Загадка як вид усної народної творчості, види загадок (про людей, їхнє життя, про природу, рослин, тварин). Художні засоби в загадках



Скачати 200.9 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір200.9 Kb.
Автор роботи: Задорожна Тетяна Олександрівна, вчитель української мови та літератури Красногорівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів № 3 Мар’їнської районної ради Донецької області

Анотація
Загадки вивчаються в школі досить епізодично, хоча користуються попитом та часто застосовуються вчителями в навчально-виховній роботі. Цей жанр народної творчості досі є одним з чи не найменш вивчених. Ще недостатньо досліджена образна система загадок, їхні взаємозв'язки з іншими фольклорними жанрами, не створено монографічного дослідження про ці перлини народної творчості, тому метою пропонованої роботи є дослідження особливостей форм, видів, тематики загадок. Загадка живе й постійно розвивається, створює специфічні форми висловлювання, гри слів.

Ця тема окрім того, що унікальна, цінна ще й актуальна. Вона несе в собі велике пізнавальне, розвивальне й виховне значення.



Тема : загадка як вид усної народної творчості, види загадок (про людей, їхнє життя, про природу, рослин, тварин). Художні засоби в загадках.

Мета: ► конкретизувати знання про загадки, ознайомити з різними видами загадок, пояснювати особливості будови та художні засоби; показати красу і багатство рідного слова, зосередити увагу на кмітливості й талановитості українського народу;

► сприяти розвитку зв'язного мовлення, аналітичного мислення, звичці бути спостережливим, удосконалювати комунікативні здібності, пам'ять, вміння аргументувати, відстоювати свою точку зору;

► виховувати повагу, ввічливість, любов до рідного краю, формувати бажання робити добро.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстративний матеріал. індивідуальні картки для груп, підручник, слайди для роботи над загадками, виставка книжок з загадками.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Метод « Спостереження»

- Діти, коли ви йшли до школи, що вас порадувало?



2. Метод « Словничок настроїв »

- Загляніть у « Словничок настроїв » і визначте, який зараз у вас настрій переважає. Чому?

Білий – спокійний, врівноважений, позитивний; жовтий – радісний, світлий; червоний - піднесений, бадьорий; синій – мрійливий, лагідний, врівноважений; сірий – стурбований, схвильований, кепський.

3. Перевірка домашнього завдання

- Які емоції у вас викликало почуття сумлінно виконаного домашнього завдання?

- Давайте перевіримо домашнє завдання, тобто назвемо цитати, прислів'я, приказки, крилаті вирази, афоризми про усну народну творчість, фольклор, а найбільш сподобавшийся нам вислів візьмемо епіграфом уроку.

Слайд 1

« Народ скаже-як зав'яже» ( приказка),



Фольклор приємніше слухати іноді, ніж вискочок, розкручених по блату.(...)
Георгій Александров

Мов поганих не існує в світі, є лише погані язики. А. Бортняк

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Гра «Відгадай». Діти відгадують загадки и отримують жетони, перемагає той, в кого найбільша кількість жетонів.

Слайд 2

По землі скаче, а в воді пливе. ( М'яч)

Хто на собі свій будинок носить? ( Равлик )

Під одним дахом чотири братики. ( Стілець)

Мовчить, а сто дурнів навчить. ( Книга)

По землі бігає, під лавою спати лягає. ( Віник )

Без рук, без ніг, а всіх кладе на постіль. ( Сон )

Ходить пані в золотім жупані, куди гляне – трава в'яне. ( Осінь)

Один усю роботу робить, другий господаря молоком поїть, третій хату стереже. ( Кінь, корова, собака)

У зеленій оболонці, а в середині, як сонце. ( Кавун )

Складеш – клин, розкладеш – гриб. ( Парасолька)

І печуть мене, і варять мене, і їдять, і хвалять, бо я добра. ( Картопля )

Солоне,а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото, коли б угадати та менш його знати. (Сльози )

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Ознайомлення з « Карткою самооцінки»

Щоб оцінити плідність роботи на уроці, підготуємо «Картку самооцінки»

0 – я був неуважним

1 – я був уважним, коли було цікаво

2 – я відповідав на декілька питань

3 – був зацікавлений, відповідав на більшу частину питань

4 – був дуже активним і творчим

2. Репродуктивна бесіда

- Діти, що ви зараз робили? Чи любите ви відгадувати загадки? Як ви гадаєте, яка тема уроку?

Слайд 3

Загадати щось для вас,

намагалась, я не раз.

Цілий день про щось гадала,

І загадку гарну склала.

- Сьогодні на уроці відбудеться найулюбленіша мандрівка у світ загадок, яка дуже часто супроводжує нас, де б ми не були. Разом дізнаємося про побудову, види, поетичність загадок. Навчимося визначати види загадок, відгадувати їх, пояснювати логіку їх відгадування. І, звісно, перевіримо свій розум, винахідливість, кмітливість.

- Наведіть 2-3 приклади загадок.

- Пригадайте із початкових класів, який твір усної народної творчості називають загадкою?

- Що ви знаєте про загадки? Як утворилися загадки?

ІV. Основна частина. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Метод « Знаємо- хочемо дізнатися –дізналися»

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

Походження

Види, художні засоби




2.. Слово вчителя

Слайд 4.

За́гадка (від слова «гадати» — думати, вгадувати, загадувати) — жанр усної народної творчості, стислий поетичний, часто ритмізований вислів, дотепне запитання, у якому в завуальованій   формі зашифровано якийсь предмет чи явище і його треба відгадати; є в фольклорі всіх народів світу.

Завуальований- навмисно прихований, неясний, невиразний.

- Загадки мають свою давню історію створення. Слово « загадка» древньогрецького походження. Існує декілька гіпотез виникнення цього жанру усної народної творчості. Вважається, що коріння походження сягає ще в давні історичні часи, коли первісні люди полювали на мамонтів. Вони вважали, що майже кожне явище, істота, предмет живі. І тому, коли мисливці полювали на тварину, то говорили загадками, щоб істота не розуміла їхню мову й не могла розгадати, що задумали люди. Існує ще гіпотеза, яка випливає зі спостереження за казками, що загадки були своєрідним випробуванням для юнаків. Це обряд посвяти. За допомогою загадок старші й досвідченіші чоловіки перевіряли розум хлопців. Уважалося, що якщо підліток не може виконати завдання, то він ще не готовий до дорослого життя. В сиву давнину загадкам надавали магічного значення, вони були пов'язані з культовими обрядами й звичаями, в них помітні сліди первісного світогляду. Ще в первіснообщинному суспільстві склалася певна система заборонених слів — табу. Усе це поступово трансформувалось у забобони, які набували певної стабільності. На цьому грунті згодом постало чимало творів «загадкового» характеру, які в нарочито прихованій формі відображали звичайні, буденні факти життя. Проте глибока предметність загадок, зумовлена в першу чергу тісним зв'язком цього виду художньої творчості з повсякденним життям і побутом трудівника, його виробничою діяльністю. Як і будь-який інший поетичний твір, повноцінна, справді художньо довершена загадка могла з'явитись лише в процесі абстрагування людського мислення, на порівняно вищому етапі розвитку культури.

3. Проблемні питання

-А чи змінилося значення загадки зараз? Коли і де її використовують?

- Що перевіряє загадка, на що вказує? Як можна сказати про людину, яка може розгадувати загадки?

- А чи важко розгадувати загадки? Чим цікава загадка? Як треба шукати відгадку?

- А чи важко складати загадку? Про що треба пам'ятати? Як складаються загадки? На основі яких художніх прийомів?

Слайд 5

4.Художні прийоми

Алегорія-спосіб двопланового зображення тих, чи інших предметів та явищ, один з яких світ реальних речей, а другий- прихований. – ( «Прилетіли гості, сіли на помості, 
Без сокири, без лопати 
Поробили собі хати» - граки)

Епітети – ( « Летів птах через дах, 


Сів на воротях, 
В червоних чоботях» - півень)

Пестливі слова- ( « Хвостик, як ниточка, само, як калиточка, а очі, як насінинки»- миша )

Гіперболізація- ( «Біг кінь білобокий понад яр глибокий; як упав – на весь світ задрижав» - грім)

Повтори- ( « На дубочку я вродився,

На дубочку й оселився.

Восени я упаду.

Та й дубочком проросту» - жолудь)

Порівняння-(« Біле як сніг, чорне як жук, вертиться як біс і повертає в ліс» - сорока)

Метафора – ( « А що сходить без насіння?»- сонце)

4.Історичний коментар

-Чимало загадок побудовано на омонімах, метонімії, поетичних символах. Дехто з учених, аналізуючи їхню художню форму, стверджує, що кожна загадка композиційно — одночленний паралелізм, другим членом якого є відгадка. Іноді загадка будується за допомогою так званого «виключення», наближаючись тим самим до заперечного паралелізму.

Багатство художніх засобів творення образу в загадці зумовлене неоднорідністю, різноманітністю обставин, за яких виникали й розвивалися твори цього жанру.

5.Метод «дослідження»


  • Поясніть, як утворено загадки:

Не кравець, а з голками ходить. ( Заперечення)

По морю золотий човник пливе. (Порівняння )

Ішла баба з гір та несла сто шкір. ( Протиставлення )

- Основними типами загадок є такі загадки, у яких предмети зіставляються на основі їхнього загального зовнішнього вигляду, схожості,на основі ознак їхньої внутрішньої організації, а також порівнюються за їхніми функціями та роллю в побутовому житті народу, за особливостями їхнього руху , співвідношенню рухомого й нерухомого.



6.Демонстрація малюнків художників за мотивами загадок. ( « Реве віл на сто гір»)

7. Робота в групах-п'ятірках. Спостереження-дослідження.

Учні об'єднуються в групи й виконують завдання на картках.



1 картка. Прочитайте. Відгадайте загадки. Визначте про що загадки.

Чорна корова всіх поборола. Білий віл всіх підвів.

Шумить, гуде і все горою йде.

Тисяча овець, а між ними один баранець.



2 картка. Прочитайте. Відгадайте загадки. Визначте про що загадки.

Сам маленький, а шуба дерев'яна.

Без очей, бер рук, а лізе на дрюк.

Маленьке, кругленьке, зачепи-плакати будеш.



3 картка. Прочитайте. Відгадайте загадки. Визначте про що загадки.

Плавала, купалася, сухенька осталася.

Влітку сірий, взимку білий.

Два рази родиться, один раз вмирає.



4 картка. Прочитайте. Відгадайте загадки. Визначте про що загадки.

Зранку ходить на чотирьох, вдень на двох, увечері на трьох.

У хлівці два ряди баранців, і всі біленькі.

Було собі два брати й обидва Кіндрати, через доріжку живуть і один одного бачать.



5 картка. Прочитайте. Відгадайте загадки. Визначте про що загадки.

Не їсть, не п'є, а стоїть та б'є.

Зуби є, а рота нема.

По дроту ходить, пітьму розгонить.

Відгадки: день і ніч, вітер, місяць і зорі, горіх, огірок, цибуля, качка, заєць, курча, людина, рот і зуби, очі, годинник, пила, струм

Слайд 6

загадки про луну, месяц

Про явища природи

Чорна корова всіх поборола. Білий віл всіх підвів. ( Ніч і день)

Шумить, гуде і все горою йде ( Вітер)

Тисяча овець, а між ними один баранець. ( Зорі й місяць)



Слайд 7

загадки про весну

Про рослини

Сам маленький, а шуба дерев'яна.

Без очей, бер рук, а лізе на дрюк.

Маленьке, кругленьке, зачепи-плакати будеш.



Слайд 8

загадки про зверей

Про тварин

Плавала, купалася, сухенька осталася.

Влітку сірий, взимку білий.

Два рази родиться, один раз вмирає.



Слайд 9

загадки про профессии

Про людей і їхнє життя.

Зранку ходить на чотирьох, вдень на двох, увечері на трьох.

У хлівці два ряди баранців, і всі біленькі.

Було собі два брати й обидва Кіндрати, через доріжку живуть і один одного бачать.



Слайд 10

загадки про вещи

Про предмети

Не їсть, не п'є, а стоїть та б'є.

Зуби є, а рота нема.

По дроту ходить, пітьму розгонить.



Слайд 11

загадки про буквыЗагадки про Буквизагадки про веснуЗагадки про Весну загадки про ветерЗагадки про Вітер

загадки про вещиЗагадки про Речі загадки про времяЗагадки про Час загадки про грибыЗагадки про Гриби загадки про деревьяЗагадки про Дерева загадки про дождьЗагадки про Дощзагадки про едуЗагадки про Їжу

загадки про зверейЗагадки про Звірів загадки про зимуЗагадки про Зимузагадки про игрушкиЗагадки про Іграшки

загадки про инструментЗагадки про Інструмент загадки про летоЗагадки про Літозагадки про луну, месяцЗагадки про Місяць

загадки про людейЗагадки про Людейзагадки про машиныЗагадки про Машинизагадки про морозЗагадки про Мороз
загадки про небоЗагадки про Небозагадки про овощиЗагадки про Овочізагадки про одеждуЗагадки про Одяг

загадки про осеньЗагадки про Осіньзагадки про письмоЗагадки про Письмо загадки про природуЗагадки про Природу

загадки про профессииЗагадки про Професіїзагадки про птицЗагадки про птахів

загадки про радугуЗагадкипроВеселкузагадки про рыбЗагадки про Рыб загадки про снегЗагадки про Сніг

загадки про снежинкиЗагадки про Сніжинкизагадки про солнцеЗагадки про Сонце загадки про траву и листьяЗагадки про Траву та Листя

загадки про транспортЗагадки про Транспортзагадки про тучуЗагадки про Хмару загадки про фруктыЗагадки про Фрукти

загадки про цветыЗагадки про Квітизагадки про части телаЗагадки про Частини тіла

загадки про шитьеЗагадки про Шиттязагадки про школуЗагадки про Школу

загадки про явления природыЗагадки про Явищазагадки про ягодыЗагадки про Ягоди

V. Рефлексія.

1. Тренування зорової пам'яті

-Діти, покладіть ручки на зошити і постарайтеся запам'ятати якомога більше слів , що означають про що бувають загадки, які ви щойно побачили, ніби сфотографуйте їх очима. Потім у повній тиші запропонувати учням ще раз звернути увагу на екрані ілюстрації з групами загадок (протягом 1 хвилини показати 10 груп).
- Діти, а зараз у будь-якому порядку запишіть у зошит якомога більше слів що запам'яталися (протягом1-2хвилин)
- Підніміть руку ті, хто запам'ятав і записав всі 10 слів ... 9 слів ... 8 слів? Учень, який показав найкращий результат, читає вголос чітко, свої слова. Перевірити, поставити оцінку (за бажанням) у журнал.

2. Метод « Поміркуй»

- Пригадайте і назвіть казки, у яких героям доводиться відгадувати загадки

( « Мудра дівчина», « Близнята» )

- В жанрі казки виразно виявляється активна соціальна функція загадки. Тут часто змальовується картина відгадування загадок — як своєрідний поєдинок у кмітливості між простою людиною і паном або попом. Характерно, що в такому поєдинку завжди перемагає простий трудівник, стверджуючи тим самим свою вищість у розумових здібностях.


3.Гра « Ромашка». На зворотньому боці пелюстка записані загадки.

* * *
На одній нозі танцюю,
Зовсім я не байдикую.
Ти мене лиш накрути – 
Та в таночок знов пусти.
(Дзиґа)

* * * 
Що за хатка – дивина?
З скла прозорого вона.
Табунцями, як у річці,
Рибки плещуться в водичці.
(Акваріум)

* * * 
Де у полі квітне гречка,
Стоїть хатка невеличка.
Ти зустрінеш там родину,
Що працює без упину.
(Вулик)

* * * 
Лишає він страшні сліди,
Усе він пожирає.
А як даси йому води – 
Відразу помирає!
(Вогонь)

* * * 
По траві повзла змія.
Налякався добре я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився …
(Вуж)

* * * 
Є і чорна і червона,
А поживна ж бо яка!
Зветься цей продукт чудовий
Не інакше, як …
(Ікра)


4.Підбиття підсумків роботи. Опрацювання в групах таблиці « Знаємо- хочемо дізнатися –дізналися»

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

Походження

Види, художні засоби




5.Заповнення « картки самооцінки»

6. Завдання на увагу:

Слайд 12

З кожного рядка виберіть лише ті букви, які не повторюються, і складіть з них побажання. На всю роботу відводиться дві хвилини. (Записуються ряди букв на дошці) ( Бажаємо щастя)


Е О Б О О Е А Д Д
Ж П А Р П Є Р И И
Е П Ф Ф Е Ж Ф П М

О Ю Л В Л А Ю Л Ю


Г Ц М М Є Ц Ж Г Ц Г
З А У М З А Т С З У
В А Т А Я О А В А

К А Щ К Р А Р

М М Т Т А О О

Л Ж С Т Т Ш Ш

Л Е ГД Т Л ЕГД

Р А А Я Р Е Е


VІ. Домашнє завдання

1. Вивчити напам’ять 5 загадок ( на вибір).

2. Намалювати слово-відгадку до улюбленої загадки.

Тема : загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок.

Мета: ► навчити виразно читати загадки, визначати зміст і форму загадок зіставляти й узагальнювати вивчене про загадки;

► розвивати кмітливість, догадливість, вміння спостерігати, самостійно складати загадки, логічно висловлювати свої думки ;

► виховувати любов до усної народної творчості, інтерес до історії українського народу, бажання бути творчими особистостями

Тип уроку: комбінований

Методи й прийоми: робота в групі, вправи « Вільний мікрофон», спостереження-дослідження, робота з діаграмою «Кола Вена», розв'язання проблемних питань

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя.

Добрий день, веселі діти!

Зараз будемо радіти.

Бо зустрінемось ми знову

З надбанням всього народу.

Загадаємо загадки,

І промовимо відгадки.

А щоб все було як треба

Аутотренінг проведемо.

2. Аутотренінг.

Вдумливо повторіть слова.



Слайд1

  • Я – школяр.

  • Я – особистість.

  • Я думаю.

  • Я хочу знати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Мозковий штурм

  • Який асоціативний кущ можна скласти до роди усної народної творчості тобі відомі? ( Лірика, епос, народна драма)

  • Які найбільш поширені жанри лірики?( Пісні, думи, забавлянки, загадки)

  • Що таке загадки?

  • Для чого люди складали загадки?

  • Як виникли загадки?

  • Коли виникли загадки?

  • Які загадки хочете загадати ви?

  • З яких частин складається загадка?

  • Які ви підготували ілюстрації відгадок і до яких загадок??

  • Інтерактивна гра «Хто Я?».

Завдання : розчленувати на складові частини такі незвичні складні записи.

Слайд 2

  • Сампустийголосгустийдрібвибиваєдітейзбирає (Сам пустий, голос густий, дріб вибиває, дітей збирає. )

  • Втеплийдощикнародивсяпарасолькоюнакрився ( В теплий дощик народився, парасолькою накрився )

  • Несешбрязчитьпокладешмовчить (Несеш-брязчить,покладеш-мовчить)

  • Ключ: барабан, гриб, ланцюг

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- Отже, про що ми будемо сьогодні з вами говорити?



Тема уроку: Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок..

Мета: сьогодні ми будемо удосконалювати вміння розрізняти види загадок, відгадувати їх. Пояснювати логіку їх відгадування. Розглядати і пояснювати особливості будови і форми загадки. Уміти самому складати загадки, а також виразно їх читати.

  • 1. Проблемне питання

  • Які існують види загадок? Для відповіді на це питання необхідно розглянути яке питання? Як будуються загадки?

  • Один предмет зображається за допомогою іншого, що має з ним хоч би приблизну схожість. В давнину загадка - засіб випробування мудрості, тепер - народна забава. Основне призначення загадки в тому, що вона розвиває в людині догадливість, кмітливість.
    -Існують звичайні загадки, загадки-жарти, загадки-задачі, акровірші, метаграми, загадки-добавлянки, загадки в ребусах і головоломках. І всі вони приносять нам масу задоволення!

Слайд3
Метаграма- це загадка, в якій треба відгадати слово, замінюючи один звук іншим.

1. З « с» - походжу я з рослини, вам дарую вітаміни;

з «п» - в гірській височині;

з « т» -молотять на мені;

з « р» - чотири пори маю;

з «в» - сто років я триваю.

2. Зі звуком «с» - мене не їсть ніхто,

Але й без мене страви не вживає



2.Словесний малюнок

- Діти, відгадайте метаграму й намалюйте словесний малюнок до кожної відгадки.

Слайд 4

Із звуком « к» - яв класі на стіні,

Моря і гори, ріки на мені.

Із звуком « п» - від вас я не втаю –

У класі теж, та й не одна стою.

Відгадки: 1.Сік, пік, тік, рік, вік 2.Сіль 3.Карта, парта



Слайд 5

Загадки-добавлянки

Ти мене не обминай,

А скоріше відчиняй.

Не дивись, що я крем ’яний –

Розіб’єш, а ясмачний.

Недарма кладуть в пиріг

Упізнав? Та я ж … ( горіх.)

Ходить хмуро між дубами, Хижо клацає зубами.

Весь, як є, - жорстока лють.

Очі так її і ллють.

Зачаївся ось, примовк

Грізний звір цей, звісно … ( вовк. )



Слайд 6

Акровірш

Росте ця лікувальна квітка

Опріч лісів, іще в полях.

Малі й дорослі знають шлях,

Аби добути її влітку.

Шовково коси пломеніють,

Коли настоєм їх помиють.

А що, скажіть, за квітка, дітки?

М. Романченко ( літературна загадка)



3. Метод « Прослідкуй»

Діти визначають форми загадок, тим самим готуючись до самостійного складання загадок.



Слайд 7

Чорне тіло, чорний вус,

Ніби справжній сажотрус. ( Жук )

(Загадка- розповідь)

Хто перший в хату входить? ( Ключ)

(Загадка-запитання)

Прийшла Тота під наші ворота, питається Лепети:

« Чи вдома Понура?» ( Прийшов вовк і питає собаки, чи вдома свиня). У цій загадці-байці назви тварин сховані під іменами, в яких зашифровані риси, характерні для тварин, про які йдеться.

( Загадки у формі стислого діалогу)

4. Конкурс виразного читання загадок

Пам’ятка « правила читання загадок»


  1. Читати і промовляти повільно, щоб слухачі змогли зрозуміти й замислитися над їх змістом.

  2. Виділяти важливі слова логічним наголосом, які найбільш конкретніше вказують на прихований предмет або явище.

  3. Вимовляти трохи таємничо, хитрувато, але доброзичливо.

Мене б’ють,// товчуть,// ріжуть,// перевертають.///

Я все терплю / і всім добром плачу./// ( Земля)



Слайд 8

У носатого Івана, 


Одежина дерев’яна. 
Він у чистім полі ходить 
І по ньому носом водить. 
Не стрижений, не чесаний – 
Гострим ножем затесаний. 
(Олівець)  Біла грядка – 
Чорні зернятка. 
Посіяла по порядку – 
Та й маю загадку. 
Хто зернятка знає, 
Той відгадає. 
(Аркуш, літери) Кулька крутиться, працює, 
А з-під кульки – рідина. 
Швидко літеру малює 
На папері – ось вона. 
(Ручка) Дуже я потрібна всім – 
І дорослим, і малим. 
Всіх я розуму учу, 
А сама завжди мовчу. 
(Книга) 

V. Рефлексія.

1.Відшукай парочку: пропонується два стовпчики слів, що стосуються нової теми. Учні повинні після ознайомлення з текстом установити між ними зв’язки, знайшовши смислові пари.

2 . Метод « Сніговий клубок»

Складання загадок

Спочатку визначимось в тематиці, про що буде загадка. Візьмемо школу. Школа. Знаходимо спільні ознаки, особливості, порівняння; додаємо риму. Вулик голосно гудить, малюків науці вчить. ( Школа) .

Самостійне складання загадок про книгу, олівець, дошку, щоденник.



  1. Слайд 9. « Хвалебна ода загадці»

Тим часом в усній традиції загадка й нині живе повнокровним життям, постійно оновлюючись і розвиваючись. У багатьох творах і сьогодні активно засвоюються та виявляються яскраві, специфічні форми художнього вислову, відлунює народний гумор; багато зразків цього своєрідного жанру позначено глибокою народною мудрістю, дотепністю, вигадливістю.

1.Метод «Мікрофон».

Учитель: Висловіть свої ви враження

В уявний мікрофон

Про сьогоднішній урок.

Щоб легко вам було відповідати,

В анкету не забувайте підглядати.

2. Рефлексійна анкета.

На уроці я:


  • дізнався ...

  • повторив ...

  • навчився ...

  • зрозумів …

  • зробив успіхи ...

  • труднощі я відчув ...

  • я не вмів, а тепер умію ...

  • мене захопило ...

  • творити на уроці . ..

VІ. Домашнє завдання.

1.Скласти декілька загадок на самостійно обрану тематику

2. Зробити авторську книжку-розгортку з загадками

Висновок

Ці уроки призначені для вчителів загальноосвітніх шкіл, які працюватимуть за програмою із української літератури для 5 класу. Матеріал містить в собі розробки двох уроків, які допоможуть вчителю узагальнено пояснити і розкрити тему уроку, а також комусь, можливо, здадуться цікавими запропоновані методи та прийоми опрацювання навчального матеріалу.



Література

Ярешко Л.Є. Весела абетка, - Ч.:Десна, 1992.

Паращич В.В. Українська література. 5 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Веста, 2009.

Педагогічний Х- фактор,- Д.: Управління освіти та науки Донецької облдержадміністрації Донецький обласний інститут ППО, 2013.



Попова Т.Ю. Формування цілісності світогляду, - Д.: Каштан,2013.

www.ukrlit.vn.ua


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка