З досвіду роботи Єлизаветградківської зш олександрійського району по творчому впровадженню ідей В. О. Сухомлинського



Скачати 136.65 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір136.65 Kb.
З досвіду роботи Єлизаветградківської ЗШ Олександрійського району по творчому впровадженню ідей В.О.Сухомлинського
Школа радості творчості , спокою й доброти

В.О. Сухомлинський – видатний український Просвітитель, Добротворець, Гуманіст, Герой Соціалістичної праці, публіцист, дитячий письменник, а перш за все Учитель. Він створив модель школи з гуманними гармонійними стосунками, яка відома у сучасній педагогіці як «школа радості»

Колектив нашої школи творчо працює під девізом: «Школа повинна стати для дітей школою радості, для вчителів – школою творчості, для батьків-школою спокою» Школа визнана районним відділом освіти опорною з питань використання і дальшого розвитку педагогічної спадщини відомого вченого. Кожен учитель закладу прагне до того, щоб зерна доброти, посіяні в душах вихованців, проросли так, як проросли вони в серцях тих, кого навчав В.О. Сухомлинський.

Колектив школи працює над науково-методичною проблемою: «Розвиток пізнавальних здібностей школярів на основі використання новітніх технологій та творчого використання педагогічних ідей В.О. Сухомлинського»

Велику увагу адміністрація школи приділяє формам і методам роботи з удосконалення педагогічної майстерності учителів. Особлива роль відводиться педагогічній раді, як одній із основних і колективних форм удосконалення і професіоналізму вчителя. Педагогічна рада є в школі педагогічної майстерності. На засіданнях розглядаються такі організаційні питання як: представлення до нагород кращих учителів, затвердження планів позакласних занять, стан здоров’я і харчування дітей. Поряд з цим розглядаються питання, які впливають на якість навчання і виховання через науково-практичну, методичну діяльність педагогів. В школі проводяться педради з інноваційною методикою наприклад: педрада – вернісаж думок «Від самовдосконалення до самовизначення», педрада ділова гра «Удосконалення самоосвіти вчителя – важливе завдання», педрада діамант, методичні посиденьки.

В.О. Сухомлинський стверджував: «На засіданнях педагогічної ради учителі повинні перш за все учитися добре проводити урок, тому урок повинен бути в центрі уваги педагогічної ради».

В школі працює творча група по творчому впровадженню ідей В.О. Сухомлинського з кращих учителів, різних за фахом, досвідом, стажем роботи. Члени творчої групи працюють над виробленням таких умінь: спостерігати явища оточуючого світу, думати, виражати думку про те, що я бачу, роблю, думаю, спостерігаю, читати, писати. Сухомлинський писав: «Все шкільне життя повинно бути пройняте духом гуманності». Впроваджуючи в практику роботи ідеї педагога-гуманіста члени творчої групи виробили принципи гуманізації навчально-виховного процесу, які успішно втілюють в шкільне життя.



Суть принципу гуманізації навчально-виховного процесу

Педагогічні ідеї В.О.Сухомлинського

1.

Знати дитину

«Щоб бути гуманним, потрібно знати душу дитини».

«Знати здоров'я дитини, знати індивідуальні риси, її мислення, знати сильні і слабі сторони її розумового розвитку».

«Вихователеві треба бути знавцем душі людини, яка формується».

«Якомога глибше знати духовний світ дитини».



2.

Любити дитину

«Мудра любов до дітей - вершина нашої педагогічної культури, думки й почуття».

3.

Поважати дитину

«Справжня гуманність означає передусім справедливість як поєднання поваги з вимогливістю».

«Поважати в кожному учневі людину, виявляти до нього гуманне ставлення».



4.

Розуміти дитину

«Вчителеві треба розуміти світ Дитинства».

«... розуміти її (дитини) думки, переживання»,

«джерела дитячих страждань, дитячого збентеження, озлоблення, байдужості».


5.

Вірити в дитину

«Головне - віра в людину, вміння бачити хороше в ній».

«Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця. Людина - неповторна».



6.

Забезпечити розвиток дитини.

«В основу системи навчання треба покласти яскраву думку, живе слово і творчість дитини».

«Справжня школа - це царство діяльної думки».

«Ми не лише бачимо учня таким, яким він

є, але й проектуємо розвиток його інтелекту, моральності, естетичної і емоційної культури».



7.

Розвивати почуття власної гідності.

«У школі має панувати дух поваги до людської гідності».

«Треба збудити людську гідність».

«Я не вірю в успіх покарання, в якому є хоч крапля приниження людської гідності».


8.

Зберегти здоров'я дитини.

«Зміцнити здоров'я людини в дитинстві, не допустити, щоб дитина вступала в юність кволою і млявою - це означає дати їй «всю повноту життєвих радощів».

«... вся навчально-виховна робота пройнята турботою про здоров'я».

«... запобігти розвиткові хвороби, зміцнити захисні сили організму».

«Режим фізичної і розумової праці та відпочинку - дуже важлива умова міцного здоров'я».



9.

Стати другом дитини.

«Учитель повинне стати другом дитини, пройнятися її інтересами, переживати її радощі і тривоги».

10.

Захистити дитину.

«Школа святе місце гуманності, добра і правди».

«Захистити дитину від духовної самотності».

«Щоб захистити дитину від зла, подолати його і утвердити добро, треба бачити й розуміти минуле і уявляти майбутнє дитини, виразно накреслити перед собою ідеал виховання».

В школі працюють чотири методоб’єднання: ШМО природничо-математичного циклу, суспільно-гуманітарного циклу, ШМО вчителів початкових класів, ШМО класних керівників. При ШМО початкових класів працює творча група вчителів з проблеми «Використання інноваційних технологій в навчально-виховному процесі початкової освіти». Педколектив прийшов до думки про велику роль уміння читати тому на засіданнях ШМО та творчій групі вчителі початкових класів розробляють різні види спеціальних вправ та ігор, які вдосконалюють швидкість читання, розвивають інтелект дитини, її думку. В 1-4 класах на кожному уроці проводиться 5-ти хвилинне читання. Девізом своєї роботи вчителі початкових класів взяли слова великого педагога про те, що діти повинні жити в світі краси, гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості.

Казку, як засіб навчання використовують усі вчителі початкових класів. Діти малюють казки, складають казки, інсценізують. Використовуючи таку форму роботи , вчитель має невичерпні можливості для реалізації виховних цілей.

В школі оформлена Галерея В.О. Сухомлинського, присвячена 95 річниці з дня народження педагога-земляка, де поміщені творчі здобутки дітей. В нашому закладі зібрано великий матеріал творчої спадщини В.О. Сухомлинського, який займає чільне місце педагога-гуманіста. Тут кожен учитель може оволодіти великими блоками матеріалу по впровадженню в практику своєї роботи.

З кожним роком зростає у школі кількість майстрів педагогічної праці, на уроках яких панують, говорячи словами В.О. Сухомлинського «яскрава думка, живе слово і творчість дитини».

Слідуючи його праці «ведіть дітей у природу» учителі початкових класів, учителі – філологи проводять уроки мислення серед природи.

Уже не один рік проводяться цікаві уроки під відкритим небом. У процесі спостережень за предметами, явищами у дітей виникає бажання передати свої почуття і переживання. У школі оформлені збірники дитячих казок під назвою «Єлизаветградківські казкарі». Традиційним у школі стало свято казки, тематичні уроки, читацькі конференції, захист читацьких формулярів. Казки проходять на уроках хімії, фізики, математики, літератури.

Учителі-філологи широко практикують проведення творчих робіт, написання творів-мініатюр на морально-етичні теми за тематикою, запропонованою

В.О. Сухомлинським: «Почуття вдячності людям ознака твоєї гідності», «Що є чесність і що є честь», «Шануй батька й неньку», «Учительському роду-нема переводу». Слово рідної мови повинно жити у дитячій творчості, тому педагоги проводять «уроки життя слова» - уявні подорожі до його джерел.

Наступність у роботі дитсадка і школи є однією з необхідних умов безперервності освіти, що передбачено Законом України «Про освіту» та Державною національною програмою «Освіта».

В.О. Сухомлинський наголошував що дошкільний і молодший вік визначають майбутнє людини. Це добре розуміють і адміністрація, і вчителі початкової ланки, нашої школи та дитсадка. Ми створили методичну раду педпрацівників двох закладів, склали спільний план роботи, який допоміг упорядкувати і систематизувати діяльність учителів і вихователів у вирішенні проблеми навчання та виховання дитини. Є угода про співпрацю. Провели спільну малу педраду «Впровадження активних форм роботи з розвитку розумових та творчих здібностей, логічного мислення у дітей дошкільного та молодшого віку». Значною подією стали «Дні відкритих дверей». Цикли відкритих уроків і занять, які проводяться, допомагають вчителям і вихователям ближче познайомитись, побачити спільні проблеми, та обговорити шляхи їх вирішення.

Нашою програмою співпраці передбачено багато різноманітних заходів. Ми намагаємося якнайбільше малюків запросити до школи на різні свята. Адаптація дітей до школи починається з цікавих екскурсій, які ми проводимо для малюків, адже школа наша тепла, світла, гарна, чиста.

Одним із універсальних видів співпраці є семінари-практикуми. Саме вони допомагають успішно реалізовувати найрізноманітніші завдання.

З метою створення спільної програми дій по забезпеченню якісної підготовки дітей 5-6 віку до школи та вирішенню проблем адаптації першокласників ми провели семінар-практикум «Співдружність дитсадка і школи», в якому взяли участь вихователі дошкільної дитячої установи (завідуюча В.О. Сорочан) та вчителі початкових класів школи Садкова Л.І. , Павліченко О.В., Свириденко О.М. (директор Н.І. Дубинюк)

План семінару практикуму розроблявся ще на початку навчального року завдяки чому всі підготувались заздалегідь, опрацювавши чимало різнобічної інформації. Це сприяло сприяло активізації всіх учасників семінару, дало можливість самореалізуватись кожному присутньому, допомогло створити позитивну, емоційну атмосферу.

Практикуємо проводити «творчий портрет» вчителя, який буде працювати в 1 класі. Відповідальність на ньому величезна «Дитинство-найважливіший період людського життя, це підготовка до майбутнього життя. І від того яке було дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки, що ввійшло до її розуму й серця з навколишнього світу, - від цього значною мірою залежить, якою людиною стане» (В.О. Сухомлинський).

Дирекція школи підтримує співдружню працю двох колективів і надає потрібну методичну допомогу, й заохочує до співпраці.

Такі нестандартні підходи свідчать про творчість педагогів у пошуках оптимальних шляхів взаємокорисного спілкування. Така робота здружила наші колективи таким чином, наступність у роботі дошкільного закладу і початкової школи забезпечує неперервність освітнього простору дошкільників і молодших школярів, цілісний особистісний творчий розвиток кожної дитини, забезпечує збагачення життєвого досвіду, розширює пізнавальні інтереси дітей, спонукає до творчості засобами слова, розвиває уяву і фантазію. А головне, першокласники, переступивши поріг школи, почуваються комфортно, швидко й успішно адаптуються в новій шкільній ситуації, з більшим задоволенням навчаються, легко пристосовуються до всього комплексу навантажень, пов’язаних із навчанням.

У нашій школі «Школі радості, спокою, доброти», велика увага приділяється роботі з молодими учителями. «У вас зародилася мрія стати вчителем і вона здійснилася… Якщо цей світ відкриється перед вами, якщо в кожній дитині ви відчуваєте її індивідуальність, якщо у ваше серце постукають радощі і прикрощі кожної дитини й відізвуться вашими думками, турботами, тривогами, - сміливо йдіть по шляху благородної вчительської праці, ви найдете в ній радість творчості. Тому, що творчість у нашій праці – це насамперед пізнання людини, подив перед багатогранністю людського» (В.О. Сухомлинський)

Талановиті люди здатні помічати і виділяти в цьому житті головне, найцінніше. Найбільш яскравий приклад цього – педагогічна діяльність нашого земляка В.О. Сухомлинського.

Мабуть, важко назвати хоч один фактор у вихованні молодої людини, яким би не цікавився у своїй діяльності Василь Олександрович. Значну увагу приділяв він і особистості вчителя, який, поряд з батьком і матір’ю, служить своєрідним взірцем для молодої людини.

Робота з педагогічними кадрами, з молодими вчителями була однією з важливих ділянок в діяльності В.О. Сухомлинського. Проблема є актуальною і сьогодні. Так вважають і керівники Єлизаветградківської ЗШ І-ІІІ ступенів Н.І. Дубинюк та Г.М. Максимченко Школа є опорною в районі з впровадження педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського. Тож не дивно, що його ідеї проникають у всі напрямки діяльності колективу, починаючи від управлінської діяльності і завершуючи роботою з батьками, дошкільним закладом. Вся діяльність зосереджується в створеній тут кімнаті В.О. Сухомлинського, де накопичений значний теоретичний матеріал.

Особлива увага в школі до молодих вчителів. Перші роки роботи керівники і наставники намагаються найбільш раціонально використати для їх творчого зростання. З метою забезпечення успішної адаптації, підвищення ефективності процесу «входження» в професію, зростання педагогічної майстерності, створено трирічну школу становлення молодого вчителя. Кожен рік має реалізувати свої завдання: перший - підвищення ефективності стажування, другий – прискорити процес становлення професійної майстерності вчителя, третій – це рік створення власного педагогічного почерку, творчої лабораторії.

У школі виробився свій ритуал зустрічі молодого вчителя: на першому засіданні педради кожному з молодих педагогів вручається бібліотечка книг В.О. Сухомлинського, пам’ятка молодому вчителю.

У першій бесіді з молодим вчителем керівники з’ясовують нахили, інтереси, прагнуть дізнатись, яка допомога потрібна. Враховуючи своєрідний індивідуальний підхід, допомагають молодому вчителеві спланувати роботу на майбутнє, підказати, як найраціональніше використати його можливості, здібності.

В роботі з молодими вчителями широко практикуються рольові ігри, аналіз педагогічних ситуацій, моделювання уроків і позакласних заходів.

Значну роль відіграють тут і вчителі-насавники, їх досвід.

У перші два місяці роботи уроки молодого вчителя відвідують лише наставники, адже присутність на уроці керівника на думку Наталії Іванівни та Галини Миколаївни, надзвичайно хвилює молодого педагога, а дружні поради колег сприймаються краще.

Щороку в березні у школі проводиться місячник молодого вчителя, під час якого досвідченні фахівці проводять відкриті уроки для молодих. Згодом свої надбання демонструють молоді. Потім відбувається дружня розмова за «круглим столом». Під час такого спілкування даються поради, народжуються цікаві ідеї, нові погляди на такі звичні вже речі.

Відвідуючи уроки молодих педагогів, керівники, як і радив великий педагог, звертають увагу на те, як учитель озброює учнів знаннями, як розвиває їх розумові здібності, як працюють учні з книгою, наскільки повно використовуються можливості навчального процесу тощо.

Молоді вчителі широко залучаються до проведення традиційних декад, присвячених В.О. Сухомлинському. А декади в школі перетворюються на справжнісінькі методичні панорами, уроки мислення серед природи, уроки розвитку зв’язного мовлення, виховні години, творчі конкурси «Проба пера», свято Книги, читацькі конференції за книгами педагога-земляка, театралізовані свята казки, виставка квітів та виробів, конкурс малюнків та ілюстрацій «Герої творів Сухомлинського очима дітей». Найактивніші в усіх заходах – молоді вчителі. Вони є активними учасниками у проведенні місячника «Молодий збагачується досвідом старших»

Допомагають професійному зростанню педагогічні мости, які традиційно проводяться між педагогічними колективами Новоосотської ЗШ І-ІІ ступенів, Михайлівської ЗШ І-ІІІ ступенів, Підлісненським НВК.

А ще в школі активно працює гурток «Ми – сухомлиністи». Тут і молоді, і старші педагоги детально вивчають педагогічну спадщину В.О. Сухомлинського. Популярні активні форми роботи: методичний ринг, ярмарок педагогічної творчості, педагогічний портрет творчого працюючого вчителя тощо.

Така система роботи з молодими вчителями прискорює процес їх адаптації і входження в колектив збагачує методичний арсенал, спонукає до творчості.

А ще такий досвід доводить вкотре, що життєдайне джерело ідей В.О. Сухомлинського не міліє і до нині слугує вчителю.

Для вироблення загальнолюдських цінностей і громадської зрілості в школі проводяться уроки духовності. Це – уроки спілкування, уроки – зустрічі,

уроки – психологгчного настрою дітей на гарні вчинки, добру роботу. Це години відвертого, щирого спілкування класного керівника із своїми вихованцями, розвитку і збагачення інтелектуальної, моральної, емоційної і вольової сфер кожної особистості. Мета проведення «Уроків Сухомлинського» засвоєння загальнолюдських цінностей, формування моральної культури школярів. Тематика для кожного класу різна.

При проведенні уроків Сухомлинського вчителі творчо використовують матеріали «Хрестоматії з етики», творів «Як виховати справжню людину», «Серце віддаю дітям», «Народження громадянина», «Листи до сина».

Серед багатьох засобів виховання В.О. Сухомлинський особливо виділяв книгу. Він постійно стверджував, що атмосфера любові до книги, повага до неї, благоговіння перед книгою – в цьому полягає сутність школи і педагогічної праці.

У шкільній бібліотеці постійно діє виставка творів великого педагога, пропагується його педагогічна спадщина, влаштовується свята книги, бібліотечні уроки.

У школі започатковано святкування дня Матері, відзначення свят за Сухомлинським – свято Книги, свято Хліба, свято Врожаю, свято Рідної мови. Традиційним став тиждень Сухомлинського, девіз якого «Від творчого вчителя до творчого учня». Проводяться уроки мислення за тематикою Сухомлинського, уроки Сухомлинського, різні конкурси малюнків, плакатів, конференції, диспути на тему : «В чому краса і духовна велич людини?», « Як виховувати в собі людину?», «Не зневажай душі своєї цвіту”.

Питання вдосконалення роботи з батьками – у центрі уваги директора школи, його заступників, батьківського комітету.

З метою педагогізації батьків широко використовуються активні форми проведення занять: семінари, конференції, обговорення педагогічних ситуацій, рольові ігри, групові та індивідуальні ситуації, день відкритих дверей. Доброю традицією стала організація спільного дозвілля батьківського університету, яке супроводжується творчим звітом гуртків, виставкою дитячих зошитів та робіт, виступом дитячої художньої самодіяльності.

Піклування про здоров’я і фізичне виховання – найважливіша праця вчителя, вважав Василь Олександрович. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, віра у свої сили.

Задля поліпшення здоров’я дітей вчителі нашої школи проводять бесіди з батьками, дбають, щоб домашня розумова праця не була втомливою, щоб діти більше були на свіжому повітрі. У нашій школі проводиться ранкова гімнастика для дітей, повноцінне вітамінне харчування, праця на свіжому повітрі, відпочинок, ігри серед природи, літнє оздоровлення.

Педагогічний колектив Єлизаветградківської школи «Школи радості, творчості, спокою й доброти» добре усвідомлюють, що В.О.Сухомлинський бачив далеко вперед. Усе те, що він говорив, писав і застосовував на практиці, відповідає сьогоденню, воно навколо нас у повсякденній роботі. Тож постійно звертаймося до золотих розсипів В.О.Сухомлинського, його мудрих уроків, читаємо, думаємо, зростаємо. Напуваємо цією чистою джерельною водою наших діток. Нехай виростають вони здорові, радісні, міцні духом, красиві душею.







База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка