Яким повинен бути сучасний урок?



Скачати 60.48 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір60.48 Kb.
Ковальова Світлана Іванівна вчитель математики Макіївської загальноосвітньої

школи І-ІІ ступенів № 25

0958472358
Яким повинен бути сучасний урок?
Про урок написано безліч книжок, статей, дисертацій. Змінюються цілі і зміст освіти, з'являються нові засоби і технології навчання, але які б не здійснювалися реформи, урок залишається вічною і головною формою навчання. На ньому трималася традиційна і стоїть сучасна школа. Звідки пішло слово - урок? Чується в ньому щось і від долі (рок), і від дрімучого лісу (урочище), і від бурчання звіра. Асоціації не з приємних.

Кожен школяр за роки свого учнівства відвідує майже 10 000 уроків. Урок залишається не тільки головною, але і єдиною формою сучасної освіти. Йому відводиться не менше 98 % навчального часу. Які б інновації не впроваджувалися, тільки на уроці, як сотні років тому, зустрічаються учасники освітнього процесу: вчитель і учень. Між ними (завжди) - океан знань і рифи протиріч. Що б не стверджували про комп'ютеризацію та дистанційну освіти, вчитель завжди буде капітаном у цьому плаванні. Як би не намагалися зрівнювати вчителя з учнями, вчитель як був, так і залишається головною дійовою особою на будь-якому уроці. Тому, що він - завжди доросліше, за ним - знання, досвід розуміння і застосування цих знань.

Разом з тим, ми всі розуміємо, що урок не може не змінюватися. Це об'єктивний процес, на який впливає цілий ряд факторів. Зокрема:

1. З'явилися нові освітні стандарти і на їх основі - оновлені програми і підручники. Безумовно, вони вимагають вдосконалення форм навчання.

2. Перехід на предпрофільне і профільне навчання. Цей вектор розвитку ставить перед сучасним уроком нові завдання.

3. Впроваджуються інформаційні технології. За останні кілька років у всі школи міста поставлена комп'ютерна техніка, і педагоги активно навчаються використовувати комп'ютер на своїх уроках. Інформатизація освіти має значний вплив на сучасний урок.

Тому ніхто не буде заперечувати, що урок повинен бути сучасним, в самому широкому розумінні цього слова. Що означає сучасний? На мою думку, це і новий, і в той же час, невтрачаючий зв'язку з минулим, одним словом - актуальний урок. Актуальний означає важливий, істотний для теперішнього часу. А ще - дієвий, має безпосереднє відношення до інтересів дитини, її батьків, суспільства, держави. Крім цього, якщо сучасний урок, то він обов'язково закладає основи для майбутнього, готує дитину до життя у мінливому суспільстві.

Готуючись до конференції, я запитала вчителів своєї школи: «Сучасний урок - який він?» Ось, що кажуть вчителя:

«Сучасний урок… Демократичний. Де діти не бояться висловлювати свою думку, не бояться нововведень, урок на якому вчителеві та учневі комфортно».

«На мій погляд, сучасний урок повинен бути, перш за все, актуальним і цікавим. Вчитель повинен використовувати нові технології, добре володіти комп'ютером. Успіх уроку значною мірою залежить від професійних і особистих якостей вчителя. Вчитель і учень - це єдине ціле, разом вчимося, допомагаємо один одному, але роль вчителя - спрямовувати, контролювати».

«Урок повинен бути творчим, сприяти самореалізації школярів, розвитку їх творчого потенціалу. На уроці діти повинні осмислено діяти у ситуації вибору, приймати рішення в нестандартній ситуації. Всі ці моменти повинні бути на сучасному уроці. Сучасний урок повинен виховувати Творця і Діяча!»

Сучасний урок повинен бути пов'язаний не лише із засвоєнням учнями певної суми знань, але і цілісним розвитком особистості, її пізнавальних і творчих здібностей. Він повинен забезпечити розвиток якостей, що відповідають вимогам сучасного суспільства, дозволити дитині активно увійти у доросле життя.

Сьогодні найбільш істотний вплив на урок надає новий зміст освіти: нове покоління підручників, робочі зошити, різноманітні дидактичні матеріали дозволяють робити урок більш цікавим, яскравим, насиченим.

Першу модель сучасного уроку можна назвати традиційною - класно-урочною, вона ефективно діє в нашій країні багато десятиліть. У цій моделі склався свій понятійний апарат, культура відносин педагогів, які використовують такі терміни, як:

- триєдина мета уроку;

- план-конспект;

- форми навчання;

- методи і прийоми навчання;

- типи уроків та інші.

При цьому все ж відзначимо, що модель традиційного навчання є пріоритетною, основоположною в організації та проведенні сучасного уроку. Вона суттєво змінюється, але в основі залишається класична педагогіка і методика. Традиційний урок - основа для наступних типів уроків, це ціла історія, на якій навчалося і виховувалося не одне покоління. Традиційний урок - це відомі вчені і менш відомі вчителі - практики. Традиційний урок - це реалія сьогодення: більше 60% учителів, як і раніше, воліють давати уроки в традиційній формі.

І реально те, що вони не збираються нічого змінювати у своїй діяльності: немає часу і сил самого осягати щось нове, та і не бачать в цьому сенсу. Традиційний урок - як рідна людина, у ньому все близько і зрозуміло: нехай смертельна втома, нехай не завжди задовольняють учні на уроці - все знайоме, звичне, зрозуміле, це - традиційно.

Так може і не варто нічого міняти?

Щоб це питання не залишилося риторичним, давайте замислимося над рядками вірша:

Хоч вийди ти не в білий світ,

А в поле за околицею, -

Поки йдеш за ким-то вслід,

Дорога не згадається.

Зате, куди б ти не потрапив

І за якой багнюки,

Дорога та, що сам шукав,

Довіку не забудеться.

Ці рядки про тих вчителів, яким вдається змінити хід уроку так, що це подобається не тільки їм, але і учням, які прагнуть вдосконалювати свою діяльність далі, роблячи її творчою і захоплюючою, залучаючи до цього процесу своїх учнів.

Змінюється і сама позиція вчителя. Від «театру одного актора» традиційної освіти, де вчитель бере на себе 90% навантаження, він поступово починає розділяти її з учнями, які фактично переходять з «об'єктів» в «суб'єктів». Вчитель, таким чином, не звільняється від своєї основної функції - вчити. Він починає вчити по-новому. А урок залишається.

Критерії ефективності сучасного уроку:

• Навчання через відкриття.

• Розвиток особистості.

• Здатність учня проектувати майбутню діяльність, бути її суб'єктом.

• Демократичність, відкритість.

• Усвідомлення учнем діяльності: того як, яким способом отриманий результат, які при цьому зустрічалися труднощі, як вони були усунені, і що відчував учень при цьому.

• Дозволяє учням в колективному пошуку приходити до відкриття.

• Учень відчуває радість від навчання, будь то: завдання, приклад, правило, закон, теорема або виведене самостійно поняття.

• Педагог веде учня шляхом суб'єктивного відкриття, він управляє проблемно - пошуковою або дослідницькою діяльністю учня.

Так, що ж таке сучасний урок - це урок-пізнання, відкриття, діяльність, протиріччя, розвиток, зростання, сходинка до пізнання, самопізнання, самореалізація, мотивація, інтерес, професіоналізм, вибір, ініціативність, впевненість, потреба.

Що головне в уроці?

Кожен вчитель має на цей рахунок свою, абсолютно тверду думку. Для одних успіх забезпечується ефектним початком, буквально захоплюючим учнів відразу з появою вчителя. Для інших, навпаки, набагато важливіше підведення підсумків, обговорення досягнутого. Для третіх - пояснення, для четвертих - опитування і т.д. Часи, коли вчителі змушували дотримуватися жорстких і однозначних вимог щодо організації уроку минули. Час «готових» уроків поступово відходить.

Можно довго сперечатися про те, яким повинен бути сучасний урок.

Незаперечно одне: він повинен жити особистістю вчителя.

Література:

1. Ефективний урок: технології, структура, аналіз /Василь Ковальчук. – К.: Шк.світ, 2011. – 120 с.

2. Завельський Ю.В. Як підготувати сучасний урок.// Завуч. 2000. №4. - с. 94-97.

3. Зотов Ю. Б. Організація сучасного уроку. - М.: Освіта, 1984.

4. Культура сучасного уроку. / Під ред. Н.Е. Щурковой. - М.: Педагогічне суспільство Росії, 2000.

5. Махмутов М. И. Сучасний урок. - М.:Педагогіка, 1985

6. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок: інтерактивні технології

навчання. – К.:А.С.К. – 2004. _ 192 с.

7. Онищук В. А. Урок у сучасній школі. - М.: Освіта, 1981.



8. Все про урок. Під редакцією Романенко М. І., Морозова В. В . Дніпропетровськ 2008.

9. Газета «Математика» №46-47, грудень 2008.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка