.

Утвори пару

Плодове тіло

Сапротрофи

Грибниця

Гамети

Ніжка

Спори

Нестатеве розмноження

Шапка

Статеве розмноження

Міцелій

Аероби

Вегетативне тіло

Гетеротрофи

Анаероби

11-та студія. Що ж це за природнича телепередача без студії «Екологічної» ?

Учитель. Прослухайте розповідь «Прогулянка до лісу» і знайдіть екологічні помилки, зроблені школярами.(Учитель зачитує оповідання по абзацам і учні відразу виправляють екологічні помилки)

Весь тиждень у класі не стихали розмови про майбутній похід до лісу. Останньої миті захворіла вчителька і ми вирішили помандрувати до лісу самі. Дорогу знали, тож запаслися продуктами й про всяк випадок взяли компас, не забули і про радіо.

Веселою гучною музикою оповістили ліс про наше прибуття. Дні стояли жаркі, сухі, але в лісі було прохолодно. Знайома дорога привела березового гаю. Дорогою нам часто траплялися гриби – білі, підберезники, сироїжки. Оце урожай! Хтось зрізав пружні ніжки грибів, хтось викручував їх, а хтось і виривав. Усі гриби, яких ми не знали, збивали палицями.

Привал. Швидко наламали гілок і розклали вогнище. Заварили в казанку чай, перекусили і вирушили далі. Залишки вогнища «підморгували» нам на прощання веселими іскорками.

Перед виходом із гаю Тарасик повикидав банки й поліетиленові пакети, промовивши: «Мікроби все одно їх зруйнують!»

Екологічні помилки:

  1. У лісі гучна музика розполохує птахів і звірів.

  2. Виривати гриби, а також збивати навіть неїстівні не варто: так руйнується грибниця, зникають ліки для тварин, порушується співіснування «гриб –дерево».

  3. Для вогнища збирають сушняк, а не ламають гілки. А в жарку погоду розпалювати вогнище взагалі заборонено.

  4. Вогнище після прогорання слід закидати землею або залити водою.

  5. Поліетилен руйнується мікроорганізмами дуже погано, а металеві банки розкладаються понад 100 років.

Учитель. «Природа – єдина книга, читати яку однаково цікаво на всіх її сторінках,» - саме так вважав Гете.

Я бажаю вам гортати сторінки цієї книги обережно, читати уважно, бо саме природа наймудріша з вчителів. Упевнена, що вам вдасться це робити якнайкраще.

VI. Підсумки уроку

12-та студія. Жодна телепередача не може вийти в ефір без затвердження на студії «Головного редактора»

  1. Інтерактивна вправа «Два журналістські запитання»

Учитель. Пропоную вам відповісти на одне з двох запитань:

  1. Інтерактивна вправа «Час похвали»

Учитель. А тепер кожен учень (за бажанням) може сказати комплімент усім тим (учням, учителю), хто себе вдало проявив на уроці, похвалити їх і подякувати за урок.

VII. Домашнє завдання:

а) вивчити параграф 52;

б) скласти сенкан про гриби;

в) закласти вдома дослід і принести його на наступний урок.

У скляну банку помістити вологий пісок і покласти кусочок хліба. Закрити банку кришкою і поставити у тепле місце. Вирощені гриби знадобляться вам для досліджень на наступному уроці.

Використана література:

1. Біологія.: Підруч. для 7 кл.загальноосвіт. навч.закл. – К.: Грамота, 2007

2. Біологія: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7 – 11класи /Міністерство освіти і науки України – Київ: Перун, 2005,2006

3. Біологія: Довідник для абітурієнтів та школярів загальноосвітніх навчальних закладів: Навчально-методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2006

4. Біологія: Навч. посіб. / За ред.. О.В.Костильова. – 2-ге вид., М85 стер. – К.: Світ успіху, 2009

5. Каришева Т. Цей загадковий світ грибів. - К.: Біологія. Шкільний світ, №7, 2010

6. Буяло Т.Є., Васютіна Т.М.Уроки біології. 7 клас. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка