За новою програмою 8 клас чи існує справжнє кохання сьогодні? за твором Валентина Чемериса



Скачати 101.59 Kb.
Дата конвертації11.04.2016
Розмір101.59 Kb.
 ЗА НОВОЮ ПРОГРАМОЮ

8 КЛАС
Чи існує справжнє кохання сьогодні?

(за твором Валентина Чемериса

«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»)

(Слайд № 1-2)

Тема. УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР

Валентин ЧЕМЕРИС. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»

Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору.


Мета: ознайомити учнів із змістом повісті, розкрити ідейно-тематичне навантаження твору; виробляти вміння й навички характеризувати образи, аналізувати внутрішній світ героїв; удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати власні думки щодо даної проблеми, робити висновки; розвивати критичне мислення; сприяти вихованню талановитого, компетентного читача, поетизації першого почуття, культури спілкування підлітків, підготовки їх до реалій життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В. Чемериса, тест повісті, ментальна карта, відеоматеріали, мультимедійна презентація.

Міжпредметні зв’язки: українська література – українська мова
Методи і прийоми: асоціативний рядок, сенкан, метод „Мікрофон”, метод «Прес».
Епіграф:

Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов.



П. Тичина

Любов, як сонце, світу відкриває

Безмежну велич людської краси.

В. Симоненко

Очікувані результати:


  • удосконалювати навички виразного читання, проблемно-образного аналізу твору;

  • уміти переказувати гумористичні ситуації, характеризувати образи Вітька Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

– Діти, уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400$. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звісно, витрачати гроші!

У кожного з вас є такий банк , і він називається « ЧАС» . Щодня ви отримуєте 86 400 секунд, і щовечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас. І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Спини мене, отямся і отям,

Така любов буває раз в ніколи.

Вона ж промчить над зламаним життям,

За нею будуть бігти видноколи.

Вона ж порве нам спокій до струни,

Вона ж слова поспалює вустами.

Спини ж мене, спини і схамени,

Ще поки можу думати востаннє,

Ще поки можу, але вже не можу,

Настала черга й на мою зорю,

Чи біля тебе душу відморожу,

Чи біля тебе полум’ям згорю.

(Ліна Костенко)

Серед усіх чудес світу найбільше чудо – це людина й кохання. Якби запитали людину, чи згодна вона прожити життя, не пізнавши цього почуття, я думаю, бажаючих би не було. І навіть якби запропонували вибрати щось одне серед таких цінностей, як гроші, влада, слава й кохання, то переважна більшість вибрала б останнє.

Так що ж таке кохання, щастя, життя? Над цими питаннями людство міркує скільки існує. Тлумачний словник подає такі пояснення:

Кохання — почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі;

Щастя — стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості;

Життя — стан живого організму в стадії розвитку, зросту.

– В основі сюжету повісті лежить цілком життєва ситуація. В житті існує одвічна проблема кохання. Яким треба бути, як себе поводити, щоб здобути його? Сподіваюся, що твір, героїв якого ми будемо характеризувати, допоможе вам зрозуміти , що таке кохання, підкаже шлях до нього. Напевно, кожен із вас хоче бути щасливим!?



Перегляд відеоролика:

https://www.youtube.com/watch?v=MOu_nh9NkSE

– А що ж таке кохання, у вашому розумінні?

Складіть «Асоціативний кущ». (Слайд № 3)


Кохання

вірність


довіра

підтримка

почуття

«мучителько людська»



нерозуміння

нерозділене

глибока сердечна прихильність

краса


мрія

ІV. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу.

Завдання: Заповнити «Паспорт письменника» https://coggle.it/diagram/VrIKSuG66wVTtnRz (Ментальна карта: «Паспорт письменника»)

Паспорт письменника

Дата і місце народження




Навчання




Творча спадщина




Нагороди, відзнаки




  • Валентин Лукич Чемерис народився 8 липня 1936 року у селі Заїчинці Семенівському районі Полтавської області. Сучасний український письменник.

  • Закінчив літературний інститут ім. О.М.Горького (Москва), працював на підприємствах Придніпров’я, в редакціях обласних газет, Дніпропетровському видавництві „Промінь”. В 1989-1993 рр. - голова Дніпропетровської організації Спілки письменників України, працював в Адміністрації Президента України головним консультантом Президента з питань літератури (1993-1994).

  • “Хто на току, а хто на боку”, “Урок виховання”, “Коли спокушає диявол”,

“Сватання по телефону”, “Операція “Земфіра”, “Закохана відьма” та ін.

  • Нагороджений орденами рівноапостольного князя Володимира Великого (І, ІІ, ІІІ ступенів), святого архистратига Михаїла, Св.Кирила й Мефодія, Андрія Первозванного ІІ ступеня, Почесною грамотою і медаллю Кабміну України та іншими відзнаками.

Вступне слово вчителя.

25 липня 1964 року в селі Великі Чаплі мала відбутися незвичайна подія: о сьомій годині ранку Вітька Горобець буде стрілитися на дуелі з Петром Білим за селом, біля третього колгоспного ставка… Такими словами починається повість Валентина Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» над змістом якої ми сьогодні будемо з вами працювати.



Робота над твором В.Чемериса

1. Передрозуміння твору:

  • Що сподобалось?

  • Що не сподобалось?

  • Що видалось шокуючим?

  • Що є незрозумілим?

2. «Подорож у текст»:

«Чи уважний ти читач?»

  1. Яке прізвисько було у Федька? (Жучок, с.9)

  2. Ким працювала сестра Котигорошка? (бібліотекарем, с.9)

  3. Як запропонував освідчитися Вітькі – Галі, Федько? (серенада, с.10)

  4. Де взяв сомбреро Федько? (на опудалі діда Свирида, с.15)

  5. Для кого співав серенаду Вітька? (для баби Хіврі, с.20)

  6. Ким під час канікул працювала Галя? (листоношею, с.20)

  7. Що пообіцяла купити Федьку Галя, за зізнання, кого кохає Вітька? (халву, с.22)

  8. Чому Юрко пішов в секунданти до Петра Білого? (тому що винен був 15 коп., с.43)

  9. Яку репліку постійно повторював Причепа? (на даному етапі, с.47)

  10. Перший стригаль Херсона? (Левонтій, с.54)

  11. Кличка бугая, який змусив Причепу видряпатися на телефонний стовп? (Кордебалет, с.60)

  12. Що є ознакою благородного хвилювання? (диміння, с.62)

  13. Чий тин загорівся? (Пріськи Деркач, с. 63)

  14. Що зірвало поцілунок? (деренчання будильника, с.65)

  15. Як прозвали діда Свирида? (Кісточкою, с.68)

Тема: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення.

Ідея: уславлення почуття кохання.

Проблематика:

  • Дружби (Вітька-Федько)

  • Кохання (Вітька-Галя)

  • Зради (Вітька-Петро)

Система образів:

Вітька Горобець (Слайд № 4)

  • Вітька — високий, худий, з рідким білявим чубчиком — не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий… (с.9)

  • Він вродився балакучий, як сорока, може годинами безугавно тріскотіти. (с.21)

  • Перше хвилювання потроху зникає. До хлопця знову повертається здатність мислити, говорити. (с.33)

  • Вітька все кружляє й кружляє між вербами. На ньому нові (сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові — бокс (таки домучив клятий Левонтій!), білявий чубчик непокірно стовбурчиться. (с.59)

  • Хлопцеві так хочеться утнути щось героїчне, щось таке лицарське. Безперечно, на очах у дівчини. Щоб побачила, який він сміливий та відважний. (с.59)

  • — Ой, який же ти замурзаний! — сплеснула руками.— І вуха у сажі, герою ти мій сміливий, орлику відважний! Ти, мов той лев, накинувся на вогонь. (с.64)



Федько Котигорошко (Слайд № 5)

  • Маленький товстий і флегматичний Федько мусив бігати за ним підтюпцем. Цей дванадцятилітній опецьок (якого за смаглявість по-вуличному називали Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх коротеньких ногах. По-третє, старша Федькова сестра працювала бібліотекаркою в сільському клубі, і Федько змалку мав доступ до тих книжок, яких дітям суворі педагоги не рекомендували давати. Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками. Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман, від обсягу якого у Вітьки йшов мороз по спині. І хоч часто Федько не розумів прочитаного, але це не відбивало в нього охоти до читання. Особливо багато читав Котигорошко про кохання і вважав себе в цім ділі знавцем-теоретиком. (с.9)

  • Федько знову був Федьком: флегматичним, спокійним, добродушним і вайлуватим. (с.37)

  • Що в мене на думці, те в тебе на язиці. Чистісінький тобі Вольф Мессінг! (с.56)

  • Що він язикатий — знала, але щоб так складно небилиці плести... А щоки горять... Ах, які капосні щоки, так і горять, горять... Ну й утнув же Федько!..(с.74)


Галя Козачок (Слайд № 6)

  • Раптом Вітька оторопіло застиг на місці: з бічної вулички, широко усміхаючись, прямо на них ішла Галя Козачок. Ні, вона не йшла, а наче аж пливла, ледь торкаючись землі стрункими ногами в білих черевичках та гордо несучи маленьку голівку з товстою косою. (с.20)

  • Яка ж вона гарна!.. Куди він раніше дивився, куди?.. О сліпець!.. О великий сліпець!.. І добре, що хоч вчасно прозрів! (с.34)

  • Ніби сонце вкотилося до сарая. На порозі з’явилася Галя Козачок. (с.49)

  • Вона підходила до нього, струнка й висока, в білому-білому платті, зашаріла від швидкої ходи, а очі сяяли ніяково й радо. (с.60)

  • Щоправда, Галя — дівчина не з лякливих. Сам Причепа колись потиснув їй руку і подякував за відвагу. Він тоді їхав велосипедом мимо колгоспної ферми, звідти вискочив бугай Кордебалет. (с.60)


Петро Білий

  • Городом йшла Галя, його Галя із сином чаплівського фінагента Петром Білим! Вона весело сміялася до нього, і Петро теж сміявся. Отой завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок, Петро Білий. Отой Петро Білий, ябеда і боягуз, хвастун і брехун, якого Вітька терпіти не міг. (с.36)

  • Боягуз він нікчемний, а не Петро! Хвастун заячий! Та зроду-віку не повірю, щоб Галя його покохала! (с.44)

3. Міні-диспут:

– Чи є Вітька щасливим з Галею? Як ви оцінюєте його вчинки (кроки) до серця коханої? (Слайд № 7)


4. Випереджальне завдання:

З тексту повісті виписати крилаті вислови, пояснити їх значення



Крилаті вислови

Значення

Пасти задніх

відставати, запізнюватися, бути позаду всіх, останнім, відставати або поступатися у чому-небудь

Не ликом шиті

про кого-небудь здібного, освіченого; такого, що уміє тримати себе де-небудь або розібратися в чомусь

Обіцяти золоті гори

знаджувати неймовірними обіцянками

Діло в шляпі

усе гаразд, як слід; все йде успішно

Ведмідь на вухо наступив

про тих, хто не має музичного слуху

Не святі горшки ліплять

при бажанні можна навчитися багато чого

Дідька лисого

вживається для позначення рішучого заперечення чогось; виражає незгоду з ким-небудь

Підбивав клинці

залицятися до кого-небудь

Чекати в моря погоди

даремно надіятися на кого-, що-небудь, чекати чогось, залишаючись пасивним

Наче вітром здуло

хтось або щось несподівано або безслідно зник чи зникло

Що з воза впало, те пропало

безповоротно

Під лежачий камінь вода не тече

той, хто нічого не робить, нічого й не здобуде


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Складання сенкану.

ВІТЬКА


Добрий, рішучий.

Чекає, наполягає, жертвує.

Рішуче бореться за щастя.

ВІРНІСТЬ


2. Метод «Прес».

– Уявіть, що після закінчення уроку до вас підійшов кореспондент і попросив дати інтерв’ю. Висловіть свою думку, поясніть, чому ви так вважаєте, наведіть аргументи, підсумуйте сказане.

– Чи може Галя бути ідеалом сучасної української дівчини?

– Почуття Вітьки до Галі – це любов чи закоханість?



  1. Перевіряємо знання повісті В. Чемериса:

http://learningapps.org/1602325 (Слайд № 8)

VI. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Вчитель:

Справжнє кохання — це велике надбання людини. Воно формує особистість, визначає її сутність: воно стає головним випробуванням у житті людини, робить її щасливою або нещасною. То чи існує справжнє кохання сьогодні? Мабуть, що так, оскільки й зараз люди продовжують здійснювати героїчні та безглузді вчинки задля кохання і страждають від цього. Це й робить їх людьми.



Метод „Мікрофон”:

  • Цей урок навчив мене…

  • На сьогоднішньому уроці я зрозумів (ла)…

  • Щоб стати щасливим, потрібно…(вміти дружити і бути другом,

вміти по-справжньому любити, знайти собі заняття, роботу до душі, не

падати у відчай навіть у найскладніших ситуаціях, цінувати життя і

бути вдячним Богу за те, що у нас є).

Спасибі, Господи, за те,

Що я прокинувся сьогодні,

Що у душі зберіг святе,

За те, що діти не голодні !

За те, що кожен день несе

Велику радість:в світі жити,

Співати, мріяти, любити,

Спасибі, Господи, за все!

В. Іващенко
VII. Домашнє завдання: (Слайд № 9)

1. Дати письмову відповідь на питання:

– Як повість допомогла мені зрозуміти, що таке кохання?

2. Створити «Музейні зали»:

I зала: «Ілюстративна» (ілюстрації до твору);

II зала: «Символічна» (образи-символи в творі);

III зала: «Рекламна» (короткий відеоролик (буктрейлер) за мотивами повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»).

Література та інтернет-ресурси:


  1. Більчук М. Чемерис Валентин // Українські та зарубіжні письменники: розповіді про життя і творчість. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. — С. 181.

  2. Романюк Р. Чемерис Валентин Лукич // Українська журналістика в іменах. — 2008. — № 15. — С. 307.

  3. http://portfel.at.ua/lib/ch/chemeris_vitka_galja_abo_povist_pro_pershe_kokhannja.pdf (Текст)

  4. https://www.youtube.com/watch?v=MOu_nh9NkSE (Відеоролик)

  5. http://learningapps.org/1602325 (Перевіряємо знання повісті В.Чемериса)

  6. https://coggle.it/diagram/VrIKSuG66wVTtnRz (Ментальна карта: «Паспорт письменника»)


Авторська довідка:

ЗА НОВОЮ ПРОГРАМОЮ

  1. Урок української літератури за новою програмою (з ІКТ-супроводом)

Тема: Чи існує справжнє кохання сьогодні? (за твором Валентина Чемериса

«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання») (8 клас)

2. Домашня адреса:

вулиця Волкова, будинок № 14, корпус № 3, квартира № 72

місто Кіровоград

Україна


25030

телефон: 8(0522)56-09-25

мобільний: 80506744257

natashad80@mail.ru



  1. Дуняшенко Наталія Василівна

  2. Вчитель вищої категорії, старший вчитель; магістр

  3. Місце роботи: гімназія № 9 Кіровоградської міської ради Кіровоградської області, вулиця Академіка Корольова 27/21

  4. Посада: вчитель української мови та літератури


cmilxr_djzc


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка